Hoe shet aan het halster laten lopen? Hoe inrijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Hoe shet aan het halster laten lopen? Hoe inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 21:31

Heyhoi iedereen,
Ik verzorg sinds kort een hele lieve shetlander merrie, ze is 6 jaar oud en vind poetsen en kriebelen heerlijk.
We(de eigenaresse en ik) zouden haar heel graag later onder het zadel zien.
We hebben helaas op dit moment al een probleem: Deze pony heeft altijd in een kudde gelopen en is het niet gewend om aan een halstertouw mee te lopen. Of ze gaat eten, of ze besluit de andere kant op te gaan, of ze gooit gewoon de rem d'r op.
Maar ze is er absoluut niet bang voor! Ze vind er gewoon helemaal niks aan...
Nu weet ik wel een paar trucjes te verzinnen:
Snoepjes/voer voor haar houden en haar zo mee leiden (Ik ga haar natuurlijk niet vetmesten).
Een beetje druk op het touw zetten en loslaten zodra ze een stap zet.

Maar of ze echt gaan werken weet ik niet... Weet een van jullie nog goede trucjes? Of weten jullie dat een van mijn trucjes niet werkt of zelfs slecht voor een paard kunnen zijn? Ik wil niks verkeerd doen en zodra we aan inrijden gaan denken halen we ook een professional erbij, maar ik denk dat dit wel alleen zou moeten lukken.

En dan nog ons tweede probleem: We willen de shet natuurlijk niet overbelasten door er te veel gewicht op te gooien. Maar waar vind je nou iemand die klein/licht genoeg is maar wel genoeg ervaring heeft om een paard te helpen inrijden..?

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoe shet aan het halster laten lopen? Hoe inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:19

Zelf zet ik gewoon druk op het halster en dat laat ik los als ze een stap zetten. Dat is dan de beloning voor de pony. Als ze het niet snapt kun je ook iemand een touw om de billen laten doen zodat ze druk van achter voelt.

Inrijden ga je pas mee beginnen als ze dat allemaal snapt. Denken dat het je wel lukt zonder ervaring is gevaarlijk. Een shet is ook gewoon een paard. Als je geen ervaring hebt zorg dan dat je goede begeleiding krijgt om het de pony niet verkeerd aan te leren.

Als de basis vanaf de grond goed is maakt het niet zoveel uit hoe ervaren de ruiter is. Te groot is te groot, dus je hebt gewoon beperkingen met zo'n shet. Het belangrijkste is dat de ruiter een onafhankelijke zit heeft in alle gangen en niet te bang is aangelegd. Mijn shetten heb ik eerst veel aan de dubbele longe laten werken, dus toen de ruiter erop ging kenden ze de teugel en stemhulpen perfect en hoefden ze alleen de beenhulpen nog te leren. Als je goede begeleiding hebt vanaf de grond dan kan die vertellen wat de ruiter moet doen.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe shet aan het halster laten lopen? Hoe inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 22:24

Ja inderdaad, ik ben blij om te horen dat het idee van de druk op het touw een idee is. Zoals al eerder gezegd gaan we ook zeker begeleiding zoeken bij het inrijden, maar het lopen aan een halstertje en longeren zou toch wel alleen moeten lukken.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoe shet aan het halster laten lopen? Hoe inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:25

Heb je zelf wel ervaring met longeren? Anders is het wel fijn om in het begin wat hulp te krijgen.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe shet aan het halster laten lopen? Hoe inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 22:29

Ik heb op vakantie een week lang meegeholpen met het inrijden van een jong paard(longeren, laten wennen aan gewicht en beweging op de rug) Dus ik weet wel IETS ervan af, maar ik ben zeker nog niet ver genoeg om een paard in te rijden. Ik zou het mezelf niet kunnen vergevenn als iets fout gaat. Maar longeren heb ik wel al vaker gedaan... Dit was dan wel weer met paarden die al vaker gelongeerd waren.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoe shet aan het halster laten lopen? Hoe inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:30

Helpt de eigenares je mee? In het begin is het wel fijner om met zijn tweeën te zijn om het de pony te leren.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe shet aan het halster laten lopen? Hoe inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 22:33

Ja zij helpt ook mee en haar dochter rijd heel fanatiek, alleen de eigenaresse weet niks van grondwerk af.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoe shet aan het halster laten lopen? Hoe inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:07

Begin eerst maar eens met losgooien in de bak, longeer eraan als dat lukt, wandelen aan halstertouw(misschien buiten het terrein een wandelingetje)..
zo bouwt de pony conditie op en wat spieren, als dat goed gaat kun je langzaam kijken of je een zadeltje erop kunt doen. maar eerst maar eens wat grondwerk.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe shet aan het halster laten lopen? Hoe inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 18:34

Dat zadel en inrijden etc. Is nu nog toekomstmuziek, we hebben alleen een grote weide zonder mogelijkheden om het kleiner te maken tot onze beschikking. Het grootste probleem is dat het haar niks lijkt te interesseren allemaal; ze loopt liever zelf rond en eet.

12pony123
Berichten: 1
Geregistreerd: 09-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:33

Ik heb precies het zelfde probleem ik heb een verzorgpony alleen longeren lukt niet en ze is een vreetzak dus als ik met haar loop op het gras is het niet een seconde rustig of ze trekt aan het touw of loopt voor / sluit me in iemand ieder Hoe ik dit afkan leren

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe shet aan het halster laten lopen? Hoe inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 11:40

Ik denk dat je beter even een nieuw eigen topic kunt maken, deze is al oud en wordt niet zo snel meer gevonden.