Verzorgpaarden - niet in trek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:44

Ik snap je punt Gianti, en laten we even voor de duidelijkheid voorop stellen dat ik nog nooit een betalende bijrijdster heb gehad, maar ik zulke ontzettend negatieve ervaringen heb gehad met bijrijdster dat ik er ook echt geen zin meer in heb als er niets meer tegenover staat.

Voor mij is het juist een indicatie dat iemand het voor het paard doet: ze hebben er zelfs geld voor over om iets met mijn paard te gaan doen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:44

HorseTopShop schreef:
Dit herken ik zoooo.

En heb je eindelijk een goede gevonden, koopt ze zelf een paard :+ :')

Dus dit... :\

Nachtlampje

Re: Verzorgpaarden - niet in trek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:45

Jij kunt mijn gedachten beter verwoorden als ik zelf kan Nelleke :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:50

Ik heb nooit online een verzorgpaard gezocht maar je advertentie zou mij persoonlijk afschrikken op de (door mij zo geïnterpreteerde) toon. Bijvoorbeeld "Je bent niet te beroerd om er te zijn met bekappen, verweiden van de paarden of andere gezamenlijke stalklussen". Dit lees ik als 'ik hoop toch dat je op z'n minst niet zo lui bent dat je niet 2x in de week wil helpen met alles waar ik geen zin in heb'.

Ik weet als lezer niet hoe vaak paarden van weiland wisselen, hoeveel paarden er staan, etc. Stalklussen is in mijn ogen niet alleen jaarlijks de stal schoonspuiten maar ook al het andere wat er bij komt kijken, dat kan zomaar een paar uur per week zijn maar dat specificeer je niet. Dat in combinatie met de toon waarop ik het lees (en het feit dat je ook nog een bijdrage vraagt) zou me verder laten zoeken.

Dus precies wat je zegt, mensen interpreteren je advertentie misschien heel anders dan hoe jij het bedoelt :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:52

Nachtlampje schreef:
Jij kunt mijn gedachten beter verwoorden als ik zelf kan Nelleke :P

:D

Ik begrijp jou advertentie heel goed hoor! Ik heb ook het gevoel dat men tegenwoordig niet meer echt graag een paard komt verzorgen, terwijl ik destijds (8jr geleden) mijn paard heb gekocht omdat ik niet fatsoenlijk een bijrijdpaard meer kon vinden. :+

Wel ben ik het deels eens met de reacties in dit topic over de inhoud van je advertentie. Meer specificeren (bijv, hoogte van bijdrage, hoeveelheid stalklusjes) en benadrukken wat er allemaal wel mag zou misschien helpen! :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:53

@Yessy: waarom zou jij dan afknappen door het woord 'klusje'? Dat hoort er toch gewoon bij? :)

Behalve heel veel plezier geeft een paard ook heel veel werk.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:53

Pfjoh, inderdaad ja.

Toch maar eens een nieuwe maken dan :+

En dankjulliewel voor de tips bokkers :D
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 04-08-15 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:54

_Nelleke_ schreef:
Ik snap je punt Gianti, en laten we even voor de duidelijkheid voorop stellen dat ik nog nooit een betalende bijrijdster heb gehad, maar ik zulke ontzettend negatieve ervaringen heb gehad met bijrijdster dat ik er ook echt geen zin meer in heb als er niets meer tegenover staat.

Voor mij is het juist een indicatie dat iemand het voor het paard doet: ze hebben er zelfs geld voor over om iets met mijn paard te gaan doen.

En mij ervaring is juist dat als ze betalen denken dat ze veel meer zeggenschap hebben en meer mogen doen dan afgesproken.

Mijn bijrijdsters mogen komen wanneer ze willen en hoeven qua verzorging niks te doen.
Ik ben ook niet afhankelijk van ze.
Als ik wel iemand nodig heb (omdat ik bv een dag weg ben) dan vraag ik of mijn buurvrouw (wij helpen elkaar over en weer) en als zij niet kan betaal ik daar gewoon iemand voor om mijn beesten te komen doen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:58

Ik zou trouwens ook je advertentie opnieuw plaatsen, hij is nu helemaal weggezakt, daardoor is de kans op reacties kleiner :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:59

Ja dat is sowieso handig als ik reacties wil inderdaad. :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:01

Palmera schreef:
@Yessy: waarom zou jij dan afknappen door het woord 'klusje'? Dat hoort er toch gewoon bij? :)

Behalve heel veel plezier geeft een paard ook heel veel werk.

Ik interpreteer deze zin niet als 'af en toe een klusje hoort erbij' maar als 'je bent een paar keer per week minimaal een uur bezig met klussen op stal (waar eigenaar mogelijk zelf geen zin in heeft)'. Dat is niet eens een beetje wat TS bedoelt zie ik in dit topic, maar zo zou ik het wel lezen. Precies daarom meld ik het hier, want misschien potentieel fantastische bijrijdsters dit ook zo en krijgt TS daarom geen reactie :)

Ik sta er zelf trouwens net zo in als Brainless, ik wil geen betalende bijrijdster (meer) want in mijn ogen geeft dat bepaalde rechten die ik niet uit handen wil geven. De enige eis die ik heb is dat ze het laten weten als ze op de afgesproken dag toch niet kunnen, maar de volledige verantwoordelijkheid blijft bij mij.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:02

_Nelleke_ schreef:

Ik steek liever geld in lessen dan et naar toe mogen gaan :P

Maar ik begrijp jullie punt zeker hoor. Er zijn onwijs veel slechte verzorgster

Maar er zijn ook gewoon onwijs veel slechte eigenaren die een verzorgster gewoon als (betalende) stalhulp zien.. als verzorgster is net zo lastig een fijn plekje te vinden

Klusjes opzich vind ik overigens geen probleem en ook altijd gedaan, net zoals verbergen etc

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:48

Voor alleen verzorgen vraag ik geen bijdrage, echter wel hulp in de randzaken, zoals helpen met tuig invetten.

Willen ze ook bijrijden, hoeven ze nog steeds geen bijdrage te betalen, echter heb ik dan wel een lesverplichting staan. Ze moeten dan per maand 2 lessen bij mij afnemen, de prijzen hiervoor zijn leeftijdsafhankelijk.

Mijn paarden, zijn namelijk mijn lespaarden, uiteraard zit ik niet op verpeste paarden te wachten.

Helaas is ook mijn ervaring, dat wanneer je niet iets er tegenover steld, dat de bijrijders minder serieus zijn en zodra het winter wordt zelfs weg blijven zonder dit aan te geven.
Vanaf die tijd zet ik de lesverplichting in.

Alleen erger mij nog steeds groen en geel aan de mensen die op mijn advertenties reageren, denken dat ze onder die verplichting uit te kunnen naaien. Terwijl het duidelijk in de advertentie staat.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:48

Ik denk in grote lijnen dat degenen die de advertentie anders interpreteren dan jij bedoelt, sowieso niet matchen bij dat wat je zoekt. Op enkele apart omschreven punten na.
Voor mij is het juist de kunst om de andere partij af te schrikken. Zodat ik niet mijn tijd hoeft te verdoen aan kennismakingsgesprekken met tuttebellen/profiteurs/penny's etc.
Dus probeer duidelijk en helder te zijn en een tikkeltje af te schrikken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:02

Ik heb een bijrijder die helaas gaat stoppen.
Ze was 8 maanden mijn rots uit de branding nu ga ik verhuizen en neem paard mee. Pony blijft achter maar daar heeft ze geen band mee

Ik betaal 400€ Pm en de enige eis die ik stelde was dat ze moest lessen ong eens per 3 weken
Ze lest elke week komt 2x pw
Fantastisch mens ik bied haar ook leuk paard met toekomst
Helaas is ze zondag voor het laatst

Zo kan het ook

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:38

Ik zou dolgraag een bijrijder willen maar heb geen bak dus men moet buiten rijden. Dat is niet zo vaak een probleem maar wel als ik zeg dat alle eventuele schades zowel bij paard enz voor eigen risico is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:47

Ben nu weer op zoek naar een verzorgster, geen bijrijder in dit geval (dat was trouwens vorige keren ook soort van hopeloos).
Heb verzorgster voor mijn oude fjord, die mag er ook op rijden.

Zoek nu voor mijn jonkie iemand die er tijd in wil steken, maar er kan niet gereden / gemend worden, simpelweg omdat ze nog niet doorgereden is. (dus komt er niemand anders op dan ik zelf en aantal mensen die ik het wel toevertrouw of onder toezicht)
Net van de week geplaatst dus geen idee of het iets op gaat leveren.

Barabas, wat jij zegt, is natuurlijk juridisch weer niet rond te krijgen. Zou ik als bijrijder ook op afhaken. Hier is het heel simpel, alles is voor mij, mits je zuinig bent op de spullen en het paard.
Wel reden voor mij dat er geen jeugd ruiter op mijn paarden komt en dat 18 jaar dus harde eis is voor die die er op rond rijden.
(moet hier ook over de straat als je bak in wilt)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:02

barbaras schreef:
Ik zou dolgraag een bijrijder willen maar heb geen bak dus men moet buiten rijden. Dat is niet zo vaak een probleem maar wel als ik zeg dat alle eventuele schades zowel bij paard enz voor eigen risico is.

ja, en zo werkt dat niet. Eigenaar is altijd aansprakelijk. Jij leent je paard uit. Geen enkel contract of mondelinge overeenkomst gaat die aansprakelijkheid tegen, tenzij de ruiter bv dronken te paard gaat.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:30

Schijnt dat als je bestuurder bent en opdracht geeft, de bestuurder aansprakelijk is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:40

Citaat:
Een bezitter van een paard is niet aansprakelijk, indien een ruiter bepaalde keuzes heeft gemaakt en het dier gestuurd heeft. De ruiter kan dan aansprakelijk zijn. Een voorbeeld is het lopen door een tuin waardoor de tuin schade oploopt. Deze schade werd namelijk niet veroorzaakt door de eigen energie van het paard.

Van een website van advocaten.

Als een paard ervandoor gaat en daarbij een auto raakt, is de eigenaar verantwoordelijk en niet de bijrijder. Als de bijrijder het paard bewust tegen de auto aanstuurt, is hij verantwoordelijk.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:40

De keuze om erop te stappen is al genoeg.
Paardrijden is besturen. De bestuurder is verantwoordelijk mijn inziens

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:48

Nee. Dat is niet juist. Is het een eigen gedraging van het dier (het schrikt oid) of stuur jij m op die auto af. Dat is het verschil.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:00

Welke eigenaar laat dan nog een ander op zijn paard?!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:02

Tja, dat is nu eenmaal zo. Maar als het goed is, ben je daarvoor verzekerd.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:12

Ik vind de discussie over wel of niet betalen voor een verzorg/bijrijd paard wel interessant. Als je bijvoorbeeld kijkt naar mijn situatie: Ik heb een paard die een leuke dressuurproef kan lopen, die mee mag op buitenrit en hij mocht zelfs een weekend mee naar de veluwe, alles is bespreekbaar. Op stal hoeft niet gemest of gevoerd te worden en we zijn voorzien van alle faciliteiten die je maar kunt verzinnen. Er hoeven dus geen klusjes gedaan te worden. In mijn situatie zou ik het wel reëel vinden om een bijdrage te vragen.

Ik vraag alleen geen bijdrage omdat ik mijn bijrijder zelf heb gevraagd om te gaan bijrijden omdat ik denk dat deze persoon uitermate goed bij mijn paard past en ik dus zelf per se deze bijrijder wilde.

Nog een andere vraag.. ik las net iets over de maand vooruit betalen. Wat nou als het paard halverwege de maand kreupel wordt? Wordt dan uitgerekend hoeveel de verzorger terugkrijgt of heb je dan als verzorger gewoon pech?