Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 12:47

Fakewell schreef:
Gizeppie schreef:
Als iemand een aantoonbaar niveau heeft (minimaal Z) ben ik van mening dat een bijrijder een paard beter kan maken. Veel bijrijders komen net van de manege af. Wedstrijden kost veel geld en is een hele investering ook voor de eigenaar als die mee zou moeten naar locatie. Denk aan startkaart (meer dan 100 euro per jaar) en de proeven zelf (15 tot 20 euro per keer) en eventueel trailer huren/lenen/onderhoud en benzine. Daarnaast ben je er je halve dag aan kwijt. Ik zou een bijrijder nemen om mijzelf te ontlasten, niet om extra tijd kwijt te zijn. Daarnaast ben je ook niet verzekerd als iemand anders met mijn paard op pad zou gaan.. Wat ik vaak wel gek vind is dat bijrijders wel investeren in op wedstrijd gaan, maar niet in een bijdrage of les..


Nee ook zeker begrijpelijk, zoals aangegeven zijn de kosten daarvan voor mijzelf. Dus lessen, startkaart, inschrijfgeld etc. Waar ik heb gereden wilden juist mee, omdat ze dan ook hun paard uitgebracht zagen worden. Echter was met het paard zelf op pad eveneens geen probleem. Maar goed, blijkt dus dat het echt voor de meesten te veel is.. Misschien maar bij neerleggen en accepteren dat het dus 'tutten' wordt of niets

@Poekkie, dat is nu een beetje het probleem, heb de afgelopen periode (2jr) dus geen wedstrijden gereden ivm mijn drukke baan toen. Met de resultaten van eerder, vragen de meesten zich af of ik dat nog steeds in me heb om wederom weer tot Z te komen.. Wat mijn inziens met goed lessen (om met het nieuwe paard wederom een goede combi te worden) zeker een mogelijkheid is.


Ik denk door de Corona dat het erg lastig wordt om iets te vinden en daarnaast wedstrijden te rijden. Hier ligt ook alles stil. Ik heb zelf wel online proefjes gedaan, maar dat is ook niet alles. Ik denk dat je als je per se wedstrijden wilt rijden dat je dan beter bij een handelstal kan gaan kijken. Veel particulieren met een 'wedstrijd' paard zullen niet snel het paard mee geven, omdat ze of vaak zelf starten of een bijrijder nemen omdat ze zelf geen tijd hebben. Realiseer je wel dat op het moment dat t fout gaat met het laden of met vervoer of op een ander terrein dat de eigenaar van het paard niet verzekerd is voor de schade en zelfs als jijzelf schade zou oplopen hij of zij moet betalen voor jou schade. Dit is iets wat veel mensen zich niet realiseren. Handelstallen zien wel graag hun paarden uitgebracht worden, omdat zij dan meer opleveren met een aantoonbaar niveau. Er zullen zat paarden zijn waar je wel lekker mee kan rijden, zeker als je een beetje rijtechnisch handig bent, maar niet per se wedstrijden kan starten.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Mimi_5
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:26

Hallo,
Ik weet niet echt super veel over paarden maar wel wat veel. Dus is een verzorg pony een pony dat je verzorgt maar sta niet van jou is?
Is dat het? Als het dat is. Dan ben ik er ook naar op zoek. Wat ik waarschijnlijk ga doen is. Kijken of er weiden in de buurt zijn of stallen en die kun je dus niet allemaal op het internet vinden dus ga ik een brief schrijven en dit in de brievenbus steken of ergens ophangen. En dan kan de eigenaar dat zien en mij dan een bericht sturen. Ik heb nu examens dus heb ik het even druk en ook met dat corona is dat ook weer moeilijk te vinden. Ik heb een vraag voor jullie is dat een goed idee dat ik die brief daar dan ergens ophang want ik ben bang dat er een paard die brief misschien gaat opeten.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 01:32

Een verzorgpony is een pony die niet van jou is maar die je mag verzorgen en misschien soms rijden.
Een bijrijpony is een pony die niet van jou is maar die je wel steeds kan komen rijden op bepaalde dagen, vaak met bijdrage of tegen klusjes.
Een halve stal is zoals een bijrijpony maar altijd met bijdrage (en vaak vragen mensen dan zelfs het imo absurde bedrag van de helft van het stalgeld).

