Help, een bijrijder...controle-issues.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Melvern
Berichten: 4403
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Help, een bijrijder...controle-issues.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:10

Ik herken het zo onwijs goed. Heb ook psychische problemen waar ik voor in behandeling ben.

Mijn paard en ik hebben heel veel problemen gehad en nu gaat het goed. Toch ben ik zo bang dat iemand het verkeerd aanpakt met haar. Ik blijf me dan voor houden dat ze te lastig is voor een bijrijder, maar dat is eigenlijk al lang niet meer zo. Ik kan het gewoon niet voor me zien dat een ander haar doet. Mijn andere pony willen we graag in de springsport hebben en dat moet met een kind/tiener. Toch wordt ik al beroerd als mijn zusje een advertentie plaatst met het zoeken van een bijrijder. Ik rijd helemaal niet veel dus het zou prima kunnen, toch wil ik ook de controle houden omdat ik het idee heb dat mijn paarden een gebruiksaanwijzing hebben die anderen niet aan kunnen, iets wat waarschijnlijk dus niet eens zo is.

Toen we een aantal jaar terug een bijrijder hadden kon die juist met mijn paard onwijs goed overweg. Toen een vriendin van mij laatst onze pony reed merkte ik ook echt verbetering. Ze maakte mijn zwakke punten goed en ik heb ingezien dat ik anderen prima mijn paarden kan laten doen en dat het niet aan hun ligt aan aan mij.


anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:22

Mona81 schreef:
Sinds 5 jaar heb ik dit paard. Hij is min of meer kapot gereden, is wat nerveus en niet de makkelijkste. Ook ben ik al 5 jaar aan het tobben met hem, om te kijken of hij fysiek en psychisch kan verbeteren. En altijd maar voor mezelf de vraag, is dit genoeg? Vraag ik niet teveel? Wat is het eerlijkste tegenover hem?

Gaandeweg ben ik wat onzeker geworden, voornamelijk met buitenrijden. In de bak ben ik altijd erg gefixeerd op zijn lichaam, hoe loopt hij, voelt hij wel goed? Is hij niet onregelmatig? En met buitenrijden ben ik eigenlijk altijd nerveus.
Kortom, ik beleef er eigenlijk weinig plezier aan, omdat ik teveel focus op hem. Ik wil ook overal controle op hebben, ik wil niet eens dat een ander hem borstelt.

Helaas heb ik afgelopen jaar thuis gezeten, overspannen. Ik ben hard aan mezelf aan het werk en heb besloten dat het verstandig voor mezelf is (en ook zeker voor mijn paard denk ik) dat ik minder gefixeerd ben op mijn paard. Er is iemand geweest met wie het klikt met mijn paard en hebben besproken dat zij hem gaat bijrijden.

Maar nu...is de paniek bij mij toegeslagen. Ik ben als de dood dat er wat gebeurt, of dat ze over zijn grenzen gaat. Zij heeft me daar geen aanleiding toe gegeven, maar ik denk dat het komt doordat ik er nu geen controle over heb.
Ik heb paniekgevoelens, ben al 2 dagen aan het huilen als ik er aan denk. Dit bevestigt voor mij vooral hoe diep mijn behoefte aan controle gaat. Ik heb al therapie trouwens ;) Voor mijn gevoel ben ik de enige die hem echt veilig kan houden.
Maar ik kan hem nu niet verder helpen door mijn angsten en ik help mezelf ook niet, door zo door te blijven gaan.
Wat een tegenstrijdige gevoelens... Herkennen meer mensen dit, misschien in meer of mindere mate?

Ik begrijp dit goed. Ik wil ook nog niet eens dat iemand anders mijn paard borstelt.Daarom sta ik op een volpensionstalling waar de noodzakelijke verzorging altijd gedaan wordt.Vooral dat hij voldoende buitenkomt,dan hoeft hij toch niet extra gereden te worden.Maar, iedereen is anders.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:58

Ik snap je wel ik heb dit in lichte mate.
Ontwijken heeft sowieso geen zin dus zeker niet zomaar stoppen met de bijrijder (tenzij je erachter komt dat dit niet de juiste is natuurlijk).

Ik denk dat het bespreekbaar maken belangrijk is. Dan weet je bijrijder ook dat je hier mee zit en kan ze misschien iets vaker een app sturen hoe het is gegaan en wat ze heeft gedaan dan dat ze normaal zou doen.
Daarnaast is het handig om gewoon je paard in de gaten te houden, merk je dat je paard zich lekkerder gaat voelen, fijner gaat lopen of juist niet? Je paard laat je wel zien of het goed gaat of niet.

Ik wilde bij mijn bijrijdster ook het liefste alles zoals ik het doe, maar heb haar toch met veel moeite haar gang laten gaan. Wat bleek? Het ging helemaal niet mis zoals ik dacht, mijn paard liep hartstikke fijn onder haar en als zij had gereden liep ze ook bij mij fijner. Verder geen blessures, geen wondjes, niks van waar ik bang voor was heeft ze gehad bij haar.
Ze vertelde mij niet iedere keer wat ze heeft gedaan of hoe het ging, maar als ik ernaar vroeg vertelde ze het me wel plus haar gedachtegang erbij waarom iets wel of niet goed ging wat mij gerust stelde dat ze er echt wel meer bij nadenkt dan gewoon even rijden en thats it.

Hiernaast zal je therapie je helpen hiermee om te gaan, meer dan dit kan je nu even niet doen, het heeft ook tijd en ervaring nodig natuurlijk.

alice0cullen

Berichten: 2429
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Help, een bijrijder...controle-issues.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:57

Maak het ook kenbaar bij je bijrijder. Met wat uitleg dat je het moeilijk vind om het uit handen te geven en maak daarin duidelijke afspraken voor jullie allebei.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Syberdepiep

Berichten: 1588
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Help, een bijrijder...controle-issues.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:04

@balie, ik heb ook altijd verzorgd/bijgereden, en pas op mn 21e eigen paard gekocht, tot spijt van de eigenaren van mn bijrijpaarden toen. Maar over het algemeen valt een goede bijrijder niet zo snel te vinden. En ik heb helaas 2 mindere gehad, die heel duidelijk voor hun eigen plezier kwamen en er afspraken niet nagekomen werden en lekker hun eigen gang deden, ook dingen die ik aangegeven had niet wilde werden wel gedaan. Ook na dik een maand intensief erbij betrokken zijn geweest in begin periode. Het gaat wel om je grootste liefste en duurste bezit dus dan moet je toch echt vol vertrouwen dat over kunnen laten aan een ander. Ik kan dat gewoon slecht dus voor mij werkt het niet. Tuurlijk zijn er goeie, maar die moet je maar net treffen.

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

Hutcherson

Berichten: 7267
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:17

Ik herken het. Maar je bent niet bang dat je bijrijder over ZIJN grenzen gaat (want hij zal daarin veerkrachtig zijn) maar dat ze over JOUW gestelde grenzen gaat. Wat JIJ goed vind voor je paard.

Ik was vroeger een control freak en wilde liever alles zelf doen want dan wist ik zeker dat het goed was.
Echter heb ik geleerd tijdens mijn groepsopdrachten op school dat ik beter anderen kon begeleiden naar he tleveren van goed werk zodat alles van goede kwaliteit is en het mij minder stress kost.

Uiteindelijk startte ikeen bedrijf en nam ik personeel aan. Ik controleer mijnpersoneel heeeel af en toe of de gereden km's overeenkomen met de agenda. Maar verder interessert het me weinig. Als het werk maar goed wordt gedaan en men netjes werkt. Ik heb dat echt losgelaten. Iedereen krijgt bij mij blind vertrouwen want dat kost mij geen energie.
Tenzij iemand het vertrouwen beschadigd, dan ga ik opletten. Kost het mij teveel energie dan laat ik iemand los.

Bedenk jezelf wat het je oplevert als je loslaat.

J_emma

Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Help, een bijrijder...controle-issues.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:14

Even de andere kant belichten: ik vind het juist een fijn idee dat er meer mensen zijn die mijn paard kennen, dol op haar zijn en goed voor haar willen en kunnen zorgen. Want als er dan iets met mij is, kan ik er tenminste ook zeker van zijn dat alles voor haar gewoon doorgaat. Pas een aantal weken uit de running geweest door een fikse hersenschudding, en wat was ik blij met stalgenote die haar af en toe rijdt en met bijrijder die normaal 1 dag per week doet, en die nu allebei wat vaker in konden springen.
Alleen maar fijn voor mijn paard dat ze meer mensen in haar leven heeft!

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Help, een bijrijder...controle-issues.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:22

Ik kan je heel goed begrijpen. Het is toch jouw paardje en je wilt toch het allerbeste voor het diertje. Weet dat ook je verzorgster goed wil zijn voor hem. Je kunt je verzorgster wel vragen om 1 keer per week samen af te spreken om iets met je dier te doen. Dan zie je gelijk of alles oké is en kan je een leuk contact opbouwen met je verzorgster. Een leuk contact zorgt er voor dat je alles nog beter gaat kunnen plaatsen en loslaten. Knap dat je de stap hebt durven zetten naar een verzorgster! Goed van je!

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:27

Ik verplaats dit topic naar [VP] Verzorgpaarden omdat het daar beter past. Bijrijders horen daar ook bij. (Al geef ik toe dat dat niet heel duidelijk blijkt uit de omschrijving van het forum. :) )


BigOne
Berichten: 37974
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Help, een bijrijder...controle-issues.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:36

Ts, niet gemeen bedoeld maar ik denk dat je paard een heerlijke tijd tegemoet gaat met je bijrijder. Goed van je dat je deze gevoelens er uit gooit en wees blij, straks ben jij beter en is je paard ook beter dan ooit, je kunt hem moeilijk in een glazen kastje zetten en op de manier zoals het ging is imo zeer ongezond, voor jou maar zeker ook voor je paard.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Help, een bijrijder...controle-issues.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 17:47

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties. Het heeft me echt geholpen om de boel een beetje te relativeren. Ik merk dat er echt allerlei dingen meespelen, behoefte aan ccontrole, jaloezie, angst, en nog meer. Ik heb in elk geval besloten met haar door te gaan. Aanstaande maandag gaat ze voor het eerst lessen, spannend!

Avalanche

Berichten: 15759
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Help, een bijrijder...controle-issues.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:50

Goed bezig!!! Ook voor jezelf, wat goed zeg!! *\o/* *\o/*

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Maflinger_S
Berichten: 12131
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Help, een bijrijder...controle-issues.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:47

Gaaf!

Laat je nog eens weten hoe het gaat?

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Help, een bijrijder...controle-issues.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 08:59

Ja, dat zal ik doen :)

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Help, een bijrijder...controle-issues.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:08

Maak duidelijke afspraken, en laat het verder los (makkelijk gezegd he)
Bedenk wat je echt niet wil, en wat wel, en bespreek dit duidelijk. En dan is het de kunst om niet erheen te gaan als zij er is en niet allerlei vragen te stellen als ze geweest is.
Knap dat he doorzet, ik denk dat je daar mee veel meer aanpakt dan alleen de kwestie “paard”
En vertrouwen moet groeien he. Daarna profiteer je er van!

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Anna79

Berichten: 3362
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Help, een bijrijder...controle-issues.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:15

Goed van je zeg! Ik hoop voor je dat het goed uitpakt!

J_emma

Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Help, een bijrijder...controle-issues.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:11

Hartstikke goed. Hoop voor je dat het voor paard én jou goed uitpakt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers