Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 05:24

Je mag gerust pb sturen of een linkje of tekst in het topic zetten :)

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:21

Ja hoor, stuur maar door!

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:06

Ja hoor!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:52

Hoi allemaal, mag ik mij hier ook melden?

Langzamerhand begin ik toch het idee van een bijrijder voor mijn paard prettiger te vinden dan ik dacht.

Ik werk fulltime, studeer daarnaast aan de universiteit (open universiteit, dus zelf inplannen gelukkig) en heb nog een pony op een andere locatie.
Ik red het allemaal wel, maar de dag vliegt voorbij voordat ik ook maar met mijn ogen heb geknipperd. Laat staan een half uur tijd voor mezelf.

Nu zit ik alleen met het probleem, waar vind ik een goede bijrijder?

Mijn paard is heel leuk, kan redelijk lopen en houdt van een sprongetje. We staan direct aan het bos, en hij is betrouwbaar buiten (alleen).
In principe hoef ik er geen geld voor, wel moet zijn stal worden gemest.

Nu zie ik bij advertenties in de buurt helaas niets wat mij aanspreekt. Veel jonge meiden. An sich geen probleem, al durf ik het toch niet aan om een paard van 1,65m alleen met een meid van 14 te laten.

Laatst was er iemand geweest, leuke dame van in de 30. Echter was de klik er niet.

Hoe vind ik een leuke bijrijder? Ik heb er geen haast bij. Ik red het in principe prima. Maar het zou toch wel rustgevend zijn.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:09

Een goeie bijrijder/verzorgster vinden kost vooral tijd. Het is belangrijk om duidelijk voor je te hebben wat je prioriteiten zijn: wil je dat je paard goed fit wordt gehouden en gaat het dus vooral om iemand die ervaren is in het zadel? Of vind je het belangrijker dat hij verzorgd wordt door iemand die een klik op de grond fijner vindt? Allebei is natuurlijk het beste, maar die combinatie is moeilijk te vinden. Soms moet je opties bekijken die je aanvankelijk niet als realistisch had geacht. En heb ook helder wat je dealbreakers zijn — bijv een leeftijdsgrens of karaktereigenschappen die je niet ziet zitten. Succes!

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:23

En juist van de leeftijd zou ik geen harde grens maken. Natuurlijk snap ik wel dat wanneer enige zelfstandigheid geboden is, je niet in het hele jonge segment wilt gaan zoeken. Maar zo vanaf de leeftijd van 15-16 jaar zitten er echt al wel "exemplaren" tussen met een verantwoordelijkheid waar sommige volwassenen zelfs nog een puntje aan kunnen zuigen. Dus die zou ik zeker niet bij voorbaat afwijzen puur op leeftijd. :)

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:35

Gini schreef:
En juist van de leeftijd zou ik geen harde grens maken. Natuurlijk snap ik wel dat wanneer enige zelfstandigheid geboden is, je niet in het hele jonge segment wilt gaan zoeken. Maar zo vanaf de leeftijd van 15-16 jaar zitten er echt al wel "exemplaren" tussen met een verantwoordelijkheid waar sommige volwassenen zelfs nog een puntje aan kunnen zuigen. Dus die zou ik zeker niet bij voorbaat afwijzen puur op leeftijd. :)


Hangt ervan af waar je staat. Hier is 16 jaar een harde grens om alleen met een paard op het terrein aanwezig te mogen zijn van de stal uit. Ik kan me voorstellen dat privestallen niet graag jonge kinderen alleen zien komen op momenten zonder toezicht.

Onder de 15 jaar zou ik sowieso niet doen tenzij met begeleiding :)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:04

Op zich zou ik best een jongere bijrijder van 16 overwegen, echter zou ik diegene dan niet alleen op buitenrit laten gaan.

In principe vind ik het belangrijk dat mijn paard goed gereden wordt, al zou ik niet direct nee zeggen tegen een manege ruiter. Met goede les is veel te bereiken, en mijn paard is enorm eerlijk. Als hij je niet snapt stopt hij, dus hij is geweldig om van te leren.

Ik zie andere bijrijders hier op stal en dat zijn stuk voor stuk toppers.

Als ik advertenties in de buurt kijk zie ik een jong meisje die schrijft "ik vraag geen bijdrage" zonder relevante ervaring te hebben. Ook al zou ze misschien een fijne bijrijder zijn, van mij hoeft het dan niet meer.
Ik heb niet het idee dat ik de bijrijder een dienst verleen, maar andersom ook niet. Het is echt een wisselwerking. Zij mogen gratis rijden op een top paard, en ik heb een dagje vrij. Maar het is lastig om hier een bijrijder te vinden die er ook zo over denkt.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:07

Ik denk dat veel jonge meiden dat soort uitspraken ook anders bedoelen dan dat ze neerschrijven. Misschien eens reageren als het je verder iets lijkt en eens mee bellen? Dan weet je direct of het een soort onzekerheid/onhandigheid is of echt een arrogante?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:45

Jongere mensen missen nog een zekere vooruitziende blik, doorgaans dan. Oorzaak en gevolg is iets dat je met de tijd leert, dus op zich niet gek. Als je zelf niet kunt begeleiden, dan zou ik 18+ als harde eis stellen, tenzij je de persoon en hun verantwoordelijkheids gevoel en inzicht al kent.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:15

Voor mij hangt het helemaal af van hoe de persoon zelf is en hoe het toezicht is. Ik zou het zelf niet meteen afwijzen, ze zijn vaak minder vastgeroest in eigen denken dan volwassenen. Het is net wat je wil.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:19

Ik zie ook vanalles wat, van hele verantwoordelijke tot van die arrogante tutjes waar je weinig aan hebt.
Wat Daphara zegt van die vooruitziende blik merk ik ook wel op, al lijkt dit rond 15/16 jaar wel redelijk ontwikkeld te zijn in mijn ervaring. Jonger dan 14 jaar zou ik idd niet aandurven ivm het niet of verminderd zien van gevaar of consequenties. Tenzij je natuurlijk zou kunnen regelen dat zo’n meisje telkens les mag volgen op je paard voor een lage bijdrage.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:35

Je wilt inderdaad een bepaald soort verantwoordelijkheid en zelfstandigheid en dat kan vanaf 15-16 jaar wel al goed zitten. Uiteraard afhankelijk van persoon tot persoon, maar dat is bij iedere leeftijdscategorie zo. Ik heb een stalgenoot die bijna de 40 aantikt die je ab-so-luut niet als bijrijder zou willen. :D

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:02

Hoi allemaal,
Ook ik meld me voorzichtig in dit topic :) Heb m’n paardje pas 6 weken, maar overweeg nu ook een bijrijder te zoeken. Paard is zelf tot Z1 getraind, ik niet ;) En ben op zoek naar een dressuurmatige bijrijder die hem kan bijhouden. Bij echt goede kwaliteit betaal ik zelfs wel bij. Nu rijdt mijn instructrice hem 1x per week bij tegen betaling. Maar die kosten kan ik niet langdurig dragen. Ik begrijp voor wat ik zoek dat het nog een best uitdagende zoektocht gaat worden...Wat zouden jullie een redelijke vergoeding vinden voor iemand die paard met op niveau bijtraint? Het liefst natuurlijk gratis tegen gebruik van mijn paard en spullen haha maar ik besef me ook dat je voor kwaliteit soms moet betalen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:08

Marigo schreef:
Hoi allemaal,
Ook ik meld me voorzichtig in dit topic :) Heb m’n paardje pas 6 weken, maar overweeg nu ook een bijrijder te zoeken. Paard is zelf tot Z1 getraind, ik niet ;) En ben op zoek naar een dressuurmatige bijrijder die hem kan bijhouden. Bij echt goede kwaliteit betaal ik zelfs wel bij. Nu rijdt mijn instructrice hem 1x per week bij tegen betaling. Maar die kosten kan ik niet langdurig dragen. Ik begrijp voor wat ik zoek dat het nog een best uitdagende zoektocht gaat worden...Wat zouden jullie een redelijke vergoeding vinden voor iemand die paard met op niveau bijtraint? Het liefst natuurlijk gratis tegen gebruik van mijn paard en spullen haha maar ik besef me ook dat je voor kwaliteit soms moet betalen.


Ik zou het bij je instructeur houden of een andere professional als je bereid bent tot bijbetalen. De ruiters die een paard op niveau kunnen trainen zitten vaak niet om paarden verlegen om te rijden.

Mocht je toch opzoek gaan na een bijrijder, vraag dan eerst filmpjes, voordat je ze op je paard zet en laat je instructeur meekijken om een selectie te maken.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:14

Marigo schreef:
Hoi allemaal,
Ook ik meld me voorzichtig in dit topic :) Heb m’n paardje pas 6 weken, maar overweeg nu ook een bijrijder te zoeken. Paard is zelf tot Z1 getraind, ik niet ;) En ben op zoek naar een dressuurmatige bijrijder die hem kan bijhouden. Bij echt goede kwaliteit betaal ik zelfs wel bij. Nu rijdt mijn instructrice hem 1x per week bij tegen betaling. Maar die kosten kan ik niet langdurig dragen. Ik begrijp voor wat ik zoek dat het nog een best uitdagende zoektocht gaat worden...Wat zouden jullie een redelijke vergoeding vinden voor iemand die paard met op niveau bijtraint? Het liefst natuurlijk gratis tegen gebruik van mijn paard en spullen haha maar ik besef me ook dat je voor kwaliteit soms moet betalen.


In welke regio zit je? Vind het toch niet gek kijken hoor. Ben zelf M, nooit echt veel kunnen starten, dus voldoe niet aan de eisen, maar ik kan me ook zo voorstellen dat er mensen zijn met Z-niveau die wel zoiets willen. Goede ruiters zitten niet om paarden verlegen, maar niet alle paarden zijn loten uit de loterij hoor, haha.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:34

Ik zit regio Lochem, Gelderland. Voor mij hoeft de bijrijder zelf niet eens op Z te zitten. Maar met kwaliteit bedoel ik vooral iemand die werkt aan verticale en horizontale balans. Zelfverzekerd is en paard vanuit ontspanning (en klassieke benadering van dressuur) kan rijden. Geen ‘in de Krul trekken’ taferelen. En of iemand dan wedstrijden heeft gereden of niet boeit me dan niet zo veel. Zou iemand dan kans willen geven m zelfs uit te brengen.
Wel goed te vermelden: het gaat om een sport gefokte Haflinger (maatje 1.53, instructrice is zelf 1.75cm en misstaat niet op m) Haha dat schrikt soms de bijrijders wel af omdat een grote warmbloed de voorkeur heeft.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:40

Marigo schreef:
Hoi allemaal,
Ook ik meld me voorzichtig in dit topic :) Heb m’n paardje pas 6 weken, maar overweeg nu ook een bijrijder te zoeken. Paard is zelf tot Z1 getraind, ik niet ;) En ben op zoek naar een dressuurmatige bijrijder die hem kan bijhouden. Bij echt goede kwaliteit betaal ik zelfs wel bij. Nu rijdt mijn instructrice hem 1x per week bij tegen betaling. Maar die kosten kan ik niet langdurig dragen. Ik begrijp voor wat ik zoek dat het nog een best uitdagende zoektocht gaat worden...Wat zouden jullie een redelijke vergoeding vinden voor iemand die paard met op niveau bijtraint? Het liefst natuurlijk gratis tegen gebruik van mijn paard en spullen haha maar ik besef me ook dat je voor kwaliteit soms moet betalen.


Hmmm... een haflinger en op dat niveau... het bestaat maar je vist uit een kleine pool.
Misschien kan je het bedrag even open laten? Bvb een advertentie zetten met ‘gratis of kleine betaling bespreekbaar’ en mensen zelf laten voorstellen hoeveel ze betaald willen worden? Kan je zelf nog zien of het je waard is of niet.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:18

Marigo schreef:
Ik zit regio Lochem, Gelderland. Voor mij hoeft de bijrijder zelf niet eens op Z te zitten. Maar met kwaliteit bedoel ik vooral iemand die werkt aan verticale en horizontale balans. Zelfverzekerd is en paard vanuit ontspanning (en klassieke benadering van dressuur) kan rijden. Geen ‘in de Krul trekken’ taferelen. En of iemand dan wedstrijden heeft gereden of niet boeit me dan niet zo veel. Zou iemand dan kans willen geven m zelfs uit te brengen.
Wel goed te vermelden: het gaat om een sport gefokte Haflinger (maatje 1.53, instructrice is zelf 1.75cm en misstaat niet op m) Haha dat schrikt soms de bijrijders wel af omdat een grote warmbloed de voorkeur heeft.


Dat is nog veel moeilijker dan 'gewoon' iemand op Z niveau hoor, er zijn echt maar weinig mensen die in de basis een paard correct kunnen rijden op een manier die jou verder helpt. Ik zou het gewoon proberen maar echt heel erg kritisch zijn en inderdaad de optie tot betalen open houden. Al is het misschien in dit geval handig om zelf mensen te benaderen ipv een advertentie te plaatsen. Als jij aangeeft wat je zoekt kon je toch weleens heel veel interesse krijgen van mensen die denken dit te kunnen omdat ze ooit 1 paard in het M of Z hebben gereden en, uitzonderingen daargelaten, zijn dat niet degenen die je zoekt. Dus ik zou echt gaan rondkijken op je club, op stal, op wedstrijd ed naar iemand die jij fijn vind rijden. Of via je instructrice, misschien een andere leerling, beetje via via proberen iemand te vinden.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:38

Dank voor de tips! Ik ga het denk ik idd eerst even via rondvragen en de directe omgeving proberen. Zelf zou ik iemand die bijvoorbeeld tussen 2 paarden in zit of een eigen paard geblesseerd heeft staan het meest ideaal vinden. Maar ook een jonger iemand met veel gevoel en aanleg behoort wat mij betreft tot de opties. Wordt vervolgd...

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:45

Marigo schreef:
Dank voor de tips! Ik ga het denk ik idd eerst even via rondvragen en de directe omgeving proberen. Zelf zou ik iemand die bijvoorbeeld tussen 2 paarden in zit of een eigen paard geblesseerd heeft staan het meest ideaal vinden. Maar ook een jonger iemand met veel gevoel en aanleg behoort wat mij betreft tot de opties. Wordt vervolgd...



Je zoekt ongeveer mij _O- en je had mij via via kunnen vinden, of via mijn advertenties die ik op stallen had gehangen. De reden dat ik in eerste instantie geen paard meer had om te rijden was een verhuizing naar een omgeving zonder netwerk waar het te duur was om een eigen plaats te geven. Nu speelt dat in Lochem minder, maar vast ook wel :)

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:04

Haha regio Lochem ligt niet in de buurt voor je? :p

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:10

Marigo schreef:
Haha regio Lochem ligt niet in de buurt voor je? :p


Niet meer, daar ben ik ongeveer vandaan verhuisd :P
Overigens zijn regionale facebookgroepen ook een tip! Daar zit ook veel viavia.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:02

Daphara schreef:
Marigo schreef:
Hoi allemaal,
Ook ik meld me voorzichtig in dit topic :) Heb m’n paardje pas 6 weken, maar overweeg nu ook een bijrijder te zoeken. Paard is zelf tot Z1 getraind, ik niet ;) En ben op zoek naar een dressuurmatige bijrijder die hem kan bijhouden. Bij echt goede kwaliteit betaal ik zelfs wel bij. Nu rijdt mijn instructrice hem 1x per week bij tegen betaling. Maar die kosten kan ik niet langdurig dragen. Ik begrijp voor wat ik zoek dat het nog een best uitdagende zoektocht gaat worden...Wat zouden jullie een redelijke vergoeding vinden voor iemand die paard met op niveau bijtraint? Het liefst natuurlijk gratis tegen gebruik van mijn paard en spullen haha maar ik besef me ook dat je voor kwaliteit soms moet betalen.


Ik zou het bij je instructeur houden of een andere professional als je bereid bent tot bijbetalen. De ruiters die een paard op niveau kunnen trainen zitten vaak niet om paarden verlegen om te rijden.

Mocht je toch opzoek gaan na een bijrijder, vraag dan eerst filmpjes, voordat je ze op je paard zet en laat je instructeur meekijken om een selectie te maken.



Ik ben het met jou eens. Ik zou het bij je instructie houden, zodat je altijd op dezelfde lijn kan blijven. Veel bijrijders komen niet in de buurt van het Z niveau.. Die hebben vaak eigen paarden of vragen een vergoeding.. Wat ik heel goed begrijp.

carineken

Berichten: 690
Geregistreerd: 21-12-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:31

Wie is er verantwoordelijk als er een pony gewond raakt door de schuld van mijn pony als bijrijder zich niet aan de afspraken houd?
Ik dacht dat ik met mijn vraag hier wel terecht kon.