Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:56

Ik ben na drie jaar weer om me heen aan het kijken voor een nieuw bijrijdpaard. Ik ben er voor mij zelf nog niet helemaal uit want je bouwt toch iets op, maar advies van mijn instructrice was om toch een paard te zoeken dat beter bij mijn karakter past, waarmee het meer vanzelf gaat. Ik moet mijzelf enorm "opladen" om scherp genoeg te reageren. Bij mijn eigen paard moet ik juist heel Zenn zijn omdat ze anders gespannen raakt. Dat past beter, maar zij is al 15 maanden kreupel na ongelukje in de box.

De eigenaresse begon er ook zelf over omdat mijn instructrice het er met haar over had gehad toen ze bij een les kwam kijken. Ze vond dat ik het gewoon moest proberen.
Moeilijk hoor, zulke beslissingen. Eerst maar eens kijken of ik wat aangeboden krijg en hoe dat gaat. Misschien krijg ik dan beter op een rijtje dat ik er mee wil of moet.

Als je een bijrijder zoekt is het lastig, maar nu andersom vind ik het nog lastiger O:) Mensen beoordelen je toch op een eerste indruk terwijl ik vaak wel moet wennen aan een nieuw/vreemd paard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 22:18

Er zijn vrij veel eigenaren en stallen die mensen inhuren of in dienst hebben om hun jonge paarden door te rijden en te klasseren op wedstrijden. Met oog op verkoop, bekendheid stalnaam/fokkerij of fokkers voor de hobby, omdat ze het zelf niet kunnen.

Deze eigenaren hebben er profijt van wanneer ze iemand kunnen vinden die het onbetaald doet.
En drie keer per week trainen is beetje het minimum als je de enige bent die met het paard werkt.

Als ik met een jong paard weer bij het begin begin , doe ik dat voor de eigenaar. Niet omdat het voor mijzelf nodig is om verder te komen en om weer die kosten te maken. Het zou fijn zijn in zo'n geval dat de eigenaar de onderhoudskosten, startkaart en overige wedstrijdkosten draagt als zij willen dat het dier uitgebracht wordt.

Kan ik weer een fijn hoger opgeleid paard vinden waarmee ik gelijk in de M1 mag en kan beginnen en voor door kan groeien naar een hogere klasse, dan heb ik er meer profijt van en mag ik de wedstrijdkosten, lessen, startkaart lekker zelf ophoesten en daarnaast helpen met klussen of een bijdrage bijleggen al dat gevraagd wordt. Hebben het paard en ik hetzelfde niveau en is het doel hem op hoger niveau te krijgen, dan kun je wellicht overleggen wie wat betaalt. Daar worden zowel eigenaar als ruiter beter van.

Het gaat er om dat je de juiste eigenaar treft. De particulieren met 1 of 2 eigen paarden die de weinig tijd en/of geld hebben, zijn dan niet de juiste match. Je zoekt dan in de groep die het paard anders voor 600/1200 euro per maand uit logeren stuurt/in training zet. een gratis amazone is dan weer aantrekkelijker mits de klik er is.

Heb overigens een korte periode (tot ik ineens zwanger bleek te zijn) bij een handelsstal gereden. Kwam er met referentie van mijn instructrice terecht. Zij lieten me het liefst per ochtend twee of drie paarden rijden en dat meerdere ochtenden per week. Er kwam ook iemand die zeer ervaren was (wedstrijdamazone/trainster van buiten de stal) voor bepaalde paarden. Zij werd daar voor betaald. En het meisje dat daar de paarden verzorgde, uitmestte en hielp beleren ook.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 31-07-17 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:55

Een oproepje via Facebook dat openbaar is en door je vrienden en kennissen of (vroegere) instructie verder gedeeld wordt is vrij effectief. Ja bereikt er ook mensen mee die niet perse op zoek zijn maar er wel voor open staan of die weer iemand anders kennen die wel wat zoekt.

Ik ben ook weer op zoek naar nieuwe uitdaging. Via marktplaats 1 serieuze reactie. Maar is vakantietijd. Had ook niet zo veel verwacht nu. Rijd ook gewoon komende maand nog door ivm vakantie eigenaresse en zoektocht naar vervanging.Ook nog twee mogelijke opties via via. Als ik na mijn vakantie/eind augustus nog zoekende ben ga ik uitbreiden naar Facebook en hulp aanbod Instructrices aannemen bij de zoektocht. Ach, en anders heb ik even vakantie en tijd voor de sportschool :D

Ellen_ov schreef:
Ik ben ook wat aan het rondzoeken, maar krijg steeds meer het idee dat je via via beter aan iets kan komen dan per se via bokt markt of marktplaats? Er staat voor omgeving twente nauwelijks iets online.
Ik ben niet zo'n zoek-functie-held maar via Facebook tref ik ook niet echt wat.

Hoe zijn de ervaringen hier met betrekking tot de online advertenties ten aanzien van het 'via via'?
Laatst bijgewerkt door joyce B op 01-08-17 10:26, in het totaal 2 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:07

Oei, wat jammer zo'n reactie...

joyce B

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:20

Van die dame met nette advertentie maar met lange tenen die niet wilde toelichten wat haar rij niveau was en ging stalken en lelijk doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:27

Ook mijn mening. Stoppen.
ze heeft jou zelf op haar paard laten rijden. Ik neem aan dat in overleg is gekeken van wie je les neemt en zij goedgekeurd heeft hoe jij traint en dat je bent gaan starten. Bovendien betaalde jij haar en niet andersom.

Als ze je aansprakelijk wil stellen kan ze dat proberen. Via jouw aanspakelijkheidsverzekering. Check ook even de site van de knhs over de voorwaarden van hun verzekering. Bij lidmaatschap zitten een aantal collectieve verzekeringen ingesloten namelijk. Jij wordt niet betaald dus jij hebt geen bedrijfsaanspakelijkheidsverzekering nodig.

Het is erg rot als een paard iets gaat mankeren en kan me voorstellen dat de eigenaresse haalt. Ik hoop voor haar dat ze haar paard in de verzekering had. Misschien een tip voor een volgend bijrijdpaard om daar iets over af te spreken.

Als er tijdelijk niet gereden kan worden vanwege korte blessure of verwonding vind ik dat anders dan wanneer een langdurige blessure wordt geconstateerd. Ik zou dan ook na de eerste "ziektemaand" niet meer betalen. En als je graag verder wilt met het paard wel blijven helpen bijvoorbeeld. Nu in dit geval niet. Ze is erg duidelijk dat ze jou de schuld geeft en je zwart maakt. Dan is het niet de verwachting dat de relatie ongestoord vervolgd kan worden. Beter netjes afscheid nemen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:01

Ik ben het daar dus mee eens.
reden dat ik echter niet geneigd van de betalen is omdat het voor mij goedkoper is hier thuis een paard meer te zetten dan om 80 euro per maand bij iemand te gaan betalen... kan ik diegene beter goedkope stallingsplek aanbieden in ruil voor het mogen (bij)rijden of gratis "training en stalling" aanbieden....

Mijn benzinekosten voor het heen en weer reizen is ook al snel tientallen euro's per maand (bij 10/15km afstand ongeveer 50,- per maand) en dan nog de uren oppas omdat ik van huis moet met kleine kinderen thuis (minimaal 3x€6,50 per weekdag bij 1 kind, 3x 14,- bij 2 kinderen tijdens schoolvakanties) terwijl ik bij thuis rijden geen oppas nodig heb. Oppaskosten lesdag reken ik dan niet want die heb ik ook bij eigen paard)

Ja gaat dan toch de voor en nadelen meer tegenover elkaar zetten en kostenplaatje maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:27

@dreamer; wellicht is dat de reden dat die bijrijder geen eigen paard koopt? Omdat ze dat risico niet wil nemen?

Ik heb een oudje van 26 (heeft verzorgmeisje die hem nog recreatief wat rijd en er mee gaat wandelen, heeft artrose/spat) maar niet kreupel zo lang hij niet overbelast wordt) en mijn vorig jaar winter gekochte en compleet goedgekeurde sport en fokmerrie raakte na twee maanden door een ongelukje kreupel in de box. Nog niet hersteld. Heb plek voor een paard erbij maar heb al die tijd steeds gekozen voor bijrijden. Er werd geen bijdrage in geld gevraagd. Wel in tijd en investeren in lessen en had reiskosten en oppaskosten die ik aan huis niet heb dus per saldo had ik voor minder kosten per maand er nog wel 1 kunnen onderhouden. Maar dan.... stel er gebeurd weer wat en dan zit ik met drie paarden die niet geschikt zijn voor de sport. Nee. Bijrijder met bijdrage komt neer op een leasepaard, maar dan particulier. Daar betaal je een bedrag "huur" of deel van de kosten en dan heb je geen bijkomende risico's en als je niet meer kunt rijden heb je re cht de overeenkomst stop te zetten of vervangend paard te krijgen. Anders komt het neer op samen een paard delen met gelijke plichten (en dus ook rechten) en dat is het volgens geld vragende eigenaren ook niet...

De vergelijking met staleigenaar is helemaar onzin. De staleigenaar levert jou een dienst/plek voor je paard. Wat jij wel of niet met je paard doet als rijden/mennen/wandelen of knuffelen is jouw zaak. Zo lang jij je paard niet mishandelt of verwaarloost maakt dat de stalhouder niet uit en je betaalt hem er ook niet voor dat jij op je eigen paard mag rijden. Als hij je verbiedt de bak te betreden kun je wel korting op je stalgeld vragen als dat bij je stalgeld in zat .

Overigens stoppen veel verzorgende meiden zonder bijdrage ook als ze langere tijd niet meer kunnen rijden. Of als het paard iets minder makkelijk is dan gedacht. Zie het geregeld gebeuren hier op stal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:33

Women2 schreef:
Hier ook nog steeds op zoek naar iemand.

De ene kwam en leek goed maar heeft nooit weer wat van zich laten horen. Appte haar om er naar te vragen en kreeg een grote bek. De andere zou beginnen en mag ineens van haar ouders niet meer...

We weten dat we hulp nodig hebben, maar het vertrouwen slinkt zo wel heel hard.

Snap niet dat er zoveel mensen zeggen dat er geen geschikte plekken met verzorg en bijrijdpaarden te vinden zijn... Heb er 5 staan en hoeft er nauwelijks wat voor te doen, niet voor te betalen, alleen helpen met binnen en buiten zetten en evt soms eens een stal mesten of een doek over een hoofdstel halen. Onbeperkt les beschikbaar...

Maar toch zijn geschikte mensen niet te vinden

Welke regio zit je? En is het ver van een grote plaats? Wij zitten op 30 tot 45 minuten fietsen van de wat grotere plaatsen. En 7 tot 15 minuten met de auto. Daardoor is het voor veel mensen te ver. Die zoeken iets op 10 tot Max. 20 minuten fietsen. Autorijden kost geld en moet je maar net tot je beschikking hebben.

Wij zijn aan de verkeerde kant van het bos gaan wonen bedenk ik me regelmatig

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:31

Ook mijn idee. Te gedetailleerde info. Verwijs dan liever naar je profiel. Dan kunnen mensen het daar lezen als ze meer willen weten.

Ik schrijf zelf ook veel te veel meer je hoeft niet elk paard apart te noemen. Noem wel je ervaring met rijden, klusjes en het oppassen op de paarden en geef aan dat je zoekt, in welke regio en hoeveel tijd je hebt. (Zoals je nu al deed)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:20

Ik vind niveau wel lastig.
dat is namelijk ook erg afhankelijk van een klik met een paard.

En ik heb niet veel mooie rijfoto's. En slechts weinig filmpjes.

Voor mijn eigen pony vroeg ik altijd naar aantal jaren rijervaring, welke manege ze les hadden (gehad) wat voor dingen ze in de les deden en of ze al meer verzorgpaarden of pony's hadden gehad.

Ik heb voor mijzelf nu mijn wedstrijdklasseringen er bij staan en de vermelding dat rijniveau afhankelijk is van niveau van en klik met het paard.

Ik ben geen super talentvolle ruiter met perfecte houding en rijd niet met alle paarden simpel weg. Dan ben je bang dat het mensen tegen valt. Aan de andere kant heb ik wel op wedstrijden bewezen dat ik winstpuntwaardig met meerdere dieren in de L2 leuk mee kon doen (3 KNHS en nog 2 alleen oefenwedstrijden) en afgelopen winter ook wel regelmatig in de prijzen reed en gelijk de eerste wedstrijd in de M1 ook winst gereden. Daarna gestopt om eerst verder te trainen. Ik heb zelf pony's naar L2/M niveau getraind en meerdere hoogopgeleide paarden mogen rijden en zelf een Z1 dressuur leerpaard gehad, dus in de training werden bepaalde M2 en Z oefeningen ook regelmatig meegenomen. Maar als een paard voor mij niet fijn te rijden is komt dat er echt niet uit.

Merkte dat al sterk toen ik vorig jaar op zoek ging naar een nieuw leerpaard. Met de een rijd je vliegende wissels en denk je wauw en is het soms spannend als ze eigenlijk net wat te heet zijn, met een ander denk je oei wat is het paard stug/scheef/slecht aan het been/onregelmatig vul maar in...

Ik vind het heel lastig om dan recht te doen aan mijn niveau maar ook geen te hoge verwachtingen te wekken.

Daarbij moeten de meeste mensen wennen aan een nieuw paard, moeten veel paarden aan een andere ruiter wennen of proberen wat uit en heb je vaak toch wel een aantal keren rijden nodig om wat aan elkaar te wennen en af te tasten.

Ik vind het eerlijk gezegd wel raar als manegeruiters zonder wedstrijdervaring een KNHS wedstrijdniveau aan zichzelf plakken. Ik vraag dan wel eens naar de F-proefjes. Dat geeft in elk geval een indicatie. Maar niet iedereen doet daar aan mee natuurlijk.

Uiteindelijk gaat het toch om het proefrijden. Ik stap zelf liever nuet als eerste op een vreemd paard en ik zet liever ook niet iemand zomaar op mijn gevoelige KWPN merrie. Wil geen ongelukken. Dus dan is mijn oude pony vaak de pineut als proefkonijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:49

Voor corrigeren moet een eigenaar doorgaans een goede ruiter/instructeur of trainingsstal betalen. Ik zou daar ook niet voor betalen.

Ieder kan voor zichzelf bepalen of hij of zij een paard leuk of vraag genoeg vind en de mogelijkheden een bepaald bedrag waard. Ook al is het een Totilas, Valegro of London in wording. Zelfde voor stalking, lessen/instructeurs en paarden die de kop staan etc. Als iemand het te duur vind ziet diegene er van af.

Rijdt de eigenaar zelf ook op zijn/haar paard?
Laatst bijgewerkt door joyce B op 04-08-17 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:00

Dan heeft die makkelijk praten. Misschien moet iemand uitleggen dat wanneer er iets gebeurd met de ruiter door toedoen van het paard dat diens verzekering zal proberen de schade te verhalen op de eigenaar...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 04-08-17 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 20:10

Overleg met stal vanaf welke leeftijd zij toestaan dat iemand zelfstandig komt. Overweeg ook de optie ouder en kind. Dan is het toezicht geregeld.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:55

Dat voor niveau schatte jij hem zelf in?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:54

Les van eigenaar ligt soms gevoelig een neutraal persoon waar je beiden vertrouwen in hebt werkt vaak beter.

Ik bedoelde welk niveau je hem gaf nadat je hem zelf hebt zien rijden? Niet wat hij zei te rijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 01:04

igrilion schreef:
stalking? paarden die de kop staan? die termen ken ik niet in de paarden wereld..

:D

Dat maakt mijn telefoon er automatisch van als ik door typ

Stalling
Te koop staan

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:31

Het is best lastig. Wat de een sensibel of druk noemt kan een ander wel mee vinden vallen. We hadden hier een meisje die op een Welshje reed voor de eerste keer. Die vond het erg spannend doen het beestje gewoon lekker in arbeidsdraf door draafde. Zit gewoon een rem op. Mijn eigen pony voelt ook wie hij op zijn rug heeft. Sommigen krijgen hem niet eens vooruit. En amper in een sukkeldrafje. Je moet bij hen niet bang zijn en even laten weten dat hij wel moet luisteren.

Ik ben ook wat onzeker bij een vreemd paard. Maar het helpt om eerst te zien hoe een paard bij de eigenaar loopt. Dan kan ik inschatten of ik het paard waarschijnlijk kan handelen of niet. Als hij bij de eigenaar bokkend de baan door gaat kan ik besluiten dat ik daar geen zin in heb. Schrikt die een keer en is wat kijkerig dan wel.

Mijn merrie had een week in de box gestaan vanwege ijzel doen ik ging proefrijden. Ik vroeg of ze niet eerst aan de longe moest. Dat hoefde niet zei de eigenaresse. Toen heb ik ook gezegd dat zij er eerst op mocht zodat ik kon zien hoe ze was en dat ze kon. Ze hipte en dribbelde wel wat maar geen gevaarlijke dingen dus ben er daarna opgestapt. Toen vond ik het wel wat spannend omdat ze vrij heet was maar het ging best wel goed.

Tweede keer proefrijden, bij mijn instructrice in de bak, hadden ze haar door de week even twee keer gelongeerd en toen voelde het een stuk relaxter en heb haar gekocht. Buiten is ze wel een miep dus durf dat alleen als er een braaf paard mee is die niet overal voor stil gaat staan want dan gaat ze staken als ze denkt iets te zien. Loopt de ander braaf voorop dan gaat ze er achteraan.

De kunst is ontdekken wat je wel en niet ziet zitten en het paard ervaren en dan een inschatting maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:09

Super!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:43

%) Oei. Daar zat een aardig gat tussen de verwachtingen en de praktijk

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:23

Ik heb al heel wat meegemaakt met paarden van anderen. Bij slechts 1 had ik mijzelf iets overschat. Dat was met een stakende merrie van een achterbuurvrouw en ik als herintredende mama. Op de ho, hoofd tussen de voorbenen en misschien nog een draai. Ze bokte me er zo af aan de buitenkant en ging toen vanwege de longeerlijn haar achterhand wegdraaien en liep daardoor met haar achterbenen over mijn benen heen. Dat vond ze blijkbaar niet leuk want vervolgens sloeg ze me net boven mijn knie aan zijkant gee toen ik probeerde weg te komen. Kon amper nog lopen en de voetafdruk heeft een jaar in mijn peesplaat gestaan. Volgens de fysio heb ik enorm geluk gehad want als ze mijn knie of mijn spier had geraakt was ik echt stuk geweest en hadden ze me met de ambulance op kunnen halen.

De andere keren waren ongelukjes.

Met de eerste keer in de bak rijden met nieuwe trainingspaard gleed in galop de achterhand weg en gingen we onderuit en mag mijn been er onder. Met de schrik vrij gekomen. Niets stuk.

Met de Friese merrie die ik met de eigenaresse samen had beleerd en aan het doorrijden was ging het mis met zelf opstappen met krukje. Ze draaide de verkeerde kant om weg en stapte in het krukje en terwijl ik amper zat schoot ze er in paniek van door met krukje om haar been. einde van de bak ging zij links en ik zijwaarts rechtdoor het houten hek in geslingerd. Geen lucht , ribben gekneusd, knie zwaar gekneusd en cap gespleten en nog wat blauwe plekken op hoifd en waar ik mijzelf probeerde te beschermen tegen het hek. Ritje ziekenhuis en foto's en tijdje ziektewet. Kon tijd niet autorijden. Weet niet meer hoe ik op mijn werk kwam in die tijd O:)

En laatste keer was bij een paard wat ik voor de eigenaar zou trainen ivm verkoop. Paard was al erg krengerig met bijten en dreigen te trappen als ze de kans kreeg, dus had er niet veel lol in. Ik vond haar niet lekker lopen en wilde het laten zien. Dus lang teugeltje de bak door draven. Paard struikelt en we vliegen samen over de kop. Lig er weer onder met been maar gelukkig rolt ze terug en trapt pas na als ze voldoende afstand heeft. Met schrik vrijgekomen zonder grote schade. Toen zagen eigenaar en ik het allebei niet meer zitten dat ik verder reed.

Heb toen een tijd niet meer voor anderen durven rijden tot ik mijn tweede dochter had en tegen de haflinger aan liep. Daarmee heb ik mijn vertrouwen weer terug gekregen en lekker kunnen rijden.

Pff. Leuke hobby, paarden :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:09

Ja kunt ook een bijdrage vragen, bijvoorbeeld 75 euro per maand en dat jij daar de les van betaalt. Als ze braaf twee keer per maand lessen is het bijrijden per saldo gratis, valt er regelmatig een les dag die je dat geld in het spaarpotje voor de maanden dat het toevallig net drie keer is en komt het niet op kun je daar iets leuks voor de pony van doen. Dan loont het om te lessen maar voelt het niet als dubbelop voor een bijrijder
Want een bijdrage én dure les is voor veel mensen te duur/te veel geld.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 00:13

Er zit weer schot in! zomer Vakantie bijna voorbij zeker ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 07:11

Anke schreef:
Hier weer een reactie. Moeder van een 10 jarig meisje.
Aangegeven dat ik dit te jong vindt.
Wil geen gratis oppasplek zijn. Toch willen ze graag eens langs komen.

Misschien dat de moeder mee kan en wil als begeleiding? Dat zie je hier wel meer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:10

Ik heb op deze basis en met meer lessen mijn eerste wedstrijdervaring opgedaan met de NRPS D pony. Dat ging prima tot de L2. Ik reed 3/4x per week. Wat mij vooral tegenstond was dat ik me een les of training ze gelijk weer mee moest lopen. Was het alleen op andere dagen geweest had ik het langer volgehouden. En als ze 10cm groter was geweest had ik haar gekocht...

Het was wel altijd even sleutelen als ik er weer op stapte maar met 1x per week heb je dat slechts de eerste x na een les. Ze werd ook een stuk minder braaf bij beginners toen ik haar niet meer trainde
Energie moest er toen anders uit.

_yvonne schreef:
Er lessen voornamelijk jonge kinderen mee, die geven de pony's meer beweging dan dat ze rijden, pony's worden daar niet moe van :+ . de mijne zijn 1 ochtend per week 'bezet' en verder mag je gewoon rijden. les nemen verplicht ik zelfs niet eens. als je maar lief bent voor mijn pony en je aan de gemaakte afspraken houdt kan er in overleg veel.