Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:33

joyce B schreef:
Ik kan mij zelf redden. Deed dat ook altijd. Eigen auto/trailer, B+E rijbewijs. Kan zelf in en uitladen.
Maar wat fijn dat ik het nu niet meer alleen hoef te doen! Zo gezellig dit! Ik snap het heel goed dat wanneer je uit tijdgebrek een bijrijder hebt dat het je geen extra tijd moet kosten maar tijd moet besparen. In mijn geval zoekt de eigenaar iemand die het paard rijd omdat ze het zelf niet kan (wel longeren en mennen, ook ORUN diploma) ze had een dochter die fanatiek reed waar ze mee op pad ging, ze dikten hobbymatig en er hebben meisjes op haar pony's en paarden gereden die ze ook overal bij begeleidde. Dat is dan onderdeel van de hobby, maar dan er naast ipv er op.

Ik zelf help de meiden die hier rijden wel eens, maar zodra ze gewend zijn laat ik het ook een deel los. Hoe serieuzer ze zijn in het trainen, hoe meer plezier ik er in heb ze te helpen. Helaas zit mijn pony nu echt wel tegen zijn pensioen aan. In mei wordt hij 27. Maar in jongere jaren ging ik ook geregeld mee kijken als zijn verzorgster les had, ik fietste mee op buitenrit vanwege de veiligheid en hielp bij een oefenwedstrijdje met voorlezen etc. Maar als ze maar wat rondhobvelen dan steek ik mijn energie en tijd liever in iets anders...



Als ik zelf helemaal niet meer zou kunnen rijden zou ik het wel weer leuk vinden om mee te gaan etc. maar nu sta ik doorgaans op spaarstand om toch zelf ook nog te kunnen rijden.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:02

Mijn bijrijdpaard gaat verhuizen in de zomermaanden. Heerlijk dat ze dan even op de wei kan! Wel jammer van de training die dan een paar maanden wordt onderbroken, we waren net iets fijns aan het opbouwen. Ik mag haar wel blijven rijden, maar het is een eindje weg dus ik kan niet meer zo vaak en de lessen worden dan ook stopgezet. Ik hoorde net dat ze al veel sneller ging dan ik dacht, dus vandaag alles afgezegd.

Ik denk dat ik de tussenliggende maanden maar ga vragen aan mijn instructrice of ik een paar keer les kan hebben op een ander, goed paard, zodat ik even puur aan mezelf kan werken :)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:01

Goed plan

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:06

Sheran dat is wel vervelend! Goed om hier ook af en toe de bijrijder-kant te lezen. Die vergeet ik als eigenaar nogal eens.

Ik heb sinds februari 2 paar geweldige bijrijders (tot nu toe).

Ene is een meisje van 14. Heel zelfstandig en verantwoordelijk. Rijdt erg netjes en heeft veel respect naar de paarden. Bekend met grondwerk en Nh, dus sluit goed aan bij mij. Die komt 2 keer in de week. Dan rijdt ze mijn paard en doet soms nog grondwerk met de mini. En ze mest uit (van 4 paarden overdag, ik mest altijd sochtends nog als ze komt), vult het water, voert alle 4 de paarden en vult een paar hooinetten. Daarnaast betaald ze een kleine bijdrage. De eerste maand ben ik altijd mee geweest, verder krijgt ze eens in de maand les van mij. Haar ouders halen en brengen haar, die betrokkenheid vind ik wel fijn bij zo’n jong meisje.

Andere zijn 3 zussen (13, 15, 18 jaar). De twee jongsten wilden eigenlijk ook rijden, maar ik vond hun niveau nog niet zo best. Dus we hebben afgesproken dat ze eens in de twee weken rijles krijgen van mij, totdat ik ze goed genoeg vind om zelfstandig te gaan rijden. Tot die tijd doen ze grondwerk, waar ik ze ook een handje mee op weg geholpen heb.
Ze komen ook 2 keer in de week, ieder heeft Zn eigen paard om mee te werken. En ze doen dezelfde klusjes als de andere bijrijder alleen dan wat er ligt vanaf de vorige avond i.p.v. dezelfde ochtend. Ze betalen geen bijdrage zolang ze niet zelfstandig rijden.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:33

Ja, op sommige momenten is het echt wel 'balen' om een bijrijdpaard te hebben, zeker als je wat fanatieker bent zoals ik. Je bouwt iets op en het is zomaar weer weg.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:09

Sheran schreef:
Ja, op sommige momenten is het echt wel 'balen' om een bijrijdpaard te hebben, zeker als je wat fanatieker bent zoals ik. Je bouwt iets op en het is zomaar weer weg.

Balen ja! Dat is dus ook de reden dat ik nu een jaarling heb aangeschaft. Heb ik in ieder geval iets om naar toe te werken.
Winnie, mijn bijrijpaard wordt 16, dus tegen de tijd dat ik de mijne kan gaan beginnen met rijden, wordt het ook tijd om met Winnie af te bouwen.

Alta
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:12

plutolover schreef:
halve stal of paard? snap even niks van je berichtje.

wel leuk dat je een bij rijdpaard aangeboden heb gekregen.



Ik ben een beetje laat met mijn antwoord maar ik neem een ander paard in halve stal en mag daarnaast nog een paard gratis rijden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:20

Sheran schreef:
Ja, op sommige momenten is het echt wel 'balen' om een bijrijdpaard te hebben, zeker als je wat fanatieker bent zoals ik. Je bouwt iets op en het is zomaar weer weg.


Precies, dat is ook de voornaamste reden dan ik een eigen paard gekocht hebt. Hoe leuk ze ook zijn, je zal nooit helemaal kunnen doen wat je zelf wilt en het kan ieder moment over zijn...

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:35

Ja snap ik helemaal! Ik heb 12 jaar eigen paarden gehad, maar ik kan het nu niet meer betalen sinds ik in Leiden werk. Het is hier helaas een stuk duurder dan in het noorden en oosten.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:19

Lijkt me ook balen, rij je iets leuks is het weer weg (ken het ben ook bijrijder geweest, ben op mijn 18e pas begonnen met rijden en pas ergens in de 30 had ik mijn 1e eigen paard, die eehhh eigenlijk niet eens van mij was toen (Sjolvir) maar van een vriendin, maar bij mij 165 km verderop woonde)

Sheran, slim oom dan te gaan lessen om aan jezelf te werken. Overigens had ik vroeger ook mijn paard zomers elders staan, vond dat zelf ook irritant, maar vond het de moeite waard omdat ze daar in de zomer lekker naar buiten kon, dus balen dat ze verder weg stond, maar voor het paard zalig. Nooit spijt van gehad.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:21

Hier staan de paarden zomers ook in het land, maar gelukkig gewoon bij stal. Hier in de polder is meer dan genoeg weiland.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:57

Waar ik nu sta ook, maar vroeger ging ze dan echt eind verderop staan en heel eind dus! Nu gewoon bij de boer waar we altijd staan, dan is wel zo handig.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:54

Snap ik ook helemaal, 's zomers lekker het land op :) Ik heb zelf altijd mijn paard op stalen gehad waar ze het hele jaar rond het land op gingen :)

Ik hoop dat ik binnenkort nog eens de kans krijg om een paard te rijden dat de eigenaresse ook echt uitgebracht wil hebben. Dat zou top zijn.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:15

Sheran. Ik zoek iemand met die ambities. Pony heeft officieel L2 gelopen maar thuis tot Z1 afgericht.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:27

Jammer dat je niet in de buurt woont!

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:48

Krijg vandaag weer net te horen dat één van mijn bijrijdpaarden per volgende week verkocht wordt. Hun goed recht natuurlijk maar best vervelend, je steekt er toch veel tijd in.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:54

Sheran schreef:
Krijg vandaag weer net te horen dat één van mijn bijrijdpaarden per volgende week verkocht wordt. Hun goed recht natuurlijk maar best vervelend, je steekt er toch veel tijd in.


Wat balen zeg. Reed je het paard al lang?

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 00:50

Deze sinds november. We zijn wel een eind gekomen. Wekelijks les, flink in geïnvesteerd. Jammer dat we het niet door kunnen zetten.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 01:27

Ah dat is wel balen!

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 04:09

Balen Sheran.

Hier weer iemand uitgenodigd om Mara te komen bijrijden een paar dagen nadat ze haar zijn komen proefrijden, heeft ze een ander paard waar ze wel mee op buitenrit mag. Man man man. Ik hou mijn hart vast als die meid op buitenrit zou gaan. Ze had gewoon 2 rondjes in de bak nodig om mn paard stil te zetten. Moet je je voorstellen dat dat op buitenrit gebeurd. :oo wat een nachtmerrie.

Dus... heb ik inmiddels ruim 8 mensen langs gehad, en nogsteeds geen bijrijder... ;(

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 06:40

Niet veilig in de bak = niet naar buiten.

Sommige eigenaren lijken zich nergens druk om te maken...

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 07:23

Anke schreef:
Niet veilig in de bak = niet naar buiten.

Sommige eigenaren lijken zich nergens druk om te maken...

Ik verbaas me daar echt over. Hoe kan je jezelf als eigenaar nou recht in je eigen ogen blijven aankijken als zo'n meid met jou paard de weg op gaat en het gaat fout omdat ze niet zeker is.... god o god.

Kippenvel alleen al bij de gedachte.

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 07:29

Ik hield mijn bijrijders zelfs eerst aan de longe met mijn paard. Die kon nog wel eens een draakje zijn en wilde ze eerst aan de longe op mn paard zien voor ik ze los durfde te laten.


Naar buiten met mijn paard was een absolute no go. Buiten kon ze echt een ongeleid projectiel zijn.

Ik heb wel 3 bijrijders gehad die wel er zo op konden stappen en mee naar buiten gingen, maar die kende ik weer via iemand of persoonlijk waardoor ik ook wist dat het kon.

Een goede bijrijdster vinden is lastig. Ik heb schatten van bijrijders gehad, sommige gestopt omdat mijn paard toch net iets te moeilijk was. De laatste was qua handigheid niet heel ver. Kwam zo van de manege, maar die durfde wel te rijden. Echt een fijne meid. Helaas moest ik mijn paard in laten slapen...

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 07:34

Mn laatste bijrijder was een jonge jongen van toen 13. Ook rechtstreeks van de manege. Maar ook een super leuke jongen die echt heel leergierig was. Die heeft uiteindelijk 2 jaar bij mij gereden en is gestopt omdat hij echt te lang werd. Hij was maar 1.60m toen hij kwam en dik 25cm langer toen hij weg ging.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:06

Wat een verloop zo he..in bijrijders.