Wel of geen vergoeding?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:47

ik betaal wel maar aan het onderhoud van het paard. ik laat dus op mijn kosten een osteopaat en een tandarts komen en betaal af en toe de hoefsmid of een deken. mijn vorige bijrijpaard betaalde ik vast 75 euro p mond voor 2 dagen maar dat ging niet naar het dier maar naar haar eigen portemonnee. het dier kreeg aandacht tekort en stal werd niet betaald. uiteindelijk is dier dus weggehaald... dat was voor mij een leer... betalen?? prima, maar dan wel voor het paard...

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020


XRuby_SymmyX

Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 05:52

lnvdh schreef:
ik betaal wel maar aan het onderhoud van het paard. ik laat dus op mijn kosten een osteopaat en een tandarts komen en betaal af en toe de hoefsmid of een deken. mijn vorige bijrijpaard betaalde ik vast 75 euro p mond voor 2 dagen maar dat ging niet naar het dier maar naar haar eigen portemonnee. het dier kreeg aandacht tekort en stal werd niet betaald. uiteindelijk is dier dus weggehaald... dat was voor mij een leer... betalen?? prima, maar dan wel voor het paard...


Dat is wel erg! Ik krijg dan 65 en 130 maar dat gaat allemaal naar het stalgeld en dan ben ik er nog lang niet.

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2

marit2403
Berichten: 439
Geregistreerd: 01-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:35

Ik heb verschillende ervaringen.
Bij 1 moest ik ook klusjes doen, in ruil voor klusjes zoals mesten en voeren etc mocht ik rijden en longeren etc. Dit vond ik helemaal prima!
Bij een ander verzorgpaard betaalde ik vijftig euro per maand. Hier moest ik ook klusjes doen, en werd de eigenaar nog boos ook als er 1 strootje in de stal niet goed lag naar haar zin... hier was ik snel klaar mee.
Bij mijn een na laatste verzorgpony betaalde ik een kleine vergoeding, maar hoefde ik helemaal geen klusjes te doen.

Momenteel een hele fijne plek. Ik hoef niks te betalen, ik help het paard in beweging te houden en doe af en toe de mestbeurt en voerbeurt. Zo zijn we beide geholpen vinden wij..
Het is en blijft lastig... ik les wel op eigen kosten!

Spoiler:
kiekeboe

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:44

Ladyloe schreef:
Hi!

Ik zit de laatste dagen enorm te twijfelen om een vergoeding te vragen voor het rijden/verzorgen van mijn paard. Het moeilijke is dat ik nu sinds 2 maanden een nieuwe verzorgster heb. Super meid! Ben er ook heel blij mee, maar de doet het nu dus gratis.

Ze doet mijn paard 2 dagen per week. Soms een dag meer, soms een dag minder. Maar in theorie 2 dagen per week. Ze mag alles met mijn paard doen. Dressuren, springen, naar buiten enz enz.

Maar nu zie je bijna nergens meer eigenaren die geen vergoeding vragen. En dat heeft mij aan het twijfelen gezet.

Aan de ene kant ben ik uit de brand geholpen dat zij mijn paard wil doen op die 2 dagen.

Aan de andere kant mag zij alle doen als of het een eigen paard is zonder enige kosten.

Nou ik vind het dus best lastig, en ben benieuwd naar jullie meningen!



ik zou het not done vinden om nu alsnog een vergoeding te vragen..
immers dat is bijna emotionele blackmail (even cru)..
ze heeft nu een band met je dier.. als ze die wil houden, dan moet ze ervoor gaan betalen..

zoiets hoor je vooraf te bedenken imo.. ik zou zeggen.. houdt t zoals t nu is, vraag haar eventueel om wat extra te doen voor je ipv betaling omdat je eigenlijk van plan bent om geld te vragen.. dan heeft ze een extra keuze.

en bij een volgende verzorgster kun je dan altijd nog geld vragen.

Mirthe94

Berichten: 112
Geregistreerd: 23-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:13

Je ziet idd vaker dat mensen een vergoeding vragen.
Ik vind dat persoonlijk niet kunnen.
Jou paard word verzorgt , in conditie gehouden. Dat bespaart jou tijd en werk.
Waarom zou je daar geld voor moeten vragen? Ja paarden kosten geld , maar er is niemand die je een paard verplicht te houden. Het enige wat je kan vragen is bv geld om les te geven , of lessen laten nemen die die persoon zelf moet betalen.
Ik heb zelf een paard en als ik er geen tijd voor zou hebben zou ik een ander geen geld vragen om er tijd voor te maken, ook al doen ze het met plezier. Vroeger heb ik zelf ook nooit betaald. Wel altijd netjes verzorgd, gemest, gevoerd(als eigenaars bv op vakantie waren) , gereden, materiaal onderhouden.
Niks zo fijn voor hun en natuurlijk ook voor mij.
Dus nee ik vind een vergoeding niet op zijn plaats.

Cathan<3

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:13

Iedereen is daar vrij in.
Eigen mening, eigen gevoel, eigen keuze.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:46

Mirthe94 schreef:
Je ziet idd vaker dat mensen een vergoeding vragen.
Ik vind dat persoonlijk niet kunnen.
Jou paard word verzorgt , in conditie gehouden. Dat bespaart jou tijd en werk.
Waarom zou je daar geld voor moeten vragen? Ja paarden kosten geld , maar er is niemand die je een paard verplicht te houden. Het enige wat je kan vragen is bv geld om les te geven , of lessen laten nemen die die persoon zelf moet betalen.
Ik heb zelf een paard en als ik er geen tijd voor zou hebben zou ik een ander geen geld vragen om er tijd voor te maken, ook al doen ze het met plezier. Vroeger heb ik zelf ook nooit betaald. Wel altijd netjes verzorgd, gemest, gevoerd(als eigenaars bv op vakantie waren) , gereden, materiaal onderhouden.
Niks zo fijn voor hun en natuurlijk ook voor mij.
Dus nee ik vind een vergoeding niet op zijn plaats.



Als jij je helemaal happy voelt dat er iemand op jouw dure paard rijd, jouw dure paard slijt door er op te rijden, jouw duur materiaal gebruikt en slijt, jouw dure accommodatie gebruikt en slijt en niet zo exact hetzelfde omgaat met het materiaal dus er ook daar schade of sleet op kan komen en je wil dat helemaal gratis doen, dat is dat voor jou zeker goed. Maar je kan het niet raar vinden dat andere mensen anders denken.

Ow ja, jij gaat gewoon alle dagen werken zodat je geld hebt om je paard + accommodatie + materiaal + onkosten te betalen waardoor je geen tijd hebt om te rijden ;-)

Paarden moeten niet gereden worden en staan net zo goed eens een dag op de wei.
Bekijk het eerder dat je iemand de kans gunt om ook te kunnen rijden voor weinig geld. (De meeste bijrijders betalen nog niet 1/10de van de echte kost)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:13

Vicky_Belle schreef:
Mirthe94 schreef:
Je ziet idd vaker dat mensen een vergoeding vragen.
Ik vind dat persoonlijk niet kunnen.
Jou paard word verzorgt , in conditie gehouden. Dat bespaart jou tijd en werk.
Waarom zou je daar geld voor moeten vragen? Ja paarden kosten geld , maar er is niemand die je een paard verplicht te houden. Het enige wat je kan vragen is bv geld om les te geven , of lessen laten nemen die die persoon zelf moet betalen.
Ik heb zelf een paard en als ik er geen tijd voor zou hebben zou ik een ander geen geld vragen om er tijd voor te maken, ook al doen ze het met plezier. Vroeger heb ik zelf ook nooit betaald. Wel altijd netjes verzorgd, gemest, gevoerd(als eigenaars bv op vakantie waren) , gereden, materiaal onderhouden.
Niks zo fijn voor hun en natuurlijk ook voor mij.
Dus nee ik vind een vergoeding niet op zijn plaats.







Als jij je helemaal happy voelt dat er iemand op jouw dure paard rijd, jouw dure paard slijt door er op te rijden, jouw duur materiaal gebruikt en slijt, jouw dure accommodatie gebruikt en slijt en niet zo exact hetzelfde omgaat met het materiaal dus er ook daar schade of sleet op kan komen en je wil dat helemaal gratis doen, dat is dat voor jou zeker goed. Maar je kan het niet raar vinden dat andere mensen anders denken.

Ow ja, jij gaat gewoon alle dagen werken zodat je geld hebt om je paard + accommodatie + materiaal + onkosten te betalen waardoor je geen tijd hebt om te rijden ;-)

Paarden moeten niet gereden worden en staan net zo goed eens een dag op de wei.
Bekijk het eerder dat je iemand de kans gunt om ook te kunnen rijden voor weinig geld. (De meeste bijrijders betalen nog niet 1/10de van de echte kost)





sorry maar mensen zoeken geen bijrijders om een kans te delen.. we zijn geen moeder theresa's.. je zoekt pas een bijrijder als je paard eigenlijk wel een uurtje of wat extra zou mogen lopen.. En dat dat iemand de kans geeft om niet al te duur ook mee te genieten van de hobby paardrijden, dat is het tweede. zonder er iets voor terug te verlangen, dat is iets geven.. anders is het iets verkopen.

ja er zullen mensen zijn die anderen hun kans geven, omdat ze vroeger ook op die manier wat extra konden rijden.. maar dat is de minderheid. Als je zo graag anderen een kans zou geven, dan houd je je ogen open voor iemand die door omstandigheden het paardrijden niet meer kan betalen en dan zeg je uit de liefde voor anderen .. joh weet je wat.. je mag die van mij rijden.. dan geef je iemand pas een mooie kans..

dat je er geld voor wilt hebben, om je eigen hobbykosten wat te drukken.. dat is allemaal prima.. geen enkel probleem mee.. maar schuil aub niet achter, 'ik sta je mijn hartediefje af voor bedrag x zodat je ook een kans hebt'..

als de slijtage van je goederen en paard je dusdanig aan het hart gaat dat je om die reden geld wilt vragen aan een bijrijder, dan zou je met name uit welzijn voor de slijtage en afschrijving van je paard zo min mogelijk moeten rijden en zeker geen bijrijder erbij nemen.

Als jij je helemaal happy voelt dat er iemand op jouw dure paard rijd, jouw dure paard slijt door er op te rijden, jouw duur materiaal gebruikt en slijt, jouw dure accommodatie gebruikt en slijt en niet zo exact hetzelfde omgaat met het materiaal dus er ook daar schade of sleet op kan komen en je wil dat helemaal gratis doen, dat is dat voor jou zeker goed. Maar je kan het niet raar vinden dat andere mensen anders denken.


mensen die een vergoeding willen, willen gewoon een vergoeding, zodat de kosten van hun hobby meegedragen worden door de mensen die in die hobby meedelen.. prima, maar niet verschuilen achter 'goedheid' van paardenhouders. Als ik ooit een bijrijder neem, zal die ook een klein bedrag moeten bij betalen. Ik stal mijn paard niet gratis, dus je gebruikt mijn paard niet gratis.. er zijn ook geen klusjes die er in ruil gedaan kunnen worden want hij staat volpension.. als hij nog halfpension zou hebben gestaan, dan had ik met alle liefde gezegd: als jij de wei bijhoudt, dan mag je daarvoor in de plaats bijrijden.

madelonvdw
Berichten: 259
Geregistreerd: 12-07-15
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:18

Ik hebt het op deze plek heel erg getroffen als bijrijder zijnde. Betaal 1/3 stalgeld maar daarvoor krijg ik zoveel terug. In prinicpe een eigen paard. Dat is ook wat de eigenaresse graag wilde toen ik kwam bijrijden. Dit heeft echt wel een tijd geduurd voordat ik dit ook zo zag maar nu voelt ze ook voor mij. Zij heeft mij altijd les gegeven op andere bijrijdpaarden en toen ik zonder zat het geluk gehad dat ik die van haar mag gaan rijden. Zij gunde mij een kans om net als dat zij van paarden kan genieten. Zo heeft zij er veel voordeel van dat zij mij heeft "opgevoed" qua paardenkennis en ervaring. Dit is ook de reden dat wij elkaar 100% vertrouwen. Eigenaresse is op regelmatige basis weg waardoor ik dus het paard voor een week of soms twee voor mijzelf heb. In die tijd zorg ik ervoor dat ze net iets vaker uit stal gehaald wordt voor een poetsbeurt of gewoon even knuffelen.
Standaard heb ik twee keer in de week een groepsles en daarnaast nog twee keer zelf rijden of longeren. Staan op een stalling met een binnenbak en een buitenbak. Binnenbak is maar beperkt vrij maar drukt de pret echt niet.
Het paard zelf is een mooi leerpaard. Vrij jong, sensibel en met een flinke eigen mening. Kan er veel van leren. Door de groepslessen zorg ik ervoor dat het paard niet alleen z'n rondje loopt maar ook werk aan bespiering en verbetering.
Al met al vind ik dat ik juist geluk heb met mijn bijrijdpaard. Ik weet dat dit echt een kans uit duizenden is en geniet er ook optimaal van.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:18

elenaMM77 schreef:
sorry maar mensen zoeken geen bijrijders om een kans te delen.. we zijn geen moeder theresa's.. je zoekt pas een bijrijder als je paard eigenlijk wel een uurtje of wat extra zou mogen lopen.. En dat dat iemand de kans geeft om niet al te duur ook mee te genieten van de hobby paardrijden, dat is het tweede. zonder er iets voor terug te verlangen, dat is iets geven.. anders is het iets verkopen.

ja er zullen mensen zijn die anderen hun kans geven, omdat ze vroeger ook op die manier wat extra konden rijden.. maar dat is de minderheid. Als je zo graag anderen een kans zou geven, dan houd je je ogen open voor iemand die door omstandigheden het paardrijden niet meer kan betalen en dan zeg je uit de liefde voor anderen .. joh weet je wat.. je mag die van mij rijden.. dan geef je iemand pas een mooie kans..

dat je er geld voor wilt hebben, om je eigen hobbykosten wat te drukken.. dat is allemaal prima.. geen enkel probleem mee.. maar schuil aub niet achter, 'ik sta je mijn hartediefje af voor bedrag x zodat je ook een kans hebt'..

als de slijtage van je goederen en paard je dusdanig aan het hart gaat dat je om die reden geld wilt vragen aan een bijrijder, dan zou je met name uit welzijn voor de slijtage en afschrijving van je paard zo min mogelijk moeten rijden en zeker geen bijrijder erbij nemen.

Als jij je helemaal happy voelt dat er iemand op jouw dure paard rijd, jouw dure paard slijt door er op te rijden, jouw duur materiaal gebruikt en slijt, jouw dure accommodatie gebruikt en slijt en niet zo exact hetzelfde omgaat met het materiaal dus er ook daar schade of sleet op kan komen en je wil dat helemaal gratis doen, dat is dat voor jou zeker goed. Maar je kan het niet raar vinden dat andere mensen anders denken.
mensen die een vergoeding willen, willen gewoon een vergoeding, zodat de kosten van hun hobby meegedragen worden door de mensen die in die hobby meedelen.. prima, maar niet verschuilen achter 'goedheid' van paardenhouders. Als ik ooit een bijrijder neem, zal die ook een klein bedrag moeten bij betalen. Ik stal mijn paard niet gratis, dus je gebruikt mijn paard niet gratis.. er zijn ook geen klusjes die er in ruil gedaan kunnen worden want hij staat volpension.. als hij nog halfpension zou hebben gestaan, dan had ik met alle liefde gezegd: als jij de wei bijhoudt, dan mag je daarvoor in de plaats bijrijden.


Volgens mij heb je mijn bericht niet goed gelezen want ik reageerde op mirthe die het persoonlijk niet vind kunnen (vandaar de quote). Ik reageerde vanuit mijn standpunt dat ik het wel vind kunnen. Ikzelf vraag ook een bijdrage voor mijn goede sportpaard. Dus eigenlijk zijn we het eens. Mirthe vind dat je niets mag vragen omdat je wordt geholpen en ik legde uit waarom ik wel geld vraag. Uiteraard niet omdat je op mijn hartediefje mag rijden maar wel omdat een kleine bijdrage vragen het kaf van het koren scheidt en er meer verantwoordelijkheid bijkomt. Raar genoeg gaan mensen beter voor iets zorgen als ze er voor moeten betalen. En dus ook wel omdat ik echt iemand die kans geef ... Dus je ganse pleidooi volg ik ;-)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:16

Vicky_Belle schreef:
Volgens mij heb je mijn bericht niet goed gelezen want ik reageerde op mirthe die het persoonlijk niet vind kunnen (vandaar de quote). Ik reageerde vanuit mijn standpunt dat ik het wel vind kunnen. Ikzelf vraag ook een bijdrage voor mijn goede sportpaard. Dus eigenlijk zijn we het eens. Mirthe vind dat je niets mag vragen omdat je wordt geholpen en ik legde uit waarom ik wel geld vraag. Uiteraard niet omdat je op mijn hartediefje mag rijden maar wel omdat een kleine bijdrage vragen het kaf van het koren scheidt en er meer verantwoordelijkheid bijkomt. Raar genoeg gaan mensen beter voor iets zorgen als ze er voor moeten betalen. En dus ook wel omdat ik echt iemand die kans geef ... Dus je ganse pleidooi volg ik ;-)


dan heb ik je niet 100% goed gelezen.. Maar je wilt niet weten hoeveel mensen zich verschuilen achter een hoog moeder theresa gehalte, terwijl ze gewoon geld willen hebben..

als je wordt geholpen, ben ik het an sich met mirthe eens.. als je een bijrijder zoekt omdat je dier onvoldoende loopt en je weinig tijd hebt om met het dier te trutten en je wilt dat hij wat meer aandacht krijgt, en je zoekt vanuit die optiek.. dan is er een wederzijdse dienst.. De een zoekt een dier om de hobby mee te beoefenen, de ander heeft te weinig tijd om zijn/haar dier de hobby te laten uitoefenen en wil dit wel graag. Dan is het kijken naar wat er verder op tafel ligt. welke kant gaat de balans op..
kan een bijrijder daadwerkelijk het dier op niveau beweging geven of zelfs verbeteren, dan is dit een voordeel voor de eigenaar, imo heb je dan beiden nog steeds evenveel baat bij de regeling.. diegene die feitelijk je paard onderhoud of zelfs traint heeft een leuk paard onder de kont.. de eigenaar heeft een paard dat niet achteruit gaat in conditie of zelfs vooruit gaat.

is de ruiter niet van dezelfde kwaliteit als het rijdier, dan ligt in de basis het voordeel bij de bijrijder en niet bij de eigenaar.. want wellicht dat het dier dan wel km maakt, maar er zit geen voortgang in voor het dier (en dus ook niet voor de eigenaar). Als de bijrijder echter wel enorm van dienst is op je stal en je werk uit handen neemt, dan kan dat eventueel gezien worden als 'betaling' en kan het dus ook prima met gesloten beurs... Kan de bijrijder niets toevoegen voor je als eigenaar, ja dan is een vergoeding best op z'n plek.

ik zeg op dit moment hier. als ik een bijrijder zou treffen die echt handig is met paarden en die bakwerk met die van mij kan doen en mijn paard heeft er baat bij, graag kom maar rijden. en dan hoef ik er ook niets voor terug.. Is het een beginner dan komt ie niet op mijn paard, omdat mijn paard echt broertje dood heeft aan bakwerk en zich daartegen redelijk vlot verzet (gelukkig rijd ik graag door de bossen), dus een matige ruiter zou het verergeren.. Is het een gemiddelde ruiter die mijn paard enigzins ontspannen door de bak kan rijden, prima dan maakt hij wat extra ontspannen km's in de bak.. maar echt verbetering is er dan niet, dus dan vraag ik wel een vergoeding.

Jis_

Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:15

Als een paard all in staat en je dus niks hoeft te doen dan alleen met het paard bezig zijn, + de luxe die er dan vaak ook wel is vind ik een vergoeding niet zo gek.

Staat je paard veel primitiever en vraag je je bijrijder mee te helpen met voeren en mesten dan zou ik geen vergoeding vragen.


elenaMM77 schreef:
Ladyloe schreef:
Hi!

Ik zit de laatste dagen enorm te twijfelen om een vergoeding te vragen voor het rijden/verzorgen van mijn paard. Het moeilijke is dat ik nu sinds 2 maanden een nieuwe verzorgster heb. Super meid! Ben er ook heel blij mee, maar de doet het nu dus gratis.

Ze doet mijn paard 2 dagen per week. Soms een dag meer, soms een dag minder. Maar in theorie 2 dagen per week. Ze mag alles met mijn paard doen. Dressuren, springen, naar buiten enz enz.

Maar nu zie je bijna nergens meer eigenaren die geen vergoeding vragen. En dat heeft mij aan het twijfelen gezet.

Aan de ene kant ben ik uit de brand geholpen dat zij mijn paard wil doen op die 2 dagen.

Aan de andere kant mag zij alle doen als of het een eigen paard is zonder enige kosten.

Nou ik vind het dus best lastig, en ben benieuwd naar jullie meningen!



ik zou het not done vinden om nu alsnog een vergoeding te vragen..
immers dat is bijna emotionele blackmail (even cru)..
ze heeft nu een band met je dier.. als ze die wil houden, dan moet ze ervoor gaan betalen..

zoiets hoor je vooraf te bedenken imo.. ik zou zeggen.. houdt t zoals t nu is, vraag haar eventueel om wat extra te doen voor je ipv betaling omdat je eigenlijk van plan bent om geld te vragen.. dan heeft ze een extra keuze.

en bij een volgende verzorgster kun je dan altijd nog geld vragen.


Ik vind ook niet kunnen om nu nog geld te gaan vragen.

Heb even een bijrijder gehad maar door moeten verhuizen weer kwijt geraakt. Met haar had ik afgesproken dat ze pas een bedrag per maand ging betalen als ze lekker op gang waren en zij (en ik) zeker wist dat ze een klik had met mijn paard.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:28

Ikzelf heb al meerdere verzorgpaarden gehad. Voor sommige moest ik niks betalen en voor anderen bv de helft van het stalgeld. Het is natuurlijk altijd fijner voor de verzorger/bijrijder om niks te hoeven betalen maar ik vind het ook logisch wanneer er wel een bijdrage wordt gevraagd en ben er zelf ook altijd toe bereid mits het een redelijk bedrag is. Het is tenslotte iemand anders zijn paard, en paarden zijn nu eenmaal duur. Dus het is opzich ook wel logisch als er een bijdrage gevraagd wordt aangezien de eigenaar veel kosten heeft voor het paard. Ik denk dat het er ook wel vanaf hangt. Als het echt gaat om alleen verzorgen en niet rijden, dan zou ik persoonlijk geen bijdrage vragen.

My little bandit Zaro

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:30

Bijrijders die ik ken doen als verzorging borstelen en het rijden is lekker buiten hobbelen, dressuurmatig zijn ze slecht onderlegd. De paarden worden al verzorgd door de stal zelf.

Dat je graag wil dat je paard een of twee keer buiten beweging krijgt, geeft de bijrijder m.i. nog niet het recht op vergoeding....de bijrijders die ik ken, krijgen dat ook niet....maar hoor ze wel dat ze graag een beter paard zouden willen, een die er niet tussen uit peert, beter aan de hulp, soepeler in lijf etc...het gaat hier nl om recreatieaarden.....voor een sport getraind paard bv willen ze geen bijdrage betalen...voor deze paarden rijden ze niet goed genoeg maar met lessen zullen ze dat wel worden....maar de issue is dus de bijdrage..

Zoek je een goede ruiter die geen paard meer heeft en twee x per week komt rijden en dit rijden is op trainingsvermogen, dan is het iets tusseb beiden...kortom een goed duur paard wat een goede traingingsmogelijkheid heeft en zeker wel al verzorgd wordt....daar zijn beiden mee gewonnen.

Als ik een bijrijder zou zoeken, is het iemand die veel beter rijdt en het trainen leuk vind...als zo iemand geld gaat vragen, heb ik ook eisen, dan zie ik het als betaalde training. Maar ik denk dat deze ruiters weten wat het allemaal kost en een gezond goed verzorgd paard als een mooie gelegenheid ziet om nog fijn te rijden zonder zorgen..

Of je zoekt ern stalhulp die de paarden beweging heeft, dan is het een job..

Maar betalen voor iemands anders zijn hobby die lief voor mijn paard is en paard lekker buiten uitstapt vind ik over de top, vaak bemerk ik ook nog een soort eigendunk bij dit soort types, alsof ze alles beter weten..

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:37

indestal, volgens mij gaat het niet om een vergoeding aan de bijrijder,
maar een vergoeding van de bijrijder aan de eigenaar van het paard..

En dan ook nog de kanttekening, dat dit al met gesloten beurs ging en de eigenaar zich met de bijrijder ook uit de brand geholpen voelde..

de hamvraag was juist.. het was gratis, en de eigenaar vraagt zich nu af of ze alsnog een vergoeding zou kunnen vragen omdat anderen dat ook doen.

(eigenaar dus uit de brand is gelukkig met de bijrijder, was tot op heden gratis.. nu eventueel alsnog een vergoeding instellen).


bijrijder een vergoeding geven is voor mij een 'not done'.
dat noem ik dan ook geen bijrijder, want dat betekent dat de verhouding echt scheef ligt en dat ik blijkbaar dringend op zoek ben naar iemand die mijn paard verder zou brengen.. dat is in mijn ogen geen bijrijder maar een ruiter inhuren die je paard rijdt.. feitelijk ben je dan zelf als eigenaar de bijrijder die er lekker verder op werkt..

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:44

Ja precies....dat bedoel ik eigenlijk ook hoor...

Bijrijders die niet willen betalen en in dit topic vinden die zelfde bijrijders dat zij betaald moeten worden, ik heb het wat minder duidelijk gesteld merk ik...

Daarmee bedoel ik betaalde trainingen en dat is voor mij geen bijrijder maar trainingsruiter.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:55

ahh ok.. ja idd.. lol, de dag dat ik ga vragen om een bijdrage als ik iemands paard bijrijd, is denk ik de dag dat heel bokt startgerechtigd is voor de Olympische spelen rofl..

ik zeg altijd, ik ben een recreatieve ruiter met een zeer gematigd talent.. 2/3 raak.. mijn achternaam past, mijn liefde voor paarden past, maar bij t uitdelen van echt talent was de voorraadpot blijkbaar leeg. (en dan nog denk ik soms als ik anderen zie rijden, mwah, heb ik dan toch talent of was de pot blijkbaar nog niet leeg genoeg).

ja ik kan een paard in beweging houden en redelijk op niveau houden (pak m beet tot en met m kan ik wel onderhouden).. maar daar zit t m in.. ik kan m onderhouden.. dan moeten wel de knoppen er correct opzitten, dan moet t wel een werkwillig dier zijn die niet aan werkontduiking doet (want ik kan de knoppen wel bedienen, maar niet repareren of afdwingen), met gangen waar ik ook mee uit de voeten kan.. ik kan uren buiten rijden om een dier zijn energie kwijt te laten raken en kan dat ook veilig.. Maar daar is het wel zo'n beetje mee gedaan..

ben ik van plan om zomaar te gaan betalen.. nou nee.. ik heb geen wedstrijdambities, dus hoef ook geen wedstrijdpaard.. zou het zomaar op mijn pad komen en eigenaar voelt zich blij met mij en ik met eigenaar en paard.. dan kan zo'n eigenaar kiezen of hij/zij mij wil hebben, of wil laten lopen.. maar ik betaal niet 'omdat het nu een wedstrijdpaard is'. dat het dat toevallig dan is staat voor mij buiten kijf.. ik rijd dan net zo lief op een new forest pony van 18 waarbij ik de halve dag de wei uit moet doen.

uitzonderingen daargelaten als ik voor een blok voor een dier zou vallen, het is ook nog eens een kwaliteitspaard, ik ben eigenlijk niet geschikt om het dier vol aan het werk te zetten.. ja dan zou ik eventueel nog wel betalen. of t moet een symbolisch bedrag zijn rond de 50-75 euro p.m, verder ben ik meer het type gesloten beurs.. zo heb ik leren rijden en mijn hele jeugd doorgebracht.. betalen doe ik op een manege of voor lessen.. bijrijden op volpensionstal zou sowieso niet zo voor mij zijn, dan gaat t puur om t rijden alleen. ik doe graag wat meer, en vind t ook leuk om een handje te helpen op stal/weide.. dus ik kom sowieso dan uit bij een particulier met paard/paarden aan huis die wel een extra handje kan gebruiken als tegenprestatie

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:34

Wanneer ben je een Trainingsruiters en wanneer een bijrijder? En wat nou als je de enige bent die het paard in conditie brengt en houdt omdat het dier anders stil staat bij gebrek aan tijd/ruiter? Is het paard al hoger geklasseerd? Of is het juist de bedoeling dat de ruiter het paard naar hogere klassering rijdt? Is het paard uit conditie en moet in weer in conditie voor verkoop of keuring. Of vang je een of twee vrije dagen op voor de eigenaar/ruiter?

Waar ligt de grens?
Zo eenvoudig is het niet.

Het is net een weegschaaltje. Wie heeft er het meeste belang bij? Dat weeg je af.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:53

Ik vind dat er weinig af te wegen valt :)
De eigenaar van het paard bepaald of hij geld vraagt niets vraagt of betaald.
Aan de ruiter om het daarmee eens te zijn of niet.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:20

Ik reageerde op er boven.

Uiteraard bepaalt een eigenaar of hij geld vraagt of er geld voor over heeft om zijn paard door iemand anders te laten rijden.

En de ruiter/amazone bepaalt of hij/zij er een bedrag voor over heeft, de eigen kosten draagt of onkostenvergoeding wil krijgen of er voor betaald wil worden. Komt het niet overeen dan is het zakelijk gezien geen match.

Maar ieder maakt voor zich een afweging. En er zijn altijd eigenaren of ruiters/amazones die irreële wensen of verwachtingen hebben of voor dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:46

Ik heb nu een eigen paard, maar stel ik zoek een bijrijdpaard, dan zou ik het niet meer dan normaal vinden om een bijdrage te betalen (hoogte afhankelijk van aantal dagen en accommodatie). Gewoon omdat ik weet wat het kost :')

Daarnaast vind ik het ook niet vreemd om in ieder geval te investeren in lessen.

Nadeel van bijrijder zijn is dat je eigenlijk niets te zeggen hebt over het verdere reilen en zeilen.
Voorkeur voor mij ligt dan ook bij een eigenaar die zelf ook traint (want; meer betrokkenheid met betrekking tot tandarts, zadelcheck, dierenarts, eventueel fysio). Een eigenaar die zelf niet rijdt is vaak minder snel geneigd die kosten te maken en als bijrijder loop je daar dan tegenaan, want jij traint wel en ook als bijrijder vind ik paardenwelzijn belangrijk.

Mijn paard train ik nu drie dagen in de week, want alles bekostigen is hard werken :') dus het lukt mij niet om alle dagen naar stal te gaan. In dat opzicht zou een bijrijder voor twee dagen in de week best welkom zijn. Maar goede bijrijders zijn inderdaad schaars en daarbij zit ik niet te wachten op een "dubbeltje eerste rang", "wel de lusten maar geen lasten". Dus heeft paard gewoon wat extra dagen vrij. Heeft ze volgens mij geen last van. ;)

Het betalen van een bijrijder is wat mij betreft enkel aan de orde wanneer ik een bepaalde wens heb in de training waar ik zelf niet de tijd en/of capaciteiten voor heb. Stel ik heb wel een bijrijder en zij start graag wedstrijden, dat is leuk hoor, maar niet mijn wens. Dus ik betaal niet. Ookal klasseert ze zich op een gegeven moment op een hoger niveau dan dat ik met het paard geklasseerd ben.

Maar als mijn wens is dat mijn paard ZZ geklasseerd is en ik heb daar zelf de tijd en/of capaciteit niet voor, dan wordt het een ander verhaal.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 08:45

joyce B schreef:
Wanneer ben je een Trainingsruiters en wanneer een bijrijder? En wat nou als je de enige bent die het paard in conditie brengt en houdt omdat het dier anders stil staat bij gebrek aan tijd/ruiter? Is het paard al hoger geklasseerd? Of is het juist de bedoeling dat de ruiter het paard naar hogere klassering rijdt? Is het paard uit conditie en moet in weer in conditie voor verkoop of keuring. Of vang je een of twee vrije dagen op voor de eigenaar/ruiter?

Waar ligt de grens?
Zo eenvoudig is het niet.

Het is net een weegschaaltje. Wie heeft er het meeste belang bij? Dat weeg je af.



Dat is wat je met elkaar bespreekt en dat is wat je vooropgestelde eis is....
Als ik een bijrijder zoek die weet wat verantwoord trainen is en ik zoek zo iemand en die persoon zegt, ja maar ik doe het niet voor niks, dan ga je om de tafel voor het juiste bedrag...als ik een bijrijder nodig heb omdat ik veel werk en wil dat mijn paard aandacht en beweging krijgt, zoek ik een betrouwbaar iemand die net zo als ik met paarden omgaat zodat ik rust en vetrouwen heb, deze betaal ik niet....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers