Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:37

_yvonne schreef:
goedemorgen, Ik wilde me hier ook (weer) melden, altijd naar volle tevredenheid bijrijders gehad voor mijn wat oudere recreatiepony's, had altijd leuke en gezellig bijrijders voor ze en als er iemand stopte had ik ook altijd weer snel iemand gevonden, nu heb ik een D-pony waar ik iemand voor zoek die hem dressuurmatig in conditie houdt, ik vraag L nivo, maar je hoeft geen wedstrijden gereden te hebben ofzo.en toch krijg ik geen reacties terwijl deze pony meer op nivo gereden kan worden. iemand een idee waar het aan kan liggen of de advertentie wil bekijken via PB?

Ik denk dat mensen afschrikken op welk niveau je vraagt.. Ik zelf zou ook niet reageren als mensen L niveau zouden vragen, terwijl ik best op L niveau kan rijden. Maar de eis schrikt mij af.. Ik zou er dan eerder van maken iemand die zich dressuurmatig ook graag wilt ontwikkelen.. ;)

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis ~ <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 01:28

joyce B schreef:
Ik kan ook weer om me heen kijken voor een bijrijder voor mijn paard.

Het had het meisje die 1x per week kwam gevraagd hoe het nou zou komen met die 2e keer rijden en of ze had overlegd over de lessen omdat ik er de afgelopen 2 maanden niets meer over gehoord had en het zo te vrijblijvend vond terwijl mijn paard juist meer kan en had verwacht dat ze nu wel fanatieker zou worden.

Ik heb aangegeven wat de kosten per les waren bij 1 van de instructrices waar ik aan huis hulp van krijg (25,- per les van 45 minuten) en wat ik vroeg als vergoeding als ik haar moest helpen (tot nu toe hielp ik af en toe zo tussendoor, maar structureel helpen elke keer vind ik ander verhaal, dus vroeg 10,- per keer "les" ) omdat ik haar anders qua tijd net zo goed zelf kan rijden.

Gevraagd van wie ze dan les zou willen en hoevaak ze wilde lessen per maand als ze wilde lessen.

Blijkbaar was dat te veel druk want ik kreeg bericht dat ze het te druk had om vaker te komen en te weinig geld had om te lessen en dus besloten had dat ze beter kon stoppen.

Het andere meisje die kwam proefrijden kwam 25 minuten te laat zonder waarschuwing, en wilde ook maar 1x per maand lessen terwijl ik vooral in het begin vaak les wel nodig vond n.a.v. hoe het rijden ging.

Dat is waarschijnlijk ook niet wat ik zoek voor mijn paard.

Bij beide meiden liep ze af en toe wat onregelmatig bij spanning, te hoog tempo, onbalans of te strakke hand. Dan merk je dat correct, in balans, naar ontspanning rijden en rechtrichten toch nog wel erg belangrijke voorwaarden is.

Dan gaat het toch al snel om een vrij ervaren dressuur rijdende ruiter die goede dressuurlessen heeft gehad...

Ik zoek liefst iemand die er gelijk netjes mee weg kan rijden, echt wil investeren in lessen (minimaal om de week les hier aan huis of ze moeten al echt goed rijden) en daarnaast zich ook mede-verantwoordelijk voelt voor het paard, de gezamenlijke verzorging er om heen en ook wat wil bijdragen in het verbruik van vliegenspray/Anti-Klit/snoepjes, wortels etc.

En anders maar niet, tot ik haar door wil laten trainen voor hoger niveau. Dan betaal ik wel...

Tsja ik denk dat hier maar weinig van zijn hoor! Toen ik zelf nog bijrijder was nam ik wel veel lessen, maar ook omdat ik het zelf super leuk vond om meer te leren. Maar niet iedereen is helaas zo. Maar mijn vergoeding was toen ook niet zo hoog zeg maar. Daarvoor reed ik een paard en betaalde ik 140 euro, daarnaast kon ik dan niet meer lessen. Daar was dan geen geld meer voor over.. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel diegene moet bijdrage.. Want als je en bijvoorbeeld 80 euro moet bijdrage voor als vergoeding en daarnaast nog moet lessen, dan zou dat voor mij ook een drempel zijn..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis ~ <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:38

Golden_Angel schreef:
Das vrees ik toch iets wat altijd gaat terugkomen in de paarden wereld :(.
Ik heb op diverse stallen gereden (bijrijdpaarden) maar ik was altijd 'minder' en hoorde er voor het grootste deel niet bij omdat ik me geen eigen paard kon veroorloven. Niet alleen ik overigens maar bijrijders verzorgers in het algemeen. Behalve als ze heel jong waren dat viel toch wel op. Meisjes van 12 of 13 die langs kwamen die waren altijd 'schattig met veel potentie als je op die leeftijd een verzorgpony hebt dan kom je er wel'

:')

Ik heb daar nooit echt last van gehad. Ik heb 10 jaar bij gereden. Ik denk dat dat per stal heel erg verschilt. Vooral de hogere rijkere stallen zal het wel voorkomen, maar op mijn recreatie stal was dit eigenlijk niet aan de orde..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:07

Golden_Angel schreef:
Dit was een grotere stal met vol pension en alle voorzieningen (behalve een binnenbak we hadden een all weather buitenbak) dus dat kan er inderdaad mee te maken hebben.

Vaak heeft het er wel mee te maken, al sta ik nu met mijn eigen pony nu ook op een volpension. Maar als bijrijder wordt er dan raar naar je gekeken. Maar ik heb er eigenlijk in al die 10 jaar niet echt last van gehad, behalve toen ik op een super de luxe dressuur stal stond waar iedereen grand prix reed en ik aan kwam met mijn grondwerk haha..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:53

Lienek schreef:
mijn bijrijdster stuurt net bericht dat ze heel augustus op vakantie gaat en dan dus niet werkt en of ze dan haar bijdrage niet hoeft te betalen..
wat denken jullie daarover?

Ik zou haar wel laten door betalen, alleen later haar dagen in laten halen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:31

Resistance schreef:
Ik ben ook alvast weer aan het rondkijken voor een bijrijdpaardje, aangezien ik m'n rijbewijs in de pocket heb en dus wat verder kan rijden. Echter sta ik versteld van de enorme bijdrages die ik mensen wel niet zie vragen. Ik vind het echt niet erg om iets van 50 á 75 euro in de maand bij te dragen (dat is ook mijn max; ik ben student en heb niet meer dan dat), ik snap ook goed dat eigenaren om een bijdrage vragen, om zeker te weten dat de bijrijder ook echt serieus is. Maar dan reageert er doodleuk iemand op mijn advertentie, die dan vraagt of ik wel 200 euro in de maand kan bijdragen. 8)7 Of iemand op facebook die een bijrijder zocht voor 2 dagen in de week, maar dan wordt er wel verwacht dat er 20 euro per dag wordt betaald, exclusief leskosten. Die komen er ook nog bij. Euh, biedt hem dan te lease aan? :+

Volgens mij waren bijrijders toch echt bedoeld om een paard te verzorgen op de dagen dat de eigenaar zelf geen tijd heeft, niet om de eigenaar uit de kosten te helpen wanneer hij zelf het geld niet heeft om zijn paard te betalen. Maar dat kan ook aan mij liggen.

Ik ben het helemaal met je eens. ;) Ik als bijrijder heb vier jaar lang 140 euro betaald. Daarna heb ik besloten om toch maar een eigen paard te kopen, omdat ik eigenlijk bijna net zoveel geld kwijt zou zijn (oke wel iets meer, maar dan is het paard wel volledig van mij).

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:27

Amber_anne schreef:
Jeetje 140 euro per maand :\ hier in de buurt is de stalling €150 dus snap jou keuze wel ja

Hier in de omgeving is het wel wat duurder. Maar dan nog, vind ik 140 voor bijrijder best veel. Het is namelijk niet jouw paard zeg maar.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:28

Resistance schreef:
10 euro per keer vind ik redelijk. :j

Eens, af en toe wat spullen kopen doe ik ook nooit moeilijk over. Of nouja deed, nu moet ik het allemaal zelf kopen haha.. :P

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 08:29

Anke schreef:
En daar zit dan vaak de wrijving

10 tje per keer is een leuke deal.

1 keer per week/ 40 per maand
2 keer per week/ 80 per maand
3 keer per week/ 120 per maand
4 keer per week/ 160 per maand

En dan wordt het weer duur gevonden.

Een eigen paard kopen klinkt leuk.
Echter is stalling vaak maar de helft van de kosten.
En je hebt alle verantwoordelijkheden en risico's.
Tuurlijk ook alle zeggenschap en 7 dagen.
Denk dat het voor velen interessanter, goedkoper en makkelijker is om bij te rijden.

Als je in 1 maand de 3e vliegendeken kapot hebt. Al 150 euro kwijt bent geweest en weer een nieuwe moet...baal je als eigenaar wel flink. Toch zul je weer moeten.
Een bijrijder heeft die extra kosten allemaal niet.
Nadenkertje....

Klopt, alleen de eigenaar heeft er voor gekozen om een paard te kopen. En ik vind dat de bijrijder daar niet verantwoordelijk voor hoeft te zijn in de kosten. Ik heb zelf ook een paard, maar zou niet willen dat een bijrijder zoveel zou betalen, omdat ik al blij zou zijn als ik een leuke en betrouwbaar iemand gevonden zou hebben voor een paard met een mega gebruiksaanwijzing..

