Eigenaresse verzorgpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Featherless

Eigenaresse verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 08:53

Hoi Bokkers!

Ik zit met een groot probleem, de eigenaresse van mijn verzorgpony. Het begon allemaal met hoe 'makkelijk' ze is. Ik mocht elke dag komen, alles was goed en ik was super blij! De pony begon met ontsnappen, dus werd er op een gegeven moment een hokje gebouwd van 3*3meter (op de wei). Daar moest hij in staan. Er uit halen en op de wei zetten mocht opeens niet meer omdat ze een nieuw paard had gekocht. Toen ik na een week ging vragen of hij er toch niet uit mocht, als ik er was, mocht het uiteindelijk wel. Dit kon zo echt niet langer, hele dagen opsluiten in een hokje. Zijn hinnik veranderde van: 'hey hallo!' naar een soort paniekerige hinnik wanneer ik aankwam & weer wegging. Op een gegeven moment kreeg hij geen hooi, vermagerde hij sterk en verdween de vrolijke blik uit zijn ogen. Het hooi sloeg zij thuis op (paar minuten van de wei verwijderd) dus ik kon dat niet geven. Zíj was verantwoordelijk voor zijn eten, maar de verantwoordelijkheid neemt ze niet meer. Na overleggen hebben mijn moeder en ik besloten om hooi te kopen. Om hem toch iets te geven (toestemming v. eigenaresse). Nu heeft mijn vader het hek helemaal gerepareerd, verstevigd en noem maar op. Hij kan er nu dus echt nergens meer uit. Ook heeft hij een blokhutje opgezet, die daar al 3 maanden lag, voor haar spullen. Toen begon het. Het verdenken van halster omdoen bij haar paard. Ik doe niks met haar paarden, daar kom ik niet voor, dus waarom zou ik? Ik kom voor de pony. Ik ben diezelfde dag perongelukvergeten om zijn waterbak in de stal te zetten. Die dag heeft hij de hele dag in de wei gestaan (uiteraard toen ik er was, zodat hij niet kon ontsnappen). Met drinken. 's avonds in het donker heb ik hem binnen gezet, en toen ben ik het vergeten. Ik voel me er super schuldig over, maar mijn ouders vinden het haar verantwoording om te kijken of hij eten en drinken heeft. Dus ze stuurde een boos berichtje. Maar nu komt het, toen ik aankwam had hij nog steeds geen drinken en stond het paard nog steeds met halster op de weide. Dat drinken is de enige fout die ik in 4 maanden heb gemaakt. Ik heb zelfs haar paarden drinken gegeven toen ze na 2 dagen nog steeds niks hadden.

Al vanaf het begin heeft ze gevraag of ik de pony wil overnemen. Ik heb eerlijk gezegd dat ik dat met alle liefde zou willen doen, maar ik daar het geld niet voor heb en ik wil simpelweg niet 'zomaar' een pony overkopen. Ik wil eerst nadenken of ik dat wil.

Nu krijgt ze dus door dat ik hem niet wil overkopen, en toen begonnen die berichtjes ^^. Vanochtend kreeg ik iets over bijvoeren omdat ik hem niet genoeg gaf. Het was helemaal niet de afspraak dat ik hem zou voeren! Ik zou hem elke dag wat geven, zodat hij toch wat te knabbelen zou hebben, ík zou hem dus bijvoeren. Niet zij. Zij hoort hem gewoon eten te geven, toch?

Ze is echt heel asociaal. Iets over zijn toestand zeggen, van zijn 'hokje' durf ik niet. Dan word ik gelijk weggestuurd.
Nu begint ze ook dingen te vragen over wat ik naast de pony doemaar hier heeft zij helemaal niks mee te maken. Dus antwoord ik hier niet op.

Maar sinds ze doorheeft dat ik de pony niet wil kopen, doet ze dus zo. Wat nu? Ik kan gewoon niet stoppen met hem verzorgen. Er is verder niemand die hem wil, want tja wat kan je doen met een eigenwijze shetterd? Hij is in die 4 maanden zó belangrijk geworden voor me, mijn maatje en alles. En nu moet ik dus misschien gaan stoppen. Omdat zij van hem af wil, en ik hem niet kan overnemen..

Sorry voor het lange verhaal.. Wilde even mijn ei kwijt :).

capopjekop

Re: Eigenaresse verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:46

Dit is mss niet het antwoord dat je wil horen, maar ik zou eens met je ouders overleggen om de dierenbescherming in te schakelen. Zij heeft als eigenaar de verantwoording voor haar dieren en moet zorgen dat ze hun voedsel en verzorging krijgen (tenzij ze natuurlijk iemand betaalt om dat voor haar te doen, maar dan nog ligt de eindverantwoording bij haar vind ik). Als de pony soms dagen geen drinken krijgt dan is dat wel iets waar de dierenbescherming wat mee kan doen lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:38

Ik denk zomaar dat de eigenaar ook een versie van dit verhaal heeft en dat de waarheid wel ergens in het midden zal liggen.

Maar als je zo over de eigenaar van je verzorgpony schrijft, is het dan niet wijzer om afscheid te nemen? Zowel om jezelf te beschermen voor meer verdriet omdat het allemaal niet loopt zoals jij dat zou willen, als om gedoe met de eigenaar te voorkomen als ze dit topic onder ogen krijgt?
Als je op deze manier OVER elkaar moet communiceren ipv MET elkaar, is het einde zoek...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:05

Sonja schreef:
Ik denk zomaar dat de eigenaar ook een versie van dit verhaal heeft en dat de waarheid wel ergens in het midden zal liggen.

Maar als je zo over de eigenaar van je verzorgpony schrijft, is het dan niet wijzer om afscheid te nemen? Zowel om jezelf te beschermen voor meer verdriet omdat het allemaal niet loopt zoals jij dat zou willen, als om gedoe met de eigenaar te voorkomen als ze dit topic onder ogen krijgt?
Als je op deze manier OVER elkaar moet communiceren ipv MET elkaar, is het einde zoek...

Als zij heeft geprobeerd de pony aan jou te verkopen en je kunt\wilt dat niet, dan zit het erdik in dat ze hem binnenkort elders te koop aanbiedt. Dan zou je hem dus ook kwijtraken. Ik vind het een moeilijke situatie om vanachter de pc te beoordelen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:48

Ik neem aan dat als er geen afspraken over gemaakt zijn en erna niks overlegt is de eigenaar gewoon voert en water geeft.

Kijk als je langskomt en je merkt bv water is bijna leeg, ja even bijvullen is kleine moeite :)

En als je vraagt van ja ik zou alleen dat en dat doen volgens afspraken, als je wilt dat ik meer doe dan moeten we eens om de tafel, want dan word het een part time baan.

Of je moet denken ik mag er alles mee, ik neem dit extratje erbij voor lief?

En anders zou ik zeggen van bel eens de dierenbescherming, maar maak van te voren eerst fotos hoe je ze aantreft etc dat er bewijzen zijn. En dan zou ik met de dierenbescherming overleggen of er wat gedaan of gecontroleerd moet worden. En ja, als zij hem te koop aan bied, dan ben je hem over poosje ook al "kwijt" als verzorgpony. Blijf wel redelijk/realistisch. het is je verzorgpony, dus als de eigenaar hem weg wilt doen en jij hebt het aanbod om te kopen afgeslagen, is dat altijd de eigenaar hun goed recht.

Featherless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 19:48

Mioux schreef:
Ik neem aan dat als er geen afspraken over gemaakt zijn en erna niks overlegt is de eigenaar gewoon voert en water geeft.

Kijk als je langskomt en je merkt bv water is bijna leeg, ja even bijvullen is kleine moeite :)

En als je vraagt van ja ik zou alleen dat en dat doen volgens afspraken, als je wilt dat ik meer doe dan moeten we eens om de tafel, want dan word het een part time baan.

Of je moet denken ik mag er alles mee, ik neem dit extratje erbij voor lief?

En anders zou ik zeggen van bel eens de dierenbescherming, maar maak van te voren eerst fotos hoe je ze aantreft etc dat er bewijzen zijn. En dan zou ik met de dierenbescherming overleggen of er wat gedaan of gecontroleerd moet worden. En ja, als zij hem te koop aan bied, dan ben je hem over poosje ook al "kwijt" als verzorgpony. Blijf wel redelijk/realistisch. het is je verzorgpony, dus als de eigenaar hem weg wilt doen en jij hebt het aanbod om te kopen afgeslagen, is dat altijd de eigenaar hun goed recht.

Ik doe inprincipe zijn hele verzorging (voor zover dit dus mogelijk is). Dus water, stal en andere bijbehorende dingen. Waar ik dus heel erg mee zit is dat ze het zo banketstaaf bracht dat ik vergeten was om zijn waterbak te verplaatsen waardoor hij +- 8 uur niet heeft kunnen drinken.. Foutjes kunnen worden gemaakt, en dit was ook heel dom van me, dat besef ik me maar al te goed, maar de manier erop was gewoon echt niet leuk. Ik ben ook nog maar een kind ;).

Qua voer vond ik het gewoon echt niet kunnen. Er is nooit een afspraak gemaakt dat ik zijn voer zou kopen. Toen dat niet gebeurde en zijn toestand elke dag verslechterde, hebben we met haar gepraat. Het was goed als wij eens in de maand een baaltje hooi zouden kopen, zodat pony-lief toch wat te knabbelen had, en dan zou ZIJ de rest geven. Als ik dan ineens een bericht krijg dat IK hem te weinig geef?

Ik besef maar al te goed dat hij zomaar verkocht kan worden. Hij heeft ook al te koop gestaan, maar ze wilde hem liever niet wegdoen. Toen ik hem kwam verzorgen vroeg ze of ik hem wilde kopen, omdat ik zo'n goede eigenaresse voor hem was e.d., een leuk compliment, maar helaas kan ik hem op dit moment niet kopen. Ik heb het aanbod dus niet helemaal afgeslagen, ik heb gewoon gezegd dat ik hem nu niet kan kopen. Wie weet over een half jaar mocht hij wegmoeten zeggen mijn ouders van hé, misschien kunnen we hem overnemen? En natuurlijk is dat hun goed recht, om hem alsnog te verkopen.

----------------------------------------------------

Ik heb nu voor mezelf besloten om alles maar voor lief te nemen; haar ideeën te respecteren over hoe zij met dieren omgaat en verder zie ik wel hoe het allemaal loopt..

En in die tussentijd blijf ik hem natuurlijk met alle liefde verzorgen. :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:47

Een shet met een stal van 3 x 3? Wat een luxe!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:55

Ik snap de eigenaar bestwel. Jullie doen alsof die pony van jullie is, willen bepalen waar hij staat, repareren haar bedoening, zetten een hutje op, willen bepalen wat het beest eet, vinden het beest bij haar aanpak sielugh.
Ik zou jullie hier al lang over aangesproken hebben helaas heeft de eigenaresse dat niet gedaan. Maar ik kan me echt voorstellen dat ze jullie spuugzat is, tegelijkertijd ziet ze ook wel jullie goede bedoeling en zou ze je zelfs de pony willen verkopen. Jammer dat dat niet kan.

En hoe nu verder?? Het lijkt me nogal tijd om om de tafel te gaan met elkaar en nieuwe afspraken te maken zodat alles duidelijk is, de eigenaar zich niet buiten spel gezet voelt en de lucht geklaard kan worden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:57

Anke schreef:
Een shet met een stal van 3 x 3? Wat een luxe!

Wat een onzin. 24/7 op stal staan is gewoon ka uu tee, ook voor een shet, ookal is die stal 3 x 3.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:06

Volgens mij bedoelt Anke dit ironisch, denk je niet...

Featherless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 07:45

mrie schreef:
Ik snap de eigenaar bestwel. Jullie doen alsof die pony van jullie is, willen bepalen waar hij staat, repareren haar bedoening, zetten een hutje op, willen bepalen wat het beest eet, vinden het beest bij haar aanpak sielugh.
Ik zou jullie hier al lang over aangesproken hebben helaas heeft de eigenaresse dat niet gedaan. Maar ik kan me echt voorstellen dat ze jullie spuugzat is, tegelijkertijd ziet ze ook wel jullie goede bedoeling en zou ze je zelfs de pony willen verkopen. Jammer dat dat niet kan.

En hoe nu verder?? Het lijkt me nogal tijd om om de tafel te gaan met elkaar en nieuwe afspraken te maken zodat alles duidelijk is, de eigenaar zich niet buiten spel gezet voelt en de lucht geklaard kan worden.

Dit vind ik een beetje een raar antwoord?! Het hek was al tijden kapot, ze wilde het repareren, maar dat kan ze gewoon niet (net zoals zoveel vrouwen, incl. mij). Dus hebben we gevraagd of mijn vader het voor haar mag doen, net zoals dit hutje. En daar was ze ontzettend blij mee.

Bepalen wat het beest eet? Hij at niks.

Maar goed, mijn kijk op paarden houden is volgens mij heel anders als jullie kijk. Ik vind het namelijk niet echt normaal om paarden op te sluiten zonder eten..?

Ik heb voor mezelf al besloten om gewoon de pony te verzorgen, ongeacht zijn toestand, wel of niet eruit halen e.d. Daar laat ik het dan ook bij.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:00

Ja dat kun je vinden, ik vind het in elk geval opvallend dat je je hier gaat verdedigen. Want dan zal er toch wel wat van waar zijn. Kijk het maakt mij natuurlijk allemaal niet uit. Maar als je zoekt naar een reden waarom het scheef loopt, hier heb je er een. Denk er over na... Wat kan het zijn dat de verhoudingen zo veranderen en vooral wat is jullie rol darin. Dat hoeft niet iets uit boosaardigheid of stommiteit te zijn, dan kan ook zijn dat je juist goed wilt doen maar dat het niet zo aan komt....

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:08

Ik zou zeggen ga met haar en jouw ouders rond de tafel zitten om alles goed uit te spreken, of stop ermee. Je zegt dat hij zo belangrijk voor je is geworden, maar als hij verkocht wordt, zal je m toch ook moeten missen? Ik neem aan dat zij voor jou ook al het beestje een tijdje in leven heeft weten te houden.

Anouk674

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:24

Hoe weet je eigenlijk dat je paard geen eten kreeg? Je bent er toch niet 24/7 om the checken of hij eten krijgt? Ruw voer is namelijk zo op
Het lijkt mij zeer verstandig om een keer te gaan praten, want zoals ik het zo hoor moet er idd een andere kant aan dit verhaal zijn.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:28

Ik heb ook een verzorgster lopen.

1. zij komt voor de pony en helpt in en rondom de stallen en met de verzorging (vind ze leuk)
2. ze geeft de pony genoeg lekkere dingen (Brood, Snoepjes)

Maar om de paarden te ''voeren'' in de zin van, dagelijkse benodigheden is verdomme MIJN taak!!! Je bent toch geen dierenbeul...... je voert je eigen paarden toch.. Meisje ga daar alsjeblieft weg!! er zijn zoveel betere eigenaren :)

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:40

Ik zou, zoals anderen al zeiden, rond de tafel gaan zitten en duidelijke afspraken maken. Het is raar dat jij nu alles moet gaan regelen en de verantwoordelijkheid krijgt van alles. Ikzelf verzorg nu een jaar een tinker, zorg op mijn dagen ( 4 keer per week ) alles dat hij alles krijgt wat hij nodig heeft, maar wij hebben dit afgesproken met duidelijke afspraken.

Je wilt natuurlijk het beste voor de pony, maar als je straks niets meer kunt zeggen tegen de eigenaar zal ik er als ik jou was ermee kappen