Ik zou die brief idd niet in de buurt van de paarden hangen of aan de stroomdraad :)
Op een manege kan je best naar de kantine gaan en vragen of je iets mag ophangen of iemand iets weet. Als die open is, ik weet het niet zo goed met corona. Anders kan je het aan de mensen daar vragen en misschien bij de zadelkamer hangen. ‘T is handig als je onderaan die brief van die trekstrookjes knipt met je naam en je telefoon of email :)

Bij weides zou je misschien een paaltje / stok bij de ingang van het hek in de grond kunnen steken en daarop je briefje hangen? Zodat de paarden er niet aan kunnen maar mensen het toch zien? ‘T werkt eigelijk het beste om de mensen gewoon aan te spreken als je ze ziet.

Veel succes!

P.s. welke regio?

Paardengek in hart en nieren!

Mimi_5
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-02-21

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:20

In België oost Vlaanderen dankjewel voor de tips

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:49

Het initiatief "Paard zoekt ruiter" zou iets kunnen zijn. In meerdere provincies is dit opgestart om fokkers/eigenaren met soms talentvolle paarden, te koppelen aan een passende ruiter.

Fakewell schreef:
0000 schreef:
Maar zoek jij niet verkeerd dan? Want ik denk dat wat jij wil, helemaal niet past bij een particulier met 1 paardje op pension. Niet enkel qua kosten maar vooral ook qua training. Als jij wil starten en zeker als je redelijk kan rijden is het echt essentieel dat jullie trainingen op elkaar afstemmen. Dat het paard voldoende hersteltijd en de juiste herstel training krijgt en dat je kan opbouwen naar een wedstrijd toe. Ik denk dat de eigenaren die jij nu omschrijft daar ook gewoon echt niet op zitten te wachten... Kan je dan niet beter kijken naar een fokker of een grotere stal waar je terecht kan en waar het ook echt meerwaarde heeft dat de paarden gestart worden? Ik ben totaal niet bekend in jouw omgeving maar ik weet dat het hier echt wel lastig is om fijne ruiters te vinden voor vooral de jonge paarden die er ook echt wat aan toevoegen. Vaak kan er dan veel meer, kan je misschien zelf je instructeur kiezen, lessen en op wedstrijd. En als je echt fijn kan rijden zijn ze misschien zelfs bereid de kosten van je startpas te vergoeden bijvoorbeeld.



Hi!

Ja klopt, ik snap inderdaad wat je bedoeld, maar denk dat ik dan net tussen wal en schip val..

Hier zijn wel stallen, maar daar vragen ze vaak iemand voor meerdere paarden, iets waar ik niet aan toe kom als het er bijv. 2/3 zijn op een avond. Of zijn vaak voorzien van een stalruiter.
Fokkers gaan vaak al naar bepaalde stallen waar weer een stalruiter aanwezig is en is vrij lastig tussen te komen, vooral nadat ik er een poosje tussenuit ben geweest met werk en dus geen recente resultaten in de wedstrijdsport..

Maar snap jouw bericht zeer zeker! Heb geen idee hoe ik de zoektocht voort zet betreft fokker/stal. Facebook end. zijn vaak inderdaad particulieren en zoals je omschrijft. Maar echt een stalruiter ben ik nu ook weer niet :')

@Poekie, ja dat helaas soms ook! Het is soms een beetje dubbel! Snap sommige die een paard aanbieden, zeker! Maar anderen, waar je bijv. moet betalen om alleen te verzorgen is echt te zot..

Fakewell
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:59

joyce B schreef:
Het initiatief "Paard zoekt ruiter" zou iets kunnen zijn. In meerdere provincies is dit opgestart om fokkers/eigenaren met soms talentvolle paarden, te koppelen aan een passende ruiter.


Ja houd ik ook in de gaten, vaak helaas nog niet in de buurt en degene die wel in de buurt zitten, hebben al iemand en zoeken een tweede bijrijder..

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:42

Ik ben inmiddels ook weer op zoek.. Nu weer een bijzondere kwestie.. jong meisje die een pony van een ‘vriendin’ ‘aanbood’ met het verhaal dat ze binnenkort naar stal komen...

Heb de echte eigenaar gevonden en ben bang dat ik gezeik heb veroorzaakt hahaha

Maar vond het wel belangrijk dat ouders hiervan op de hoogte gebracht werden
Laatst bijgewerkt door Trui op 20-04-21 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Een koude trui, is geen goede trui.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:46

Ik begrijp je verhaal niet zo goed trui, je sloeg het aanbod af en nu zijn ze boos of?

Paardengek in hart en nieren!

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:49

de echte eigenaar, die vriendin dus, heeft nu dus ruzie met dat meisje en de moeder van dat meisje is ook boos op d’r. Maar vond wel dat een ouder het moest weten :wave:

edit:
ze deed alsof de pony van haar was en dat ze binnenkort op stal komen te staan en ze dus iemand zochten.

Een koude trui, is geen goede trui.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:50

Oh zo :)

Ja goed gedaan... als je leugens gaat vertellen is het niet gek dat je naar je kop krijgt daarna.

Paardengek in hart en nieren!

dalena

Berichten: 3109
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:03

Ik kom hier even binnenvallen. Wat is een normaal bedrag voor een verzorgpony voor 2x per week? Heb wel eens Shetlanders verzorgd,maar dit was dan gratis.
Dit gaat om een rijpony waar ik alles mee zou mogen doen

"We're all stories in the end. Just make it a good one"
[BB-HK] [VOLG] Onze eerste kitten

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:32

dalena schreef:
Ik kom hier even binnenvallen. Wat is een normaal bedrag voor een verzorgpony voor 2x per week? Heb wel eens Shetlanders verzorgd,maar dit was dan gratis.
Dit gaat om een rijpony waar ik alles mee zou mogen doen

Wat zijn de faciliteiten, moet je ook klusjes doen en welke regio?

~ The comeback is always stronger than the setback ~

dalena

Berichten: 3109
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:52

Kairos schreef:
dalena schreef:
Ik kom hier even binnenvallen. Wat is een normaal bedrag voor een verzorgpony voor 2x per week? Heb wel eens Shetlanders verzorgd,maar dit was dan gratis.
Dit gaat om een rijpony waar ik alles mee zou mogen doen

Wat zijn de faciliteiten, moet je ook klusjes doen en welke regio?

Ohja, wel handig om erbij te vermelden:

Binnen- en buitenbak en je kan zo de bossen in. Ik hoef geen klusjes te doen. In Noord-Brabant.

"We're all stories in the end. Just make it a good one"
[BB-HK] [VOLG] Onze eerste kitten

nardxash

Berichten: 3997
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 18:06

Hi mag ik mijn ook melden,
Ik ben sinds kort ook weer opzoek naar een verzorgpony en merk dat het toch wel moeizaam gaat zeker nu in deze tijd.
Daarbij zijn tips ook altijd welkom

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

simo0ne

Berichten: 358
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:50

Hoi allemaal!
Ik verhuis deze maand naar Eindhoven en wil hier ook graag weer een verzorgpaard gaan rijden/leasen. Er iets voor betalen is niet erg en steek ook graag de handen uit de mouwen.
Ik ben nog niet erg bekend in de omgeving met stallen dus hopelijk kan iemand mij op weg helpen!

The earth doesn't belong to us, we belong to the earth

Luna24
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-04-21
Woonplaats: omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 11:07

simo0ne schreef:
Hoi allemaal!
Ik verhuis deze maand naar Eindhoven en wil hier ook graag weer een verzorgpaard gaan rijden/leasen. Er iets voor betalen is niet erg en steek ook graag de handen uit de mouwen.
Ik ben nog niet erg bekend in de omgeving met stallen dus hopelijk kan iemand mij op weg helpen!


Hoi, bij stal Klampenhof in Breugel verleasen ze volgens mij paarden.

truitje

Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:49

simo0ne schreef:
Hoi allemaal!
Ik verhuis deze maand naar Eindhoven en wil hier ook graag weer een verzorgpaard gaan rijden/leasen. Er iets voor betalen is niet erg en steek ook graag de handen uit de mouwen.
Ik ben nog niet erg bekend in de omgeving met stallen dus hopelijk kan iemand mij op weg helpen!


Misschien staat er op Horsify een leuk verzorg- of leasepaard voor je bij? :)

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:59

dalena schreef:
Ik kom hier even binnenvallen. Wat is een normaal bedrag voor een verzorgpony voor 2x per week? Heb wel eens Shetlanders verzorgd,maar dit was dan gratis.
Dit gaat om een rijpony waar ik alles mee zou mogen doen

Wat zijn de faciliteiten, moet je ook klusjes doen en welke regio?[/quote]
Ohja, wel handig om erbij te vermelden:

Binnen- en buitenbak en je kan zo de bossen in. Ik hoef geen klusjes te doen. In Noord-Brabant.[/quote]


Hmm lastig. Dat verschilt vooral per eigenaar. En hoe goed het paard ook is ;)
De advertenties die ik heb gezien, zitten met die faciliteiten rond de €50-€75.
Wat vraagt de eigenaar/eigenaresse?

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:39

Interessant om te lezen dit. Ik ben bijrijder geweest met en zonder bijdrage, altijd met klussen erbij (uitmesten, water voorzien e.d.). Ben blij dat ik die kansen heb gekregen, ik was en ben geen topruiter en heb dat ook eerlijk aangegeven bij het reageren op de advertenties. Ik nam ook les, dat wilde ik sowieso voor mezelf. Heb heel veel geleerd van mijn verzorgpaarden en hun eigenaren.

Nu heb ik een eigen paard. Als hij straks ingereden is en goed bevestigd, wil ik waarschijnlijk ook een bijrijder. Voor twee dagen per week of zo, dat geeft me net wat lucht. En ook wel leuk om het met iemand samen te doen. Eerst wilde ik een vaste bijdrage vragen, maar nu neig ik er eerder naar dat ik wil dat de bijrijder regelmatig les neemt bij ons op stal. Dan kunnen paard, bijrijder en ik er alleen maar beter van worden.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:36

miereneter schreef:
Interessant om te lezen dit. Ik ben bijrijder geweest met en zonder bijdrage, altijd met klussen erbij (uitmesten, water voorzien e.d.). Ben blij dat ik die kansen heb gekregen, ik was en ben geen topruiter en heb dat ook eerlijk aangegeven bij het reageren op de advertenties. Ik nam ook les, dat wilde ik sowieso voor mezelf. Heb heel veel geleerd van mijn verzorgpaarden en hun eigenaren.

Nu heb ik een eigen paard. Als hij straks ingereden is en goed bevestigd, wil ik waarschijnlijk ook een bijrijder. Voor twee dagen per week of zo, dat geeft me net wat lucht. En ook wel leuk om het met iemand samen te doen. Eerst wilde ik een vaste bijdrage vragen, maar nu neig ik er eerder naar dat ik wil dat de bijrijder regelmatig les neemt bij ons op stal. Dan kunnen paard, bijrijder en ik er alleen maar beter van worden.

Uit ervaring kan ik je dan wel meegeven dat je beter een bijdrage kunt vragen die je dan zelf weer betaald aan de instructrice. Dan weet je namelijk zeker dat er les wordt gevolgd en dat dat ook daadwerkelijk minimaal 1x in de 2 weken ( naar gelang je afspreekt ) wordt gedaan.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:18

Ineke2 schreef:
miereneter schreef:
Interessant om te lezen dit. Ik ben bijrijder geweest met en zonder bijdrage, altijd met klussen erbij (uitmesten, water voorzien e.d.). Ben blij dat ik die kansen heb gekregen, ik was en ben geen topruiter en heb dat ook eerlijk aangegeven bij het reageren op de advertenties. Ik nam ook les, dat wilde ik sowieso voor mezelf. Heb heel veel geleerd van mijn verzorgpaarden en hun eigenaren.

Nu heb ik een eigen paard. Als hij straks ingereden is en goed bevestigd, wil ik waarschijnlijk ook een bijrijder. Voor twee dagen per week of zo, dat geeft me net wat lucht. En ook wel leuk om het met iemand samen te doen. Eerst wilde ik een vaste bijdrage vragen, maar nu neig ik er eerder naar dat ik wil dat de bijrijder regelmatig les neemt bij ons op stal. Dan kunnen paard, bijrijder en ik er alleen maar beter van worden.

