Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:20

Pff ik zou blij zijn met zon bijrijder die op een consequente nette manier durft door te pakken en ook nog eens respect heeft voor evt regels. Maar ik heb het idd als bijrijder ook mee gemaakt met een paard wat vast zat, zadel niet goed lag enzo. Ook uiteindelijk wel voor elkaar gekregen, maar is niet fijn werken.

Heb nu gelukkig al een tijd een hele fijne, enige grote minpunt is dat ie voor mij nu op 1,5u enkele reis staat...(bij gebrek aan geschikte stal dichterbij).

avalonnancy

Berichten: 873
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:33

darkadia schreef:
Pff ik zou blij zijn met zon bijrijder die op een consequente nette manier durft door te pakken en ook nog eens respect heeft voor evt regels. Maar ik heb het idd als bijrijder ook mee gemaakt met een paard wat vast zat, zadel niet goed lag enzo. Ook uiteindelijk wel voor elkaar gekregen, maar is niet fijn werken.

Heb nu gelukkig al een tijd een hele fijne, enige grote minpunt is dat ie voor mij nu op 1,5u enkele reis staat...(bij gebrek aan geschikte stal dichterbij).


Tsja voor mijn gevoel had ik inderdaad alles gedaan zo
als ik ook met mijn eigen paard zou doen qua zorg en verantwoording. Blijkbaar dacht zij daar heel anders over. Kreeg helaas geen feedback over het waarom. Misschien voeldeze zich juist wel overdonderd door mijn kennis en ervaring? Moet het me maar niet teveel aantrekken en de fout alleen bij mezelf zoeken.
Ik heb altijd samengewerkt met mijn bijrijdster en gekeken naar oplossingen. Communicatie blijft toch de sleutel tot succes. En vertrouwen doet een bijrijder ook groeien denk ik.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:22

Vertrouwen is iets dat groeit, je samen opbouwt.
Als vertrouwen er is en de communicatie goed gaat, kom je al een heel eind.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 23:00

Heel leuke verhalen gelezen hier! :D

Zucht, ik zit zelf met een beetje een dilemma. Ik zoek geen vaste bijrijder, maar wel iemand die soms eens zou willen komen als ik niet kan, en het over kan nemen tijdens mijn examens zodat ik me geen zorgen moet maken over beweging (en ja die is nodig op vier weken tijd, want één, ze ontploffen van gewicht, en twee, ze ontploffen van energie, en drie, de shetlander is de master in het zielig kijken omdat hij niet buiten mag :') ) maar bon, ik vind dus haast niemand. De twee haflingers zouden te rijden zijn, echt gewoon dat. Rijden, water checken, borstelen, that's it. Er hangt niet eens een vergoeding aan vast. Ze zijn ook echt netjes opgeleerd en doen alles wat je van hen vraagt onder het zadel (onbetaald buitenritten maken op rustige paarden, wie wilt dat nu niet?).

Spijtig genoeg trek ik echt verschrikkelijk veel extreem-PN mensen aan. Oke, ze worden buiten bitloos gereden. Ze kunnen evengoed in bit, maar bij het buitenrijden kunnen ze elke gang met volkomen losse teugel, kunnen ze remmen op zit, werkt alles op stemcommando... dus een bit indoen voelt als overkill als ze zo netjes gaan op een touwhalster buiten. Voor dressuur rij ik dan weer vaker bit dan niet, al kunnen ze zonder ook. Spijtig genoeg zijn alle testruiters tot nu toe heel inconsequente ruiters geweest die geen afspraken nakomen, die de paarden aan hen laten schuren want "dat is schattig". De zweep niet durven gebruiken als ze niet reageren (Normaal gebeurt dit amper, maar ze weten perfect als er iemand anders op hun rug zit), hun benen ook niet, niet zacht zijn initieel in hun hulpen....

Echt, handen in het haar, pfft. ;(

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:41

@Skyefate lastige situatie! Ik kan me goed voorstellen dat je iemand kunt gebruiken voor die periodes, maar kan me ook voorstellen dat bijrijders/verzorgers graag iets vasters zouden willen. Voor de band met je paarden bijvoorbeeld, maar ook om consequent te kunnen zijn bij uitproberen. Wellicht een idee om bijvoorbeeld 1 vaste dag te doen en in bepaalde periodes vaker? Dat trekt misschien ook de meer ervaren ruiters?

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:47

Anke schreef:
RoyceMack schreef:
Kortom, je betaalt mee in onderhoud, moet daarnaast nog los betalen voor les en krijgt er helemaal niks voor terug.. ja het 'recht' om op iemands paard te rijden.


Ik ga stuk van het lachen _O-

Ik heb een tip roycemack. een paard spiegelt, hoe meer ruiters, des te onduidelijker de spiegel wordt.
Dus je komt je eigen fouten veel sneller tegen. Daarnaast nog privéles en tijd om zelf te oefenen en je leert super veel en sneller.


exact de reden waarom ik een eigen paard heb.
Dat achterlijke gedoe met geld vragen zodat jij je paard kunt behouden of dat jouw paard meer aandacht en beweging krijgt of zelfs geld vragen aan een bijrijder als je zwanger bent en zelf niet meer kunt rijden en wilt dat je paard toch beweging krijgt. Belachelijk.
Maar goed, voor mij geen probleem meer. Bovendien ben ik geen eigenaar die een ander op mn paard laat rijden, die eer is aan mij. Mijn vriend en moeder zouden er op mogen maar dat is het wel.
Dat het mooie van eigenaar zijn. Heerlijk.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 00:07

RoyceMack schreef:
exact de reden waarom ik een eigen paard heb.
Dat achterlijke gedoe met geld vragen zodat jij je paard kunt behouden of dat jouw paard meer aandacht en beweging krijgt of zelfs geld vragen aan een bijrijder als je zwanger bent en zelf niet meer kunt rijden en wilt dat je paard toch beweging krijgt. Belachelijk.
Maar goed, voor mij geen probleem meer. Bovendien ben ik geen eigenaar die een ander op mn paard laat rijden, die eer is aan mij. Mijn vriend en moeder zouden er op mogen maar dat is het wel.
Dat het mooie van eigenaar zijn. Heerlijk.


Maar voor degenen die zich geen eigen paard kunnen permitteren kan het dus wel degelijk de moeite waard zijn om een paard bij te rijden en daarvoor een bijdrage te betalen. En sommige eigenaren gunnen ook gewoon iemand de kans bij te leren door diegene te laten verzorgen/bijrijden. Simpelweg omdat ze zelf vroeger ook die kans gehad hebben. Het is dus niet altijd alleen maar om het paard te kunnen behouden of voor meer beweging. Maar das een offtopic discussie ;)

Terug ontopic: Hier vrij recent verhuist van stal, nieuwe plekje bevalt goed op zich, alleen door de afstand voor mijzelf en wat gekwakkel met mn gezondheid is er nu toch vaak 1-2 dagen per week dat ie geen specifieke aandacht krijgt (behalve van staleigenaar qua voer en binnen-buitenzetten). Ik twijfel over toch dichter bij huis, maar fijne stallen zijn lastig in deze regio (of ik ben gewoon te veeleisend haha). Ga wel bij aantal stalletjes kijken binnenkort. Andere optie is weer een 2e verzorgster, maar de jongere meiden vind ik bij deze stal niet zo fijn omdat er vaak verder niemand is, dus geen toezicht, en rijden kan op dit moment niet door een blessure van het paard. Andere kant gaat paardlief ook niet echt gebukt onder het feit dat er soms niemand specifiek voor hem komt geloof ik.

Klokjes

Berichten: 323
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 00:51

Ik heb ook heel lang gedacht mijn paard is van mij en daar komt niemand op, maar nu ik zwanger ben denk ik daar toch anders over. Nu heb ik sinds kort een meisje van 14 gevonden waarmee het klikt. Voor haar leeftijd komt ze heel verantwoordelijk over, ze is beleefd, niet verlegen/bijdehand, luistert goed, wilt graag leren, heeft een enorme drive om te helpen, lief voor mijn paard en ze is ook nog aardig :). Ik vind het eigenlijk wel heel leuk om te zien hoe hun op elkaar reageren en blij van elkaar worden. Ook is het best gezellig om zo met z'n 2 met je paard bezig te zijn. Ze is echt een pennypoetser (3 kwartier bezig met poetsen) en meneer stond er gewoon bij te kwijlen gisteren.
Ik had alleen gehoopt dat ze uiteindelijk ook zelfstandig mijn mest/voerdienst kon overnemen en dat kan ze ook makkelijk, maar mijn kuddegenootjes vinden dat die verantwoording niet op de schouders van een 14 jarige mag rusten. Ik snap hun punt, maar baal er wel een beetje van. Hoopte juist dat ik niet zoveel op mijn stalgenootjes hoefde te leunen met het overnemen van diensten vanwege mijn zwangerschap, nu moet ik alsnog van alles gaan regelen met hun.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 07:08

Stalgenootjes moeten niet zeuren. Zeuren kan altijd achteraf nog, als het niet goed loopt.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 08:35

Kan haar moeder/vader dan niet mee voor de controle?
Denk dat het voornaamste probleem is dat je bij tieners kan hebben dat sommige hun afspraken niet goed nakomen.
Daar zou ik ook bang voor zijn, dan mijn paard dan niet te eten krijgt.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:13

miramii schreef:
@Skyefate lastige situatie! Ik kan me goed voorstellen dat je iemand kunt gebruiken voor die periodes, maar kan me ook voorstellen dat bijrijders/verzorgers graag iets vasters zouden willen. Voor de band met je paarden bijvoorbeeld, maar ook om consequent te kunnen zijn bij uitproberen. Wellicht een idee om bijvoorbeeld 1 vaste dag te doen en in bepaalde periodes vaker? Dat trekt misschien ook de meer ervaren ruiters?


Misschien wel, maar een van de regels is +18 en ik wil geen penny-toestanden. Geen "bonding", geen zeverij, geen "Mijn schat doet dat goed", want daar ben ik dan weer wel op en top eigenaar in, ik geef ze al niet graag af en dat zou er los over gaan :Y)

Ik heb ook gewoon zowat altijd tijd, dus het zou onnozel zijn om dan voor een dag in de week de paarden af te geven. Ik heb wel al gezegd tegen de testruiters dat als ze willen, ze zeker willekeurig eens mee mogen komen rijden als ze willen, of mee koetsen, of, of... gewoon geen bonding :P

Ik was zelf vroeger ook superblij als ik gewoon een braaf paard kreeg om te rijden, dus vind het een beetje stom dat velen er zo pissig over doen dat ze er geen band mee mogen opbouwen. Oke, goed dan, maar koop dan een eigen paard, doe het niet met die van mij. :')

Anke schreef:
Stalgenootjes moeten niet zeuren. Zeuren kan altijd achteraf nog, als het niet goed loopt.


Dat denk ik ook, Klokjes, misschien gewoon proberen tegen al dat zeuren in? Voor hetzelfde geld doet ze het gewoon super!

darkadia schreef:
Terug ontopic: Hier vrij recent verhuist van stal, nieuwe plekje bevalt goed op zich, alleen door de afstand voor mijzelf en wat gekwakkel met mn gezondheid is er nu toch vaak 1-2 dagen per week dat ie geen specifieke aandacht krijgt (behalve van staleigenaar qua voer en binnen-buitenzetten). Ik twijfel over toch dichter bij huis, maar fijne stallen zijn lastig in deze regio (of ik ben gewoon te veeleisend haha). Ga wel bij aantal stalletjes kijken binnenkort. Andere optie is weer een 2e verzorgster, maar de jongere meiden vind ik bij deze stal niet zo fijn omdat er vaak verder niemand is, dus geen toezicht, en rijden kan op dit moment niet door een blessure van het paard. Andere kant gaat paardlief ook niet echt gebukt onder het feit dat er soms niemand specifiek voor hem komt geloof ik.


Hangt ervanaf welk werk je doet met je paard, nee? Maar allesinds, snap je als je zegt dat de jongere meisjes niet ideaal zelf. Ben er zelf niet van gediend zonder toezicht. Je kan altijd een advertentie zetten ergens voor bijrijder?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:14

Kan me voorstellen dat je het werk niet meer kunt doen hoogzwanger en vlak na bevalling. Maar misschien kun je nog wel even checken of alles gebeurd door wel even te komen op die momenten? Ik heb hier ook jonge meiden maar ze vergeten te vaak iets als ze echt zelfstandig bezig zijn, om ze een zelfstandige beurt toe te vertrouwen.

En misschien kan het meisje je stalgenoten helpen zodat er wel toezichtvis maar ze sneller klaar zijn? Of kunnen de taken anders ingedeeld worden zodat het geen ramp is als het een keer niet gebeurd ? Van de mest een dag langer laten liggen in de wei krijgt een paard niets. Geen voer en water is vervelender

Klokjes

Berichten: 323
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:43

Ik heb even gepraat met degene die het beheer van de kudde regelt en er is inderdaad flink veel mis gegaan in het verleden met puber bijrijders die diensten overnamen. Dan kwamen ze niet en hadden de paarden niks te eten, erg banketstaaf voor de paarden en de mensen hadden allemaal ruzie. Dus om dat te voorkomen is er een 18+ regel gekomen, hoe verantwoordelijk iemand ook kan lijken, pas met 18 mag iemand een dienst alleen doen. Daarbij is het niet zo erg als er 1 dienst door een 14 jarige gedaan word, maar als iedereen zijn diensten op die manier uit handen geeft loopt er straks geen enkele eigenaar meer een dienst en waar trek je dan de grens. Dus de regels niet zo in mijn voordeel nu, maar wel in het belang van de kudde.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:49

Als het een regel is, is het een regel.
In mijn ogen maakt het niet uit wie de dienst draait. Als deze maar gedaan wordt zoals afgesproken.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:17

@skyefate,
Ik denk dat als je er zo instaat je beter op zoek kan naar iemand die je dan betaalt om die periode je paard te doen dan dat je een bijrijder zoekt.


Kan me van een bijrijder/verzorger goed voorstellen dat ze liever een paard zoeken voor de lange termijn en om daar iets mee op te bouwen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:50

Voor jou zou ik ook niet willen rijden skyefate, ik zie juist zoveel meerwaarde in die band met een paard :o

Ik dacht dat ik het wel fijn geregeld had maar dat valt toch vies tegen.
mijn bijrijdster zou 2x in de week komen maar de afgelopen 5 weken is ze maar 1 week ook echt 2 keer geweest. Ze heeft een week geen tijd gehad en 3 keer afgezegd omdat ze zelf of haar dochter ziek was. Begint me toch een beetje te vervelen zo want zo kan paardje geen conditie opbouwen natuurlijk.
De andere vrouw (40+) die zou helpen heeft totaal geen gevoel voor veiligheid en laat nu ook niets meer van zich horen dus die laat ik maar voor wat het is.

Ik denk dat ik langzaam toch maar weer op zoek ga want knol word alweer behoorlijk vet en dat wilde ik dus voorkomen door een bijrijdster te hebben -O-

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:10

Ook een 'leuke' reactie. (Diverse foto's erbij)

"Om welke pony gaat het?"

Tel later...

"Oh wacht ik zie het al, het zijn er meerdere. Nee ik wil 1 vaste verzorgpony."

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:11

Azmay. Zo gaat het hier ook elke keer.
De echte paardenmeisjes...die zijn zeldzaam.
Ik heb er liever geen, dan er waar je achteraan moet zitten.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:17

Anke schreef:
Azmay. Zo gaat het hier ook elke keer.
De echte paardenmeisjes...die zijn zeldzaam.
Ik heb er liever geen, dan er waar je achteraan moet zitten.


Ze komt over een kwartier weer na een al anderhalve week niet te zijn geweest. Ik vind het best een aardige meid maar haar onzekerheid en nu ook het weinig komen zorgt er voor dat ik nu een voor mij erg moeilijk gesprek aan moet gaan.

Vervanging heb ik toevallig al denk ik. Blijft ook afwachten natuurlijk maar dat is er wel een met echt durf.

Klokjes

Berichten: 323
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:45

Ik ben ondertussen de teleurstelling dat mijn bijrijdster niet alleen de dienst mag overnemen te boven. Eigenlijk is samen ook wel gezelliger. Mijn bijrijdster is vandaag geweest. Samen de klusjes gedaan en in de bak vrijheidsdressuur gedaan, echt te grappig, we hebben echt met z'n drietjes lol gehad. Daarna is ze met een stalgenootje een stukje buiten wezen stappen, we hebben een rondje meertje van 20 minuten wat ideaal is. Voor mij wel ff een stukje loslaten, maar het ging hartstikke goed. Morgen komt ze weer en gaan we wat langer naar buiten, misschien zelfs wel ff het bos in.
We hebben over een maand een staldag met funwedstrijdjes, nu gaan we samen meedoen aan "verkleed je paard", haar briljante idee... Mijn Vidir gaat eenhoorn worden :D , mijn briljante idee is dat zij daar in mijn trouwjurk bovenop gaat. Word een magisch setje.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:50

Leuk!

Lous

Berichten: 24246
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:52

Ik heb diverse off-topic berichten verwijderd. Oproepjes voor een verzorgpaard/pony of bijrijder horen op de Boktmarkt.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 07:58

Ik ben er volledig van afgestapt. Onder het motto 'wat je zelf doet, doe je beter'.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:06

In ieder geval beter in je eigen ogen en voor jouw gevoel.
Het geeft minder frustratie. Je weet waar je aan toe bent. Dus stabiliteit en zekerheid. Factoren die je anders 'kwijt' bent.

mirtje83

Berichten: 78
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: hengelo(ov)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:57

Hallo.

Ik heb geen eigen paard.. Maar ik heb juist veel moeite met een verzorg/bijrijd paard/pony te vinden in mijn omgeving omdat veel mensen om een vergoeding vragen en ik dat helaas niet kan betalen. Ben zelf wel bereid om af en toe te lessen 1a2x per maand.. Maar zoek eigenlijk gewoon een leuk verzorgpaard waar geen vaste vergoeding bij zit.. Tegenwoordig is dat erg lastig te vinden.

Maar we blijven gewoon door zoeken...