Geld betalen als verzorgster?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Geld betalen als verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 07:53

Ik zie het de laatste tijd telkens vaker. Mensen bieden een verzorgpony aan, waar niet op te rijden valt, alleen puur voor het poetsen en wandelen. Maar ze verwachten wel dat je een bijdrage levert.

Vooral bij shetlanders zie ik dat opkomen de laatste tijd.

Je mag poetsen en wandeling maken, paar dagen in de week, maar graag wel bijdrage leveren.

Ik ben dat eerlijk gezegt niet gewend. Ik verzorg zelf een shetje, maar ik hoef er niet voor te betalen, en dat vind ik ook eerlijk. Het is anders als ik erop zou kunnen rijden, of dat hij voordat ik kwam al voor de kar kon en de spullen er al waren (want dat is een beetje hetzelfde als rijden denk ik...) dan zou ik het niet zo raar vinden.

Wat vinden jullie hiervan? Zouden jullie geld geven als je alleen als verzorgster zou komen? Dus niet op de pony kunnen/mogen rijden? (En zoja, hoeveel?)

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:03

Ik zie het ook af en toe voorbij komen en vraag mij dan ook wie zo gek is om voor het borstelen en wandelen te betalen. Ik zou het echt geen enkel probleem vinden om een bijdrage te betalen als het om een pony gaat waar je ook op mag rijden, maar voor alleen verzorgen is dat mij toch wel een beetje te gek.

kim_bjorn

Berichten: 253
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:01

Ja ik vind dat ook maar raar. Zo iemand is juist een hulp voor je, het is juist leuk dat iemand dat graag wil doen.

Zelf heb ik een bijrijder voor 2 dagen in de week. Zij betaalt ook niet ervoor. Ik vind het niet nodig omdat ik hem prima zelf kan betalen en ik ook het gevoel heb zelf de touwtjes in handen te houden. Hoe raar dat misschien ook klinkt ;) Maar dat is gewoon mijn eigen keuze, snap wel dat mensen het wel doen.

Wat ik wel raar vind is mensen die uberhaupt niet willen betalen omdat ze vinden dat ze je helpen. Dus een paard waar wel op gereden kan worden bedoel ik. Een vriendin van mij had zo iemand, zij mocht 2 dagen in de week op het paard rijden en hoefde verder niets te doen behalve rijden en poetsen. Maar betalen wilde ze niet omdat zij juist 'hielp'. Belachelijk want het paard en de spullen slijten ook van 8x per maand en de eigenaar loopt ergens ook een risico dat er iets gebeurd bijvoorbeeld. Jij zit er als eigenaar dan mee!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Geld betalen als verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:05

Ik vind het belachelijk dat een verzorgster ook nog eens geld moet betalen!Ook als ze rijd op de pony.
In ruil voor de verzorging mag je rijden toch?
Mijn verzorgsters mogen rijden wanneer ze willen,mogen dressuren,springen,ze mogen heel veel zolang het maar verantwoord blijft.
Betalen voor een verzorgpony? zoek gauw een andere waar je niets hoeft te betalen.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:45

Wat je ook vaak tegenkomt: 'Ik zoek door mijn nieuwe baan een verzrogster, en vraag een bijdrage in de kosten'. Dan denk ik ja, je hebt zelf geen tijd, dat laat je iemand voor jou werken, en dan vraag je er nog geld voor ook. Dat is toch het zelfde als: 'Ik zoek een huishoudster omdat ik een drukke baan heb, en vraag een bijdrage in de kosten'.

Ik vind het onzin, geld vragen voor een verzorgpaard. Dan is het geen verzorgpaard maar een leassepaard meer, want een verzorgpaard vind ik aanduiden dat je zelf niet voor je paard kan zorgen (om wat voor reden dan ook) en daarom hulp nodig hebt.
Het zal wel komen doordat ik uit Brabant kom, dat ik deze afwijkende mening heb, maar ik ga echt niet betalen voor een verzorgpaard.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:17

Op zich kan ik me ergens iets bij voorstellen dat mensen geld vragen voor een paard waar je op rijd, ook al heb ik ook wel zoiets van tja, waarom eigenlijk?

Maar een paard waar niet op gereden kan/mag worden... Hopelijk word het geen gewoonte ;)

Marije__

Berichten: 3858
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:21

juniper schreef:
Wat je ook vaak tegenkomt: 'Ik zoek door mijn nieuwe baan een verzrogster, en vraag een bijdrage in de kosten'. Dan denk ik ja, je hebt zelf geen tijd, dat laat je iemand voor jou werken, en dan vraag je er nog geld voor ook. Dat is toch het zelfde als: 'Ik zoek een huishoudster omdat ik een drukke baan heb, en vraag een bijdrage in de kosten'.

Dit vind ik precies ook! Zo jammer dat mensen geld vragen.. en dan ook flinke bedragen voor 2x per week rijden, wat voor mij bijvoorbeeld mijn halve maandloon is! dus voor veel mensen is het niet te doen ..
Zo jammer ook want dan blijft dat paardje maar stil staan,..

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Geld betalen als verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:23

ik doe enkel 1 dag in de week en om dan bijv. 50 euro te betalen vind ik van de gekke :+ Waar ik nu paard bijrijd is het gratis en erg leuk voor zover ik zie! (1 x pas geweest)

Ewan

Berichten: 273
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Geld betalen als verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:27

Inderdaad als je mag rijden vind ik een bijdrage normaal, maar als je alleen mag poetsen en wandelen.... zou ik er geen cent voor betalen....

Ewan

Berichten: 273
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:31

Marije__ schreef:
juniper schreef:
Wat je ook vaak tegenkomt: 'Ik zoek door mijn nieuwe baan een verzrogster, en vraag een bijdrage in de kosten'. Dan denk ik ja, je hebt zelf geen tijd, dat laat je iemand voor jou werken, en dan vraag je er nog geld voor ook. Dat is toch het zelfde als: 'Ik zoek een huishoudster omdat ik een drukke baan heb, en vraag een bijdrage in de kosten'.

Dit vind ik precies ook! Zo jammer dat mensen geld vragen.. en dan ook flinke bedragen voor 2x per week rijden, wat voor mij bijvoorbeeld mijn halve maandloon is! dus voor veel mensen is het niet te doen ..
Zo jammer ook want dan blijft dat paardje maar stil staan,..



Als je op een manege gaat rijden betaal je minimaal 2x zoveel als voor een verzorgpaard... en mag je een uurtje per week op ene paard dat je niet eens zelf mag kiezen! Dat is pas oplichting...

Ik heb zelf 2 verzorgsters en die betalen allebei een bijdrage, zij mogen beide 2 vaste dagen in de week en kunnen dan doen wat ze willen... ik moet toch ook voor mijn paard betalen aan stalling enzo... en zij maken gebruik van mijn spullen en paard, zie dat als afschrijving. Als je een auto of trailer huurt moet je er toch ook voor betalen...

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:33

Ja maar je betaald toch ook niet voor een auto die niet rijd, of waar je alleen maar in mag kijken ;)

edit

en op de manege mag je gratis met de paarden wandelen :+

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:41

mijn bijrijdster leverde ook een bescheiden bijdrage.
Toen mijn paard ziek werd en niet meer gereden kon worden voor langere tijd, hoefde ze die tijd ook niet te betalen. Ik was al blij als zij eens werk uit handen nam. :D
Met haar had ik de afspraak dat zij de hoefsmid betaalde en ik de rest.
Nu staat mijn [paard op vol pension en hoeft alleen nog maar gereden te worden.
Nu zou ik aan een toekomstige bijrijdster ( de vorige is gestopt ) wel een bijdrage vragen omdat deze niets meer hoeft te doen dan alleen rijden.Poetsen voor het rijden kan ik geen klusje noemen, dat doe je altijd voor je het zadel er op legt.
Bij mij geld...niet rijden is niet betalen!
En als bijrijdster extra komt omdat ik ziek ben of zo dat vraag ik daar ook geen meerprijs voor.
Dan ben ik erg blij met die paar extra handen.

Zoekt iemand nog een leuk paard rondom Beesd??

Carline
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-09-03

Re: Geld betalen als verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:48

Ja, vind het idd helemaal gek als je moet betalen om een paard te verzorgen. Als ze je dan vragen es te helpen uitmesten, vind ik dat toch al meer dan voldoende. Als bijrijder snap ik het wel, of als je halve stal doet met iemand.

Maar anderzijds, er zijn wel therapieën zoals "Knuffel een koe" die 150 euro per dag kosten. Als je een gek vindt die ervoor wil betalen... Dan knuffel ik toch nog liever een paard...

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Geld betalen als verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:52

Idd. dat een bijrijder betaald is normaal,maar iemand die verzorgd,mest en voert en dan ook mag rijden?die hoeft toch niet te betalen?

Mariindaa

Berichten: 255
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Etten-leur

Re: Geld betalen als verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:02

Schandalig, volgende keer staat er een collectant naast de weg een bijdrage te vragen om te kijken op een afstandje!

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Geld betalen als verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:05

Ik kan me wel voorstellen dat mensen een bijdrage vragen als het echt alleen om het rijden gaat.
Maar als het bijv. om het verzorgen (dus uitmesten etc.) en rijden gaat vind ik het al raar..
In mijn ogen doe je dan klusje inruil voor het rijden..

Zelf zou ik ook nooit voor een verzorgpaard betalen.
Heb ik ook nog nooit gedaan, spullen koop ik weleens dat vind ik wel normaal.

Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:13

Ik heb al 2x iemand gehad die elke week op één van mijn paarden kwam rijden (wandelingen). Het waren geen goede ruiters, ze deden weinig fout, maar mijn paarden leerden er ook niets van.
Ik betaalde alles, en ze gebruikten mijn materiaal. Geen van beide heeft ooit gevraagd of ze achteraf eens moesten helpen om de stal uit te mesten, zelfs poetsen deden ze niet.
Ik bracht het materiaal naar de wei, ze zadelden op, gingen rijden, zadelden af en weg waren ze. Al het werk bleef voor mij.
Na deze ervaringen denk ik , als ik ooit nog iemand zou laten rijden, dat ik toch een bijdrage zou vragen, al was het maar voor de hoefsmid.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 13:16

Jeetje, dat zou ik niet doen :o Ik ben niet zo aardig.

Als ik een eigen pony zou hebben zou ik wel verwachten dat mensen uitmesten op de dag dat ze er zijn, maar verders zouden ze niet hoeven te betalen.

En ze mogen mooi zelf de spullen halen en zeker ook poetsen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:20

Als t om verzorgen gaat, dus ook stallen uitmesten enzo dan vind ik dat de verzorger gratis mag rijden als tegen prestatie.
Bijmij is t zo dat mijn paard vol pension staat dus mijn bijrijder hoeft niks te doen dan alleen te rijden en lol te maken.
Ze krijgt daarbij keer per week les van mij ( meer omscholing naar de manier van rijden wat ik doe, bitloos en boomloos etc ).
Daar betaald zij een bedrag voor van 50 per maand voor 3 keer rijden per week waarvan 1 keer les. Ook mag ze met mij erbij de stad in met paard of een bosrit maken. Het is de bedoeling dat ze volgende zomer ooka lelen t bos in gaat. Dan vind ik een beidrage echt niet gek hoor. Ik betaal vol pension geld en sta mn paard 3 dagen per week af aan haar voor haar plezier ;)

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:23

Ik heb ook een shet gehad waar ik een meisje voor had.
Meisje was zwaar verliefd op shet en hielp me om het dier in te rijden.
Zij poetste zelf (of samen, gezelig) en gaf het dier wat lekkers na het werken.
Onder het rijden deed ik de stal, ook had ik alle spullen zelf aangeschaft.
Ik rekende niets voor het rijden van de pony, het was gewoon een genot die twee samen te zien <3

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Geld betalen als verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:30

Ik zou zeggen, ga dan manegepony's borstelen, is gratis en je doet er de beestjes een heel groot plezier mee, even die persoonlijke aandacht.

Ik laat mijn bijrijder ook niets betalen, ben al lang blij dat mijn paard extra aandacht krijgt en met respect behandeld wordt.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 14:17

Solleke_Noah schreef:
Ik zou zeggen, ga dan manegepony's borstelen, is gratis en je doet er de beestjes een heel groot plezier mee, even die persoonlijke aandacht.


Hoe bedoel je dit? ;) waarom manege paarden gaan borstelen? Omdat het gratis is? Dus dan moeten we maar wel gaan betalen om particulieren paarden te mogen borstelen, omdat die mensen er eigenlijk de tijd niet voor hebben?

Marije__

Berichten: 3858
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:23

Marije__ schreef:
juniper schreef:
Wat je ook vaak tegenkomt: 'Ik zoek door mijn nieuwe baan een verzrogster, en vraag een bijdrage in de kosten'. Dan denk ik ja, je hebt zelf geen tijd, dat laat je iemand voor jou werken, en dan vraag je er nog geld voor ook. Dat is toch het zelfde als: 'Ik zoek een huishoudster omdat ik een drukke baan heb, en vraag een bijdrage in de kosten'.

Dit vind ik precies ook! Zo jammer dat mensen geld vragen.. en dan ook flinke bedragen voor 2x per week rijden, wat voor mij bijvoorbeeld mijn halve maandloon is! dus voor veel mensen is het niet te doen ..
Zo jammer ook want dan blijft dat paardje maar stil staan,..



Als je op een manege gaat rijden betaal je minimaal 2x zoveel als voor een verzorgpaard... en mag je een uurtje per week op ene paard dat je niet eens zelf mag kiezen! Dat is pas oplichting...

Ik heb zelf 2 verzorgsters en die betalen allebei een bijdrage, zij mogen beide 2 vaste dagen in de week en kunnen dan doen wat ze willen... ik moet toch ook voor mijn paard betalen aan stalling enzo... en zij maken gebruik van mijn spullen en paard, zie dat als afschrijving. Als je een auto of trailer huurt moet je er toch ook voor betalen...[ /quote]
Ik snap jou gedachte wel hoor.
Maar stel dat je een paard hebt en je komt vanwege tijdnoot haast niet meer bij je paard, is het toch juist fijn als er iemand is die wilt komen rijden. Dan heb je in ieder geval genoeg tijd voor andere dingen en word je paard bereden. Dat is dan hulp van de bijrijder aan jou.. Als ze ook nog eens moeten betalen zou de bijrijder eerder afhaken.

Marije__

Berichten: 3858
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:26

Iphi schreef:
Ik heb al 2x iemand gehad die elke week op één van mijn paarden kwam rijden (wandelingen). Het waren geen goede ruiters, ze deden weinig fout, maar mijn paarden leerden er ook niets van.
Ik betaalde alles, en ze gebruikten mijn materiaal. Geen van beide heeft ooit gevraagd of ze achteraf eens moesten helpen om de stal uit te mesten, zelfs poetsen deden ze niet.
Ik bracht het materiaal naar de wei, ze zadelden op, gingen rijden, zadelden af en weg waren ze. Al het werk bleef voor mij.
Na deze ervaringen denk ik , als ik ooit nog iemand zou laten rijden, dat ik toch een bijdrage zou vragen, al was het maar voor de hoefsmid.

Dat begrijp ik ja. Zelf rij ik zo vaak als ik wil op mijn verzorgpony, en hoef daar voor niet te betalen. Wel heb ik een zadel aangeschaft, verzorgingsproducten en zadeldekken. Ik poets haar, mest haar stal uit en doe overige klusjes.
Ze vinden het juist alleen maar fijn dat ik kom, omdat hun pony anders stil staat.

Moschino

Berichten: 329
Geregistreerd: 26-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:28

Ewan schreef:
Als je op een manege gaat rijden betaal je minimaal 2x zoveel als voor een verzorgpaard... en mag je een uurtje per week op ene paard dat je niet eens zelf mag kiezen! Dat is pas oplichting...


Je betaald toch echt voornamelijk voor de instructie, een les op een eigen paard of een manegepaard maakt nl. ook nauwelijks verschil in de kosten. Je vergelijking gaat dus niet echt op.
Bovendien is er een verschil tussen een paard verhuren omdat je er inkomsten mee wilt generen, of een paard 'verhuren' (bijrijder) omdat het je werk ontneemt.