Afspraken tussen bijrijder

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Afspraken tussen bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 10:58

Hoihoi! *\o/*

Om maar meteen met de deur in huis te vallen heb ik sinds kort een bijrijder voor mijn paard. Ze is per 1 oktober begonnen. Ik was opzoek naar iemand van 16+ omdat ik van mening ben dat er dan in het algemeen meer spraken is van verantwoordelijkheidsgevoel. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen maar over het algemeen heb ik er betere ervaringen bij. :o

Er is toen een meisje van 13 jaar op mijn pad gekomen die graag mijn paard wou verzorgen. In het begin mijn twijfels gehad maar na het proefrijden was de klik er tussen beide en het meisje leek me erg leuk voor paard in kwestie en kwam betrouwbaar over.

Helaas heb ik nu wel al meerdere "klachten" over haar gehad op stal. Verder ga ik niet over de klachten in, ze is op de hoogte van de klachten en heb deze met haar besproken (varieert van niet aan de stal regels houden en niet aan afspraken tussen mij en haar), maar nu wil ik dus de regels van stal en mijn eigen “regels” als geheugensteuntje voor haar in de kast hangen.
Tuurlijk kun je soms wat vergeten en het is een leuk meisje dus deze maand hou ik haar op proef om te kijken of ik niet nog meer klachten ontvang want het is een leuke stal en leuke sfeer en ik kan het goed met iedereen vinden en zou het jammer vinden dat het ten koste gaat van.

Maar nu vroeg ik mij dus af, zijn mijn voorwaardes redelijk voor het verzorgen van mijn paard en welke voorwaardes/ afspraken heb jij tussen jezelf en je verzorger? :o :o

Ik hoop niet heel bokt over mij heen te krijgen dat ik te streng of te veel eisend ben, ik heb het beste met mijn paard voor en wil een verzorger die datzelfde naleeft. <3 /3

Ik had zelf al een lijstje gemaakt en vroeg me af, is dit redelijk, of ben ik teveel eisend of vergeet ik juist wat? Paard in kwestie wordt dit jaar 20, misschien dat dat nog van belang is voor de mensen die willen meedenken met mij.

Algemeen
- Niemand anders rijdt op hem behalve jij zelf
- Er wordt niet alleen buiten gereden. Altijd met 18+ begeleiding die ik ken!
- Wanneer er wordt gesprongen (pas mogelijk i.v.m. herstel blessure vanaf 1 december en in overleg) altijd van tevoren even vragen of er gesprongen mag worden. Dit is meestal geen probleem maar dan kan er rekening mee worden gehouden.
- Niet vaker dan 1 keer per week springen (mogelijk vanaf 1 december)
- Nooit zonder cap rijden (Algemene stal regel)
- Alles netjes opruimen als je klaar bent (denk aan ‘’ vegen van de haren en zand en mest’’)
- Zorg er voor dat alles netjes in de kast weer ligt, we willen niks kwijtraken natuurlijk.


Voor het rijden
Wanneer er word gesprongen (1 december op zijn vroegst) onder begeleiding van mijzelf!
- Beenbescherming om
- Zwart VHZ zadel, niet bruin dat is dressuur.
- Netjes alles opruimen, staanders en balken.
- Rekening houden met andere bakgebruikers.

Tijdens het rijden
- Er word serieus gereden
- Er word goed in en uitgestapt ( +- 10 min in en +- 10 uit)
- Mest word opgeruimd na het rijden

Na het rijden
- Als er spullen vies zijn na het rijden spoel je deze af van modder of maak je deze schoon. Ze worden niet vies in de kast gelegd.
- Bit wordt afgespoeld.
- Beugelblokjes even afborstelen van het zand.
- Wanneer hij heeft gezweet stap je hem goed uit en daarna even een zweetdeken op als hij nog bezweet is. Hijwordt niet bezweet teruggezet onder een buiten deken, hierdoor kan hij ziek worden. En het is slecht voor de spieren.
- Alle spullen terug in het kastje

Alvast bedankt voor het meedenken :D
Laatst bijgewerkt door paardje87 op 30-10-17 11:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.


upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Afspraken tussen bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:01

Lijkt mij niet meer dan logisch. :)
Ik vind dat je nog veel vrijheid geeft hoor. :j

Als ik ooit al een bijrijder zou nemen zou die echt niet met mijn paard naar buiten mogen. :)

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:03

upendo schreef:
Lijkt mij niet meer dan logisch. :)
Ik vind dat je nog veel vrijheid geeft hoor. :j

Als ik ooit al een bijrijder zou nemen zou die echt niet met mijn paard naar buiten mogen. :)


Welke voorwaardes zou jij nog meer hebben als je een bijrijder zou hebben? Misschien dat ik zelf wat ben vergeten.
Ik heb het even aangepast, ze mag van mij op termijn naar buiten ( dit weet zij) met 18+ begeleiding die ik ken en die mijn paard ook goed kent. :(:)

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:06

Alles wat jij noemt valt bij mij gewoon onder de standaard regels mbt het verzorgen of rijden van een paard.
Heel eerlijk als ze zich daar al niet aan kan houden hoop ik voor je dat dat nog goedkomt

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:08

Persoonlijk vind ik dit helemaal niet te gek hoor!
Zou haar zelf eigenlijk niet eens laten springen, als ze 13 is is het voor haar denk ik best moeilijk om er een "ho" op te zetten. En daar bedoel ik dan mee dat ze springen zo leuk vindt dat ze een uur lang aan het springen is en dat lijkt me voor je paard niet zo goed als je zegt dat ie een blessure heeft/heeft gehad.
Als je haar toch wil laten springen zou ik het voor haar iig uitstellen tot volgend jaar als ze een poosje langer op je paardje rijdt.
Mijn bijrijder zou sowieso nooit met mijn paardje naar buiten mogen tenzij ik er zelf bij zou zijn, zou mezelf voor mijn kop slaan als er, met de 1 of de ander, wat zou gebeuren dan.
Verder vind ik netjes op spullen zijn en deze netjes opruimen ook niet meer dan logisch evenals het goed droog wegzetten.
Als zij nu al problemen heeft met sommige afspraken zou ik er nog wel even goed naar kijken of je dit wel wil zo.

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:08

Goed om de regels duidelijk te hebben. Ik zou alleen springen en buitenritten nog niet noemen, of gewoon noemen dat dat nog niet mag. Nu gaat ze misschien naar buiten met iemand van 18+ die je vaag kent, maar waar je eigenlijk niet zo blij mee bent. Dat 'mag' dan volgens de regels maar kan toch niet prettig voelen. Kan bij haar helemaal niet nodig zijn natuurlijk, maar is wel goed om aan te denken.

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:08

paardje87 schreef:
upendo schreef:
Lijkt mij niet meer dan logisch. :)
Ik vind dat je nog veel vrijheid geeft hoor. :j

Als ik ooit al een bijrijder zou nemen zou die echt niet met mijn paard naar buiten mogen. :)


Welke voorwaardes zou jij nog meer hebben als je een bijrijder zou hebben? Misschien dat ik zelf wat ben vergeten.
Ik heb het even aangepast, ze mag van mij op termijn naar buiten ( dit weet zij) met 18+ begeleiding die ik ken en die mijn paard ook goed kent. :(:)


Ik heb teveel gelezen over rechtzaken waarbij een bijrijder van een paard af kletterde buiten en de eigenaar aansprakelijk werd gesteld. Dus ik ga als enige naar buiten met mijn paard. :)

Daarnaast zou ik les ook een vereiste vinden, bij instructie die in dezelfde lijn zit als mijn rijstijl.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:09

Hou het simpel. Je hamert teveel op dat springen. De regel voor nu is 'er word niet gesprongen'. :)
En dat volstaat.

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:09

little_birdy schreef:
Alles wat jij noemt valt bij mij gewoon onder de standaard regels mbt het verzorgen of rijden van een paard.
Heel eerlijk als ze zich daar al niet aan kan houden hoop ik voor je dat dat nog goedkomt


Daarom heb ik haar deze maand nog op proef en hoop ik dat het gewoon een kwestie was van ''oeps vergeten''' maar anders is het ook voor mij over. Ik wil het beste voor mijn paard en wil met een gerust hart iemand anders hem laten verzorgen en niet met de gedachte zitten wat nou als er dit gebeurt of dit vergeet etc.
Heb je zelf nog een voorwaarde of regel die jij zou stellen die ik misschien over het hoofd heb gezien?

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:10

ziet er goed uit hoor! misschien nog iets afspreken voor als ze niet kan? Kan ze dan de dag inhalen, wanneer meldt ze het enz.

Verder is het voor een 13jarige denk ik altijd inkomen op een stal, veel regels die voor ons normaal zijn moeten zij nog aan wennen. Beetje opvoeden hoort er dan bij.

Mijn bijrijdster mag inmiddels ook gewoon alleen naar buiten, op trainingskamp enz. maar wel nadat ze heeft geleerd dat de welzijn van het paard voor alles gaat.

Misschien ook nog iets afspreken over melden van wondjes en dingetjes. Dat ze ook meteen leert om tijdens het poetsen dit op te merken en te melden. Dan kun jij altijd aangeven wat ze ermee kan doen.

Strooigoed

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:11

Palmera schreef:
Hou het simpel. Je hamert teveel op dat springen. De regel voor nu is 'er word niet gesprongen'. :)
En dat volstaat.


Dankjewel, zat er ook al over te twijfelen van dat ik misschien teveel doorhamerde maar een van de ''klachten'' die ik had gehoord is dat ze 2 dagen achter elkaar met hem is gaan springen terwijl dat duidelijk is gemaakt dat dat gewone weg nog niet mocht. Maar wel bedankt zal dat even aanpassen , je hebt wel gelijk :Y)

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:12

Ik vind je vrij makkelijk hoor. Ze mag naar buiten (weet dat jij ten alle tijden verantwoordelijk ben), ze mag springen(zou voor mij ook een no-go zijn) en verder zijn het gewoon algemene regels.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:13

Ik vind het super dat je zo'n meisje deze kans geeft! :)
Wel vraag ik me bij sommige door jou opgestelde regels af; als je dit al als 'regel' moet stellen, heb je er dan wel een goed gevoel bij? Sommige dingen zijn voor mij méér dan vanzelfsprekend. Ook op die leeftijd.

Springen/buitenritten mag je imo echt wel schrappen. Lijkt mij te gevaarlijk/te grote verantwoordelijkheid voor zo'n jong meisje.
Verder was voor mij altijd de gouden regel; Behandel het paard en zijn spullen alsof ze van jou zijn.

Misschien een idee om een schriftje neer te leggen waarin ze kan opschrijven wat ze die dag heeft gedaan en eventuele bijzonderheden?
En wellicht een gesprek met de ouders.. Wat wordt er verwacht, staan zij hier achter?

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:14

Gwenvd schreef:
ziet er goed uit hoor! misschien nog iets afspreken voor als ze niet kan? Kan ze dan de dag inhalen, wanneer meldt ze het enz.

Verder is het voor een 13jarige denk ik altijd inkomen op een stal, veel regels die voor ons normaal zijn moeten zij nog aan wennen. Beetje opvoeden hoort er dan bij.

Mijn bijrijdster mag inmiddels ook gewoon alleen naar buiten, op trainingskamp enz. maar wel nadat ze heeft geleerd dat de welzijn van het paard voor alles gaat.

Misschien ook nog iets afspreken over melden van wondjes en dingetjes. Dat ze ook meteen leert om tijdens het poetsen dit op te merken en te melden. Dan kun jij altijd aangeven wat ze ermee kan doen.


Dat is een goeie van het afmelden van te voren! Was me langs geschoten :+ Ja ik geef haar nu deze maand de ruimte om zich nog te kunnen aanpassen om het even zo makkelijk te zeggen maar anders dan ga ik toch opzoek naar een ander. Welzijn van mijn paard staat voorop en wil zelf ook rustig thuis of op werk kunnen zitten zonder de gedachte "wat als''.
Hoe zou jij dat doen wanneer je paard een blessure krijgt door bijrijders schuld ( dat aantoonbaar is) om het even zo te zeggen?

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:15

Alles prima... en betreft alle stukken over springen vervangen met deze zin;

Er wordt niet gesprongen totdat ik persoonlijk aan jou aan geef dat dit weer mag.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:16

Toen ik paarden bijreed stuurde ik vaak na het rijden een appje wat ik had gedaan (rijden, longeren, balkjeswerk etc) en als ik een gek plekje/bultje zag stuurde ik een foto naar de eigenaresse, zodat zij kon beslissen of er een DA bij moest komen of het in ieder geval in de gaten kon houden.

Gerrits Fabrio RW (Krack C x Gribaldi) : B+10 |PR: 197| L1+11 |PR: 210| L2+10 |PR:197| M1+13 |PR:206,5| M2+10 |PR:197,5| Z1+12 |PR:233.5| Z2+10 |PR:220| ZZL+1 |PR:213,5|
SGW: B+17 Springen: B*

jojoleinee

Berichten: 2650
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:19

Ik heb eens gekeken wat voor afspraken er zijn gemaakt toen ik begon met mijn verzorgpony toen ik 12 jaar was. Er is toen een heel contract opgesteld waarin ook staat vermeld wie er verantwoordelijk is wanneer er iets met de pony/mij gebeurde. Een aantal afspraken die verder waren gemaakt:
- Altijd aan een volwassene (18+) laten weten dat ik naar de pony ging en wanneer ik op het erf was.
- Om hulp vragen aan een volwassene als ik iets niet wist
- Voorzichtig omgaan met de spullen en die na gebruik weer opruimen (en ook wat er gebeurde als die spullen onverhoopt kapot gingen)
- Geeft altijd minimaal 1 snoepje aan pony als ze er is :+

Verder waren er nog wel wat regels maar die komen een beetje op hetzelfde neer. Misschien is zo'n laatste regel wel leuk voor je verzorgster, gewoon een grapje tussen alle serieusheid door. Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd al erg verantwoordelijk van mezelf. Ik heb deze pony 10 jaar verzorgd en zou haar nog verzorgen als ze niet onlangs was overleden. Dat kan wel een verschil zijn met jouw verzorgster..

Reizende poezen: milo.and.lola.catventures
https://www.instagram.com/milo.and.lola.catventures/

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:19

Paris_ schreef:
Ik vind het super dat je zo'n meisje deze kans geeft! :)
Wel vraag ik me bij sommige door jou opgestelde regels af; als je dit al als 'regel' moet stellen, heb je er dan wel een goed gevoel bij? Sommige dingen zijn voor mij méér dan vanzelfsprekend. Ook op die leeftijd.

Springen/buitenritten mag je imo echt wel schrappen. Lijkt mij te gevaarlijk/te grote verantwoordelijkheid voor zo'n jong meisje.
Verder was voor mij altijd de gouden regel; Behandel het paard en zijn spullen alsof ze van jou zijn.

Misschien een idee om een schriftje neer te leggen waarin ze kan opschrijven wat ze die dag heeft gedaan en eventuele bijzonderheden?
En wellicht een gesprek met de ouders.. Wat wordt er verwacht, staan zij hier achter?


Dankjewel alvast voor het meedenken! Over het buitenrijden gesproken zal echter alleen ik of haar moeder mee gaan als begeleiding, moeder heeft ook al veel ervaring van kinds af aan en dit zal pas op langer termijn mogen , idem het springen en dat is ook met begeleiding van mijzelf!
Schriftje is een goed idee, soort van dagboekje!
Met de moeder heb ik goed contact en een gesprek is ook wel een goed idee, dan kan ik misschien met haar ook nog even extra met haar alles doornemen dat ik zeker weet dat ze op de hoogte is van alles!

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

Mrs_Midnight

Berichten: 336
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:19

Geen vage randregels opstellen, daar komen problemen van. Duidelijke, korte regels.
Inderdaad gewoon niet springen, niet op buitenrit.
Wellicht de gewone stalregels loskoppelen van jouw eigen regels. Stalregels kun jij nml ook niks aan veranderen en is dus gewoon niet bespreekbaar, jouw eigen regels op termijn wel (van jou uit, mbt springen en buitenrijden).
En over dat losrijden en uitstsappen; als je dat nog moet pinpointen vraag ik me af of zij al klaar is voor de verantwoordelijkheden....

Blessed with chocolate everyday!!

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:20

c_alsemgeest schreef:
Alles prima... en betreft alle stukken over springen vervangen met deze zin;

Er wordt niet gesprongen totdat ik persoonlijk aan jou aan geef dat dit weer mag.


Dankjewel! Dit zal ook onder begeleiding van mijzelf plaatsvinden! Zal ik nog even aanpassen!

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:22

Mrs_Midnight schreef:
Geen vage randregels opstellen, daar komen problemen van. Duidelijke, korte regels.
Inderdaad gewoon niet springen, niet op buitenrit.
Wellicht de gewone stalregels loskoppelen van jouw eigen regels. Stalregels kun jij nml ook niks aan veranderen en is dus gewoon niet bespreekbaar, jouw eigen regels op termijn wel (van jou uit, mbt springen en buitenrijden).
En over dat losrijden en uitstsappen; als je dat nog moet pinpointen vraag ik me af of zij al klaar is voor de verantwoordelijkheden....



Dankjewel, ik ga nu even het lijstje aanpassen en wat korter en duidelijker maken haha! En zal het zo weer even in het topic gooien!

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:23

Maar, als ik het zo lees: als je met buitenrijden én met springen erbij moet zijn..
Waar heb je dan een bijrijder voor? Kun je net zo goed zelf opstappen..

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:24

Allemaal heel logische voorwaarden hoor, niks geks aan. Ik heb ook nog de regel 'geen telefoon op het paard'. Als er wordt gereden, ben je met het paard bezig en niet met andere dingen.

Ik was ook op zoek naar een bijrijder van 18+ en had uiteindelijk ook een klik met een jonger meisje van 13. Het leek eerst heel prima te gaan, maar uiteindelijk missen ze door hun leeftijd een bepaald soort inzicht. Als ze bijvoorbeeld een week weinig gedaan had, wou ze meteen weer springen. Uitstappen duurt de ene keer wat langer (warmer weer, harder gewerkt) dan de andere keer en als je weinig tijd hebt om te rijden betekent dit niet dat het van de instaptijd afgaat... Dit soort dingen snapte ze niet echt.... Ze deed ook niet vaak uit zichzelf klusjes.

Al deze dingen hebben mij doen besluiten een ouder iemand te zoeken en ik ben heel erg blij met die keus! Nu heb ik iemand van boven de 20 en zij heeft gewoon zo veel meer inzicht, verantwoordelijksheidsgevoel en logisch denkvermogen. Haar hoef ik eigenlijk nooit wat te zegge of uit te leggen.

Natuurlijk verschilt dit heel erg per persoon, maar ik wilde toch even mijn ervaring delen.

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:24

Palmera schreef:
Hou het simpel. Je hamert teveel op dat springen. De regel voor nu is 'er word niet gesprongen'. :)
En dat volstaat.


Dit dus.

Ik zou de regels kort en bondig houden zonder uitleg erbij.

Citaat:
Algemeen
- Niemand anders rijdt op hem behalve jij zelf
- Niet alleen buitenrijden. Alleen onder begeleiding van naam, naam en naam (hierbij de namen van degenen met wie ze mee mag)
- er wordt niet gesprongen
- altijd met cap rijden
- veeg de poetsplaats aan voordat je naar huis gaat
- verwijder mest voordat je naar huis gaat
- berg alle spullen op in de kast en doe deze op slot

Na 1 december
- springen alleen in overleg
- max 1x per week springen
- na het springen alle balken en staanders opruimen
- beenbescherming om met springen
- gebruik zwart vzh zadel bij springen

Tijdens het rijden
- Er word serieus gereden
- Minimaal 10 minuten in en uitstappen
- Mest word opgeruimd na het rijden

Na het rijden
- Als er spullen vies zijn na het rijden spoel je deze af of maak je deze schoon.
- Bit wordt afgespoeld.
- Beugelblokjes afborstelen van het zand.
- Indien het paard nat is na het rijden;
* goed uitstappen
* zweetdeken op tot paard droog is
* niet nat onder buitendeken wegzetten
- Alle spullen terug in het kastje

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:29

upendo schreef:
Maar, als ik het zo lees: als je met buitenrijden én met springen erbij moet zijn..
Waar heb je dan een bijrijder voor? Kun je net zo goed zelf opstappen..


Heb je gelijk in, zit ook nu na te denken dat ik daar ook totaal geen tijd voor heb (werk full-time). Dus dan maak ik haar blij met een dood musje :(:)

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers