Verzorgpaarden - niet in trek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Verzorgpaarden - niet in trek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 12:51

Hallo bokkers!

Misschien dat het ligt aan mij, maar ik heb het idee dat verzorgpaarden/bijrijdpaarden steeds minder in trek zijn.
Ik zie steeds minder oproepjes langskomen waarin mensen naar een verzorgpaard zoeken, en steeds meer mensen die een bijrijder of verzorgster zoeken (en vaak tevergeefs).
Ik heb zelf een advertentie op staan, en heb geen enkele reactie gehad, waar ik enorm verbaasd om was gezien ik (dat denk ik in ieder geval) iets kan aanbieden waar ik een paar jaar geleden alleen maar van kon dromen.

Misschien dat het komt door de zomer?
Ervaren jullie dit zelf ook zo, en is het inderdaad zo dat er steeds minder verzorgers/bijrijders een paard zoeken, or is it just me?

Ineke2

Re: Verzorgpaarden - niet in trek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:55

Ik denk dat het ligt aan het feit dat je een tijdelijke bijrijder zoekt. Als je maar een korte tijd een paard verzorgd ( en daar ook nog voor moet betalen) heb je geen tijd genoeg om een band op te bouwen of echt vooruitgang te krijgen met het paard.

Donna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:56

Jaren lang een verzorgpony gehad. Mijn mam was hoefsmid dus via via was ik daar terecht gekomen. Jaren blijven hangen. De prijs die ik betaalde was erg laag en ik mocht 7 dagen per week komen + nog 1 dag in de weeg les. Als ik kijk wat sommige mensen vragen voor 2 a 3 x in de week rijden/verzorgen schrik ik me wild.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:56

Het is best in trek, het gaat tegenwoordig vaak via FB geloof ik, ik zie alleen minder oproepjes op marktplaats.

Maar mensen worden veeleisender, van beide kanten. Veel mensen willen rijden, en soms zie ik ook dingen voorbij komen... minstens L-niveau, 150 euro per maand moeten betalen en ook nog klusjes doen.

Ik als verzorgster heb iig al 2x een goede match gevonden, via MP en de boktmarkt.

Jouw advertentie klinkt leuk, maar ik zou afknappen op he tijdelijke, ik zoek een leuk paard om een band mee op te bouwen, niet voor tijdelijk :)
En inderdaad, hoeveel is de bijdrage?
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 04-08-15 13:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:57

Ik heb je advertentie even bekeken. Ik zie dat je een tijdelijke verzorger zoekt, dat is al lastig, meeste mensen willen iets voor langere tijd. Verder staat er dat je een bijdrage wil hebben, maar staat er geen richtlijn voor het bedrag, dat schrikt wellicht ook mensen af?
Bovendien staat er dat je tot juli iemand zoekt, en nu is het nu intussen al augustus :+ ?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 12:57

Dat slaat dan misschien op mij en dat zou inderdaad goed kunnen (ook al zoek ik nu een vaste bijrijder), maar in het algemeen? Is dat iets wat alleen mij opvalt of ook bij anderen?

(ondertussen maar even de advertentie aangepast :+ )

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:01

De eisen die 90% van eigenaren stellen en dan ook nog bijdrage moeten betalen is voor mij rede dat ik er niet meer aan begin aan een verzorgpaard..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:01

Ik denk dat je je advertentie ook een beetje aan moet passen.
Dit staat er bijvoorbeeld in:

Citaat:
2-4 x in de week beschikbaar, in ieder geval tot eind juli (en evt/waarschijnlijk langer)

Het is inmiddels augustus. Ik zou in dit geval denken dat je al iemand gevonden hebt, maar de advertentie niet hebt verwijderd.

Citaat:
Je bent niet te beroerd om er te zijn met bekappen, verweiden van de paarden of andere gezamenlijke stalklussen

Hier knappen veel op af. Ze willen een verzorg paard/pony. Niet de volledige verzorging + verantwoordelijkheid ervoor.

Citaat:
- Eventueel ben je bereid om samen een leskaart te bekostigen en te lessen
- Een bijdrage per maand naar gelang het aantal keer dat je gaat.

Ook hier zullen veel op afknappen.

Ik denk dat je teveel eist. Er worden zoveel verzorgpaarden aangeboden.

En eerlijk gezegd ben ik van mening dat als je zoveel vraagt van een verzorgster, je er eigenlijk geen geld voor moet vragen.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 04-08-15 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:02

ED > VP

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:13

HorseTopShop schreef:
Ik denk dat je je advertentie ook een beetje aan moet passen.
Dit staat er bijvoorbeeld in:

Citaat:
2-4 x in de week beschikbaar, in ieder geval tot eind juli (en evt/waarschijnlijk langer)

Het is inmiddels augustus. Ik zou in dit geval denken dat je al iemand gevonden hebt, maar de advertentie niet hebt verwijderd.

Citaat:
Je bent niet te beroerd om er te zijn met bekappen, verweiden van de paarden of andere gezamenlijke stalklussen

Hier knappen veel op af. Ze willen een verzorg paard/pony. Niet de volledige verzorging + verantwoordelijkheid ervoor.

Citaat:
- Eventueel ben je bereid om samen een leskaart te bekostigen en te lessen
- Een bijdrage per maand naar gelang het aantal keer dat je gaat.

Ook hier zullen veel op afknappen.

Ik denk dat je teveel eist. Er worden zoveel verzorgpaarden aangeboden.

En eerlijk gezegd ben ik van mening dat als je zoveel vraagt van een verzorgster, je er eigenlijk geen geld voor moet vragen.

Ik bied een verzorgpaard waarbij je niet hoeft uit te mesten, geen dagelijkse stalklussen hoeft te doen of andere individuele stalwerkzaamheden.
Het vragen om er eventueel te zijn bij verweiden (4 x per jaar), stalklussen (met de hele stal JKK trekken, 1 x per jaar) of een enkele keer bij het bekappen (1 x in de 6 weken, wanneer ik echt niet kan) vind ik niet meer dan normaal.
Als mensen daar al te beroerd voor zijn, vind ik ze sowieso niet geschikt.
Wat hebben deze klusjes te maken met volledige verzorging en verantwoordelijkheid?

Een leskaart is eventueel (dus wanneer zij er interesse in hebben, zodat je de kosten kan delen). Ook dat is in mijn ogen alleen maar een voordeel. Dus echt, heel nieuwsgierig, wat is daar het nadeel van? Waarom zou iemand daar op afknappen?

En tja, de bijdrage is inderdaad iets waar mensen snel op afknappen. Dat is een keuze die je maakt denk ik, en waarvan je ook de serieusheid van een persoon op kan beoordelen, ookal heeft iemand niet veel te besteden. (Mijn huidige bijrijder kon mijn gevraagde bijdrage niet betalen maar had precies wat ik zocht en is alles wat je kunt wensen voor een bijrijder. Dus zijn we overeengekomen wat ze wel kon betalen)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:17

Vind altijd vreemd dat serieusheid gemeten wordt aan het willen betalen van bijdrage..

Ik weiger een bijdrage te betalen, omdat ik de eigenaar ook help en geld niet heb.. maar schijnbaar ben ik dan niet serieus :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:19

ik ben inmiddels zover in de paardenwereld dat ik mijn eigen visie over verzorgen en trainen van paarden heb ontwikkeld. Ik heb mijn eigen dingen die ik fijn en belangrijk vind. Zo vind ik het belangrijk om eerst een goede basis te hebben (band, longeren, spier ontwikkeling, conditie) voordat ik op een paard ga rijden. Ook vind ik stemcommandos heel handig, vind ik het belangrijk dat paarden ook veel buiten de bak komen en 'gekke' dingen leren kennen. Zoals honden, geiten, schapen, wapperende tasjes/zakjes, paraplus, kinderen die met tractortjes spelen, etc. En die leer je niet in de bak.
Daarnaast vind ik verzorging erg belangrijk, zadel moet goed liggen, af en toe springtraining vind ik fijn voor de afwisseling en ander spiergebruik.

Maar goed, ik was opzoek weer naar een verzorgpaard en merk gewoon dat ik vaak mensen(eigenaren) tref die of allerlei eisen hebben (direct beginnen met rijden, zonder zweep rijden (ik vind dat belangrijk om te kunnen corrigeren voor gevaarlijke situaties of aan het been maken), alleen in de bak rijden, alleen bepaalde dagen etc.) of die helemaal niets hebben voor het paard en ervan uit gaan dat ik mijn zadel en hoofdstel wel even meeneem. Nouja, denk het niet.

Ik heb teveel mijn eigen stijl en visie ontwikkeld door de jaren heen. Dus het is voor mij zo ongeveer godsonmogelijk om voor iemand anders zn paard te gaan zorgen. Ook ben ik tweemaal belazert door echt een goede band te creeren met een paard van een ander, waar ik heel veel tijd, energie en geld in heb gestopt, en vervolgens werd het paard afgepakt en ook nog voor 200 euro aan spullen van mij achtergehouden.

Dus ik weiger te investeren in andermans paard.

Oplossing: eigen paard. Dus dat deed ik. Nu kan ik volledig investeren in iets dat helemaal van mij is, ik bepaal en ik beslis.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:21

Maar wat is de bijdrage? Ik zou 50 euro mooi vinden als er ook nog lessen bij komen. Het is ook niet duidelijk in je advertentie hoeveel klussen het zijn.
Ik betaal nu 50 euro in de maand, mag (in overleg) alles met het paard, mest wel uit (kost me maar een kwartier voor stal en paddock van de shet) en mag ook de shet pakken als ik daar zin in heb, en dat dan 2x in de week.

Jouw aanbod klinkt goed, maar je lijkt veel te eisen en dat schrikt sommige mensen af :)

Vorige verzorgpaard had ik geen klusjes en mocht van alles, behalve rijden (mocht wel op den duur, maar toen ging ze verhuizen), en daar had ik geen bijdrage.

Je kan zeggen dat je een bijdrage vraagt (daarbij hoeveel) en dat als de bijrijder wil lessen, jullie de kosten voor de leskaart delen; dat klinkt al minder 'eisend'.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:22

TS heeft imo gelijk hoor! Wat is nou het probleem van af en toe even helpen met een klusje of het paard vasthouden als de hoefsmid komt.
Dat hoort er gewoon af en toe bij. :)
Het verbaasd mij altijd dat mensen wél willen rijden, en het liefst veel. Maar klusjes en een bijdrage: ho maar.

Wel vind ik dat alles van te voren goed afgesproken en duidelijk moet zijn. Dus bijdrage nader overeen te komen schrikt mij ook af.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:22

Ik vraag ook geen bijdrage aan mijn bijrijder.
Wel verwacht ik dat ze de dagen komt die afgesproken zijn (tuurlijk, er kan altijd iets tussen komen), dat ze mijn spullen behandelt zoals ik dat zou doen, mijn paard behandelt zoals ik dat zou doen.
Als ik niet bij de smid kan zijn, wat sporadisch is, vraag ik haar. Kan zij niet, maak ik een andere afspraak met de smid. Dat is geen verplichting

Wel hebben we een aantal afspraken:
- af en toe lessen bij 1 van mijn instructeurs op eigen kosten.
- in de bak rijden (al is dat nu opgerekt tot buitenrijden met een zeer betrouwbaar paard of fietser erbij)
- niet zomaar iedereen laten rijden, maar in overleg (nichtje mag best eens mee)
- een rondje uitmesten in de bak en wei
- voeren als je weg gaat
- voer klaar zetten voor de volgende dag

Verder doet ze maar met hem op haar dagen wat ze wil :)) . Ik vind dat ook niet meer dan normale eisen.
De bijdrage vind ik wel een discussie waard. Ik vraag hem niet, omdat ik blij ben dat ik 1 of 2 dagen niet hoef en hij in goede handen is. Dat ik hem met een gerust hart achter kan laten als ik met vakantie ga. En toen ik een paar maanden terug in het gips zat, was het ook geen groot probleem, hij had gewoon zijn aandacht. Ik heb het zelf daarom als bijrijder ook nooit willen betalen. Je helpt elkaar.
Daarbij ben ik gewend: paard rijden, in ruil voor werkzaamheden op stal.

En ik heb nog nooit zonder gezeten. Sterker nog, ik heb zelfs nog nooit een advertentie gezet, maar mensen zelf benaderd. Op bokt, op een stal of via kennissen.

RoyceMack: een eigen stijl ontwikkelen is leuk. Maar ik als eigenaar bepaal nog steeds wat ik met mijn paard wil. En sluit jouw stijl niet aan, dan zoek ik iemand anders. Dat is het eerlijkst naar iedereen. Daarom ook de eis om bij 1 van mijn instructeurs te lessen, zodat onze stijlen bij elkaar aansluiten. Ik heb dan nog liever een redelijk onervaren iemand die samen met mij, mijn instructeurs en mijn paard wil leren dan iemand die het allemaal al weet en op zijn/haar manier doet.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:23

Ik heb een eigen paard maar never en nooit niet dat ik zou gaan betalen voor het verzorgen van andermans paard. En dat heeft niks te maken met serieus zijn. De voor handen zijnde klussen zoals stal uitmesten ed vind ik wel normaal, die horen bij de verzorging. Of evt kosten van lessen en wedstrijden oid als dat aan de orde is. Ik zou zelf ook nooit iemand laten betalen voor puur het verzorgen en rijden van mijn paard, gewoon al niet omdat ik zelf de regie wil houden en je iemand die betaald al snel, en terecht, een vinger in de pap geeft. En je jezelf ook in een lastige positie zet als je ervan af wilt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:24

Ik denk dat je wel gelijk hebt wat betreft 'tegenwoordig'. Tijd is geld en mensen (ook kinderen) hebben het veel drukker dan zo'n 20 a 25 jaar geleden. Verenigingen overal in Nederland (en in de wereld?) hebben veel moeite om vrijwilligers te vinden voor hun functies, want iedereen is druk druk druk.

Een bijrijd- of verzorgpaard is grotendeels toch een soort vrijwilligerswerk, je doet het vrijwillig omdat je het leuk vind maar het is niet vrijblijvend. Als je afspreekt er elke dinsdag te zijn bv wordt er ook van je verwacht dat je er dan bent. En als je afgesproken hebt om wel te helpen met de hoefsmid; de eigenaar spreekt het af op een tijdstip dat het hem (en de smid) uitkomt... dan kun je het eigenlijk niet maken om niet te komen omdat je eigenlijk gewoon iets voor jezelf wilde doen. Het kost bovendien geld, dus ja... ik begrijp wel waarom er weinig vraag naar is.

dan heb je nog jouw specifieke advertentie. Je wilt iemand vanaf 16 jaar, maar die persoon moet wel helpen en van jou willen leren. Daarmee impliceer je dat jij niet bij wilt leren en ook niet twijfelt aan je gelijk en zo zul je mensen die ouder zijn dan jij wel afschrikken ben ik bang. Je doelgroep is dan al uitgedund tot mensen tussen de 16 en 20. IJslanders zijn gangenpaarden, daar is wel een markt voor, maar de markt is kleiner dan die voor KWPNers die springen of dressuren. En ze moeten de tijd en het geld (ervoor) over hebben.

Tot slot zijn bijrijders degene die vaak betalen (omdat het alleen om rijden gaat), verzorgers betalen doorgaans niet. Ik zou het dus of verzorger noemen en geen geld vragen of bijrijder en dan geen hulp verwachten maar geld.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:30

@Gianti

Zelf vind ik dat alles bespreekbaar is, dus als iemand alsnog zou reageren en gelijk zou aangeven dat hij/zij geen bijdrage kan betalen maar wel precies kan bieden wat ik zoek... Je snapt me wel lijkt me.
Bij het neerzetten van gratis (wat ik eerder wel heb gedaan) krijg je een hoop hebberige mensen, heb ik gemerkt.

@RoyceMack, dan ben je wel extremen tegengekomen, vind ik. En aparte eisen :+

@Eskegirl, ik snap wat je bedoelt met veeleisender klinken dan het is, dankjewel voor je tip.

Ik heb me denk ik niet gerealiseerd dat sommige mensen serieus 100+ euro willen vragen voor zoiets, en ben er vanuit gegaan dat "een bijdrage naar gelang het aantal keer" standaard rond een lager bedrag zit zoals dat van jou.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:35

Ik snap je zeker en je klinkt echt heel redelijk.. Helaas weet ik dat bij veel eigenaren niet zo is.. dan zou ik wel minder mogen betalen, maar dat als ze zou horen of zien dat ik naar feest zou gaan bijv zou ik weg gestuurd worden. En zulke mensen tref je veel.. je kan helaas niet van advertentie lezen wat voor persoon iemand is en dat werkt zowel voor verzorger als eigenaar is nadeel

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:37

Gianti schreef:
Vind altijd vreemd dat serieusheid gemeten wordt aan het willen betalen van bijdrage..

Ik weiger een bijdrage te betalen, omdat ik de eigenaar ook help en geld niet heb.. maar schijnbaar ben ik dan niet serieus :D

En toch zijn er bij mij al een hoop mensen voorbij komen wapperen die, doordat ze er zelf niet voor hoefde te betalen, het allemaal heel vrijblijvend vonden: maandag zeggen dat je per woensdag stopt, 's middags bellen dat je vandaag niet komt, spullen die beschadigen of kwijt raken niet vervangen.

Ik ga er niet meer aan beginnen, een bijrijdster zonder ervaring gratis op mijn paard laten rijden. Ik investeer dan een hoop tijd (om te helpen in het begin met rijden) en ik ben toch steeds bezig mijn paard te corrigeren de eerste paar maanden.

Ik heb toch wel het idee dat als iemand moet betalen voor het bijrijden dat ze het ook zonde van hun geld vinden als ze een dag overslaan. Met een maand vooruit betalen ondervang je gelijk dat ze niet meer zomaar de hort op gaan.

Dus, voor het geld hoef ik het niet, voor een stok achter de deur wel.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:38

sallandval schreef:
dan heb je nog jouw specifieke advertentie. Je wilt iemand vanaf 16 jaar, maar die persoon moet wel helpen en van jou willen leren. Daarmee impliceer je dat jij niet bij wilt leren en ook niet twijfelt aan je gelijk en zo zul je mensen die ouder zijn dan jij wel afschrikken ben ik bang. Je doelgroep is dan al uitgedund tot mensen tussen de 16 en 20. .

Hiervan val ik echt om van verbazing :wow:
Ik vraag me echt af; interpreteert de mens echt op deze manier een oprechte, eerlijke en misschien niet minutieus gedetailleerd uitgeschreven vraag om samen te leren en op dezelfde manier met een paard om te gaan?

Ik lees in mijn vraag "Je moet bereid zijn om van mij te willen leren": "Ik wil graag dat je hetzelfde met mijn paard omgaat als mij, en dus niet alleen je eigen trucjes die jij geleerd hebt toepast, omdat die misschien niet passen bij de manier waarop ik mijn paard rijd" Hierbij kun je denken aan dingen als onbewust zagen, constant beengebruik of het standaard bijtikken om in galop te gaan.

Daarnaast staat er niet in dat ik niet bereid ben om van iemand anders te leren, maar ik vind niet dat ik mijn hele zienswijze op de wereld in een advertentie hoef te zetten; dat komt later wel.

Ik ben echt oprecht verbaasd over het verschil in interpretatie, worden zulke dingen echt zo makkelijk negatief geïnterpreteerd?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:39

Nachtlampje schreef:
Ik bied een verzorgpaard waarbij je niet hoeft uit te mesten, geen dagelijkse stalklussen hoeft te doen of andere individuele stalwerkzaamheden.
Het vragen om er eventueel te zijn bij verweiden (4 x per jaar), stalklussen (met de hele stal JKK trekken, 1 x per jaar) of een enkele keer bij het bekappen (1 x in de 6 weken, wanneer ik echt niet kan) vind ik niet meer dan normaal.
Als mensen daar al te beroerd voor zijn, vind ik ze sowieso niet geschikt.
Wat hebben deze klusjes te maken met volledige verzorging en verantwoordelijkheid?

Je ziet nu meteen hoe de advertentie overkomt op andere. ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:40

@nellekke: Ja maar denken dat je uiteindelijk tochliever iemand hebt die komt vanwege je paard ipv dat zonde van geld is..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:42

_Nelleke_ schreef:
En toch zijn er bij mij al een hoop mensen voorbij komen wapperen die, doordat ze er zelf niet voor hoefde te betalen, het allemaal heel vrijblijvend vonden: maandag zeggen dat je per woensdag stopt, 's middags bellen dat je vandaag niet komt, spullen die beschadigen of kwijt raken niet vervangen.

Ik ga er niet meer aan beginnen, een bijrijdster zonder ervaring gratis op mijn paard laten rijden. Ik investeer dan een hoop tijd (om te helpen in het begin met rijden) en ik ben toch steeds bezig mijn paard te corrigeren de eerste paar maanden.

Ik heb toch wel het idee dat als iemand moet betalen voor het bijrijden dat ze het ook zonde van hun geld vinden als ze een dag overslaan. Met een maand vooruit betalen ondervang je gelijk dat ze niet meer zomaar de hort op gaan.

Dus, voor het geld hoef ik het niet, voor een stok achter de deur wel.

Dit herken ik zoooo.

En heb je eindelijk een goede gevonden, koopt ze zelf een paard :+ :')

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:43

Gianti schreef:
@nellekke: Ja maar denken dat je uiteindelijk tochliever iemand hebt die komt vanwege je paard ipv dat zonde van geld is..

Ik denk dat je daar vooral in het begin het profijt van "Zonde van het geld" van hebt. De eerste maanden ken je iemand nog niet goed genoeg (lijkt me) en vertrouw je op dat concept, en later weet je dat diegene liever komt voor jouw paard.