Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 09:54

Maar het kan toch dat koudbloeden nu eenmaal je types niet zijn? Ik heb ook een poosje een Fries bijgereden, maar het is ook niet echt 'mijn ding' .
Ik heb nu overigens momenteel een echte 'verzorgster' die niet rijdt. Hoeft ook geen klusjes te doen, alleen voerbakjes klaarzetten, paard staat vol pension. Zij vindt het leuk om te tutten, wandelen, losgooien etc. Daarnaast betaal ik mijn instructeur om Do 2x per week te rijden. Mijn dochter tobt erg met haar gezondheid, waardoor ik zelf ook gewoon minder tijd heb. Nu blijft paard lekker op niveau en komt geen aandacht te kort. Het klopt in mijn ogen dat je niet moet verwachten dat de betere ruiters gratis je paard verbeteren, daar betaal je gewoon voor.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:04

In mijn geval hoefden ze mijn paard niet te verbeteren, dat verwachtte ik ook niet..paard is nog wel wat verder opgeleid dan de Z en juist dat was het struikelblok in combinatie met een niet super makkelijk lijf en karakter. {paard ging heel graag in passage lopen met weggedrukte rug, werd dan geirriteerd en gespannen van te grove hulpen en daarom boos}

Ik zocht gewoon iemand die hem netjes voorwaarts/ neerwaarts in horizontaal evenwicht over de rug kon rijden. Goed van achter naar voor en rechtgericht..maar ik besef nu wel dat dat iets is wat je bij bijrijders niet gaat vinden.

Overigens vind ik zelf een paard, een paard..of het nu een koud of warmbloed is..en ruiters die hun neus daarvoor ophalen vallen daar krijg ik al een bepaald beeld bij wat niet zo rooskleurig is.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:07

joyce B schreef:
Ik reed een Z1 later Z2 dressuur haflinger bij. De eigenaresse had nog een andere merrie die de in die tijd ook van de M maar de Z reed. Tussen de paarden. Ook zij kreeg wel eens reacties van mensen die afhaakten bij het idee haflinger. Die wilden een "echt paard" Dat kon ik me ook niet goed voorstellen. Zeker niet als diegene de 1,70 amper haalde en nog nooit officiële wedstrijden had gereden.

Ik heb een enorm leerzame tijd gehad en kon me zowel naar les, buitenrit, binnenbak etc helemaal zelf redden. Hij heeft me echt geholpen weer het rijden op te pakken. Misschien niet altijd makkelijk en zeer confronterend af en toe maar zo eerlijk en betrouwbaar! En met hem heb ik in 9 maanden met beperkt aantal wedstrijden van de L2 naar een M1 klassering kunnen rijden. Regelmatig bij de eerste 3 in de prijzen tussen de KWPN ers.

Dan denk ik: ga toch eens proefrijden voor je zo iets al van te voren af wijst...


Mee eens, sowieso is een goed karakter het allerbelangrijkste en moet je vaak juist wel wat beter leren rijden op een wat onconventioneler paard. Dus dat kan juist een voordeel zijn die moeilijkheidsgraad.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:32

:= ik moet daar altijd hard om lachen. Ik heb vele koudbloeden gereden die lastiger waren dan een gemiddelde warmbloed. En visa versa trouwens ook. Een soort, kleur, grootte of ras maakt weinig verschil hoor. Absoluut niet over een kam te scheren.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:23

Ik heb ook veel koudbloeden gereden, maar ook mijn types zijn het niet. En toch was ik stuk voor stuk gek op “”mijn”” haflingers, fjorden, merens en friezen. Ik was blij met elke kans die ik kreeg :j
Als je zelf een paard gaat kopen kan (en moet) je kieskeurig zijn, maar sommige bijrijders vind ik inderdaad zo ondankbaar...

Toen ik nog op zoek was had iemand iemand getagd onder mijn facebook bericht met “jammer dat het een schimmel is, anders echt wat voor jou!” Like wut :+

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:33

Elisa2 schreef:
Ik zocht gewoon iemand die hem netjes voorwaarts/ neerwaarts in horizontaal evenwicht over de rug kon rijden. Goed van achter naar voor en rechtgericht..maar ik besef nu wel dat dat iets is wat je bij bijrijders niet gaat vinden.

Overigens vind ik zelf een paard, een paard..of het nu een koud of warmbloed is..en ruiters die hun neus daarvoor ophalen vallen daar krijg ik al een bepaald beeld bij wat niet zo rooskleurig is.


Er zijn geen bijrijders die een paard netjes over de rug kunnen rijden? Dat vind ik wel heel ver gaan...tuurlijk zijn er bijrijders die dat kunnen, of kunnen leren met goede instructie...andersom zijn er ook zat eigenaars die dat (nog) niet kunnen. Ik heb gister voor het eerst sinds een half jaar weer gelest (door mijn val angstig in de rijhal, dus hele zomer vooral in het bos gehobbeld) en mijn instructrice heeft mij gefilmd....jeetje, er is echt weer een hoop aan mij te verbeteren... :')

Tweede ben ik wel met je eens :j Dat je zo op het oog geen klik hebt met iets afwijkends van de norm ok, maar probeer het eerst eens

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:04

Ik zeg wel iets meer dan alleen dat he...er zullen heus bijrijders zijn die een paard netjes over de rug kunnen rijden. Maar dan nog denk ik dat dat degene zijn die paarden genoeg hebben om te rijden. ;-}

Ik vind ze ook ondankbaar over komen als ze een paard afkeuren op uiterlijk/ ras/ warm/ koudbloed eerlijk gezegd.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:23

Elisa2 schreef:
Ik zeg wel iets meer dan alleen dat he...er zullen heus bijrijders zijn die een paard netjes over de rug kunnen rijden. Maar dan nog denk ik dat dat degene zijn die paarden genoeg hebben om te rijden. ;-}

Ik vind ze ook ondankbaar over komen als ze een paard afkeuren op uiterlijk/ ras/ warm/ koudbloed eerlijk gezegd.


Ik vind ook wel dat bijrijders ondankbaar over komen als je ze iets aanbied en ze wijzen het af omdat knol een ander ras heeft.
Ik snap daarintegen wel dat mensen mijn tuigers afwijzen, niet iedereen is geschikt om licht te kunnen rijden op een tuiger van 1.85.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:51

Toen ik vroeger nog bij reed wilde ik als 12 jarige wel een koudbloed.
Maar later toen ik zelf verder was en paarden ook echt hogerop Kon rijden wilde ik ook alleen rijpaarden.
Ondankbaar was ik niet. Keuze had ik genoeg in paarden omdat ik afspraken na kwam en bloed fanatiek was en me ook graag verder ontwikkelde.
Dan lijkt het Me ook niet raar dat je voor een ras gaat wat aansluit bij wat je op dat moment graag Wilt.

Nu heb ik weer koudbloeden.
Want fanatiek sport hoeft niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:56

Mogelijk twee verzorgpaardjes gevonden... :):) Ze zijn op bokt bekend! :D Morgen ga ik voor de tweede keer helpen met de eigenaresse erbij. Ik hoop enorm dat het met de tijden gaat lukken, ik ben helemaal weg van ze! :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:57

Succes en vooral veel plezier!

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:57

Dankjewel! :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:24

Elisa2 schreef:
Ik zeg wel iets meer dan alleen dat he...er zullen heus bijrijders zijn die een paard netjes over de rug kunnen rijden. Maar dan nog denk ik dat dat degene zijn die paarden genoeg hebben om te rijden. ;-}

Ik vind ze ook ondankbaar over komen als ze een paard afkeuren op uiterlijk/ ras/ warm/ koudbloed eerlijk gezegd.


Als een ras je echt niet ligt, dan kun je die ook beter niet gaan bijrijden.
Een hobby moet leuk zijn en zeker voor de eigenaar ook graag iemand die trots is op het paard en het vol houdt.
Beter iets dan niets vind ik in zo'n geval echt niet op gaan.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:36

Ging meer om de manier waarop volgens mij, alsof koudbloeden minder kunnen dan warmbloeden.
En dan uiteraard puur de basis, waatbij de bijrijder zelf ook niet meer kan zeg maar.

en bijrijder die hoger dan Z rijd zal er toch niet snel zijn, die hebben allemaal een eigen paard :)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:01

Ik ben toevallig in de jforden beland, wou helemaal geen fjord, veels te klein en lomp en stugge drammers, behalve dan die van $$$ want daar had ik wel eens opgereden en die waren leuk! Vooral Sjolvir! En laat ik die nou uiteindelijk als verzorgpaard bij mij in de buurt hebben Mogen stallen!!!!
(eigenaar woonde 165 km verderop {:} )

Dus toen al geleerd niet op ras te beoordelen maar op individu, ken in elk ras wel leuke paarden en die waar je met geld toe mij nog niet op gaat krijgen.

Mijn fjorden zijn niet geheel fjordtypisch qua gedrag vind ook het stamboek, maar dat is nou net waarom ik die zo gaaf vind en vond. (nogal drukke blije exemplaren, maar wel de redden dat je met een niet gigantisch bewegend paard wel in het Z kan komen, ze doen het voor je!!!)

De koudbloedruiters die zich wel eens bij mij gemeld hadden vielen allemaal af wegens onvoldoende rijcapaciteiten.

Overigens klein feestje, die kleine van mij is nu sport prestatie bij de Fjorden voor KNHS dressuur (M2 +2) sinds vandaag en dat met in totaal in haar hele leven maar 4 wedstrijden bij de KNHS te hebben gelopen. (ze is nog niet overall in bevestigd en niet helemaal M klaar, maar ze heeft het toch geflikt, moet nog meer leren verzamelen, op achterbeen en leren uitstrekken etc.)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:11

Anoniem schreef:
Ging meer om de manier waarop volgens mij, alsof koudbloeden minder kunnen dan warmbloeden.
En dan uiteraard puur de basis, waatbij de bijrijder zelf ook niet meer kan zeg maar.

en bijrijder die hoger dan Z rijd zal er toch niet snel zijn, die hebben allemaal een eigen paard :)


Kan best dat iemand een eigen paard heeft gehad en op dat niveau heeft gereden. Eenmaal met kinderen is het (financieel) soms niet haalbaar meer.
Echter is de ene ruiter de andere niet, ondanks hetzelfde wedstrijdniveau, dus ook die komen niet altijd makkelijk aan een bijrijpaard.
Heb er zelf ook nog even aan gedacht omdat mijn eigen paard niet heel gezond is.
Maar bezit dan wel veel eisen (vooral geen zin om een paard van een ander steeds te moeten corrigeren) en ben geen recreatie ruiter...
Dus niet eens geprobeerd ;-)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:33

Ik snap best dat wanneer je 1,80 bent en 80 kg dat een groot paard nodig is. De combinatie moet wel passen. En wie karakter en gedrag moet het ook klikken. Maar er zijn zoveel verschillende karakters binnen een ras dat je niet lukken naar het individu. Het ene KWPN paard is het anders niet. Daar zitten goede en slechte bewegers tussen. Er zitten looplustige en luie paarden tussen, schrikkerige zenuwpezen en koele kikkers.

En als zo'n ander ras beestje zich bewezen heeft in de sport tussen de paarden en je wilt zelf graag ook de sport in, waarom dan niet proberen? Het dier kan het, jij moet jezelf nog bewijzen. En als je dan proef tijd en het klikt niet en voelt niet goed, dan kun je dat altijd nog melden.

Voor mij werkt een stug/strak/lui paard niet. Dat past niet bij mij. Een dominant rodeo paard werkt ook niet. Maar dat is niet ras-afhankelijk.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:39

joyce B schreef:
Ik snap best dat wanneer je 1,80 bent en 80 kg dat een groot paard nodig is. De combinatie moet wel passen. En wie karakter en gedrag moet het ook klikken. Maar er zijn zoveel verschillende karakters binnen een ras dat je niet lukken naar het individu. Het ene KWPN paard is het anders niet. Daar zitten goede en slechte bewegers tussen. Er zitten looplustige en luie paarden tussen, schrikkerige zenuwpezen en koele kikkers.

En als zo'n ander ras beestje zich bewezen heeft in de sport tussen de paarden en je wilt zelf graag ook de sport in, waarom dan niet proberen? Het dier kan het, jij moet jezelf nog bewijzen. En als je dan proef tijd en het klikt niet en voelt niet goed, dan kun je dat altijd nog melden.

Voor mij werkt een stug/strak/lui paard niet. Dat past niet bij mij. Een dominant rodeo paard werkt ook niet. Maar dat is niet ras-afhankelijk.



pssstttt, niet verkappen :+ :Y) ik ben 1.87, maar geen 80 kilo en mijn pown is 1.415 (andere fjord was 1.47 en mijn zwarte is 1.565) Voor bijrijders heb ik max gewicht van 65 kilo, voor iemand die goed kan rijden mag die iets zwaarder zijn, maar echt geen 80.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:45

Lengte is minder een dealbreaker dan gewicht ;)

Ik heb zelf geen fijne Fjord gereden (inderdaad het korte dribbelige drammerige, maar wel erg voorwaartse type) maar bij de haflinger heb je in elk geval ook veel verschillende types en daar zitten echt hele fijne sportpony's tussen!

Verder ligt het ponytype paard me goed. NRPS, Arabier, barokke types (Fries en spaans) vind ik ook mooi maar bij Friezen zit er ook enorm verschil in type, beweging en karakter!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 20-01-18 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:47

joyce B schreef:
Lengte is minder een dealbreaker dan gewicht ;)

Klopt, mits je redelijk kan rijden, maar als ik mijn foto's in het topic ben ik te groot voor mijn paard of pony plaats word ik gelinched denk ik :+ :Y)

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:09

Sjolvir schreef:
joyce B schreef:
Lengte is minder een dealbreaker dan gewicht ;)

Klopt, mits je redelijk kan rijden, maar als ik mijn foto's in het topic ben ik te groot voor mijn paard of pony plaats word ik gelinched denk ik :+ :Y)


_/-\o_

Ik ben toch ook gewoon een gemiddelde volwassene (1.72, 70 kilo) en heb een IJslander van 1.38.
Al denk ik dat als ik mijn foto's in het topic plaats ik minder gelyncht zou worden dan hoe het nu op papier klinkt.
Mijn IJslander is een stevige jongen :') hij is niet dik, ik train hem gewoon veel (1x id week ohz, 2x pw lange lijnen wat dan weer niet zo heel hard werken is maar meer voor het bezighouden, 2x id week 2span)

Ik vind volwassenen op pony's (ja dan bedoel ik cat. Fjord/IJs etc.) minder storend dan 12 jarigen op paarden van 1.80 _O-

Dat bijrijders daarop afhaken vind ik wel weer ergens triest, waarom zou een fjord minder geschikt zijn dan een kwpnér? (ja ik laat hier expres de IJslanders en tuigpaarden weg want ik kan snappen waarom je daar minder graag opstapt _O- , de een om de ervaring die je moet hebben met gangen en de ander omdat nouja tuiger :') )

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:16

Als je fanatiek Wilt gaan springen tussen de paarden gaat dat toch echt niet met de fjord. Hoe leuk ze ook zijn.

Nee dat Mensen een bepaald ras niet willen rijden zie ik niet als negatief.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:27

bruintje123 schreef:
Als je fanatiek Wilt gaan springen tussen de paarden gaat dat toch echt niet met de fjord. Hoe leuk ze ook zijn.

Nee dat Mensen een bepaald ras niet willen rijden zie ik niet als negatief.


Ik snap wel dat mensen een bepaald ras niet willen rijden maar als een bijrijder keihard zegt "het is een fjord dus ik wil hem niet rijden" terwijl hun enige doel is om het bos in te gaan en te rijden (wat mij betreft mag je als bijrijder er ook niet vanuit gaan dat je met elk paard wedstrijd mag rijden) vind ik ook een beetje vreemd.

Als je een paard koopt koop je natuurlijk wat bij je past en wat bij je doelen past maar als verzorger/bijrijder heb je nu eenmaal niet zo veel keus.

Trouwens ik ben van het soort, je stapt op een paard (ongeacht wat voor paard het is, gewoon 4 benen 2 oren en een staart) probeert uit "oke wat kan het paard, hoever is het in training en waar heeft hij moeite mee" en je rijd er gewoon mee weg. Dat eeuwige gezeur "hij past niet bij me" nee fijn maar zorg er dan voor dat jij bij hem past :j In de paardenwereld heb je nu eenmaal niet altijd alles naar je eigen hand en moet je roeien met de riemen die je hebt. Ik merk helaas dat heel veel ruiters denken dat ze geweldig zijn en alles altijd maar kunnen kiezen..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:44

Ligt er aan waar je gaat bijrijden natuurlijk.
Als je wedstrijden Wilt ga je niet naar een particulier maar fokkerij of handelstal en dan is het inderdaad nog steeds doen met de paarden die er staan

Maar wil je juist graag relaxed buiten rijden zou ik die handelstal met sportpaarden weer voorbij gaan.
Ook al zullen er ook vast brave voorbij komen.

Ik vind ruiters die weten wat ze willen en kunnen juist wel goed.
Tenminste zelf kennis.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 00:12

Ik heb een 22 jarige IJslander, kerngezond, veel looplust en superbraaf en verkeersmak.
Heel fijn maatgemaakt hulseboschzadel, ze staat voor op ijzers, mooie uitrijmogelijkheden, incl gebruik trailer en eigenlijk gewoon een fijn recreatiepaard voor jezelf. Wat ik vraag: minimaal 2 keer per week langskomen om paard te verzorgen (en rijden), dan ook even beide paarden voeren (slowfeeders vullen), slobber geven en mest uit de inloopstallen halen (voeren en mesten is 20 minuten werk).
In Friesland. Lijkt mij redelijk toch? Omdat mijn bijrijdster aan gegeven heeft te stoppen ivm geen tijd om twee keer in de week te komen, moet ik op zoek naar een nieuwe bijrijdster/verzorgster helaas.