De eigenaar is verantwoordelijk voor het paard, ook in de kosten, daarom vind ik niet dat een bijrijder zo achterlijk veel hoeft te betalen. Het moet een soort wisselwerking zijn. Jij bent uit de brand geholpen, omdat hij of zij voor je paard zorgt en hij of zij mag ook genieten van het paard.

Paarden houden zijn duur, maar daar kiest de eigenaar zelf voor. ;)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:39

goldenarrow schreef:
Dat is denk ik deels te verklaren omdat er zoveel plekken zijn waar je gratis kan komen, bijvoorbeeld omdat je de eigenaar er veel mee helpt. En dat hoeven echt niet altijd knollen te zijn waar je nog net een stapritje mee kan maken :+ In mijn ervaring is dat vaak bij mensen met meerdere paarden die zelf niet rijden en/of de paarden niet de aandacht kunnen geven die ze zouden moeten krijgen. En die zijn dan heel blij dat er iemand is die kan helpen.

Sterker nog: ik heb nu bij 4 verschillende personen gereden waarbij ik er bij 3 geen bijdrage hoefde te leveren en ook geen klusjes hoefde te doen, en 1 waarbij ik zowel een bijdrage leverde als klusjes moest doen :+ En die eerste 3 waren alledrie mensen met meerdere paarden, die zelf niet/nauwelijks rijden en die wel de paarden wat extra aandacht gunnen. Eigenlijk wel interessant om zo over na te denken, ben benieuwd of er meer mensen zijn die die ervaring hebben. Overigens doe ik vaak wel gewoon de klusjes erbij hoor, is voor mij net zo goed ontspanning als het rijden.

Ik heb eigenlijk ook nooit hoeven betalen (op 2 paarden na).. Nu voor mijn eigen pony natuurlijk wel.. Maar voor de rest kan ik mij ook niet herinneren dat ik bij ieder paard heb hoeven betalen. Denk van de 10 bijrijpaarden heb ik er maar voor 2 hoeven betalen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:43

kimkraakman schreef:
Hier mijn ervaringen als bijrijder:

Zelf heb ik jaren paarden verzorgd. Begon toen ik een jaar of 13 was met 3 paardjes (oude kwpn-er, ijslander en shetlander) waar ik een paar keer per week te vinden was. Hoefde niks te betalen, want ze waren al blij dat de paardjes wat aandacht en verzorging kregen. Toen ik terugkwam van een vakantie waren ze helaas in één keer verkocht.. (slechte communicatie geloof ik :+)

Een paar maanden later was mijn lievelingspaard (Amigo) van de manege, waar ik toen nog reed, verkocht aan iemand (verhaal apart, maar long, long story) die vroeg of ik Amigo wilde verzorgen. Dit heb ik bijna 6 jaar met veel plezier gedaan en mocht haar dan ook als eigen paard beschouwen. Ik reed graag met haar in de duinen die om de hoek waren of in de bak. Regelmatig hadden we privélessen. Ik betaalde de hoefsmid, (kracht)voer, lessen en alle andere benodigdheden (zoals dekens, nieuw tuig enzo) uit vrije wil, omdat ik vond dat dat het minste was wat ik kon doen en ik volledige vrijheid kreeg in alles wat ik wilde doen (omdat ik haar als eigen paard mocht beschouwen, maar overlegde wel altijd alles :j)
Helaas kon de eigenares haar toen door een financiële tegenvaller niet meer houden en kon ik haar niet betalen (student) en daarnaast een gebrek aan tijd had doordat ik door de weeks in Leeuwarden woonde voor mijn studie en heel het weekend werkte.
Ook helaas niet zulke goede ervaringen met de mensen waarbij Amigo stond.. Boos, schreeuwend aan de telefoon als er iets niet goed was (ja, oke, ze had een burn out), waar ik als jong, verlegen meisje nogal bang van werd. Ook kreeg ik van hun op een niet zo leuke manier van hun te horen dat de eigenares Amigo niet meer kon houden ("Ja je paardje gaat weg he.." Ik hoor het ze nog zo zeggen..), terwijl de eigenares dat zelf persoonlijk aan me wilde vertellen. Uiteindelijk hebben die mensen Amigo overgenomen (wel fijn voor Amigo dat ze niet meer verhuist hoefde te worden), maar nog ruim voordat Amigo van hun was, waren ze al volop opzoek naar een nieuwe verzorger.. Duidelijk was toen wel voor mij dat ik Amigo niet meer zou verzorgen.
Toen ik mijn spullen kwam ophalen (samen met mijn vader, durfde niet meer alleen daar te komen) was mijn kast dicht getapet en half leeggehaald. Veel van mijn spullen vond ik in de kast terug van hun dochter, slotjes waren opengeknipt, een deel vond ik boven de stallen en een deel heb ik nooit meer teruggevonden.. :(
Blij dat ik daar nooit meer hoefde te komen (durfde ook niet meer), maar ik mis Amigo nog steeds..

Paar jaar later werd ik in dezelfde periode door twee bekenden gevraagd hun paarden te verzorgen. Eentje, een super leuke, jonge Appaloosa ruin waar ik een leuke band mee kreeg, de ander een enorme Shagya-arabier merrie van ongeveer 1.80, die onwijs sterk was en waarmee ik helaas een minder goede band mee kreeg.
Met de Appaloosa mocht ik ook altijd de duinen in en had ik om de week privéles. Ik betaalde de privélessen zelf en daarnaast betaalde ik een bijdrage in de kosten. We hadden afgesproken dat ik de hoefsmid zou betalen, maar gelijk de eerste keer dat ik zou betalen, waren er extra dingen gedaan, zoals rondom bekappen en zooltjes, terwijl hij daarvoor alleen voor (of achter) ijzers had :') Toen de eigenares zwanger werd, vroeg ze of ik wat extra wilde komen. Ik ging toen nog ongeveer 2x per week naar Leeuwarden om lessen te volgen, dus helemaal haar paard verzorgen redde ik niet. Daar ging ze wel van uit en daarnaast wilde ze dat ik meer zou gaan betalen, wat ik als 'arme student' niet kon.. Dus helaas betekende dit voor ons dat ik met haar paard zou stoppen..
Met de andere merrie die ik nog verzorgde had ik regelmatig les van de eigenaresse zelf en hoefde ik geen bijdrage te betalen omdat ze al blij was dat ik haar paard verzorgde, beweging gaf en uitmestte. Het verzorgen van de merrie stopte abrupt toen ze van de één op de andere dag verhuist was naar een andere stal (die te ver weg was voor mij) en ik er pas later die avond van op de hoogte werd gebracht, want het was een unieke kans, dus ze had het besloten en meteen uitgevoerd.

Het is alweer ruim 3 jaar geleden dat ik voor het laatst een paard verzorgde, maar je begrijpt vast ook dat ik er even geen zin meer in had, want door deze laatste twee ervaringen begon ik me meer een hulpje te voelen;)
Nu nog druk bezig met afstuderen, dus vind het wel prima zo! Toch mis ik het verzorgen en rijden wel (vooral met dit prachtige weer mis ik echt de heerlijke ritjes in de avond/ochtend door de duinen). Maar wie weet komt er straks weer een leuk paardje op mijn pad <3

Ik snap je ervaringen wel. Ik heb precies hetzelfde gehad hoor.. Ook dat het paard wat ik leasde ineens weer van stal was verhuisd of dat spullen ineens weg waren foetsie of ineens werd het paard verkocht, zonder dat dat ik afscheid heb kunnen nemen.

Deze reden heeft mij laten besluiten, ondanks ik ook student ben het niet breed heb, maar het financieel net red om een eigen pony te kopen, zodat ik van dat gezeur af ben en zelf kan invullen hoe ik het wil hebben.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:28

Golden_Angel schreef:
heb zojuist de advertentie zien staan, er staat niks over zijn gebreken vermeld en ze vraagt er meer voor dan ze er zelf een paar maand terug voor betaald heb.
IVM haar slijmbeursontsteking had hij 2 maand stil gestaan, ik had hem net weer netjes aan het lopen (zo'n 3 weken lang 2 a 3 keer per week en ik kon echt progressie merken in het lopen, werd weer wat netter, wat makkelijker etc)
Nu voel ik me helemaal zuur..

Heb je een link naar die advertentie? Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:09

LDRD schreef:
Ook hier ervaring inmiddels dat een handje hulp vinden bij de paarden niet eenvoudig is. Lijkt wel alsof Den Bosch en directe omgeving helemaal geen paardenliefhebbers heeft :D .

Zie mijn advertentie op de boktmarkt. Schrikt het feit dat er niet gereden kan worden dan zo af? Gaat het mensen alleen maar om het rijden? Wat denken jullie?

Het hangt er een beetje vanaf, vraag je een vergoeding voor het verzorgen (zonder rijden). Ik zelf zou het verzorgen super leuk vinden, maar als ik niet kan/mag rijden dan zou ik er niet voor willen betalen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:13

Floriske schreef:
@Caspar: ik ben dan geen paardeneigenaar, maar voor mij voelt dat toch echt als een dienst verlenen. Zoals ik al zei, ik ga ook enkel naar de paarden om mee te helpen verzorgen, grondwerken enz. Niet om te rijden. Verder doe ik ook geen klusjes (alleen paarden buiten/binnen zetten en de stal netjes achterlaten zoals ik hem ook vond toen ik aankwam), want ze zijn blij met mijn hulp. Maar als ik niet kom (drukke week oid) redden ze het ook zonder mij. Ik MOET dus niet komen, maar ze vinden het fijn als ik regelmatig kom, wat ik dan ook doe.

Jij redt het niet zonder iemand, ze moeten komen om voor de paarden te zorgen. Zij komen, omdat jij een half jaar niet kan. Daarnaast ook wat klusjes (zoals de stal uitmesten). Ik vind dan dat daar best een klein bedrag tegenover mag staan. Als ik op vakantie ga moet ik toch ook een hondenpension betalen om 2 weken voor mij hond te zorgen? Of geef ik de persoon die oppast een leuk bedrag/cadeau oid. Zij helpen mij, ze zorgen namelijk voor mijn hond als ik dat niet kan. Dat zij het dan gezellig vinden om een hond in huis te hebben en het leuk vinden om ermee te wandelen, is pure bonus voor hun.

Nog los van mijn mening erover, als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik toch ervoor kiezen iemand te betalen/paard in volpension te zetten. Waarom? Puur voor mijn eigen gemoedsrust dat er goed voor wordt gezorgd en niet de verzorger er na 2 maanden opeens mee stopt en ik niets kan regelen vanuit het buitenland/er allemaal stress over heb dat er iemand anders moet komen. En iemand betalen hoeft dan niet veel te zijn he! Al spreek je af dat als iemand 3 uur bezig is, diegene 25 euro krijgt oid? Het is maar dat je dan kan verwachten dat diegene komt en ook goed blijft verzorgen. Door die betaling zijn ze namelijk meer 'verplicht' dan als ze zomaar komen. En jouw ouders kunnen controleren of er ook echt goed gedaan wordt :j

ik ben het idd ook met jou eens..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:04

RedKiwi schreef:
Lees al een tijdje mee en had niet gedacht dat ik een eigen verhaal ooit had gepost, maar moet even mijn hart bij jullie luchten, bij voorbaat excuses voor het lange verhaal, zal proberen het kort te houden...

Van het weekend heb ik de bijrijder die bijna 18 is, voor het gemak nu X genoemd, de deur moeten wijzen. Ze liet al een tijdje wat steken vallen, en ik begon me af te vragen of het wel goed ging komen (waren namelijk echt basic dingen die je toch echt hoort te weten als je al een jaar de paardenhouderij opleiding doet). Ik probeerde haar vriendelijk op wat dingen te wijzen, ook steeds uit te leggen waarom dit of dat want dan begrijpt ze ook waarom, maar het kwam niet altijd aan. Maar afgelopen vrijdag was de druppel. Paard heeft op dit moment een peesblessure, dus haar been moet 's ochtends en middag en/of avond gekoeld worden en dan een stuk met haar wandelen en de rest van de tijd boxrust. Die blessure is ontstaan toen X reed, daarvan heb ik gezegd van "ok, kan een keer gebeuren, we gaan er gewoon voor zorgen dat het paard goed herstelt".

Afgelopen vrijdag zou X in de ochtend de zorg op zich nemen, dat heeft ze zelf voorgesteld, niks moet maar alle hulp is natuurlijk welkom. Ik ga er echter wel van uit dat als er afgesproken is dat X gaat, X daadwerkelijk ook zou gaan. Maar daar dacht X dus anders over, ze is niet gegaan, en heeft dat ook niet gemeld, het kwam per toeval aan het licht.

Als ze nu langs zou gaan voor een knuffel geven en that's it, dan heb ik er geen erg in, maar in dit geval zit er een medische reden achter en zijn afspraken nog een stuk belangrijker. En iedereen kan zich verslapen of iets (ze heeft dus niet eens uitgelegd waarom ze niet is gegaan), maar dan meldt je dat even zodat ik er alsnog voor kan zorgen dat mijn paard de nodige zorg krijgt.

Het niet melden en dat ik er per toeval achter moest komen was voor mij wel het moment dat mijn vertrouwen in X wegviel, en al helemaal toen ik een reactie kreeg van "ja, was toch maar 1 keertje dat ik niet ben gegaan, saaawwrryyy", dan ben je zo niveau penny-meisje dat het voor mij klaar is.

Ik wilde het nog netjes afsluiten, niet met een smsje uitmaken zeg maar, dus voorgesteld om elkaar bij stal te treffen voor een gesprek. Eerst had ze daar geen tijd voor, dus zondag ochtend pas, en toen ook rustig en heel vriendelijk uitgelegd dat er zonder vertrouwen voor mij geen toekomst is en ik dus graag wil dat ze stopt. Ze gaf aan dat ze het begreep, vroeg alsnog om nog een kans, was wel wat verdrietig maar al met al vond ik dat ik het wel erg netjes had afgehandeld, ben niet boos op haar geworden en ook gewoon de tijd gegeven om afscheid te nemen van mijn paard.

Maar nu kreeg ik van haar moeder een niet al te vriendelijk berichtje of ik de maandelijks bijdragen voor de hele maand even terug wilde storten. Die bijdrage had ik al gehalveerd omdat er op dit moment niet gereden kon worden. Het gaat mij niet om het geld, maar om het principe van en de manier waarop. Als ze nog had gevraagd of ik een derde wilde terugstorten, dan snap ik dat, maar de hele maand terwijl X dus drie weken lang van mijn paard heeft kunnen genieten, zich niet aan afspraken hield en dus als gevold daarvan wordt weggestuurd... ik zou mij doodschamen om mijn kind...

Nu vraag ik mij wel af of X thuis helemaal eerlijk is geweest over waarom ze niet meer mag komen, want dat zou de toon van het berichtje wel kunnen verklaren, en dat idee maakt mij echt misselijk. Ik heb echt nogal wat tijd en energie in X gestopt, niet aangerekend dat zij die blessure heeft veroorzaakt en dan voelt dit echt als stank voor dank.

Ik weet niet wat jullie ervan vinden, is het heel normaal om de hele maand terug te vragen in deze situatie? Hoe hiermee om te gaan? Gewoon laten gaan? (vind ik lastig, zit er echt mee)
Sorry voor het lange verhaal!!

Ik snap dat je in zo'n situatie graag op je bijrijder wilt vertrouwen.. Dit is zeker geen fijne situatie.

Als het geld je niet interesseert zou ik het terug storten.. Dan ben je klaar met die discussie en kan je door.. ;)

Gizeppie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:00

Ik kom ook even onder mijn steen vandaan haha... Ik wil een goede ervaring met jullie delen..

Ik heb zelf een eigen pony gehad, maar heb deze een aantal weken geleden verkocht. Ook toen ik mn pony nog had reed ik een paard bij van iemand anders. De pony is inmiddels naar zijn nieuwe huis, maar dit paard rijd ik nog steeds. Ik hoef niks te betalen, alleen te zorgen.. Ik betaal natuurlijk uit mijzelf wel wat dingetjes (zoals zadelmaker voor mijn eigen zadel/dekens of voer wat op is/snoepjes etc). Dat vind ik niet erg, daarnaast heb ik veel spullen nog liggen van mijzelf. Ik ben heel blij met deze samenwerking. Ik stuur elke keer een verslag of filmpjes.. Ik mag in mijn handjes wrijven.. Veel andere hebben het niet zo goed als ik als bijrijder..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:08

Golden_Angel schreef:
Banyu schreef:
Paard staat nabij roosendaal (NB)
In feite is alles mogelijk, incl 2 lessen. En als degen er is stal mesten (alleen de drollen vaak)

ik rijd zelf een paardje waarbij ik geen stalklussen hoef te doen. Ik heb beschikking tot 2 buitenbakken en 2 binnenbakken (behalve tussen half 7 en half 8 dan is er elke avond in beide binnenbakken les).

Ik kan met het beestje dressuurmatig rijden en naar buiten, en ben vrij om te lessen op eigen kosten (waar ik dan ook vrolijk gebruik van maak haha)

Daar betaal ik 100,- in de maand voor (ik weet niet of dat normaal is, goedkoop of juist duur maar ik vond het in dit geval voor mij persoonlijk prima :) ).

Ik weet ook niet of je er wat aan hebt maar wellicht schetst het een beeld ^^

Ik had idd ook deze mogelijkheid een tijdje. En betaalde daar idd ook tussen de 100 en 140 euro voor in de maand. Ik kon bijna altijd rijden.. Of in de bak of in het bos.. Ik denk dat het gemiddeld is en ook wat je wensen zijn. Ik hoefde geen klussen te doen..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 23:47

Lisanne_01 schreef:
Ik betaalde 150 euro p.m., mocht er 2 keer per week naar toe en 1 keer per week lesje meerijden. Werd wel verwacht dat ik alle stal taken volbracht. Ik vond dit persoonlijk teveel geld. Lesje duurde een uur en naar buiten of iets mocht ik niet.

Ik had dit nooit gedaan! Kan je net zo goed een eigen paard kopen haha.. Belachelijk!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 23:59

Ik vind dat sommige eigenaren wel veel eisen. Ik heb zelf ook eigen paarden gehad hoor (nu sinds een maand niet meer). Maar ik schrok soms van de eisen die eigenaren hadden. Ik heb zelf voor mn eigen paarden ook jaren lang bij gereden, momenteel rijd ik ook een paard van iemand bij tot ik weer mn eigen paard heb. Maar heb ook vier jaar een paard van iemand gereden hier betaalde ik 100 tot 140 euro in de maand voor, maar ik kreeg er veel voor terug. Ik mocht bijna elke dag gaan en had om de week les. Ik was blij met het paard, zij was blij met mij en dat is lang goed gegaan. Maar heb ook belachelijke dingen mee gemaakt dat ik een mega bijdrage moest leveren, maar wel verwacht werd dat ik drie weides uit ging mesten waar ik bijna een uur per keer mee bezig was. Ik kwam wel altijd door weer en wind hoor op mn fietsje.

Andersom vind ik dat bijrijders soms ook belachelijke dingen eisen, zoals per se op wedstrijd willen of allerlei luxe dingen zoals een binnenbak. Op een volpension met een binnenbak is de stalling hoog, vaak kan je daar niet gratis rijden (oke, ik heb momenteel geluk. Ik hoef niks bij te dragen, maar doe dat wel zoals voer haal ik en dekens/zadelmaker laten komen etc). Ik schrik soms van beiden kanten wat mensen plaatsen (zowel eigenaar als bijrijder).

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:16

Dabiscui schreef:
Ik zit in een lastige situatie en hoop dat jullie wellicht wat advies kunnen geven.

Op dit moment rijd ik een leuke M2/Z pony drie keer in de week. Laatst berichte iemand mij met de vraag of ik interesse had om haar paard (M1, 10 jr) te leasen. Dagen zijn naar keuze met max 5 dagen. Zij is namelijk op zoek naar een tweede paard. Mijn eerste gedachte was eigenlijk nee omdat het lease bedrag vrij hoog is (stallingsgeld gedeeld door aantal dagen). Maar na nagedacht te hebben is dit wel precies wat ik zoek. Veel vrijheid, het paard mag alles qua dressuur, springen, buiten rijden, wedstrijden etc. Mooie stal aan het bos. Als ik kies haar paard te leasen, wil ik dit voor 5 dagen doen, zodat ik het meeste eruit kan halen en mijn doel is om wedstrijden te starten. Latere optie tot verkoop is mogelijk

Het nadeel is dat ik zou moeten stoppen met de pony die ik nu (gratis) rijd en ik meer geld kwijt ben aan het leasen. Maar daarentegen is mijn huidige bijrijdpony al 17, dus de vraag is hoelang ik hem nog kan rijden. Zij kan niet springen door oude blessure en geen mogelijkheid buiten te rijden. Wel is het een schat van een pony, de eigenaresse is heel aardig en een fijne luxe stal ook (binnen + buitenbak, solarium, stampmolen etc). Maar de vrijheid van het aanbod lokt mij wel heel erg. Daarnaast heeft ook deze stal binnen + buitenbak en staan de paarden de gehele dag buiten, s nachts op stal.

Ik ga sowieso nog een keer proefrijden maar zit nu al de hele tijd te bedenken of ik het geld er voor over heb (heb nu weinig inkomsten ivm stage tot april) en durf ik eigenlijk niet goed de pony op te zeggen maar toch denk ik dat het paard een goede kans zou zijn voor mij ... Mijn doel is echt om wedstrijden te starten en naar mijn idee is dit makkelijker met een paard dan met een pony tussen de paarden maar wellicht zit ik hier fout te denken.

Het zou een mooie kans zijn om te kunnen groeien. Alleen nu rijd je een pony die al op een hoger niveau is die je gratis mag rijden.. Waarvan je weet dat het allemaal goed zit.. Ik zou daar wel even heel goed over nadenken hoor. Als het straks niet bevalt ben je en die pony kwijt en heb je een groot bedrag aan geld kwijt.. Het bedrag zou ook even voor mij afhangen. Als je weinig inkomsten hebt zou ik zelf het risico niet nemen, maar dat is mijn mening.. ;)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:51

RedKiwi schreef:
Als je het paard gaat leasen met het idee het te kopen als het wat is, dan klinkt het heel erg goed, eerst een paar maanden uitproberen, en dan weet je gelijk wat je koopt. Daarnaast krijg je ook gelijk een voorproefje van de kosten die bij een eigen paard horen, en dan is stalgeld nog lang niet alles, heb je dat er elke maand echt voor over, dan doen. Ik heb mijn verzorgpaard destijds ook overgekocht omdat we een geweldige klik hadden, en dat kan ik dus iedereen aanbevelen.

En voor de eerste maand(en) zeker de optie van Joyce overwegen, dat was ook het eerste wat mij binnen schoot. Dan heb je altijd iets om op terug te vallen als dat paard niks voor jou is.

Ik zou dit idd ook doen.. Je kan kijken of het werkt. Hiervoor heb ik een pony gekocht waarvan ik niks wist.. Uiteindelijk bleken we helemaal geen match te zijn.. Met een verzorgpaard heb je daar wel de tijd voor om later nog te beslissen hem of haar te kopen.. Je weet waar hij vandaan komt etc.. Onthoudt wel dat je dan wel meer kosten krijgt..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:06

troi schreef:
Een vraagje aan de experts hier, hoe gaan jullie om met stevige bijrijders? Laatst was een meisje kijken bij een kennis die al aankondigde stevig te zijn. Super leuke griet maar idd wel stevig. Maar wat is TE stevig? Ik zie de kilo’s er niet aan af natuurlijk. Vragen julllie dan naar de kilo’s? Zij kwam wegens andere redenen uiteinfelijk niet maar het zette me wel aan het denken. Hoe bepaal je je grens bij zoiets?

Ik loop tegen dit soort dingen ook aan met stage. Ik werk op een soort zorgboerderij, waarbij ik ook paardengroepen begeleid. Wij hebben daar een speciale weegschaal. Dat is heel confronterend, maar boven een bepaald gewicht mogen mensen niet meer op het paard. Ik denk niet dat jullie zo' n weegschaal zouden kopen, maar ik zou het wel vragen. Het gaat om het welzijn van het paard en te zware mensen krijg je gewoon problemen mee. Ik zal het niet de eerste keer vragen, maar misschien wel een opening maken van goh hoe kijk jij daar tegen aan? Ik zou altijd 17% van het gewicht van het paard aanhouden. Ook rijtechnisch en houding en zit wegen natuurlijk mee. De combinatie van paard/bespiering/conditie weegt ook mee.

Ik streef naar een maximaal gewicht van 85/90 kg op mijn grote paard. Mijn pony natuurlijk veel minder.. Ik zelf ben maar een ukken van 1,60 m. Wat vaak wel voor komt is dat mensen niet in mijn 17 inch zadel passen. Dat is ook ten nadelen van mijn paard, want dan ligt het zadel niet meer in balans.. Dus ik zou daar wel goed naar kijken.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:54

Sheran schreef:
Ik vind het nog allemaal best zwaar, ik zou met mijn 53 kilo niet standaard op een iele D-pony gaan rijden, en zou zelf ook geen bijrijder nemen die aan de zware kant is. De rug van het paard vind ik gewoon erg belangrijk, heb er al genoeg narigheden mee gehad. Voor mijn KWPN van 1.70 had ik eerst een limiet van 70kg, maar toen ze rugproblemen kreeg werd dat 65.

Ik ben nog steeds op zoek naar een bijrijdpaard, het heeft nog nooit zo lang geduurd! :o Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik gewoon echt geen geld kan missen voor het paard, maar dit is nog nooit eerder een probleem geweest, ik heb het altijd gratis gedaan en betaalde hooguit privélessen. Wel erg jammer, ik mis het echt :)

Het is wel mogelijk. Ik heb een paard die ik bij rijd zonder te betalen..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:59

Absolem schreef:
Sheran schreef:
Ik vind het nog allemaal best zwaar, ik zou met mijn 53 kilo niet standaard op een iele D-pony gaan rijden, en zou zelf ook geen bijrijder nemen die aan de zware kant is. De rug van het paard vind ik gewoon erg belangrijk, heb er al genoeg narigheden mee gehad. Voor mijn KWPN van 1.70 had ik eerst een limiet van 70kg, maar toen ze rugproblemen kreeg werd dat 65.

Ik ben nog steeds op zoek naar een bijrijdpaard, het heeft nog nooit zo lang geduurd! :o Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik gewoon echt geen geld kan missen voor het paard, maar dit is nog nooit eerder een probleem geweest, ik heb het altijd gratis gedaan en betaalde hooguit privélessen. Wel erg jammer, ik mis het echt :)

Ja ik hou me hart ook vast. Strakjes als ik titus niet meer kan doen zit ik ook weer zonder paard. Geen idee waar je tegenwoordig nog een paard kan bijrijden zonder te betalen...

Ik rijd momenteel wel een paard gratis bij, omdat ik mn eigen paard verkocht heb. Ik betaal niks, maar investeer wel in hem door bijvoorbeeld nieuwe dekens te kopen als hij dat nodig heeft, zorgen dat mijn zadel van mijn voormalige paard passend is gemaakt op dit paard. Dat hij naar de chiroprakter gaat (dat betaal ik namelijk wel) en af en toe een zak voer koop. Ook investeer ik in lessen..

Gizeppie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 11:08

@ dat ben ik nou

Ik doe geen klusjes, sta op een volpension en hoef niks te betalen. Heb jarenlang een eigen paard gehad dus ik weet hoe duur het paarden houden is..