Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:52

Mijn bijrijder (nu 1,5 jaar) heeft mijn paard mee op ponykamp (georganiseerd door onze eigen pensionstalling).
Hij is na een half jaar bijrijden begonnen met wedstrijden buiten de deur starten, voor die tijd op eigen terrein gestart.
Zijn ouders kochten speciaal een trailer (hadden ook de mijne kunnen lenen) en ik ben idd de eerste keren meegeweest.

Nadat hij ook nog geselecteerd raakte voor een talententeam, ging hij geregeld 2 keer per week op pad met mijn paard dan kan ik echt niet steeds mee maar vertrouw zijn ouders volkomen.

Eerdere bijrijder had al jaren een eigen pony en mocht ook na verloop van tijd met mijn paard op pad. Helaas werd door hun niet gecommuniceerd wanneer ze voor het eerst gingen en hadden ze mijn paard eerst vastgezet voordat de stang erachter zat. Waardoor paard ging hangen en los over het erf ging. Hier was ik dus duidelijkheid blij mee.

Fleur, wij geven enkel aan dat sommige zaken je keuze in bijrijdpaarden kunnen beperken. Wat je er mee doet moet je zelf weten.

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:00

Ja dat snap ik ook. Ik zeg ook dat de eigenaar mee kan gaan en dan zelf na een aantal keer kan zeggen of zij/hij het vertrouwd of niet. En mijn ouders zouden dan ook elke keer meegaan als ik naar les ga.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:02

Fleurinthof, mag ik vragen waarom je eigenlijk perse in die manegeles wilt rijden?

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:11

Tuurlijk! Ik leer er veel en ik vind de instructrices enorm fijn les geven, verder is er een hele fijne sfeer over de hele manege, ik kom er graag en ik heb hier ook vriendinnen.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:16

Fleur waarom zou je er dan niet voor kiezen om de springles op de manege te doen en de dressuur les op je toekomstige bijrijdpaard? Dan is iedereen blij toch

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:18

Ik zeg ook dat ik eventueel het paard wil meenemen of wat bedoel je?

Ik blijf nu gewoon zoeken naar een bijrijdpaard waarvan de eigenaar het niet erg vindt, ik ga nu niet de dressuur les opgegeven omdat jullie dat zeggen ;)

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:20

Ik bedoel de dressuur op de manege stoppen om deze bij een instructeur te nemen op je bijrijdpaard.
Dan heb je het voordeel van een goede instructie (hoe goed je manege ook is privéles leer je toch echt meer van) en de gezelligheid van de manege tijdends de springles

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:41

Het valt me op dat mensen denken dat manege ruiters geen goede bijrijders kunnen zijn.

Mijn ervaring is dat er genoeg manege ruiters zijn die keurig hebben leren rijden. Zie ook liever een ruiter die op zichzelf kan zitten op een paard aan een losse teugel dan iemand die denkt dat hij kan rijden en dat wel even zal laten zien door een paard in een houding te forceren. Zeker met hete paarden is dat een slechte combi. Ik heb een heet paard dat Z2 loopt en waar ik gewoon manege ruiters mee kan laten rijden. Daar kun je tegen zeggen dat ze gewoon met een losse teugel kunnen rijden en geen kunsten vragen. Heel handig om je paard in conditie te houden. De oefeningen kennen de paarden toch wel en vergeten ze echt niet als ze ze een of twee keer in de week niet hoeven te doen (als dat wel zo is, dan doe je zelf iets verkeerd).
Verder is het met hete paarden vaak zo, dat hoe meer je van ze vraagt, hoe feller ze kunnen reageren en daarom is het prima om er een wat minder ambitieuze ruiter mee te laten rijden, want dan doen ze vaak wel normaal. Zal echt niet voor ieder paard gelden, zeker niet voor een jong paard, maar in de meeste gevallen gaat dat echt wel.
Heb familieleden die op maneges rijden en daar kan menig wedstrijdruiter een voorbeeld aan nemen, rijden keurig, zonder het paard in de weg te zitten en ook nog eens netjes van achter naar voren. Ga dat maar eens op een wedstrijdterrein zoeken, daar zie je veel harde handen en paarden die van voren in elkaar getrokken worden waar de hele verbinding in het lijf weg is.

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:47

Het is niet dat manegeruiters per definitie slechter rijden dan mensen met eigen paarden, maar je leert op een manege over het algemeen niet hoe je een paard traint. En voor mij zit er best een groot verschil tussen gewoon rijden en een paard trainen. Is ook maar net wat je zoekt als eigenaar natuurlijk. Jij hebt zo te lezen net zo lief iemand die je paard gewoon beweging geeft, maar er zijn ook best wat eigenaren die dat juist wel willen. En dat er op het wedstrijdterrein genoeg in de krul gelopen paarden lopen ben ik helemaal met je eens. Ik wacht met smart op de dag dat dat geen punten meer oplevert.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:15

goldenarrow schreef:
Het is niet dat manegeruiters per definitie slechter rijden dan mensen met eigen paarden, maar je leert op een manege over het algemeen niet hoe je een paard traint. En voor mij zit er best een groot verschil tussen gewoon rijden en een paard trainen. Is ook maar net wat je zoekt als eigenaar natuurlijk. Jij hebt zo te lezen net zo lief iemand die je paard gewoon beweging geeft, maar er zijn ook best wat eigenaren die dat juist wel willen. En dat er op het wedstrijdterrein genoeg in de krul gelopen paarden lopen ben ik helemaal met je eens. Ik wacht met smart op de dag dat dat geen punten meer oplevert.


Eens, en dat aan een los teugeltje rondrijden gaat ook net zo vaak niet zo netjes. Dan is dat losse teugeltje een klapperend teugeltje en is dat stil zitten toch wel ver te zoeken. Heel vaak zitten ze op het eerste gezicht heel netjes maar zodra er gereden moet worden blijft er van die houding weinig over, is de balans ver te zoeken en ontbreekt ook een stuk bewustzijn en coördinatie. Niet omdat het slechte ruiters zijn maar omdat daar gewoon nooit aandacht aan is besteed. En echt lang niet alle paarden, vooral de jonkies, zijn braaf als je er iemand op zet die er (ook als ze wel netjes zitten) helemaal niet aan rijdt. Die krijgen ineens zoveel vrijheid, ruimte op plekken waar ze die normaal niet krijgen, worden net even niet fijn ondersteund waardoor ze uit de bocht vliegen en wat onzeker worden...het is niet dat ik ze nou op druk rijd, in tegendeel, maar als ik op een paard zit ben ik wel aanwezig en aan het rijden.

Ik ben overigens helemaal niet tegen manegeruiters, ze krijgen hier altijd een kans maar ik wil geen ongelukken. Dus als het er echt niet in zit, houd het wel een keer op. Maar de eerste die een goede basis heeft moet ik wel nog tegenkomen.

xnlponysx
Berichten: 24
Geregistreerd: 07-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:22

Ik heb mijn advertentie aangepast! Zouden jullie even willen kijken of het zo duidelijk is wat mijn bedoelingen zijn?

xnlponysx
Berichten: 24
Geregistreerd: 07-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:23


ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10413
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:32

xnlponysx schreef:


Ik kom even binnen vallen. Qua tekst vind ik hem prima. Ik zou alleen voor het lees gemak er af en toe een witregel tussen doen.

Alinea's leest makkelijker dan 1 lap tekst achter elkaar ;) succes met zoeken

xnlponysx
Berichten: 24
Geregistreerd: 07-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:03

ynskek schreef:
xnlponysx schreef:


Ik kom even binnen vallen. Qua tekst vind ik hem prima. Ik zou alleen voor het lees gemak er af en toe een witregel tussen doen.

Alinea's leest makkelijker dan 1 lap tekst achter elkaar ;) succes met zoeken


Aangepast!

minouesmee

Berichten: 7423
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:13

fleurinthof schreef:
Ik zeg ook dat ik eventueel het paard wil meenemen of wat bedoel je?

Ik blijf nu gewoon zoeken naar een bijrijdpaard waarvan de eigenaar het niet erg vindt, ik ga nu niet de dressuur les opgegeven omdat jullie dat zeggen ;)

*kruipt uit meeleesmodus*

Ik vraag mij af of er eigenaren zijn die het oké vinden dat jij nooit les neemt met hun paard..? Zeker als je vanaf de manege komt. ( no offense) Er valt nog zo veel te leren! Van een priveles leer je echt meer dan een manege les.

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:16

Ik heb ook heel af en toe privélessen maar niet vaak. Maar ja er zijn eigenaren want ik heb nu net een berichtje van iemand gekregen.

minouesmee

Berichten: 7423
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:20

Als ik jou was zou ik echt privéles nemen op je toekomstige bijrijdpaard/pony. Je leert er echt veel meer van dan een manegeles. Ik neem aan dat je het leuk vind om je rijden te verbeteren?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:23

fleurinthof schreef:
Het enige wat ik vraag is geen extra lessen.... er zijn wel veel paardeneigenaren die dit niet erg vinden.


Dat is zeker zo. De bijrijder hier op stal lest ook niet en ik ook niet. Ik les ook alleen met mijn eigen paard.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:27


fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:29

Tuurlijk vind ik dat leuk maar zoals ik net zei: ik heb al een reactie die het niet erg vind dat ik geen extra lessen neem. Ik hoef hier dan ook nu niet meer mee in discussie, maar in ieder geval bedankt iedereen met de tips enzovoort.
Laatst bijgewerkt door fleurinthof op 23-07-18 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:30


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:30


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:45

Het verschilt van manege tot manege en van paard tot paard. Mijn pony kan ik prima een manege ruiter met een paar jaar rijervaring op zetten. Ook wel minder ervaren als ze een doorzetter is en stevig zit en hem niet te kort pakken met de teugels.

Veel Manegeruiters rijden juist met te korte en strakke teugels. De meesten vraag ik eerst om de teugels langer te maken. Richting halsstrekken.

Sturen doen ze ook niet met hun lijf maar met hun teugels. Vooral met de binnenteugel. Ik heb meiden op mijn Z1 dressuurpaarden gehad die ze eerst niet eens de bocht om van de hoefslag af kregen :\ Tja, als hun binnenheup naar voren wijst dan buigen de paarden wel in de hals maar blijven ze netjes doorlopen of over de buitenteugel weglopen...

Echt goed contact houden is ook lastig. Of te strak, of te los, of klapperende los-vast. Handen stil houden is handen vastzetten.

Heel mooi hakken uitdrukken maar daarbij onderbeen naar voren steken, en vanwege stoelzitting balans verliezen en met lichtrijden terug in het zadel klappen.

Bij mijn pony gaat dat wel, en die houd gewoon op met lopen, maar mijn paard gaat daar van stuk. Die drukt de rug weg, kop omhoog, gaat scheef lopen en met wat pech staken of vluchten.
Sommigen zitten wel heel netjes zo op het oog, maar echt rijden moet vaak nog geleerd worden.

Of dingen als continue om en om "ophoudingen" maken weer afgeleerd.

Maar dat kan je ook hebben met wedstrijdrijdende bijrijders.

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:49

Ik begrijp Fleur wel.
Van een verzorgpaard weet je nooit hoe lang je er mag blijven. Het kan verkocht worden, verplaatst of de eigenaresse heeft weer genoeg tijd.
En dan zit jij zonder...
Ik ga nu ook lessen bij de manege, omdat ik geen verzorgpaard kan vinden op fietsafstand.
Ondertussen zoek ik rustig door naar een verzorgpaard.
Maar als ik iets vind, dan ga ik er echt even goed over nadenken voordat ik mijn leskaart opzeg. (Dat zal wel moeten vanwege tijd en geld, maar een manege biedt gewoon meer zekerheid)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:52

Maar een manege kan je toch ieder moment stoppen (nadat je leskaart af is) en weer terug gaan? Die redenering snap ik niet helemaal :)