Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 01:30

Marocje schreef:
Fijn toch dat je meedenkt?

Ik hoop dat ze er zo over denkt, ik weet namelijk niet of ik zoveel tijd en geld in een paard wil steken wat vervolgens door kinderen in een manege les weer verbokt wordt..

Ik ben geen anky, en ik voel me nergens te goed voor dus begrijp bovenstaande niet verkeerd maar ik durf wel hardop te zeggen dat ik van mening ben dat ze meer nodig heeft dan de kennis van een gemiddelde manege ruiter. En het is echt een paard wat, als ze vandaag haar zin krijgt, morgen geen kant meer op wil.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:16

GA, genoeg paarden die prima het onderscheid kunnen maken wie er op hun rug zit, ik ken ook meerdere manege paarden die met hun part time huurder Z geworden zijn terwijl ze de andere dagen in de manege lessen lopen.

Maar er zullen ook vast genoeg paarden zijn waarbij de part time huurder er wel last van heeft.

Ik denk dat de eigenaar het prima zal vinden als jij een andere betalende huurder kan vinden.

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:36

Ik zal hem wat verder onderbouwen dan, afgelopen zomer heb ik een operatie aan mijn neus gehad waardoor ik 2 weken niet kon en mocht rijden. In verband met het stof en dergelijke mocht ik er niet eens komen.
Om toch aan haar beweging te komen hebben we haar toen 2 weken laten meelopen in de les, het heeft me bijna 3 maand gekost (met wekelijks privé les) om haar daar terug te krijgen waar we voor mijn operatie waren.
En dat zou ik graag een tweede keer voorkomen :)

Ik snap vanuit haar oogpunt en haar financiële situatie de keuze hoor. Maar als het even anders kan....

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:42

Ik zou als eigenaar niet amused zijn als mijn bijrijder dit soort persoonlijke berichten over mijn situatie op bokt plaatst. Volgens mij is het ook tegen de regels. Ik zou als ik jou was vragen aan een mod om het bericht te verwijderen.

Verder is het fijn dat je meedenkt natuurlijk.

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:44

Er staan geen namen oid in? Dus ik zie niet op welke manier dit gelinkt kan worden aan?

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:17

Golden_Angel schreef:
Er staan geen namen oid in? Dus ik zie niet op welke manier dit gelinkt kan worden aan?


Degene die het bericht gestuurd heeft zou het wel herkennen. En wie weet iemand anders die deze personen en de situatie kent ook. Ik zou ook echt not-amused zijn nee...

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:08

Ik vind het ook niet kunnen en zou not amused zijn als mijn bijrijder dit soort dingen openbaar zou zetten, sterker nog, ik zou per direct afscheid nemen van die persoon.

Ik vind het al bewonderingswaardig dat de eigenaar jou wat ruimte wil geven om mee te denken, maar ik zou al helemaal niet accepteren dat een bijrijder het allemaal beter denkt te weten en doet alsof ik haar geld verkwansel door mijn eigen paard in manege lessen te laten lopen. Het is je eigen keuze te investeren in les en voor maar €100 per maand aan lease is het nog steeds niet jouw paard en het is al helemaal niet jouw geld dat weggegooid wordt. Als het je niet aan staat is het je vrij om een ander bijrijpaard te zoeken.

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:37

Er staan wel namen in het berichtje, mensen uit je omgeving die een stal kennen waar A rondloopt die beslist over welke paarden in de manegelessen lopen die weten toch ( bijna) gelijk over wie en wat het gaat.

Ik snap best dat je er mee zit, maar voortaan kun je zoiets beter in je eigen woorden neer zetten ipv een appje te kopiëren en te plakken in je bericht :)

Direct afscheid nemen van de bijrijdster zoals hier word gezegd gaat wel weer erg ver. Daarbij heeft de eigenaresse de bijrijdster ( en het geld) nodig dus dan gooit die wel meteen haar eigen glazen in. Echter een goed gesprek face to face zou er bij mij wel even volgen.

Wat zou de eigenaresse minder aan kosten moeten betalen voor het in de les mee laten lopen van het paard?
Misschien kun je die kosten dan extra kunnen betalen zelf tot dat er eventueel een extra bijrijdster is?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:51

Daphara schreef:
Ik vind het ook niet kunnen en zou not amused zijn als mijn bijrijder dit soort dingen openbaar zou zetten, sterker nog, ik zou per direct afscheid nemen van die persoon.

Ik vind het al bewonderingswaardig dat de eigenaar jou wat ruimte wil geven om mee te denken, maar ik zou al helemaal niet accepteren dat een bijrijder het allemaal beter denkt te weten en doet alsof ik haar geld verkwansel door mijn eigen paard in manege lessen te laten lopen. Het is je eigen keuze te investeren in les en voor maar €100 per maand aan lease is het nog steeds niet jouw paard en het is al helemaal niet jouw geld dat weggegooid wordt. Als het je niet aan staat is het je vrij om een ander bijrijpaard te zoeken.


Hier sluit ik bij aan, alhoewel direct afscheid nemen wat drastis h is. Je bedoelt het vast heel goed en ik begrijp het wel, maar als bijrijder heb je eigelijk geen zeggenschap over dit soort dingen.

Het is mooi dat de eigenaresse rekening met je houdt en je laat meedenken, maar hou in je achterhoofd dat de finale beslissing toch echt bij haar ligt.

Qua andere bijrijder voorstellen kan dit zeker en wordt het hopelijk goed onthaald. Alhoewel er voor de eigenaresse wel nadelen aanhangen ivm met wss langere zoekperiode en minder zekerheid. Ook voor jou kan een andere rijstijl op dat paard misschien even hard te voelen zijn als manegelessen, maar dat is uitproberen.

Met investeren bedoel je de kosten van lease + lessen? Dat is vooral een investering in jezelf, probeer het ook zo te zien.

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:15

Ineke2 schreef:
Er staan wel namen in het berichtje, mensen uit je omgeving die een stal kennen waar A rondloopt die beslist over welke paarden in de manegelessen lopen die weten toch ( bijna) gelijk over wie en wat het gaat.

Ik snap best dat je er mee zit, maar voortaan kun je zoiets beter in je eigen woorden neer zetten ipv een appje te kopiëren en te plakken in je bericht :)

Direct afscheid nemen van de bijrijdster zoals hier word gezegd gaat wel weer erg ver. Daarbij heeft de eigenaresse de bijrijdster ( en het geld) nodig dus dan gooit die wel meteen haar eigen glazen in. Echter een goed gesprek face to face zou er bij mij wel even volgen.

Wat zou de eigenaresse minder aan kosten moeten betalen voor het in de les mee laten lopen van het paard?
Misschien kun je die kosten dan extra kunnen betalen zelf tot dat er eventueel een extra bijrijdster is?



Dan zou ze zelf op 0 zitten :) ( 200 totaal normaliter)
Ik betaal halve stal
En de andere helft zou dan vervallen

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:21

Oké, als je het kunt missen zou ik er wel over nadenken om het zelf op te hoesten tot er eventueel een 2de bijrijdster is.

Voor randstad begrippen is het een laag bedrag voor een luxe stal met goede facaliteiten en zelf zou ik echt enorm blij zijn als ik 7 dagen per week voor dat geld een leuk paard waar ik een klik mee heb te kunnen rijden / verzorgen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:56

Drastisch om afscheid te nemen van een bijrijder die openbaar maakt dat de eigenaar van haar bijrijpaard financiële problemen heeft en in twee rechtszaken betrokken is?
Nah, ik zou als eigenaar er vanuit gaan dat er met dit soort informatie vertrouwelijk wordt omgegaan en als dat niet zo blijkt te zijn, dan is er geen vertrouwen meer en dan zou een bijrijder van mij inderdaad meteen mogen vertrekken.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:25

Daphara schreef:
Drastisch om afscheid te nemen van een bijrijder die openbaar maakt dat de eigenaar van haar bijrijpaard financiële problemen heeft en in twee rechtszaken betrokken is?
Nah, ik zou als eigenaar er vanuit gaan dat er met dit soort informatie vertrouwelijk wordt omgegaan en als dat niet zo blijkt te zijn, dan is er geen vertrouwen meer en dan zou een bijrijder van mij inderdaad meteen mogen vertrekken.


Sluit ik mij volledig bij aan. Mijn bijrijder had direct d'r spullen mogen pakken als ze zoiets zou doen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:14

Daphara schreef:
Drastisch om afscheid te nemen van een bijrijder die openbaar maakt dat de eigenaar van haar bijrijpaard financiële problemen heeft en in twee rechtszaken betrokken is?
Nah, ik zou als eigenaar er vanuit gaan dat er met dit soort informatie vertrouwelijk wordt omgegaan en als dat niet zo blijkt te zijn, dan is er geen vertrouwen meer en dan zou een bijrijder van mij inderdaad meteen mogen vertrekken.


Ik zou er inderdaad ook hetzelfde over denken.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:01

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik ben 1 december 2018 verhuisd naar een andere stal, bijrijdster ging niet mee en ging het paard van een vriendin bijrijden. Bijrijdster heeft mijn paardje ongeveer een jaartje gereden en had niet echt klachten. Nu gaan we zaterdag terug naar die stalling en de bijrijdster is gestopt een aantal maanden geleden met het bijrijden van dat ene paard. Ik heb haar een tijdje geleden gevraagd of ze terug wilde komen omdat het altijd zo goed ging. Ze zegt dat de eigenaar van haar vorige bijrijdpaard wilde dat ze 3 a 4 keer in de week kwam en toen is ze gestopt. Maar nu komt het.. Die vriendin (eigenaar van dat paard) zegt nu dat ze maar 1 keer in de 3 weken kwam, spullen kwijt gemaakt had, naar buiten gegaan is terwijl dat niet mocht, spullen laat slingeren, zeggen dat ze geweest is maar is niet geweest en nog meer van die dingen. Zelf heb ik nooit problemen gehad met der. Ze vroeg altijd ze naar buiten mocht en of ik dan mee wilde lopen, mijn spullen zijn altijd netjes worden opgeruimd etc.

Ik zit een beetje in een dilemma en weet niet goed wat te doen. Heb al gevraagd of ze een documentje wilt ondertekenen waarin staan dat ze verantwoordelijk is als ze toch naar buiten gaat maar is dit wel rechtsgeldig? Moet ik een proefperiode geven? Of toch niet laten komen?

Wat zouden jullie doen

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:44

Samblabla schreef:
Ik zit een beetje met een dilemma. Ik ben 1 december 2018 verhuisd naar een andere stal, bijrijdster ging niet mee en ging het paard van een vriendin bijrijden. Bijrijdster heeft mijn paardje ongeveer een jaartje gereden en had niet echt klachten. Nu gaan we zaterdag terug naar die stalling en de bijrijdster is gestopt een aantal maanden geleden met het bijrijden van dat ene paard. Ik heb haar een tijdje geleden gevraagd of ze terug wilde komen omdat het altijd zo goed ging. Ze zegt dat de eigenaar van haar vorige bijrijdpaard wilde dat ze 3 a 4 keer in de week kwam en toen is ze gestopt. Maar nu komt het.. Die vriendin (eigenaar van dat paard) zegt nu dat ze maar 1 keer in de 3 weken kwam, spullen kwijt gemaakt had, naar buiten gegaan is terwijl dat niet mocht, spullen laat slingeren, zeggen dat ze geweest is maar is niet geweest en nog meer van die dingen. Zelf heb ik nooit problemen gehad met der. Ze vroeg altijd ze naar buiten mocht en of ik dan mee wilde lopen, mijn spullen zijn altijd netjes worden opgeruimd etc.

Ik zit een beetje in een dilemma en weet niet goed wat te doen. Heb al gevraagd of ze een documentje wilt ondertekenen waarin staan dat ze verantwoordelijk is als ze toch naar buiten gaat maar is dit wel rechtsgeldig? Moet ik een proefperiode geven? Of toch niet laten komen?

Wat zouden jullie doen


In hoeverre vertrouw je die vriendin? Je hebt altijd zulke risico s als je een bijrijdster hebt. Ik weet niet genoeg van rechten e.d. maar dit is een vertrouwenskwestie en uitproberen. Mocht dat risico je eigenlijk te groot zijn, zou ik sowieso geen bijrijdster erbij doen. Vind je het "niet erg" om haar eventueel te betrappen (dus zelf te ondervinden, vind ik eigenlijk het eerlijkst, zeker als ze bij jou wel haar goede kant toont), dan zou ik het proberen.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:53

@stillangel, die vriendin ken ik vanaf 2013. Ik mijn bijrijder terug omdat het goed ging en ik haar vertrouwde met de sleutels van mijn kastje en mijn paard. Dus krijg nu een rare bijsmaak door het verhaal van die vriendin. Zal sowieso als ik de bijrijder die eens persoonlijk mey haar erover praten maar twijfelde erg wat nu te doen

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 01:13

Het ging toch goed bij jullie? Ws was de klik er niet tussen jouw vriendin en jouw oude bijrijder en gaan er nu verschillende verhalen de ronde. Ieder kan ook haar eigen waarheid hebben zónder dat de ander ‘liegt’.

Dus lekker het gesprek aangaan en dan pas beslissen.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 01:57

Marocje schreef:
Het ging toch goed bij jullie? Ws was de klik er niet tussen jouw vriendin en jouw oude bijrijder en gaan er nu verschillende verhalen de ronde. Ieder kan ook haar eigen waarheid hebben zónder dat de ander ‘liegt’.

Dus lekker het gesprek aangaan en dan pas beslissen.


Bij mij ging het goed ja, daarom dat ik haar gevraagd had terug te komen. Ja, dat klopt en ga er met de bijrijder nog persoonlijk over praten maar die vriendin maakte ook geen probleem toen ik zei dat ik gevraagd had of ze terug kwam. Toen ik vroeg waarom het zo gelopen was legde ze het me uit. Maar het maakt me wel onzeker uiteraard. Ik ga tussen beide verhalen het midden opzoeken.

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 07:33

Ik zou uitgaan van je eigen ervaringen en niet die van iemand anders.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 07:56

Ten eerste een document dat ze verantwoordelijk is als ze naar buiten gaat ontslaat jou niet van jouw verantwoordelijkheden als eigenaar van het paard.
Als het tussen jullie altijd goed ging zou ik het gewoon proberen en als je er zelf achter komt dat ze niet is geweest/spullen laat slingeren enzo kan je altijd nog een punt erachter zetten toch?

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:39

Bijzonder verhaal. Kan me eigenlijk niet zo voorstellen dat een en dezelfde bijrijder zo snel zou veranderen van betrouwbaar naar onbetrouwbaar. Vermoed eerder dat de afspraken niet helder waren en daardoor misverstanden zijn ontstaan. En inderdaad dan ontstaan vaak gekke verhalen, helaas genoeg gezien.
Ik zou haar kant van het verhaal aanhoren, maar verder heeft waarheidsvinding weinig zin. Als dit een prettige bijrijder was; maak goede afspraken en start. Als het tegenvalt weet je het snel genoeg..

Verzekeringstechnisch neem je hetzelfde risico als dat je eerder deed. Daar veranderd niets aan.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:56

Hier staat ook in een topic dat een contract wel degelijk kan helpen. Niet alleen nuttig voor mij maar ook voor haar.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:18

Samblabla schreef:
Hier staat ook in een topic dat een contract wel degelijk kan helpen. Niet alleen nuttig voor mij maar ook voor haar.

Niemand zegt dat een contract niet nuttig kan zijn, ik heb ook contracten met mijn leasers.
Enkel dat je in een contract geen zaken kan afspreken die in strijd met de wet zijn (nou ja, je kan het er wel inzetten maar het houdt juridisch geen stand).

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:10

Samblabla schreef:
Hier staat ook in een topic dat een contract wel degelijk kan helpen. Niet alleen nuttig voor mij maar ook voor haar.


Verzekeringstechnisch blijft de eigenaar ook bij ongelukken of schade verantwoordelijk.