Buiten rijden, of toch opeens niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iiJasmijn
Berichten: 38
Geregistreerd: 25-10-15

Buiten rijden, of toch opeens niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 19:06

Hoi hoi allemaal :)!

Ik heb nu iets langer dan een jaar 2 verzorgpaarden. Ik ben vooral groom en sta dus achterop. Het leuke is dat ik ook mag rijden, als de menner niks op de planning heeft staan wat ie wilt doen die avond. Sinds een half jaar rijd ik nu 1 paard. Zij heeft van te voren allemaal moeilijk gedaan, wanneer de ruiter veel van haar vroeg (bv wijken enzo). Dus die eigenaar(dochter van de menner) toen heeft haar verkocht aan de vader(de menner). Sindsdien mag ik op haar rijden. In het begin moest ik persee met stoot rijden, dat ze haar hoofd omlaag houdt en niet omhoog kan komen. Het ging super goed toen! Na 2 maanden was de stoot kapot en mocht ik, als ik durfde, zonder stoot proberen te rijden. En wat denk je, super braaf :D! Ze heeft bij mij nog nooit gebokt of moeilijk gedaan onder de man.
Maar nou komt t...
Het ging super goed en ik vroeg aan de eigenaar of ik een keer naar buiten mocht met haar onder de man. En dat mocht, als ik maar wel met een groepje ging. Nou 2 weken later was t zo ver, ik werd in een groepsapp gezet van stal en mocht mee op buitenrit! Ze was echt super braaf! Zelfs toen andere paarden wat bokte en moeilijk deden bij een stukje weg, was mijn paard braaf en bleef ze rustig doorstappen 8-). 2/3 weken later werd ik opeens uit de groepsapp verwijderd. Ik vroeg in persoonlijke app meteen waarom. Ik kreeg als antwoord dat ik niet genoeg ervaring heb en dat veiligheid voorop gaat bij hun. En dat ze het dus niet veilig vinden met mij en het paard, ze wilde t eigenlijk persoonlijk vertellen (uhu, waarom verwijder je me dan in de middag en wacht je niet tot in de avond >;) ). Die avond ging ik toevallig weer rijden, in de bak weliswaar, en heb meteen de eigenaar erover ingelicht. Hij vond het ook echt onzin en zeker op de manier waarop het is gedaan. Nu moet ik dus aan diegene vragen wat de aanleiding ervan is dat ik niet meer met hun mee mag. Want alles is goed gegaan en ze was super braaf..

Met haar antwoord heb ik het erg moeilijk gehad. Want eigenlijk zegt ze dat ik niet kan rijden. En ik weet zeker dat ik niet het beste kan rijden, maar dit komt ook omdat ik mijn lichaam niet mee heb (heel veel pijn, schuine en niet gelijke benen en armen). Dat weet zij alleen niet. Ze stuurde dit overigens afgelopen vrijdag en ik heb haar nog niet gesproken.

Wat vinden jullie van deze situatie? Als ik t onduidelijk heb geschreven, zeg t ff. Ben niet zo goed in schrijven :oo

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Buiten rijden, of toch opeens niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:29

Ik zou gewoon diegene opzoeken en overleggen, vragen waarom zij dat vind. En mocht het zo zijn dat je inderdaad nog niet goed genoeg rijdt, dat het nog niet veilig genoeg is, dan ga je toch nog een paar maandjes oefenen in de bak? Daar wordt je nooit slechter van. Misschien dat het dan wel veiliger is. Ik zou proberen goed naar hun mening te luisteren, voordat je boos wordt. Misschien bedoelen ze het allerbeste met je.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Buiten rijden, of toch opeens niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:33

Persoonlijk zou ik niet buiten willen rijden met personen die jou er niet bij willen hebben.

Kan je niet zelf een groepje vormen met personen die nog wel met je willen buitenrijden.

iiJasmijn
Berichten: 38
Geregistreerd: 25-10-15

Re: Buiten rijden, of toch opeens niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 19:37

Thanks voor de reacties :)! Ik ga idd zeker oefenen nog in de bak en binnenkort vragen of ik mag lessen. Wilde ik toch al, is niet veranderd door haar.

Ik vind t vooral gek. Want t ging zo goed er is niks fout gegaan. Misschien hebben ze wel iets van haar verleden nog in hun hoofd..

En ik wil heel graag met haar praten. Maar op een of andere manier komt het moment niet. Of ik durf niet :$

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Buiten rijden, of toch opeens niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:45

Niets van dergelijke mensen aantrekken, dat is enkel maar verspilde energie. Het kan gewoon niet met iedereen klikken ;)
Lekker laten gaan dus, en kijken of er andere mensen mee willen op buitenrit?

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Buiten rijden, of toch opeens niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:51

Misschien zoals je zelf aan geeft zit je lichaam je toch meer in de weg.
En zeker melden hoor dat je dat hebt want dan is er vaak begrip voor.

