Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:08

Ik heb tussen alle pagina's door af en toe wat verhalen gelezen maar ook mijn oren klapperen. Zowel vanuit de kant van de eigenaren als de verzorgers/bijrijders. Doordat ik verhuisde naar de andere kant van het land en ik mijn paard deelde met mijn zusje heb ik besloten hem daar te laten. Een moeilijke beslissing en al snel miste ik de paardenwereld. Ik ben toen op zoek gegaan en ben geschrokken van het feit dat je zoveel moet betalen bij eigenaren. Het is bij lange na niet bij iedereen, en ik ben er zeker niet te beroerd voor. Maar bij enkele leek het wel als een financiele oplossing. Ik kan mijn paard niet meer zelf betalen dus laat een bijrijder minstens de helft betalen en geniet zelf van de lusten.

Ik hoefde niet persee te rijden en heb gelukkig een schat van een reus gevonden met een topwijf als eigenaar. Maar zelfs voor enkel het verzorgen werd een bijdrage bij sommige gevraagd....

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:25

Anoniem schreef:
Ik vind dat zelf ook altijd wel lastig hoor, als iemand """eist""" te mogen starten... Of dat in ieder geval direct in de advertentie zet. Zou voor mij een reden zijn er niet op de reageren namelijk.
Bij mij is veel mogelijk, eventueel starten ook. Maar in de toekomst, eerst maar is kijken hoe het loopt. Zulle dingen zijn zeker het eerste half jaar niet van toepassing, en daarna zien we wel :) Weet nooit zo goed wat ik ermee moet/van moet vinden als iemand dat perse wilt, en het dus eigenlijk een eis is om een paard te rijden.

Hoe denkt de rest daar over? Ben ik wel benieuwd naar :)


Haha, handig dit topic, weet ik gelijk dat je het oké vind als ik in de toekomst misschien een keer wil starten :+
Maar daar ben ik helemaal niet mee bezig verder hoor, eerst maar eens wennen.

Ik vind het ook een rare eis. Je moet eerst een combinatie vormen toch? En dan zie je later wel verder. Als je het alleen om de wedstrijden doet, zou ik lekker een andere sport gaan beoefenen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:37

Wat ik soms mis bij bijrijders/verzorgers is een band krijgen. T gaat vaak alleen maar om t rijden. En dan liefst zo goedkoop mogelijk

Maar je ziet ook Ind eigenaren die zelf vele eisen stellen en dan onderhand de stallingsbedrag vragen..

Het is geven en nemen. Tot nu toe vind ik het heerlijk om lekker zelf te doen

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:53

plutolover schreef:
Wat ik soms mis bij bijrijders/verzorgers is een band krijgen. T gaat vaak alleen maar om t rijden. En dan liefst zo goedkoop mogelijk

Maar je ziet ook Ind eigenaren die zelf vele eisen stellen en dan onderhand de stallingsbedrag vragen..

Het is geven en nemen. Tot nu toe vind ik het heerlijk om lekker zelf te doen




Ik denk dat mensen vaak ook een beetje bang zijn om een band te vormen. Omdat ze denken het is het toch niet mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:20

Maar hoe kan je rijden/ermee omgaan zonder dat je je verdiept in het paard?
Ik snap het wel dat je je niet te erg wil hechten als het niet je eigen paard is, maar je kan toch niks met een paard doen zonder er rekening mee te houden wat het paard wel/niet leuk vindt ed? Dat is voor mij een band, dat je weet hoe je met je paard om moet gaan om het voor alle partijen zo leuk mogelijk te houden, en dat betaald zich dan terug met het feit dat het paard graag bij jou is/dingen voor jou doet...

Ik heb hier intussen 3 verzorgers voor mijn blinde pony :Y) En het gaat heel fijn. Geeft mij toch een vorm van rust (al blijf ik mij ergens schuldig voelen), hij krijgt zijn aandacht en de meiden zijn er blij mee. Zijn allemaal meisjes van op stal die hem dus al kennen, maar omdat ze zelf ook maar beperkt komen/een huurpaard hebben is het opgesplitst zodat ze 1x per week als ze langer op stal zijn aandacht geven (eentje doet dan 2x dus pony krijgt 4x per week sowieso aandacht).

Voorlopig ben ik nog even bezig met de 'eerst keren' even erbij te zijn, maar ze kunnen al goed hun plan trekken en pony is dolgelukkig met alle aandacht ...

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:50

Maar ik snap wel dat mensen aangeven te willen starten. Anders verdoe je al die tijd aan een paard met de ambitie te gaan starten en dan mag het niet van de eigenaar. Had je beter je tijd kunnen besteden aan een ander paard.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 13:00

Amber_anne schreef:
Maar ik snap wel dat mensen aangeven te willen starten. Anders verdoe je al die tijd aan een paard met de ambitie te gaan starten en dan mag het niet van de eigenaar. Had je beter je tijd kunnen besteden aan een ander paard.


Dit dus. Ik vind het juist heel belangrijk dat de combinatie past qua ambities, doelen en interesses. Dus hoe eerlijker iemand daar over is, hoe beter wat mij betreft.

Waar ik me dan wel weer aan kan ergeren is de groep die heel hard roept dat ze wedstrijden willen rijden, hogerop willen komen en zo verder maar gewoon totaal niet willen begrijpen dat dat niet vanzelf gaat...Ik vind het echt wel bijzonder om te verwachten dat je een paard 2x per week kan bijrijden en er dan mee op wedstrijd kan....dan verwacht je dus van de eigenaar (of wie dan ook de andere ruiter is) dat het paard op niveau door getraind word en verder word opgeleid en dat jij af en toe een keer opstapt en de ring in kan....dat blijf ik echt raar vinden, niet willen of kunnen trainen maar wel (beweren te) willen starten. Of nog nooit B gereden maar niet willen lessen (en eigenlijk ook je eigen startgeld niet willen betalen). Dan leef je wel een beetje in een fantasie wereld hoor.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 13:06

Dat inderdaad. Zou juist wel blij zijn als iemand duidelijk is wat ie graag wil. Had mij in dit geval ook tijd en energie gescheeld.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:24

In mijn geval : ik zou graag willem starten, netzoals dat anderen graag recreatief willen rijden. Een eis klinkt zo negatief, maar voor mij is het logisch dat je eerst een band opbouwd. Als je geen team vormt dan heeft starten sowieso geen zin. Ik zou het wel fijn vinden om te weten of het een mogelijkheid is voor de toekomst of dat de eigenaar liever heeft dat de bijrijder recreatief rijdt bijvoorbeeld.
Uiteraard wil ik graag lessen,wabt ik wil mij na 24 jaar elke dag rijden nog steeds graag ontwikkelen. Dat die kosten voor mij zijn, is voor mij ook logisch.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:45

Ik vind het zeker nuttig als er op voorhand reeds gezegd wordt dat er interesse is om te starten.

Dit kan toch een factor zijn waardoor het uiteindelijk gaat kriebelen om verder te kijken naar een ander leasepaard als dit niet mogelijk blijkt te zijn.

Net zoals wanneer iemand graag buiten rijdt, dan is dat ook handig te melden. Dan is het niet handig om de sensibele dressuurpaard bij te rijden waar geen uitrij mogelijkheden zijn en de bijrijder niet zelf op pad mag met trailer bijv.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 22:31

Ik zet ook in de advertentie dat ik graag les wil rijden en als het klikt en goed gaat het paard eventueel uit wil brengen op wedstrijd. Een eis is het niet, maar het scheelt wel als je weet dat je een eigenaar hebt die daar voor open staat als het goed gaat en die het leuk vind wanneer je sportambities hebt. Als iemand alleen maar wil dat je buitenritjes maakt of het paard absoluut niet fijn dressuurmatig te rijden is, dan past het gewoon niet...

Net zoiets is als welke instructie wel en niet is toegestaan en dan kom ik het liefste eerst eens in een proeftijd een lesje proberen als je perse bij 1 bepaald iemand moet lessen. Als dat niet klikt en ik me er niet happy bij voel, dan ga ik daar dus niet rijden.

Ik kan me goed voorstellen dat iemand zijn paard liever niet meegeeft in de trailer om buiten stal te lessen en op vreemd terrein wedstrijden te rijden. Ik geef mijn paard ook niet zo makkelijk uit handen. Veel te bang dat er iets misgaat terwijl ik er niet bij ben. Misschien dat het vertrouwen groeit als ik eerste paar keer zelf rijd of mee rijd en zie dat alles goed gaat.

Op eigen terrein lessen bij instructie die ik goedkeur/die ik vetrouw, en/of op eigen terrein wedstrijdjes meerijden is geen probleem.

Ik zocht, na de geboorte van mijn jongste, eerst iets voor 2x per week. Dat was echt bijrijden. De eigenaresse reed zelf ook fanatiek en wedstrijden dus die twee keer was prima, dan had zij nog voldoende tijd om te trainen en het paard af en toe een relaxdagje. Met wedstrijd kwam ik dan die week op 3 of soms 4x rijden. Maar dat was pas na twee jaar en ongeveer 1 week per maand. Tussendoor tijdens zwangerschap eigenaresse probeerde ik hem ook waar mogelijk een derde keer te rijden.

Met paarden die ik alleen moet rijden train ik normaal gesproken 3x per week, soms nog een keer extra als dat uitkomt qua tijd. En dan goed verdeeld over de week (nu meestal dinsdag-donderdag-zondag)

De eigenaren die ik tot nu toe getroffen heb vonden dat voldoende.

Mijn eigen paarden reed ik ook 3/4x per week. Soms aangevuld of afgewisseld met een keer longeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:24

Mijn paard in de trailer meegeven durf ik sowieso niet, daar wil ik altijd zelf bij zijn. En dat is puur omdat ik helaas 2 trailerongelukken heb meegemaakt (niet met mijn paard) waarbij bij eentje het paard het niet overleeft heeft. Zal het mijzelf nooit vergeven als dat mijn merrie gebeurt als ik er niet ben, en beide ongelukken waren noet de fout van degene die met de trailer reed... :(
Hoe goed iemand ook rijdt, ik maak mijzelf daarin helemaal gek en krijg het niet over m'n hart haar mee te geven :n

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:44

franka: miss een idee om daar keer een soort van therapie te volgen. Zou je zo veel energie en stress schelen.. Ik snap je punt, ik hoop het ook nooit mee te maken. Er zijn gewoon gekken op de weg.

al zou ik het ind ook spannend vinden om zomaar mijn paard uit handen te nemen.

ik zoek advies..
Maandag en dinsdag zijn voor mij de lastigste dagen om naar stanley te gaan in de winter. ivm vroeg donker en ik in het donker niet goed ziet en dan niet graag in de auto zit.. (vind al erg om nu al in t donker naar mn werk te rijden.. en dat is maar 15 min ipv 30 min)

Dinsdag heeft hij altijd vrij. Nu zit ik te overwegen hem maandag en dinsdag vrij te geven. Maar eigenlijk zoek ik iemand die hem dan op maandag wilt longeren,of na lessen van mij grondwerk/rechtrichten gaat doen.

Ik wil het liefst niet iemand die rijd, niet omdat hij niet braaf is, daarin tegen hij is super braaf. Maar omdat hij atrose heb en ik al mee hebt gemaakt dat bij wat jongere bijrijders die toch wat minder rijervaring hebt hij veel meer struikteld. Niet 1 of 2x maar soms wel 7x. Terwijl hij bij mij vooral in de winter soms maar 1 of 2x in begin struikeld.

MAar ik weet als ik een advertentie zou plaatsen dat er vooral jongere meiden op reageren. puur omdat hij ook niet zo groot is. MAar onder de 14 ben ik 100% verandwoordlijk mocht er wat gebeuren.

Dus neig ik nu meer naar maandag en dinsdag gewoon vrij. Maar soms op andere dagen ben ik ook druk en heeft hij een extra dagje vrij.. Aan andere kant denk ik wat maak ik me druk hij is 20. Loopt 24/7 buiten. Maar zit wel met zijn suplimenten. Dagje overslaan vind ik niet erg maar als hij 2/3 dagen het niet krijgt vind ik weer een ander verhaal.

En hoe minder ik met hem doet, hoe vervelender een stijver hij wordt. Het is echt puur alleen de donere maanden. Maar om steeds alleen maar voor de donkere maanden iemand te zoeken vind ik ook weer wat.

Het liefst heb ik iemand van 16+ met veel verantwoording en die alleen longeren prima vind. Nog mooier zou zijn een volwassenen die gek is op grondwerk/longeren en die dan maandag stanley wilt doen, of dinsdag. Maarja vind die maar eens..


baal gewoon dat ik slechte ogen heb en in t donker echt slecht slecht ziet, en dan wordt ik onzeker.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:40

Ik wil sowieso dat niemand anders dan m'n pa rijdt :o En hij vind het gelukkig niet erg, ik hoop gewoon binnenkort zelf m'n E te halen

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:30

plutolover, ik weet niet hoe je staat, maar heb je geen stalgenootjes die eventueel kunnen bijspringen voor alleen de supplementen?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:42

Rena100 schreef:
plutolover, ik weet niet hoe je staat, maar heb je geen stalgenootjes die eventueel kunnen bijspringen voor alleen de supplementen?


Voor de dinsdag heb ik ind een stalgenoot die het aan hem wilt geven. Dus ik kan eventueel de maandag overslaan.

Dus denk dat ik hem gwn lekker die 2 dagen vrij geeft. En de overige 5 dagen wel naar hem toe gaat. En die ene keer dat ik dan toch geen tijd voor hem hebt, kan ik ind ook een stalgenoot vragen voor zn suplimenten. Maar dan moet ik er steeds zelf voor zorgen dat ik zn eten klaar heb staan. En soms denk ik ow morgen ga ik toch naar stal.. en dan ben ik onverwacht toch te druk.. en dan heb ik geen eten klaar staan..

Ze wilt graag grondwerk les. En ik zit over na te denken om dit dan 'gratis' te doen voor haar en dan dat zei dan stan eten geeft eventueel op maandag en dinsdag. Ik weet dat ze geen tijd heb op deze dagen om te longeren omdat ze zelf ook dan tot laat werkt en haar eigen paardje moet doen. Eten geven vind ze niet erg

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:20

En sowieso een extra dag eten klaarmaken? Weet niet hoevaak per dag dat is, 2x? Dus op zondag maak je voor maandag en dinsdag. Kom je dinsdag wel, prima, en anders stond het toch al klaar. Kan je ook een gewoonte van maken, als je dan onverwachts niet kan staat er toch eten.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:31

hij krijgt 1x per dag wat krachtvoer. Ik heb nu met haar afgesproken dat ze me resevere kast sleutel krijgt, ik een briefje maakt mat wat meneer krijgt kwa suplimenten. Zodat ze gewoon kan geven.

uiteraard kan ik het zondag klaar zetten. MAar weet niet hoelang het 'goed' blijft aangezien er ook lijnzaadolie door zit.

maar het is opgelost voor de wintermaanden :D ik geef haar 1x in de 2 weken grondwerk les en zei geeft die ma en di zn eten. :D

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:04

Oh dat is dan super opgelost toch :D

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:55

Mooi opgelost! Tijd voor tijd!

Lovebirds
Berichten: 71
Geregistreerd: 01-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:42

Vreselijk hoe het er nu aan toe gaat,ik had eerst verzorgsters maar die kwamen,enkel wanneer het hun uitkwam.
Echt zo vermoeiend,en nu ga ik ook serieus een bijdrage vragen!!.
Verzorgsters zoek ik allang niet meer,zijn allemaal 1 dag's vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:45

Gaat het met bijdrage altijd beter dan?

Hoe gaat het hier verder met de zoektochten en bijrijders? Hier gaat het op zich prima, al is er 1 puntje wat mij stoort: communicatie ..

Ze hebben allen hun vaste dagen, heb in het begin afgesproken om een whatsapp-groepje te maken met info en voor als ze een keer niet kunnen, dan kunnen ze dat daarin aangeven en dan kan de rest kijken of die misschien kan. Daarnaast heb ik gevraagd om als ze iets gedaan hebben dit even kort te laten weten omdat ik dat gewoon leuk vind. De jeugd zit toch altijd aan hun mobiel geplakt dus leek me geen probleem te zijn. Ze vonden het ook prima.

Nu hoorde ik na de eerste dagen dat ze hem alleen deden niks. Heb na een paar keer hen dan even aangesproken (samen) dat ik het fijn zou vinden om toch iets te horen en dat begrepen ze wel en zouden ze doen. De persoon van de dag erna heeft dit effectief gedaan, dit was de eerste en laatste keer tot nu toe.

We zijn nu weer een aantal weken verder, had me er al bij neergelegd dat een berichtje sturen voor hen moeilijk was en ging er vanuit dat ze gewoon hun ding deden op hun dagen en dat ik het dan wel zou horen als ik op stal was. Maar nu ik vandaag vernam dat hij in de week zijn aandacht niet heeft gehad omdat de persoon geen tijd had (en haar mobiel een internetprobleem had, maar alsnog had ik het dan waarschijnlijk pas 's avonds gehoord) en de persoon die hem normaal vandaag zou doen niet is komen opdagen (tenzij nog nadat ik ben weggegaan maar dat lijkt me sterk) zonder iets te laten weten begint het toch wat vervelend te worden...

Op deze manier kan ik er dus niet op rekenen dat hij aandacht krijgt op hun dagen. Dit maakt op zich niet uit op de dagen dat ik toch niet kan, maar als ik er wel ben en naar huis ga omdat hij toch nog zijn aandacht krijgt en dit dan niet gebeurd (ook al aan de hand gehad) vind ik dat wel erg.

Verwacht ik teveel? Hoe doen jullie dat met de communicatie? Of vertrouw je er gewoon op dat de verzorger doet wat die moet doen op de afgesproken dagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:48

Ik heb ook graag een berichtje hoor, niet ter controle maar ook uit interesse hoe het gaat samen :) Ik vertrouw er zeker op dat ze doen wat "moet" en niet doen wat mag, dat is ook mijn hele punt niet :D Maar jiu hebt wat jongere meiden toch als ik het mij goed herinner?
Ik vind dat eigenlijk ook meer dan normaal, ik deed dat ook altijd...

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:58

Tot nu gaat het bij ons met het meisje wat de arabier doet nog redelijk.. Alhoewel ze laatst maar een kwartier gereden heeft. Vond dat wel heel weinig. Maar goed het is nu nog mooi weer.

Ik hou m'n hart vast als de temperatuur straks dalen gaat.

Zich aan de afspraken houden of überhaupt komen is kennelijk erg moeilijk tegenwoordig. Voor mij echt onbegrijpelijk. Ik deed er een moord voor een paard gratis te mogen bijrijder.

Maar goed we gaan het meemaken of we van de winter weer op zoek kunnen naar een andere of dat ze wel blijft komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:12

Heb inderdaad wat jongere meiden.. hoewel jong.. 2 zijn er 12 of 13 denk ik, de 3e denk ik iets ouder, weet het eigenlijk niet :o Maar als je ziet hoe 'de jeugd van tegenwoordig' aan de mobiel hangt... :+

Bij mij is het ook puur interesse, vind het leuk om even te lezen wat ze gedaan hebben en of het goed is gegaan, meer zit er ook niet achter. Maar uiteraard is het wel fijn als ze op z'n minst laten weten als ze niet kunnen op hun dagen.. en dan liefst op voorhand (tenzij er echt iets last minute gebeurt natuurlijk maar vaak weet je het wel op voorhand). Ik kan dan ook niet altijd zelf, maar dan kan ik wel de dagen ervoor/erna anders inplannen zodat hij dan eens extra aandacht krijgt ofzo.

Ook heb ik het idee dat ze de pony 'leuk voor erbij' vinden maar als het anders uitdraait dat ze hem ook sneller laten staan (bv werd iemand op een dag gevraagd om nog 2 paarden extra te doe omdat die eigenaar eens niet kon, en dus had ze geen tijd meer voor die van mij.. hoorde ik dan achteraf.. ). Nu wil ik ook niet de moeilijkste zijn want ben blij met elke keer dat hij extra aandacht krijgt.. maar ik vind het voor mezelf toch maar moeilijk zo...