eigenaar bijrijdpaard heeft andere ideeen - wat te doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PollyJean

eigenaar bijrijdpaard heeft andere ideeen - wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 16:57

Sinds een paar maanden rijd ik een pony voor de buurvrouw.
Even schetsen: Ik: mid-30, geen gezin maar erg druk met werk en carriere. Een eigen paard of pony zit er niet in omdat ik gewoon niet genoeg tijd ervoor heb. Ik ben wel een ervaren ruiter, heb vroeger veel en intensief gereden.

Buurvrouw: in de 50, onervaren met paarden, wil wel af en toe wel eens rijden (stappen en kort draven) maar houd meer van verzorgen etc. Zij lijdt ook aan fibromyalgia en is niet altijd goed ter been.

De pony: 7 jarige welsh kruising, merrie. erg heet, erg 'merrie' en ook erg 'pony'. Maar vooral ook licht aan de hulpen en erg talentvol. Zij wil graag werken en doet ook alles zodra ze begrijpt wat je van haar vraagt (met de nodige merrie-discussies erbij maar dat terzijde). Twee jaar geleden groen gekocht door de buurvrouw en heeft dan, de laatste 2 jaar, op een trainingsstal gestaan. De pony is 1.20 en ik pas er nog net op qua lengte en gewicht (ik ben klein en dun).

Het klikte erg goed tussen mij en de pony vanaf het begin al en de eigenaresse bleek grootse plannen te hebben. Zij betaalt de lessen (trainer komt aan huis) en ik en de pony zouden op wedstrijd kunnen, als ik dat zou willen. Zij zei plezier te beleven aan het feit dat de pony het goed doet, zelf rijden vind ze niet zo belangrijk. Ik heb de pony nu 4 maand onder het zadel en dit gaat erg goed.

Echter heeft de buurvrouw ook kleinkinderen (4-10 jaar) die zij erg graag zou zien paardrijden. De kinderen tonen weinig of geen interesse in paarden, maar oma wil het al te graag. Nu de pony beter loopt en minder heet is vanwege het werk dat ik met haar doe, krijgen de kleinkinderen voorrang. Zo kreeg ik gisteren een sms dat de trainer komt op een uur dat ik niet haal vanwege werk - 1 van de kinderen zal rijden. Toen ik liet weten dat ik er pas later zal zijn, zei ze: dan heb je toch nog 15 minuten (les).
Ik begrijp dat zij graag de kinderen leert paardrijden en dat dat haar keuze is. Echter past dit niet in het plaatje van de training van een wedstrijdpony. De pony is werkwillig maar moet ook regelmatig gecorrigeert worden zodat ze niet over je heen loopt. Met een jong kind, en de eigenaresse die zo onervaren is, gaat het in dat perspectief helemaal mis. Ik zie mijn werk dat ik geinvesteerd heb zo verdwijnen.

Ik ben hier erg van overstuur en vrees dat ik mijn toekomstplannen met de pony zal moeten opbergen. De eigenaresse heeft nu ook al aangegeven dat ze wil dat de pony een kinderpony wordt, maar we verschillen in mening of dit verenigbaar is met het trainen voor wedstrijden (in de eerste plaats al omdat mijn trainingen wegvallen voor kinderlessen). Zal ik blijven rijden met een illusie armer, of.. afstand nemen en ander paard zoeken?

Graag jullie ideeen en ervaringen (als in - wat zou jij doen - niet 'is dit juist of fout', want natuurlijk is het niet mijn pony en natuurlijk beslist de buurvrouw)
Laatst bijgewerkt door PollyJean op 22-09-15 17:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Kaka

Re: eigenaar bijrijdpaard heeft andere ideeen - wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:00

Heel eenvoudig: beestje is niet van jou. Als de eigenaar andere plannen heeft, heb jij je daarbij neer te leggen. Als jij een wedstrijdpony wilt, moet je er zelf een kopen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:01

Ik denk dat je op zoek moet naar een ander paard.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:02

Lastig. Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten waar de eigenaar een chaoot was wat regelmatig gevaarlijke situaties voor de paarden opleverde. Je kunt de ander niet veranderen, het is immers zijn / haar pony. Zelf heb ik gekozen om te stoppen omdat ik er teveel onrust van kreeg hoe e.e.a. ging.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:04

Als je zegt dat de kleinkinderen er weinig interesse in tonen, zou ik persoonlijk nog even afwachten... Wie weet zijn ze het binnen een maand of wat beu, en heb je de pony weer voor "jezelf". In het andere geval moet je jezelf afvragen of je het ziet zitten de pony telkens weer goed te moeten krijgen of niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:04

Als bijrijder heb je niks te zeggen, als jij het dier niet kan/wil delen op die manier die de eigenaresse wil zou ik stoppen. Dat levert geheid frustratie op.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:05

Eens met kaka. Wees dankbaar voor alles wat je tot nu toe krijgt, menig bijrijder zal jaloers zijn.

Mocht je door willen gaan met lessen kun je natuurlijk overleggen of je dit in mag plannen wanneer dit jou uitkomt en op eigen kosten uiteraard.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:05

Ik vind het al heel wat dat je zei je lessen betaald, en dat je zelfs op wedstrijd mag met hem.. En ik snap ook best dat ze haar klein kinderen er dan zo af en toe op laat rijden, voor een echte wedstrijd pony is dat trouwens geen enkel probleem om zo af en toe met een kind rond te hobbelen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:07

Ik zou gewoon even in gesprek gaan wat nou precies haar doel is met de pony en uitleggen wat jij dacht dat haar doel was. Duidelijk is in ieder geval dat jullie nu plannen langs elkaar heen hebben.

Verder snap ik het plannen van de les niet zo. Jij red het niet met werk maar dan krijgt dus haar kleinkind les? Ik snap niet zo goed waarom het dan mis zou gaan, die instructeur is dezelfde als bij jou dus lijkt me dat de pony dan niet ineens over iemand heen mag lopen? Of lees ik dat mis, krijgt het kleinkind geen les?

Ik zie het probleem niet zo dat de pony per se door alleen jou gereden moet worden als je wedstrijden wil rijden.. Die kleinkinderen rijden niet 'echt' gezien ze geen interesse hebben dus lijkt me een beetje knolhobbelen, tenzij ze dus wel les hebben. Dan zie ik het probleem al helemaal niet.

tess_84

Kaka schreef:
Heel eenvoudig: beestje is niet van jou. Als de eigenaar andere plannen heeft, heb jij je daarbij neer te leggen. Als jij een wedstrijdpony wilt, moet je er zelf een kopen.

Dit vind ik wel een beetje kort... Dat weet TS volgens mij zelf ook wel. Alleen was ze begonnen met bijrijden onder andere "voorwaarden" dan nu. En vraagt ze gewoon wat jullie in haar geval zouden doen. Ik denk niet dat een wedstrijdpony kopen een optie is, anders het ze dit al wel gedaan, toch?

Selina

Is het nu 1x voorgekomen dat jij niet kon vanwege de kinderen? En weet je ook hoe vaak de kids gaan rijden in de toekomst? 1x per week, 1x per maand, meerdere keren per maand? Misschien nog even aankijken, je weet niet of die kinderen het willen blijven doen.

Angela

Het zal afhankelijk zijn van de pony of het beide pony's kan zijn. De brave kinderpony, en de felle wedstrijdpony. Je hebt ze erbij die de knop kunnen omzetten. Niets vragen = braaf rond hobbelen en wel iets vragen is tempo erop en aan het werk.

De afwisseling kan ook erg fijn zijn voor de pony zelf. Ik zie best veel pony's die op wedstrijd helemaal in hun element zijn, maar daarna rustig zonder zadel en met een halster door een ruiter rondgestapt worden alsof ook dat gewoon is.

Dat zijn wel echt de gouden pony's, maar ze bestaan zeker. Als de buurvrouw het een kans wilt geven, en jij ook, dan zal de tijd toch leren of het zo'n gouden pony is?

mairead

En wat als de pony geen kinderpony blijkt?
Sommigen zijn daar nuu eenmaal niet voor uit het juiste hout gesneden.

Van hoe jij de pony beschrijft zie ik de kids wel een keer zandhappen: en -aangezien de kids al niet zo gemotiveerd waren- zouden ze paardrijden dan nog zo leuk vinden?

Je kunt het wel even afwachten en de pony blijven rijden wanneer de kids er niet op rijden (die rijden toch niet elke dag, lijkt mij? Of anders ga jij voor of nadat de kids hebben gereden nog even rijden: zo intensief zullen zij toch nog niet bezig zijn?). Als de kids er toch genoeg van krijgen, dan heb je grote kans dat de eigenaresse weer bijdraait.

Verder blijft de eigenaresse de baas en tot nu toe heb je het al heel erg getroffen met de lessen enzo.
Blijft zij bij haar nieuwe plannen, dan kun jij mss beter een nieuw bijrijdpaard zoeken.
Laatst bijgewerkt door mairead op 22-09-15 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Betaal je een bijdrage?
Zo ja, vind ik best dat je wat eisen mag hebben, mits in overleg.

Waarom dit topic op bokt?
Heb je dit al eens rechtstreeks met de eigenaresse besproken?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:08

En gewoon zelf les regelen en betalen? Is dat een mogelijke optie?
Nu hang je namelijk aan haar tijden vast daarin.

Zolang er niet heel raar wordt gedaan zie ik niet zo snel hoe wat kinderlesjes een probleem zouden moeten zijn voor jouw wedstrijden eigenlijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:10

Hoe realistisch zijn wedstrijdplannen met een pony van 1.20, met een volwassen vrouw van 30 en dus tussen de paarden?
Voor je eigen ambities kun je beter op zoek gaan naar een paard. Daar kun je die ambities tenminste mee verwezenlijken.
Wil je de pony niet 'kwijt' kun je misschien je kennis op de kleinkinderen overdragen en ze bv begeleiden mochten zíj op termijn ponywedstrijden willen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:10

Bowen schreef:
Zolang er niet heel raar wordt gedaan zie ik niet zo snel hoe wat kinderlesjes een probleem zouden moeten zijn voor jouw wedstrijden eigenlijk.

Dat heb ik ook een beetje :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:11

Drie opties.

Het accepteren. Het is haar pony en je mag al blij zijn met wat je tot nu toe hebt gehad.

Niet accepteren. Andere pony zoeken..

Als je goed genoeg kunt rijden kun je wel betaald paarden gaan rijden. Dus je eventueel laten betalen voor het rijden. Dan houd je wel wat aan over mochten eigenaren andere plannen hebben

Overigens ben ik ook klein en heel smal maar zie ik mezelf echt niet op een pony van 1.20 zitten.. Dus ik ben benieuwd naar het plaatje wat het zou moeten worden tussen de paarden .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:11

Het gesprek met haar aangaan, duidelijk vertellen dat de pony nu zo braaf is omdat er veel mee gewerkt word. Vraag haar ook of ze nog van plan is om de pony wedstrijden te laten lopen, zo ja, dan netjes vertellen dat je er hard voor wil werken maar geen behoefte hebt om de andere rijwijze van haar kinderen elke keer weer te corrigeren. Laat haar de keuze maken, wil zij de kinderen er op dan afhaken.
Bedanken voor de kans en de fijne tijd en veel succes toewensen. En jij bent 30, klein en licht maar toch, zoek een wat groter paard of pony. Natuurlijk zou je er mee op wedstrijden kunnen maar je doet jezelf geen plezier. (wat betreft deze pony, grote kans dat de eigenaresse binnen vier weken aan de lijn hangt omdat er geen land meer mee te bezeilen is, kun je alsnog beslissen om er mee door te gaan)
Laatst bijgewerkt door BigOne op 22-09-15 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:12

Kaka schreef:

Daar ben ik het mee eens!

En ze betaald alles ook jouw lessen, dus ik zou daarover niet te moeilijk doen.

En verder ben ik het eens met het idee van Ibbel hierboven.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 22-09-15 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:13

WildWings schreef:
Bowen schreef:

Dat heb ik ook een beetje :)
Mijn pony liep Z1 tussen de paarden en bixie proeven :D

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:15

bigone schreef:
Het gesprek met haar aangaan, duidelijk vertellen dat de pony nu zo braaf is omdat er veel mee gewerkt word. Vraag haar ook of ze nog van plan is om de pony wedstrijden te laten lopen, zo ja, dan netjes vertellen dat je er hard voor wil werken maar geen behoefte hebt om de andere rijwijze van haar kinderen elke keer weer te corrigeren. Laat haar de keuze maken, wil zij de kinderen er op dan afhaken.
Bedanken voor de kans en de fijne tijd en veel succes toewensen. En jij bent 30, klein en licht maar toch, zoek een wat groter paard of pony. Natuurlijk zou je er mee op wedstrijden kunnen maar je doet jezelf geen plezier. (wat betreft deze pony, grote kans dat de eigenaresse binnen vier weken aan de lijn hangt omdat er geen land meer mee te bezeilen is, kun je alsnog beslissen om er mee door te gaan)

Wat is dan het probleem met die kinderlesjes? Ik snap niet zo goed hoe dat in de weg zit van wedstrijd ambitie's met een pony van 1.20 die nog nooit een wedstrijd heeft gelopen.

Af en toe een kind erop en dan ook nog eens begeleid door dezelfde instructeur die de TS les geeft zou helemaal niets uit moeten maken naar mijn mening.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:17

Zelfs Valegro liep laatst nog met een klein meisje op zijn rug. Combinatie moet mogelijk zijn dus :j
Wel zal ik duidelijke afspraken maken met de eigenaar. Als jij wilt lessen, is dat een afspraak, en dat hoort nagekomen te worden. Moet ze niet opeens andere afspraken gaan maken.
Als je van 13.00 tot 13.30 les hebt, kunnen de kinderen ook voor of na dat tijdstip gaan rijden :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:21

Dit topic past beter op VP ipv hier op PP, daarom verplaatst ik het naar VP

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:23

Wat te doen?? Je kunt niks doen als het niet jou pony is en je geen geld betaald voor het bijrijden.
Ik kán me voorstellen dat de eigenaar voldoende heeft aan de verzorging en het tutten met het dier en het leuk lijkt om haar kleinkinderen erop te zien rijden met de tijd.

Haar pony, háár keus.Dit dilemma kan iedereen hebben die op wat voor een grond dan ook een paard/pony deelt met andere.
Je kán kijken of een open gesprek wat oplevert met de eigenaar, maar anders heb je je gewoon te schikken naar haar wensen.