communicatie bijrijdster schiet te kort...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dona85

Berichten: 281
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Zeeland

communicatie bijrijdster schiet te kort...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 12:53

Ik ben zo slecht om mensen de waarheid te zeggen of kritiek te leveren...
Ik zit er wel een beetje mee..
Vorige jaar zomer heb ik mijn eerste verzorgster gezocht.
Heel veel reacties en er zijn er 2 geweest om te komen proefrijden en met de eerste had ik echt een klik, maar helaas kreeg ze een nieuwe baan en ging het niet door.
De 2e die kwam is gebleven, het klikt tussen ons niet zo, maar met mijn paardje wel dus nou ja ik zie ze zelf toch niet veel.
We hadden afgesproken dat ze op maandag/dinsdag en donderdag zou komen en dit deed ze ook prima.
Ze zou ook uitmesten en daar begon het al een beetje mee,
ze deed dit soms wel, maar vaker niet.

Ook had ik gevraagd of ze les wilde nemen bij mijn instructrice die aan huis komt. En ik heb zelfs voorgesteld om de 1e les voor haar te betalen, maar op het laatste moment belde ze af en ben ik er niet meer op teruggekomen omdat ik het dan gewoon niet meer durf te vragen...

Omdat ze komt op dagen dat ik aan het werk ben zie ik ze nooit dus het meeste contact dat we hebben is via mail of facebook.
Soms zet ze er wat foto's op van mijn paard dat ze gaat grondwerken met hem
vind ik ook prima.

Afgelopen maand was ik er toevallig op maandag omdat ze het laatste half jaar dus niets laat weten maar niet komt opdagen en mijn paard in de mest blijft staan...
Dus ik was aan het mesten en ze gaat doodleuk mijn paard halen en gaat hem longeren.
Ik dacht dan ga ik maar even de drollen uit de wei halen ook dan is dat ook maar gebeurd.
Zie ik dat ze hem op stal heeft gezet terwijl hij drijfnat is!

Ze was al weg dus geen gelegenheid om te praten gehad.
Nu is ze denk ik al een maand niet meer geweest.

Ik weet niet zo goed hoe ik nu tot haar door moet dringen als ik eerlijk ben. Als ik er via de mail dan naar vraag dan zgt ze dat ze het druk heeft met school, of last heeft van haar rug, haar arm, stage etc.etc.

eigenlijk wil ik het opzeggen, maar hoe doe ik dat netjes zeg maar?
En hoe vind ik weer zo snel een bijrijdster want ik ben wel blij dat er wat met hem gedaan wordt
(ik werk zelf 32/40u)

Ik hoop op tips!

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:57

Nieuwe bijrijdster kan lang duren inderdaad, maar denk dat je een betere kan vinden dan deze persoon. Zou gewoon zeggen dat ze niet met je paard om gaat zoals jullie hadden afgesproken en dat je al een paar keer hebt geprobeerd dat duidelijk te maken. Het is jou paard dus daar heeft ze niets over te zeggen.

Om een nieuwe te zoeken zou ik een advertentie plaatsen, of misschien via via?

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: communicatie bijrijdster schiet te kort...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:02

Het klinkt alsof je bijrijdster een stukje goed fatsoen mist, en of jij het allemaal maar laat gebeuren en niet duidelijk bent, haar hier niet in corrigeert waardoor zij ook niet zoveel rekening met je houdt omdat het voor haar misschien lijkt dat het je niet zo veel kan schelen hoe het gaat.

Ik snap wel heel goed wat je bedoelt, je wilt niet zeuren en zagen tegen iemand. Als je zo in elkaar zit dan moet je dus wel iemand treffen die van zichzelf al veel fatsoen heeft zodat je niet HOEFT te gaan zeuren :)

Je kunt denk ik het beste even een keer een goed gesprek met haar hebben, desnoods online.

Gewoon even eerlijk en open aan haar vragen wat haar plannen zijn voor de komende tijd.
En aan de hand van dat antwoord besluit jij of je met haar door wilt, of niet.

Zo niet dan zeg je dat gewoon, zo wel dan zal je duidelijke afspraken moeten maken.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:06

Zo te horen vang je al hele tijden zelf op voor haar als zij weer niet komt. Ik zou haar de deur wijzen en op zoek gaan naar een nieuwe, in de tussentijd doe je gewoon zelf je paard. Ik doe dat ook met een fulltime baan hoor, gewoon in de avonduren.

Gewoon afspreken met haar, zeggen dat ze zich niet aan de afspraken houdt, en dat het dus einde verhaal is.

Je zegt: ik ben wel blij dat er wat met hem gedaan wordt. Hoezo dan? Doe jij er ook niets mee dan?

Dona85

Berichten: 281
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 13:07

pmarena schreef:
Het klinkt alsof je bijrijdster een stukje goed fatsoen mist, en of jij het allemaal maar laat gebeuren en niet duidelijk bent, haar hier niet in corrigeert waardoor zij ook niet zoveel rekening met je houdt omdat het voor haar misschien lijkt dat het je niet zo veel kan schelen hoe het gaat.

Ik snap wel heel goed wat je bedoelt, je wilt niet zeuren en zagen tegen iemand. Als je zo in elkaar zit dan moet je dus wel iemand treffen die van zichzelf al veel fatsoen heeft zodat je niet HOEFT te gaan zeuren :)

Je kunt denk ik het beste even een keer een goed gesprek met haar hebben, desnoods online.

Gewoon even eerlijk en open aan haar vragen wat haar plannen zijn voor de komende tijd.
En aan de hand van dat antwoord besluit jij of je met haar door wilt, of niet.

Zo niet dan zeg je dat gewoon, zo wel dan zal je duidelijke afspraken moeten maken.


Juist inderdaad *\o/* Precies wat ik bedoel ik wil niet zeuren en ik ga er ook altijd maar vanuit dat iemand dat uit zichzelf oppakt.
Dat zij zelf ziet dat ik daar sta uit te mesten terwijl zij dat zou moeten willen doen omdat ze gratis met mijn paardje bezig mag zijn zoals we hadden afgesproken.
Ook al pakt ze maar een riek bij en doen we het even samen snap je? even inderdaad dat fatsoen
en ik laat dat inderdaad gewoon gebeuren want ik zeg er vervolgens niks van omdat ik niet wil zeuren...
:o

Ik zal eens een mailtje op stellen en kijken of we wat meer duidelijkheid kunnen scheppen

Dona85

Berichten: 281
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 13:08

PowerReiner schreef:
Zo te horen vang je al hele tijden zelf op voor haar als zij weer niet komt. Ik zou haar de deur wijzen en op zoek gaan naar een nieuwe, in de tussentijd doe je gewoon zelf je paard. Ik doe dat ook met een fulltime baan hoor, gewoon in de avonduren.

Gewoon afspreken met haar, zeggen dat ze zich niet aan de afspraken houdt, en dat het dus einde verhaal is.

Je zegt: ik ben wel blij dat er wat met hem gedaan wordt. Hoezo dan? Doe jij er ook niets mee dan?


Jawel ik doe er zeker wel wat mee, alleen wij hebben geen rijbakverlichting dus net als in deze periode dan kan ik alleen op woensdag/vrijdag en het weekend iets met hem doen als het nog licht is en
zij kon overdags dus dat was ideaal bedoel ik

Carmy81

Berichten: 740
Geregistreerd: 10-04-11
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:10

Blijkbaar kan je niet op haar rekenen / vertrouwen en dat lijkt me toch echt de basis. Het gaat hier wel om een levend dier wat gewoon in een vieze stal staat als zij niet op komt dagen. Vind dat echt een kwalijke zaak. Ik zou haar desnoods in een email duidelijk maken dat het zo niet verder kan. Ik weet zeker dat als je een advertentie plaats er zich vast een nieuwe verzorgster / bijrijdster meldt. Voor mij zou het in ieder geval met deze persoon over en uit zijn. En dat is echt niet zo vreemd hoor en daar hoef je je ook zeker niet rot om te voelen. Kop op er is vast iemand die wel op een verantwoorde manier kan helpen. Succes !!

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:11

Ow, das wel naar ja. Op wat voor stal sta je?
Misschien kun je overwegen te verhuizen naar een andere stal die wel die fasciliteiten heeft.

Anders kun je die 4 dagen zelf lekker met hem aan de gang, die 3 dagen dat ie niets doet is de wereld niet denk ik, dan ga je op die dagen alleen even mesten.
In die tijd kun je ook rustig op zoek naar een ander, via facebook, advertentie of gewoon via via.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:17

Wat vervelend zeg. Maar hier kan je niet van op aan.
Kan je op stal niet vragen of iemand wilt mesten op de dagen dat je niet kan? Dan kan je stoppen met je verzorgster en rustig aan op zoek naar iemand die er wel plezier in heeft en die wel zijn/haar best doet.

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: communicatie bijrijdster schiet te kort...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:24

He wat vervelend. Ik zou er persoonlijk gelijk mee kappen. Het gaat er niet om of het een slecht persoon is, of dat ze iets mist of wat dan ook. Ze komt de afspraken niet na en jij bent wat dat betreft iets te onzeker om dat nogmaals over te brengen op haar. Ga langzaam opzoek naar iemand waarmee je weer een goede klik hebt en desnoods maak je een klein contractje waarin staat dat de bijrijder eens in de zoveel tijd moet lessen, uitmesten en dergelijke.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:25

Dona85 schreef:
Juist inderdaad *\o/* Precies wat ik bedoel ik wil niet zeuren en ik ga er ook altijd maar vanuit dat iemand dat uit zichzelf oppakt.
Dat zij zelf ziet dat ik daar sta uit te mesten terwijl zij dat zou moeten willen doen omdat ze gratis met mijn paardje bezig mag zijn zoals we hadden afgesproken.
Ook al pakt ze maar een riek bij en doen we het even samen snap je? even inderdaad dat fatsoen
en ik laat dat inderdaad gewoon gebeuren want ik zeg er vervolgens niks van omdat ik niet wil zeuren...
:o

Ik zal eens een mailtje op stellen en kijken of we wat meer duidelijkheid kunnen scheppen


Snap ik helemaal :j

Ik hou er ook niet van om als een soort schooljuf iemand steeds te moeten sturen, of steeds te moeten vragen om hulp...zulke dingen moeten automatisch en vanzelfsprekend gaan vind ik :)

Iemand bij wie je moet vragen om zulke dingen, die is gewoon al niet geschikt, dat "past" gewoon niet.

Iedereen met een beetje goed fatsoen die zou er een rot gevoel bij krijgen om je paard te pakken terwijl jij de stront staat te ruimen.... dan doe je dat toch eerst even samen en dan kijk je weer verder.

Je stond verdorie nog in principe HAAR stront te ruimen die dag :P

Maar zegt ze dan ook geen hoi ofzo, of tenminste even een gezamenlijk strijdplan uitspreken van iets als "zal ik het paard dan even longeren" ?

Dona85

Berichten: 281
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 13:26

Een andere stal zoeken is niet echt een optie
Hij staat bij mijn ouders op stal ;)
Als ik een keer niet kan mest mijn vader wel meestal uit, maar hij wordt ook een dagje ouder en heeft last van zijn rug dus vandaar dat ik graag wilde dat mijn verzorgster dat deed.

Ik raak er ook steeds meer van overtuigd dat ik maar iemand anders moet zoeken, maar ik dacht dat ik misschien te veeleisend was, maar aan jullie reacties te zien is het toch niet zo vreemd dat de twijfel toeslaat bij me gelukkig

En inderdaad ik ben wat te onzeker daarin ;(

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:27

Dat doe je niet netjes, zij behandeld jou niet netjes en gedraagt zich ook niet netjes. Gewoon een sms 'na jou teleurstellende gedragingen en gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel heb ik besloten dat hierbij onze samenwerking stopt, je hoeft dan ook niet meer te komen.'

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:28

Uitmesten kan toch gewoon 's avonds, daar heb je toch geen bakverlichting bij nodig? Dan doet je paard tijdelijk iets minder, is ie eigenlijk al aan gewend als ik het zo hoor... Paard zal er niet slechter van worden hoor, in de tijd dat je een nieuwe bijrijdster zoekt. Pak je m daarna gewoon weer rustig op. Aan deze meid heb je gewoon hélemaal niets en je paard ook niet.

Dona85

Berichten: 281
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 13:29

pmarena schreef:
Snap ik helemaal :j

Ik hou er ook niet van om als een soort schooljuf iemand steeds te moeten sturen, of steeds te moeten vragen om hulp...zulke dingen moeten automatisch en vanzelfsprekend gaan vind ik :)

Iemand bij wie je moet vragen om zulke dingen, die is gewoon al niet geschikt, dat "past" gewoon niet.

Iedereen met een beetje goed fatsoen die zou er een rot gevoel bij krijgen om je paard te pakken terwijl jij de stront staat te ruimen.... dan doe je dat toch eerst even samen en dan kijk je weer verder.

Je stond verdorie nog in principe HAAR stront te ruimen die dag :P

Maar zegt ze dan ook geen hoi ofzo, of tenminste even een gezamenlijk strijdplan uitspreken van iets als "zal ik het paard dan even longeren" ?


Ja ze komt wel even gedag zeggen en vertellen hoe het de keren ervoor ging met rijden ofzo.
Maar dan pakt ze haar poetskist en gaat hem halen.
Uiteraard ga ik me dan sta ergeren maar ik kan het dan over mijn lippen krijgen om te zeggen 'ho eens even, zullen we even uitmesten samen'
Dan voel ik me zo bezwaard ofzo en ik ben toch ook eigenlijk geen klein kind meer (28)
maar ja dat is gewoon nog nooit mijn sterkste punt geweest..

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:30

Vind ik ook. Bij ons is er ook niets te doen in de bak als het donker is maar we gooien ze los en desnoods wandel ik een stuk.

ElanJV

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Angeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:30

Oh, je bent zeker niet veeleisend! Absoluut niet.
Wel is het handigste om haar op te bellen, zeggen dat je wat wil bespreken en afspreken op stal. Niet over de mail of telefoon.
Ik zou dit meisje geen kans meer geven, maar lekker een ander zoeken. Kost misschien tijd, maar straks ben je een stuk meer tevreden.
Wordt misschien even lastig voor je, maar vertel haar de waarheid en zeg dat je liever iemand anders voor je paard wil en dat ze d'r spullen kan pakken. Succes

Dona85

Berichten: 281
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 13:31

GamblersCup schreef:
Uitmesten kan toch gewoon 's avonds, daar heb je toch geen bakverlichting bij nodig? Dan doet je paard tijdelijk iets minder, is ie eigenlijk al aan gewend als ik het zo hoor... Paard zal er niet slechter van worden hoor, in de tijd dat je een nieuwe bijrijdster zoekt. Pak je m daarna gewoon weer rustig op. Aan deze meid heb je gewoon hélemaal niets en je paard ook niet.


Klopt ik mest nu ook 's avonds uit nu
alleen was dat natuurlijk met haar niet de afspraak, maar ik kan inderdaad beter hem zelf gewoon bijhouden zo en dan maar op zoek naar een ander en dan neem ik gewoon alle tijd tot ik zelf en mijn paard de klik heb met haar!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:32

Gewoon 1 keer een persoonlijk gesprek plannen en dan aangeven dat het wel de bedoeling is dat ze op de afgesproken dagen komt, je paard netjes verzorgd en elke keer de stal doet. Geen smoesjes 'druk met school/werk', 'last van de arm, been of grote teen'; als jij ziek bent moet je ook.
Vragen of ze dat over heeft voor je paard, zo niet; dan gewoon zeggen dat je dan liever op zoek gaat naar iemand die wel die verantwoordelijkheid aan kan.
Even goede vrienden, maar jouw paard is jouw ontstpanning en dan wil je geen gedoe met een bijrijder die zich niet of nauwelijks aan de afspraken houdt.
Wil ze nog een kans; leg dan een schriftje op stal waarin ze opschrijft wat ze gedaan heeft en hoe het ging. Dan kan je het altijd controleren of ze wel of niet geweest is.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:34

Dona85 schreef:
pmarena schreef:
Snap ik helemaal :j

Ik hou er ook niet van om als een soort schooljuf iemand steeds te moeten sturen, of steeds te moeten vragen om hulp...zulke dingen moeten automatisch en vanzelfsprekend gaan vind ik :)

Iemand bij wie je moet vragen om zulke dingen, die is gewoon al niet geschikt, dat "past" gewoon niet.

Iedereen met een beetje goed fatsoen die zou er een rot gevoel bij krijgen om je paard te pakken terwijl jij de stront staat te ruimen.... dan doe je dat toch eerst even samen en dan kijk je weer verder.

Je stond verdorie nog in principe HAAR stront te ruimen die dag :P

Maar zegt ze dan ook geen hoi ofzo, of tenminste even een gezamenlijk strijdplan uitspreken van iets als "zal ik het paard dan even longeren" ?


Ja ze komt wel even gedag zeggen en vertellen hoe het de keren ervoor ging met rijden ofzo.
Maar dan pakt ze haar poetskist en gaat hem halen.
Uiteraard ga ik me dan sta ergeren maar ik kan het dan over mijn lippen krijgen om te zeggen 'ho eens even, zullen we even uitmesten samen'
Dan voel ik me zo bezwaard ofzo en ik ben toch ook eigenlijk geen klein kind meer (28)
maar ja dat is gewoon nog nooit mijn sterkste punt geweest..


Dan kun je mooi op je bijrijdster oefenen denk ik zo, even wat ruggegraat ontwikkelen.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:38

Weet je wat het is...althans bij mij dan.

Je gaat dan zelf verder omdat die stront toch weg moet (iemand moet het doen...) en baalt ervan dat zij niet even het fatsoen heeft om te helpen. Dus dat geeft geen fijn gevoel.

Maar als je haar als een schooljuf er bij moet roepen om het eerst even samen te doen...dan geeft dat ook geen goed gevoel. Dus daarom laat je het dan maar.

Je kan dan nog proberen om het luchtig te brengen, een beetje enthousiast van: zullen we eerst even samen mest weghalen en dan *iets leuks* gaan doen?

Vaak is het geen rottigheid van zo iemand maar gewoon een gebrek aan inlevingsvermogen ofzo waardoor ze niet zelf aanbieden om even eerst het vervelende werk te doen, maar als je dan een actie-plan voorstelt dan vinden ze het vaak niet eens echt bezwaarlijk :P

Maargoed dat is verder niet echt van toepassing als je normaal gesproken niet samen op stal bent.

Wat Lante zegt zou je ook zeker serieus kunnen overwegen :j

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:35

Je hebt bijzonder veel geduld. Dat is positief maar heeft ook z'n nadelen. Je hoeft niet over jezelf heen te laten lopen. Wat ik zou doen is haar via sms of mail hoe jullie dat normaal doen zeggen dat het tijd is voor een gesprek en dat je wil dat dit binnen 1 week gebeurt en dat er anders niet meer gepraat hoeft te worden en het gewoon klaar is. De bijrijdster moet ook maar eens even tijd maken. Het hoeft allemaal niet van jouw kant te komen. Op die manier bied je haar nog een kans om er mee verder te gaan. Als ze dat niet kan/wil waar maken dan heb je dus helemaal niets aan zo iemand.

Maar ik zag ook dat het vanaf het begin eigenlijk niet zo klikt tussen jullie. Heel eerlijk denk ik dan dat je beter kunt laten varen en iemand anders zoeken of het gewoon zelf gaan doen.
Als het kan is het natuurlijk het fijnst voor beide als dit gewoon persoonlijk kan zodat er over gepraat kan worden hoe jij tegen dingen aankijkt en hoe dat voor voelt. Kan zij ook haar verhaal kwijt.

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:42

Ik vind ook zeker dat je het hier wel met haar over mag hebben. Sowieso duidelijk stellen wat jij van haar verwacht, en als zij niet aan jouw verwachtingen kan voldoen, mag ze vertrekken. Als je haar wel nog graag wil houden omdat ze dan wat met je paard doet, maar zij echt geen zin heeft om te komen uitmesten, kan je haar ook vragen een bijdrage te betalen. Ik vind het super dat jij je paard gratis hebt aangeboden, dat zie je echt niet veel meer, maar ik denk dat het leveren van een kleine bijdrage wel een positief effect zal hebben. Ze zal dan ook minder vaak een keer niet komen, omdat ze dan geld weggooit eigenlijk. Maar goed, dan zal jij alsnog ook naar stal moeten komen om te mesten dus je schiet er qua tijd niet super veel mee op, alleen heeft je paard dan wel wat te doen.

Ik zou in de tussentijd toch al wel zeker om je heen kijken naar een potentiële bijrijder!