Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:32

Het is gewoon een groot risico als eigenaar als je een 14 jarige neemt. Als het misgaat dan keurt iedereen jou als eigenaar 'af' want het is onverantwoordelijk (lees bokt maar door) zo'n jonge meid alleen met de paarden. Aan de andere kant ben je op die leeftijd (ondanks dat je zelf misschien denkt van wel) nog niet in staat om bepaalde beslissingen te kunnen nemen.

En wat mij opvalt is dat jongere meiden vaak de helft spik en span doen en de helft laten liggen of snel dingetjes vergeten waar je dan als eigenaar zelf achteraan kan gaan. Terwijl bij oudere meiden je eerder nog een appje krijgt als ze iets vergeten zijn waardoor je op de hoogte bent. En dat vergeten die jonge meiden vaak onbewust denk ik.
En heel eerlijk het rij niveau is ook vaak een stuk lager en voor die van mij zocht ik iemand die echt ervaring heeft en ook in een lastige situatie kan handelen.

En ook idd afhankelijk van een fiets en dan de winter periodes etc etc. Helaas ook af en toe ouders die niks van paarden snappen en dat is voor mij ook al een slecht teken. Ouders die zelf paard hebben gereden of hebben gehad zijn zich vaak meer bewust wat een paard hebben inhoudt en snappen dat je afspraken na komt etc. Terwijl bij non-paardenouders je nog vaak elkaar tegen de haren instrijkt omdat je heel anders tegen paarden aan kijkt dan zij.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 17:19

Gimme_Spurs schreef:
Amable schreef:
Nou ja, zo verbaast het mij dus wel eens dat bijrijders in sommige gevallen eigenlijk een volledig eigen paard willen waar ze heen kunnen wanneer ze maar willen, alles voor mogen beslissen en die ze mee mogen nemen naar wedstrijden, clinics, evenementen en buitenritten. Maar waarbij ze dan eigenlijk verwachten dat een eigenaar voor alle kosten op draait. En ik realiseer me dat ik nu wat provoceer en uiteraard zijn echt ,absoluut zeker niet alle bijrijders zo, maar ze zijn er wel.
En sommige mensen hebben geluk en die vinden zo'n plekje. Super! Brandt alleen niet de eigenaar af die zuinig op haar paard is en het geld eveneens niet op de rug heeft groeien.
En eigenaren die inderdaad een bijrijder voor 1 x per week het halve stalgeld op laten hoesten is m.i. ook niet correct, begrijp me goed. Uiteindelijk gaat het om de gulden middenweg.

Je hebt absoluut gelijk hoor en dat meenemen op shows moet ook groeien natuurlijk. Ik betaalde dus voor mijn vorige bijrijdpaard 70,- en die heb ik 6,5 jaar gereden. Al snel gingen we met z'n drietjes op pad en uiteindelijk mocht ik hem dus meenemen op wedstrijd. Uiteraard srond daar tegenover dat ik trouw iedere week minimaal 3 keer naar stal ging en alles deed. En af en toe ook wat extra's als het vetten van het leer of de kast opruimen. Ik dacht na over het bewegingsschema en dokterde alsdat nodig was. Daar ben ik langzaam ingegroeid. Ik snap uiteraard dat dat niet meteen aan het begin gebeurd en dat ook het vertrouwen moet groeien.

Andersom is het dus wel dat er meteen aan het begin van het bijrijden al een behoorlijk bedrag gevraagd wordt soms. Dat stuit mij tegen de borst. Ik zou allang blij zijn als iemand mij helpt. Ik moet wel eerlijk zeggen dat rijden op mijn paard er voor een bijrijder ook niet inzit denk ik ;)

Leer invetten en kast opruimen zijn toch niet iets extra's? :') dat hoort er gewoon bij? Zou echt niet blij zijn als mijn bijrijdster dat als 'extra' zou zien. Lijkt me meer dan normaal dat je het leer wat je intensief gebruikt ook netjes invet en bijhoudt?

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:45

Champ0 schreef:
Nee dat vind ik ook.
Als ik naar een paard ga zorg ik dat zijn stalletje er netjes bij ligt, het paard goed verzorgen voor en na het rijden..
Rijtechnisch verbeteren 2x in de maand lessen op eigen kosten natuurlijk.

En dan alsnog een flink bedrag per maand betalen?

Ik denk dat het heel wat waard is hoe iemand met je paard en spullen om gaat maar dat zal wel aan mij liggen haha!

Ligt ook aan de omgeving.
Waar ik woon betaal je zo 200 per maand en meer voor een doe het zelf stal met klusjes.
Dan begrijp ik best dat er daarnaast een (kleine) bijdrage gevraagd wordt.

Lienek

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:44

Gezegend met 1 bijrijdster die goud waard is.
Helaas kan ik voor mijn andere pony gewoon niemand vinden. Of ze reageren te laat (dus dagen doen over berichtjes) of lezen de advertentie niet goed of kunnen nog niet zelfstandig op pad.

Wordt er moedeloos van. Dacht dat het gooi een makkelijk plek was om iemand te vinden. Valt zwaar tegen helaas

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:20

mijn bijrijdster stuurt net bericht dat ze heel augustus op vakantie gaat en dan dus niet werkt en of ze dan haar bijdrage niet hoeft te betalen..
wat denken jullie daarover?

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:55

Bedankt voor jullie reacties.

Waar ik vooral mee zat was de toon van het berichtje. Ik zal hem kopieren. Meisje is trouwens wel 18 dus gaan 14 jarig jong meisje.

In principe werken we niet met dagen. Ze is eigenlijk de enige die rijdt op haar dus ze mag altijd zelf kiezen wanneer ze komt.

Ik ben niet afhankelijk van de bijdrage maar krijg het gevoel dat als er dus iets is (bijvoorbeeld als ze zelf ziek is of 2 weken op vakantie gaat) dat ze dan er van uitgaat dat ze niet of minder hoeft betalen. En het viel wat rauw op mijn bord omdat ik niet wist dat ze weg ging.

Dit is het berichtje wat ik kreeg:

Hey!
Ik ben eigenlijk ongeveer de hele maand Augustus op vakantie maar dan hoef ik Light ook niet te betalen toch want ik werk dan ook niet en anders krijg ik het geld niet bij elkaar ben nog aan het zoeken naar nog een baan want werk nu alleen paar avondjes in een restaurant
Groetjes ☺

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 15:08

Marocje schreef:
Ik geloof dat de meesten het er wel over eens zijn dat doorbetalen normaal is (ik wel). Maar het blijkt dat hier een hoop onduidelijkheid over is. Als eigenaar zou ik dan mijn verlies nemen en akkoord gaan dat ze deze maand mag laten zitten, maar dus hele duidelijke afspraken maken voor het vervolg. Dan krijg je dit soort situaties ook niet meer.

Uiteraard kan je ook voet bij stuk houden en zeggen dat ze gewoon moet betalen; haar keus om niet te rijden.

Maar ik vermoed dat er van beide kanten onduidelijkheid is anders had ze dit toch überhaupt niet gevraagd/verwacht?

Ik wist niet eens dat ze op vakantie zou gaan dus valt nogal rauw op mijn dak zo.

ik ga het 50/50 aankaarten. en zo niet dan zet ik er een punt achter. want dit vind ik niet helemaal fijn communiceren. want ze verwacht al dat het heel normaal is dat ze dan als ze zelf wat heeft zo het even op stop kan zetten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie