Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:42

Ik heb ook vraagje over bijdrage en lessen nemen.

Mijn Elite Z1 dressuur merrie, die 1,5 jaar pauze heeft gehad vanwege bandenblessure, lijkt eindelijk herstellende. Ik heb een opbouwschema gekregen met 2x 2 weken longeren 3/4x per week en daarna 2x2 weken rijden 3/4 keer per en als dat goed gaat daarna weer verder kijken.

Nu rijd ik al weer 5 maanden een leuke NRPS ruin voor iemand (had meer dan 2 jaar stilgestaan dus echt opnieuw opbouwen).

Ik wil hem graag blijven rijden en overweeg een bijrijder erbij voor mijn merrie voor in ieder geval 2x per week.

Nu heb ik nog nooit een bijdrage gevraagd en altijd zonder kosten geholpen met het rijden en gevraagd of ze wulden lessen maar merk dat ondanks mooie verhalen en plannen de meesten zelden tot niet het initiatief nemen om op regelmatige basis op eigen kosten les te nemen.

Omdat mijn merrie correct opgebouwd en gereden moet worden en ik er echt alleen iemand op wil die serieus is en wil investeren in zichzelf, het paard en de combinatie, overweeg ik nu wel een bijdrage te vragen en dan diegene zoals altijd te helpen en vanuit die bijdrage om de week les te regelen en betalen. Ik dacht aan een bijdrage van 75,- per maand inclusief elke 2 weken les. Ik heb zelf voorkeur voor instructie maar andere instructie is bespreekbaar. Bij hogere leskosten dan mijn instructrice zelf bijdragen en vaker les mag op eigen kosten.
Minimaal 2x per week komen verzorgen en beweging geven. Helpen met wat er op dat moment moet gebeuren op stal.

Paard staat aan huis.
De bijdrage is dus vooral om de leskosten te dekken, mocht er een klein bedrag over blijven per maand dan kan ik dat gebruiken voor het paard.

Mocht het paard weer langere tijd stil staan vervallen uiteraard bijdrage/leskosten.

Ik zoek dan het liefst iemand die B/L wedstrijdniveau heeft. Klassering is niet vereist. Wel goede zit en balans en met zachte hand/paard naar je hand toe ontspannen over de rug kunnen rijden.

Zou dit te vinden zijn?

Ik zie in het Noorden steeds meerrecreatieruiters een bijdrage vragen voor het bijrijden. Blijkbaar wordt dat normaler. Ik heb zelf nooit betaald maar heb altijd twee wekelijks of wekelijks les genomen. Zowel clublessen als privelessen dus was ook altijd een bedrag kwijt per maand aan lessen.

En Hoe zouden hoger niveau ruiters tegen zo'n kostenconstructie aankijken?

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:50

Eerlijk, ik zou het niet aandurven. Ik denk namelijk dat het lastig, zo niet onmogelijk is iemand te vinden die het paard correct kan rijden (misschien als je bereid bent een bijdrage te geven ipv te vragen). Maar ik zou vooral echt bang zijn dat juist die B/L ruiter het toch niet kan laten even wat oefeningen te proberen, al dan niet op de goede manier of gewoon te weinig inzicht heeft in het opbouwen, wanneer is het te zwaar, hoe voelt je paard zich (lijkt me sowieso lastig met een vreemd paard). Persoonlijk zou ik dat risico echt niet durven lopen om iets wat zo precies komt en bepalend is voor de verdere carriere van je paard uit handen te geven.

Edit, ik ben trouwens niet bekend in jouw omgeving. Maar hier ga je ze niet vinden (NB/N-Limburg). Als je wat hoger geklasseerd bent, zeker met meerdere paarden heb je het hier zo'n beetje voor het uitkiezen.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:31

@joyce B...
Ik zou het er wel voor doen, jammer dat je niet in mijn buurt zit. Ik zou graag willen lessen op een bijrijdpaard, juist zodat we op 1 lijn komen. En ik houd ervan om les te krijgen en te blijven leren.
Een ieder rijdt toch 'anders', en helemaal een paard in opbouw, dan zul je op 1 lijn moeten zitten, vind ik.
Ik hoop dat je iemand vind die bij je past.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:36

_suus19_ schreef:
Ik heb nog 1 keer op goede hoop een advertentie gemaakt om een verzorger te vinden. Heb het vrij open gehouden, zoek gewoon een leuk iemand die netjes met mijn paarden om gaat en in overleg komen we dan wel uit de dagen/klusjes/bijdrage.

Heb redelijk wat reacties gehad, het meeste was het net niet. Twee kreeg ik wel een goed gevoel bij, maar mijn verstand is er nog niet over uit. Daarom hoor ik graag ook jullie mening.

Eentje is een meisje van 14. Ze heeft ouders die erachter staan en haar ook willen brengen in de winter. Nette berichtjes van gekregen in ABN. Wil verzorgen, voeren, rijden en een kleine bijdrage betalen.
Ze zal wel altijd alleen op stal zijn. De eerste tijd zal ik haar begeleiden, maar later moet ze het echt zelf doen, zonder toezicht of hulp van stalgenootjes.
Wat zijn jullie ervaringen met jonge, maar gedreven verzorgers?

Andere zijn twee zussen (15&18), die samen willen komen. Is opzich prima, ik heb meerdere paarden dus ze hoeven niet te delen. Maar twee verzorgers ben ik toch wat huiverig voor, ivm eigen plannen trekken, de boel overnemen, stoer proberen te doen etc. Voordeel is wel dat ze nooit alleen op stal zijn, ze hebben elkaar voor hulp of in noodsituaties.
Bokkers met ervaring hiermee?


Zou kiezen voor de 2 zussen denk ik. Reden dan kan er altijd nog 1 112 bellen..... Meisje van 14 helemaal alleen op stal vind ik dan weer eng, als er iets zou gebeuren.
Zou denk ik gewoon de zussen laten komen is dat niets kanje altijd nog meisje van 14 laten komen.


joyce B schreef:
Ik heb ook vraagje over bijdrage en lessen nemen.

Mijn Elite Z1 dressuur merrie, die 1,5 jaar pauze heeft gehad vanwege bandenblessure, lijkt eindelijk herstellende. Ik heb een opbouwschema gekregen met 2x 2 weken longeren 3/4x per week en daarna 2x2 weken rijden 3/4 keer per en als dat goed gaat daarna weer verder kijken.

Nu rijd ik al weer 5 maanden een leuke NRPS ruin voor iemand (had meer dan 2 jaar stilgestaan dus echt opnieuw opbouwen).

Ik wil hem graag blijven rijden en overweeg een bijrijder erbij voor mijn merrie voor in ieder geval 2x per week.

Nu heb ik nog nooit een bijdrage gevraagd en altijd zonder kosten geholpen met het rijden en gevraagd of ze wulden lessen maar merk dat ondanks mooie verhalen en plannen de meesten zelden tot niet het initiatief nemen om op regelmatige basis op eigen kosten les te nemen.

Omdat mijn merrie correct opgebouwd en gereden moet worden en ik er echt alleen iemand op wil die serieus is en wil investeren in zichzelf, het paard en de combinatie, overweeg ik nu wel een bijdrage te vragen en dan diegene zoals altijd te helpen en vanuit die bijdrage om de week les te regelen en betalen. Ik dacht aan een bijdrage van 75,- per maand inclusief elke 2 weken les. Ik heb zelf voorkeur voor instructie maar andere instructie is bespreekbaar. Bij hogere leskosten dan mijn instructrice zelf bijdragen en vaker les mag op eigen kosten.
Minimaal 2x per week komen verzorgen en beweging geven. Helpen met wat er op dat moment moet gebeuren op stal.

Paard staat aan huis.
De bijdrage is dus vooral om de leskosten te dekken, mocht er een klein bedrag over blijven per maand dan kan ik dat gebruiken voor het paard.

Mocht het paard weer langere tijd stil staan vervallen uiteraard bijdrage/leskosten.

Ik zoek dan het liefst iemand die B/L wedstrijdniveau heeft. Klassering is niet vereist. Wel goede zit en balans en met zachte hand/paard naar je hand toe ontspannen over de rug kunnen rijden.

Zou dit te vinden zijn?

Ik zie in het Noorden steeds meerrecreatieruiters een bijdrage vragen voor het bijrijden. Blijkbaar wordt dat normaler. Ik heb zelf nooit betaald maar heb altijd twee wekelijks of wekelijks les genomen. Zowel clublessen als privelessen dus was ook altijd een bedrag kwijt per maand aan lessen.

En Hoe zouden hoger niveau ruiters tegen zo'n kostenconstructie aankijken?


Snap je dilemma, heb niet eens geblesseerd paard en daarbij nu bij de nieuwe bijrijdster de eis dat ze lest en ze mag haar ook nog niet zonder les rijden. (gaat overigens echt super goed met die 2 samen is echt zo'n leuk setje, die zouden zo kunnen starten, dus kan eigenlijk wel zeggen dat ze hem nu ook doordeweeks mag pakken als ze zin heeft (en ik weet op welke dag ze wil).

Voor veel ruiters is het heel moeilijk om netjes te rijden ook al is dat basis ben ik al achter... pfftttt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:11

Ik heb zelf ook geen perfecte ruiter (meerdere keren L2 en 1x M1, maar tijd met alles fijn weg en moet vaak een tijdje wennen).

Een manegeruiter dat gaat niet lukken met haar. Dan ben ik bang voor ongelukken. Ze is namelijk wel gevoelig op de hulpen en looplustig. Meer iemand die al wat meer privepaarden gereden heeft en ook al wat dressuurles heeft gehad met een eigen of bijrijdpaard en rustig stil kan zitten zonder te knijpen en zelf het initiatief qua tempo wat houdt..

Toen ik haar net had had ik een Z2 amazone die haar zou rijden. Die was gestopt met een ander paard en wilde lekker trainen en ook wel lessen (maar was zelf ook instructrice) Helaas na een paar weken had het paard het ongeluk in haar box en was ze kreupel. De dame heeft nog een aantal maanden gewacht of het paard weer herstelde maar omdat er geen vooruitgang in zat heb ik aangegeven dat ze beter iets anders kon zoeken. Dat heeft ze gedaan. Ze vraagt nog steeds af en toe hoe het gaat.

Als er niet een geschikt iemand langs komt is het geen ramp. De jongste gaat me de voorjaarsvakantie naar school en de dagen worden ook weer langer dus straks heb ik de avonden ook weer meer zin. als het nodig is red ik 3 a 4 Keer per week wel.

Meer voor als ze straks nog meer aan het werk mag dan kan ik 3 X per week en iemand anders nog 2 of 3x per week. Ze moet afvallen en als ze echt opknapt is vaker bewegen beter. Daarnaast vind ik het leuk iemand anders kansen te geven omdat ik die zelf ook heb gekregen. Maar dan wel graag iemand die er serieus tijd, energie en liefde in steekt en bereid is te investeren in lessen.

Het is overigens geen paard waar ik gelijk zomaar iemand op laat waarvan ik niet weet hoe ze rijden. Eerst even op een ander paard of andere pony voorrijden ...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 27-01-18 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:17

joyce B schreef:
Het is overigens geen paard waar ik gelijk zomaar iemand op maar waarvan ik niet weet hoe ze rijden. Eerst even op een ander paard of andere pony voorrijden ...


Wat jammer van je andere bijrijder.
Aha, dat maakt de spoeling ook wel dunner als het best wel paard is waar je niet meteen op kan gaan zitten met vororijden. Die van mij durf ik qua ongelukken iedereen op te zetten, alleen Toobs wordt bezemsteel van voor tot achter als er iemand opzit die niet kan rijden en Heps gaat haar Eigen feestje vieren, maar geen van 2en zal er iemand afgooien of echt gekke dingen gaan doen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:25

Ik heb haar nog niet zien bokken of steigeren maar met spanning en/of te harde/geblokkeerde hand gaat ze wel "hippen" en ze kan wat onder je weg lopen en als je dat te ver door laat gaan gaat het mij te hard. Ik ben bang dat ze dan gaat rennen met iemand en iemand er af valt. Aan de longe is het ook een temperamentvolle dame. Ik longeer haar nu in een paddock van 15-15 want in de bak sleurde ze me bijna mee in haar rennerij en was ze amper weer terug te krijgen. Gaat vast straks weer steeds beter. Ze is nu alle opgekropte energie van de afgelopen winter er uit aan het lopen heb ik het idee. Ze mag alleen buiten in de kleine paddock.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 08:35

Hi!

Mijn bijrijdster gaat een eigen paard kopen en ik ben aan het nadenken over een advertentie voor haar opvolger. Willen jullie mijn tekst keuren?

Western leren rijden op een American Quarter Horse? Bijrijder gezocht voor mijn lieve ruin!

Treasure is een lief cool paard die dol is op kusjes geven. Ik zoek voor hem een serieuze bijrijder die 2x per week kan komen. Rij-ervaring is vereist maar western-ervaring niet. Het is wel belangrijk dat je rijdt met stille hand en niet steeds drijvend been. Leeftijd is niet zo belangrijk zolang je zelfstandig en betrouwbaar bent. In het begin is het verplicht elke week (prive)les te nemen bij mijn lesgever. Je betaald elke maand een bijdrage waaruit ik je lessen voor je betaal (10 euro per les, dus in normale maanden 40 euro per maand). Verder help je op jouw dagen mee met de klussen op stal. De stal is niet goed met de bus bereikbaar dus eigen vervoer is wel nodig.

Lijkt je dit een leuke uitdaging stuur dan een berichtje!


Tips hoor ik graag :D

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 09:44

Lijkt me een fijne advertentie! die e40,- per maand is het enige aan bijdrage wat je vraagt? en zoja..blijft dat zo als de lessen minder worden?

Joyce, ik betwijfel of je iemand gaat vinden met voldoende know-how om zo'n paard te rijden, klinkt toch wel als een temperamentvol dressuurpaard en persoonlijk vind ik het algemene niveau van bijrijders tegen vallen. Maar wel lief dat je iemand een kans gunt..ik denk dat ik pas iemand zou laten komen als je haar zelf weer opgebouwd hebt en 3/4x per week rijd zzodat de blessure genezen is en iemand dat niet kan {onbewust}verpesten in ieder geval.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:12

Troi, en leuke en duidelijke advertentie. Als ik zelf niet al 2 paarden had, had ik het absoluut een mooie uitdaging gevonden! Heel veel succes!

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:59

Hier nu maar gestopt met zoeken. De reacties die ik kreeg waren of niet serieus of van mensen die ik niet alleen met mijn paard zou vertrouwen.
Aangezien ze op de wei staat en zo toch wel aan haar beweging komt heb ik maar besloten om niet verder te zoeken.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:25

Bedankt,

Het lijkt er op dat ik toch niet op zoek hoef. Het meisje dat mijn paard tot oktober (doen moest ze geopereerd worden en daarna maanden niets meer gehoord) een aantal maanden onder het zadel gestapt heeft had ik een berichtje gestuurd dat ik al erg lang niets meer gehoord had en of ze haar nog wel wilde verzorgen of inmiddels wat anders had en ze is vandaag weer geweest om met haar te stappen en mijn pony te rijden. Ik ga het eerst met haar proberen omdat zij haar in elk geval 1x per week onder het zadel kan stappen straks en dan als ik weer wat opgebouwd heb kijken of ze met goede begeleiding ook meer kan gaan doen.
Eerst met mijn hulp gratis en als ze les wilt dat ze bijdrage doet of de les zelf betaald. Haar ken ik al dus dat scheelt.

Elisa2 schreef:
Lijkt me een fijne advertentie! die e40,- per maand is het enige aan bijdrage wat je vraagt? en zoja..blijft dat zo als de lessen minder worden?

Joyce, ik betwijfel of je iemand gaat vinden met voldoende know-how om zo'n paard te rijden, klinkt toch wel als een temperamentvol dressuurpaard en persoonlijk vind ik het algemene niveau van bijrijders tegen vallen. Maar wel lief dat je iemand een kans gunt..ik denk dat ik pas iemand zou laten komen als je haar zelf weer opgebouwd hebt en 3/4x per week rijd zzodat de blessure genezen is en iemand dat niet kan {onbewust}verpesten in ieder geval.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:07

Wauw mooie kans. En maar 40/maand inclusief les!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:08

40 is het enige, en als de lessen niet doorgaans (wegens slecht weer ofzo) dan blijft het ‘tegoed’ staan en is de volgende maand goedkoper :) . Het gaat mij erom dat de lessen echt genomen worden, daar wil ik controle over (zie ik veel misgaan om me heen namelijk). Verder hoef ik er geen geld voor.

Dank! Fijn te horen dat dit zo goed is!

Dan heb ik wat klaar staan voor als bijrijder een paard heeft gevonden. Ik hoop natuurlijk dat dat nog een tijdje duurt

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:46

Vind ik heel nobel troi, en ook begrijpelijk wbt de lessen.

Wat fijn Joyce, is ze nu op de merrie gestapt? iemand al kennen is altijd erg prettig.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 17:08

Oh, ideaal als je iemand al kent die dan toch gelukkig er weer op kan, Joyce.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:08

Vandaag aan de hand gestapt. Had gister de merrie al gelongeerd (doe ik om de dag naar opbouwschema) en ik wil eerst de chiropractor afwachten begin februari voor we er weer op klimmen. Moet ook nog even kijken of het zadel nog past.


Troi: heel mooi aanbod en wat fijn dat de leskosten zo laag zijn bij jullie! Die bijdrage inclusief les kunnen ze amper voor lessen bij een manege

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:28

laurapathuis schreef:
Hallo, ik ben nu al een poosje op zoek naar een bijrijder voor mijn Tinker. Maar tot nu toe nog niemand kunnen vinden.. ik vraag wel een bijdrage en het liefst wel een leeftijdslimiet, verder niet veel eisend...

Weet iemand een goeie tip om snel iemand te vinden? Het is niet dat ik er honderden euro’s voor vraag... maar een klein bedrag incl. Lesgeld is toch niet teveel gevraagd?

Wat zijn jullie meningen hierover? Ik hoor ze graag

@laura, Ik heb een fantastisch bijrijdpaard, dus ben niet op zoek. Maar omdat je meningen vraagt, hier vanuit mijn standpunt (50+, genoeg tijd door de week, woon in provincie Groningen) de plussen en minnen van je advertentie. Kijk maar of je er iets aan hebt!
plussen
Ik vind je paard er leuk en lief uitzien, en je omschrijving is duidelijk. Het betalen van een bijdrage zou me niet afschrikken, zeker niet als het voor les is, en ik heb eigen vervoer. Op de foto's zie ik ook een mooie bak, ziet er goed uit allemaal.
minnen
Wat me niet duidelijk is, is of je mogelijkheid hebt tot buiten rijden.
Door de tekst 'respect heeft voor de staleigenaar' denk ik dat je paard op een privéstal staat (dat zou voor mij weer een plus zijn) maar dat is niet helemaal duidelijk. Misschien gewoon weghalen, lijkt me een open deur.
Door het leeftijdsverschil (vat t niet persoonlijk op) is voor mij samen naar stal niet per se een pluspunt

Succes met zoeken, ik hoop dat de geschikte leaser of bijrijder nog reageert binnenkort!

Willemiens

Berichten: 941
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:16

joyce B schreef:
Ik heb zelf ook geen perfecte ruiter (meerdere keren L2 en 1x M1, maar tijd met alles fijn weg en moet vaak een tijdje wennen).

Een manegeruiter dat gaat niet lukken met haar. Dan ben ik bang voor ongelukken. Ze is namelijk wel gevoelig op de hulpen en looplustig. Meer iemand die al wat meer privepaarden gereden heeft en ook al wat dressuurles heeft gehad met een eigen of bijrijdpaard en rustig stil kan zitten zonder te knijpen en zelf het initiatief qua tempo wat houdt..

Toen ik haar net had had ik een Z2 amazone die haar zou rijden. Die was gestopt met een ander paard en wilde lekker trainen en ook wel lessen (maar was zelf ook instructrice) Helaas na een paar weken had het paard het ongeluk in haar box en was ze kreupel. De dame heeft nog een aantal maanden gewacht of het paard weer herstelde maar omdat er geen vooruitgang in zat heb ik aangegeven dat ze beter iets anders kon zoeken. Dat heeft ze gedaan. Ze vraagt nog steeds af en toe hoe het gaat.

Als er niet een geschikt iemand langs komt is het geen ramp. De jongste gaat me de voorjaarsvakantie naar school en de dagen worden ook weer langer dus straks heb ik de avonden ook weer meer zin. als het nodig is red ik 3 a 4 Keer per week wel.

Meer voor als ze straks nog meer aan het werk mag dan kan ik 3 X per week en iemand anders nog 2 of 3x per week. Ze moet afvallen en als ze echt opknapt is vaker bewegen beter. Daarnaast vind ik het leuk iemand anders kansen te geven omdat ik die zelf ook heb gekregen. Maar dan wel graag iemand die er serieus tijd, energie en liefde in steekt en bereid is te investeren in lessen.

Het is overigens geen paard waar ik gelijk zomaar iemand op laat waarvan ik niet weet hoe ze rijden. Eerst even op een ander paard of andere pony voorrijden ...


Ik vind dit eigenlijk wel een mooie aanbod wat je bied hoor.
Zelf zou ik het juist wel fijn vinden om eerst rustig aan te beginnen en ook een beetje van de grond. Zo leer je elkaar al een beetje kennen dan gelijk er op en volop aan het werk.

Zo ben ik namelijk vorige week tijdens het proefrijden er van af gekukeld -O- ...
Paard was echt ontzettend braaf maar wel looplustig, ik stap er op stap, draf, galop en daar gingen we! Paard ging aan de haal en begon onwijs te bokken.
Toen ik er eenmaal naast lag zei ze de dame dat ze idd al 3 weken stil had gestaan omdat ze er zelf daarvoor vanaf was gevallen.

Had dit verhaal ook aan mijn instructrice verteld en die zei dat ik NOOIT maar dan ook NOOIT meer op een paard mag stappen dat niet eerst voorgereden wordt haha.
Anyways, nu ook nog eens onwijze pijn in m'n rug :roll:

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:34

Ook lekker l*llig zeg.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:06

Auw ...

Niet leuk zulke dingen...
Ik stap ook niet zomaar als eerste op een vreemd paard. Eerst even kijken hoe het gaat bij iemand anders.

Ahum... behalve bij het huidige trainingspaard. Die had meer dan twee jaar stilgestaan en er was geen ruiter dus ben ik daar wel oogestapt 0:) maar goed. Die hebben we eerst een paar weken gelongeerd en de eigenaresse (65 jaar) hield vast bij opstappen en liep er naast (en paard aan longe) Tot ik het vertrouwde.

"Better safe than sorry" toch?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:01

Willemiens schreef:
joyce B schreef:
Ik heb zelf ook geen perfecte ruiter (meerdere keren L2 en 1x M1, maar tijd met alles fijn weg en moet vaak een tijdje wennen).

Een manegeruiter dat gaat niet lukken met haar. Dan ben ik bang voor ongelukken. Ze is namelijk wel gevoelig op de hulpen en looplustig. Meer iemand die al wat meer privepaarden gereden heeft en ook al wat dressuurles heeft gehad met een eigen of bijrijdpaard en rustig stil kan zitten zonder te knijpen en zelf het initiatief qua tempo wat houdt..

Toen ik haar net had had ik een Z2 amazone die haar zou rijden. Die was gestopt met een ander paard en wilde lekker trainen en ook wel lessen (maar was zelf ook instructrice) Helaas na een paar weken had het paard het ongeluk in haar box en was ze kreupel. De dame heeft nog een aantal maanden gewacht of het paard weer herstelde maar omdat er geen vooruitgang in zat heb ik aangegeven dat ze beter iets anders kon zoeken. Dat heeft ze gedaan. Ze vraagt nog steeds af en toe hoe het gaat.

Als er niet een geschikt iemand langs komt is het geen ramp. De jongste gaat me de voorjaarsvakantie naar school en de dagen worden ook weer langer dus straks heb ik de avonden ook weer meer zin. als het nodig is red ik 3 a 4 Keer per week wel.

Meer voor als ze straks nog meer aan het werk mag dan kan ik 3 X per week en iemand anders nog 2 of 3x per week. Ze moet afvallen en als ze echt opknapt is vaker bewegen beter. Daarnaast vind ik het leuk iemand anders kansen te geven omdat ik die zelf ook heb gekregen. Maar dan wel graag iemand die er serieus tijd, energie en liefde in steekt en bereid is te investeren in lessen.

Het is overigens geen paard waar ik gelijk zomaar iemand op laat waarvan ik niet weet hoe ze rijden. Eerst even op een ander paard of andere pony voorrijden ...


Ik vind dit eigenlijk wel een mooie aanbod wat je bied hoor.
Zelf zou ik het juist wel fijn vinden om eerst rustig aan te beginnen en ook een beetje van de grond. Zo leer je elkaar al een beetje kennen dan gelijk er op en volop aan het werk.

Zo ben ik namelijk vorige week tijdens het proefrijden er van af gekukeld -O- ...
Paard was echt ontzettend braaf maar wel looplustig, ik stap er op stap, draf, galop en daar gingen we! Paard ging aan de haal en begon onwijs te bokken.
Toen ik er eenmaal naast lag zei ze de dame dat ze idd al 3 weken stil had gestaan omdat ze er zelf daarvoor vanaf was gevallen.

Had dit verhaal ook aan mijn instructrice verteld en die zei dat ik NOOIT maar dan ook NOOIT meer op een paard mag stappen dat niet eerst voorgereden wordt haha.
Anyways, nu ook nog eens onwijze pijn in m'n rug :roll:


Snort... dat is #$%@#% en nee, nooti als eerste op een paard stappen dat je niet kent, niet bij voorrijden als bijrijder en niet als je er 1 wilt kopen.

(het het wel eens bewust gedaan, bijvoorbeeld bij zwarte die ik nu heb, daar wist ik van dat hij maanden niet gereden was, iets meer dan zadelmak was en omdat ze wisten dat ik zondags kwam hadden ze hem vrijdags 1 x gereden, het was koud, er lag sneeuw en ijs. Wel eerst gelongeerd, toen erop, aangezien ik dacht, deze vind ik wel zo leuk die wil ik eigenlijk wel. En ook dacht... thuis moet ik er ook zo op gaan zitten en paar keer naar Duitsland om proef te rijden werd lastig, had geen winterbanden, moest auto lenen. Bij hoop adnere paarden waar ik kwam om te kopen, blij dat ik er niet direct op zat om 2 redenen, de ene helft was loco, de andere liep gewoon slecht en als hark kon je vanaf de grond al zien)

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:24

Ik kom hier helaas ook maar weer meepraten..
Ben nu voor mijn pony van 1.10 op zoek naar iemand. Maar dat valt helemaal niet mee.

Had iemand hier op bokt die had gereageerd en we zouden het weekend erop afspreken. Dus ik laten weten wanneer ik kon, wel gelezen niet geantwoord. Nog een bericht, wel online niet gelezen. Laatste bericht heb ik haar maar bedankt dat ze heeft laten weten of ze kwam en succes gewenst :D
Berichten staan nu nog op ongelezen terwijl ze toch regelmatig online is.
Snap niet waarom je dan de moeite doet om jezelf voor te stellen :')

Maarja ondertussen maar weer een advertentie plaatsen en hopen dat ik iemand vind voor een menpony. Nog lastiger -O-

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:29

Als iemand hier iets hoort over een bijrijder gezocht in de omgeving van leek dan hoor ik het graag.

Even een klein beetje over mijzelf vertellen

Ik ben 34 jaar en woon op mezelf in Tolbert. Heb een scooter dus als het op de scooter te doen is kom ik graag. Rij al vanaf dat ik 7 ben. Ik ben vorig jaar mei verhuisd. Heb meerdere paarden gehad om bij te rijden. Niveau l2 /M op onderlinge wedstrijden. Helaas tot nu toe nooit zelf de mogelijkheid gehad zelf op wedstrijd te gaan doordat paard verkocht werd of overleed. Die ambietes zijn er overigens wel mits de mogelijkheden er voor zijn. Ik ben rond de 1,70 en weeg rond de 60 kg.
In 2016 ernstig ziek geweest slokdarmkanker en tot nu toe nog niet weer in het zadel gezeten en zal het dus rustig aan weer op moeten bouwen.

Mocht iemand van jullie iemand zoeken hier in de buurt en ik voldoe aan de eisen dan hoor ik het graag

Groetjes yvette

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:08

Zo rond Rozen en Richting Marum staat wel regelmatig eens iets op marktplaats of Facebook. Dat is denk ik nog wel beetje te doen vanaf Leek? Ik kijk altijd in een straal om een plaats heen . Openbaar vervoer richting Groningen, Drachten en tussenliggende dorpen is ook vrij goed. Ook hier veel pensionstallen waar je eens rond zou kunnen vragen. Zelf actief bekend maken en advertenties/oproepjes plaatsen helpt ook. Men moet weten dat jij iets zoekt en dat je te bieden hebt.

Ik zit op dik 20 autominuten van Leek over de snelweg. Beetje te ver ;)
Succes!