Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:35

Klopt. Helaas...


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:24

Je hoeft er ook niet op in te gaan. Je kunt het afwijzen.
Reply:
" Bedankt voor het aanbod, geen interesse" Verzend. Kleine moeite.
Dat is een kwestie van fatsoen. Maar goed. Blijkbaar ben ik van een andere generatie.

Als jij zelf ergens op reageert zit je toch ook te wachten op een antwoord? Hoor je liever helemaal niets zodat je blijft hopen dat het iets wordt of wil je graag weten dat je afgewezen bent en liefst ook waarom?

Onafhankelijk van of jij als ontvanger het een antwoordwaardige reactie vind.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:12

Er zijn heel veel plekken waar men zelf de pony's zadelmak maakt. De gewone huis tuin en keukenpony's en paarden van Jantje, pietje en Klaasje gaan echt niet naar een dure trainingsstal. Dat doet men rustig thuis. Longeren, Zadeltje wennen, er een keertje aan hangen... Dan als dat allemaal braaf gaat er een keertje op. Eerst aan het touwtje of de longe meelopen en dan steeds meer los. Zo ging dat waar ik vroeger pony reed. Zo werden de pony's zadelmak gemaakt. En zo ging het ook bij een Rijstalexander waar ik een pony voor door reed. En veel fokkers doen het ook zo. Soms wordt voor de eerste paar keer iemand gevraagd die stevig zit en daarna reed je hem als ruiter verder door. Dat ging ook van het paard af.

Ik ben er niet geschikt voor beleren. Zit niet stevig genoeg en onzeker. Heb het wel gedaan maar doe het nu echt niet meer. Ga er pas op als ik het vertrouwd genoeg vind.

Maar gek vind ik het dus ook niet dat mensen die gewoon nuchter gewend zijn dit thuis te doen zoiets aanbieden.

Het is wat anders als je weet dat je een gevaarlijke etterbak hebt die gegarandeerd lastig gaat doen. Waar al mee geknoeid is en je zelf niet op durft. Dan breng je inderdaad "naïeve mensen" Willens en wetens in gevaar.

Maar dat kan je ook overkomen met oudere paarden die naar gedrag vertonen, of erg sensibele zijn.

En Zet je op een hete sensibele vluchters een te onervaren ruiter met te grote hulpen, die gaat knijpen/schoppen/hangen aan de teugels, dan kunnen er ook hele nare dingen gebeuren!Heb wel proef gereden op paarden waarbij ik dacht: als hier een minder ervaren ruiter op stapt krijg je ongelukken!
Dat zou ik als verkoper niet aan durven met vreemde kopers waarvan je niet weet hoe ze rijden.

En dat ging om paarden tussen de 10 en 14 jaar die Z liepen en ik een leerpaard zocht.

Anoniem schreef:
Ik vind het ook een kwestie van fatsoen een jonge "naïefe" meid die gewoon heel graag en pony wilt rijden niet zo'n risico te laten nemen zodat je er zelf lekker goedkoop vanaf komt door geen prof ruiter in te hoeven huren ;) Dàt vind ik pas onfatsoenlijk.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:20

Ja. Bescheidenheid is fijn.
En de ene ruiter rijdt makkelijker met verschillende paarden weg dan de anders.
Ik kan weinig met stug en flegmatiek. Heb meer een klik met de wat sensibele te looplustigere types. Maar dan weer niet de dominante bokkers/stakers. Ik heb me met verschillende pony's geklasseerd tussen de paarden op L2 en 1x M1 niveau. Maar dat wil niet zeggen dat ik op elk vreemd paard zo weg rijd. Of dat ik een perfecte houding en balans heb (was dat maar zo)

Ik vind dat dan best moeilijk, hoe je je moet presenteren. Ik geef meestal maar gelijk aan dat ik afhankelijk ben van een klik met een paard. En dan is het kijken hoe het gaat...

meiden die komen test ik meestal op mijn pony of voorheen pony van vriendin. Daar hebben ook minder ervaren ruiters op gereden zonder gevaarlijke acties (in de bak dan)

Ik zou niet zo maar iemand die ik qua rijden niet ken en ook geen bewezen wedstrijdniveau heeft, op mijn paard zetten. Na een proefritje op mijn pony kan ik dat beter inschatten. Vaak haal je daar de echt ervaren ruiters wel uit.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:55

Gewoon blijven zoeken en blijven adverteren. En vooral door blijven gaan met les nemen.

Hoe meer ervaring je hebt en hoe beter je rijd hoe meer kans je maakt. En je moet natuurlijk ook serieus en betrouwbaar zijn en je aan je afspraken houden.

En laat iemand eens mooie foto's maken van het rijden of gewoon met een paard. Een goede tekst en mooie foto's helpen bij een advertentie.

Biedt jezelf aan als gratis stalhulp of groom voor op wedstrijd (kun je proeven voorlezen?) Mensen kunnen vaak wel hulp gebruiken alleen hebben ze niet altijd een geschikt paard om anderen op te laten rijden. Of ze willen eerst zien hoe iemand is. Door eerst goed te helpen leren ze je kennen. En door mee te helpen op stallen en op wedstrijd leer je heel veel en leer je ook weer nieuwe mensen kennen. Misschien zit daar wel iemand tussen die wel een leuke pony heeft die je naast het verzorgen ook mag rijden.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 13:45

Wat een pech. Maar mooi dat de eigenaresse zelf initiatief neemt en begrip toont voor jouw situatie.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:34

Hier ook gebeurd hoor... Veel reacties, uiteindelijk komen er een paar en dan hoor je van de helft daarvan na 1 of 2 x ook niets meer. 1 meisje hield ook op na twee keer door ander rooster en tijdgebrek maar omdat ze goed reed gezegd dat als ze weer meer tijd had ze altijd berichtje mocht sturen. Dat deed zo ook na twee maanden en omdat ik al voorzien was haar kunnen koppelen aan diertje van stalgenoot je. Bleek toch wel serieuze behulpzame meid ;)

Een match is moeilijk en veel meiden zijn geen echte doorzetters

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:25

Soms willen ze bij de winkel wel gratis (tweedehands) zadels passen. Als er een goede zadelmaker of zadelpasser is kan dat prima.

Maar je bent al snel 400-600 euro kwijt voor een goed tweedehands zadel. En dat voor een pony waarvan je niet weet hoe lang je hem kan rijden is wellicht een flinke investering. Het gebeurt echter wel vaker. Ik heb ook meerdere paarden met eigen spullen gereden. Soms was er wel wat maar lag/paste het niet goed (meer). Zadel van huidige trainingspaardje was veelzijdigheid en flink te smalle boom... Daar rijd ik met mijn eigen zadel op met een speciale pad er onder.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:26

Zoek een verzorgpaard of leasepaard. Als je een bijdrage wilt betalen lukt het vast wel. Soms even een kwestie van timing. In de herfst vast makkelijker dan nu.

En 4-6 x per week is veel. Hier twee meiden die vaak afzeggen. De 1 red 1x per week al niet en de ander is van 3x ook al terug naar 1x omdat ze vaak af zegt. En hier nu alleen klusjes. Geen kosten.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:58

Had hem net vanmiddag bekeken toen ik aan het sneupen was op bokt markt. Leuke advertentie. Veel tekst, maar dat heb ik ook altijd

Leuk paard, luxe stal met binnenbak en niet te hoge bijdrage. Zou moeten lukken toch?

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:27

60 bijdrage voor 2 dagen. En dan leskosten 25,- 1x per maand. Dat is 85 in totaal. dat wordt ook gevraagd voor 2 dagen zonder les.

Mensen die niet willen investeren in les wil ik niet op mijn paard hebben. Iedereen heeft les nodig. De toppers van Nederland krijgen juist veel meer en vaker begeleiding vanaf de kant dan de gemiddelde recreatieruiter....

Ik les zelf elke week (toen ik ook nog clublessen reed wel 2x per week) en vind om de week lessen een mooi ritme, om de maand is al wat ver uit elkaar, maar als minimumeis prima.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:51

Maar Roosje, jij hebt twee dagen een paard om intensief mee bezig te zijn voor een fractie van de kosten van een eigen. En met een eigen rijd je ook niet elke dag maar draag je wel alle kosten en verantwoordelijkheid en risico's.

