Moeilijke momenten met een eigenaar van je rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Moeilijke momenten met een eigenaar van je rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 16:11

Hallo Bokkers,

Nu ik zelf even een flink moeilijk moment heb gehad met de eigenaar van mijn rijpaard, dacht dat er misschien meer bokkers zijn die hier last van hebben. Misschien vinden jullie het ook prettig om dit met elkaar te delen en samen naar een eventuele oplossing te zoeken.

Ik zal met mijzelf beginnen.

Ik heb zelf een rijpaard, super aanhankelijk, getalenteerd dier maar een zeer sensibel karakter en spiegelt daardoor mij enorm. Gewoon een moeilijk dier voor mij die nooit zo'n gevoelige dieren heeft gereden en gehad. Daarnaast is dit paard mijn eerste dier dat ik zelf vanaf nul moest opbouwen. Ik zelf was maar een B/L pony ruiter toen ik daar kwam, die 1 jaar niet meer serieus had gereden. Rijden gaat door onze problemen nog al met grote pieken en grote dalen, waardoor ik wedstrijd maar beperkt ben gestart.

Nou is de eigenaar altijd al een mopperkont geweest en hij heeft het nu op zijn 70+ leeftijd met zijn lichaam en thuis situatie het niet makkelijk. Maar vorige vrijdag kreeg ik toch de wind van voren waardoor ik het gevoel had dat ik gewoon niks goed deed in zijn ogen. Ik heb er serieus een paar nachten slecht van geslapen.

Ik kreeg verwijten naar mijn hoofd geslingerd, dat ik te weinig op wedstrijd ging. Niet genoeg met zijn paard presteerde na 2,5 jaar. Dat hij haar gaat dekken of verkopen. Dat ik mijn geld niet moest stoppen in een beter nieuw springzadel, maar ervan op wedstrijd moest gaan. Door de hoge kosten post van het zadel en plotseling lang geen werk hebben, ga ik nu al een aantal maanden niet op wedstrijd (januari laatste). Een tandprobleem kon totaal niet de reden zijn dat zijn geweldige paard zijn hoofd doet kantelen, dus de tandarts hoeft helemaal niet te komen en is dus de grootste onzin. Zo heeft hij meer rare instellingen wat ik maar schuif onder het gezegde van de oude stempel zijn. Ik probeer naar mijn kunnen het paard het zo goed mogelijk te maken Of er nou een tandarts, osteopaat of een nieuw zadel moet komen, maar blijkbaar word dat niet zo gewaardeerd zoals ik dacht en ik geld vele male belangrijker voor hem.

Ik betaal al mijn spullen voor het rijden/lessen en wedstrijden zelf. Mijn moeder rijd met auto en trailer en wij vragen hem alleen als mijn moeder niet mee kan. Hij betaald eigenlijk alleen het basis onderhoud van zijn paard en af en toe de benzine.

Nu heb ik een lieve moeder, die goed met die generatie mensen op kan schieten en die is daar even gaan praten. Ze wilde liever zonder mij gaan, anders was ik meegegaan natuurlijk. Nadat gesprek heb ik met de eigenaar een gesprek gehad, waarin hij een soort van zijn excuses heeft uitgesproken en heeft hij gezegd dat ik gewoon door mag blijven rijden.

Zo, ik ben blij dat ik het even van mij af het kunnen schrijven. Hopelijk hebben jullie er ook wat aan dit topic

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:25

Eigenaar is nou eennmaal eigenaar. Hij heeft recht erop dat het op.zijn manier gebeurt. Heb je daar moeite mee, kun je beter een paard kopen. Zeker als je zoveel geld investeert in de gezondheid van de bok is dat wel verstandiger.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:38

Ja dat blijft altijd lastig. Zeker als je beide hele andere mening en visie hebt wat het belangrijkste is.
Gelukkig is het opgelost. Zelf heb ik dat nog niet mee gemaakt van beide kanten niet. Maar lijkt me best lastig als je ideeën erg ver uit elkaar liggen. Maar goed om er over te praten, soms moeten de frustraties gewoon uit.

Hopelijk blijft het hierbij en kunnen jullie weer op oude voet verder gaan.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:50

piezze schreef:
Eigenaar is nou eennmaal eigenaar. Hij heeft recht erop dat het op.zijn manier gebeurt. Heb je daar moeite mee, kun je beter een paard kopen. Zeker als je zoveel geld investeert in de gezondheid van de bok is dat wel verstandiger.


Het is toch fijn als je je verhaal even kwijt kan. Stel dat iedere bijrijder zou zeggen, ik kap ermee, dan zouden veel eigenaren in de knoop komen. Dus nee, dit lijkt mij niet perse de meest voor de hand liggende oplossing.

TS, vervelende situatie zeg. Ik begrijp je volkomen want rijdt zelf vier paarden bij, bij de ene eigenaar makkelijker dan de ander maar het blijft inderdaad geven en nemen. Geef duidelijk je grenzen aan en vergeet niet dat jij iets doet omdat de eigenaar het zelf niet kan! Misschien vergist hij zich er daarom in, omdat hij totaal geen idee heeft van hoeveel moeite en tijd het kost. Blijf vooral genieten van het rijden en stel je eigen doelen, die je niet laat beïnvloeden door hem.

Amikaa
Berichten: 113
Geregistreerd: 19-08-15
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:01

Wat is de eigenaar eigenlijk van plan met dit paard in de toekomst?
Zo te horen wil hij wel ERG graag dat je presteert op wedstrijd en ik wil je niet ontmoedigen maar dat betekent meestal verkoop als het paard zo rond L2/M1 loopt op wedstrijd.
Ik ken zoveel van dit soort gevallen waarin het zo gelopen is...

Ik zou zeker niet zoveel geld, tijd en energie in dit paard investeren als je hier geen absolute duidelijkheid over hebt. :n
Wees alert en laat jezelf niet gebruiken om de bankrekening van de eigenaar te spekken!

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:03

bestaat er geen mogelijkheid voor jou om het paard te kopen? Je betaalt nu toch al alles voor het dier. Ik moet zeggen dat de eigenaar ook wel blij mag zijn met jou, jij betaalt alles maar hij verwacht wel dat je naar zijn pijpen danst.
Moeilijke situatie hoor!

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Moeilijke momenten met een eigenaar van je rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 17:29

Dank je wel voor jullie reactie.

Ik doe mijn best om zo goed mogelijk voor het paard te zijn. Ik moet misschien nog duidelijker zijn in mijn grenzen, ik ben denk ik ook wat milder omdat ik het paard niet kwijt wil. De rijpaarden liggen hier in de buurt ook niet erg op voorraad.

Plannen met het paard toen ik begon waren, rijden en op wedstrijd gaan (geen specifieke doelen). Mocht de eigenaar de zorg voor het dier niet meer kunnen dragen dan mocht ik het dier overkopen. Helaas, waar het paard nu staat is de grond verkocht en moet het paard daar weg en zijn gezondheid zelf is snel een stukje achteruit gegaan.

Overkopen kan ik momenteel echt niet, aangezien ik nog steeds geen zekerheid met betrekking tot werk heb. Daarnaast wil hij er een bedrag van 10.000 euro hebben van mij, wat het dier naar mijn mening het niet waard is voor mij op dit moment.

Amikaa
Berichten: 113
Geregistreerd: 19-08-15
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Moeilijke momenten met een eigenaar van je rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:23

€ 10.000 ?? Zo hee, wat is dat voor een superpaard dan: afstamming? En heb je er ook een foto van?
Als het paard echt 10 duizend waard is dan zou de eigenaar er well wat zuiniger op zijn mbt tandarts etc lijkt me?

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:36

Is dat paard zijn oudedagvoorziening ofzo? Lastige situatie dan ts. Ik zou als ik jou was wel wat voorzichtig zijn met investeringen in/aan het paard. Inderdaad niet ondenkbaar dat het paard op een dag verkocht wordt.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 18:56

Voor de gene die geïnteresseerd zijn.

Vader Capitos
Vaders Vader: Cantos
Vaders Moeder: Royal Ruby

Moeder Icoliene
Moeders vader: Belisar
Moeders moeder: Nicoline

Foto paard, helaas geen fatsoenlijke stand foto

Afbeelding

Lessen en wedstrijden rij ik voor mijn plezier. Spullen durf ik wat makkelijker in te investeren, omdat het meeste gewoon standaard paarden maat is.

Mayra9148
Berichten: 148
Geregistreerd: 27-07-14

Re: Moeilijke momenten met een eigenaar van je rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:02

Hoe oud is hij als ik vragen mag?

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 19:10

Mayra9148 schreef:
Hoe oud is hij als ik vragen mag?


7/8 jaar, weet het niet meer precies

Amikaa
Berichten: 113
Geregistreerd: 19-08-15
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Moeilijke momenten met een eigenaar van je rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:15

Leeftijd icm afstamming en africhtingsniveau lijken er niet op te wijzen dat paard dat geld waard is.
Maar tis natuurlijk ook maar net wat iemand er in ziet hè. . Dat kun je niet van hieruit beoordelen natuurlijk

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Re: Moeilijke momenten met een eigenaar van je rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:23

Het is net of ik mijn eigen verhaal lees. Alleen fat liep iets anders af. Zal straks op de laptop even uitgebreider reageren.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Moeilijke momenten met een eigenaar van je rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:26

Dat is wel een leuk paard, ach de boel is weer gesust, misschien kanhe nog jaren lekker genieten zo van het paard en wordt de verkoopprijs met de loop der jaren ook wat milder.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 19:26

Amikaa schreef:
Leeftijd icm afstamming en africhtingsniveau lijken er niet op te wijzen dat paard dat geld waard is.
Maar tis natuurlijk ook maar net wat iemand er in ziet hè. . Dat kun je niet van hieruit beoordelen natuurlijk


Naast de feiten op papier, als ik het dier onder mij zie lopen en hoeveel werk/tijd/geld ik er nog moet in steken. Kan ik nog goedkoper een ander misschien beter passend dier vinden waar ik ook gek op kan worden. Vandaar dat ik het paard zelf het geld niet waard vind.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 23:32

Leuk paardje zeg, mooi dier om te zien. Het bedrag is inderdaad vrij hoog, daar zou ik hem ook zeker niet voor overnemen.

Wat gebeurt er met het paard nu de grond verkocht is?

Vooral belangrijk dat je plezier blijft houden he! Wat zijn je eigen doelen als je zo iets zou moeten bedenken? Misschien kan je wat doelen bedenken die je zou willen halen en daar een soort plan mee maken wat je daarvoor zou moeten doen. Kan heel motiverend werken en de eigenaar vind het vast ook leuk om te zien dat je gericht bezig bent!

Ik ben zelf helaas ook eerder door 'problemen' gestopt bij andere paarden, het is echt niet gek dat er soms onduidelijkheden of irritaties ontstaan. Een paard is een waardevol bezit en je hebt er beide (eigenaar en bijrijder) het beste mee voor maar als bijrijder kan je soms niet alles wat een eigenaar vraagt, dat is ook helemaal niet erg, zeker als de eigenaar het zelf ook niet doet...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 01:14

met de helft kun je ook genoeg jonge leuke paarden op B/L niveau vinden en met wat geluk nog iets beter opgeleid. 10.000 is meer voor een gemiddeld Z dressuur paard tot de 12 jaar. Mijn eerste pony heb ik ook te duur gekocht omdat ik die eerst 5 jaar verzorgde. Dat had ik beter anders kunnen doen.

Jammer dat de eigenaar zo naar doet. Soms gaan mensen extremer/vreemder reageren als ze niet lekker in hun vel zitten. Als emand standaard zo naar en lomp doet zo iik toch wat anders zoeken...

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 23:12

Pistasche schreef:
Leuk paardje zeg, mooi dier om te zien. Het bedrag is inderdaad vrij hoog, daar zou ik hem ook zeker niet voor overnemen.

Wat gebeurt er met het paard nu de grond verkocht is?

Vooral belangrijk dat je plezier blijft houden he! Wat zijn je eigen doelen als je zo iets zou moeten bedenken? Misschien kan je wat doelen bedenken die je zou willen halen en daar een soort plan mee maken wat je daarvoor zou moeten doen. Kan heel motiverend werken en de eigenaar vind het vast ook leuk om te zien dat je gericht bezig bent!

Ik ben zelf helaas ook eerder door 'problemen' gestopt bij andere paarden, het is echt niet gek dat er soms onduidelijkheden of irritaties ontstaan. Een paard is een waardevol bezit en je hebt er beide (eigenaar en bijrijder) het beste mee voor maar als bijrijder kan je soms niet alles wat een eigenaar vraagt, dat is ook helemaal niet erg, zeker als de eigenaar het zelf ook niet doet...


Paard gaat naar een andere plek toe, daar denk ik alleen over mee. Reik de opties aan en dan moet hij zelf de keuze maken.

Mijn doelen op het moment: Laatste winstpunt B dressuur binnenhalen en kijken naar de mogelijkheden in het L1. B springen winstpunt rijden. Afhankelijk hoe snel de voorgaande doelen gaan. Eventing lessen beginnen en eventueel starten in het najaar.