eigenaar bijrijdpaard heeft andere ideeen - wat te doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:35

-O- Als volwassen vrouw op een Welshpony van 1.20 win je echt gegarandeerd niets op concours.Ik begrijp jouw probleem wel want je hebt je natuurlijk gehecht aan de pony, maar de eigenaresse blijft toch de baas. Als je het dier niet wilt kwijtraken zou ik me schikken naar de situatie. Anders krijg je ruzie en hebt straks niets meer.Althans, zo schat ik het in vanachter de computer!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:47

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, maar dan andersom. Hier een ouder vrouwtje die een jong paard had gefokt, kon zelf niet goed rijden, maar zocht iemand die haar jonge paard wou bijrijden zodat zij er af en toe eens in stap op kon zitten. In het begin was het allemaal rooskleurig, ik moest maar doen alsof het mijn paard was, moest het rustig aan doen want het was nog een jong paard (nét 3 jaar), mocht ermee doen wat ik wou, ze zou zich nergens mee bemoeien, etc... Ik betaalde ook een bijdrage omdat ze nog een ander paard had en de kosten te veel werden. Maar na enkele maanden moest alles plots snel gaan, ze kon niet wachten tot ik op wedstrijd zou uitbrengen. Paard was amper drie maanden onder het zadel en ik zou al op wedstrijd moeten gaan met hem. Natuurlijk veel te vroeg en paard kon nog niet veel, dus we behaalden niet de resultaten die zij wilde zien. Kreeg ik op een dag telefoon dat ze had besloten dat ik hem niet meer zou rijden omdat ze vond dat er niet genoeg vorderingen gemaakt werden, was zelf ook blij dat ik ervan af was, zo'n wispelturige vrouw. Je kan toch niet verwachten van een paard dat pas ingereden is dat ie de sterren van de hemel gaat lopen 8)7
Het blijkt dat ze hem na mij nog onder een GP ruiter heeft willen uitbrengen, maar die kon er blijkbaar helemaal niets mee. Paard zou op wedstrijd niet te houden zijn en gewoon terug naar de trailer lopen. Een jaar later zou ze hem verkocht hebben aan een vrouw van in de 50 die er nu gewoon recreatief mee rijdt, terwijl ze tegen mij altijd gezegd heeft dat ze hem nooit zou verkopen, want dit was haar eigen gefokte "baby".

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:48

Hoevaak per dag / week / maand rijden die kinderen en hoevaak per dag / week / maand rijd jij?

Als jij die pony gewoon goed voor elkaar hebt, dan verdwijnt hetgeen jij eraan traint niet zomaar. Als dat paard na 1 of 2 keer kindjes erop "verpest" is, dan is die pony nog helemaal niet voor elkaar, althans, dat is mijn mening.

Ga in overleg met de buurvrouw. Geef aan wat je verwachtingen waren en vraag wat precies de bedoeling was. Op basis van die antwoorden kun je jezelf een mening vormen en een keuze maken.

PollyJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 19:30

Snollygoster schreef:
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, maar dan andersom. Hier een ouder vrouwtje die een jong paard had gefokt, kon zelf niet goed rijden, maar zocht iemand die haar jonge paard wou bijrijden zodat zij er af en toe eens in stap op kon zitten. In het begin was het allemaal rooskleurig, ik moest maar doen alsof het mijn paard was, moest het rustig aan doen want het was nog een jong paard (nét 3 jaar), mocht ermee doen wat ik wou, ze zou zich nergens mee bemoeien, etc... Ik betaalde ook een bijdrage omdat ze nog een ander paard had en de kosten te veel werden. Maar na enkele maanden moest alles plots snel gaan, ze kon niet wachten tot ik op wedstrijd zou uitbrengen. Paard was amper drie maanden onder het zadel en ik zou al op wedstrijd moeten gaan met hem. Natuurlijk veel te vroeg en paard kon nog niet veel, dus we behaalden niet de resultaten die zij wilde zien. Kreeg ik op een dag telefoon dat ze had besloten dat ik hem niet meer zou rijden omdat ze vond dat er niet genoeg vorderingen gemaakt werden, was zelf ook blij dat ik ervan af was, zo'n wispelturige vrouw. Je kan toch niet verwachten van een paard dat pas ingereden is dat ie de sterren van de hemel gaat lopen 8)7
Het blijkt dat ze hem na mij nog onder een GP ruiter heeft willen uitbrengen, maar die kon er blijkbaar helemaal niets mee. Paard zou op wedstrijd niet te houden zijn en gewoon terug naar de trailer lopen. Een jaar later zou ze hem verkocht hebben aan een vrouw van in de 50 die er nu gewoon recreatief mee rijdt, terwijl ze tegen mij altijd gezegd heeft dat ze hem nooit zou verkopen, want dit was haar eigen gefokte "baby".

Hetzelfde hier. Ze is heel erg van 'doe maar' maar ze wil inderdaad ook al heel snel en erg prematuur inschrijven voor westrijden, die boot moet ik dus steeds ook afhouden.

Kinderen mogen ook gewoon rijden met fietshelm of zonder cap, en krijgen helemaal geen horse smarts mee. Vandaar dat ik het ook zo erg moeilijk vind allemaal om daar gewoon vrolijk aan mee te doen. Eigenaar wil nochtans graag dat ik erben om te helpen met de kinderen.
Afgesproken was ook dat ik in de winter op de trainingsstal zou gaan lessen, maar nu vroeg ze of ik dan de kleine zou kunnen meenemen? Dat wordt me toch een beetje te gek..

Jolliegirl

Re: eigenaar bijrijdpaard heeft andere ideeen - wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:55

Nogmaals...
Heb je voordat je dit topic opende al met de eigenaar gesproken over dit probleem??

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:58

Kan ze er niet een brave pony bij nemen? Of heeft ze al een tweede paard oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:01

Wat ik zou doen... Tja.. Pony is 1.20, ik vraag me sowieso al af in hoeverre je daar serieus wedstrijden mee wilt rijden als je zelf al aangeeft dat je er qua lengte 'net' op past, maar goed, dat terzijde...

Hoe rot ook, niet jouw pony, dus niet jouw keuzes om te maken wie er wel of niet op kunnen/mogen rijden. Of de pony ook een kinderpony kan worden ligt ook enigzins aan de pony maar ik vraag me net als Jolliegirl af of je het überhaupt al met de eigenaresse erover hebt gehad hoe jij deze situatie ziet. Communicatie is toch juist belangrijk? En als je allebei volwassen bent lijkt dat me toch geen punt?

Citaat:
Echter past dit niet in het plaatje van de training van een wedstrijdpony. De pony is werkwillig maar moet ook regelmatig gecorrigeert worden zodat ze niet over je heen loopt. Met een jong kind, en de eigenaresse die zo onervaren is, gaat het in dat perspectief helemaal mis. Ik zie mijn werk dat ik geinvesteerd heb zo verdwijnen.

Nee, jij víndt het niet passen in het wedstrijdponyplaatje. En de tijd die je erin investeert kan je altijd kwijtraken, hoe bot ook.

Ik zou toch echt éérst eens met de eigenaresse te gaan praten over hoe jij de situatie ziet en wie weet dat zij de situatie wel heel anders ziet. Een goed gesprek kan al een hoop oplossen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:11

Ik snpa dat je teleurgesteld bent omdat het anders uitpakt dan je had verwacht, maar aan de andere kant snap ik heel goed dat de buurvrouw niet alleen voor jou houdt, maar ook graag haar kleinkinderen ziet rijden. Niet betalen voor vp en toch een pony voor jezelf is een scenario dat te mooi is om waar te zijn.
Denk ook dat de combinatie kinder en wedstrijdpony heel goed mogelijk is. De pony heeft echt wel door wie op hem zit. Zeker in de basissport is dat echt geen probleem, ook met een paar keer per week trainen voor de wedstrijd kom je er wel.

Ik snap echter heel goed dat je wel duidelijke afspraken wilt en niet voor kinderoppas wilt spelen. Ik zou zeggen, ga een goed gesprek aan met de buurvrouw.

Uiteindelijk geldt inderdaad, niet jouw pony, niet jouw regels.

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:16

ik zou met de buurvrouw gaan praten en proberen afspraken te maken met vaste dagen voor jou en vaste dagen voor haar klein kinderen en als dat niet lukt, zou ik op zoek gaan naar een andere pony/paard om te rijden

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:21

Uit persoonlijke ervaring:

Wedstrijd rijden met een pony en kinderen die er op rijden = geen probleem.

Maak een beslissing en volg je gevoel.
Maar dit is en blijft wel het risico met het rijden van andermans eigendom.

Het ene moment heb je het. En het volgende moment heb je niets.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:28

Kaka schreef:
Heel eenvoudig: beestje is niet van jou. Als de eigenaar andere plannen heeft, heb jij je daarbij neer te leggen. Als jij een wedstrijdpony wilt, moet je er zelf een kopen.

Misschien wel kort door de bocht, maar ik vrees dat dit wel de werkelijkheid is.
Het is niet jouw pony, je betaalt er geen bijdrage voor en de eigenaresse betaalt ook nog eens jouw lessen.
Daarvoor terug krijgt zij jouw kennis en kunde (een win win situatie).

Qua ponymaat en wedstrijdambities: er heeft hier in de Randstad een shetlander met een volwassen amazone verdienstelijk in het Z gelopen bij de paarden. Dus zo'n probleem lijkt me dat niet.
Ik kan me wel voorstellen dat de eigenaresse het leuk vindt dat haar kleinkinderen er ook mee leren rijden. En misschien ook wel interesse krijgen in wedstrijdjes. Als je de pony wil blijven doen, denk ik dat je water in de wijn zal moeten doen en gezellig samen de pony delen. Dat zal betekenen dat je wat minder ambitieus kunt zijn maar dat is "al in the game" bij een verzorgpaard.
Als je dat niet wilt, tja dan zul je er toch zelf eentje moeten kopen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:29

Volgens mij missen sommigen dat TS zelf al heeft gemeld dat ze natuurlijk niks te zeggen heeft omdat het haar paard niet is.

Ik kan me voorstellen dat je niet meteen met de eigenaar het gesprek bent aangegaan, maar eerst hier vraagt hoe je dit het beste kunt aanpakken. Als je je echt zorgen maakt dat de pony de beide rollen niet kan vervullen zou ik die zorg niet op die manier zo tegen haar uiten want dat komt al snel aan als: "Idioot, je snapt toch ook wel dat het niet zo kan." (Ook al bedoel je het niet zo)

Dus ik zou vragen hoe zij dat voor zich ziet? Misschien denkt ze dat het prima te combineren valt. Dan zou je iets kunnen zeggen als: maar wat nou als het niet te combineren valt? Bijvoorbeeld dat de pony te pittig blijkt voor de kinderen of te suf voor wedstrijden?

Als ze denkt dat het niet te combineren valt betekent het dus dat er moet worden gekozen. Ik kan me voorstellen dat dat voor haar ook moeilijk ter sprake te brengen is en onbewust kan ze het dan zo moeilijk mogelijk voor je maken in de hoop dat je zelf afhaakt. Als dat zo is, is het niet gemeen bedoeld van haar maar meer dat ze niet weet hoe ze er mee om moet gaan. Maar die knoop moet dan wel worden doorgehakt.

Veel succes hiermee!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:41

Met een pony van 1.20 m. tussen de paarden starten lijkt me een no-go.

Denk dat je je zult moeten neer leggen bij het delen vd pony.
Wellicht kunnen er wel goede afspraken gemaakt worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:51

Als het met een shetlander kan.... Dan kan het met elke pony. Maar lengte en gewicht moeten wel passen uiteraard...

Ik heb een D-pony doorgereden van zadelmak t/m L2 dressuur terwijl ze tegelijkertijd mee reed in manege en beginnerslessen.

Ik reed haar meestal 3x per week. Heb zelfs gehad dat nadat ik haar gereden had, ze nog een kinderlesje mee moest lopen. Dat voelde vervelend omdat de beste beloning is om haar af te zadelen en wat lekkers te geven. Dat kon dan niet en wat ik er in reed werd er voor mijn gevoel gelijk weer uitgereden.

Toch ging de combinatie heel aardig en heb ik met haar dikke punten en prijzen gereden tussen de paarden. Wel ben ik toen we L2 waren overgestapt naar een andere fokker waar geen kinderlessen werden gegeven en ik het paard of de pony hoogstens met hunzelf en hun dochters hoefde te delen.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:01

De kleinkinderen rijden erop onder begeleiding van de instructeur die jou ook lesgeeft? Mwauh, dan zou ik me er niet zo druk om maken. Daarnaast verpest een keertje rond hobbelen met de kids de pony echt niet. Maar goed, je zegt al dat de kinderen het eigenlijk helemaal niet leuk vinden dus er kunnen dan nog 2 dingen gebeuren:
1 kids krijgen een andere hobby en zij of de ouders laten oma echt wel weten dat er dan echt geen tijd is voor pony hobbelen.
2 pony wordt heet, kids krijgen vliegles en zien het niet meer zitten.