wat houdt jullie tegen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

wat houdt jullie tegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 22:01

Om een eigen paar te nemen en bijrijder/verzorger te blijven?
Ik heb de kans gekregen mijn verzorgpony over te nemen en heb in eerste instantie nee gezegd maar na twijfel en gepraat mag ik nog een maand uitstel. Het enige wat door mijn hoofd gonst is: kan ik wel 24/7 de zorg aan. altijd de eindverantwoording. keuzes moeten maken, veel geld uitgeven, veel tijd, veel energie erin stoppen. Wil ik dat misschien nog wel 20-25 jaar. Ik ben 42 en ben dan dus op pensioen leeftijd.. Bij die gedachte krijg ik het spaansbenauwd. Als ik dan dat koppie zie denk ik... doe het gewoon... ga het gewoon ervaren... Maar als je dan weer thuis ben denk ik... pfff altijd verantwoordelijk... in vakanties... als je bijrijder ermee stopt 7 dan zorg... mijn kinderen zijn groot ik krijg meer tijd voor mezelf.. maar dan moet ik elke dag of iig bijna elke dag naar stal...

Wat houdt jullie tegen?? puur alleen het geld of ook deze gedachtes...

lissie_zigorJarig

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: wat houdt jullie tegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:15

Ik denk dat het feit dat je er zo goed bij stilstaat wat een eigen paard inhoud, je verzorgpaard in ieder geval niks te kort zou komen bij jou.

Ik heb vanaf mijn 12e een eigen paard die toen 2 was hij is inmiddels 14.
Al die jaren iedere dag ervoor gezorgd uiteraard heb ik daarnaast geen kinderen maar had ik wel een studie en nu een baan en huishouden enz.
Als paarden eigenaar kan ik je vertellen dat je het jezelf zo moeilijk kunt maken als je zelf wilt.
Je kan hem op een stal zetten waar alles gedaan wordt, je kan een bijrijdster nemen, je kan vaak goedkope oplossingen vinDen wanneer dat nodig is..
In mijn geval heb ik nu mijn eigen plek/weiland ook dat kun je zo makkelijk/moeilijk maken als je zelf wil. Ja ik moet er iedere dag heen, regelmatig wat maken wanneer het weer eens gesloopt is, rekening houden met het weer.. maar ik heb ze 24/7 buiten met inloop stal en ga er 1 keer per dag na mijn werk heen om te mesten en de slowfeeder te vullen met hooi (waar ze 1 dag mee doen) en ben een half uurtje kwijt per dag. Tenzij ik ook ga rijden natuurlijk.
Mensen in mijn omgeving vragen vaak of ik het niet vervelend vind elke dag verplicht nog naar mn paard te moeten.. maar daarop antwoord ik altijd 'ja tuurlijk ga ik soms liever gelijk naar huis, maar je kunt het ook zo zien : ik moet verplicht iedere dag even ontspannen ' want dat is het wel, een drukke werkdag nergens meer zin in, geen tijd te denken hebben en dan ben je ff lekker bij de paarden simpel aan het mesten fysiek bezig verstand op nul paarden zien eten de rust en stilte om je heen en dat is mijn momentje van de dag dat ik echt even alles van me af kan zetten.

Ik denk dat jou verzorgpaard je geen beter baasje kan voorstellen dan jij. Je ziet de verantwoordelijkheid, de kosten en alleen daaraan zie je al dat je het beste wil voor je paardje.

Ik denk dat je het gewoon moet doen en mocht je hem dan om wat voor reden dan ook ooit moeten verkopen, dan kun je in ieder geval zelf opzoek naar een goed passend thuis waar je een goed gevoel bij hebt..

Haha sorry als ik je meer in de war heb gemaakt maar ik denk altijd 'if you always do what you always did, you always get what you always got' dus soms kan verandering nog wat waardevolle verassingen geven:)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:15

Al deze gedachtes heb ik ook gehad en ze vertellen me dat je een verantwoordelijk mens bent en geschikt om aan een paard te beginnen. Je bent niet het type wat denkt dat het allemaal vanzelf gaat en jij neemt verantwoordelijkheid serieus. Go for it girl.
Je kunt nog een heleboel doen om de omstandigheden zo te maken dat het makkelijker voor je is, op pension stallen zodat hij in de vakantie gewoon thuis op je staat te wachten, je kunt hem ooit verkopen als je er geen fiducy meer in hebt en je komt wvanzelf een heleboel paarden mensen tegen die je willen helpen als jij hen eens helpt.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:19

Ik heb er 5 gehad die van mij zelf waren. Ik heb nu een aantal jaar een bijrijdtpaard. Mijn eigen paarden heb ik wegens omstandigheden weg moeten doen.
Ik zou nu niet zo snel meer aan een eigen paard beginnen. Het is ontzettend duur en ik kan zoveel andere dingen doen voor dat geld. Ook ben ik chronisch ziek, waardoor ik niet meer de kracht heb om volledig voor een paard te zorgen.

Ik heb nu een haflinger tot mijn beschikking. De eigenaresse heeft ook nog een fries. Meestal zijn we lekker samen bij de paarden. Ik mag komen en rijden wanneer ik wil, ook in het bos dat direct aan de stal grenst. Kost me niks. Ook mag ik er mee lessen bij wie ik wil, eigenlijk net zoiets als eigen, alleen dan zonder de kosten en zorg verantwoordelijkheid.

Ik zou heel misschien een uitzondering maken als 1 van mijn vroegere paarden terug kon komen, daar had ik een bijzondere band mee, zij kwam als veulen al bij me. Maar dan zou ik goede plannen moeten maken. Ze heeft het goed waar ze nu is.
2 van mijn ex paarden zijn overleden ( 1 weet ik zeker, is 10 jaar naar verkoop ingeslapen waar ik wel bij was ) en de andere is vermoedelijk overleden. En de andere 2 zijn verkocht en weet ik nu niet meer waar ze zijn.