Zo reed ik ooit een paard herstellende van een blessure welke maar op 70% mocht en ren galop was uit den boze en ik reed met een andere bijrijdster op het braafste paard van stal.
Ineens vliegt ze nadat we in een rustig galopje zitten er vandoor en bonken en voor over zitten dus gevolg was dat het paard alleen maar harder ging. Puur haar fout en maar paard de schuld geven en zelf haar fout niet inzien. Ik was echt kwaad en wilde ook niet meer met haar rijden. Ik had grote moeite omdat paard rustig te houden (ja die wil mee natuurlijk)

Wellicht dat ze het niet naar bedoelen maar soms zien mensen zelf niet dat ze een bepaalde ervaring missen. Zou er gewoon even rustig persoonlijk over praten.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:51

iiJasmijn schreef:
Ze was echt super braaf! Zelfs toen andere paarden wat bokte en moeilijk deden bij een stukje weg, was mijn paard braaf en bleef ze rustig doorstappen 8-).


Nav dit stukje bedoelen ze misschien dat hun veiligheid voorop staat, als hun paarden bokken bij een weg en jij gaat braaf erlangs en stapt rustig door kan het zijn dat de ervaring ontbreekt in buitenrijden met een groep. Maargoed ik was er niet bij en ken de situatie niet en ookal mocht het zo zijn dan is het beter natuurlijk dit na de buitenrit te bespreken en niet op zo´n manier via de app. Want zo leer je het natuurlijk nooit, succes probeer het uit te praten!

iiJasmijn
Berichten: 38
Geregistreerd: 25-10-15

Re: Buiten rijden, of toch opeens niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 19:57

Jullie reacties kloppen helemaal thanks.. Maar als ik lees.. Tuurlijk kunnen paarden bokken. Een bomproef paard bestaat naar mijn ogen niet, ieder schrikt wel eens. Dat is t risico van paardrijden, toch ;p

Ik denk dat je juist ervaring opdoet om buiten te rijden en dan steeds het rondje groter maken. In de bak gebeurd niks. Overigens kent ze het buiten wel, maar dan met een menhoofdstel met oogkleppen.

JoltsjeJarig

Berichten: 9028
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Buiten rijden, of toch opeens niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:36

Ik zou ook gewoon iemand anders van stal benaderen om edn keertje buiten te rijden. Dat jullie gewoon net 2 of 3 gaan.

Vreemd hoor

iiJasmijn
Berichten: 38
Geregistreerd: 25-10-15

Re: Buiten rijden, of toch opeens niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 09:24

Nou ik heb het er gister dus over gehad...

Het komt er op neer dat het vooral haar eigen angst is. Als mijn paard iets doet, dat er dan iets met haar gebeurd. Ze zei dat als ik nu goed in de bak oefen, ik volgend jaar weer mag 'proberen'. Bak en buitenrijden kun je toch niet vergelijken... Maar goed, ik heb er maar vrede mee. Van de eigenaar mag ik gelukkig ook nog steeds naar buiten. Ze heeft op die anderen ingepraat dat ik niet meer mee zou kunnen omdat zij zich er zo over voelt. Erg jammer.

Sinds gisteren hebben we ook een nieuw buitenbakje. Daar maar eens snel in oefenen :)!

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Buiten rijden, of toch opeens niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:32

vreselijk van die jaloerse mensen, bah

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Buiten rijden, of toch opeens niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:48

Gezellige mensen daar op stal. Rijd de menner met dubbelspan? Wil hij niet soms buiten met een enkelspan en jij onder het zadel?

iiJasmijn
Berichten: 38
Geregistreerd: 25-10-15

Re: Buiten rijden, of toch opeens niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 11:51

Ja we rijden tandem. En het was inderdaad wel een idee dat ik erachter rijd. Ik wil persee bewijzen dat ik het wel kan. Ik laat me ook niet tegenhouden. Maandag ben ik ook gewoon gaan wandelen en ze was zelfs braver onder het zadel hahaha :P.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Buiten rijden, of toch opeens niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:09

is diegene die in de groepsapp zit de dochter (die eerder zelf niet op het paard goed kon rijden) want dit klinkt meer als jaloezie dan dat het over je rijkunsten gaat als ik het zo lees... ik heb je nooit zien rijden dus kan er niet over oordelen.. maar het klinkt best kinderachtig vind ik

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:14

Je zou ook nog kunnen vragen of ze het jou wil leren. Je moet het toch een keer leren en als zij het niet goed genoeg vindt kan ze je daar toch bij helpen?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 00:03

Ik zou gewoon kijken of je niet gewoon met een paar van stal kunt afspreken en dan niet via de groep de rest heeft daar verder ook niets mee te maken. Is er niet iemand op stal waar het goed mee klikt?
Moet heel eerlijk zijn dat ik er op deze manier zelf niet meer zo'n zin in zou hebben om met hun op stap te gaan. Dus zou opzoek gaan naar wat anders wellicht mensen die niet van stal zijn maar wel in de buurt staan?

iiJasmijn
Berichten: 38
Geregistreerd: 25-10-15

Re: Buiten rijden, of toch opeens niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 13:46

Ik vind t zo leuk, dat ik t eigenlijk wel met hun ook mee wil. Ze is ook helemaal niet boos ofzo. Meer ik wel. Maar ik snap haar van een kant wel. Alleen jammer dat zij zo bang is aangelegd.

Van de eigenaar moet ik met een groepje. Weet zo niet hoe veel maar hoe meer hoe beter. En dat was dus het grootste groepje. En ze heeft op die anderen ingepraat :c.