Uit ervaring kan ik je dan wel meegeven dat je beter een bijdrage kunt vragen die je dan zelf weer betaald aan de instructrice. Dan weet je namelijk zeker dat er les wordt gevolgd en dat dat ook daadwerkelijk minimaal 1x in de 2 weken ( naar gelang je afspreekt ) wordt gedaan.



Wordt dat dan soms niet gedaan?! Dat zijn toch gewoon de afspraken, die hoor je na te gaan. Ongeacht of ze leuk zijn of niet...
Misschien kan je de bijdrage splitten.. Een bedrag vragen en dan zeggen deel ervan is een echte bijdrage de ander voor investering in lessen.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:41

Mijn eigen ervaring is dat er eventueel in het begin nog wel regelmatig gelest word. Maar dat dat versloft naar mate de bijrijder het paard langer rijd.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 17:41

Ik heb een vraagje, ik wil graag weer een verzorg/lease paard maar hoe maak je nou een goede advertentie? ik heb eigenlijk niet zoveel eisen behalve dat die koel is in het hoofd en niet van alles schrikt, en normaal doet in stal of als het mag tijdens het rijden dus echt niet de hele tijd er af proberen te gooien of bijt en trapt in stal

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:00

er is al een tijd niets meer geplaatst hier, maar ik hoop dat het niet erg is dat ik toch even wat plaats.

Ik ga binnenkort ook weer op zoek *\o/*
wat vinden jullie van deze advertentie? Moet ik nog iets veranderen?

Hoi, Ik ben ---.
Ik wordt in .. .. jaar oud!!
Ik ben 1.78, met een slank postuur.
Ik ben op zoek naar een Verzorg/bijrijd paard!
Ik heb 6 en een half jaar manege ervaring, en ervaring met verzorgpaarden. Ik ben op zoek naar een eerlijk en lief paard. Het liefst leer ik hem/haar eerst kennen, en proberen we daarna of rijden iets is! Ik ben een jaar geleden van een paard gevallen, waardoor ik mijn been heb gebroken. Ik heb daardoor nog veel angst/stress op paarden. Er naast heb ik daar vrijwel geen last van. Mijn doel is om veel te leren, en die angst kwijt te raken.

Ik hoop iemand te vinden die mij kan helpen en begeleiden met het rijden. Naast het paard kan ik alles zelf prima! Ik vind goed contact en duidelijke afspraken erg belangrijk.

Als je geïnteresseerd bent kan je me een berichtje sturen! Mijn nummer is: ————

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:07

mars_mellow schreef:
er is al een tijd niets meer geplaatst hier, maar ik hoop dat het niet erg is dat ik toch even wat plaats.

Ik ga binnenkort ook weer op zoek *\o/*
wat vinden jullie van deze advertentie? Moet ik nog iets veranderen?

Hoi, Ik ben ---.
Ik wordt in .. .. jaar oud!!
Ik ben 1.78, met een slank postuur.
Ik ben op zoek naar een Verzorg/bijrijd paard!
Ik heb 6 en een half jaar manege ervaring, en ervaring met verzorgpaarden. Ik ben op zoek naar een eerlijk en lief paard. Het liefst leer ik hem/haar eerst kennen, en proberen we daarna of rijden iets is! Ik ben een jaar geleden van een paard gevallen, waardoor ik mijn been heb gebroken. Ik heb daardoor nog veel angst/stress op paarden. Er naast heb ik daar vrijwel geen last van. Mijn doel is om veel te leren, en die angst kwijt te raken.

Ik hoop iemand te vinden die mij kan helpen en begeleiden met het rijden. Naast het paard kan ik alles zelf prima! Ik vind goed contact en duidelijke afspraken erg belangrijk.

Als je geïnteresseerd bent kan je me een berichtje sturen! Mijn nummer is: ————


Naast de ik wordT ... jaar oud --> t weg, zou ik de omgeving toevoegen.
Ook zou ik wat je angst betreft schrijven dat je bijv. het rijden graag vaak/eerst met instructie wil doen om hier overheen te komen.
Dit verwachten van een eigenaar vind ik niet realistisch

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers