Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 08:11

Examens:
Mijn verzorgster is ook 2,5 maand niet geweest omdat ze ervoor moest blokken.
Dat was wel een enorm gemis!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 08:19

Anke schreef:
Examens:
Mijn verzorgster is ook 2,5 maand niet geweest omdat ze ervoor moest blokken.
Dat was wel een enorm gemis!


Vind dat altijd beetje vreemd. Alsof je 27/7 aan het blokken bent. Mijn kinderen hebben ook examens gedaan maar zo werkt het niet hoor...Je moet juist ook even kunnen ontspannen af en toe.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 08:25

DatBenIkNou schreef:
Anke schreef:
Examens:
Mijn verzorgster is ook 2,5 maand niet geweest omdat ze ervoor moest blokken.
Dat was wel een enorm gemis!


Vind dat altijd beetje vreemd. Alsof je 27/7 aan het blokken bent. Mijn kinderen hebben ook examens gedaan maar zo werkt het niet hoor...Je moet juist ook even kunnen ontspannen af en toe.

Ik heb vroeger voor beide examens vmbo en havo niet geblokt. Ik was er van overtuigd dat ik het niet nodig had. Ik had er al 4+ jaar voor geleerd namelijk. En beide keren zo mijn examen zo gehaald.

Ik snap dat hele blokken dus ook niet. En al helemaal geen 2.5 maand vantevoren.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 08:33

Je neemt ook echt geen leerstof meer op na een bepaalde tijd achterelkaar leren. Dat is gewoon bewezen.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 08:36

DatBenIkNou schreef:
Je neemt ook echt geen leerstof meer op na een bepaalde tijd achterelkaar leren. Dat is gewoon bewezen.

Precies. En wat is een betere ontspanning dan naar de paarden.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 08:58

Tijdens mijn vmbo examen ging ik nog steeds bijna elke dag naar Stanley. Ook al was hij nog niet van mij. En was hij nog manege paard. De manege was toen m’n ontspanning

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:22

Zelfde hier. Eindexamen gymnasium maar nooit geblokt en elke dag naar mijn paard.
Ik denk dat er twee dingen aan de hand kunnen zijn: of ze mag niet van haar ouders omdat ze er niet goed voorstaat of ze gebruikt het als mooie gelegenheid om even wat andere dingen te kunnen doen.

hanneke32xx

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:37

Toen ik (bijna) m'n examens had toen ging ik zo ongeveer om de dag naar de paarden toe, nou moet ik wel toegeven dat ik heel veel vrije tijd had vlak voor en tijdens de examens. Ik had geen zin om constant met school en leren bezig te zijn dus hup lekker om de dag naar de paarden en de andere dagen een beetje leren

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:51

0000, je woont niet in mijn regio, anders was mijn revaliderende Z1 dressuur merrie nog wel een optie geweest :) Ook een projectje maar mits het revalideren goed gaat gaat dat wel veel sneller dan een jong paard opleiden.

Zit echt te twijfelen wat ik ga doen en op welke termijn.
We zijn nu ongeveer 4 maanden bezig, eerste maand ging lastig, vooral gelongeerd en veel onregelmatigheid/stijfheid en spierpijn. Onder zadel staakgedrag. Controles/onderzoeken gehad, chiropractor er bij, vitamine E/selenium supplement, ander zadel, en toen ging het steeds beter.

Ik rijd haar nu 3/4x per week. 30-45 minuten in stap/draf en galop. Ze moet echt van ver weg komen maar ze wordt wel weer rechter, soepeler en sterker. Ze gaat weer ruimer stappen, soepeler en meer op eigen benen galoperen. Neem in stap alle oefeningen t/m Z1 weer mee, in draf schouder voor/schouder binnenwaarts en net begonnen met wijken in draf. Ze kan weer van stap naar galop en van galop naar stap, maar in draf heeft ze meer moeite met haar balans en het sluiten.

Binnenkort gaat een meisje haar even proberen ivm bijrijden omdat andere meisje nog steeds niet vaker komt en ook nog niets regelt voor les. En heb haar aangegeven dat les verplicht is.

Maar aan de andere kant zou het ook fijn zijn om er iemand op te hebben die met beleid, maar beter rijd dan ik (liefst Z2 niveau of hoger) en haar 1, of afhankelijk van eventuele kosten, 2x per week voor me bij kan rijden en trainen zodat ze correct gereden wordt en ook haar knopjes weer correct opgefrist worden.

Twijfel of ik via mijn eigen Facebook oproepje zal doen, of zelf een paar mensen benaderen die ik ken of goede verhalen over gehoord heb maar dan kost het me zeker een "lesbedrag" per keer rijden...

Algemene Advertentie lijkt me minder aantrekkelijk dan via mijn eigen netwerk op Facebook maar wel groter bereik wellicht.

Wat is een goed moment qua training om iemand er bij te vragen?

Nu al? of eerst zelf nog een bepaalde tijd doortrainen tot een bepaald trainingsniveau?

Wat is wijsheid?

Ze is nog wel wat scheef (veel minder dan in begin) en wat ongelijk in haar draf, bij opstarten en als het moeilijker wordt qua dragen maar van de dierenarts en chiropractor en na uitgebreide controle advies gekregen om haar eerst verder door te trainen en te kijken of het daarmee beter wordt. Dat lijkt dus zo te zijn maar ik blijf voorzichtig positief.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 17-06-18 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:00

Ik vind 3 of 4 keer per week rijden juist heel goed klinken, zeker als je aan het opbouwen bent. Eventueel daarnaast nog een keertje aan de longe of een rondje buiten...denk dat je dan juist goed bezig bent.

Als je haar echt door wil laten rijden zou ik kritisch kijken naar wat je zelf kan en wil. Je geeft bv aan dat ze nog scheef is, hoe handig ben je zelf om dat op te lossen? Een goede ruiter gaat toch bij de basis beginnen dus voor haar opbouw zou dat geen probleem moeten zijn. Het is alleen denk ik zonde als je moet betalen voor iets wat je prima zelf kan....

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:12

Ik heb goed les waarbij rechtrichten en een goede basis veel aandacht krijgt.

Ik heb ook thuis al een tijdje weer regelmatig begeleiding omdat ik onzeker werd van dat onregelmatige loopje in draf en ik ervaren ogen vanaf de grond er bij wilde hebben om te kijken of het voortkwam uit pijn of vooral stijfheid en zwakte vanuit de revalidatie van het geblesseerde been.

Er zit nog steeds verbetering in dus tot nu toe lijk ik het zelf nog te redden. Ik kan haar zelf correct trainen tot/met M1 niveau. Daarboven ben ik zelf aan het leren hoe ik de M2 en Z1 oefeningen correct moet rijden. Dat is mijn trainingsniveau onder begeleiding.

M2/Z1 oefeningen zou iemand anders af en toe moeten corrigeren zodat ik weet dat mijn foutjes niet bij haar bevestigd worden.



Naar buiten lukt alleen achter braaf paard. Dat zou wel kunnen als dat andere meisje mee gaat. Dan kan mijn oudje ook mee. Die loopt braaf voorop in het bos.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:42

Het is niet aan mij om daarover te oordelen.
Van thuis uit kan ik me voorstellen dat ze er flink bovenop hebben gezeten.
Als ouder wil je gewoon dat school i orde is.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 13:02

joyce B schreef:
Ik heb goed les waarbij rechtrichten en een goede basis veel aandacht krijgt.

Ik heb ook thuis al een tijdje weer regelmatig begeleiding omdat ik onzeker werd van dat onregelmatige loopje in draf en ik ervaren ogen vanaf de grond er bij wilde hebben om te kijken of het voortkwam uit pijn of vooral stijfheid en zwakte vanuit de revalidatie van het geblesseerde been.

Er zit nog steeds verbetering in dus tot nu toe lijk ik het zelf nog te redden. Ik kan haar zelf correct trainen tot/met M1 niveau. Daarboven ben ik zelf aan het leren hoe ik de M2 en Z1 oefeningen correct moet rijden. Dat is mijn trainingsniveau onder begeleiding.

M2/Z1 oefeningen zou iemand anders af en toe moeten corrigeren zodat ik weet dat mijn foutjes niet bij haar bevestigd worden.



Naar buiten lukt alleen achter braaf paard. Dat zou wel kunnen als dat andere meisje mee gaat. Dan kan mijn oudje ook mee. Die loopt braaf voorop in het bos.


Ik kan me die onzekerheid wel voorstellen, je voelt op den duur echt dingen die er niet zijn.
Maar ik zou me persoonlijk minder zorgen maken om die oefeningen. Als je basis goed is kan je die eigenlijk niet stuk maken hoor. Je hebt die andere oefeningen ook geleerd, dat lukt met de rest ook wel. Zolang er iemand mee kijkt en jou op tijd corrigeert zal het misschien iets langer duren voor het proef klaar is maar ik zie geen enkele reden om te denken dat jij het nodig hebt omdat het je anders niet lukt oid. Misschien meer onzekerheid dan wat anders?
Wil je niet van het idee af praten verder hoor, paard zal er sowieso ook niet slechter van worden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 14:52

Bedankt!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 16:22

DatBenIkNou schreef:
Je neemt ook echt geen leerstof meer op na een bepaalde tijd achterelkaar leren. Dat is gewoon bewezen.


En daarom gaat mijn bijrijder gewoon het hele jaar hard werken :D

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:02

Ik heb zelf al 14 jaar een eigen paard en ben 29 jaar. Zoek omgeving t Gooi nog wel een leuk paard om te rijden naast mijn eigen paard...

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:19

Het is heel bizar, maar ik mag nu ook opzoek naar een bijrijder haha. Ofja de eigenaar van de paarden. Maar ik 'moest' meehelpen en bedenken wie wel en niet past

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:15

sterreke98 schreef:
Het is heel bizar, maar ik mag nu ook opzoek naar een bijrijder haha. Ofja de eigenaar van de paarden. Maar ik 'moest' meehelpen en bedenken wie wel en niet past



Hoezo is dat bizar? Dat is juist heel meedenkend van de eigenaar omdat jij ermee moet samenwerken. Wees blij dat je er in betrokken wordt?

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:16

Ellen_ov schreef:
Gut...na ongeveer 9 maand (en ondertussen wel alles stiekem meegelezen te hebben hier op het forum :+ ) kan ik ook weer opzoek naar een bijrijd/lease paard. Ik heb vanmiddag van de eigenaresse een appje gekregen dat ze aankomende tijd niemand nodig heeft om haar paard te rijden dus ik zit na deze maand zonder. Vind het erg jammer en een gek idee dat ineens zoveel wegvalt. Ik was er makkelijk 4 dagen in de week... nou morgenavond na mijn werk maar even een advertentie opzetten. Vind het een gek idee dat ik ineens 'paardloos' ben oid -O-


Je hebt 9 maanden haar paard bijgereden en ze zegt op via een appje??? Wauw....wat ‘kil’..... -O-
Sterkte en succes met zoeken...hopelijk is de volgende eigenaar wat menselijker

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:22

Ik heb ruim 2 jaar een waanzinnig fijne, leuke, lieve bijrijdster gehad waar ik naar (naar mijn idee) een heel fijn contact mee had. Zij heeft ook opgezegd met een appje. Heel jammer, heel plotseling. Ik neem het haar niet kwalijk, ik denk dat ze het gewoon echt heel lastig vond om het me in real live te zeggen. Althans, ik hoop dat dat de reden geweest is... Ondertussen alweer bijna een half jaar geleden hoor, maar vind het nog altijd jammer en ze is nog altijd welkom.

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:22

DatBenIkNou schreef:
sterreke98 schreef:
Het is heel bizar, maar ik mag nu ook opzoek naar een bijrijder haha. Ofja de eigenaar van de paarden. Maar ik 'moest' meehelpen en bedenken wie wel en niet past



Hoezo is dat bizar? Dat is juist heel meedenkend van de eigenaar omdat jij ermee moet samenwerken. Wees blij dat je er in betrokken wordt?



Ik wist 3 maand lang niet eens dat er een andere bijrijder bij mijn paard kwam werd altijd zo afgesproken dat we elkaar nooit tegenkwamen tot een stalgenoot zich verlulde

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:24

Dat is pas raar Golden_Angel, dat dat zo buiten je om gaat. Dan zou ik echt heel snel weg zijn...

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:52

Jongens ik bedoel het niet negatief he! Vind het erg leuk juist, maar had het niet verwacht.
Ik dacht pas dat het iets was voor als ik een eigen paard had, omdat ik dan zelf eigenaar was. Maar ik blijf zeker nog voor dat andere paard.

Ik help alleen de eigenaar om de juiste match te vinden voor ej. Leuke uitdaging denk ik zo

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:57

Pallatin schreef:
Ellen_ov schreef:
Gut...na ongeveer 9 maand (en ondertussen wel alles stiekem meegelezen te hebben hier op het forum :+ ) kan ik ook weer opzoek naar een bijrijd/lease paard. Ik heb vanmiddag van de eigenaresse een appje gekregen dat ze aankomende tijd niemand nodig heeft om haar paard te rijden dus ik zit na deze maand zonder. Vind het erg jammer en een gek idee dat ineens zoveel wegvalt. Ik was er makkelijk 4 dagen in de week... nou morgenavond na mijn werk maar even een advertentie opzetten. Vind het een gek idee dat ik ineens 'paardloos' ben oid -O-


Je hebt 9 maanden haar paard bijgereden en ze zegt op via een appje??? Wauw....wat ‘kil’..... -O-
Sterkte en succes met zoeken...hopelijk is de volgende eigenaar wat menselijker


Het is inderdaad op z'n zachts gezegd niet netjes maar denk dat ze het lastig vind dit zo in real life te doen, gezien ik haar vaak genoeg zie op stal en er gelegenheid genoeg hiervoor is.

Nouja, ik heb een nieuwe advertentie gemaakt en we zien wel wat er van komt, meerdere mensen gevraagd de oren en ogen voor mij open te houden :)

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:45

Maanlicht schreef:
Dat is pas raar Golden_Angel, dat dat zo buiten je om gaat. Dan zou ik echt heel snel weg zijn...

Ik ben ook weg

Want toen kwam ik er ook achter waarom ik vaker werd gevraagd om te mesten.
Want de dame in kwestie is een vriendin van de eigenaar en die wilde geen stalklusjes :')