Hoeveel per maand vragen voor halve stal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoeveel zou jij betalen voor een halve stal als hieronder beschreven?

0-50 euro
14 (29%)
50-100 euro
25 (53%)
100-150 euro
5 (10%)
200-250 euro
3 (6%)
250-300 euro
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 47


nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Hoeveel per maand vragen voor halve stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 20:41

Hoi allemaal!

Ik ben van plan binnenkort een paardje in huis te halen (niet letterlijk, gelukkig) en zou daar dan ook een halve stal voor willen zoeken.
De ruiter zou zo veel mogen doen als mogelijk is op de manege waar het paard gestald zal komen te staan en dat is behoorlijk wat (grote springpiste, dressuurpiste, crossbaan, buitenritten etc.).
Ik dacht aan twee dagen in de week waarbij er met het paard gewerkt mag worden (longeren, rijden, stapmolen en weide bij weinig tijd of gewoon knuffelen en poetsen).
Ik ben van plan te kijken naar een springpaard met de goede basis dressuur of een jong paard dat ik dan verder kan trainen voor in de sport. De halve stal zal het paard ook mogen uitbrengen op wedstrijd enzo, dus er zitten veel mogelijkheden in.Ik ben ook niet van plan ben een 'lage' prijs te hanteren, omdat er zeer intensief met het paard gewerkt kan/moet worden.

Even voor de duidelijkheid: ik zoek nú nog géén halve stal. Ik wil dus ook geen aanbiedingen ;)
En om verwarring te voorkomen: een halve stal is een soort mix tussen bijrijder en lease.

Ik heb totaal geen idee welke prijs ik zou hanteren, daarom een kort overzicht van wat het mij zou kosten:

Stalling: 350 euro/maand
Kist+poetsplaats: 60 euro/maand
Dierenarts, ...: 40 euro/maand (plotselinge ziekten enzo uiteraard niet mee gerekend)

En dan uiteraard nog de eenmalige kosten plus onverwachte kosten.

Ik heb eens rondgevraagd bij vriendinnen en zij vragen allemaal tussen de 150 en 300 euro per maand, maar toen keek ik hier op bokt en zag ik bedragen van 30-40 euro per maand. Wat is realistisch en ook betaalbaar, zowel voor mij als voor mijn, nu nog fictieve, toekomstige halve stal?
Nu is mijn vraag voor jullie: hoeveel zouden jullie betalen voor een halve stal zoals diegene die hierboven beschreven staat? (De halve stal mag al mijn tuig, dekjes, dekens, getten, poetsgerief enz. mee gebruiken)

Of: tweede optie: halve stal betaalt hoefsmid, voer etc. en ik betaal stalling? Variaties hierop?

Bedankt voor het lezen!
Groetjes xxx
Laatst bijgewerkt door nutella_life op 17-10-16 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Hoeveel per maand vragen voor halve stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 20:44

@sleeper, een halve stal inderdaad een bijrijder. Ik zal het even wijzigen in mijn topic :)

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:47

Ik zou nooit zo'n groot bedrag betalen aan het paard van iemand anders, 2 X in de week, max 50 euro maar persoonlijk zou ik dan echt desperate moeten zijn... De hoefsmid vind ik veel redelijker dan bedragen van 100-150 euro

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:51

Als eerste: indien je financieel afhankelijk bent van een bijrijder, geen paard nemen. Want bijrijders kunnen ook ineens met de noorderzon vertrokken zijn.

Daarnaast is het bedrag dat je voor deze lease achtige constructie kan vragen van heel veel factoren afhankelijk.
Onder andere het opleidingsniveau van het paard, maar ook de faciliteiten van de stal kunnen een rol spelen. Een wedstrijdruiter of een recreatie ruiter zullen anderen dingen zoeken in een bijrijpaard en hebben daar beide een ander budget voor over.

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:53

Ik zou +/- €100 vragen. Je mag van alles met het paard en er is blijkbaar ook veel aanwezig op de stal. Als je er ook wedstrijden mee mag starten vind ik dat het zeker waard. Wedstrijdkosten zijn natuurlijk wel gewoon voor de bijrijder.

nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 21:02

@stoer, ik vond zelf bedragen als 150,200 euro ook onrealistisch, maar omdat toch wel wat mensen die ik ken zo'n bedrag betalen begon ik een beetje te twijfelen... Bedankt voor je reactie!

@miss_lizje, ik ben niet financieel afhankelijk van een halve stal maar zou gewoon liever het geld rijk zijn dan kwijt. Plus dat ik ook nog op school zit en het dus handig zou zijn met schoolwerk etc.
Omdat het best wel een dure stalling is met veel tirelantijntjes die ook weer extra geld kosten dacht ik aan een iets hogere prijsklasse, niet te vergeten dat er veel mogelijkheden en kansen aan verbonden zijn. Het opleidingsniveau van het paard weet ik nog niet aangezien ik er natuurlijk nog geen heb, en ik zoek naar een ruiter die van recreatie naar wedstrijden wilt overgaan. Bedankt voor je reactie!

@iEmmaaa, bedankt voor de reactie! Zelf denk ik ook dat 100 euro of evt iets minder een beetje realistischer zal zijn

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: Hoeveel per maand vragen voor halve stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:23

Ik ben zelf geen fanatieke wedstrijd ruiter hoor, als iemand die ambities heeft is het inderdaad al iets anders.. Maar hier word je bijna betaald om bij te rijden en te helpen ;-)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:25

100 euro is prima realistisch in dit geval! Het is geen fjord op een weidje.. :) Je komt, als je een flinke bijdrage vraagt, wel vooral uit bij mensen die geen wedstrijdniveau hebben.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoeveel per maand vragen voor halve stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:44

Ruiters met wedstrijdniveau kunnen vaak wel ergens terecht zonder stal kosten.

Ik vind bedragen boven de 100 euro voor 2 dagen niet meer reëel voor de meeste mensen. Alle kosten die je noemt bovenop het toch al hoge stal geld kun je niet op die manier terug verwachten.
Als je op die manier gelijkwaardig kosten wilt delen willen mensen daar vaak meer voor terug in zeggenschap. Meer gelijkwaardig in beslissingen en keuzes. Dan heb je namelijk meer grip op kosten, verzorging en de omstandigheden waarin je je hobby uitoefent. De meeste mensen die dat geld hebben kiezen liever voor een eigen paard onder iets minder luxeomstandigheden juist om die beslissingsvrijheid . Ik denk dat ongeacht op wat voor luxe stal je staat die 100 euro voor twee dagen wel een beetje de max is.

Vuono
Berichten: 57
Geregistreerd: 09-08-16

Re: Hoeveel per maand vragen voor halve stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:06

Voor 2 dagen vind ik tussen de 50-100 wel een goede prijs om te vragen met de faciliteiten die aanwezig etc zijn.
Ik ben het eigenlijk helemaal met Joyce B eens.

nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Hoeveel per maand vragen voor halve stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 21:37

Oké bedankt allemaal!

Flint09
Berichten: 407
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:57

ALS je geld zou willen vragen zou ik bekijken waar de bijrijder gebruik van maakt wat extra geld kost - als die poetsplaats 60 euro extra is kan je daar van tevoren een regeling voor maken, dat zou ik tenminste fair vinden . Een dure manege met "tierelantijntjes" zoek je trouwens zelf uit, daar heeft een bijrijder denk ik geen boodschap aan.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:09

Ik heb al meer dan 10 jaar eigen paarden en laatst eens teruggezocht en bijgehouden wat ik iedere maand ongeveer kwijt ben...

Stel ik ben op zoek naar een bijrijdpaard wat ik 2x per week mag rijden, doortrainen voor de sport, vrij ben om er mee op pad te gaan (les, wedstrijd, buitenrit), verder wordt alles geregeld (DA, TA, hoefsmid, osteo, zadelmaker) en het paard staat op een (volpension) stal met de faciliteiten om het hele jaar door te blijven trainen dan wil ik best 150/200 betalen en mijn eigen lessen/wedstrijden bekostigen. :+
Heerlijk. Dan "stopt" het gewoon bij 300/350 in de maand als je het een beetje bij elkaar optelt.
Met m'n eigen paarden is er geen glazen plafond :')

Aan de andere kant: wellicht vind ik een bezoekje van bijvoorbeeld de zadelmaker veel noodzakelijker dan de eigenaresse. En dan? Of wanneer ik vind dat de DA moet komen en de eigenaresse niet?
Dat is het grote struikelpunt.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 00:12

Het is al vaker voorbij gekomen. En ook ik vind voor maar 2 dagen in de week een max van 100 euro.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 00:44

Ik vind honderd euro nog best wel veel. Het is twee dagen in de week en op die dagen mag het paard wel als eigen beschouwd worden, maar dat vind ik zelf altijd zo magertjes klinken voor een of twee dagen in de week.
Voor mij valt het dan meer in de categorie 'bijrijden' en niet 'leasen'. Maar dat is misschien gevoelsmatig. Ik vraag me af waar de scheiding daadwerkelijk ligt?
Anyway, ik zou tussen de zestig en maximaal tachtig euro per maand vragen, gezien de mogelijkheden. Normaal gesproken vind ik een bedrag van vijftig euro voor twee dagen per week wel zat eigenlijk. :)

nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Hoeveel per maand vragen voor halve stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 10:51

@snorlex Wanneer mijn bijrijder vindt dat de DA gebeld moet worden, wordt de DA gebeld met evt overleg als het niet zo dringend is. Het is nog altijd mijn paard dus is de DA ook mijn verantwoordelijkheid qua kosten. Dit vind ik persoonlijk meer dan normaal, of ligt dat aan mij? Met de zadelpasser net het zelfde. Ik ga niet om de 5 botten een zadelpasser laten komen maar wanneer het nodig is, is het nodig, toch? Maar weer iets anders: Op de manege waar hij zou komen te staan moet je bijbetalen voor de stampmolen of het solarium. Wanneer mijn bijrijder/leaser, wat je het ook wilt noemen, geen tijd heeft om het paard te rijden en het in de stampmolen wilt zetten (wat natuurlijk het rijden niet vervangt), is dit toch zijn/haar eigen verantwoordelijkheid en zou het toch logisch zijn hem/haar de stampmolen zelf te laten betalen, net zoals het solarium? (Wanneer het solarium gebruikt moet worden door medische redenen, is dit weer een ander verhaal) Of zou het dan logischer zijn, moest het op mijn kosten gebeuren?

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:18

Het is op die dag de keuze van de bijrijder, dus eigen portemonnee lijkt mij.

Je zegt nu wel mee te gaan in het oordeel van de bijrijder maar ik zie het "verschil in mening" vaak als grootste probleem en ook de reden waarom ik een eigen paard nog steeds prefereer. Als ik iets wil of vind dan gebeurt het gewoon, ik hoef niet te overleggen. Ik zie zo vaak verschil in mening over wanneer de zadelmaker of wat dan ook te bellen. Als bijrijder ga ik dergelijke kosten niet op mij nemen, welk bedrag per maand ik ook betaal.

En juist die "discussie" is mij het bedrag van die 200,- niet waard. Terwijl ik het eigenlijk een normaal bedrag vind. Snap je :')

nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Hoeveel per maand vragen voor halve stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 11:23

@Snorlex, Ja ik snap het. Dat is ook de reden dat ik niet uitkijk naar een bijrijd-, lease, of whatever-paard. Bedankt voor je reactie, ik zal er zeker iets aan hebben!

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:34

Klein vraagje, je bijrijder mag twee keer per week komen. Ze mogen om op wedstrijd. Maar is dat dan een extra dag in het weekend of één van de twee dagen. Want dat is wel verschil, één dag trainen en een dag op wedstrijd. Ik zou nooit 100€ betalen als ik maar 1 dag kan trainen en de andere dag op wedstrijd wil.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Hoeveel per maand vragen voor halve stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:39

Scherp! Ik ben eigenlijk direct uitgegaan van 2 dagen trainen en daarnaast wedstrijden.

nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 11:39

@_Elke Daar had ik eigenlijk zelf nog niet over nagedacht dus bedankt voor de vraag! :P
1 dag trainen en de andere dag op wedstrijd is inderdaad onmenselijk. Aangezien ik waarschijnlijk ook zou deelnemen aan de wedstrijden, al dan niet in een ander klassement (dit enkel met minder zware wedstrijden, het paard moet het ook nog aankunnen natuurlijk), zou ik daar een 'gemeenschappelijke' dag van maken. Wanneer er nog extra getraind moet worden, zal ik met alle plezier een dag afstaan en helpen met oefenen, parcours opstellen, proeven voorlezen of wat dan ook. Hiervoor zou niet bijbetaald moeten worden, lijkt mij.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Hoeveel per maand vragen voor halve stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:54

ik denk dat je tegenwoordig blij mag zijn als je een ruiter vind die van toegevoegde waarde is voor je paard.

Vind jij een goede amazone die jouw paard nog wat kan leren/verder opleiden..dan vind ik eigenlijk dat ze je geen geld verschuldigd is (of een hele kleine bijdrage).

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:05

Regio is ook nogal van belang. In het noord NL vind je al moeilijk een betrouwbare bijrijder voor nop. Als je geld gaat vragen, al is het maar een tientje, vind je zeker niemand. Maar richting de grote steden zal datvast anders zijn. Al is mijn ervaring wel dat de echt goede en betrouwbare bijrijders vaak bekend zijn in het circuit en zelden hoeven te betalen voor paarden, sterker nog zij krijgen er soms zelfs voor betaald omdat ze het dier kunnen verbeteren. Het zijn regelmatig de beginners, vers van de manege, waar je zelf ook tijd in moet gaan steken die je binnenhaalt door er geld voor te vragen.

nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 12:42

Ik ga nu geen regio's noemen, maar ik woon in België (no hate :P haha). In mijn omgeving staan veel jongeren te springen om een paard dat ze mogen bijrijden. Ik hoef niet per sé een ruiter die mijn paard veel hogerop kan brengen (dit zou wel leuk zijn, maar het is totaal geen vereiste), ik kijk meer uit naar iemand die ik kansen kan geven (ik heb natuurlijk ook wel een limiet, ik ga niemand leren wat doorzitten is :P) Ik heb zelf heel lang op maneges gereden dus ik weet hoe het voelt om niet hogerop te kunnen, gewoon omdat het paard het niet aankan. Maar ja, ik zal wel zien. Als ik echt niemand vind verlaag ik mijn prijs natuurlijk he!

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Hoeveel per maand vragen voor halve stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:53

Ik betaalde 85€, dan mocht ik 3-4 keer per week rijden, doen wat ik wilde, spullen gebruiken. Faciliteiten waren alleen een verlichte buitenbak (en zadelkamer).


(Inmiddels heb ik de pony gekocht)