Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Elisa2

Berichten: 36693
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 08:59

Lijkt mij ook redelijk Lante, ik hoop dat je weer een fijn persoon kunt vinden.

Ik ben van hetzelfde type als jij HopeMyDay, jouw instelling was ook altijd mijn instelling. Heb als prof amazone gewerkt en ook wel echt alles onder m'n kont gehad. Word je juist alleen maar een betere ruiter door en inderdaad, zorg maar dat jij bij het paard past. {natuurlijk kunnen er voorkeuren zijn, maar eerlijker als dat gebaseerd is op het karakter vh paard {heet/ flegmatiek etc} dan op uiterlijk en type.

En volgens mij als je fanatiek zou willen springen als bijrijder dan kun je beter een paard kopen. Ik kan me niet echt voorstellen dat er mensen zijn die fanatiek laten springen met een bijrijder ivbm de risico's. Maar correct me if i am wrong.

Top trouwens Sjolvir! gefeliciteerd!

De bijrijder die ik had was 2x Z geweest, dus ik verwachtte er ook wel wat van..maar bleek dat ze 2x Z was geweest op paarden die dat al hadden gelopen of hoger en juist aan de basis schortte er nogal wat bij haar. Geef mij dan maar liever iemand die weet hoe ie een paard op moet leiden en wellicht niet geklasseerd is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 09:39

Ik heb een bijrijder gehad die mijn paarden naar het ZZ heeft gesprongen, hij had ook eigen paarden, maar vond het grappig om met mijn dressuurpaarden te proberen. En hij had er een klik mee. Uiteindelijk was hij er sneller z mee dan met zijn eigen en de kleine heeft hij zelfs over gekocht. Dus het kan wel gewoon.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Elisa2

Berichten: 36693
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:07

Grappig, het zal ook echt wel kunnen maar dat zijn volgens mij wel de "speld in een hooiberg" ruiters vrees ik.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:19

Elisa2 schreef:
Grappig, het zal ook echt wel kunnen maar dat zijn volgens mij wel de "speld in een hooiberg" ruiters vrees ik.


Dat bedoelde ik inderdaad ook :j De meeste die Z gereden hebben hebben toch eigen paarden, of die in ieder geval gehad en nu niet meer/willen niet meer. En als je die laatste kan vinden heb je geluk :j

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 13:53

Zijn ook genoeg z ruiters die ik niet in de buurt van mijn paarden wil hebben. Niveau zegt niet alles (zelf z gereden :') )

Beetje niveau is idd moeilijk te vinden en dan ook nog kunnen samen werken is idd een speld in een hooiberg...

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 13:57

@sneeuwpop de gemiddelde eigenaar zoekt denk ik ook vooral een ruiter dat past bij zijn paard. De ene Z ruiter is de andere niet. En daarnaast is elk paard anders, dus als je als ruiter ‘vastgeroest’ zit in de dingen die werkten voor paard X, kan het zijn dat paard Y daar niet van gaat lopen. Blijft lastig.

:+

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:11

Mijn blijrijders zijn zeker geen Z, maar wel leuk en goed genoeg voor mijn paarden, de jongste zou het Z wel halen denk ik als die de kans zou krijgen en de training. De oudste denk ik niet, maar dat is ook dingetje met ambitie, je moet iets ook willen.
Asl iemand met de mijne wil starten mag dat wat mij betreft (vorige bijrijdster van Sjol starte ook), maar dan moet je ook zelf kunnen vervoeren en ik moet dan ook vertrouwen hebben in dat vervoer.

Echt springpaard als verzorgpaard zie je niet veel, dat zijn er maar weinig. Meestal toch dressuur of recreatie. Die van mij noem ik altijd maar recreatie.

Ik vind trouwens echt in alle rassen altijd wel eentje die ik leuk vind, of juist totaal niet, ligt echt aan het individu en voor mij geld dat wat ik koop ook naar mijns inziens goed verkeersmak te krijgen is en makkelijk in je eentje mee te nemen, dat is natuurlijk niet voor iedereen een eis, maar voor mij wel. En ik vind veilig buitenrijden belangrijker dan wedstrijden, aangezien ik niet eeuwig jong blijf en nu ook stuk ben is het heerlijk te weten dat al kan je niet serieus rijden je in ieder geval nog door de polder kan stoffelen.

Vandaag kwam blijrijder van koude kermis thuis.... ik ook.. vroeg opstaan.. en helaas spekglad, nou ja, wel prachtige zonsopgang gezien....

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Champ0
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:47

Het is maar net geluk hebben.
En inderdaad een speld in een hooiberg..Maar dat had ik andersom ;) een leuk bijrijpaard vinden met een normaal leuk baasje die afspraken na komt.( Is tegenwoordig ook heel wat)

Je hoeft niet Z gereden te hebben om goed te kunnen rijden. Ik zie er genoeg die een goede basis vergeten en toch Z rijden.

Gelukkig heb ik nu een erg leuk paard gevonden en een heel leuk baasje! Zij merkt al positief verschil qua rijden en daar hoef ik geen Z ruiter voor te zijn ;)
Zelfs op stal vragen ze al of ik niet meerdere paarden wil bij rijden haha.

Dus soms is het geduld hebben, ik heb er serieus wel meer dan een half jaar er over gedaan om de goede tegen te komen. ( scheelt ook wel dat ik nu in een nieuwe regio woon denk ik)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:57

Ik ken jonge ruiters zat (volwassenen vallen vaak af wegens te zwaar en zeker zwaar in combi met niet echt kunnen zitten), maar helaas maar weinig die inderdaad netjes kunnen rijden (ook die hoger starten) met respect voor het paard, dat geruk en gepluk komt er bij mij niet op. Speld zoals je zegt.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:14

Zelf hecht ik weinig waarde aan niveau.
De houding en instelling vind ik veeeel belangrijker.
Dingen kunnen aannemen en willen leren.
Dat zijn voor mij belangrijke punten .

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:12

Niveau zegt inderdaad niet alles. Wel iets natuurlijk.
Z worden de meeste niet door alleen maar Sinterklaas jury's.
Zelf ben ik er niet naar opzoek.
Wel naar een stille hand en niet steeds drijvend been. Dat is ongeveer minimale voorwaarde betreft het rijden.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Elisa2

Berichten: 36693
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 08:18

Een onafhankelijke zit en heel veel gevoel! daar kom je het verst mee imo..

Wat leuk Champ, dat bedoelde ik ook met fijne ruiters krijgen genoeg paarden aangeboden meestal als ze opgemerkt worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

laurapathuis
Berichten: 111
Geregistreerd: 10-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:02

Hallo, ik ben nu al een poosje op zoek naar een bijrijder voor mijn Tinker. Maar tot nu toe nog niemand kunnen vinden.. ik vraag wel een bijdrage en het liefst wel een leeftijdslimiet, verder niet veel eisend...

Weet iemand een goeie tip om snel iemand te vinden? Het is niet dat ik er honderden euro’s voor vraag... maar een klein bedrag incl. Lesgeld is toch niet teveel gevraagd?

Wat zijn jullie meningen hierover? Ik hoor ze graag

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:10

laurapathuis schreef:
Hallo, ik ben nu al een poosje op zoek naar een bijrijder voor mijn Tinker. Maar tot nu toe nog niemand kunnen vinden.. ik vraag wel een bijdrage en het liefst wel een leeftijdslimiet, verder niet veel eisend...

Weet iemand een goeie tip om snel iemand te vinden? Het is niet dat ik er honderden euro’s voor vraag... maar een klein bedrag incl. Lesgeld is toch niet teveel gevraagd?

Wat zijn jullie meningen hierover? Ik hoor ze graag


Heb je al wel reacties gehad of nog helemaal niet? Advertentie ziet er toch wel goed uit naar mijn idee.
Wat noem je een kleine bijdrage? tot 75 euro?
Je zou eens kunnen kijken bij andere advertenties in je regio. Kijk je zelf ook of er bijrijders zich aanbieden in je omgeving? Verder aan je instructeur even laten weten, die komen ook wat vaker op stallen en wellicht dat die wel iemand weten.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 07:52

Wat is een kleine bijdrage Laurapathuis?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 08:38

laurapathuis schreef:
Hallo, ik ben nu al een poosje op zoek naar een bijrijder voor mijn Tinker. Maar tot nu toe nog niemand kunnen vinden.. ik vraag wel een bijdrage en het liefst wel een leeftijdslimiet, verder niet veel eisend...

Weet iemand een goeie tip om snel iemand te vinden? Het is niet dat ik er honderden euro’s voor vraag... maar een klein bedrag incl. Lesgeld is toch niet teveel gevraagd?

Wat zijn jullie meningen hierover? Ik hoor ze graag


Paard heeft net een blessure gehad waardoor rijden nu nog niet of beperkt mogelijk is, kan (dressuurmatig) nog niet veel, klusjes/uitmesten doen, vrij kleine Tinker volgens mij, beetje denigrerend 'geen Pennymeisjes' terwijl jezelf ook pas 17 bent? Het klinkt niet heel aantrekkelijk om dan 'leasegeld plus lessen' nog erbij te moeten gaan betalen. Lease klinkt ook niet als een kleine bijdrage, maar misschien moet je bedrag gewoon erbij zetten? Daarbij in een regio waar het sowieso wat lastiger is dan in bijvoorbeeld de randstad.
Nee sorry, ik vind het niet heel raar dat je geen overweldigende reacties op je advertentie krijgt. Ik denk persoonlijk dat je meer reacties zal krijgen als je de bijdrage laat vallen en met iemand aan de slag gaat die lekker met je paardje wil gaan lessen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:59

DatBenIkNou schreef:
laurapathuis schreef:
Hallo, ik ben nu al een poosje op zoek naar een bijrijder voor mijn Tinker. Maar tot nu toe nog niemand kunnen vinden.. ik vraag wel een bijdrage en het liefst wel een leeftijdslimiet, verder niet veel eisend...

Weet iemand een goeie tip om snel iemand te vinden? Het is niet dat ik er honderden euro’s voor vraag... maar een klein bedrag incl. Lesgeld is toch niet teveel gevraagd?

Wat zijn jullie meningen hierover? Ik hoor ze graag


Paard heeft net een blessure gehad waardoor rijden nu nog niet of beperkt mogelijk is, kan (dressuurmatig) nog niet veel, klusjes/uitmesten doen, vrij kleine Tinker volgens mij, beetje denigrerend 'geen Pennymeisjes' terwijl jezelf ook pas 17 bent? Het klinkt niet heel aantrekkelijk om dan 'leasegeld plus lessen' nog erbij te moeten gaan betalen. Lease klinkt ook niet als een kleine bijdrage, maar misschien moet je bedrag gewoon erbij zetten? Daarbij in een regio waar het sowieso wat lastiger is dan in bijvoorbeeld de randstad.
Nee sorry, ik vind het niet heel raar dat je geen overweldigende reacties op je advertentie krijgt. Ik denk persoonlijk dat je meer reacties zal krijgen als je de bijdrage laat vallen en met iemand aan de slag gaat die lekker met je paardje wil gaan lessen.


Dito... niet (echt) rijden, wel werken en dan betalen ipv betaald krijgen, da's raar in mijn beleving en wat is kleine bijdrage? En dan nog lessen betalen (terwijl er niet echt gereden kan worden).
Zou vermelden wat de bijdrage is, of er van maken bijdrage als paard weer volledig hersteld is en dat bedrag benoemen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:21

Ik heb nog 1 keer op goede hoop een advertentie gemaakt om een verzorger te vinden. Heb het vrij open gehouden, zoek gewoon een leuk iemand die netjes met mijn paarden om gaat en in overleg komen we dan wel uit de dagen/klusjes/bijdrage.

Heb redelijk wat reacties gehad, het meeste was het net niet. Twee kreeg ik wel een goed gevoel bij, maar mijn verstand is er nog niet over uit. Daarom hoor ik graag ook jullie mening.

Eentje is een meisje van 14. Ze heeft ouders die erachter staan en haar ook willen brengen in de winter. Nette berichtjes van gekregen in ABN. Wil verzorgen, voeren, rijden en een kleine bijdrage betalen.
Ze zal wel altijd alleen op stal zijn. De eerste tijd zal ik haar begeleiden, maar later moet ze het echt zelf doen, zonder toezicht of hulp van stalgenootjes.
Wat zijn jullie ervaringen met jonge, maar gedreven verzorgers?

Andere zijn twee zussen (15&18), die samen willen komen. Is opzich prima, ik heb meerdere paarden dus ze hoeven niet te delen. Maar twee verzorgers ben ik toch wat huiverig voor, ivm eigen plannen trekken, de boel overnemen, stoer proberen te doen etc. Voordeel is wel dat ze nooit alleen op stal zijn, ze hebben elkaar voor hulp of in noodsituaties.
Bokkers met ervaring hiermee?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:25

Beiden klinkt fijn.

Zou ze gewoon eens uitnodigen voor kennis te maken

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Lumi

Berichten: 4429
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:12

Ik ben zo'n zus. Wij hebben zelfs een jaar lang één paard gedeeld, was nooit een probleem.
Als je samen bent geeft met een lastig paard (die wij reden) net iets meer zekerheid dat je niet alleen op stal bent.
En voordeel is, mocht er een keer één ziek zijn, dan is de ander er ;)


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:17

Ik vind persoonlijk een 14 jarige alleen op stal echt een no-go. Sowieso vind ik rijden als er verder echt niemand is een risico maar met een minderjarige zou ik dat al helemaal niet aandurven.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 01:59

De eigenaresse van mijn trainingspaardje wil ook thuis zijn als ik rijd.

Ik heb met de verzorgmeisjes ook die afspraak dat er altijd iemand bij/op stal/of thuis moet zijn. Ivm veiligheid. Al kan het nog steeds mis gaan zonder dat we het meteen merken.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 08:02

Mijn dochter was ook jong en zelfstandig. Maar helemaal alleen op stal vind ik toch echt geen goed idee. Sterker nog, dat vind ik zelfs bij een volwassen persoon nog een risico. Lijkt me overigens ook echt heel ongezellig voor zo'n meisje. Ik zou dan eerder voor de 2 zussen.

hanneke32xx

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Almelo

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 08:10

Ik ben op 14 jarige leeftijd ook begonnen met verzorgen. De eerste paar weken was de eigenaresse er nog bij maar daarna mocht ik alleen de paarden rijden mits er iemand op het terrein was. Nou ongeveer een half jaartje werd ik 15 en toen kwam zij mij zelfstandig genoeg om helemaal alleen aan de slag te gaan

[o]
22 jaartjes oud
opleiding: Social work

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 08:19

Ze kan geen hulp vragen als ze er met de paarden niet uitkomt. Maar de bak ligt aan een drukke weg, waar veel mensen wandelen/fietsen voor de lol. Tevens staat er altijd een auto met verkeersbegeleiders aan de weg voor de bak. Ik haat het als ik bezig ben, maar weet wel dat als er wat gebeurd het direct gezien wordt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers