Verzorgpony??

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-16 09:27

Hallo allemaal,

Zoals sommige van jullie misschien al weten, vanuit mijn andere berichtjes hier, ken ik niets van paarden en ben er bang van, maar toch mag onze dochter(11j) er nu wel mee beginnen van ons.
Ik doe mijn uiterste best om niet bang te zijn en lees hier veel mee (dank daarvoor!) en ben zelf ook al mee naar manage geweest en zelf op mijn eigen naar een andere gaan zien. Dus ik doe mijn best hoor. :-)

Maar nu lees ik steeds over een verzorgpony/paard, dat is wel interessant vind ik, maar kun je dat ook doen zonder ervaring in het rijden? Onze dochter heeft nog maar net een eerste les gedaan, maar ze wilt (al jaaaaaren) zo graag meer met een pony/paard, is dan misschien een verzorgpony/paard zoeken een goed idee? Niet om mee te rijden hoor, maar om te mogen verzorgen en aandacht te geven. Ze wilt een band met het diertje opbouwen en dat gaat in de manege niet, want daar krijgen ze blijkbaar steeds een ander paard. Zo heeft ze na haar eerste les het paard ook niet mee naar de stal mogen brengen en werd het paardje ook niet geborsteld na de rit (beestje had natte haartjes waar het zadel had gezeten).

Ik ben een bange, bezorgde mama, maar zie zelf ook wel heel graag dieren (ook al geven sommige mij de kriebels). :-)


AmbertjelunaJarig

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:29

Ik zou toch eerst een beetje lessen voor direct een verzorgpony te nemen :D

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:31

Zonder goede begeleiding van moeders is dat vrij lastig. De meeste mensen zoeken een verzorgster zodat zij een 'dagje rust' hebben of minder werk om handen. Zowel moeder als dochter hebben geen ervaring, dochter kan t niet alleen en moeder durft niet. Eigenaar zal er dan bij moeten blijven en dat ia dan geen 'voordeel' voor de eigenaar.

Ik zou overleggen met de manege-eigenaar of ze misschien een poetsles ofzo kan krijgen ?

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:33

Ja hoor, dat kan perfect als beginner MAAR dan moet je er eentje vinden waar de eigenaar goede begeleiding geeft. Meestal zijn verzorgers mensen die zelfstandig het paard een paar dagen per week verzorgen en dat gaat bij jullie nog niet lukken. Dus jullie hebben iemand nodig waar jullie af en toe bij kunnen helpen en die jullie wil/ kan begeleiden.
Moest het wat meer in de buurt zijn dan mochten jullie hier direct komen helpen/ rijden maar Gent is waarschijnlijk wat ver.

xKim97

Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:34

Als je iemand kent met een shetje ofzo zou je het kunnen vragen. Maar als het om een paard/pony gaat van iemand die je niet echt kent, denk ik dat het lastig wordt. De omgang met paarden is ook iets wat je met de tijd moet leren. En omdat ze nog niet heel oud is weet ik niet of mensen haar al bij hun paarden willen laten rommelen. Dus ik zou eerst nog wat meer ervaring opdoen op de manege. Dat ze niet gepoetst worden vind ik trouwens best gek..

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:38

Ik zou op de manege eens informeren of ze niet mee mag helpen met de pony's borstellen en op of afzadelen.
Vaak is daar echt wel mogelijkheid voor. Zo kan ze een beetje leren wat ze kan doen en wie weet loop je op de manege wel tegen iemand aan waarvan de de pony mag verzorgen

Als je allebei zo onervaren bent zou ik niet zomaar ergens een pony gaan verzorgen, het moet wel een beetje begeleid worden.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Iris02

Berichten: 126
Geregistreerd: 25-07-13
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:10

Ik zou er nog niet aan beginnen als ik jullie was.
laat haar eerst wennen aan paarden en paardrijden. Ik had mijn eerste verzorgpaardje ook pas naar 4 jaar manege lessen. Daar komt ook nog bij dat het al lastig is voor een gevorderde ruiter om een verzorgpony te vinden. Dus laat staan voor iemand die nog maar een lesje heeft gehad!
Het hele idee van een verzorgpony is dat de verzorgster het werk van de eigenaar voor 1/2/3/4(soms zelfs de hele week) dagen over neemt. Wat dus gewoon niet kan als jullie nog geen ervaring hebben en jij zelfs bang bent.

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:22

Ik zou het persoonlijk niet doen. Laat haar eerst een jaartje lessen en bekijk dan hoe ze evolueert.
Ikzelf zou nooit iemand nemen om mijn paarden te verzorgen als die nog maar 1 les heeft gehad.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:30

Dan heb je wel een eigenaar nodig die veel tijd over heeft om op je kind te passen en begeleiding te geven, aangezien jijzelf niet bekend bent met paarden. En laten eigenaren nou net vaak een verzorgpony aanbieden omdat zij zelf er te weinig mee kunnen of te weinig tijd voor hebben.

Je dochter heeft eerst wat kilometer nodig nog te paard :)

Natte haartjes na het rijden is niet erg hoor, juist niet slim om een nat paard te borstelen :)

ouzzie
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-06-08

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:34

Wij ben zoekende naar een verzorgster en inderdaad vanwege tijdgebrek. Nu willen we aan het begin best tijd en energie erin steken maar dat is toch voor een kortere periode. Een persoon met iets ervaring geeft dan toch een pre.. Overleg even op de manege wat de mogelijkheden zijn..?

Joelle_Harm

Berichten: 7
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:24

Het kan natuurlijk wel, maar is het dan wel handig om een ervaren (oudere) pony te nemen. Ook word er vaak gevraagd als je onervaren bent om lessen te volgen en evt met die pony. Vaak vinden eigenaren het op die leeftijd ook fijn als de ouders/verzorgers mee gaan.

Treu Friendship
Is seen not trough the eyes
But trough the heart

Harm ❤️

JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-16 07:40

Hallo allemaal,

Dank om jullie antwoorden.

We zijn gisteren nog eens naar de manege geweest. Ik heb een paard zijn neus geaaid, hihi, wat is dat zacht en die grappige fijne haartjes vanvoor erop kriebelen. :-) Ik moet wel toegeven dat ik de paarden in die manege niet vertrouw. Ze staan tegen hun stal te stampen,... Maar wanneer ik er tegen praat, worden ze rustig en komen ze hun neus (moesten ze kunnen heel hun hoofd) door het gaatje steken om een beetje (veel) aandacht. :-) Ik begin paarden wel leuker te vinden naarmate ik er meer kom, is dit normaal gedrag? :-) Ik was tegen het paard achter mij in de stal aan het praten, maar ik was terwijl ook foto's aan het nemen van de manege (had het eerst gevraagd of dat ok was hoor). Ik weet wanneer ik fotografeer, dat ik zelf heel kalm ben. Ik hoor in de stal achter mij een geluid en ik draai mijn hoofd en het paard lag op haar rug in haar bodembedekking te rollen, stond weer op, schudde het eraf en duwde haar neus tegen de tralies richting mij. Ik hoop dat dit een goed teken was?

Onze dochter had weer een andere lesgever en ze wilde haar op een groter paard zetten, maar dat wilde onze dochter niet, ze vond dat paard net iets te groot. Dus kreeg ze terug het paard van de vorige les. Ook deze keer kon onze dochter het paard niet poetsen. Volgens de lesgever hebben de paarden in die manege dat niet graag, vinden ze dat lastig en reageren ze zuur.

Onze dochter wil niet enkel maar op de rug van het beestje zitten, maar ook om er een band mee te scheppen.

Ik vroeg of ze dan gewoon op een dag mocht komen om een manegepaard te poetsen, dat mag. Maar ja, hoe weten we nu wat we moeten doen? Niemand legt daar iets uit.
Jullie snappen wel dat wij nu op zoek zijn naar een andere oplossing (privélessen, andere manege,..).

Hebben ook al gehoord bij Paardengek in Kontich, maar die hun wachtlijst is nog langer dan die van Pronkenberg (daar zijn we gaan zien en daar staat ze op de wachtijst voor 2017). Nu hebben we nog Vlassak en co in Kontich en De hoefslag in Lier waar we gaan kijken.

JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-16 07:43

maximuss schreef:
Ja hoor, dat kan perfect als beginner MAAR dan moet je er eentje vinden waar de eigenaar goede begeleiding geeft. Meestal zijn verzorgers mensen die zelfstandig het paard een paar dagen per week verzorgen en dat gaat bij jullie nog niet lukken. Dus jullie hebben iemand nodig waar jullie af en toe bij kunnen helpen en die jullie wil/ kan begeleiden.
Moest het wat meer in de buurt zijn dan mochten jullie hier direct komen helpen/ rijden maar Gent is waarschijnlijk wat ver.


Mijn broer woont in Gent. :-)

Livawi
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-10-14

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:39

als ze niet gaat rijden zijn er zat paarden die ze eventueel vast wel zou mogen knuffelen en borstelen maar als ze echt wilt gaan rijden lijkt het mij handig dat ze eerst lessen neemt en dan is gaat kijken

JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-16 08:43

Lisavwijk schreef:
als ze niet gaat rijden zijn er zat paarden die ze eventueel vast wel zou mogen knuffelen en borstelen maar als ze echt wilt gaan rijden lijkt het mij handig dat ze eerst lessen neemt en dan is gaat kijken


Onze dochter volgt daar longelessen (sorry, weet nooit of ik dit goed zeg.).

Dancyy
Berichten: 2696
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:50

Een verzorgpony om mee te rijden is misschien nog iets te veel, maar voor een dag in de week is een brave Shet om mee te wandelen erg leuk! Die zijn ook nog klein en schattig dus minder eng. Als ze een beetje kan rijden kan je ook een verzorgpony nemen of bijvoorbeeld bij de manege leasen, of een dag in de week leasen.

Dancyy
Berichten: 2696
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:52

JenIB schreef:
Hallo allemaal,

Dank om jullie antwoorden.

We zijn gisteren nog eens naar de manege geweest. Ik heb een paard zijn neus geaaid, hihi, wat is dat zacht en die grappige fijne haartjes vanvoor erop kriebelen. :-) Ik moet wel toegeven dat ik de paarden in die manege niet vertrouw. Ze staan tegen hun stal te stampen,... Maar wanneer ik er tegen praat, worden ze rustig en komen ze hun neus (moesten ze kunnen heel hun hoofd) door het gaatje steken om een beetje (veel) aandacht. :-) Ik begin paarden wel leuker te vinden naarmate ik er meer kom, is dit normaal gedrag? :-) Ik was tegen het paard achter mij in de stal aan het praten, maar ik was terwijl ook foto's aan het nemen van de manege (had het eerst gevraagd of dat ok was hoor). Ik weet wanneer ik fotografeer, dat ik zelf heel kalm ben. Ik hoor in de stal achter mij een geluid en ik draai mijn hoofd en het paard lag op haar rug in haar bodembedekking te rollen, stond weer op, schudde het eraf en duwde haar neus tegen de tralies richting mij. Ik hoop dat dit een goed teken was?

Onze dochter had weer een andere lesgever en ze wilde haar op een groter paard zetten, maar dat wilde onze dochter niet, ze vond dat paard net iets te groot. Dus kreeg ze terug het paard van de vorige les. Ook deze keer kon onze dochter het paard niet poetsen. Volgens de lesgever hebben de paarden in die manege dat niet graag, vinden ze dat lastig en reageren ze zuur.

Onze dochter wil niet enkel maar op de rug van het beestje zitten, maar ook om er een band mee te scheppen.

Ik vroeg of ze dan gewoon op een dag mocht komen om een manegepaard te poetsen, dat mag. Maar ja, hoe weten we nu wat we moeten doen? Niemand legt daar iets uit.
Jullie snappen wel dat wij nu op zoek zijn naar een andere oplossing (privélessen, andere manege,..).

Hebben ook al gehoord bij Paardengek in Kontich, maar die hun wachtlijst is nog langer dan die van Pronkenberg (daar zijn we gaan zien en daar staat ze op de wachtijst voor 2017). Nu hebben we nog Vlassak en co in Kontich en De hoefslag in Lier waar we gaan kijken.


Hebben ze daar borstels? Op youtube heb je veel instructiefilmpjes, kijk bijvoorbeeld een bij Paardenpraat tv.

JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-16 09:00

TerraHowrse schreef:
Een verzorgpony om mee te rijden is misschien nog iets te veel, maar voor een dag in de week is een brave Shet om mee te wandelen erg leuk! Die zijn ook nog klein en schattig dus minder eng. Als ze een beetje kan rijden kan je ook een verzorgpony nemen of bijvoorbeeld bij de manege leasen, of een dag in de week leasen.


Wij zijn eens met zo een schattige pony gaan wandelen in het bos, persoonlijk vond ik hem schattig koppig. :-) Zijn baasje had ons de braafste meegegeven hoor, en hij kon ons via een gps volgen en we hadden zijn gsm-nr indien hij moest komen helpen. Mijn man had de pony vast. Onze dochter genoot het meeste na haar rit, want toen mocht ze de pony eten geven en borstelen en aaien,...

We gaan zeker terug, want het was daar mooi, rustig en daar leren we tenminste nog iets over paarden. Hele vriendelijke mensen, die onze vragen over paarden ook beantwoorden.

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:39

Leuk dat jullie er zo mee bezig zijn.
De verzorging is heel erg leuk.

Jammer dat je niet in de buurt woont (Drenthe), ik had jullie graag
geholpen. Ik heb fijne brave pony's waar je veel van kunt leren en genieten :)

Succes en ik hoop dat jullie snel iets leuks vinden.

Melissa met Romy Z spr. + 56 en ZZ + 12 en M2 dres + 3
Met Cinderella L2 + 5
Joyce met Cinderella M2 + 7
Met Koriena SIH Z1 + 3
http://www.euroclix.nl/Index?SRef=KnIRH en http://www.ipay.nl/u/667310

Amadais
Berichten: 60
Geregistreerd: 09-12-14
Woonplaats: harlingen

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:49

Super leuke instelling!
Paarden/ponys is meer dan rijden alleen.
Ik zou inderdaad rustig verder zoeken naar een leuke verzorg pony.
Rijden kan eventueel later ook nog.

When people say it's 'just' a horse, they 'just' don't understand.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:52

Misschien zijn er FB pagina's waar je ook op kan zetten dat je een verzorgpony voor je dochter zoekt? Soms zijn er instructrices die hun paard beschikbaar stellen voor lessen bij hun, daar leer je vaak ook veel van, en kan je natuurlijk ook lekker tutten.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:00

JenIB schreef:
Mijn broer woont in Gent. :-)



In dat geval ;-). Altijd welkom :-)

SethDark

Berichten: 25
Geregistreerd: 04-12-15
Woonplaats: Putte

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:41

verschillende maneges en fokkers waar je eens kan horen
De Vijfheide te Putte (privéstalling), De cavalarie & Double D te Heist op den Berg, Dukes Ranch in Heultje, Two Lazy Seven, of mss (maar persoonlijk geen fan van) Gipsy Horses te Westerlo.

Anderzijds ook gewoon is spreken met de mensen op stal, we zijn allemaal paardenliefhebbers en de meeste helpen graag iemand verder. Zeker als er vb iemand is met een dochter/zoon van de leeftijd van je eigen kind ;)

Zelf heb ik een Jong paardje staan, 9 maanden, waar niet mee gereden word maar die ik elke dag verzorg/grondwerk mee doe.
Als je dochter wilt leren hoe ze een paard verzorgt, n wat tijd wilt doorbrengen zonder zadel, zijn jullie altijd wel eens welkom hoor!

Elin_

Berichten: 9624
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:52

maximuss schreef:
JenIB schreef:
Mijn broer woont in Gent. :-)



In dat geval ;-). Altijd welkom :-)

Wat is bokt toch altijd leuk door dit soort mensen, deze kans zou ik grijpen ts


JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-16 12:57

Maaikevdk schreef:
Misschien zijn er FB pagina's waar je ook op kan zetten dat je een verzorgpony voor je dochter zoekt? Soms zijn er instructrices die hun paard beschikbaar stellen voor lessen bij hun, daar leer je vaak ook veel van, en kan je natuurlijk ook lekker tutten.


FB bezit ik niet. Wil ik ook niet. :-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bonny_dream en 1 bezoeker