Leeftijd verzorgen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Leeftijd verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 21:25

Hee,

Als jullie iemand nodig zijn voor het verzorgen van jullie paardje/pony En je krijgt reactie van een 12 jarig meisje zeg je dan van je bent te jong of wil je ze een kans gunnen. Ik wil namelijk voor mijn paardje een verzorger zoeken alleen weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken! Het is een braaf paardje hij is 12 jaar. Maar heeft wel echt zijn streken als hij niet aan zijn beweging toe komt. Hij moet ook flink bezig worden gehouden tijdens het rijden dus niet alleen een beetje van hand veranderen en voltes rijden maar ook wijken en galopswissel en dat soort dingen moeten gedaan worden.. Anders gaat hij vaak etteren en doet hij op een gegeven moment niks meer van wat je graag wil. Ik vind een meisje van 12 niet erg maar meestal is het zo dat die net van de manege komen of er nog rijden en denk niet dat die een paard om m niveau kunnen rijden. En vaak heb je dan ook nog het penny gedrag wat ze hebben met strikjes (roze) en al dat soort dingen en het vaak ook nog beter weten. Ik weet wel dat ik een leeftijdsgrens kan zetten bij de advertentie maar dan krijg je vaak meiden die met het werk zitten en soms ook niet zo fanatiek zijn. Tenminste is mijn ervaring. Maar ik wil wel graag dat er iemand komt die op den duur na eeen maandje ofzo zich zelf kan redden met het paard en niet continue hulp nodig heeft!

Kort samengevat is mijn vraag dus wat kan ik het beste kiezen een wat ouder meisje of een jonger meisje ik zou ook graag jullie ervaringen willen weten met verzorgsters, en de penny's of de drukke werkende meiden!

Barst maar los!

Groetjes, Carolien

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:49

Je kunt niet verwachten dat iedereen binnen 30 minuten reageert :')

Persoonlijk zou ik voor een ondeugend (moeilijk) paard een ouder iemand kiezen, iemand die veel ervaring heeft en veel geduld.
Ik heb zelf meegemaakt dat van die jonge ''penny's'' nogal van het crossen zijn, en dat is niet de manier om een paard te rijden.

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Re: Leeftijd verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 21:54

Ja, dat snap ik maar ik ben zo bang als ik een ouder iemand neem dat die dan andere dingen te doen heeft logisch natuurlijk maar ze neemt wel de verantwoordelijkheid van mijn paard deels op zich, en dan kan ik wel zeggen tegen die gene van ja jij hoeft hier niet meer te komen enzo.. maar dat is voor diegene niet leuk en voor mijn paard ook niet..

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:58

Inderdaad, een verzorger voor je paard vinden is best lastig maar ze zijn er wel! ik bijvoorbeeld :')

Maar ik denk dat je vooral hele duidelijke afspraken moet maken met diegene. Bijvoorbeeld dat je wilt dat zij bepaalde dagen komt en dan ook echt komt, tuurlijk zal ze misschien onverwachts een keer niet kunnen maar dan zou het wel netjes zijn dat ze even afbelt met een goede reden. Afspraken zijn afspraken, en als daar niet aan gehouden word heb je niet de goede voor je :)

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:05

Hallo,

Ik zou het echt niet aandurven, een meisje van 12 bij mijn paard. Sterker nog, bij mij moet een bijrijder de volwassen leeftijd hebben. Ik voel me verantwoordelijk voor de bijrijder én voor het paard. Ik zou nl niet willen dat 1 van de 2 wat zou overkomen. Tevens moet een bijrijder geheel zelfstandig met mijn paard aan de gang, ik wil er niet bij zijn, anders kan ik net zo goed zelf met mijn paard aan de slag gaan. En dat zie ik een jong meisje niet doen.
Verder vind ik het rijden door een bijrijder ook wel een zorg. De bijrijder moet minimaal zo "goed" rijden als ik, heb de ervaring dat mijn paard scheef gereden werd, en dan heb ik er eerder werk aan dan dat ik er profijt van heb. .
Eigenlijk komt het er op neer, dat ik geen bijrijder meer voor mijn paard durf te nemen. Ik kies ervoor om mijn paard soms maar een dagje extra vrij te geven. Ik vind de verantwoording gewoon te groot.

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 22:31

Gooya schreef:
Hallo,

Ik zou het echt niet aandurven, een meisje van 12 bij mijn paard. Sterker nog, bij mij moet een bijrijder de volwassen leeftijd hebben. Ik voel me verantwoordelijk voor de bijrijder én voor het paard. Ik zou nl niet willen dat 1 van de 2 wat zou overkomen. Tevens moet een bijrijder geheel zelfstandig met mijn paard aan de gang, ik wil er niet bij zijn, anders kan ik net zo goed zelf met mijn paard aan de slag gaan. En dat zie ik een jong meisje niet doen.
Verder vind ik het rijden door een bijrijder ook wel een zorg. De bijrijder moet minimaal zo "goed" rijden als ik, heb de ervaring dat mijn paard scheef gereden werd, en dan heb ik er eerder werk aan dan dat ik er profijt van heb. .
Eigenlijk komt het er op neer, dat ik geen bijrijder meer voor mijn paard durf te nemen. Ik kies ervoor om mijn paard soms maar een dagje extra vrij te geven. Ik vind de verantwoording gewoon te groot.



Ja, dat snap ik! Het gaat mij erom dat er iemand op mijn paard rijd die goed kan rijden maar ik ben er altijd wel bij want in die tijd doe ik mijn andere paard, zodat het voor mij 2 in 1 is zeg maar! Maar ik kan niet de hele tijd op haar letten, ook moet ze zelfstandig rijden.. Zijn er ook ervaringen met penny's?

RF_Pictures

Berichten: 1253
Geregistreerd: 27-03-10

Re: Leeftijd verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:30

Ik zou zelf ook niet iemand van 12 doen maar bijv iemand van 14,15 ik ben zelf 14 en nog steeds opzoek en ik zou niks stiekum doen ofso dus licht er maar net aan hoe iemand in elkaar steekt zo zie ik het ;)

FemkeRoosje

Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Vianen

Re: Leeftijd verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:46

Ik denk dat het erg licht aan wat voor persoon het is. Ik ben zelf 13 en ben niet penny, maar er zijn ook kinderen van 13 die alleen maar roze vlechtjes maken!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Leeftijd verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:55

Ligt maar net aan de pony of paard in kwestie. Ik heb een shet en dan kom je dus al snel bij de jongere kinderen uit. Dat maakt niet uit want ik wil er zelf toch altijd bijzijn, maar ik kijk dan wel hoe de ouders er mee omgaan. Nu heb ik echt geluk, de ouders van mijn bijrijdstertje steunen haar helemaal. Er gaat ook altijd een van de 2 mee en binnenkort gaan ze samen naar de ponyclub. Ouders zijn helemaal fanatiek en enthousiast.

Zelf was ik 8 toen ik mijn eerste verzorgpony had, de eigenaar ging altijd mee met zijn dochter en ik had toen al echt verantwoordelijkheidsgevoel. Netjes omgaan met het dier en spullen, beleefd tegen de eigenaar en zijn familie zijn en netjes afbellen als ik niet kon. Dat scheelt ook per persoon. Sommige jonge meiden zijn al erg zelfstandig en verantwoordelijk en sommige oudere meisjes zijn dat niet. Het is maar net wat de eigenaar zoekt.

Geeske_

Berichten: 1060
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:02

ik moest ook voor iemand een paard bijrijden, zij heeft niet naar mijn leeftijd gekeken.
maar hoe verantwoordelijk ik ben, en hoe goed ik met het paard op kan schieten.
we hebben 4x in de week dressuur matig gereden, en 1x in de week springen.
en dat was dus serieus!
dus ik vind niet dat je bij iedereen zo kunt oordelen.

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 23:51

FemkeRoosje schreef:
Ik denk dat het erg licht aan wat voor persoon het is. Ik ben zelf 13 en ben niet penny, maar er zijn ook kinderen van 13 die alleen maar roze vlechtjes maken!


Klopt, er was vroeger iemand bij mij op de manege die was 16 en maakte nog allemaal leuke vlechtjes met roze strikjes, en had een mooie roze poetskist met roze borstels gekregen voor haar 16e verjaardag.. :P Het ligt aan de persoon zelf

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 23:55

capopjekop schreef:
Ligt maar net aan de pony of paard in kwestie. Ik heb een shet en dan kom je dus al snel bij de jongere kinderen uit. Dat maakt niet uit want ik wil er zelf toch altijd bijzijn, maar ik kijk dan wel hoe de ouders er mee omgaan. Nu heb ik echt geluk, de ouders van mijn bijrijdstertje steunen haar helemaal. Er gaat ook altijd een van de 2 mee en binnenkort gaan ze samen naar de ponyclub. Ouders zijn helemaal fanatiek en enthousiast.

Zelf was ik 8 toen ik mijn eerste verzorgpony had, de eigenaar ging altijd mee met zijn dochter en ik had toen al echt verantwoordelijkheidsgevoel. Netjes omgaan met het dier en spullen, beleefd tegen de eigenaar en zijn familie zijn en netjes afbellen als ik niet kon. Dat scheelt ook per persoon. Sommige jonge meiden zijn al erg zelfstandig en verantwoordelijk en sommige oudere meisjes zijn dat niet. Het is maar net wat de eigenaar zoekt.


Idd! Ik geef je helemaal gelijk ik denk ook dat het er mee te maken heeft hoe het kind is opgevoed, zoals met dat afbellen enzo, dat moet een eerste keer toch bij de ouders weg komen. Ik denk dat ik gewoon even ga kijken hoe de persoon is die over een maandje ongeveer mijn paardje komt verzorgen, dus hoe ze met mijn spulletjes om gaat, hoe ze rijd en hoe verantwoordelijk ze is. Ik wil er de eerst periode wel zelf bij zijn maar op den duur moet ze alleen kunnen rijden als dat nodig is.

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 23:56

RobinxD schreef:
Ik zou zelf ook niet iemand van 12 doen maar bijv iemand van 14,15 ik ben zelf 14 en nog steeds opzoek en ik zou niks stiekum doen ofso dus licht er maar net aan hoe iemand in elkaar steekt zo zie ik het ;)


Ja, klopt maar er zijn ook genoeg van 14 die nog heel erg penny zijn of juist heel slordig of stiekem en ik wil graag dat ze ook netjes is, want als ze slordig is betekent dat ook dat ze slordig om gaat met de verzorging van mijn paard en dat wil ik niet. :D

Starshet
Berichten: 87
Geregistreerd: 18-08-10

Re: Leeftijd verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:28

Ik ben 12, en heb nu ook een verzorgpony.
Persoonlijk hou ik wel van pittige pony's om op te rijden, maar je hebt ook andere mensen die hier niet van houden. Het ligt helemaal aan het karakter van het kind. De ene is sneller volwassen dan de ander.

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 22:28

Starshet schreef:
Ik ben 12, en heb nu ook een verzorgpony.
Persoonlijk hou ik wel van pittige pony's om op te rijden, maar je hebt ook andere mensen die hier niet van houden. Het ligt helemaal aan het karakter van het kind. De ene is sneller volwassen dan de ander.


Ja, dat snap ik maar mij gaat het er ook om dat iemand van 12 niet genoeg verstand van paarden heeft, En ook niet de juiste verantwoordelijkheid op zich kan nemen..

xDeems

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:47

luff schreef:
Starshet schreef:
Ik ben 12, en heb nu ook een verzorgpony.
Persoonlijk hou ik wel van pittige pony's om op te rijden, maar je hebt ook andere mensen die hier niet van houden. Het ligt helemaal aan het karakter van het kind. De ene is sneller volwassen dan de ander.


Ja, dat snap ik maar mij gaat het er ook om dat iemand van 12 niet genoeg verstand van paarden heeft, En ook niet de juiste verantwoordelijkheid op zich kan nemen..


Dat ligt denk ik ook aan het karakter van de verzorger. Ik ben 13, maar weet wel op hoeveel volt het stroom moet, dat ik een hoevenkrabber mee moet nemen op buitenrit, enzo. Bedoel je dat soort verantwoordelijkheid?

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:46

Zal ik als 13 jarige -verzorgpony/paard zoekende- ook even reageren?

Het is heel erg afhankelijk van de verzorgster. Je zegt dat uw paard eigenwijs/ondeugend is.
Als ik mijzelf even globaal neem, heb ik in tegenstelling tot veel anderen, aardig wat ervaring. Ik rijd ruim 8 jaar, kan aardig wat dressuuroefeningetjes, sprongen maken maar ook heel veel naast het paard.

Een eigenwijs/ondeugend paard, zal voor mij niet heel veel extra moeite, bloed, zweet en tranen kosten (uitzonderingen daargelaten). Vaak zijn het de vooroordelen van de verzorg(st)er-zoekers.

De kans is erg groot, dat wanneer je een 12/13 jarige voor een kennismaking uitnodigt, je te maken krijgt met een niet zo'n geschikt persoon (lees: weinig kennis, verantwoordelijkheidsgevoel en grote kans op penny's). Ik begrijp zeker, dat dit vreselijk voor eigenaren is, en dat ze het bijltje er na de 2e bij neergooien. Alle respect voor jullie, daar niet van! Maar ik persoonlijk zou zo blij zijn, als er hier iemand is die mij überhaupt een keer zou willen ontmoeten/spreken om mij een kans te gunnen.

Als je in bijv. je advertentie/zoekcriteria wat ruimer wilt denken, en eerst iemand met interesse over de mail wat dingen vraagt, kun je vaak al afleiden wat voor soort persoon iemand is, en hoef je niet iemand face-to-face "af te wijzen".
Een 12 jarige is niet per direct minder goed dan een 18 jarige. Enkel is een 18 jarig persoon "meerderjarig" of "volwassen" en geeft dat de eigenaren vaak een veiliger gevoel.
Laatst bijgewerkt door Naborah op 19-09-10 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:48

Ligt aan de persoon.
Ik ken genoeg 18 jarigen die ik voor geen goud als bijrijdster zou willen. Ken er echter ook van 11 die er geweldig mee omgaan.

evvvaaa
Berichten: 83
Geregistreerd: 21-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:10

ja klopt helemaal, een vriendin van mij is ook 13 en heeft 4 verzorgpony's die ze helemaal alleen verzorgt, en er super goed mee omgaat! Terwijl het geen makkelijke paardjes zijn. 2 veulens en 2 moeders die ze alleen moet verzorgen, zei heeft ook een tijdje samen met een 18 jarige ze verzorgt en gereden alleen dat ging helemaal fout, want het 18jarige meisje kwam op hele andere tijden als was afgesproken enzo.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:16

luff schreef:
Starshet schreef:
Ik ben 12, en heb nu ook een verzorgpony.
Persoonlijk hou ik wel van pittige pony's om op te rijden, maar je hebt ook andere mensen die hier niet van houden. Het ligt helemaal aan het karakter van het kind. De ene is sneller volwassen dan de ander.


Ja, dat snap ik maar mij gaat het er ook om dat iemand van 12 niet genoeg verstand van paarden heeft, En ook niet de juiste verantwoordelijkheid op zich kan nemen..

Ik was met 12 al heel zelfstandig met paarden, omdat ik er tussen ben opgegroeid. Maar de verantwoordelijkheid is jouw ding. Je kunt veel verwachten op het gebied van inzicht, maar verantwoordelijk is en blijf jij. Je zegt, dat je er zelf steeds bij bent, maar ook gewoon zelf in die tijd aan het rijden bent. Nou, ik heb vroeger op die manier ook een buurmeisje opgeleidt. Gewoon door alles samen te doen en ook tijdens het rijden, als ik even stapte bijv. even wat aanwijzigingen geven. Leeftijd is belangrijk, als jij inderdaad wilt dat iemand zich helemaal zelfstandig redt. Dan moet je in mijn ogen sowieso al een volwassene nemen...

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Leeftijd verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:59

Omdat dit topic geopend is met een SA en de TS niet meer kan reageren, hier een slotje.