Verplicht les

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimooxx
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-10-16

Verplicht les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 14:25

Hoi! Ik heb simds een klein maandje een verzorgpony op een pensionstal. Zij zijn heel erg bezig met natural horsemanship en dat soort dingen en ik mag er maar 1 keer per week heen en er zijn nog 4 mensen die dat paard verzorgen. Het is wel een super leuk paard :). Ik rijd nu op de manege al 3/4 jaar in een super leuk groepje. Nu moet ik bij mijn verzorgpony verplicht lessen. Dat groepje is wat minder en we moeten in rijtjes rijden en het is net of ik weer bij beginners zit. Ik moet wel verplicht lessen. Is het raar dat ik verplicht lessen moet nemen? Wat moet ik doen?

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:29

Het is maar net welke afspraken huurder (jij dus) en verhuurder maken.
Als je het er niet mee eens bent, kun je dit uiteraard bespreekbaar maken. Maar als de verhuurder dit een vereiste vind, dan is dat haar goed recht. Het is dan aan jou of je ermee akkoord gaat of dat je een andere verzorgpony gaat zoeken.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Verplicht les

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:32

verplicht les nemen, zeer zeker als je nog maar zo kort rijd (met 3/4 jaar ben je echt nog wel een beginner ;) of je moet een toptalentje zijn), is vrij normaal.

zelfs als iemand al jaren zou rijden en mijn pony zou willen rijden zou dat van mij een vereiste zijn..
minimaal 1x per twee weken les, bij een instructeur naar keuze, mits deze door mij wel goedkeuring krijgt. Dus iemand mag wel zelf een instructeur kiezen, maar die moet wel les geven op een wijze waarvan ik vind dat het mijn pony niet schaad en de combinatie ten goede komt.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:36

elenaMM77 schreef:
verplicht les nemen, zeer zeker als je nog maar zo kort rijd (met 3/4 jaar ben je echt nog wel een beginner ;) of je moet een toptalentje zijn), is vrij normaal.

zelfs als iemand al jaren zou rijden en mijn pony zou willen rijden zou dat van mij een vereiste zijn..
minimaal 1x per twee weken les, bij een instructeur naar keuze, mits deze door mij wel goedkeuring krijgt. Dus iemand mag wel zelf een instructeur kiezen, maar die moet wel les geven op een wijze waarvan ik vind dat het mijn pony niet schaad en de combinatie ten goede komt.


Jep dat bovenstaande...
Ik vind dat heel normaal dat je ook les neemt en wil je dat niet dan zoek je een ander paard. Simpele keuze.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:38

Kimooxx schreef:
Hoi! Ik heb simds een klein maandje een verzorgpony op een pensionstal. Zij zijn heel erg bezig met natural horsemanship en dat soort dingen en ik mag er maar 1 keer per week heen en er zijn nog 4 mensen die dat paard verzorgen. Het is wel een super leuk paard :). Ik rijd nu op de manege al 3/4 jaar in een super leuk groepje. Nu moet ik bij mijn verzorgpony verplicht lessen. Dat groepje is wat minder en we moeten in rijtjes rijden en het is net of ik weer bij beginners zit. Ik moet wel verplicht lessen. Is het raar dat ik verplicht lessen moet nemen? Wat moet ik doen?

Ik weet niet hoe de manege is waar je rijd, maar hier zit vaak een groot verschil in. In theorie ben je dan ook een beginner :P

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Verplicht les

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:44

Vind het normaal om les te nemen hoor. Mijn bijrijder lest ook wekelijks met mijn pony.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Verplicht les

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:58

Verplicht lessen vind ik zeker niet raar. Als je de groepsles niet leuk vindt kan je vragen of ze ook privéles geven en hoe duur dat is, misschien bevalt dat beter.

_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:02

elenaMM77 schreef:
verplicht les nemen, zeer zeker als je nog maar zo kort rijd (met 3/4 jaar ben je echt nog wel een beginner ;) of je moet een toptalentje zijn), is vrij normaal.

zelfs als iemand al jaren zou rijden en mijn pony zou willen rijden zou dat van mij een vereiste zijn..
minimaal 1x per twee weken les, bij een instructeur naar keuze, mits deze door mij wel goedkeuring krijgt. Dus iemand mag wel zelf een instructeur kiezen, maar die moet wel les geven op een wijze waarvan ik vind dat het mijn pony niet schaad en de combinatie ten goede komt.



Dat verschilt heel erg per persoon, hoe snel je iets oppakt. Mijn vriendin rijd nu ook ong 3/4 jaar en die rijd beter dan ik (rij 7/8 jaar, maar heb wel een aantal jaar bij een zeer slechte manege gereden) en is zeker geen beginner!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:03

Als ik het goed begrijp heb je geen bezwaar tegen lessen, maar heb je het gevoel dat je er niks leert. Dit kun je uiteraard best bespreken.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:13

Als bijrijder les moeten nemen vind ik normaal ja.
Maar als je je verzorgpony maar 1x per week verzorgt en je verplicht bent deze ene keer ook als les te pakken, klinkt het voor mij meer als een andere manege, helemaal als je in die les ook echt in n groepje achter elkaar moet rijden..

Dus ja, in mijn ogen is het normaal om als eigenaar van de verzorgster te "eisen" om te lessen.. in deze situatie vind ik wekelijks wel veel, aangezien je verder geen tijd krijgt om het geleerde in de les te kunnen oefenen.

Kimooxx
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-10-16

Re: Verplicht les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 15:18

Ik reed vorig jaar in een "beginnergroepje" maar toen belde de manege me op en zei dat ik beter in een hogere groep kon gaan omdat ik beter was dan de rest. Maar heb even voor de zekerheid gevraagd of het evht moest. Snap het ook wel maar 1 keer in de week is toch wel weinig vind ik. En ik moet perse elke week

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:37

horsewiebe schreef:
elenaMM77 schreef:
verplicht les nemen, zeer zeker als je nog maar zo kort rijd (met 3/4 jaar ben je echt nog wel een beginner ;) of je moet een toptalentje zijn), is vrij normaal.

zelfs als iemand al jaren zou rijden en mijn pony zou willen rijden zou dat van mij een vereiste zijn..
minimaal 1x per twee weken les, bij een instructeur naar keuze, mits deze door mij wel goedkeuring krijgt. Dus iemand mag wel zelf een instructeur kiezen, maar die moet wel les geven op een wijze waarvan ik vind dat het mijn pony niet schaad en de combinatie ten goede komt.



Dat verschilt heel erg per persoon, hoe snel je iets oppakt. Mijn vriendin rijd nu ook ong 3/4 jaar en die rijd beter dan ik (rij 7/8 jaar, maar heb wel een aantal jaar bij een zeer slechte manege gereden) en is zeker geen beginner!



wat versta jij dan onder een beginner en/of gevorderde?

tenzij je met een goede leermeester (paard/pony) en hele goede instructie minimaal 1x per week les hebt en enkele uren per week kunt rijden heb je na 3/4 jaar gemiddeld genomen 30 uur gereden in een manegeles (ts lest op een manege), immers vallen altijd wel een les of wat uit en in de zomer hebben de meeste maneges een zomerstop.. maar laten we uitgaan van lessen vrijwel niet uitgevallen en zeer korte zomerstop.. postief 40 uur in het zadel op een manege.

dan heb je echt nog niet veel ervaring, niet met meerdere soorten ponies, niet met rare situaties (een keer een bok of een verschietende pony daargelaten).. Daar heb je gewoon vele uren en vele kilometers in het zadel voor nodig.. iets dat je niet even leert, tenzij je toptalent bent met intensieve instructie en vele uren in het zadel. Maar dan krijg je wel een paardje aangeboden ergens, dan hoef je het niet te zoeken ;).. ergo, iemand die bij mij zou willen bijrijden, moet ongeacht de ervaring zeer zeker op jongere leeftijd, gewoon les nemen anders gaat het gewoon niet door.

_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:00

elenaMM77 schreef:
elenaMM77 schreef:
verplicht les nemen, zeer zeker als je nog maar zo kort rijd (met 3/4 jaar ben je echt nog wel een beginner ;) of je moet een toptalentje zijn), is vrij normaal.

zelfs als iemand al jaren zou rijden en mijn pony zou willen rijden zou dat van mij een vereiste zijn..
minimaal 1x per twee weken les, bij een instructeur naar keuze, mits deze door mij wel goedkeuring krijgt. Dus iemand mag wel zelf een instructeur kiezen, maar die moet wel les geven op een wijze waarvan ik vind dat het mijn pony niet schaad en de combinatie ten goede komt.



Dat verschilt heel erg per persoon, hoe snel je iets oppakt. Mijn vriendin rijd nu ook ong 3/4 jaar en die rijd beter dan ik (rij 7/8 jaar, maar heb wel een aantal jaar bij een zeer slechte manege gereden) en is zeker geen beginner!



wat versta jij dan onder een beginner en/of gevorderde?

tenzij je met een goede leermeester (paard/pony) en hele goede instructie minimaal 1x per week les hebt en enkele uren per week kunt rijden heb je na 3/4 jaar gemiddeld genomen 30 uur gereden in een manegeles (ts lest op een manege), immers vallen altijd wel een les of wat uit en in de zomer hebben de meeste maneges een zomerstop.. maar laten we uitgaan van lessen vrijwel niet uitgevallen en zeer korte zomerstop.. postief 40 uur in het zadel op een manege.[/quote]


dan heb je echt nog niet veel ervaring, niet met meerdere soorten ponies, niet met rare situaties (een keer een bok of een verschietende pony daargelaten).. Daar heb je gewoon vele uren en vele kilometers in het zadel voor nodig.. iets dat je niet even leert, tenzij je toptalent bent met intensieve instructie en vele uren in het zadel. Maar dan krijg je wel een paardje aangeboden ergens, dan hoef je het niet te zoeken ;).. ergo, iemand die bij mij zou willen bijrijden, moet ongeacht de ervaring zeer zeker op jongere leeftijd, gewoon les nemen anders gaat het gewoon niet door.[/quote]

Beginner ben je als je de basis van het rijden nog niet kunt, tuurlijk ben je na 3/4 jaar nog geen gevorderde maar je bent (in mijn ogen) geen beginner meer als je meer kunt dan de basis van het rijden.

Ook rij je op een manege juist op meerdere soorten paarden, en dat zijn niet altijd de allerliefste paarden.

Maar hoe dan ook snap ik wel wat je bedoelt.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Verplicht les

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:04

Ehhh manege paarden zijn juist wel vaak braaf onder het zadel... de meeste maneges willen geen ongelukken! En een manege paard is niet te vergelijken met een paard van een particulier.. die zijn vaak echt een stukkie heftiger..

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:07

Hoe komt je op 30 uur in 3/4 jaar tijd? Dan ga je uit van 10 uur les per jaar en ik geloof dat er 52 weken in een jaar zitten waarvan er minstens 30 bruikbare zijn. Da's dus 90-120 uur manegeles voor 3 tot 4 jaar rijden.

TS ik zou het gewoon bespreken met de eigenaar van het paard dat je je tekort gedaan voelt in deze les en van mening bent dat je meer kunt leren van zelfstandig rijden in de les ipv dom rondjes achter elkaar aan het hobbelen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:07

Lienek schreef:
Ehhh manege paarden zijn juist wel vaak braaf onder het zadel... de meeste maneges willen geen ongelukken! En een manege paard is niet te vergelijken met een paard van een particulier.. die zijn vaak echt een stukkie heftiger..

Mee eens.

De manege ruiters die een winstpunt waardige M proef kunnen rijden zijn echt op 1 hand te tellen. Ondanks dat ze naar eigen zeggen op M niveau rijden op hun manege. :o

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Verplicht les

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:12

Een manegepaard = een braaf paard anders zou ie niet blijven. Iemand die enkel manege ervaring heeft is een beginner IMO.
Kunnen ze je verplichten te lessen? Ja, hun paard hun voorwaarden. Niet akkoord dan zoek je een ander paard.
Wel zou ik dan vragen naar een leerzame les. Een privé les van een goede lesgever bv. Zodat je ook wat leert.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:13

cobiie schreef:
Lienek schreef:
Ehhh manege paarden zijn juist wel vaak braaf onder het zadel... de meeste maneges willen geen ongelukken! En een manege paard is niet te vergelijken met een paard van een particulier.. die zijn vaak echt een stukkie heftiger..

Mee eens.

De manege ruiters die een winstpunt waardige M proef kunnen rijden zijn echt op 1 hand te tellen. Ondanks dat ze naar eigen zeggen op M niveau rijden op hun manege. :o



Ik jureer zelf ook op een stal waar lesjes worden gegeven.. de winspunt waardige proeven zouden in een echte proef niet winst waardig zijn. Dat is en blijft gewoon niveau verschil en kunnen zij niks aan doen maar 3/4 jaar lessen zie ik zelf ook nog als een beginner. 3/4 jaar eigen pony en prive les dan kijk ik er al weer heel anders naar.

mellen95

Berichten: 735
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Klarenbeek(nabij apeldoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:15

Ik lees ook 3/4 als 3 kwart jaar en niet 3 tot 4 jaar.
Het is wat de eigenaar wil, en wil je iets anders dan moet je een ander verzorg paardje zoeken. Ik zou in gesprek gaan misschien wil ze gewoon in de lessen zien hoe je rijdt.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Verplicht les

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:34

Kan je niet in dezelfde les blijven, maar dan niet op een manegepony maar op jouw verzorgpony?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:48

Fennadev schreef:
Hoe komt je op 30 uur in 3/4 jaar tijd? Dan ga je uit van 10 uur les per jaar en ik geloof dat er 52 weken in een jaar zitten waarvan er minstens 30 bruikbare zijn. Da's dus 90-120 uur manegeles voor 3 tot 4 jaar rijden.

TS ik zou het gewoon bespreken met de eigenaar van het paard dat je je tekort gedaan voelt in deze les en van mening bent dat je meer kunt leren van zelfstandig rijden in de les ipv dom rondjes achter elkaar aan het hobbelen.


3/4 betekent driekwart..
3-4 betekent drie tot vier jaar..

ik lees dus driekwart jaar, niet drie tot vier jaar.

ook als je de OP leest, dan lijkt het op 3 kwart jaar les, niet 3-4 jaar..
immers met 3-4 jaar ben je in staat om voor jezelf je paard los te rijden en vast wat oefeningen te doen.. zelfs als de instructeur matig tot slecht les geeft en min of meer rijtjes rijden verwacht..

overigens kun je bij vergevorderden ook best wel een 'rijtje' tegenkomen.. ligt er maar net aan of er een centrale oefening is, en zo ja welke, en hoeveel ruimte er nodig is om het te oefenen.

als iemand gevorderd is en het gevoel heeft bij de beginners te zitten en niet pas driekwart jaar rijdt.. dan mag je er toch vanuit gaan dat diegene gewoon naar de instructeur toeloopt en aangeeft dat ze graag met bepaalde punten aan de slag wil, of daar extra aandacht aan geschonken kan worden en duidelijke vraag waarom er in 'rijtjes' gereden moet worden terwijl ieder paard op een andere manier losgereden moet worden. dan ga je in mijn ogen meer naar licht gevorderd toe ;), dan ben je echt zelfstandig aan het rijden.. Niet in een rijtje rijden en af en toe zelf een volte of gebroken lijn kunnen rijden, is niet gevorderd in mijn ogen ;).
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 23-10-16 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verplicht les

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:57

Je hebt dus nu een verzorgpony(van de manege) met vier anderen samen en jullie vijf moeten verplicht op les 1 x per week en daar moeten jullie ook voor betalen??

_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 15:15

elenaMM77 schreef:
Fennadev schreef:
Hoe komt je op 30 uur in 3/4 jaar tijd? Dan ga je uit van 10 uur les per jaar en ik geloof dat er 52 weken in een jaar zitten waarvan er minstens 30 bruikbare zijn. Da's dus 90-120 uur manegeles voor 3 tot 4 jaar rijden.

TS ik zou het gewoon bespreken met de eigenaar van het paard dat je je tekort gedaan voelt in deze les en van mening bent dat je meer kunt leren van zelfstandig rijden in de les ipv dom rondjes achter elkaar aan het hobbelen.


3/4 betekent driekwart..
3-4 betekent drie tot vier jaar..

ik lees dus driekwart jaar, niet drie tot vier jaar.

ook als je de OP leest, dan lijkt het op 3 kwart jaar les, niet 3-4 jaar..
immers met 3-4 jaar ben je in staat om voor jezelf je paard los te rijden en vast wat oefeningen te doen.. zelfs als de instructeur matig tot slecht les geeft en min of meer rijtjes rijden verwacht..

overigens kun je bij vergevorderden ook best wel een 'rijtje' tegenkomen.. ligt er maar net aan of er een centrale oefening is, en zo ja welke, en hoeveel ruimte er nodig is om het te oefenen.

als iemand gevorderd is en het gevoel heeft bij de beginners te zitten en niet pas driekwart jaar rijdt.. dan mag je er toch vanuit gaan dat diegene gewoon naar de instructeur toeloopt en aangeeft dat ze graag met bepaalde punten aan de slag wil, of daar extra aandacht aan geschonken kan worden en duidelijke vraag waarom er in 'rijtjes' gereden moet worden terwijl ieder paard op een andere manier losgereden moet worden. dan ga je in mijn ogen meer naar licht gevorderd toe ;), dan ben je echt zelfstandig aan het rijden.. Niet in een rijtje rijden en af en toe zelf een volte of gebroken lijn kunnen rijden, is niet gevorderd in mijn ogen ;).


Ik las het als 3 of 4 jaar, maar dan snap ik wel wat je bedoelt met beginner.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 15:38

bigone schreef:
Je hebt dus nu een verzorgpony(van de manege) met vier anderen samen en jullie vijf moeten verplicht op les 1 x per week en daar moeten jullie ook voor betalen??

Laat me raden; ook bij de eigenaar :+ ?

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Verplicht les

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 15:43

Dit topic gaat echt totaal van de rails...

Maar goed, ik zou met de eigenaresse van je verzorgpony overleggen of het mogelijk is lessen te volgen waarin je voor jezelf kan rijden in plaats van in een rijtje. Misschien heeft ze er een reden voor.