Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:00

femke19 schreef:
Hier is het juist weer heel lastig om een leuke verzorgpony te vinden. Veel mensen zoeken iemand van 18+ of 20+. Of dan is het voor mij net weer te ver weg, of de pony is te klein.

Ben al een halfjaar actief op zoek naar een verzorgpony... overal advertenties plaatsen maar niets werkt. Terwijl ik zo’n beetje alles kan doen: rijden, bijdrage betalen, grondwerk, stallen uitmesten, etc.

Nou ja, maar gewoon blijven zoeken dan :j

Nu had ik nog een vraag aan de paardeneigenaren: wat zijn de belangrijkste punten als jullie naar een verzorgster/bijrijdster zoeken? Misschien dat dat mij kan helpen...

Waar ik echt faliekant op afknap:
- Ik heb ervaring met paarden inrijden > de paarden waren shetjes
- Ik kan moeilijke paarden aan want die rij ik op de manege ook > een moeilijk manegepaard stelt echt nog niet zoveel voor
- Ik heb veel ervaring > rijdt 3 jaar op de manege rond
- Ik rij op L2 niveau > met foto's/film erbij wat nog niet in de buurt komt bij B niveau

Dus eigenlijk alles waaruit blijkt dat je je eigen kunnen flink overschat. Dan is het voor mij echt gelijk over.


Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:15

Ik snap wel waar je mee zit @haflinger Stanley. Mijn verzorgster doet precies hetzelfde. :+ Ik kan er ook nog niet op rijden, maar ze mag academische rijkunst doen, longeren, parelli :+ Maar meestal zet ze hem stil.

IG: @arabierjoep

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:21

Nies_ schreef:
femke19 schreef:
Hier is het juist weer heel lastig om een leuke verzorgpony te vinden. Veel mensen zoeken iemand van 18+ of 20+. Of dan is het voor mij net weer te ver weg, of de pony is te klein.

Ben al een halfjaar actief op zoek naar een verzorgpony... overal advertenties plaatsen maar niets werkt. Terwijl ik zo’n beetje alles kan doen: rijden, bijdrage betalen, grondwerk, stallen uitmesten, etc.

Nou ja, maar gewoon blijven zoeken dan :j

Nu had ik nog een vraag aan de paardeneigenaren: wat zijn de belangrijkste punten als jullie naar een verzorgster/bijrijdster zoeken? Misschien dat dat mij kan helpen...

Waar ik echt faliekant op afknap:
- Ik heb ervaring met paarden inrijden > de paarden waren shetjes
- Ik kan moeilijke paarden aan want die rij ik op de manege ook > een moeilijk manegepaard stelt echt nog niet zoveel voor
- Ik heb veel ervaring > rijdt 3 jaar op de manege rond
- Ik rij op L2 niveau > met foto's/film erbij wat nog niet in de buurt komt bij B niveau

Dus eigenlijk alles waaruit blijkt dat je je eigen kunnen flink overschat. Dan is het voor mij echt gelijk over.


Ja dit zie ik idd ook veel voorkomen ja.. of rijtechnisch echt mega verkeerde foto’s. Maar goed toen ik 13/14 was kon ik dat ook niet echt..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:38

Gizeppie schreef:
[

Waar ik naar zou kijken als eigenaar.. Ik denk dat het ook per paard een beetje verschilt. Mijn dressuurpaard is vrij braaf onder het zadel, houdt van aandacht. Als jij niks van hem vraagt zal hij ook geen weerstand geven/grapjes uithalen. Hij is alleen lastig aan de hand, dat zou wel een ding zijn voor een jonger iemand.

- Ik zou toch kijken voor iemand van 16/18+ (heeft te maken met verzekering/verantwoordelijkheid).
- Iemand die betrouwbaar is/netjes met mijn spullen om gaat..
- Iemand die per keer een verslagje vertelt over hoe het ging..
- Iemand die mijn paard net zo leuk vindt als ik zelf.
- Iemand die graag zou willen leren/les neemt..
- Iemand die het leuk vindt te rijden, maar ook open staat voor dingen op de grond..
- Iemand die gewoon lekker bezig is, graag overlegt of met ideeën komt/plezier heeft van mijn paard..
- Bijdrage zou voor mij niet eens hoeven (sta wel op volpension), maar het is mijn paard, dus wil de kosten zelf betalen.
- Iemand die graag recreatief rijdt - mijn dressuurpaard gaat niet meer de ring in, dus iemand zonder wedstrijdambities, maar wel iemand die het leuk vindt te leren of mijn paard te zien als leerpaard.



En nu ga je mij natuurlijk vertellen dat je bij mij in de buurt woont, want je klinkt perfect :')

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:52

Golden_Angel schreef:
Gizeppie schreef:
[

Waar ik naar zou kijken als eigenaar.. Ik denk dat het ook per paard een beetje verschilt. Mijn dressuurpaard is vrij braaf onder het zadel, houdt van aandacht. Als jij niks van hem vraagt zal hij ook geen weerstand geven/grapjes uithalen. Hij is alleen lastig aan de hand, dat zou wel een ding zijn voor een jonger iemand.

- Ik zou toch kijken voor iemand van 16/18+ (heeft te maken met verzekering/verantwoordelijkheid).
- Iemand die betrouwbaar is/netjes met mijn spullen om gaat..
- Iemand die per keer een verslagje vertelt over hoe het ging..
- Iemand die mijn paard net zo leuk vindt als ik zelf.
- Iemand die graag zou willen leren/les neemt..
- Iemand die het leuk vindt te rijden, maar ook open staat voor dingen op de grond..
- Iemand die gewoon lekker bezig is, graag overlegt of met ideeën komt/plezier heeft van mijn paard..
- Bijdrage zou voor mij niet eens hoeven (sta wel op volpension), maar het is mijn paard, dus wil de kosten zelf betalen.
- Iemand die graag recreatief rijdt - mijn dressuurpaard gaat niet meer de ring in, dus iemand zonder wedstrijdambities, maar wel iemand die het leuk vindt te leren of mijn paard te zien als leerpaard.



En nu ga je mij natuurlijk vertellen dat je bij mij in de buurt woont, want je klinkt perfect :')


Haha nee woon niet in de buurt, had ff op je profiel gespiekt haha.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:54

Isabel_k schreef:
Ik snap wel waar je mee zit @haflinger Stanley. Mijn verzorgster doet precies hetzelfde. :+ Ik kan er ook nog niet op rijden, maar ze mag academische rijkunst doen, longeren, parelli :+ Maar meestal zet ze hem stil.


Isabel_k: ze kan gewoon op hem rijden. Maar ze vind in de bak rijden niet leuk. Maar dan denk ik hoe moet je elkaar leren kennen? Ik vind wel fijn als ze met hem op rit gaat (samen met stal genoten) dat ze wel vaker met hem rijdt. Vooral nu t minder weet is om naar buiten te gaan. We hebben ook een drafbaan waar ze op kan rijden (al is die nu wel blub)

Dus ik dacht ik laat haar war grondwerk oefeningen doen, die stan goed beheerst en dus niet snel mis kan gaan. Zodat ze zo elkaar leren kennen.

Maar goed ik kijk t nog even aan ;-) gewoon los laten is t beste. Ik ben blijkbaar heel kritisch geworden. En net war gezegd wordt t kan nooit perfect

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:54

Hahah zie wel dat ik ook als eigenaar best een eisen lijstje heb hahah

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:27

Gizeppie schreef:
Nies_ schreef:
Waar ik echt faliekant op afknap:
- Ik heb ervaring met paarden inrijden > de paarden waren shetjes
- Ik kan moeilijke paarden aan want die rij ik op de manege ook > een moeilijk manegepaard stelt echt nog niet zoveel voor
- Ik heb veel ervaring > rijdt 3 jaar op de manege rond
- Ik rij op L2 niveau > met foto's/film erbij wat nog niet in de buurt komt bij B niveau

Dus eigenlijk alles waaruit blijkt dat je je eigen kunnen flink overschat. Dan is het voor mij echt gelijk over.


Ja dit zie ik idd ook veel voorkomen ja.. of rijtechnisch echt mega verkeerde foto’s. Maar goed toen ik 13/14 was kon ik dat ook niet echt..

Is ook lastig. Daarom kun je het beter bij feiten houden.
- ik rij .. jaar op manege ..
- ik heb .. jaar een verzorgpony gehad
- ik ben niet snel bang (of juist wel)

Met foto’s en film val je anders toch gelijk door de mand en anders zodra je op het paard stapt.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:07

Ik zie daarom wel graag een filmpje van te voren. Heb wel gehad dat ik iemand er om vroeg die zei op M2 niveau te rijden maar nog nooit wedstrijden had gereden. Het ging om een revaliderende Z1 merrie waarbij ik amper nog iemand anders op haar had laten rijden. Ik kreeg helemaal geen reactie meer.

Nou, dan heb ik niet het idee dat je echt graag wilt en ga ik twijfelen aan het niveau. En als ze geen filmpjes had kon ze het ook gewoon melden. Maar ik wilde gewoon eerst de rijstijl beoordelen voordat ik iemand op mijn paard zou zetten. Haar rijfoto's waren met slof en ik wil geen "in de krul trekker" op mijn paard, maar een foto is een stil moment.

Ik heb van mijzelf weinig goede foto's. Ben niet zo fotogeniek. Filmpjes zien er meestal beter uit.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:26

femke19 schreef:
Nu had ik nog een vraag aan de paardeneigenaren: wat zijn de belangrijkste punten als jullie naar een verzorgster/bijrijdster zoeken? Misschien dat dat mij kan helpen...


Fotos en filmpjes kunnen zeker helpen. In mijn geval zie ik dan graag een ruiter die rustig in het zadel zit met stille hand en stille benen en dan graag in alle gangen en vooral ook de overgangen filmen. Aan de teugel of dat soort toestanden vind ik bij een basismanege ruiter overigens eerder tegenspreken dan voor, omdat dat toch daar vaak met zagen wordt aangeleerd. Als de basiszit redelijk is dan komt de rest rijtechnisch wel goed is mijn ervaring, als de basiszit nog erg wiebelig is met trekkende handen en wiebelpootjes dan kost het veel meer werk.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:38

joyce B schreef:
Ik zie daarom wel graag een filmpje van te voren. Heb wel gehad dat ik iemand er om vroeg die zei op M2 niveau te rijden maar nog nooit wedstrijden had gereden. Het ging om een revaliderende Z1 merrie waarbij ik amper nog iemand anders op haar had laten rijden. Ik kreeg helemaal geen reactie meer.

Nou, dan heb ik niet het idee dat je echt graag wilt en ga ik twijfelen aan het niveau. En als ze geen filmpjes had kon ze het ook gewoon melden. Maar ik wilde gewoon eerst de rijstijl beoordelen voordat ik iemand op mijn paard zou zetten. Haar rijfoto's waren met slof en ik wil geen "in de krul trekker" op mijn paard, maar een foto is een stil moment.

Ik heb van mijzelf weinig goede foto's. Ben niet zo fotogeniek. Filmpjes zien er meestal beter uit.


Nee nouja ik kijk ook of iemand lief is voor Mn paard en Mn paard het leuk met haar heeft. Mn paard zoekt ze echt uit. Op stal zijn er een aantal die hem binnen kunnen zetten, maar een aantal ook niet. Hij mag je of hij mag je niet en dat geldt t zelfde met rijden. Als hij je niet leuk vindt doet hij niks meer..

Hij kan alle oefeningen tot Z zwaar en is licht in de hand, maar ik zou idd ook niet iemand erop willen hebben met een strakke hand. Ook een aantal mensen op stal die met een strakke hand zullen niet op Mn paard komen.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:39

troi schreef:
femke19 schreef:
Nu had ik nog een vraag aan de paardeneigenaren: wat zijn de belangrijkste punten als jullie naar een verzorgster/bijrijdster zoeken? Misschien dat dat mij kan helpen...


Fotos en filmpjes kunnen zeker helpen. In mijn geval zie ik dan graag een ruiter die rustig in het zadel zit met stille hand en stille benen en dan graag in alle gangen en vooral ook de overgangen filmen. Aan de teugel of dat soort toestanden vind ik bij een basismanege ruiter overigens eerder tegenspreken dan voor, omdat dat toch daar vaak met zagen wordt aangeleerd. Als de basiszit redelijk is dan komt de rest rijtechnisch wel goed is mijn ervaring, als de basiszit nog erg wiebelig is met trekkende handen en wiebelpootjes dan kost het veel meer werk.


Klopt, eerst de basis dan de rest.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:40

Hoi, als stille meelezer wil ik ook iets zeggen over een ervaring als bijrijder zelf.

Ik ben zelf Z1 geklasseerd, maar ik was opzoek naar een bijrijdpaard en had daarom een advertentie geplaatst met foto's inclusief beschrijving over mijn ervaring en wat ik zocht.

Iemand had gereageerd dat ze een E-pony had en een jong paard. E-pony zou M-niveau zijn en paard zou veel potentie voor de dressuursport hebben. Toen ik daar aan kwam bleek dat er alleen een manegeruiter op de paarden reed en dat ze verder niet door iemand anders gereden werden.

Eigenaar zei dat ik maar met de andere bijrijdster moest afspreken wanneer ik kon rijden en had zelf totaal geen interesse in mij, vroeg geeneens over mijn ervaring of mijn eerste indruk van de paarden.

Uiteindelijk besloot ik om het toch maar een maandje te proberen. Eigenaar is niet een keer wezen kijken hoe ik de paarden reed. Daarnaast waren de paarden ook totaal niet op het niveau van wat de eigenaar had gezegd. Ze waren allebei erg scheef en niet makkelijk ontspannen te krijgen . Ook de hulpen van draf-galop zaten er amper op en het zadel paste niet goed van de E-pony, kiepte namelijk naar voren als ik ging lichtrijden.

Dus ik ben daar gestopt, omdat ik ook vind dat je als eigenaar eerlijk moet zijn over het niveau van de paarden.

Inmiddels heb ik nu een ander bijrijdpaard gevonden dat wel het niveau is wat gezegd was, maar wat ik wilde mededelen is dat eigenaren hun paard ook behoorlijk kunnen overschatten.

De Vriesjes Beau (Marit's Mistique x Brummerhoeve's Boss) Z1 + 2!

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:48

Eigenlijk wel bijzonder dat we allemaal terug komen op die eerlijkheid maar dat daar dan nog zoveel winst valt te behalen, bij zowel de eigenaren als de bijrijders :Y)

Ik merk dat ik daar zelf ook wel tegenaan gelopen ben. Maar ik denk dat ik wel een open eigenaar ben en tot nu toe is alles wel bespreekbaar geweest of is het me gelukt om dingen bespreekbaar te maken gelukkig

Atra esterní ono thelduin
Mor'ranr lífa unin hjarta onr
Un du evarínya ona varda

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:16

Mooblie schreef:
Eigenlijk wel bijzonder dat we allemaal terug komen op die eerlijkheid maar dat daar dan nog zoveel winst valt te behalen, bij zowel de eigenaren als de bijrijders :Y)

Ik merk dat ik daar zelf ook wel tegenaan gelopen ben. Maar ik denk dat ik wel een open eigenaar ben en tot nu toe is alles wel bespreekbaar geweest of is het me gelukt om dingen bespreekbaar te maken gelukkig


Mee eens!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Absolem

Berichten: 2764
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:57

cathyenbeau schreef:
Hoi, als stille meelezer wil ik ook iets zeggen over een ervaring als bijrijder zelf.

Ik ben zelf Z1 geklasseerd, maar ik was opzoek naar een bijrijdpaard en had daarom een advertentie geplaatst met foto's inclusief beschrijving over mijn ervaring en wat ik zocht.

Iemand had gereageerd dat ze een E-pony had en een jong paard. E-pony zou M-niveau zijn en paard zou veel potentie voor de dressuursport hebben. Toen ik daar aan kwam bleek dat er alleen een manegeruiter op de paarden reed en dat ze verder niet door iemand anders gereden werden.

Eigenaar zei dat ik maar met de andere bijrijdster moest afspreken wanneer ik kon rijden en had zelf totaal geen interesse in mij, vroeg geeneens over mijn ervaring of mijn eerste indruk van de paarden.

Uiteindelijk besloot ik om het toch maar een maandje te proberen. Eigenaar is niet een keer wezen kijken hoe ik de paarden reed. Daarnaast waren de paarden ook totaal niet op het niveau van wat de eigenaar had gezegd. Ze waren allebei erg scheef en niet makkelijk ontspannen te krijgen . Ook de hulpen van draf-galop zaten er amper op en het zadel paste niet goed van de E-pony, kiepte namelijk naar voren als ik ging lichtrijden.

Dus ik ben daar gestopt, omdat ik ook vind dat je als eigenaar eerlijk moet zijn over het niveau van de paarden.

Inmiddels heb ik nu een ander bijrijdpaard gevonden dat wel het niveau is wat gezegd was, maar wat ik wilde mededelen is dat eigenaren hun paard ook behoorlijk kunnen overschatten.



Je had ook kunnen proberen te praten met de eigenaar. En uit kunnen leggen dat het zadel ook niet pastte. Ik heb er wel lol in een paardje wat te leren. Of weer recht te richten maar dat moet je ook maar net leuk vinden.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:05

Ik denk dat wanneer een eigenaar of ruiter geen wedstrijdervaring heeft, en alleen wat recreatieve rijervaring, het soms ook moeilijk in te schatten is op welk niveau te rijden of hun paard loopt. Bij maneges noemen ze bij wedstrijden met zelfgemaakte proefjes soms ook iets L of M niveau. En als daar al oefeningen in zitten die in reguliere L/M proeven zitten, dan wordt deze rijtechnisch vaak niet beoordeeld zoals tijdens kNHS wedstrijden.

Ikzelf heb geleerd dat ik niet met elk paard makkelijk weg rijd. En ook niet in elk zadel en op elk paard fijn stabiel zit. Terwijl ik toch echt al met meerdere paarden op L2/M niveau gereden en getraind heb. Kan aan mij liggen, of aan het betreffende paard, of aan de missende klik. Maar heb het geaccepteerd en als het niet goed klikt met paard en eigenaar, dan moet ik er niet aan beginnen.

Voor ik huidige paard ging trainen proefgereden op een E pony waar ik niets mee kon. Daarna op dit paard begonnen zonder proefrijden op basis van vertrouwen.

Eerst aan de longe met eigenaar er naast omdat paard ruim twee jaar niet gereden was. Heel rustig opgebouwd qua conditie en spieren en na half jaar reden we L2 en weer ruim half jaar later mochten we M2 starten. Elke week les genomen.

Het is echt niet zo dat je zomaar met elk paard op een bepaald niveau weg kan rijden als je zelf een bepaald niveau gereden hebt.

Heb met proefrijden voor paard kopen ook Z2 en ZZ-licht paarden geprobeerd en ook die waren niet altijd fijn na te rijden.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:07

Absolem schreef:
cathyenbeau schreef:
Hoi, als stille meelezer wil ik ook iets zeggen over een ervaring als bijrijder zelf.

Ik ben zelf Z1 geklasseerd, maar ik was opzoek naar een bijrijdpaard en had daarom een advertentie geplaatst met foto's inclusief beschrijving over mijn ervaring en wat ik zocht.

Iemand had gereageerd dat ze een E-pony had en een jong paard. E-pony zou M-niveau zijn en paard zou veel potentie voor de dressuursport hebben. Toen ik daar aan kwam bleek dat er alleen een manegeruiter op de paarden reed en dat ze verder niet door iemand anders gereden werden.

Eigenaar zei dat ik maar met de andere bijrijdster moest afspreken wanneer ik kon rijden en had zelf totaal geen interesse in mij, vroeg geeneens over mijn ervaring of mijn eerste indruk van de paarden.

Uiteindelijk besloot ik om het toch maar een maandje te proberen. Eigenaar is niet een keer wezen kijken hoe ik de paarden reed. Daarnaast waren de paarden ook totaal niet op het niveau van wat de eigenaar had gezegd. Ze waren allebei erg scheef en niet makkelijk ontspannen te krijgen . Ook de hulpen van draf-galop zaten er amper op en het zadel paste niet goed van de E-pony, kiepte namelijk naar voren als ik ging lichtrijden.

Dus ik ben daar gestopt, omdat ik ook vind dat je als eigenaar eerlijk moet zijn over het niveau van de paarden.

Inmiddels heb ik nu een ander bijrijdpaard gevonden dat wel het niveau is wat gezegd was, maar wat ik wilde mededelen is dat eigenaren hun paard ook behoorlijk kunnen overschatten.



Je had ook kunnen proberen te praten met de eigenaar. En uit kunnen leggen dat het zadel ook niet pastte. Ik heb er wel lol in een paardje wat te leren. Of weer recht te richten maar dat moet je ook maar net leuk vinden.


Ik zou hiervan juist gefrustreerd worden, daarom dat ik zelf toen een paard gekocht heb. Je wilt kunnen ontspannen en niet overal druk over maken dat iers niet goed ligt of er al schade is aangericht door dat zadel aan het paard. Daarnaast als je al Z bent zou je ook wel ‘betere’ paarden kunnen rijden, klinkt ff heel kort door de bocht.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:17

Als er ook nog iemand op het paard rijdt die hem weer net zo scheef maakt, dan kun jij trainen tot je een ons weegt, dan wordt dat paard nooit veel beter. Ik zou er ook voor bedanken.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:43

Ik heb ook wel eens aangegeven dat het zadel -duidelijk- niet goed lag. Zowel mijn intructrice als ik kregen een grote mond dat het onzin was. Paard had het zadel altijd al en voor haar lag het goed, en omdat ik er niet goed in zat moest ik maar stoppen met zeuren kwam het op neer. Kussens waren scheef, vulling was oud en zaten allemaal harde bobbels in, lag vreselijk achterover, klapperde als de nete in draf, maar nee lag prima hoor. Paard had niet eens bespiering meer, achter de schouders was gewoon een gat waar het zadel lag. Sommigen willen het ook niet zien. Snap het opzich wel. Als bijrijder ken je het paard niet beter dan de eigenaar en misschien dat ik dan ook wel denk van ja ja, tuurlijk :+ Maar ja, om even aan te geven dat het niet altijd zin heeft.

...
Ik ben gerpiegorp

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:49

joyce B schreef:
Heb met proefrijden voor paard kopen ook Z2 en ZZ-licht paarden geprobeerd en ook die waren niet altijd fijn na te rijden.


Ik heb er eentje die door iedereen super makkelijk na te rijden is, meerdere stalgenotes heb ik daar al op gezet en over het algemeen komen ze er heel enthousiast vanaf. Alleen kan ze in de omgang echt een draak zijn, dus dat is echt een manco. Ze wordt heel veel paard, maar zodra je erop zit dan is ze volledig gefocussed. Ze moet aan de hand echt op haar plek gehouden worden, anders kan ze volledig in de staak gaan.

De eerste bijrijdster die kwam, daar had ik totaal niet van verwacht dat ze zou blijven plakken. Het is echt een dressuurpaard en zij kwam van Z springen af, maar toch gevallen voor het karakter en het fijne rijden. Daar ben ik dus onwijs blij mee!

Openheid en eerlijkheid is het meest belangrijk, daarnaast vertrouw ik haar volledig en maak ik me nul zorgen. Ze zal ongetwijfeld zaken anders doen, maar ik geloof dat mijn paard dat wel aan kan :+

Absolem

Berichten: 2764
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:06

gerpiegorp schreef:
Ik heb ook wel eens aangegeven dat het zadel -duidelijk- niet goed lag. Zowel mijn intructrice als ik kregen een grote mond dat het onzin was. Paard had het zadel altijd al en voor haar lag het goed, en omdat ik er niet goed in zat moest ik maar stoppen met zeuren kwam het op neer. Kussens waren scheef, vulling was oud en zaten allemaal harde bobbels in, lag vreselijk achterover, klapperde als de nete in draf, maar nee lag prima hoor. Paard had niet eens bespiering meer, achter de schouders was gewoon een gat waar het zadel lag. Sommigen willen het ook niet zien. Snap het opzich wel. Als bijrijder ken je het paard niet beter dan de eigenaar en misschien dat ik dan ook wel denk van ja ja, tuurlijk :+ Maar ja, om even aan te geven dat het niet altijd zin heeft.

Oef. Ja dan houd het op.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:49

Tuurlijk kan ik niet op elk paard even makkelijk wegrijden, maar het gevoel alsof je op een manegepaard zit of op een paard wat gewoon de basis beheerst is wel een groot verschil. Voor die een à twee keer in de week rijden kan ik daar niet zo veel mee, zeker als er iemand anders op rijdt die niet het inzicht heeft om het paard recht te richten of iets dergelijks.

En voor zowel als eigenaar als bijrijder is het wel zo fijn als het tuig goed past en netjes onderhouden wordt.

En communicatie is inderdaad de key, maar moet van beide kanten komen. Dat merk ik nu met mn huidige bijrijdpaard dat het erg soepel verloopt en houdt het leuk voor ons beiden. ;)

De Vriesjes Beau (Marit's Mistique x Brummerhoeve's Boss) Z1 + 2!

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 20:57

Ik ben ook wel gestopt vanwege niet passend zadel (en wilde geen duur nieuw zadel kopen voor paard van een ander, had tweedehands al heel veel gepast maar paard was te breed met verzonken rug)

En het paard was zo scheef dat alle zadels scheef zakten en ik erg last van mijn rug kreeg. Als ik haar aan de longe in wilde laten buigen liep ze gelijk onregelmatig achter. Fysio vonden ze niet nodig. Toen ze uiteindelijk belden voor advies zei de fysio volgens hun dat elk jong paard scheef was en dat dat vanzelf beter werd. Tja... Dat hij dat telefonisch durft te beweren zonder het betreffende paard zelf bekeken te hebben vond ik erg onprofessioneel. Het was bij elkaar de druppel die de emmer liet overlopen en ben gestopt.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:24

Een stalgenootje en ik gaan graag samen op buitenrit, maar het lukt vaak niet om samen te gaan, en alleen, tja, is ook maar alleen.
Dus wij dachten het anders aan te pakken, en onze paarden als set aan te bieden als bijrijdpaarden, en zo 2 bijrijdsters te vinden. Om zo de gelegenheid om samen te rijden te vergroten. Zo zouden ze met een van ons kunnen gaan rijden, of samen.

Het leek zo te lukken, maar helaas haakte er al snel eentje af. Geen tijd. Al vermoed ik dat ze mijn tinker ietsje te vonden.
Hij is namelijk pas een half jaar onder het zadel, maar wel al bijna 14. Braaf maar onervaren.

Dus gaan we verder op zoek.. Maar wat is het lastig om iemand te vinden zeg.

Julius <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers