Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:57

Anoniem schreef:
Dat is lastig, op papier voldoet iedereen aan de "eisen" qua ervaring die je stelt. Dat "probleem" had ik ook :=
Dus nu aan jou om daaruit toch iemand te kiezen haha, vond ik ook erg lastig hoor!


Jaa, nu snap ik ook meteen waarom vroeger de eigenaren moeite er mee hadden. Wat voor mij ook echt lastig is, is dat ze niet op een reguliere stal staan. Maar op een eigen stukje in beheer heb wel alles erbij..(niet aan huis) maar voor de mensen die een bijrijder onder de 18 hebben, hoe zit dat dan? Ik ben zo bang dat er wat gebeurd e.d ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en verhalen..

volg ons op insta @bigbluejacy


ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10401
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:58

Wat ben ik blij dat ik via via iemand gevonden heb die mijn grote vriend 2x per week gaat rijden als ik in deeltijd ga studeren vanaf september

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

hanneke32xx

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:02

Ik vraag me dan af hé, wat verwachten jullie van een eerste bericht? Toen ik zoekende was gaf ik in mijn 1e bericht ook altijd m'n rijervaring aan, voor mij was dit ook het aantal jaar dat ik ervaring had met het 'verzorgen' van paarden (in hoeverre dat kan op een manege) hoe je rijdt geeft ook wel iets aan in hoe je bent in de omgang met paarden lijkt me? Ik vind het dus niet gek dat mensen hun rijervaring vermelden in een eerste bericht

[o]
22 jaartjes oud
opleiding: Social work

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:09

hanneke32xx schreef:
Ik vraag me dan af hé, wat verwachten jullie van een eerste bericht? Toen ik zoekende was gaf ik in mijn 1e bericht ook altijd m'n rijervaring aan, voor mij was dit ook het aantal jaar dat ik ervaring had met het 'verzorgen' van paarden (in hoeverre dat kan op een manege) hoe je rijdt geeft ook wel iets aan in hoe je bent in de omgang met paarden lijkt me? Ik vind het dus niet gek dat mensen hun rijervaring vermelden in een eerste bericht


Oh nee dat bedoelde ik niet :) Ik gaf in mijn advertentie toevallig aan een erg rillerig, kijkerig en snel schikkend paard te hebben. En van alle 40 reacties had iedereen daar ervaring mee ;) Dan is het best lastig om daaruit dan te kiezen wie je langs laat komen :j

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:12

Anoniem schreef:
hanneke32xx schreef:
Ik vraag me dan af hé, wat verwachten jullie van een eerste bericht? Toen ik zoekende was gaf ik in mijn 1e bericht ook altijd m'n rijervaring aan, voor mij was dit ook het aantal jaar dat ik ervaring had met het 'verzorgen' van paarden (in hoeverre dat kan op een manege) hoe je rijdt geeft ook wel iets aan in hoe je bent in de omgang met paarden lijkt me? Ik vind het dus niet gek dat mensen hun rijervaring vermelden in een eerste bericht


Oh nee dat bedoelde ik niet :) Ik gaf in mijn advertentie toevallig aan een erg rillerig, kijkerig en snel schikkend paard te hebben. En van alle 40 reacties had iedereen daar ervaring mee ;) Dan is het best lastig om daaruit dan te kiezen wie je langs laat komen :j


Ja! Zo bedoel ik hem ook! Je krijgt zoveel reacties dat de goede daaruit pikken lastig is!

volg ons op insta @bigbluejacy

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:42

Mijn advies is doorvragen. Vraag hoe ze bepaalde situaties oplossen of mee om zouden gaan. Dan prik je er zo doorheen.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:50

Mwa daar ben ik niet zo'n fan van, dat situatieschetsen. Ik ken zat mensen die dat in theorie prima kunnen vertellen, maar dat het in-the-heat-of-the-moment alsnog niet lukt. Die er dus, als ze er zo op papier even over na kunnen denken, het prima op te weten lossen, maar het in de praktijk gewoon niet goed lukt.
Ik ga puur af op de manier waarop iemand schrijft, of het mij aanspreekt en of ik er een goed gevoel bij heb. Dan neem je nog een gok natuurlijk, maar dat zal het altijd blijven :j

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:13

Ik zou een aantal uitnodigen om kennis te maken, als selecteren lastig is desnoods de eerste 3 die reageerden. Dat zegt meer dan 10 berichtjes.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:53

Anoniem schreef:
Mwa daar ben ik niet zo'n fan van, dat situatieschetsen. Ik ken zat mensen die dat in theorie prima kunnen vertellen, maar dat het in-the-heat-of-the-moment alsnog niet lukt. Die er dus, als ze er zo op papier even over na kunnen denken, het prima op te weten lossen, maar het in de praktijk gewoon niet goed lukt.
Ik ga puur af op de manier waarop iemand schrijft, of het mij aanspreekt en of ik er een goed gevoel bij heb. Dan neem je nog een gok natuurlijk, maar dat zal het altijd blijven :j

Daarom hou ik ook in de gaten hoe lang ze er over doen om antwoordt te typen. En al naar gelang de situatie kan je je ook wel bedenken of de aangedragen oplossing wel realistisch is.

Voorheen liet ik mensen dan toch komen, ookal bevielen de antwoorden mij niet. En iedere keer weer werd ik ook irl teleurgesteld.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

hanneke32xx

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 07:25

hanneke32xx schreef:
Ik vraag me dan af hé, wat verwachten jullie van een eerste bericht? Toen ik zoekende was gaf ik in mijn 1e bericht ook altijd m'n rijervaring aan, voor mij was dit ook het aantal jaar dat ik ervaring had met het 'verzorgen' van paarden (in hoeverre dat kan op een manege) hoe je rijdt geeft ook wel iets aan in hoe je bent in de omgang met paarden lijkt me? Ik vind het dus niet gek dat mensen hun rijervaring vermelden in een eerste bericht


Oh nee dat bedoelde ik niet :) Ik gaf in mijn advertentie toevallig aan een erg rillerig, kijkerig en snel schikkend paard te hebben. En van alle 40 reacties had iedereen daar ervaring mee ;) Dan is het best lastig om daaruit dan te kiezen wie je langs laat komen :j[/quote]

Ja! Zo bedoel ik hem ook! Je krijgt zoveel reacties dat de goede daaruit pikken lastig is![/quote]

Ah oké, dan begrijp ik het

[o]
22 jaartjes oud
opleiding: Social work

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 07:57

Ik vraag mensen meestal iets meer te vertellen over de paarden of pony's die ze gereden hebben, wat ze er mee deden, of ze les reden, wedstrijdervaring hebben en dan waar en op welk niveau. M op de manege is meestal heel ander niveau dan M KNHS.

Tegenwoordig vraag ik ook foto's en filmpjes... En als ze nog op een manege rijden dan vraag ik ook wel of ik een keer kan komen kijken bij een les. Dan heb ik een idee voor ik iemand op mijn paard laat stappen.
Als je niets meer hoort geeft dat al een idee van hoe serieus ze zijn en of ze zich kwetsbaar op durven stellen (of dat ze zelf vertrouwen hebben in hun kunnen) ... Geen reactie meer?... Jammer dan. Ongeschikt.
Neem met mijn paard liever geen risico.

Zo reageerde een jonge dame begin 20 vrij kortaf op mijn vragen, ze reed M2 niveau maar nooit wedstrijden gereden en op de foto's liepen beide paarden met slofteugel. Dus ik vroeg filmpjes en iets meer door over haar ervaring en haar eigen paarden, van wie ze les had etc. Nooit meer wat van gehoord. Tja. Als je al niet meer reageert dan kan ik er toch niets mee.

Zo vallen er al meer mensen af door niet de gewenste ervaring of instelling, en is het makkelijker een paar eerst te laten komen. Bij heel weinig reacties ben je vaak minder streng en kritisch dan bij zoveel als Dreamer heeft ontvangen...

Nu is het gewoon iemand die ik al ken die voor de tweede keer komt rijden. We rijden al jaren bij dezelfde club. Ik ken de pony's en paarden die ze gereden heeft, heb samen met haar meegereden in clinics, ken haar wedstrijdniveau en haar instructrice. Zo veel fijner dan wildvreemd via Facebook of marktplaats! Als zal ik voor een mee-verzorgende bijrijdster wel verder moeten zoeken als dat meer mee gaat spelen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:31

Bij doorvragen merk je idd al meer.
Zelf heb ik het liefst gewoon een kennismakingsgesprek. Vaak geeft dat wel een redelijk goed beeld.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:06

Wedstrijdniveau zegt mij niks en interesseert mij ook niet, ik zie wel is Z-ruiters die ik voor geen goud op mijn paard zet bijvoorbeeld :=
Meestal vraag ik wat voor type paarden ze gereden hebben, dat geeft dan voor mij een redelijk beeld.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:26

En wat vinden jullie ervan als een ruiter heel eerlijk zegt wat ook nog niet goedgaat? Ik heb bijvoorbeeld nog dat ik het vaak moeilijk vindt om echt ontspannen te zitten, en ben echt bezig met leren van achter naar voren rijden. Ik probeer voor zover ik dat kan zo vriendelijk mogelijk te rijden. Ik ben me ervan bewust dat dit nog niet altijd zo is, maar ik ben er hard aan bezig om mezelf te verbeteren, en ben kritisch tegenover mezelf.

Halen jullie daar wat uit?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:36

Iedereen heeft een ander referentiekader. Ik rijd M dressuur en heb ook nog moeite met dezelfde dingen. Daar werk ik ook aan. Vind het soms best frustrerend dat ik niet zo makkelijk ontspannen kan zitten. Ik zou willen zien hoe je dan rijd. De een is gewoon kritischer en realistischer over zijn of haar rijkwaliteiten dan de ander. Iets met onbewust onbekwaam en bewust onbekwaam :o

En zelfvertrouwen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:46

Deze discussie is exact de reden dat ik mensen laat komen, en het liefste direct op mijn paard zet. Communicatie via schrift is gewoon zo moeilijk en dan idd nog ieders eigen referentiekader!

Als voorbeeld: Ik zie mezelf als gevorderde beginner omdat ik vooral nog bezig ben met correct sturen en goed zitten, maar laatst zei mijn juf dat het binnenkort tijd wordt om bezig te gaan met vliegende galopwissels en schoot ze in de lach toen ik zei mezelf nog als beginner te zien (ik heb ongeveer een even grote hekel aan te bescheiden zijn dan als opschepperij dus ga mezelf nu maar anders omschrijven).

@resistance: ik zou je er zeker niet om afwijzen, houd wel van een kritische insteek.
Laatst bijgewerkt door troi op 14-08-18 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:46

En kijken jullie er bijvoorbeeld doorheen als een bijrijder voor het eerst komt rijden, wanneer deze een beetje zenuwachtig is ofzo? Ik ben bijvoorbeeld niet snel bang, maar wordt toch een soort van "verlegen" als ik op iemand anders' paard zit, bang dat ik iets fout doe of te streng ben ofzo. Gewoon verlegen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:47

Resistance schreef:
En wat vinden jullie ervan als een ruiter heel eerlijk zegt wat ook nog niet goedgaat? Ik heb bijvoorbeeld nog dat ik het vaak moeilijk vindt om echt ontspannen te zitten, en ben echt bezig met leren van achter naar voren rijden. Ik probeer voor zover ik dat kan zo vriendelijk mogelijk te rijden. Ik ben me ervan bewust dat dit nog niet altijd zo is, maar ik ben er hard aan bezig om mezelf te verbeteren, en ben kritisch tegenover mezelf.

Halen jullie daar wat uit?


Ik heb liever iemand die aangeeft wat hij/zij "niet kan" of nog aan moet werken, dan iemand die vindt/denkt dat hij/zij alles al kan :j

Resistance schreef:
En kijken jullie er bijvoorbeeld doorheen als een bijrijder voor het eerst komt rijden, wanneer deze een beetje zenuwachtig is ofzo? Ik ben bijvoorbeeld niet snel bang, maar wordt toch een soort van "verlegen" als ik op iemand anders' paard zit, bang dat ik iets fout doe of te streng ben ofzo. Gewoon verlegen. :+


Mijn paard is zelf niet makkelijk met nieuwe mensen, niet vervelend maar heeft even tijd nodig aan iemand te wennen. Ik moet er dus wel doorheen kijken, want no way dat zij de eerste keer mee gaat werken ;)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:50

R, dat heb ik ook. Dus ja. Daar kijk ik doorheen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:50

Resistance schreef:
En kijken jullie er bijvoorbeeld doorheen als een bijrijder voor het eerst komt rijden, wanneer deze een beetje zenuwachtig is ofzo? Ik ben bijvoorbeeld niet snel bang, maar wordt toch een soort van "verlegen" als ik op iemand anders' paard zit, bang dat ik iets fout doe of te streng ben ofzo. Gewoon verlegen. :+


Aftastend rijden vind ik prima. Voor mij is dan wel belangrijk hoe de ruiter op mijn aanwijzingen reageert. Bijvoorbeeld als ik aangeef dat je wat pittiger mag rijden dan zie ik wel graag dat je dat opvolgt, al is het maar iets. Maar goed, ik blijf er de eerste keer vaak ook naast lopen dus krijg je soort van priveles. Mn omdat ik een westernpaard heb en er vaak mensen met engelse achtergrond komen. Als iemand zich er leuk mee redt dan neem ik trouwens wel afstand hoor.


Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:16

Ik heb als ik ga kijken ook een hele afwachtende houding. Je bent toch bang om iets te doen met iemands paard wat die persoon zelf niet zou doen. Dus wacht ik af en vraag ook hoe de eigenaar het zelf doet.

Ik hoop dat iemand mensen daar doorheen kunnen kijken dat ik zelf ook wel kan aanpakken als ik weet hoe de eigenaar het paard hanteert

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:06

Resistance schreef:
En wat vinden jullie ervan als een ruiter heel eerlijk zegt wat ook nog niet goedgaat? Ik heb bijvoorbeeld nog dat ik het vaak moeilijk vindt om echt ontspannen te zitten, en ben echt bezig met leren van achter naar voren rijden. Ik probeer voor zover ik dat kan zo vriendelijk mogelijk te rijden. Ik ben me ervan bewust dat dit nog niet altijd zo is, maar ik ben er hard aan bezig om mezelf te verbeteren, en ben kritisch tegenover mezelf.

Halen jullie daar wat uit?


Ik vind ontspanning persoonlijk wel het allerbelangrijkste. Dit zou voor mij dan ook een afknapper kunnen zijn. Vooral ook omdat mijn paard best heftig op spanning kan reageren.

In mijn situatie zou ik dan gewoon even doorvragen en het ook even willen zien. Dat zegt vaak toch nog het meest.

Atra esterní ono thelduin
Mor'ranr lífa unin hjarta onr
Un du evarínya ona varda

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:01

Dat is voor iedereen anders.

Ik laat de 1e keer nooit rijden. Wil iemand eerst leren kennen.
Is voor iedereen even nieuw en aftasten.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:17

Anke schreef:
Dat is voor iedereen anders.

Ik laat de 1e keer nooit rijden. Wil iemand eerst leren kennen.
Is voor iedereen even nieuw en aftasten.


Maar wat laat je ze dan doen?
Ik heb iemand er liever gelijk op. Straks klikt het op de grond wel en onder het zadel totaaaal niet, zou ik nogal zonde vinden van de tijd die er al in gestoken is. Voor zowel eigenaar als bijrijder...

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:25

Zenuwen.... vandaag ga ik bij een IJslander kijken en morgen bij een ander paardje, toevallig van een Bokker!

Mijn advertentie die ik 3 dagen eerder heb geplaatst heeft enorm veel reacties gevangen, wat ik echt nooit verwacht had..

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers