Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkerjoris
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-05-17

Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 07:32

Hallo,

Voor mijn fjordenruintje heb ik een meisje van 13 die hem verzorgt.

Ik had destijds een advertentie staan. Voor iemand die extra aandacht wilde geven. 2 ponys geheel zelf rijden kon ik prima. Maar met iemand erbij is gezelliger.

Zodoende kwam R op ons pad. Ik vond haar veel te jong. Maar ze had 6 jaar rijervaring.

Nu is ze inmiddels een half jaar bij mij. En nog altijd voelt het alsof ze de eerste keer komt.

Ze is heel erg onzeker. En durft niet uit zichzelf te zadelen. Of te poetsen. Ze wacht totdat ik zeg van je mag het zadel opdoen.
Ondanks dat ik al 1000 keer op leuke manier gezegt heb van joh, gewoon lekker je ding doen! Lekker zadelen rijden doen! Niks van mij aantrekken!

Ik merk nu aan mezelf dat ik me begin te irriteren aan haar..

Ze legt na 100 keer het zadel nog altijd in de nek ipv de goede plek (ik leg elke keer uit hoe ze de schouder kan voelen en waar hij moet). Ze haalt nooit de maantop fatsoenlijk onder het kopstuk uit.
Ze vergeet standaard fatsoenlijk te poetsen waardoor ik moet zeggen je hebt de staart/benen/hoofd nog niet gedaan.

Tijdens les luisterd ze niet goed naar me. Ze doet niet altijd wat ik vraag. En na 100 keer uitleg snapt ze binnen/buiten nog niet.

Ik ben er eigenlijk een beetje klaar mee. En zou ermee willen stoppen..

Echter word dit meisje enorm gepest op school. En hangt ze enorm naar mij.
Ik krijg van haar ouders elke keer weer te horen hoe blij ze is dat ze mij en mijn ruin heeft.

Ik durf haar niet te laten zitten..

Wat moet ik hier nu mee?

Tinkerjoris
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-05-17

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 07:38

Buiten dit allea is ze kwa gezelligheis niet zo als ik hoopte. Ze is heel erg stil en verlegen.
En ze doet me heel erg na. Als ik een grapje maak dan maakt zij dezelfse grap na tien minuten. En voel ik me verplicht te moeten lachen.

Als ik stil houd kan het goed 10 minuten stil zijn. Ik ben echt degene die aan het praten moet blijven.

Of als ze gaat vertellen. En dat is maar heeel soms. Dan verteld ze me dingen over bijv klasgenootje K heeft dit en dat en dat gedaan in zijn vakantie.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 07:39

Met de ouders overleggen over hoe het nu gaat en welke stappen genomen moeten worden om er voor te zorgen dat het voor allebij leuk is.

Je had veel eerder met de ouders moeten spreken over de situatie. Nu zit er al aardig wat frustratie achter.

Ik zou wel heel duidelijk zijn dat als niks veranderd dat je afscheid zal moeten nemen.
Laatst bijgewerkt door Peelie op 26-05-17 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 07:42

Ik vroeg me meteen af of dit meisje een vorm van Autisme heeft... ik herken er wel een beetje in (als zelf Autist)

Ik zou inderdaad ook met de ouders gaan overleggen. Die kennen hun kind toch het beste.

Tinkerjoris
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-05-17

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 07:54

Autisme zou me niet echt verbazen. Zover ik weet heeft ze dit niet.

Ik vind het heel moeilijk om dit aan te kaarten.. Het meisje is zo onzeker. Als ik dit meld dan stort ze helemaal in..

Haar ouders zijn ook steeds vol lof tegen mij. Hoe leuk hun dochter het vind bij mij en mijn ruin. En dat ze zo opbloeit sinds ze mij kent.
Voorheen durfde ze tegen niemand de mond open te doen. En nu wel. En dat schijnt door mij te komen.

Ik durf niet goed iets te doen met al dit..

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 07:58

Tinkerjoris schreef:
Autisme zou me niet echt verbazen. Zover ik weet heeft ze dit niet.

Ik vind het heel moeilijk om dit aan te kaarten.. Het meisje is zo onzeker. Als ik dit meld dan stort ze helemaal in..

Haar ouders zijn ook steeds vol lof tegen mij. Hoe leuk hun dochter het vind bij mij en mijn ruin. En dat ze zo opbloeit sinds ze mij kent.
Voorheen durfde ze tegen niemand de mond open te doen. En nu wel. En dat schijnt door mij te komen.

Ik durf niet goed iets te doen met al dit..

Toch adviseer ik je om dit echt te bespreken. Gewoon eerst met de ouders zo der hun dochter er bij.

Bespreek waar je tegenaan loopt. Praat het uit. Laat aan de ouders over of zij het doorgeefluik zijn voor hun dochter of dat je zelf de boodschap brengt.

Wees taktisch, maar geen geitenwollensokken gedoe. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden...

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:17

Ik raad ook aan om een gesprek aan te gaan met de ouder(s).
Volgens mij ben je er al helemaal klaar mee.
Geef aan dat het niet zo gaat zoals je had gehoopt en dat je na zo'n lange tijd ook niet verwacht dat het nog beter wordt.
Maar gezien de situatie van het meisje je wel vind dat het netjes afgesloten moet worden en of zij daarnog ideeën over hebben, welke manier de beste is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:27

Jij bent haar hulpverlener niet. Dus om te voorkomen dat het meisje instort zullen dat toch haar ouders moeten doen.
Zoals de andere ook al aangeven, bespreek het met haar ouders.
Want ik kan me helemaal voorstellen dat je na een haf jaar wel klaar bent met alles elke keer uitleggen.
ook al zou het meisje er niets aan kunnen doen.

ievie

Berichten: 2194
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:33

Jeetje wat moeilijk TS. Het klinkt alsof ze bang is iets fout te doen (faalangst). Misschien kan je dat eens met haar of haar ouders bespreken?

Tinkerjoris
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 08:33

Ik vind het zo dubbel..

Enerzijds wil ik ermee stoppen. (Dna zou ze best nog af en toe welkom zijn! ).
Anderzijds vind ik het zo rot. En denk ik dan van die ene keer per week "offer" ik mezelf wel op.

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:34

Ik lees 2 dingen die elkaar tegen spreken

1 ze moet en mag lekker haar ding doen
2 ze doet niets goed en word continue gecorrigeerd

Op deze manier gaat ze iig niet zekerder van zichzelf worden, want ze doet niets goed dus gaat ze op jou wachten tot jij aangeeft of het goed is

Tinkerjoris
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 08:35

ievie schreef:
Jeetje wat moeilijk TS. Het klinkt alsof ze bang is iets fout te doen (faalangst). Misschien kan je dat eens met haar of haar ouders bespreken?

Dat is ze inderdaad wel!

Al denk ik op momenten ook van het boeit haar niet. Het is namelijk niet zo dat ze uitgebreid poetst ofzo. Ze weet dat ik daar zorg aan besteed. Alles moet uitgekamt e geborsteld zijn anders niet rijden.
Maar ze slaat haast standaard de benen en staart over.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:37

Duplo schreef:
Ik lees 2 dingen die elkaar tegen spreken

1 ze moet en mag lekker haar ding doen
2 ze doet niets goed en word continue gecorrigeerd

Op deze manier gaat ze iig niet zekerder van zichzelf worden, want ze doet niets goed dus gaat ze op jou wachten tot jij aangeeft of het goed is

En dan maar laten rijden met het zadel in de nek?
Na 3 keer aangeven kan ook een onzekere 13 jarige het goed doen. Juist een onzekere zou ik bijna willen zeggen, die willen geen commentaar dus doen het juist goed.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:39

Heel lastig dit. Zou het idd ook eerst alleen met de ouders bespreken. En dan een periode afspreken om het af te sluiten. Je bent idd geen hulpverlener, als je nog betaalt kreeg voor je lessen kon je het zien als investering. Nu vreet het alleen aan je.
En je hebt er lang genoeg mee rondgelopen en het een kans gegeven. Maar dit was niet wat je zocht. Dat het haar zo helpt is heel begrijpelijk, maar dat betekent niet dat jij er op moet inleveren.

Tinkerjoris
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 08:40

Duplo schreef:
Ik lees 2 dingen die elkaar tegen spreken

1 ze moet en mag lekker haar ding doen
2 ze doet niets goed en word continue gecorrigeerd

Op deze manier gaat ze iig niet zekerder van zichzelf worden, want ze doet niets goed dus gaat ze op jou wachten tot jij aangeeft of het goed is

Ik corrigeer niks hoor! Als ik haar iets uitleg dan gaat het meer als volgt;

R: ligt het zadel zo goed?
Ik; hoe denk je zelf? (Grote glimlach!) Laat eens zien. Ik heb je uitgelegd hoe je dat kan controleren.
R; ehm.....
Ik; waar voel je de schouder?
R; hier?
Ik; juist goedzo!! Dus dan hoort het zadel?
R; hier?
Ik; bijna goed! Nog een klein stukbe naar achter!


Of bijv, als ze gestopt is met poetsen (met grote glimlach!) Heb je hem helemaal schoon?
R; ja volgens mij wel..
Ik; beentjes helemaal gedaan?
R; ja..
Ik; daar zit nog een hard plekje wil je dat nog even doen? Kun je daarna lekker zadelen!
R;oke is goed.


Ik ben nooit! Boos. Corrigeren doe ik niet. 1000 keer vriendelijk uitleggen wel.

ievie

Berichten: 2194
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:41

Kan het zijn dat ze de dingen die je noemt, weer vergeet?

Hoe dan ook, heel moeilijk.

Edit: je laatste post gelezen. Je lost het netjes op. Ze weet het dus wel..
Laatst bijgewerkt door ievie op 26-05-17 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Courses

Berichten: 9944
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:41

Even los van het hele gedoe over haar ouders aanspreken: Ik verwacht van iemand die al zes jaar rijd dat ze toch wel weet hoe ze moet poetsen en zadelen? Ik bedoel, dat is toch een beetje de basis in mijn ogen ..

Ik herken het wel een beetje, ik ben vroeger ontiegelijk gepest en mijn verzorgpaarden waren echt een beetje een rustpunt. Ik was echter wel heel consequent in het uitvoeren van de zaken die voor mij (en de eigenaren of lesgevers) dan aangekaart werden. Goed poetsen, zadelen op de juiste manier, bij warmte goed naspoelen, zorgen dat dat allemaal op orde is. Waar komt die 'lack van skills' dan vandaan?

Wat hierboven door een andere Bokker werd gezegd: Ik was ook niet heel erg zeker vroeger, als ik commentaar ergens op kreeg dan zorgde ik altijd dat ik het daarna goed deed. Commentaar krijgen vond ik namelijk heel lastig en moeilijk, dus ik vond het 'belangrijk' om dat commentaar dan mee te nemen.
Laatst bijgewerkt door Courses op 26-05-17 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:41

Nee dat zeker niet, maar een andere aanpak lijkt me dan wel handig want de huidige werkt dus niet

13 jaar is echt nog guppie dus die hebben gewoon meer begeleiding nodig
Als je een meer gelijkwaardige verzorger wil hebben qua gezelligheid moet je toch meer naar je eigen leeftijd zoeken

Maar ook al is het vriendelijk dan is het nog wel corrigeren?
En ik zeg ook nergens dat je dat niet mag doen alleen heeft dit specifieke meisje blijkbaar een andere aanpak nodig en meer tijd

Jij moet kijken of je die energie er in wil stoppen
Jijzelf moet ook prettig naar je paarden gaan en je niet verplicht voelen naar haar toe
Laatst bijgewerkt door Duplo op 26-05-17 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinkerjoris
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 08:44

ievie schreef:
Kan het zijn dat ze de dingen die je noemt, weer vergeet?

Hoe dan ook, heel moeilijk.

Dat lijkt het geval te zijn ja.

Echter geef ik dit dus elke keer aan. Elke keer is der het zadelstukje. En elke keer of de benen of de staart.

Zo legt ze ook weleens het dekje verkeert om (lussen bij de billen).
Ze vergeet aan te singelen. Dan wilt ze opstappen hangt t zadel onder de buik.

Als je na een halfjaar wekelijks/twee keer per week hoort hoe het moet. Dan moet dat toch eens blijven hangen?

Tinkerjoris
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 08:45

Duplo schreef:
Nee dat zeker niet, maar een andere aanpak lijkt me dan wel handig want de huidige werkt dus niet

13 jaar is echt nog guppie dus die hebben gewoon meer begeleiding nodig
Als je een meer gelijkwaardige verzorger wil hebben qua gezelligheid moet je toch meer naar je eigen leeftijd zoeken


Ik heb weleens meiden gehad van 9 en 10 die alles zelf konden.

En juist deze leeftijd moet toch honderd uit praten?

Vooral het stil zijn heb ik moeite mee. Het uitleggen vind ik geen groot probleem. Irritant ja. Maar geen wereldprobleem.

Echter alle stiltes elke keer breken me op :(

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:47

Misschien heb je nu net de pech een stille te hebben gevonden, dit kan misschien nog weg gaan als ze wat ouder word?

Je moet je iig niet verplicht voelen om haar dag besteding te zijn

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:47

Ik ben het niet met je eens duplo.
Ik geloof dat ts hier heel veel geduld toont.

Ik had zelf al een jaar een veulen op mijn 13e waar ik elke dag zelf mee aan de slag ging.
Het ene kind is niet het andere.

Ik zou het net zo moeilijk vinden als jij TS.

Toch moet je het bespreken. Mogelijk kan je haar zeggen dat ze nog wel welkom is maar dat je echt iemand nodig hebt die alles zelfstandig kan... ik zou dit ook eerst met de ouders bespreken geloof ik..

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:54

Misschien kun je bij het meisje en haar ouders aangeven dat je iemand nodig hebt die zelfstandig jou pony kan verzorgen. Het meisje is nog niet zo ver. Dan ga je op zoek naar een nieuwe verzorgster. Het meisje kan dan nog steeds af en toe komen. En misschien dat die andere verzorgster haar dan onder haar hoede neemt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:55

Misschien als midden-oplossing briefjes ophangen?

1. Rug en hals poetsen
2. Buik poetsen
3. Benen poetsen
4. Hoofd poetsen
5. Manen poetsen
6. Staart poetsen
7. Hoeven krabben

1. Cap op

1. Zadeldekje (lusjes aan de kant van het hoofd)
2. Zadel erop (kijk naar het schouder en de schoft)
3. Aansingelen
4. Hoofdstel om
5. Aansingelen (wanneer nodig)

Dan heeft ze voor het poetsen tenminste houvast.
Misschien voor het zadelen een foto van jouwn paard met het zadel op zodat ze kan kijken en vergelijken of dat van haar goed ligt?

Daarnaast zou ik inderdaad in gesprek gaan met haar ouders. Het lijkt me voor jou een lastige situatie:
-je bent blij dat ze het toch naar haar zin heeft.
-je vindt het jammer dat je steeds moet helpen voor dezelfde dingen.

Misschien is het voor jou makkelijker om via een briefje/mail/appje je verhaal te doen aan de ouders.
Hierin maak je geen verwijten, maar leg je uit waarmee je zit ;)

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:59

IMJ waar zeg ik dan dat ts geen geduld heeft?
Ik zie namelijk ook dat ts veel geduld heeft maar precies zoals jij zegt geef ik ook al aan dat dat voor dit meisje misschien niet werkt. Niet elke 13 jarige is hetzelfde

Kan gewoon zijn dat de klik er niet is en ik denk niet dat ts daar voor op moet draaien. Als zij de moeite er in wil steken dan is dat fijn voor het meisje maar ts is dat niet verplicht