Afspraken tussen bijrijder

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Ellen_ov

Berichten: 1314
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:30

paardje87 schreef:
Palmera schreef:
Hou het simpel. Je hamert teveel op dat springen. De regel voor nu is 'er word niet gesprongen'. :)
En dat volstaat.


Dankjewel, zat er ook al over te twijfelen van dat ik misschien teveel doorhamerde maar een van de ''klachten'' die ik had gehoord is dat ze 2 dagen achter elkaar met hem is gaan springen terwijl dat duidelijk is gemaakt dat dat gewone weg nog niet mocht. Maar wel bedankt zal dat even aanpassen , je hebt wel gelijk :Y)



Toen ik dit las dacht ik..hmmm het was duidelijk gemaakt dat het niet mocht! Zelfs omwille van een blessure! Dan was voor mij de maat al vol.
Ik vind dat je erg nette en logische regels hebt opgesteld. Ik hoop voor je dat ze zich eraan gaat houden, goed idee ook om de moeder erbij te betrekken.


paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:31

Pauline2cv schreef:
Allemaal heel logische voorwaarden hoor, niks geks aan. Ik heb ook nog de regel 'geen telefoon op het paard'. Als er wordt gereden, ben je met het paard bezig en niet met andere dingen.

Ik was ook op zoek naar een bijrijder van 18+ en had uiteindelijk ook een klik met een jonger meisje van 13. Het leek eerst heel prima te gaan, maar uiteindelijk missen ze door hun leeftijd een bepaald soort inzicht. Als ze bijvoorbeeld een week weinig gedaan had, wou ze meteen weer springen. Uitstappen duurt de ene keer wat langer (warmer weer, harder gewerkt) dan de andere keer en als je weinig tijd hebt om te rijden betekent dit niet dat het van de instaptijd afgaat... Dit soort dingen snapte ze niet echt.... Ze deed ook niet vaak uit zichzelf klusjes.

Al deze dingen hebben mij doen besluiten een ouder iemand te zoeken en ik ben heel erg blij met die keus! Nu heb ik iemand van boven de 20 en zij heeft gewoon zo veel meer inzicht, verantwoordelijksheidsgevoel en logisch denkvermogen. Haar hoef ik eigenlijk nooit wat te zegge of uit te leggen.

Natuurlijk verschilt dit heel erg per persoon, maar ik wilde toch even mijn ervaring delen.


Telefoon regel is een goede ja, doe het zelf ook nooit, kan er niet met mijn hoofd bij dat mensen lopen te whatsappen, paard hoeft maar 1 keer te schikken ~~}>

Van de leeftijd , dat is ook mijn twijfel geval, met oudere verzorgers nooit problemen gehad, maar wil haar deze maan de kans geven om tegendeel zeg maar te bewijzen en anders word het toch weer 16+ :D

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:33

Citaat:
Toen ik dit las dacht ik..hmmm het was duidelijk gemaakt dat het niet mocht! Zelfs omwille van een blessure! Dan was voor mij de maat al vol.
Ik vind dat je erg nette en logische regels hebt opgesteld. Ik hoop voor je dat ze zich eraan gaat houden, goed idee ook om de moeder erbij te betrekken.

Dankjewel! Dat was voor mij ook eigenlijk de druppel maar ik heb een goed gesprek met haar gehad en ze zei zelf dat ze het volledig was vergeten/ niet wist. En iedereen is jong geweest dus ik wil haar wel een kans geven maar niet ten koste van mijn paard. Dus deze maand is proef en anders gaan we weer opzoek en dan toch 16+.

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:34

Als ik het zo lees zou ik helaas toch nu al stoppen.
Ze heeft meerdere klachten achter haar naam staan, je paard is je duidelijk dierbaar, zij heeft het inzicht niet wat voor impact haar handelingen hebben..

Mijn paard zou mij veel te kostbaar zijn om hier nog op aan te kijken.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:34

Los van de inhoud zou ik je formulering iets aanpassen. Het is nu wel erg zakelijk, voor een meisje van 13 is dat misschien een beetje intimiderend. 'Wil je buitenrijden, dan alleen samen met iemand die ouder is dan 18' klinkt heel anders dan 'Er wordt niet alleen buitengereden'. En het laatste rijtje 'na het rijden' zou je bijna helemaal kunnen samenvatten door te zeggen: 'Na het rijden graag alle spullen schoon en netjes terugleggen (bit afspoelen, beugelblokjes afborstelen, vieze spullen evt afspoelen).'

Overigens had/heb ik als bijrijder altijd de afspraak dat ik even in een appje laat weten wat ik heb gedaan en hoe het ging. Verder tijdig afmelden als je niet kunt, bijzonderheden meteen melden. Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is dat je zou kunnen vragen of je bijrijdster les wil nemen met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:35

Ik sluit me aan bij upendo; je vroeg niet voor niets 16+

Nobel dat je d'r een kans geeft, maar als ze vervolgens 2x gaat springen terwijl je hebt aangegeven dat dit pas na 1 december mag vraag ik me ook af waar die moeder is in dit verhaal, waarom blijft zij er überhaupt niet bij?

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:36

paardje87 schreef:
Dat is een goeie van het afmelden van te voren! Was me langs geschoten :+ Ja ik geef haar nu deze maand de ruimte om zich nog te kunnen aanpassen om het even zo makkelijk te zeggen maar anders dan ga ik toch opzoek naar een ander. Welzijn van mijn paard staat voorop en wil zelf ook rustig thuis of op werk kunnen zitten zonder de gedachte "wat als''.
Hoe zou jij dat doen wanneer je paard een blessure krijgt door bijrijders schuld ( dat aantoonbaar is) om het even zo te zeggen?


Punt met een jong iemand of een onervaren persoon is dat ze gewoon veel moeten leren. Zo moet je je ook opstellen denk ik, ze kunnen niet weten wat jij belangrijk vind of meteen alle stalregels weten en naleven. Dat moeten ze leren. (t is wel wat anders als ze het niet willen leren natuurlijk ;) )

VB: mijn paard is een koukleum, ik heb mijn bijrijdster geleerd daar ook op te letten, terwijl dit voor een ander weer niet van toepassing is.

in principe is t mijn verantwoording als hij een blessure krijgt door haar toedoen. Ik weet nu dat ze geen rare dingen doet, ja ze springt ook en gaat ook dus naar buiten, als hij een blessure krijgt is dat gewoon pech. Tenzij ze door prikkeldraad gaat springen ofzo.

Strooigoed

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:37

Heel eerlijk? Als het echt nodig is om deze (niet meer dan normale!) regels op te hangen als een geheugensteuntje zou ik haar niet als mijn bijrijder willen. Het gaat niet om een stuk speelgoed, het gaat om je grootste bezit. Als ik jou was zou ik verder gaan zoeken naar een iets oudere persoon die wél verantwoordelijkheidsgevoel heeft voor een paard van iemand anders :)

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:38

Many schreef:
Los van de inhoud zou ik je formulering iets aanpassen. Het is nu wel erg zakelijk, voor een meisje van 13 is dat misschien een beetje intimiderend. 'Wil je buitenrijden, dan alleen samen met iemand die ouder is dan 18' klinkt heel anders dan 'Er wordt niet alleen buitengereden'. En het laatste rijtje 'na het rijden' zou je bijna helemaal kunnen samenvatten door te zeggen: 'Na het rijden graag alle spullen schoon en netjes terugleggen (bit afspoelen, beugelblokjes afborstelen, vieze spullen evt afspoelen).'

Overigens had/heb ik als bijrijder altijd de afspraak dat ik even in een appje laat weten wat ik heb gedaan en hoe het ging. Verder tijdig afmelden als je niet kunt, bijzonderheden meteen melden. Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is dat je zou kunnen vragen of je bijrijdster les wil nemen met je paard.


Ja ik zie wel wat je bedoeld, misschien even een leuk 'grapje' tussen door van "minimaal 1 snoepje wanneer je er bent voor paard lief" of iets in de trant van"

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:40

Bij mijn 13 jarige bijrijder was de moeder altijd mee en dat vond ik erg fijn want dan wist ik zeker dat het er geen gekke fratsen uit werden gehaald (bij mij werd er niet buitengereden en ook niet gesprongen zonder mijn toezicht).

Een eerdere bijrijder van 16 had dat nl. al verpest door o.a. picknicktafels te gaan springen met mijn paard die er nog weleens een handje van had te vroeg af te zetten waardoor ik hem kwijt had kunnen raken als er vaste "hindernissen" gesprongen werden.. en die ging ook stiekem op buitenrit enz. Toen ik er achter kwam (en nog wel meer dingen zoals leugens verspreiden) heb ik per direct mijn slot vervangen en aangegeven dat ik dan en dan aanwezig was voor het ophalen van haar persoonlijke spullen en als ze er dan niet was dat ik ze in de zadelkamer neer zou leggen en het risico van kwijtraken voor haarzelf was. (Zij wist overigens dondersgoed dat ze niet naar buiten mocht zonder mij en niet zonder mijn toezicht mocht springen!)

Zo gezegd zo gedaan. Was ik snel klaar mee.

Als je écht heel blij bent met t meisje misschien is het dan een goed idee om de ervaren paardenmoeder te vragen om erbij te zijn (gooi het op risico van verkeerd vallen oid).

Verder vind ik je lijstje niet veeleisend en het aangepaste lijstje van de bokker hierboven is duidelijk ook.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 30-10-17 11:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:41

Gwenvd schreef:
paardje87 schreef:
Dat is een goeie van het afmelden van te voren! Was me langs geschoten :+ Ja ik geef haar nu deze maand de ruimte om zich nog te kunnen aanpassen om het even zo makkelijk te zeggen maar anders dan ga ik toch opzoek naar een ander. Welzijn van mijn paard staat voorop en wil zelf ook rustig thuis of op werk kunnen zitten zonder de gedachte "wat als''.
Hoe zou jij dat doen wanneer je paard een blessure krijgt door bijrijders schuld ( dat aantoonbaar is) om het even zo te zeggen?


Punt met een jong iemand of een onervaren persoon is dat ze gewoon veel moeten leren. Zo moet je je ook opstellen denk ik, ze kunnen niet weten wat jij belangrijk vind of meteen alle stalregels weten en naleven. Dat moeten ze leren. (t is wel wat anders als ze het niet willen leren natuurlijk ;) )

VB: mijn paard is een koukleum, ik heb mijn bijrijdster geleerd daar ook op te letten, terwijl dit voor een ander weer niet van toepassing is.

in principe is t mijn verantwoording als hij een blessure krijgt door haar toedoen. Ik weet nu dat ze geen rare dingen doet, ja ze springt ook en gaat ook dus naar buiten, als hij een blessure krijgt is dat gewoon pech. Tenzij ze door prikkeldraad gaat springen ofzo.


Klopt vandaar dat ik haar deze maand nog een kans wil geven want ze kan natuurlijk niet alles weten wat ik wil hebben bij mijn paard maar het is wel echt de laatste kans door het spring akkefietje. Dankjewel voor je antwoord :D

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:42

Ik zou er nog aan toe voegen dat ze je na het rijden altijd even een berichtje stuurt met hoe het ging, wat ze gedaan heeft, en of er nog bijzonderheden waren.
Ik rij zelf ook diverse paarden voor anderen, en probeer altijd even een appje te doen met hoe het ging. Merk dat de eigenaren dit ook heel prettig vinden.

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:42

Vergeet niet dat 13 onwijs jong is, en eigenlijk nog een kind. Ik weet niet of zoveel verantwoordelijkheid over een ander paard een wijs plan is? En misschien doet ze zich volwassener voor(als jij erbij bent?).

Hoelang heeft de periode geduurt dat ze met jou mee naar je paard ging? En hoevaak per week was dat? Hoe ging dat? Heb je toen veel voor gedaan? Of meer met haar meegelopen?

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:44

S_en_Z schreef:
Bij mijn 13 jarige bijrijder was de moeder altijd mee en dat vond ik erg fijn want dan wist ik zeker dat het er geen gekke fratsen uit werden gehaald (bij mij werd er niet buitengereden en ook niet gesprongen zonder mijn toezicht).

Een eerdere bijrijder van 16 had dat nl. al verpest door o.a. picknicktafels te gaan springen met mijn paard die er nog weleens een handje van had te vroeg af te zetten waardoor ik hem kwijt had kunnen raken als er vaste "hindernissen" gesprongen werden.. en die ging ook stiekem op buitenrit enz. Toen ik er achter kwam (en nog wel meer dingen zoals leugens verspreiden) heb ik per direct mijn slot vervangen en aangegeven dat ik dan en dan aanwezig was voor het ophalen van haar persoonlijke spullen en als ze er dan niet was dat ik ze in de zadelkamer neer zou leggen en het risico van kwijtraken voor haarzelf was.

Zo gezegd zo gedaan. Was ik snel klaar mee.

Als je écht heel blij bent met t meisje misschien is het dan een goed idee om de ervaren paardenmoeder te vragen om erbij te zijn (gooi het op risico van verkeerd vallen oid).

Verder vind ik je lijstje niet veeleisend en het aangepaste lijstje van de bokker hierboven is duidelijk ook.


Jeetje wat brutaal ! Daar schrik je ook van zeg en ben je snel klaar mee ja!
Ja met de moeder heb ik goed contact en toen ik het meisje had aangesproken over de 'klachten' was de moeder al met haar om tafel gaan zitten en hebben ze dit samen ook besproken en heeft mij ook geappt dat het haar spijt en dat ze er voortaan beter op gaat letten.
Moeder en dochter zitten samen met mij in een groepsgesprek zodat we met elkaar goed contact houden!

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:46

melissa_b schreef:
Vergeet niet dat 13 onwijs jong is, en eigenlijk nog een kind. Ik weet niet of zoveel verantwoordelijkheid over een ander paard een wijs plan is? En misschien doet ze zich volwassener voor(als jij erbij bent?).

Hoelang heeft de periode geduurt dat ze met jou mee naar je paard ging? En hoevaak per week was dat? Hoe ging dat? Heb je toen veel voor gedaan? Of meer met haar meegelopen?


Dat was de maand oktober en in het begin deed ik het voor maar daarna deed ze al veel zelf. Alles ging eigenlijk goed dus ik was erg tevreden en haar moeder gaat ook zo af en toe mee.

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:46

zelmago4it schreef:
Ik zou er nog aan toe voegen dat ze je na het rijden altijd even een berichtje stuurt met hoe het ging, wat ze gedaan heeft, en of er nog bijzonderheden waren.
Ik rij zelf ook diverse paarden voor anderen, en probeer altijd even een appje te doen met hoe het ging. Merk dat de eigenaren dit ook heel prettig vinden.


Ja klopt die heb ik net toegevoegd. Had dat al van te voren ook tegen haar gezegd maar soms vergeet ze het. Zal zo even het aangepaste lijstje in het topic zetten! *\o/*

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:52

Lijstje is iets aangepast *\o/*

Algemeen
- Niemand anders rijdt op hem behalve jij zelf
- Er wordt niet buiten gereden
- Nooit zonder cap rijden
- Er word niet gesprongen
- Netjes omgaan met de spullen
- Veeg de poetsplaats aan als je naar huis gaat
- Verwijder de mest als je naar huis gaat
- Berg alle spullen netjes op in de kast en doe deze opslot.

Voor het rijden
- Wanneer je plekjes of wondjes vindt, geef mij dit aan(foto)
- Alles netjes opruimen van het poetsen

Tijdens het rijden
- Er word serieus gereden
- Er wordt goed in en uitgestapt
- Mest word opgeruimd na het rijden

Na het rijden
- Als er spullen vies zijn na het rijden spoel je deze af van modder of maak je deze schoon. Ze worden niet vies in de kast gelegd.
- Bit wordt afgespoeld.
- Beugelblokjes even afborstelen van het zand.
- Indien paard nat is na het rijden:
- * goed uitstappen
- * zweetdeken op totdat hij droog is
- * niet nat onder buitendeken terug zetten
- Alle spullen terug in het kastje
In geval van nood
- Mij bellen of WhatsAppen
- Dierenarts nummer (…)
- Wanneer je een dag van tevoren graag aangeven (liefste 24 uur) en dan kunnen we een inhaaldag afspreken!

App mij als je terug bent hoe het is gegaan :D
Minimaal 1 snoepje aan hem geven, zo hou je hem blij :+

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:58

paardje87 schreef:
S_en_Z schreef:
Bij mijn 13 jarige bijrijder was de moeder altijd mee en dat vond ik erg fijn want dan wist ik zeker dat het er geen gekke fratsen uit werden gehaald (bij mij werd er niet buitengereden en ook niet gesprongen zonder mijn toezicht).

Een eerdere bijrijder van 16 had dat nl. al verpest door o.a. picknicktafels te gaan springen met mijn paard die er nog weleens een handje van had te vroeg af te zetten waardoor ik hem kwijt had kunnen raken als er vaste "hindernissen" gesprongen werden.. en die ging ook stiekem op buitenrit enz. Toen ik er achter kwam (en nog wel meer dingen zoals leugens verspreiden) heb ik per direct mijn slot vervangen en aangegeven dat ik dan en dan aanwezig was voor het ophalen van haar persoonlijke spullen en als ze er dan niet was dat ik ze in de zadelkamer neer zou leggen en het risico van kwijtraken voor haarzelf was.

Zo gezegd zo gedaan. Was ik snel klaar mee.

Als je écht heel blij bent met t meisje misschien is het dan een goed idee om de ervaren paardenmoeder te vragen om erbij te zijn (gooi het op risico van verkeerd vallen oid).

Verder vind ik je lijstje niet veeleisend en het aangepaste lijstje van de bokker hierboven is duidelijk ook.


Jeetje wat brutaal ! Daar schrik je ook van zeg en ben je snel klaar mee ja!
Ja met de moeder heb ik goed contact en toen ik het meisje had aangesproken over de 'klachten' was de moeder al met haar om tafel gaan zitten en hebben ze dit samen ook besproken en heeft mij ook geappt dat het haar spijt en dat ze er voortaan beter op gaat letten.
Moeder en dochter zitten samen met mij in een groepsgesprek zodat we met elkaar goed contact houden!


Ja nou zelf was ik ook geen schatje hoor. Op die leeftijd (12-15) haalde ik met mijn eigen pony en paard ook "fratsen" uit als ik alleen was.

Ik mocht zonder een aanwezige ouder niet springen maar mijn pony kon onwijs goed en hoog springen en op wedstrijddag tussen springende paarden heb ik mijn zadel gewisseld en ben ik 1.40 gaan springen met mijn 1.43 pony. Zonder cap ook want daar werd niet zo nauw naar gekeken.

Had blijkbaar ogen getrokken want bij de volgende springles kwam mijn instructeur met "er was een klein blond meisje zonder cap met een donkerbruine pony een hindernis aan het springen van 1.40 waar de paarden niet overheen gingen.. was jij dat Samantha!?"

Mijn vader langs de baan liep bijna paars aan van woede en ik ben na de les ook flink uitgefoeterd en mijn springzadel lag vervolgens niet meer op stal :+

En met paard mocht ik wel naar buiten maar liever uit drukke regios wegblijven maarja je bent jong en trots en je hebt je paard (redelijk) onder controle... dan ga je toch na je buitenritje in t park gewoon je paard parkeren en vastzetten op t winkelcentrum om een ijsje te gaan kopen.. :Y)

Een andere paardenmoeder zag mn paard met teugel vastgeknoopt staan en vond het leuk met mn moeder te kletsen hoe braaf die daar stond en dat hij later ook een ijsje aangeboden kreeg..

Inmiddels ben ik volwassen, braaf en rustig en heb ik geen eigen paarden meer maar bijrijdpaardje en verzorgpoown en bij bijrijdpaardje geldt: mag aan de hand naar buiten maar niet er op (helemaal prima ben toch niet zon buitenrijder). En met verzorgpoown geldt je mag altijd gaan en alles doen maar wel even laten weten wanneer je er bent (om dubbel komen te voorkomen) als je met de 2wieler de weg op gaat hoefschoentjes om en cap op.

Heb gelukkig een hele fijne cap.. hahaha.


Maar met mijzelf als voorbeeld vond ik het heel erg prettig dat ik een bijrijder had die vervoerafhankelijk was van haar moeder. En voor haar moeder was het op de manege ook een sociaal uitje. Die vond t leuk om mee te gaan.

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 12:15

Citaat:
Ja nou zelf was ik ook geen schatje hoor. Op die leeftijd (12-15) haalde ik met mijn eigen pony en paard ook "fratsen" uit als ik alleen was.

Ik mocht zonder een aanwezige ouder niet springen maar mijn pony kon onwijs goed en hoog springen en op wedstrijddag tussen springende paarden heb ik mijn zadel gewisseld en ben ik 1.40 gaan springen met mijn 1.43 pony. Zonder cap ook want daar werd niet zo nauw naar gekeken.

Had blijkbaar ogen getrokken want bij de volgende springles kwam mijn instructeur met "er was een klein blond meisje zonder cap met een donkerbruine pony een hindernis aan het springen van 1.40 waar de paarden niet overheen gingen.. was jij dat Samantha!?"

Mijn vader langs de baan liep bijna paars aan van woede en ik ben na de les ook flink uitgefoeterd en mijn springzadel lag vervolgens niet meer op stal :+

En met paard mocht ik wel naar buiten maar liever uit drukke regios wegblijven maarja je bent jong en trots en je hebt je paard (redelijk) onder controle... dan ga je toch na je buitenritje in t park gewoon je paard parkeren en vastzetten op t winkelcentrum om een ijsje te gaan kopen.. :Y)

Een andere paardenmoeder zag mn paard met teugel vastgeknoopt staan en vond het leuk met mn moeder te kletsen hoe braaf die daar stond en dat hij later ook een ijsje aangeboden kreeg..

Inmiddels ben ik volwassen, braaf en rustig en heb ik geen eigen paarden meer maar bijrijdpaardje en verzorgpoown en bij bijrijdpaardje geldt: mag aan de hand naar buiten maar niet er op (helemaal prima ben toch niet zon buitenrijder). En met verzorgpoown geldt je mag altijd gaan en alles doen maar wel even laten weten wanneer je er bent (om dubbel komen te voorkomen) als je met de 2wieler de weg op gaat hoefschoentjes om en cap op.

Heb gelukkig een hele fijne cap.. hahaha.


Maar met mijzelf als voorbeeld vond ik het heel erg prettig dat ik een bijrijder had die vervoerafhankelijk was van haar moeder. En voor haar moeder was het op de manege ook een sociaal uitje. Die vond t leuk om mee te gaan.


Ja dat de moeder graag zo af en toe mee gaat vind ik ook heel fijn en het is ook een fijne moeder om mee te communiceren en wanneer ik en haar dochter niet zouden kunnen zou zij ook altijd nog kunnen invallen!

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:26

Ik vind al deze regels heel logisch en niks mis mee! Máár ik denk dat je niet moet vergeten dat die logica niet voor iedere 13 jarige vanzelfsprekend is. Heb jij (of haar moeder) haar ook uitgelegd waarvoor iedere regel is? Dit klinkt misschien heel suf, maar als je haar uitlegt waarom ze niet alleen mag rijden of waarom er niemand anders op jouw paard mag, dan begrijpt ze het idee erachter en zal ze zich er sneller aan houden :) En ja, enerzijds hoop je dat iemand dat vanzelf snapt natuurlijk, maar anderzijds is een klein beetje extra moeite soms net wat het verschil kan maken.

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Afspraken tussen bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:33

Ik denk dat het inderdaad ook de leeftijd is . Er zijn zo geen regels die ik kan bedenken. Toen ik een bijrijder zocht keek ik gewoon naar de persoon.

18+
Eerlijk rijden geen getrek en geschop.
Mag naar buiten als het goed gaat maar niet direct.
Hoeft niet heel ervaren te zijn als de klik en het verstand er maar is.

Maar mijn eerste paard is helaas in mijn vakantie al snel een beetje verziekt toen door een bijrijder daar heb ik wel van geleerd om niet meteen teveel zelf te laten doen .

(Toen ik terugkwam van vakantie had hij bij haar een trucje om gewoon stil te gaan staan en niet meer te bewegen met rijden )

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:34

Gulpje schreef:
Heel eerlijk? Als het echt nodig is om deze (niet meer dan normale!) regels op te hangen als een geheugensteuntje zou ik haar niet als mijn bijrijder willen. Het gaat niet om een stuk speelgoed, het gaat om je grootste bezit. Als ik jou was zou ik verder gaan zoeken naar een iets oudere persoon die wél verantwoordelijkheidsgevoel heeft voor een paard van iemand anders :)

Precies.
En een 13 jarige die deze doodnormale regels al niet onder de knie heeft zou ik dus gewoon niet willen.
Je vraagt hele normale dingen als zuinig zijn met paard en spullen.
En vervolgens gaat ze 2 keer springen. Ik geloof er niet in dat ze dat even vergeten was.

En zeker weten dat er 13 jarige zijn die dit wel kunnen.
Altijd die leeftijd smoes, is gewoon een opvoedkundig gebrek.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 30-10-17 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 12:35

xIrlijn schreef:
Ik vind al deze regels heel logisch en niks mis mee! Máár ik denk dat je niet moet vergeten dat die logica niet voor iedere 13 jarige vanzelfsprekend is. Heb jij (of haar moeder) haar ook uitgelegd waarvoor iedere regel is? Dit klinkt misschien heel suf, maar als je haar uitlegt waarom ze niet alleen mag rijden of waarom er niemand anders op jouw paard mag, dan begrijpt ze het idee erachter en zal ze zich er sneller aan houden :) En ja, enerzijds hoop je dat iemand dat vanzelf snapt natuurlijk, maar anderzijds is een klein beetje extra moeite soms net wat het verschil kan maken.


Heb je helemaal gelijk in, als ik terug denk naar de tijd dat ikzelf 13 was, zou ik ook willen weten waarom ik dingen niet mag doen of waarom ze op deze manier moeten. En ook wil ik haar graag een kans geven, ze is jong en moet ook alles nog een beetje leren in de "grotenmensen wereld" en die kans wil ik haar ook graag geven maar het welzijn van mijn paard staat voor op dus vandaar deze proefmaand :(:) Ik zal wel een deze dagen even een gesprek aangaan met haar moeder en haarzelf en dan de regels laten zien en deze dan ook uitleggen waarom ik ze zo wil hebben :)

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 12:38

Dankjewel iedereen voor het advies. Ik ga de regels nu even doorsturen naar moeder en dochter en laat jullie weten hoe dat is gegaan en of er een gesprekje gaat komen om alles even toe te lichten en natuurlijk hoe deze maand gaat verlopen! En enorm bedankt voor met mee helpen denken, het heeft zeker geholpen en zoals ik al dacht was ik wat dingetjes vergeten! :+ :Y)

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:40

Ik vind het eerlijk gezegd niet heel raar dat een meisje van 13 echt regels nodig heeft en ik denk dat je dan alles heel anders ziet als iemand die boven de 16 is zoals je eigenlijk zocht. Toen ik zelf 13 was deed ik ook altijd gekke dingen met mijn pony. Serieus rijden deed ik 1 of 2 keer in de week, de andere 3 keer deed ik met een vriendin alsof we western of racepaardjes hadden :')

Ik denk dat je niet van iemand van 13 kan verwachten dat zij net zo serieus is als iemand van 16 (en natuurlijk zijn er altijd kinderen van die leeftijd die al wel zo verantwoordelijk zijn als een 16 jarige, laat dat even duidelijk zijn).

Ik denk dat je nu gewoon even moet afwachten hoe het de komende tijd zal gaan, vraag stalgenootjes anders of ze haar af en toe even kunnen helpen als zij er de tijd voor hebben en dan heb ik het over de stalgenootjes waar jij je fijn bij voelt... die je vertrouwt als het gaat om hulp bij jou paardje en het meisje en of ze in ieder geval het een beetje in de gaten willen houden.

Elaya


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers