Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 21:09

Ik meld me ook even :)

Hier hele goede ervaringen met mijn bijrijders in de afgelopen jaren. Bij mijn eerste paard heeft een hele tijd een vriendin bijgereden, die net zo gek was met de merrie als mij. Ze beschouwde haar als haar eigen. Helaas moest ze stoppen omdat ze ging afstuderen in het buitenland. Daarna een hele lieve meid gehad via via, die heeft uiteindelijk haar eigen paard gekocht en moest daardoor stoppen.

Bij mijn huidige paard heb ik al meer dan een jaar een hele fijne bijrijder. Helaas gaat ze op korte termijn stoppen, omdat haar eigen paard oud genoeg is om fanatiek te gaan starten en worden de kosten haar te hoog om er twee te gaan starten. Momenteel ben ik dus ook opzoek naar een nieuwe bijrijder. Ik heb nu twee keer iemand langs gehad, een hele lieve volwassen vrouw. Ze heeft zelf ook paarden thuis staan, die niet meer fanatiek gereden (kunnen) worden en zoekt een paard waarmee ze weer wedstrijden kan starten.


Ik heb ook wel negatieve ervaringen gehad hoor. Bijvoorbeeld iemand die wel even zou bepalen hoe mijn paard getraind moest worden en zelfs contact daarover had via de mail met haar "Australische trainer". Die vanaf de computer kon bepalen dat mijn paard ongehoorzaam/gevaarlijk was etc. Mijn paard was niet ongehoorzaam, het klikte gewoon niet tussen hen. Zij wou alles afdwingen en toonde totaal geen liefde voor het dier, mijn paard ging daar tegen in protest en raakte erg gestrest. Normaal is mijn paard altijd vrolijk en een blij ei. Als zij kwam gingen de oren in de nek. Daarnaast moest ik alles doen, het op/af zadelen etc. en mevrouw stond er bij te kijken, alsof ik haar hulpje was en zij het paard kwam "trainen". Er kon nog geen knuffel/aai aan het paard vanaf. Er mankeerde volgens haar van alles aan het dier en ook het longeren moest strak in de bijzetteugels. Paard kwam daar tegen in verzet en werd tot ze drijfnat was van het zweet/stress de rondte in gejaagd, want ze moest zich maar overgeven aan haar. Ik vond het gewoon naar om te zien. Dat is wel eigenlijk het meest extreme wat ik heb meegemaakt.


Tot slot, zou ik niet zonder bijrijder willen. Ik vind het op de een of andere manier altijd heel gezellig om mijn paard te kunnen delen, mee te gaan op wedstrijden (ik geniet er meer van als mijn bijrijder start dan ikzelf), te sparren over de training etc. Bij mijn vorige paard vroeg ik altijd wel een bijdrage, maar uiteindelijk woog dat niet op tegen het plezier dat ik eraan had. Toen mijn bijrijder destijds wat krap zat, heb ik de bijdrage ook weg gelaten. Ik was zo blij met haar. Uiteindelijk vraag ik nu nooit meer iets.

Wel vind ik het belangrijk dat ze lessen nemen, de kosten voor het starten zijn ook voor henzelf. Het liefste heb ik dat ze tweemaal per maand starten. Maar als er wordt door getraind voor een nieuwe klasse, vind ik het ook niet erg als ze haar een tijdje thuis houden. Ik probeer wel, vooral tijdens het outdoorseizoen, ook een rondje te springen als ze dressuur starten, zodat ze de benzine kosten alweer kunnen delen. Ik zoek ook altijd een bijrijder voor onbepaalde tijd, zodat ze ook serieus met het paard aan de slag kunnen en wedstrijddoelen kunnen stellen.


Wat ik zelf wel lastig vind, is dat vaak de rijstijl verschilt. Mijn huidige paard raakt daar iets van in de war. Dit uit zich dan in licht verzet dmv heetheid, omdat ze het even niet meer weet. Ik ben bijvoorbeeld heel lang en mijn bijrijder vrij kort. Haar benen liggen gewoon echt op een andere plek dan de mijne. We hebben er beide wel eens last van met rijden, vooral als we de dag na elkaar rijden. Hoe gaan jullie daar mee om of hoe staan jullie daarin?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:42

Als mijn paard last had vd bijrijder en dit met les/coaching niet op korte termijn beter werd, stopte ik ermee.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:23

Ik dacht al, wat een bekend paard! Toen las ik wie je was haha. Blijft een tof dier :)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 12:58

Fijn Nummie! Er zijn ook goede bijrijders. Het is alleen wel even door de brei met "wannabees" heen worstelen en het moet van alle kanten ook passen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:23

Is er hier of weten jullie iemand die (tijdelijk) wat hulp kan gebruiken? Omgeving max 15 km rondom Zoetermeer. In bezit van eigen vervoer, veel ervaring met eigen paarden dus volledig zelfstandig. Maar info via pb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:53

DatBenIkNou schreef:
Is er hier of weten jullie iemand die (tijdelijk) wat hulp kan gebruiken? Omgeving max 15 km rondom Zoetermeer. In bezit van eigen vervoer, veel ervaring met eigen paarden dus volledig zelfstandig. Maar info via pb!


Ik! :D

Zie mijn advertentie!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:01

De tamtam gaat snel, kreeg gisteren een appje van de eigenaresse van een oud-bijrijdpaard. Altijd contact gehouden nadat wij een eigen paard kochten. Ze wist nog een oudstalgenoot die iemand zocht. Mijn dochter kreeg ook al iets aangeboden en gaat daar vandaag heen, kende de eigenaresse en het paard al van vroegere stalling.Zo zie je maar, ook in de randstad is er voor zelfstandige, volwassen bijrijders echt wel aanbod. Zonder bijdrage overigens en mensen die het niet erg vinden dat het tijdelijk is maar blij zijn met de hulp en ervaring. Uiteraard met de afspraak dat zij ondertussen rustig door kunnen zoeken naar 'een blijvertje' maar zij voorlopig wel geholpen zijn zonder mensen helemaal moeten inwerken.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:18

Ik woonde hiervoor in de Randstad en idd nooit problemen gehad met zoeken. Nu ik meer in het oosten woon kan ik niks vinden

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 14:54

Amber_anne schreef:
Ik woonde hiervoor in de Randstad en idd nooit problemen gehad met zoeken. Nu ik meer in het oosten woon kan ik niks vinden

Enjoy the club :').

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:10

Hier vandaag een mooi moment gehad.
Een verzorgster die 1,5 jaar geleden gestopt is, nadat ze hier 3 jaar had verzorgd. Is vandaag op bezoek geweest en ze gaat weer starten met verzorgen. Hoe leuk is dat!

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 22:15

Oh wat leuk! Weet je zeker dat de klik er is

In mijn zoektocht naar een bijrijdpaard zie ik ook wel eens advertenties van andere bijrijders /verzorgers.

Nou er zijn mensen die zetten dingen in die advertenties die ik niet durf te plaatsen wat een arrogantie :')

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:51

Ja eerst heel lang maar 1 verzorgster. Die helaas de laatste tijd weinig is geweest.

Nu ineens 3 nieuwe (1 opnieuw) op korte tijd. Ben eens benieuwd of het goed gaat lopen, hoop van wel.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:11

Hier komt as zaterdag toch weer een meid kijken. Ze is 23. Dat stelt me wel een beetje gerust. En ze heeft zelf ook een paard gehad.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:01

Super! Er zit weer beweging in bij jullie!

Hier misschien ook een deeloplossing voor mijn paard. Niet voor hulp, maar een kennis je van de club die wel graag 1 of 2x per week een ander paard wilde rijden ter afwisseling naast haar eigen. Daarmee is ze nu bijna ZZ-licht startgerechtigd.

Zal dan vast niet gaan helpen en lessen, maar wellicht kan ze haar wel weer wat bijspijkeren in de Z oefeningen straks en de kans dat mijn paard correct getraind wordt is groter dan bij de meiden die je zo van de manege af haalt en verder nooit echt goed les hebben genomen.

Maar een keertje proberen of het klikt.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:53

Joh peelie kun je hem niet verplaatsen naar de stal bij mijn buren _O-
Rijd ik hem wel voor je _O-
<<)

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:19

Hahaha. Dat hangt er vanaf waar dat is :+

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:08

Rockanje dat is vast in de buurt :j

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:36

Hahaha niet bepaald. :')

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:16

Ik ben ook alvast weer aan het rondkijken voor een bijrijdpaardje, aangezien ik m'n rijbewijs in de pocket heb en dus wat verder kan rijden. Echter sta ik versteld van de enorme bijdrages die ik mensen wel niet zie vragen. Ik vind het echt niet erg om iets van 50 á 75 euro in de maand bij te dragen (dat is ook mijn max; ik ben student en heb niet meer dan dat), ik snap ook goed dat eigenaren om een bijdrage vragen, om zeker te weten dat de bijrijder ook echt serieus is. Maar dan reageert er doodleuk iemand op mijn advertentie, die dan vraagt of ik wel 200 euro in de maand kan bijdragen. 8)7 Of iemand op facebook die een bijrijder zocht voor 2 dagen in de week, maar dan wordt er wel verwacht dat er 20 euro per dag wordt betaald, exclusief leskosten. Die komen er ook nog bij. Euh, biedt hem dan te lease aan? :+



Volgens mij waren bijrijders toch echt bedoeld om een paard te verzorgen op de dagen dat de eigenaar zelf geen tijd heeft, niet om de eigenaar uit de kosten te helpen wanneer hij zelf het geld niet heeft om zijn paard te betalen. Maar dat kan ook aan mij liggen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:19

Bijrijden (tegen betaling niet tegen klusjes) en lease is in de randstad redelijk synoniem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:41

Even uit mijn meeleessteen.

€200 betalen in de maand is wel heeel absurd hoor!

@Cobie ik zie bijrijden en lease hier idd als een synoniem (Leidschendam, Zuid Holland). :)

Ik vraag €50 in de maand maar dan zou ik het wel fijn vinden als de toekomstige bijrijder 1x in de maand een dressuurlesje neemt. Verder mag en kan alles eigenlijk behalve springen. Daar wil ik eerst zelf met pony ons in ontwikkelen. :)

Verder hoeven er 2 voerbakjes gevuld te worden en moeten er wat mesthoopjes eruit geschept worden. Ik doe die 2 dingen in 10 minuutjes. Vlas erbij gooien en natte plekken eruit halen doe ik dan wel zelf.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:31

Resistance schreef:
Ik ben ook alvast weer aan het rondkijken voor een bijrijdpaardje, aangezien ik m'n rijbewijs in de pocket heb en dus wat verder kan rijden. Echter sta ik versteld van de enorme bijdrages die ik mensen wel niet zie vragen. Ik vind het echt niet erg om iets van 50 á 75 euro in de maand bij te dragen (dat is ook mijn max; ik ben student en heb niet meer dan dat), ik snap ook goed dat eigenaren om een bijdrage vragen, om zeker te weten dat de bijrijder ook echt serieus is. Maar dan reageert er doodleuk iemand op mijn advertentie, die dan vraagt of ik wel 200 euro in de maand kan bijdragen. 8)7 Of iemand op facebook die een bijrijder zocht voor 2 dagen in de week, maar dan wordt er wel verwacht dat er 20 euro per dag wordt betaald, exclusief leskosten. Die komen er ook nog bij. Euh, biedt hem dan te lease aan? :+



Volgens mij waren bijrijders toch echt bedoeld om een paard te verzorgen op de dagen dat de eigenaar zelf geen tijd heeft, niet om de eigenaar uit de kosten te helpen wanneer hij zelf het geld niet heeft om zijn paard te betalen. Maar dat kan ook aan mij liggen.


Ik ben het helemaal met je eens. ;) Ik als bijrijder heb vier jaar lang 140 euro betaald. Daarna heb ik besloten om toch maar een eigen paard te kopen, omdat ik eigenlijk bijna net zoveel geld kwijt zou zijn (oke wel iets meer, maar dan is het paard wel volledig van mij).

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:03

Jeetje 140 euro per maand :\ hier in de buurt is de stalling €150 dus snap jou keuze wel ja

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:05

Hier betaal je 10 euro (en een paar centen) per keer dat je komt rijden. Dat is imo echt niet spannend.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:22

10 euro per keer vind ik redelijk. :j