bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:29

Maar ik vind dat als je een meisje 'aanneemt' die niet eens de pony uit de weide kan halen de fout ook bij jou ligt. Ik zou namelijk haar laten kennismaken, en kijken wat ze allemaal kan betreft de omgang met paarden. :) Als er een meisje naar mij toekomt die vraagt of ze mijn pony mag verzorgen dan zeg ik niet 'ja hoor! morgenmiddag kun je beginnen' :+
Ik snap wel dat als meisjes hun afspraken niet nakomen je eerder geneigd bent om geld te vragen. En natuurlijk is geen enkele hobby gratis, maar wanneer jij een oppas voor je hond zoekt betaal jij de oppas toch? En niet de oppas jou? :)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:12

Maar zoals al 150 keer aangegeven wordt in dit topic, is het vaak niet een "oppas" voor je paard. Staat een paard prima verzorgd op een all-in pensionstal. Komt gewoon elke dag buiten. Eigenaar gaat niet elke dag en besluit eeen bijrijder te zoeken die een leuke bijdrage aan geld kan leveren, in ruil voor het rijden van het paard. Geen klussen die gedaan hoeven te worden. Gewoon iemand die komt om te rijden, oftewel haar dure hobby voor een klein prijsje uit kan oefenen, wat zonder bijrijdpaard alleen in de wekelijkse les op de manege mogelijk is. Zonder dat de bijrijdster dus een "dienst levert" kan ze wel haar hobby uitoefenen. Zie het als het huren van het paard om te rijden.

Als er klussen (in goede verhouding!) tegenover staan, vindt ik (en bijna heel bokt) het alweer een heel andere situatie, dan wordt de "huur" van het paard om te rijden in natura betaald.

Of als de eigenaar geen tijd heeft en het noodzakelijk is dat het paard wel beweging krijgt, dus bijrijder moet op bepaalde dagen absoluut op komen dagen en wat nuttigs doen met paard: dán levert de bijrijder een dienst en vindt ik (en bijna heel bokt) dat er niet betaald hoeft te worden. De eigenaar betaald de bijrijdster dan in natura: ze mag lekker rijden wat normaal gesproken erg duur is.

En nog een stapje verder: een bijrijder die erbij gehaald wordt om het paard in te rijden of op hoger niveau te brengen: die mag betaald worden door de eigenaar. Dat is een dienst leveren, niet meer en niet minder. Die persoon heeft waarschiojnlijk nog 5 paarden om te trainen en doet dit niet voor de hobby.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:14

Maar ik heb geen oppas voor mijn paard nodig.
Het is ook niet zo dat ik enorm! geholpen ben. Dat is de vaak fout gedachte van een verzorger.
De keren dat ik geholpen ben kan ik op 1 hand tellen in járen.

Ik heb de paarden aan huis en die lopen er toch wel, geen of wel een verzorger.
En daarom GUN ik het een meisje om hier met de paarden bezig te zijn. En nee ik vind het niet eens erg om dan een meisje aan te leren hoe ze in onze situatie (overal gaat het anders) het paard uit de wei te halen.

Maar mijn paarden vinden extra knuffels fijn.
Ja die gereden kan worden is te dik, dus elke keer dat hij loopt is meegenomen.
Maar nodig? Nee, dat heb ik die verzorger niet.
En de eerste die mijn paard ook nog eens naar hoger niveau tilt moet ook nog komen.
Meestal heb ik daarna zelf weer werk er aan als ik ga rijden. Dus daarvoor hoeft het ook niet.

Dus ja ik ben iemand die steeds vaker denkt, geld vragen is zo gek nog niet.

Oh ja stallen doe ik ook zelf.
Als ik ze laat liggen zul je zien dat de bijrijder af zegt en kan ik het op een ongelegen moment nog zelf.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:17

Dat bedoel ik dus. Ik vind het ook helemaal niet gek dat iemand d.m.v. een bijrijder wat geld "verdiend" omdat hij/zij toch niet elke dag gaat en paard dus prima nog een paar dagen door een ander gereden kan worden. Vaak is een eigenaar ook helemaal niet afhankelijk van een bijrijder, het is een leuk zakcentje, meer niet.
Uiteraard komt het ook heel vaak voor dat iemand wél afhankelijk is van een bijrijder, maar eigenlijk gaat dat de bijrijder geen fluit aan.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 18:13

Idd, zo denk ik er ook over.
En word ook een beetje moe van "verzorgsters" die vinden dat 1 stal uitmesten al opwegen tegen gratis rijden.
Vol pension scheelt meestal 50,- pm dus bijna 2 euro per dag. Een paard kost vele malen meer aan stalling per dag.
Met het uurloon van stallen uitmesten ben je wel ff bezig om het bij elkaar te werken :')

Erinnie
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-06-17

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 00:51

Ik volg graag even de discussie hier.
Ik ben ook erg benieuwd wat jullie in mijn sitiatie zouden vragen/geven;


Meisje van 12. Kan niet zelfstandig pony pakken. Niet zelfstandig zadelen. Niet zelfstandig opstappen en rijden. Enz enz..

Meisje doet verder niks aan verzorging. Enige is pony pakken poetsen rijden pony terug zetten.

Ze helpt me af en toe met de stal opstrooien.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:02

Dat zou hier geld kosten...is gelijk aan manege/les.

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:21

Volledig eens met Gamblerscup. Die verdeling klopt precies.

Op basis van wat je zoekt, of aanbied krijg of betaal geld.

@erinne, in jou geval duidelijk dat zij er profijt van heeft en het jku juist tijd kost.

Ook heb ik inderdaad het idee dat sommige mensen niet weten wst een paard kost. Vooral op pension.

Ik heb vroeger zelf paardsn gehad. Maar nu rij ik bij een ander. Eigenaar had 2 paarden en maar tijd voor 1tje. Inmiddels mag ik L2 starten. Ik heb een leuk paard onder mijn kont en zij heeft een paard wat gereden wordt. Ik denj dat we beide blij moeten zijn

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:22

Ja dat vind ik ook.
Manege privéles op waarschijnlijk een beter paard en waar ze ook andere dingen kan leren zoals uit de wei halen en zadelen.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 09:09

War zijn er veel negatieve ervaringen zeg! Wist niet dat het zo erg was. :+

Ik heb nu al 7 jaar een verzorg / rijpaard. Ik kwam net van de manege af en was 13 jaar. Ik kreeg de kans om een 3-jarige KWPN te verzorgen en te rijden en zei direct ja. We waren in het begin een vreselijke combinatie. Het paard wist dat ik vrij weinig ervaring had en testte mij graag uit. Ik viel er regelmatig van af. Maar stoppen? Nee hoor!

Nu 7 jaar verder kan ik me geen leven zonder dat paard voorstellen. Ik mag er alles mee doen. Ik heb 1 a 2 keer in de week les (dressuur en grondwerk) en maak ook vaak heerlijke buitenritten. De eigenaar vertrouwd mij en dat voelt ontzettend goed aan. Ik hoef ook helemaal niks te betalen behalve de lessen maar ik koop regelmatig spulletjes voor het paard.

De eigenaar zei zelfs een keer: "Ik heb geen kinderen, maar als ik er een zou willen dan hoop ik dat zij net zo wordt zoals jou."
Een beter compliment kan je niet krijgen denk ik. :D

Ik wou even wat positiviteit in dit topic brengen want ik vind het ontzettend jammer dat het vaak zo slecht gaat tussen verzorger en eigenaar.

En nog even over de geld kwestie: de eigenaar vind eerlijkheid en vertrouwen en plezier belangrijker dan geld en ik hoef daarom ook helemaal niks te betalen. :)

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 09:50

Dat klinkt echt als een supermatch Neverland! Echt super dat de eigenaar je toen die kans heeft gegeven, maar dat is ook te danken aan jouzelf dat jij hem hebt aangegrepen en bent blijven inzetten vermoed ik zo. En dan heb je idd na een investering, een win/win +:)+

Toasted
Berichten: 25
Geregistreerd: 17-12-15

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:36

Ik schrik ook onwijs van alle reacties nu ik dit allemaal zo terug lees... Ik heb sinds oktober een verzorgpaardje en mag mij echt gelukkig prijzen met alles wat ik mag doen. Ik hoef geen bijdrage te betalen en kan bijna komen wanneer ik wil. Het enige wat ik moet doen is het hooi en water klaarleggen in de stallen en/of de weide en we helpen ook altijd mee met de mesthoop weg te werken maar dat doe ik met alle plezier, het hoort er gewoon bij. Dat is nou eenmaal de realiteit van de paardenwereld. Daarnaast mag ik lekker tutten met mijn verzorgpaardje en gaan en staan waar ik maar wil. Eerste paar keren moest er uiteraard wel iemand met mij mee rijden maar nu mag ik ook alleen de hort op, maar vaak rijden we met de meiden van stal samen omdat dat gewoon gezellig is en dat vinden de paarden ook alleen maar leuk. Hij staat aan huis en die sfeer vind ik ook honderd keer prettiger dan op een pensionstal waar ik het gevoel heb alsof er continue op je vingers wordt gekeken. Er werd vandaag ook tegen mij gezegd: "Jou hadden we tien jaar geleden al moeten vinden!" Ik word ontzettend blij van die lieve reacties en alles is gewoon een kleine moeite. De band tussen iedereen op stal is gewoon super relaxed en dat maakt het ook zo fijn. Verwachtingen worden naar elkaar uitgesproken zodat er geen misverstanden ontstaan.

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:24

Ik heb een tinker gehuurd die in groepslessen in de manege meereed en enkel de basisgangen kon en daar mocht ik 3x per week op rijden. Ik moest er verder niks doen behalve poetsen en rijden en betaalde 150.
Nadien heb ik op een andalusiër gereden die allerhande dingen kon en waar men op dat moment de piaffe mee aan het trainen was en ik reed ook 3x per week, moet ook enkel poetsen rijden en dat was 100euro per maand dus het verschilt echt erorm.
Ik vond het normaal dat ik geld moest betalen maar dit prijsverschil is wel onverklaarbaar. (2 andere eigenaars duidelijk)
Als je ook nog moet uitmesten enz snap ik dat de prijs ook lager ligt maar ik vind dat er natuurlijk wel voor betaald moet worden gezien je dan bijna zelf een paard hebt.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:00

Het prijsverschil is niet zo moeilijk te verklaren hoor. De manege moet erop verdienen en een particulier niet. De particulier legt er financieel meestal gewoon op toe. Die Berekend alleen de stalkosten door en niet de slijtage van het tuig, hoefsmid, dierenarts etc.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:52

sneeuwpop schreef:
Idd, zo denk ik er ook over.
En word ook een beetje moe van "verzorgsters" die vinden dat 1 stal uitmesten al opwegen tegen gratis rijden.
Vol pension scheelt meestal 50,- pm dus bijna 2 euro per dag. Een paard kost vele malen meer aan stalling per dag.
Met het uurloon van stallen uitmesten ben je wel ff bezig om het bij elkaar te werken :')


Zo kun je het ook berekenen. Reken uit wat het netto uurloon zou kunnen zijn en hoeveel tijd je dan kwijt bent aan de klussen. Dus stal uitmesten een kwartier, wei uitmesten een kwartier tot half uur etc. Aan klusjes ben je max een uur kwijt, tegen netto 5.00 euri. (Dat is de "werk"tijd). Blijft over de "hobby" tijd, waarvoor je normaal ook geld zou moeten betalen. Kun je dan een paard huren voor 5 euri? Lijkt me niet.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:01

Yep. Merk dat idd ook.

Zelf hou ik niet zo van zwart-wit.
Soms is dat wel nodig om iets helder te krijgen.

Ik heb nu sinds een half jaar een leuke verzorgster.
Ben er heel blij mee!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:18

Toen ik hulp nodig had tijdens zwangerschap vanwege verplichte (bed)rust en iemand zocht om tegen betaling te voeren/buiten zetten en uit te mesten kreeg ik ook niet makkelijk iemand voor 5,- per uur hoor...

niet een volwassen persoon in elk geval.
Ik hoopte iemand te vinden die geen baan had of student of part-time werkende verzorgster die ook mocht rijden. Maar Die volwassenen willen ook minstens minimumloon en rond de 10 euro per uur. Ik kreeg maar weinig reacties toen.

Ik betaal voor mijn oppas voor de kinderen al meer per uur (6,50 per uur per kind bij gastouder of minimumloon voor beide kinderen samen bij volwassen onofficiële oppas overdag bij mij thuis) en dan is het minder zwaar werk onder prettigere omsta digheden en vaak meerdere uren achter elkaar dus betere verhouding reistijd en -kosten.

Een stalhouder die voor 1,50 a 1,75 euro per stal uitmest wordt ook slecht betaald. 30x1,50 is 45 euro/maand. 30x1,75=€52,50 p/m

Stalling is erg goedkoop in verhouding tot de investeringen, het onderhoud en het werk wat er in zit.

Babootje schreef:
sneeuwpop schreef:
Idd, zo denk ik er ook over.
En word ook een beetje moe van "verzorgsters" die vinden dat 1 stal uitmesten al opwegen tegen gratis rijden.
Vol pension scheelt meestal 50,- pm dus bijna 2 euro per dag. Een paard kost vele malen meer aan stalling per dag.
Met het uurloon van stallen uitmesten ben je wel ff bezig om het bij elkaar te werken :')



Zo kun je het ook berekenen. Reken uit wat het netto uurloon zou kunnen zijn en hoeveel tijd je dan kwijt bent aan de klussen. Dus stal uitmesten een kwartier, wei uitmesten een kwartier tot half uur etc. Aan klusjes ben je max een uur kwijt, tegen netto 5.00 euri. (Dat is de "werk"tijd). Blijft over de "hobby" tijd, waarvoor je normaal ook geld zou moeten betalen. Kun je dan een paard huren voor 5 euri? Lijkt me niet.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:34

Nou laten we dan zeggen 6,50 of 7,00. Het is wel netto he? Mijn dochter krijgt dat bij de AH werken per uur echt al niet en die is 19. Op haar 16e werkte ze bij V&D voor 3,75 netto per uur. Het gros van de verzorgsters waar we het over hebben zijn tieners. Dan is 5 euro netto al heel goed betaald.
En ook voor 6 of 7 euro kun je ook geen paard huren voor een uur.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:01

Ik wilde dat ik ze vond die het er voor deden. Wil best een meisje of jongen van 14 3,50 per uur betalen om te komen uitmesten.

Ik doe ook hulp als tegenprestatie voor rijden. En heb dus zelfs willen betalen voor hulp. Men heeft geen tijd, of beter betaalde baantjes.
Het is helaas de realiteit.

Ik zelf had ook geen uren de tijd. Dat was anders toen ik tiener was in de leeftijd van 12-15 jaar. Daarna werd de tijd minder en kwamen de vriendjes. Met 18 weer begonnen.

Denk dat jongeren van nu veel meer luxe gewend zijn en er minder hard hun best voor hoeven te doen dan vroeger. Meerdere sporten en hobby's dus ook strakkere planning. Daarnaast bijbaantje voor luxe kleding, dure telefoon en abonnementen... etc. Minder "lege" tijd. De stap naar een eigen paard wordt makkelijker genomen. Dus minder echt fanatieke bijrijders want die kopen als het even kan wel een eigen....

BeFunny

Berichten: 10491
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:38

Tja.
Ik zou dat gedonder met van díe tienermeisjes niet willen, als ik een paard had.
Ik zou veel meer belang hebben bij iemand die weet wat het inhoud. Die een kleine bijdrage wil leveren gewoon omdat paarden nou eenmaal geld kosten en die daarnaast lekker zelfstandig bezig zou kunnen. Die niet voor elk wissewasje afzegd of beld. Gewoon iemand die goed is voor het paard en zowel leuke als minder leuke dingen zou doen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:32

waxmeltsenzo schreef:
Tja.
Ik zou dat gedonder met van díe tienermeisjes niet willen, als ik een paard had.
Ik zou veel meer belang hebben bij iemand die weet wat het inhoud. Die een kleine bijdrage wil leveren gewoon omdat paarden nou eenmaal geld kosten en die daarnaast lekker zelfstandig bezig zou kunnen. Die niet voor elk wissewasje afzegd of beld. Gewoon iemand die goed is voor het paard en zowel leuke als minder leuke dingen zou doen.

Waar vind je die spelt? :D

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:27

bruintje123 schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Tja.
Ik zou dat gedonder met van díe tienermeisjes niet willen, als ik een paard had.
Ik zou veel meer belang hebben bij iemand die weet wat het inhoud. Die een kleine bijdrage wil leveren gewoon omdat paarden nou eenmaal geld kosten en die daarnaast lekker zelfstandig bezig zou kunnen. Die niet voor elk wissewasje afzegd of beld. Gewoon iemand die goed is voor het paard en zowel leuke als minder leuke dingen zou doen.

Waar vind je die spelt? :D

In de hooiberg :')

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:42

Ze zijn gewoon vreselijk verwend die jeugd van tegenwoordig :D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:46

Dat ook.
Maar wij hoefde niet mee te doen aan de materialistische sh.t van nu zoals gsm's en zo. Want dat bestond niet eens.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 23:18

Klopt. Heel verschil nu met social media.