tot hoever ga je door...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

tot hoever ga je door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 09:43

Ik schets een korte situatie.. Ik zorg nu ruim een half jaar voor een lieve, groene jonge pony. Vanaf dag 1 heb ik een klik met hem. Samen met een ander meisje zorgen we voor dit dier. Het dier moet nog een hoop leren en onderling zitten wij twee bijrijders redelijk op een lijn. De eigenaar komt bijna nooit opdagen.. we houden contact via app en soms probeer ik te bellen. Echter in de afgelopen maanden merkte ik dat het dier min of meer aan zijn lot werd over gelaten als wij er niet zijn. Eigenaar kwam niet. Hoefsmid werd niet geregeld. zadel werd te krap ivm groei en er werd niks geregeld etcetc. De eigenaar appte soms dat ze toch niet ging waarna ik dan als een speer regelde dat ik of andere bijrijder ff heen ging.
Inmiddels heb ik nu op mijn kosten een ander zadel geregeld en is de osteopaat al 2 x geweest.Nu merk ik dat zijn regendeken kapot en niet waterdicht is en op mijn vraag of die vervangen kan worden wordt niet gereageerd. Mijn man zegt dat ik ermee moet stoppen... Ik regel nu telkens het buiten/binnen zetten. En beschouw het dier inmiddels zowat als eigen... Ik heb de eigenaar aangeboden hem over te nemen maar heb nog geen reactie gekregen

Tot hoever ga je hierin door.... moet ik stoppen?? ondanks ik zo n klik heb met het dier en dan dus weet dat er niet naar omgekeken gaat worden ( andere bijrijder geeft aan dan ook te stoppen) of ga je door met deze situatie, Ik betaal inmiddels de eigenaar niks meer aan vergoeding maar betaal het dmv hoefsmid tandarts osteopaat etcetc echter lopen deze kosten best op en dan heb ik zoiets van.. geef hem maar aan mij dan is hij ook van mij en bepaal ik wat ermee wordt gedaan want het is best irritant als eigenaar zegt die dag te gaan en je later merkt dat hij niet is geweest of je een uur van te voren een aapje krijgt of ik aub kan gaan.. ik zeg dan ook geen nee want ik vind dat zo sneu voor het dier....

ik merk dat ik er wel veel stress van ondervind inmiddels en mijn man zegt te moeten stoppen maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen omdat ik dan weet dat het dier er de dupe van wordt en die hier ook niet om gevraagd heeft

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020


Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Re: tot hoever ga je door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:24

Hm wacht even op een reactie of je het dier over kan nemen zou ik zeggen, een goed gesprek met de eigenaar lijkt me sowieso handig. Heeft de eigenaar meerdere pony';s? het is natuurlijk wel heel erg makkelijk geworden dat jij alles doet en altijd klaar staat..

Mocht de eigenaar niet willen verkopen dan kun je misschien duidelijke afspraken maken? dat jij bepaalde dagen komt, en dan de andere niet..ook als de eigenaar appt dat hij/zij niet gaat en of jij kan. Zodat er geen misbruik gemaakt word van jouw verantwoordelijkheidsgevoel.

Is het erg als er een dag niemand komt?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: tot hoever ga je door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 11:26

ja als er niemand komt staat hij hele dag op stal.. lijkt me ook niet fijne voor een jong dier. Er staan andere paarden bij maar die mensen ga ik er niet mee belasten.. die hebben daar ook geen zin in omdat eigenaar ook niets voor hun doet en hebben het onderling nu goed geregeld

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

troi
Berichten: 16982
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:31

Als iemand niet reageerd op appjes, en dat zijn helaas best veel, is het slim om langs te gaan. Stuur een berichtje waarin je aankondigd te komen (ik kom morgenavond langs om te kletsen, laat je het weten als het niet uitkomt) en ga knopen proberen door te hakken. Dit soort onzekerheid is waardeloos!

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: tot hoever ga je door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 11:41

Goed idee bedankt voor de tip

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 07:57

In plaats van een berichtje sturen kun je beter bellen... En een afspraak maken. Dan weet je zeker of het over is gekomen. Als iemand niet te bereiken is en je weet waar diegene woont kun je altijd nog gewoon langsgaan op een tijd dat diegene meestal thuis is. Al dan niet aangekondigd.

Wat betaalde je aan bijdrage per maand? Ik kan me voorstellen dat iemand die zelf niets meer met zijn paard doet niet zit te wachten op allerlei kosten die diegene niet heeft bij geen gebruik. En de een haalt voor elk wissewasje een "expert" er bij en de ander is dat makkelijker, relaxter of ziet de noodzaak er niet van in. Of de kosten worden te hoog. Een eerlijk gesprek daarover is dan wel zo fijn.

Als zowel jij als de andere bijrijdster het paard echt voor jullie samen hebben zouden jullie die kosten ook samen op je kunnen nemen. En overleggen hoe het dan moet met de bijdrage aan de eigenaar. Hoe ver je daarom wilt gaan is echt persoonlijk. Sommigen denken: met mijn eigen had ik het ook gedaan en heb er nu 1 tot mijn beschikking.

Mensen die een paard in bruikleen nemen betalen vaak ook alle kosten voor tuig/dekens/stalling en onderhoud zelf. Vask ook deel dierenartskosten. Ook al is het paard niet van hun.

Maar dat samen met de andere bijrijdster en eigenaar een keer bespreken onder genot van kop koffie en de afspraken opnieuw evalueren en op papier zetten is dan wel belangrijk.

In een persoonlijk gesprek kun je ook aanbieden het paard te kopen en vragen waarom niet wanneer de eigenaar dat af houdt. Misschien is het tijd/geldgebrek tijdelijk? Heeft het paard een sentimentele waarde? Etc.


lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: tot hoever ga je door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 13:01

Ik betaal 75 euro p mnd voor het dier voor 2x p week en kreeg alle vrijheid. Vanaf dag 1 is er een klik met het dier ondanks hij zo jong en groen is. De andere bijrijdster wilt niet meer betalen. Ik heb ook al dicerse maken gebeld maar er wordt niet opgenomen. Ik heb uiteindelijk gister een sms en voicemail ingesproken en whatsapp gestuurd dat ik een gesprek wil en kreeg als antwoord sat het druk was en na de kerst tijd voor was. Ik heb nu maar met de bijrijder afgesproken Zelf een deken te kopen en dan blijft hij van mij. Komt vast nog wel eens te pas bij een ander paard als deze niet te koop komt.. het is gewoon laatig en het dier is ervan de dupe en daar heb ik de meeste moeite mee..

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Gini
Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: tot hoever ga je door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:16

Stop met dat maandelijkse bedrag te betalen, dan zal je snel merken of ze het te druk hebben voor een gesprek.

Myou
Berichten: 920
Geregistreerd: 30-06-09

Re: tot hoever ga je door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:28

Ik zou een bod doen. Voor bedrag X neem ik je paard over of ik stop er per direct mee (de andere bijrijder dan hopelijk ook).

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: tot hoever ga je door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 20:08

ik betaal het bedrag allang niet meer aan de eigenaar maar stop het in spullen voor het dier.. hoefsmid. dekens. osteopaat tandarts etcetc... ik weiger om de eigenaar te betalen aangezien deze niets regelt. De eigenaar vind het wel prima. De andere bijrijder wilt bijrijder blijven mocht ik hem kopen en mij dan gewoon betalen. Die maakt zich er gewoon iets minder druk om als ik en kan het paard ook niet betalen... wat jij zegt heb ik ook al bedacht myou maar ik wil hem sowieso dan eerst laten keuren enzo.... en ik vind het soms een enge gedachte dat hij dan helemaal van mij is..... ik vind de overgang emotioneel best eng.... nu kom ik er elke dag.. maar dan moet je zeg maar... maar goed het idee dat hij aan zijn lot wordt overgelaten en er niks mee gedaan wordt of misschien wel verkocht wordt een een vreemde vind ik ook vreselijk. het geeft me echt slapeloze nachten momenteel... maar goed ooit zal de knoop doorgehakt moeten worden.. is het niet door de eigenaar is het wel door mij want op deze manier kan het ook niet verder

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

N4N4
Berichten: 1088
Geregistreerd: 15-10-15

Re: tot hoever ga je door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:00

Ondanks dat ik verder geen advies /tips heb , wil ik wel even zeggen dat je het hart absoluut op de juiste plaats heb zitten voor het paard .. respect voor jou !

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: tot hoever ga je door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 20:51

dank je wel.. lief van je... ja weet je dieren kunnen daarin niet voor zichzelf opkomen in zekere zin.. ze moeten het doen met wat ze krijgen... het is aan de mens om het ze comfortabel mogelijk te maken

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Laurora

Berichten: 2624
Geregistreerd: 19-07-14

Re: tot hoever ga je door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 03:23

Ik heb nagenoeg hetzelfde meegemaakt met mijn paard...
Kreeg geen schoon water, voer of ruwvoer als ik niet kwam, bleef de hele dag op stal, en als ik niet uitmestte, de hoefsmid en ontwormingen enz betaalde, dan gebeurde het gewoon niet.
Ik was er op den duur helemaal klaar mee. Ik hield van het paard, ik had haar nagenoeg opgevoed vanaf het afspenen.
Uiteindelijk heb ik haar kunnen kopen, ze is inmiddels 1,5 jaar van mij.
Als ik haar niet had kunnen kopen dan was ik denk ik echt wel gestopt. Het was simpelweg niet leuk meer, ik ging met buikpijn naar stal en ergerde me alleen maar verschrikkelijk.

Ik denk dat je een grens voor jezelf moet stellen. Als je het paard niet kan kopen, gewoon wegwezen daar. Die eigenaar maakt misbruik van jouw verantwoordelijkheidsgevoel en goedheid.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

MariekeRomy
Berichten: 95
Geregistreerd: 14-06-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:43

Inderdaad proberen over te nemen, dit kan zo niet langer, jij hoort niet de verantwoordlijke te zijn! Ga bij de eigenaar langs met de andere bijrijder en ga een goed gesprek aan!

@mariekevangladbachfotografie and @haflingerromy on instagram!

Jis_

Berichten: 11471
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:15

Ben heel benieuwd hoe het nu gaat TS...raar dat iemand een dier koopt en er dan vervolgens niet naar om kijkt. Laatst ook meegemaakt met een paard op een nieuwe en alweer oude stal, vreselijk en trek me dat erg aan. Kan natuurlijk ook zijn dat er nare dingen zijn waar even al je tijd in gaat zitten maar regel het voor je paard gewoon goed.

Stel dat je het paard over neemt en het groeit toch boven je hoofd dan kun je in ieder geval een beter thuis zoeken dan wat hij had.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker