Advies gevraagd over mijn verzorgpaard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Oskarrino
Berichten: 780
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Advies gevraagd over mijn verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 18:08

Hallo! :)

Ik wil graag advies, want zit met mijn handen in het haar! What to do?

Beetje basis info:
Ik verzorg nu bijna 3 jaar een leuke pony. Deze staat dit moment gestald op een doe het zelf stal, waarvan ze verwachten dat je er bijna elke dag bent(logisch). De communicatie met de eigenaar is eigenlijk in de 3 jaar erg goed verlopen, geen rare dingen gehad.

Situatie:
Sinds een half jaar is de eigenaar veel en langdurig ziek. OF het echt waar is, is de vraag. Aangezien diegene wel heel veel andere dingen wel kan doen(uiteten gaan, uitjes etc.) maar niet naar de pony kan gaan. Ik werk zelf veel en ben er minimaal 2x per week en probeer zoveel mogelijk. De eigenaar komt helemaal niet meer naar stal. De eigenaresse van stal vind het vervelend dat er maar 3x per week iemand komt voor de pony, aangezien het gewoon te weinig is. We werken allemaal samen op die stal, dus het is jammer als er maar 3x per week iemand is(nemen ze mij niet kwalijk).

Er zijn vaak veel smoesjes waarom ze er niet is. Ze houdt niemand op de hoogte. De eigenaar van stal is het behoorlijk zat en zit er al langer over na te denken om pony + eigenaar de verwijderen van stal... :( Dit omdat ze denkt dat de pony dan beter past op een andere soort stal, waarbij je zelf niks hoeft te doen(water, mesten etc). Ze heeft de eigenaar van de pony tot oktober gegeven om beter gedrag te laten zien(zelf vaker komen, nog een verzorger regelen, etc).

Ik zit hier middenin. Ik vind het verschrikkelijk lastig aangezien ik het liefst ook wil dat de pony elke dag aandacht en beweging krijgt. Ik zit te overwegen om te stoppen, dit omdat het rijden niet zo leuk meer is en ik constant in gezeik en in de stress zit. Het is een pony die graag elke dag aan het werk is... Buitenrijden is nu niet te doen, aangezien hij erg mans wordt en zo enthousiast dat ie gaat rennen. -O-

Ik ben bang dat het zover komt dat de pony moet verhuizen... Ik ben ook bang dat als ik niet meer kom, hij helemaal geen beweging en aandacht meer gaat krijgen...

Wat moet ik nu? Stoppen? Of zou ik het nog aan moeten kijken...

Oskar <3


N_B_N
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Advies gevraagd over mijn verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:53

Wat lastig TS ik kan geen keuze voor je maken, maar ik wil je wel even een hart onder de riem steken. Onthoud wel 1 ding het is niet jouw paard dus voel je niet verantwoordelijk hoe moeilijk het ook is.

Billini❤️❤️

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Re: Advies gevraagd over mijn verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:07

Heb je tijd om meer dagen te komen? Het zou zonde zijn om te stoppen. Misschien een gesprek aanknopen met de eigenaar?

[o]

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:12

Lastige situatie....

Ik zou de eigenaar laten weten dat dit niet meer te doen is....
En geef aan hoe jammer je het vind, misschien weet je een leuke bijrijder voor erbij?

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:13

Kijk ik vind het positief dat je je zorgen maakt om de pony, uiteindelijk is dat jouw verantwoordelijkheid niet en ik begrijp dat dit geen prettige situatie is en er machteloos tegenover staat.

Maar ik word er niet blij van dat jij de ziekte van de eigenaresse in vraag stelt. Dat je haar nog veroordeeld omdat je vindt dat zij haar verantwoordelijkheid naar de pony toe niet opneemt, tot daar nog aan toe maar het is niet aan jou je uit te spreken over de al dan niet ernst van haar langdurige ziekte. Ook chronisch zieken die niet in staat zijn fysisch werk te leveren (zoals op de stal toch verwacht wordt zeg je) hebben recht op een avondje uit. Of worden chronische pijnpatiënten en langdurig zieken enkel au serieux genomen wanneer ze continu aan bed gekluisterd zijn?

Het is zeker off topic maar ik struikelde net iets te hard over je veroordeling.

Don't take anything for granted

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:38

Lukasje schreef:
Kijk ik vind het positief dat je je zorgen maakt om de pony, uiteindelijk is dat jouw verantwoordelijkheid niet en ik begrijp dat dit geen prettige situatie is en er machteloos tegenover staat.

Maar ik word er niet blij van dat jij de ziekte van de eigenaresse in vraag stelt. Dat je haar nog veroordeeld omdat je vindt dat zij haar verantwoordelijkheid naar de pony toe niet opneemt, tot daar nog aan toe maar het is niet aan jou je uit te spreken over de al dan niet ernst van haar langdurige ziekte. Ook chronisch zieken die niet in staat zijn fysisch werk te leveren (zoals op de stal toch verwacht wordt zeg je) hebben recht op een avondje uit. Of worden chronische pijnpatiënten en langdurig zieken enkel au serieux genomen wanneer ze continu aan bed gekluisterd zijn?

Het is zeker off topic maar ik struikelde net iets te hard over je veroordeling.


Ik snap wat deze bokker bedoelt. Maar misschien twijfelt TS omdat ze zelf de hele tijd 'smoesjes' hoort waardoor de eigenaar niet komt en dan vervolgens ziet dat die op datzelfde moment iets heel anders aan het doen is wat schijnbaar wel kan?

Ik denk niet dat TS vindt dat alle zieke mensen maar op bed moeten blijven en niks leuks mogen doen. Ik denk dat het meer gaat om het feit dat je als eigenaar een verantwoordelijkheid hebt. Prima als je zelf niet kan komen, maar zorg dan voor extra verzorgers of verplaats je paard. Zulke dingen kunnen mensen gewoon regelen als ze ook uit kunnen gaan. Daar is niks fysiek aan toch?

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Advies gevraagd over mijn verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:44

Ik denk dat het een goed idee is om, als je iemand weet, nog een verzorger erbij te opperen. Dit heb ik indertijd ook gedaan en ik ben er ontzettend blij mee. De andere verzorger woont zowat naast de stal zodat ze vaak kan helpen met bijvoorbeeld voeren. In het begin wandelde ze alleen met hem en rijdt nu 3x per week een kwartier / half uur in stap met een beetje aandraven... En het maakt een gigantisch verschil voor mijn verzorgpaard. Zoveel leniger en gelukkiger!

capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:51

Lukasje schreef:
Kijk ik vind het positief dat je je zorgen maakt om de pony, uiteindelijk is dat jouw verantwoordelijkheid niet en ik begrijp dat dit geen prettige situatie is en er machteloos tegenover staat.

Maar ik word er niet blij van dat jij de ziekte van de eigenaresse in vraag stelt. Dat je haar nog veroordeeld omdat je vindt dat zij haar verantwoordelijkheid naar de pony toe niet opneemt, tot daar nog aan toe maar het is niet aan jou je uit te spreken over de al dan niet ernst van haar langdurige ziekte. Ook chronisch zieken die niet in staat zijn fysisch werk te leveren (zoals op de stal toch verwacht wordt zeg je) hebben recht op een avondje uit. Of worden chronische pijnpatiënten en langdurig zieken enkel au serieux genomen wanneer ze continu aan bed gekluisterd zijn?

Het is zeker off topic maar ik struikelde net iets te hard over je veroordeling.


Ik snap je en volg je redenatie. Maar ik wil er aan toe voegen dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor je dieren. Of je ziek bent of niet. Er zijn genoeg opties. Regel iemand die voor jou in de plaats gaat. Betaal wat meer en ga op volpension staan. Of als je het niet meer kan opbrengen zoek een nieuwe baas. Nu leg je de verantwoordelijkheid bij anderen en dat is niet netjes

Als je ziek bent en je gaat liever uit eten dan voor je dieren zorgen dan snap ik dat dat voor gefronste wenkbrauwen zorgt.

@ ts. Ik zou eens langs gaan bij de eigenaar en daar bespreken wat je dwars zit. Dat het niet gaat zoals het gaat. Opzeggen heb je zo gedaan. Eerst kijken of je het uit kan praten. Als het signaal van meerdere kanten komt valt het kwartje mss

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:54

De eigenaar kan wellicht beter uitkijken naar een stal met volpension als haar gezondheid het niet toelaat om voor de pony te zorgen als ze de pony wil houden.
Wat ik wel raar vind is dat de pensionstaleigenaar de problemen met jou bespreekt TS, dat is voor de eigenaar van de pony. Het is voor nu wel fijn dat je weet wat er eventueel staat te gebeuren dat is de andere kant weer.
Je moet je eigen gevoel volgen, als het plezier weg is van je hobby is ook niet goed, ga anders een met de eigenaar van de pony praten, leg je zorgen voor en dat je het beste wilt voor de pony, dat het beter is om er nog iemand bij te nemen zolang de situatie zo is van de eigenaar, dan heeft zij rust want de pony krijgt de zorg die deze verdient, op stal zijn ze blij want de pony wordt weer meer verzorgt en voor jou wordt het dan ook weer leuk met rijden.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Advies gevraagd over mijn verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:10

Wat herkenbaar, maar dan vanuit de de situatie van staleigenaar bekeken. Als jij er mee stopt heeft de eigenaresse echt een probleem.

Als je de pony leuk vind kun je aanbieden te willen helpen iemand er bij te zoeken. Verder is het aan de staleigenaar om de grenzen aan te geven en duidelijke afspraken te maken over haar hulp en aanwezigheid. Wat is het minimale wat ze moet doen. Als de eigenaresse dat niet red en het ook niet af kan kopen, dan zal ze haar verantwoordelijkheid moeten nemen en verhuizen.

Vrouwdarijn
Berichten: 61
Geregistreerd: 21-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 07:43

Heb je hier al over gesproken met de eigenaresse, ts? Misschien is zij zich niet (voldoende) bewust van hoe jij je voelt. Wellicht helpt het om duidelijk te zijn hierover, werkt het om voorzichtig confronterend te zijn.

Als ik het goed gelezen heb heeft de eigenaresse nog een aantal weken de tijd om beter gedrag te laten zien op stal. Die paar weken zou ik nog niet stoppen, maar afwachten hoe het zich ontwikkeld. Als er niets verandert kan je altijd nog stoppen of andere acties ondernemen.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:01

capopjekop schreef:
Lukasje schreef:
Kijk ik vind het positief dat je je zorgen maakt om de pony, uiteindelijk is dat jouw verantwoordelijkheid niet en ik begrijp dat dit geen prettige situatie is en er machteloos tegenover staat.

Maar ik word er niet blij van dat jij de ziekte van de eigenaresse in vraag stelt. Dat je haar nog veroordeeld omdat je vindt dat zij haar verantwoordelijkheid naar de pony toe niet opneemt, tot daar nog aan toe maar het is niet aan jou je uit te spreken over de al dan niet ernst van haar langdurige ziekte. Ook chronisch zieken die niet in staat zijn fysisch werk te leveren (zoals op de stal toch verwacht wordt zeg je) hebben recht op een avondje uit. Of worden chronische pijnpatiënten en langdurig zieken enkel au serieux genomen wanneer ze continu aan bed gekluisterd zijn?

Het is zeker off topic maar ik struikelde net iets te hard over je veroordeling.


Ik snap je en volg je redenatie. Maar ik wil er aan toe voegen dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor je dieren. Of je ziek bent of niet.


Mee eens!
Daarom schreef ik ook dat ik het nog begreep dat TS de eigenaresse veroordeelt omwille van het niet opnemen van haar verantwoordelijkheid. Dat moet de eigenaresse sowieso doen. Enkel schoot de andere veroordeling even in het verkeerde keelgat ...

Ik denk ook dat de eigenaresse veel vertrouwen in TS stelt, dat haar paard in goede handen bij haar is. Daarom lijkt me een openhartig, eerlijk gesprek belangrijk. Allicht is de eigenaresse zich niet in die mate bewust van de wrevel waarmee TS zit en kan er samen naar een oplossing gezocht worden zonder dat dit hoeft te ontaarden in een breuk of zo.

Don't take anything for granted


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers