Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

StalMP

Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:38

Hoi allemaal!

ik kwam toevallig op dit topic terecht toen ik googelde van `bijdrage bijrijder`.

Ik zit namelijk in dubio. ik heb twee jonge manege meisjes(11jr) die op mijn pony rijden. Dat is sinds 2 maand zo. Nu hebben we wel afgesproken na haar dracht (Ze is nu 12 dagen aan het overdragen). Dat ze dan een bijdrage gaan betalen. Voor die tijd niks gerekend. gezien dat net voor de laatste loodjes van de dracht was.

Ook heb ik een meisje (14jr ) voor mijn schimmel die nu een veulen aan de voet heeft. Die is al een jaar verzorgster/bijrijder. Eerst voor mijn pony maar nu ze te groot is voor mijn paard Ellis.

Ik vind als ik de jonge meiden wat ga vragen dan moet ik de 14jr ook wat laten betalen. alles gelijk denk ik dan... Ze hebben allemaal manege niveau, de een kan al wat meer dan de ander.

Mijn pony is in het verleden Z springen geweest en L dressuur. Ellis de schimmel L2 startgerechtigd. Maar is beperkt in hogere werk(M1 of hoger) gezien een oude blessure. Maar is een zeer fijn te rijden paard!

Bij de jonge meiden moet ik bij mijn pony echt bij zijn en geef ik ze elke keer ook les. Ik denk dat ze allebei 2x in de week komen. Diegene voor Ellis komt gemiddeld 3x in de week.

Ik heb geen idee wat een goed bedrag is voor pmnd. Wij hebben een goede buitenbak, maar soms in de winter is hij helaas niet begaanbaar. Wat is handiger per maand? of per 10 ritten misschien? en hoeveel... Want voor niks doe ik het niet, gezien het mij ook tijd kost..

Tips zijn dus welkom.. hahaha :)


Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:43

Ik zou zeggen dat het puur jouw keus is of je het gelijk trekt of niet en hoeveel jij zelf redelijk vindt. Ik zou zeggen dat het zeker niet meer moet zijn dan de relatieve hoeveelheid stalgeld.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:44

Ik zou eerst eens overleggen met de 14jarige.. als ze al een jaar gratis aan het verzorgen is.. of weet ze dat er een bijdrage aan gaat komen?
Kan me voorstellen dat ik niet blij zou zijn dat ik ook ineens moet betalen omdat er twee nieuwe zijn.. daarnaast krijgt zij, uit je verhaal te lezen, niet constante begeleiding, dus daar hoef je ook niet bij te zijn aldoor.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:47

StalMP schreef:
Hoi allemaal!

ik kwam toevallig op dit topic terecht toen ik googelde van `bijdrage bijrijder`.

Ik zit namelijk in dubio. ik heb twee jonge manege meisjes(11jr) die op mijn pony rijden. Dat is sinds 2 maand zo. Nu hebben we wel afgesproken na haar dracht (Ze is nu 12 dagen aan het overdragen). Dat ze dan een bijdrage gaan betalen. Voor die tijd niks gerekend. gezien dat net voor de laatste loodjes van de dracht was.

Ook heb ik een meisje (14jr ) voor mijn schimmel die nu een veulen aan de voet heeft. Die is al een jaar verzorgster/bijrijder. Eerst voor mijn pony maar nu ze te groot is voor mijn paard Ellis.

Ik vind als ik de jonge meiden wat ga vragen dan moet ik de 14jr ook wat laten betalen. alles gelijk denk ik dan... Ze hebben allemaal manege niveau, de een kan al wat meer dan de ander.

Mijn pony is in het verleden Z springen geweest en L dressuur. Ellis de schimmel L2 startgerechtigd. Maar is beperkt in hogere werk(M1 of hoger) gezien een oude blessure. Maar is een zeer fijn te rijden paard!

Bij de jonge meiden moet ik bij mijn pony echt bij zijn en geef ik ze elke keer ook les. Ik denk dat ze allebei 2x in de week komen. Diegene voor Ellis komt gemiddeld 3x in de week.

Ik heb geen idee wat een goed bedrag is voor pmnd. Wij hebben een goede buitenbak, maar soms in de winter is hij helaas niet begaanbaar. Wat is handiger per maand? of per 10 ritten misschien? en hoeveel... Want voor niks doe ik het niet, gezien het mij ook tijd kost..

Tips zijn dus welkom.. hahaha :)


Hoii,

Moeten ze ook klusjes doen, of komen ze alleen om te rijden? Dat telt ook wel mee denk ik.
Ik zou denk ik ongeveer 40/50 euro per maand vragen? En als in de winter de bak niet begaanbaar is kan je dan altijd de bijdrage tijdelijk verlagen ofzo.
Ohja, ik denk dat het vraag en aanbod in jouw omgeving ook mee speelt. Als er bijvoorbeeld heel veel meisjes daar op zoek zijn naar een verzorgpaard wordt er sneller een hogere bijdrage gevraagd dan wanneer er veel te weinig verzorgsters zijn.

Hopelijk heb je hier iets aan :D
Zelf betaal ik 20 euro per maand voor 2x per week rijden. Maar ik moet daarbij wel de stal en/of het land uitmesten en moet ik les apart betalen.

[o]

StalMP

Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:58

Bedankt voor de reacties!

de vraag is redelijk hier maar het aanbod ook. (Gld, dichtbij deventer) loopt gelijk op.

Ik heb aan de 14jr gevraagd eerst of ze na wil denken wat haar plannen zijn, in de zin van wedstrijden enz. of dat ze het meer op recreatief wil houden. Ze is altijd wel erg enthousiast en ik denk betreft rijerij er best wel wat in zit.

ze hoeven bij mij geen klusjes te doen, poetsen mogen ze altijd. En ze krijgen de kans om ook echt longeren en lange lijnen te leren. (dat kunnen mijn paarden ook goed namelijk) ze mogen wel eea betreft klusjes doen. dat doet de 14jr nu. terwijl ze niet kan rijden. maar het zijn niet noemenswaardig grote klusjes. Enthousiast en gedreven lijken ze allemaal wel.

ik dacht eigenlijk rond de 60/50? gezien de paarden ook wel eens drachtig zijn. en dus een maand voor en na de dracht niet hoeven te betalen.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:58

Ik weet niet hoe je begeleiding er precies uit ziet, anders kan je het daar misschien aan koppelen? Dat je een bepaald bedrag vraagt per les en dan afhankelijk van niveau ze 1x per week of vaker/minder vaak laten lessen? Dat vervalt dan automatisch als er niet gereden kan worden bij dracht en is ook duidelijk voor de ouders...

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:06

Ik zou het ook combineren met les. Dus als ze bijvoorbeeld 2 x per week verzorgen, aangeven 1x per week (betaald) les, en de andere keer mogen ze zelf verzorgen/rijden/werken aan de hand etc. Kunnen ze niet lessen, dan ook geen kosten.

10 euro per les in groepje/duo of 15-20 euro per les privéles is redelijk qua prijs.

StalMP

Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:17

Nou dat dacht ik dus inderdaad ook, zodat als het niet kan mbt vakantie of het weer enz enz. Dat dat niet betaald hoeft te worden.
Ze krijgen gewoon"privé" les van mij. Ik heb de pony zelf opgeleid tot en met het Z dus ken de pony erg goed. Zelfde geldt met Ellis.

Toevallig met één van de moeders erover gehad. En ik dacht als ik tien euro per x vraag dan wordt het voor twee x per week iets teveel. Dus ik denk laat ik op acht euro houden per x. Dus dan tien lessen tachtig euro. Dat is dan de maximale prijs in die vijf weken.

Dat lijkt mij niks teveel toch?

Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:35

StalMP schreef:
Nou dat dacht ik dus inderdaad ook, zodat als het niet kan mbt vakantie of het weer enz enz. Dat dat niet betaald hoeft te worden.
Ze krijgen gewoon"privé" les van mij. Ik heb de pony zelf opgeleid tot en met het Z dus ken de pony erg goed. Zelfde geldt met Ellis.

Toevallig met één van de moeders erover gehad. En ik dacht als ik tien euro per x vraag dan wordt het voor twee x per week iets teveel. Dus ik denk laat ik op acht euro houden per x. Dus dan tien lessen tachtig euro. Dat is dan de maximale prijs in die vijf weken.

Dat lijkt mij niks teveel toch?

Ik denk dat dit een hele goede optie is :j dan zijn ze voor 2x in de week rijden en echt les, per maand 64,- kwijt. Dat vind ik zeer netjes :j

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

StalMP

Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:40

Jaa toch? Zij dacht aan 7.50 per x. Maar ik denk dat ik gewoon Standvast blijft op 8€ gezien een manege les dat toch ook kost? Normaliter?

Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:44

Manegelessen zijn nog wel duurder ook :=
Hier is een losse les 20,- en bij kwartaal betaal je ongeveer 17,- per les. Volwassenen is nog duurder :’)

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:56

Nadeel van 2x per week les is wel dat die meiden vast ook wel graag af en toe "zelf" willen rijden of wat anders doen zonder les. Daar zou je nog even over na kunnen denken. Hoe je daar een beetje aan tegemoet kunt komen. Dat is namelijk wel een beetje het gevoel van "vrijheid" wat je bij een verzorgpony's zoekt naast de "manegelessen"

En als ze 2x per week 7,50 willen betalen ipv 8 euro zou ik daar niet moeilijk over doen. Desnoods maak je de les iets korter en laat je ze de laatste 10 minuten vrij rijden/spelen etc met de pony of combineer je 1 van de lessen alle meiden die op die dag kunnen zodat je dan minder tijd kwijt bent.

Dat gaat om 4,50 euro per maand verschil...

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:43

€8 per les vind ik zeker niet te veel hoor. Hier op de manege kost een les makkelijk boven de €10, en ik veronderstel dat jij beter lesgeeft dan de meeste maneges. Daarnaast als ze zelf komen rijden kan je misschien een klein bedrag per keer vragen.

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

StalMP

Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 00:26

Op dit moment zijn de twee jongste nog echt niet aan toe om zelfstandig te kunnen rijden. Ja op een brave kalme manege pony. Maar mijn pony is scherp aan het been en komt veel gevoel bij kijken. Gewoon een scherpe voorwaartse sportpony. Maar wel braaf is. Maar gezien op veel maneges toch het schoppen en drukken trekken wordt "geleerd of "ontstaat" moeten ze dat weer afleren. Moppiefilou: dat hoop ik wel haha!
De ene moeder is ook van plan om dan te stoppen bij de manege zodra het rijden weer opgepakt wordt.

En als het zometeen zover is dat ze af en toe zelf kunnen rijden , zou ik misschien dan een vast bedrag per maand kunnen afspreken?

Misschien die optie ook handig om even te overleggen

Er komt nog best veel bij kijken! Maar bedankt voor jullie tips! Zo gek dacht ik dus nog niet ...

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:32

Als ze regelmatig komen zou ik dat wel doen. Hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat ze allemaal mogen en hoe vaak ze komen.

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:53

MoppieFilou schreef:
€8 per les vind ik zeker niet te veel hoor. Hier op de manege kost een les makkelijk boven de €10, en ik veronderstel dat jij beter lesgeeft dan de meeste maneges. Daarnaast als ze zelf komen rijden kan je misschien een klein bedrag per keer vragen.

Ik betaal 14.75 per les :')

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:36

Ik had gereageerd op iemand die bijrijdpaard ocht tot hoe ver ze van haar woonplaats zocht. Ze vraagt naar om wat voor paard het gaat, ik leg het uit, zegt ze dat het haar erg leuk lijkt, ik vragen naar rijfilmpje en iets meer info over haar ervaring/paarden die ze gehad/gereden had en wat ze wilde investeren per maand in lessen en bijdrage (ze had M2 niveau gereden thuis, maar geen wedstrijden stond in advertentie, plus dat ze wilde lessen en kon bijdragen in kosten)

En dan blijft het 24 uur stil.

Ik had aangegeven dat ik een echt Serieuze en gemotiveerde bijrijder overwoog als die ook wilde investeren in het paard (en zichzelf uiteraard).... Maar als je dan een "gesprekje" hebt via de chat en ze dan wel lezen maar niet meer reageren, dan komt dat bij mij al niet echt geïnteresseerd en gemotiveerd over... Of verwacht ik te snel reactie?

Het is toch niet gek dat ik eerst wat meer info wil en probeer uit te zoeken wat voor vlees ik in de kuip heb voor ik iemand laat komen en op mijn revaliderende Z dressuur merrie laat proefrijden?

Een ander meisje ken ik al, weet hoe ze rijdt en die komt binnenkort wel even proberen. Al spannend genoeg om een bekende op mijn paard te laten. Sinds ik haar heb hebben er nog maar 2 andere mensen op gezeten. Waarvan 1 een Z2 niveau amazone, en de andere het verzorgmeiden en daar hebben we de eerste keren naast gelopen met paard aan touwtje en de longe (vanwege de spanning bij beiden en wat staakgedrag) voor dat we ze los durfden te laten stappen. Nu kan ze zich prima redden met stappen maar het draven moeten we nog uitproberen nu het paard weer beter loopt.

Mijn eigenzinnige pony zet ik makkelijker iemand vreemd op O:)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:59

@0000,

Maandag met "les" liep mijn merrie echt fijn. Ze gaat zo goed vooruit en wordt zoveel sterker en rechter in zo'n korte tijd dat ik, mede door jouw berichtjes, heb besloten haar eerst nog even zelf door te trainen. De instructrice zag dat we in twee weken tijd duidelijk vooruit gegaan waren.

Ze wordt rechter, kan al meer gaan dragen en zitten, Van een stoterig krom hippend galopje 5 weken geleden is ze nu zo veel verbeterd dat ze weer veel vloeiender gallo-peren, volte kan sluiten, veel minder haar kont naar binnen gooit, van stap naar galop kan en andersom en de contragalop lukte nu ook weer heel mooi op beide kanten. Ik rijd steeds maar 30-45 minuten maar kan het werk wel steeds iets intensiever maken.

Als ik haar zo met beleid door kan trainen en haar heel kan houden dan denk ik dat ik misschien tegen het binnenseizoen wel M1 zou kunnen starten als ik wil. Dan zou ik, als ze het echt goed blijft doen, kunnen investeren in laten doorrijden voor het sportpredicaat. Ze beheerst de wissels nog niet en narijden op een ervaren paard is 1 ding (met leerpaard zoeken paar x kunnen proberen), maar zelf aanleren toch iets lastiger.

Ik was maandag echt helemaal happy! Ik krijg mijn paard van voor de blessure steeds meer terug!

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:27

joyce B schreef:
Ik had gereageerd op iemand die bijrijdpaard ocht tot hoe ver ze van haar woonplaats zocht. Ze vraagt naar om wat voor paard het gaat, ik leg het uit, zegt ze dat het haar erg leuk lijkt, ik vragen naar rijfilmpje en iets meer info over haar ervaring/paarden die ze gehad/gereden had en wat ze wilde investeren per maand in lessen en bijdrage (ze had M2 niveau gereden thuis, maar geen wedstrijden stond in advertentie, plus dat ze wilde lessen en kon bijdragen in kosten)

En dan blijft het 24 uur stil.

Ik had aangegeven dat ik een echt Serieuze en gemotiveerde bijrijder overwoog als die ook wilde investeren in het paard (en zichzelf uiteraard).... Maar als je dan een "gesprekje" hebt via de chat en ze dan wel lezen maar niet meer reageren, dan komt dat bij mij al niet echt geïnteresseerd en gemotiveerd over... Of verwacht ik te snel reactie?

Het is toch niet gek dat ik eerst wat meer info wil en probeer uit te zoeken wat voor vlees ik in de kuip heb voor ik iemand laat komen en op mijn revaliderende Z dressuur merrie laat proefrijden?

Een ander meisje ken ik al, weet hoe ze rijdt en die komt binnenkort wel even proberen. Al spannend genoeg om een bekende op mijn paard te laten. Sinds ik haar heb hebben er nog maar 2 andere mensen op gezeten. Waarvan 1 een Z2 niveau amazone, en de andere het verzorgmeiden en daar hebben we de eerste keren naast gelopen met paard aan touwtje en de longe (vanwege de spanning bij beiden en wat staakgedrag) voor dat we ze los durfden te laten stappen. Nu kan ze zich prima redden met stappen maar het draven moeten we nog uitproberen nu het paard weer beter loopt.

Mijn eigenzinnige pony zet ik makkelijker iemand vreemd op O:)


Je vroeg natuurlijk best wel veel, dus het kan zijn dat ze even tijd nodig heeft om die informatie uit te typen en te verzamelen. Maar dan nog, als het een app is zou ik wel verwachten dat ze dat dan even zegt :). Ik zou ook geen rijfilmpje paraat hebben.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:19

Ik had ook verwacht dat ze zou reageren met in elk geval iets van: "ik zal even voor je kijken". Of iets had getypt over dagen of budget. Of dat dat in overleg kan of zo.

Uit haar advertentie haal je dat ze daar al wel over na had gedacht.

Misschien heeft ze al opties lopen maar dan is dat communiceren wel zo fijn. Ik heb ook meer lijntjes lopen ;) En Ik doe het alleen als ik echt een goed gevoel bij iemand heb en het goed klikt met mijn paard want anders rijd ik zelf wel een dag extra en/of heeft ze een extra dag vrij.

En desnoods betaal ik een professionele ruiter/instructeur om haar 1x per week te rijden. Maar dat is nog niet echt nodig.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:24

@ Joyce b goed bezig hoor! Jullie komen er wel. Wissels is inderdaad moeilijk, erg fijn als je die de eerste keer er niet zelf hoeft op te zetten maar ze kan narijden en leren aanvoelen. Maar klinkt alsof ze echt op de goede weg is, altijd fijn na een blessure.

Gewoon niet meer reageren klinkt hier ook bekend. Hoe moeilijk kan een geen interesse berichtje zijn....Ik doe er niks meer mee tegenwoordig, graag of niet. Mensen waar je al achteraan moet lopen voor info of een afspraak worden er daarna meestal niet echt enthousiaster op.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:00

Ik ben weer actiever in het topic...mijn bijrijdster stopt ermee...super jammer en heb er even flink de balen van...weet nog even niet of ik meteen op zoek ga naar een andere, maar kom iig weer ervaringen uitwisselen. Zijn er nog mensen wel actief op zoek?

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:16

Ja ik. Vaak gaat het vinden van een bijrijder snel met mijn recreatie pony 's . Nu zoek ik een ruiter voor een sport pony maar daar geen reacties op.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:34

Hier gaat het er steeds meer op lijken dat we binnenkort wel actief op zoek gaan naar iemand erbij in de regio Amsterdam.

springen is passie, dressuur is een kunst

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:21

Ook ik ben weer op zoek. Degene die erbij was gekomen 2 maandjes geleden stopt er helaas alweer mee. Had de afstand toch wat onderschat en het liep daardoor ook niet helemaal naar wens.
Gelukkig heb ik het zelf inmiddels wat rustiger dus red ik het evt wel zelf, maar met het oog op vakantie en als ik eens ziek ben toch wel fijn een flexibel iemand erbij te hebben....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers