Verzorgpaarden - niet in trek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Verzorgpaarden - niet in trek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:37

Dan zou ik het als eigenaar niet willen gokken op "als het goed is".
Wie met of op mijn dieren schade veroorzaakt. Zorgt zelf maar voor een oplossing.
Anders is het einde verhaal mbt delen.

Als je het niet nodig vindt dat je een vergoeding krijgt, is dat toch prima.
Een fijne en goede ruiter is immers goud waard!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 08:53

Pascalle90 schreef:
Ik vind de discussie over wel of niet betalen voor een verzorg/bijrijd paard wel interessant. Als je bijvoorbeeld kijkt naar mijn situatie: Ik heb een paard die een leuke dressuurproef kan lopen, die mee mag op buitenrit en hij mocht zelfs een weekend mee naar de veluwe, alles is bespreekbaar. Op stal hoeft niet gemest of gevoerd te worden en we zijn voorzien van alle faciliteiten die je maar kunt verzinnen. Er hoeven dus geen klusjes gedaan te worden. In mijn situatie zou ik het wel reëel vinden om een bijdrage te vragen.

Ik vraag alleen geen bijdrage omdat ik mijn bijrijder zelf heb gevraagd om te gaan bijrijden omdat ik denk dat deze persoon uitermate goed bij mijn paard past en ik dus zelf per se deze bijrijder wilde.

Nog een andere vraag.. ik las net iets over de maand vooruit betalen. Wat nou als het paard halverwege de maand kreupel wordt? Wordt dan uitgerekend hoeveel de verzorger terugkrijgt of heb je dan als verzorger gewoon pech?

Mijn huidige bijrijder krijgt haar geld terug per maand als ze niet kan rijden, want daar betaalt ze voor.
Wij berekenen het niet op de dag uit hoeveel ze dan nog van de maand terug zou krijgen.
Als paard 2 weken onzuiver loopt zou ze inderdaad pech hebben, hoort erbij vind ik.

Toen vorig jaar mijn paard 3 maanden een hoefzweer en daarna een verrekking had heeft ze die maanden wel teruggekregen.

Overigens valt het me écht steeds meer op; ik wordt overspoelt met mensen die een bijrijder zoeken voor hun paard, maar je kunt nauwelijks nog advertenties vinden van mensen die een paard zoeken.
Ik heb ook pas 2 reacties gekregen die beiden tot niets zijn uitgelopen.
Wat een verschil met de 30+ reacties van 3 jaar geleden :wow:

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:30

Anke schreef:
Wie met of op mijn dieren schade veroorzaakt. Zorgt zelf maar voor een oplossing.

Daar kom jij niet onderuit. Jij bent wettelijk gezien aansprakelijk voor je paard. Dus de verzekeringsmaatschappij van de geparkeerde auto komt naar jou. Kun je nog zo hard doorverwijzen naar je bijrijder: zo werkt het niet. Jij bent daar met je AVP verzekering voor verzekerd. Kost je meestal niets (navragen of je niet toevallig een eigen risico hebt) en er zitten geen schadevrije jaren op een AVP.

Jouw bijrijder kán daar geen verzekering voor afsluiten. Ja. Die zal ook een AVP nodig hebben mocht ze bijvoorbeeld een kras op je zadel maken. Maar die auto wordt door haar verzekering niet vergoed.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:35

Ik denk inderdaad dat er best veel eigenaren hoge eisen stellen aan een verzorgster.

Toen ik er 1 zocht had ik er binnen een week 1. En een hele fijne/lieve/betrouwbare. Ze is er nu
alweer een jaar en ik ben onwijs blij met haar. Ze doet nooit moeilijk en mag in principe alles
van mij. Ze mag alle doordeweekse dagen rijden (dat redt ze niet met school, ze rijdt geloof ik 2x per week
ofzo). We zijn een keer met de trailer naar het strand gegaan als bedankje.

Ze is nog maar 15 en rijdt geen specifiek niveau. Vond ik totaal onbelangrijk. Ze is erg lief voor mijn pony's, rijdt ze net zoals ik en komt altijd haar afspraken na.

Ik vraag er niets voor, ben allang blij dat ze wil komen :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:44

Ik als verzorgster merk ook steeds meer de hoge eisen. Ik was blij toen ik 16 werd, was ineens alles 18+. Ik heb nu 2x de kans gekregen (vorige paard is verhuisd), en ik ben nu dus bij een geweldig adresje!
Ik kijk wel eens bij advertenties... het liefst minimaal m1 niveau en 150 euro bijdrage, of helemaal niet mogen rijden maar wel 40 euro bijdrage.

Geen probleem met bijdrages verder, betaal ik ook: maar ik mag dan ook heel veel in overleg. Soms heb ik het idee dat je bijna moet solliciten om een paard te mogen verzorgen.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:36

Ik kan me niet vinden in bijdrages,je moet blij zijn dat hij/zij je uit de brand helpt.
In de meeste gevallen is het zo dat de eigenaar tijd te kort komt.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 17:48

Op dit moment ben ik op zoek naar een verzorgpaard.
Nu wil ik wel reageren op het wel/niet betalen. Ik vind een bijdrage niet erg maar het is persoonlijk waarvoor je het wil betalen.
Ik wil geen bijdrage betalen voor een pony die ik uit de klei moet trekken en op moet zadelen in een schuilstal en geen bak aanwezig is. (En ja dit word soms wel verwacht..)
Maar een paard wat in het bos staat op een pensionstal met alle voorzieningen wil ik best een bijdrage leveren. Maar dan zie ik het als vergoeding voor de voorzieningen :=

Eigenaren hebben soms ook te veel (rare) eisen waardoor ik ook af haak.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:44

Dungen schreef:
Op dit moment ben ik op zoek naar een verzorgpaard.
Nu wil ik wel reageren op het wel/niet betalen. Ik vind een bijdrage niet erg maar het is persoonlijk waarvoor je het wil betalen.
Ik wil geen bijdrage betalen voor een pony die ik uit de klei moet trekken en op moet zadelen in een schuilstal en geen bak aanwezig is. (En ja dit word soms wel verwacht..)
Maar een paard wat in het bos staat op een pensionstal met alle voorzieningen wil ik best een bijdrage leveren. Maar dan zie ik het als vergoeding voor de voorzieningen :=

Eigenaren hebben soms ook te veel (rare) eisen waardoor ik ook af haak.

Tja, hier zou je ze ook uit de klei moeten trekken.
En nee, er is hier ook geen bak, geen kantine etc.
Maar gezien de prijzen van stalling in de randstad is bijdrage hier niet raar (overigens vraag ik die niet).
En wat ik in de klei heb staan doet niet onder voor menig paard op chique pension stal, maar blij zijn ze wel omdat ze gewoon lekker buiten in de klei mogen staan ipv opgehokt. (dat kan de hele winter nog)
Ben vandaag ook de uitdaging weer aangegaan en we gingen keurig schoon op concours :D ondertussen staat ie weer in de klei.. en moet ik hem morgen weer fatsoeneren.
Ja chique stal is leuk, maar nu heb ik veel blijer paard.
De klei... https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=566528EC

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:40

Randstad is misschien anders maar als je hier een bijdrage van €100 moet betalen voor een paard op de wei. Daar kan je een eigen paard voor op de wei zetten.

En kwa kwaliteit zullen ze vast niet onder doen :n . En eerlijk ras en/of afkomst maakt me niets uit :=

En een stal met voorzieningen hoeft natuurlijk niet te zeggen dat paarden opgehokt staan.. Er zijn hier genoeg stallen waar ze elke dag of 24 of 12 uur per dag op de wei staan. En een bak,kantine,poetsplaats etc hebben.

Overigens voel ik me echt niet te goed om een paard uit de klei te trekken en een paar drollen uit de stal te scheppen. Maar daar heb ik gewoon minder voor over ;)

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:47

Ik zal hier ook even reageren vanaf de verzorgerskant :D

Of ik bereid ben om een bijdrage te leveren hangt er vanaf wat ik allemaal mag/kan/moet, als ik 1x per week mag komen rijden en dan ook drie stallen uit moet mesten ga ik geen 50 euro betalen, of ik nu een binnenbak heb of niet. Bij mijn huidige paardje hebben ze zes stallen, een wei, een paar paddocks en een buitenbak, voor sommigen is het misschien niet veel maar ik vind het er heerlijk. En ja soms help ik met het uitmesten van de wei of de stal (wat eigenlijk niet perse hoeft) maar ik krijg er wel een blij paard voor terug, ik zou het niet willen omruilen voor iets waar ik allerlei faciliteiten heb :) maar dat is natuurlijk mijn eigen mening.
(Ik betaal overigens niet)

sommige eigenaren vragen wel echt onmogelijke dingen, soms zie ik mensen die iemand zoeken van 20+ met minimaal m niveau die ook nog een 200 euro wil betalen, sorry maar dan moet je het ook niet gek vinden als je niemand kan vinden.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:55

Toen ik nog een paard had, had ik een lieve en goede verzorgster die niet hoefde te betalen alleen voor haar eigen lessen. Het was mijn paard en ik wilde de teugels in handen houden. Daar bedoel ik mee dat ik alle beslissingen zelf wilde maken zonder inspraak van mijn verzorgster.

Als je laat betalen dat gaat zo iemand in mijn ogen je paard deels 'leasen' en zou dus ook ergens recht op hebben of inspraak ergens op kunnen hebben. Dat wilde ik persee niet.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:02

Daar heb je ook gelijk in desiree, daar zou ik die 50 euro ook niet voor over hebben.

En ik heb ook een voorstel gehad dat ik een x bedrag moest betalen voor het rijden. Maar dan moest ik hem zelf nog wel inrijden := (en ook daar moest ik voor betalen)

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:12

Dungen schreef:
Daar heb je ook gelijk in desiree, daar zou ik die 50 euro ook niet voor over hebben.

En ik heb ook een voorstel gehad dat ik een x bedrag moest betalen voor het rijden. Maar dan moest ik hem zelf nog wel inrijden := (en ook daar moest ik voor betalen)

Oh, daar zou ik ook niet voor kiezen nee... Erg vreemd dat mensen verwachten dat je dat doet

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:15

Zie ik wel vaker voorbij komen: ik zoek iemand met ervaring met jonge dieren die me kan helpen met inrijden. Die vraagt dan een bijdrage of heel genereus geen bijdrage. Voor hulp met inrijden wordt normaal toch betaald door de eigenaar :o? ?

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:20

Zo te lezen ben ik met mijn neus in de boter gevallen :D Ik ben gevraagd om bijrijder te worden, van 5 super paarden. Ik heb een vast paard dat ik als eigen mag beschouwen, en die ik ook gerust een week mag meenemen op vakantie, en de andere 4 mag ik ook pakken als ik daar zin in heb. Ik mag komen en gaan wanneer ik wil, en krijg zelfs een eigen sleutel. Er is geen bak, maar ik mag altijd naar de manege, en kan buiten rijden in een prachtig natuurgebied incl mogelijkheid tot zwemmen. Eigenaar wil me met slecht weer wel ophalen en thuis brengen en ik vermoed dat hij me ook wel naar het strand ofzo wil brengen als ik dat vraag :D Als ik iets wil overleggen, zegt hij: Dat moet jij weten, het is jou paard. :P Ik hoef geen klusjes of iets te doen, en ik betaal... Helemaal niks!
Ik ben 3 weken geleden begonnen :+

Ik heb 12 jaar, 2 eigen paarden gehad, en zelf nooit een verzorger of bijrijder gehad. Geloof dat er maar 2x een ander dan ikzelf op heeft gezeten... :o Heb het nooit kunnen opbrengen om ze af te staan. Met dat in mijn achterhoofd, mag ik helemaal in mijn handjes knijpen met deze kans...

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:25

Heike schreef:
Toen ik nog een paard had, had ik een lieve en goede verzorgster die niet hoefde te betalen alleen voor haar eigen lessen. Het was mijn paard en ik wilde de teugels in handen houden. Daar bedoel ik mee dat ik alle beslissingen zelf wilde maken zonder inspraak van mijn verzorgster.

Als je laat betalen dat gaat zo iemand in mijn ogen je paard deels 'leasen' en zou dus ook ergens recht op hebben of inspraak ergens op kunnen hebben. Dat wilde ik persee niet.

Dat kan ik wel begrijpen, ik zou als ik een paard had gehad en ik zocht een verzorgster ook geen bijdrage vragen om deze rede

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:25

Ik heb nu ook zo'n geweldige plek! Ik betaal een bijdrage, mest wel uit (kost me een kwartiertje), maar in ruil daarvoor mag ik heel veel in overleg: buitenrijden, bitloos, grondwerk, wandelen, vrijheidsdressuur, af en toe vriendin meenemen, en wat niet... de shet mag ik ook meepakken als ik daar zin in heb, daar werk ik dus ook lekker mee.

Ik vind het heerlijk om die verantwoordelijkheid te hebben en dat vertrouwen te krijgen. Misschien dat veel jongere meisjes wat viezer zijn van klusjes of niet mogen rijden. Ik heb altijd geleerd dat klusjes erbij horen. Zouden jongere meisjes die dingen niet zien? Ik weet het niet.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:33

De eigenaar van mijn verzorgpaarden heeft het gehad met jonge meisjes. Hij heeft er 1 gehad die ongeveer hetzelfde mocht als ik. Na een maand belde ze om te zeggen dat ze eigenlijk ook nog wel een vergoeding van 5 euro per uur wilde -O_ Die hoefde niet meer te komen :D
Helemaal geen jonge meiden meer. Ik ben 31 en de andere bijrijder is 37.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:34

Romary schreef:
Zo te lezen ben ik met mijn neus in de boter gevallen :D Ik ben gevraagd om bijrijder te worden, van 5 super paarden. Ik heb een vast paard dat ik als eigen mag beschouwen, en die ik ook gerust een week mag meenemen op vakantie, en de andere 4 mag ik ook pakken als ik daar zin in heb. Ik mag komen en gaan wanneer ik wil, en krijg zelfs een eigen sleutel. Er is geen bak, maar ik mag altijd naar de manege, en kan buiten rijden in een prachtig natuurgebied incl mogelijkheid tot zwemmen. Eigenaar wil me met slecht weer wel ophalen en thuis brengen en ik vermoed dat hij me ook wel naar het strand ofzo wil brengen als ik dat vraag :D Als ik iets wil overleggen, zegt hij: Dat moet jij weten, het is jou paard. :P Ik hoef geen klusjes of iets te doen, en ik betaal... Helemaal niks!
Ik ben 3 weken geleden begonnen :+

Ik heb 12 jaar, 2 eigen paarden gehad, en zelf nooit een verzorger of bijrijder gehad. Geloof dat er maar 2x een ander dan ikzelf op heeft gezeten... :o Heb het nooit kunnen opbrengen om ze af te staan. Met dat in mijn achterhoofd, mag ik helemaal in mijn handjes knijpen met deze kans...

Ik zelf ook hoor, ik heb een super paard zonder te betalen. Wanneer het slecht weer is bellen de eigenaren dat ik niet hoef te komen en ik hoef ook geen klusjes te doen (ik help vaak wel gewoon als bedankje). Ik rijd nu (nog) niet op het paard (mag vanaf dinsdag wel op het andere paard van de eigenaren en als ik ga rijden krijg ik gratis les (eigenaresse is instructrice). In de toekomst mag ik ook wedstrijden gaan rijden maar dat is nog heel verweg en bovenal heb ik een (eigenlijk 2 want ik doe evenveel met het andere paard) super geweldige en lieve paarden :D

Had zelf nooit gedacht zo goed terecht te komen, heb eigenlijk nooit echt eisen gehad

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:37

Ik heb zelf jaren een verzorgpaard gehad kosteloos.
Daarna vrijwillig bijgedragen, nu een eigen pony.
Voor hem heb ik een meisje van 11, ze rijdt niet maar wel veel anders leuks.
Langelijnen, vrijheidsdressuur, parelli, longeren en wat er verder bij hoort mag.
Verder men ik met hem en is ze zoals afgelopen vakantie op de veluwe ook mee geweest het bos in voor een lange rit.
Als ze straks oud genoeg is mag ze van mij ook leren mennen, binnenkort komt er voor mij dressuurles wie weet wil zij haar ook wel wat les geven.
Zij betaald niks, maar als ik op vakantie wil of een weekend weg zijn ze er, een van haar ouders is er ook standaard bij.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:43

Dat is meer waard dan een bijdrage.
Zo gaat dat hier ook. Verzorgster die de dieren verzorgd heeft toen wij op vakantie gingen. Heb ik dit jaar een ponykamp kado gedaan. Gewoon om haar te bedanken voor alle inzet afgelopen 1,5 jaar.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:52

Iris82 schreef:
Anke schreef:

Daar kom jij niet onderuit. Jij bent wettelijk gezien aansprakelijk voor je paard. Dus de verzekeringsmaatschappij van de geparkeerde auto komt naar jou. Kun je nog zo hard doorverwijzen naar je bijrijder: zo werkt het niet. Jij bent daar met je AVP verzekering voor verzekerd. Kost je meestal niets (navragen of je niet toevallig een eigen risico hebt) en er zitten geen schadevrije jaren op een AVP.

Jouw bijrijder kán daar geen verzekering voor afsluiten. Ja. Die zal ook een AVP nodig hebben mocht ze bijvoorbeeld een kras op je zadel maken. Maar die auto wordt door haar verzekering niet vergoed.

Is het dan niet zo dat als ik als eigenaar verzekerd ben voor de schade aan derden die mijn paard aanricht, de bijrijder een verzekering heeft voor eventuele schades aan mijn paard?

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:18

barbaras schreef:
Iris82 schreef:

Is het dan niet zo dat als ik als eigenaar verzekerd ben voor de schade aan derden die mijn paard aanricht, de bijrijder een verzekering heeft voor eventuele schades aan mijn paard?

De eigenaar van een dier, is verantwoordelijk voor de gedragingen van zijn dier. Krom gezegd, als 1 of andere debiel de draden van jou wei doorknipt en paard gaat ervandoor en maakt schade, draai jij er zelfs nog voor op.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 06:33

ja dat begrijp ik maar als een bijrijder er mee de weg op gaat en dus bestuurder is vindt ik het niet normaal. Als ik iemands auto leen en die aan puinpoeier rij zijn ook de kosten/risico toch voor mij? Tenminste zo zie ik het als ik iets van iemand anders kapot maak na gebruik.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:16

Mee eens Barbaras