En als je een paard huurt om vrij te rijden of Voor buitenrit ben je al snel €10,- per uur kwijt. En dan heb je ook nog geen les.

Een eigenaar draagt kosten, de verantwoordelijkheid en doet het werk. En rijdt ook niet elke dag.
Een bijrijder krijgt 1/3 van het aantal dagen, met (ruim) minder dan 1/3 van het stalgeld en zonder de bijkomende kosten.

Tuurlijk kun je zoeken naar iemand die alleen al blij is met dat iemand komt poetsenen rijden/trainen. Zo'n plekje heb ik nu ook weer. Maar dat een ander er iets voor vraagt is niet raar, of oneerlijk... Samen de lusten, dan ook samen de lasten. Zo moet je het zien.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:14

Voor een luxe vol pensionstal met binnenbak heb ik ook wel een bijdrage over als het een leuk paard is.

Meestal moet ik door weer en wind en natte bakken ploeteren, of rijd ik met auto en trailer naar een binnenbak wat me benzine kost en veel tijd en met wat pech ook de bakhuur

Al met al kost dat ook veel geld in de wintermaanden

Nu heb ik een adres waar ik een paard voor train wat stil stond. Daardoor niet in conditie en ook moeilijker verkoopbaar. De eigenaresse rijdt zelf niet, haar dochter was er een aantal jaren geleden mee gestopt door combinatie blessures en te druk.

Hier voeg ik waarde toe. Paard is nu weer in sport/verkoopconditie, is nu in wedstrijdklassering gestegen van L2 bij de pony's naar M1 bij de paarden (en we gaan rustig door)
Deze eigenaresse heeft er belang bij en plezier in dat haar paard weer getraind wordt en ook in de winter doorgereden wordt. Zij betaalde de binnenbak als dat nodig was afgelopen winter. En ze heeft ook aangeboden het paard een maand te verplaatsen bij langdurige vorst zodat er doorgetraind kan worden.

Ik betaal nog steeds mijn eigen lessen, wedstrijden en vervoer maar ken ook mensen die dat ook vergoed krijgen. Maar bij een eigen paard heb je die kosten ook allemaal zelf.

Ik heb ook een eigen paard (en bejaarde pony), maar wil er niet nog een eigen bij want zoals het nu gaat is voor mij toch minder risico. Ik kan elk moment besluiten te stoppen. En zit dan niet met een paard waar ik iets mee moet en doorlopende kosten.

Het is maar net wat voor een eigenaar de reden is het paard aan te bieden...

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 00:22

Hier is zulke hulp altijd welkom :D
Mijn paard houd van poetsen en knuffelen en mijn pony ook. Ook houden ze van wandelen. Vooral mijn pony. Heb een tijdje iemand gehad die hem 2x per week mee uit wandelen nam en hielp met uitmesten. Toen ze een hondje had kwam ze al snel niet meer. Toen had ze iets leukers om mee te wandelen en knuffelen ;)

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:30

Heb je al proefgereden? Dat zou ik eerst bij beiden doen. Dan weet je pas of het een beetje klikt.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:17

Gewoon eerst kijken bij beide plekken en of je een klik hebt.

Overigens kan op papier de situatie wel hetzelfde lijken (stal met buitenbak) maar de uitwerking in de praktijk kan enorm verschillen... Van paarden in de drek en altijd zeiknatte zuigende buitenbak tot luxe nette stal met prima droge weides, paddock en droge buitenbak met luxe sportbodem en sproei installatie... Altijd slim om op meerdere plekken te kijken

Wat je het leukste vind is persoonlijk. Voor mij nu is lol met een knol niet wat ik zoek. Ik wil dressuurmatig bij leren en heb genoeg werk en knuffelmogelijkheden thuis.

Maar voor iemand anders kan dat totaal anders zijn.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 15:21

Gizeppie schreef:
Deni11 schreef:
Een vriendin van mij heeft sinds kort een nieuw verzorgpaard waar ze 2-3x in de week heen gaat en €50 pm voor betaalt, maar aangezien t een jong/nieuw beestje is mag ze pas over een half jaar rijden. Wat vinden jullie daarvan? Nu een half jaar echt daadwerkelijk de eigenaar helpen met verzorgen en dingen opstal én betalen? Voordat ze over half jaar mag rijden?


Ik had dat zelf niet gedaan..


Ik ook niet. Genoeg redenen die anderen al genoemd hebben ;)

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:10

Klinkt als een mooie kans op termijn, maar om er nu iemand voor te vinden is lastig denk ik. Degenen met ervaring zoeken vaak een paard waar ze echt op korte termijn nee aan het werk kunnen onder het zadel.

Ik zou de advertentie gewoon laten staan, alles weggooien aan berichtjes wat niet geschikt is en waarschijnlijk komt er vanzelf wel een keer een serieus ervaren iemand naarmate de tijd van beleren dichterbij komt.

Het is vaak ook een kwestie van timing. Als je iemand hebt, hebben er meer interesse, als je niemand hebt, is iedereen op dat moment al voorzien :o :D

Ik heb zelf een beetje met dit gezeten met mijn geblesseerde Z1 dressuur merrie die weer meer aan het werk moest ivm revalidatie.
Dat kwam ook best precies wie je er echt mee kon laten rijden maar die willen dan vaak ook gelijk flink aan het werk.

Ben erg blij met een clubgenootje die haar wel naast haar eigen paard wilde rijden. Eerst 1x per week omdat ik zelf ook nog reed, maar vanwege blessure en pijnklachten die erger worden door rijden rijd ik mijn eigen paard nu bijna niet meer en rijdt zij haar 3x per week.
Ze rijdt met haar eigen paard Z2 dressuur. Geen kosten/bijdrages van beide kanten. Zij blij met mijn paard, ik blij dat mijn paard doorgetraind wordt door iemand die de "dressuurknopjes" correct kan bedienen.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 09:31

Inderdaad vragen en anders rijkleding/jodpurs aan en chaos en cap in een tas of in de auto.

Ik heb niet veel tijd, dus alleen afspreken om te praten vind ik zonde van de tijd, als het niet goed lijkt tijdens het gesprek kan ik altijd nog zeggen dat het hem niet wordt qua rijden. Maar lijkt alles goed en is het weer redelijk (dus geen spoelende regen/onweer/storm en geen keiharde bevroren of gladde bak... Dan liever gelijk de eerste keer proefrijden.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:26

Gefeliciteerd! Veel plezier daar!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:44

Misschien kun je gaan lessen bij een privestal? Dan kun je onder begeleiding wat meer ervaring op doen met niet-manegepaarden.

Met privélessen van een wedstrijdsport instructeur of vergelijkbaar niveau, kun je vaak meer leren dan in een manege les van een manege instructeur.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:16

Wat fijn! Lekker genieten!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:03

€50,- per maand bedoel je denk ik?

Als 14 jarige heb je mensen nodig die je willen begeleiden of ouders die je steunen. Je kunt ook gaan helpen op stallen en dan gewoon blijven betalen voor je lessen op een paard of pony. Zo leer je veel bij, leren mensen je kennen en kom je er makkelijker tussen. Wel belangrijk dat je:

Serieus en verantwoordelijk bent
Je aan je afspraken houd. Dus op tijd komen, doen wat je belooft of toezegt en geen dingen doen die niet mogen.

Beleeft en vriendelijk zijn en blijven naar pensionhouder, stalgenoten, eigenaar (maar wel goed en eerlijk blijven communiceren) en niet te druk keten met vriendinnen.

Hoe volwassener je over komt, hoe eerder mensen je hun paard durven toe te vertrouwen.

Je bent nog erg jong. Gebruik de komende twee jaar om veel te helpen en neem veel les. Als je 16/18 bent wordt het al veel makkelijker.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:34

Welke regio woon je?

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:06

Golden_Angel schreef:
Update de peesjes zijn allemaal boven water die lagen gewoon achter in de kast onder de pleuris bende...


Gelukkig, heeft eigenaresse nog sorry gezegd dat ze dacht dat je ze meegenomen/kwijtgeraakt had?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker