Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 06:21

Jeika schreef:
Even dit topic een schopje omhoog geven. Ik zit eraan te denken een bijrijder/verzorger te zoeken voor mijn (jonge) pony. Ik ben niet extreem kieskeurig, mijn eisen zijn dat de persoon vriendelijk rijdt en goed communiceert met mij. Een beetje stevig in de schoenen staan is wel een vereiste. Over een bijdrage vragen zit ik nog een beetje te tobben, als je beter rijdt dan ik en de pony verder opleidt hoef je uiteraard niks te betalen. :+ maar ja, ik vind het wel lastig om hem uit handen te geven. Jonge meiden durf ik niet aan, ik vind dat niet verantwoord. Merk wel dat het lastig is om iemand in de buurt te vinden die voldoet aan dat lijstje.


Als het al lastig is om iemand te vinden die voldoet, dan zou ik zeker geen bijdrage vragen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:00

Gini schreef:
Ja, heel sec gezien verwacht je dus een dienst. Je wilt dat je paard op bepaalde dagen gereden wordt, jij kan dan niet dus je wilt daarvoor iemand inhuren, op vaste dagen (sowieso 2, occasioneel meer).
Vervang paard door hond en rijden door wandelen en het is doodnormaal dat diegene die de dienst levert betaald wordt. Alleen is de paardenwereld hierin soms anders, dat dan weer wel :D Maar dit zijn mijn two cents, ik wacht samen met jou de overige reacties af. :)



Ik vind dat te zwart wit. Wil je een basis goede ruiter gewoon voor de beweging, dan kan er best een kleine bijdrage gevraagd worden. Wil je een ruiter die kan trainen, waar het paard echt beter van wordt, dan vraag je een dienst en kun je het beste iemand inhuren.

Wedstrijden zijn echt geen must.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:48

Nobel01 schreef:
Het is puur voor beweging, niet om te verbeteren, dat kunnen we zelf ook.
Het gaat dus om aandacht en beweging, en of ze geen wondjes heeft en zo.
In de toekomst is buiten rijden zelfs een optie.
Ze staat al inclusief, goede rijbak en overdekte longeer.


Wil je dat diegene les neemt?

Vraag dan het lesgeld als bijdrage. Bijvoorbeeld elke 2 weken privé les = 26*€30 per jaar delen door 12 is dan €65 per maand. Jij betaald dan de les aan de instructeur. Als ze niet gaat, dan hoef jij de instructeur niet te betalen, maar dat wordt niet in mindering gebracht van de bijdrage. Op die manier stimuleer je het les nemen en weet je zeker dat zowel het paard als jij er wat aan hebt.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:34

Gino, jij bent bijrijder en hebt geen eigen paard toch?
Bovendien heb ik het idee dat jij jezelf als goede ruiter ziet. Beoordeel je nu niet te veel alleen vanuit je eigen perspectief?

Afijn…

Ik heb over de jaren alles wel meegemaakt, Eigen sport paarden gehad. Ben gestopt met de paardensport en jaren daarna bijrijder geworden, nu weer twee eigen paarden.

Ik heb nu één super verzorgster/grondwerker/bijrijder, die liever vanaf de grond werkt en er heel af en toe voor de lol op stapt (maar echt basis ruiter is), die betaald natuurlijk niets.

Wat bijrijders betreft, ik heb vroeger een basis niveau bijrijder voor mijn sport ruin gehad, super leuke meid die gewoon heel betrouwbaar was, zij betaalde ook niets en nam op eigen initiatief regelmatig les bij mijn instructeur.
Ik heb aan de andere kant een bijrijder voor mijn huidige ruin wel betaald, omdat ik haar inhuurde om hem door te trainen op het punt waar ik zelf vastliep. Ik heb daartussen in over de jaren heen allerlei constructies gekend met wel of niet betalende bijrijders en ben zelf dus ook bijrijder geweest.

Ik denk dat veel bijrijders niet beseffen hoe veel kosten een eigenaar heeft. En ja die kosten hebben ze ook als ze geen bijrijder hebben, maar er zijn ook extra dingen. Ik deel ook echt mijn paard, mijn spullen en het tuig. Als een bijrijder iets niet past, dan zoek ik daar een oplossing voor (bijvoorbeeld, ik en mijn verzorgster zijn beiden erg lang, maar voor een kleinere bijrijder had ik een extra set beugels met korte riemen gekocht).
Willen ze op buitenrit, dan kom ik de eerste keren extra naar stal en fiets ik mee of gaan we met de trailer op pad. Idem voor les of wedstrijd op een andere locatie) De hoefsmid moet misschien extra komen vanwege slijtage van de hoeven of toch beslag nodig.

Mijn enige voorwaarde is tot nog toe geweest dat de bijrijder les neemt. Wat ik allemaal extra doe, heen en weer rij, koop of moet betalen (omdat ik een bijrijder heb) is ook mijn eigen keuze. Maar keer op keer merk ik dat de bijrijders vinden dat ze geen of minder les nodig hebben, geen zin hebben in les of de kosten voor de les te hoog vinden (€25 voor half uur tot 3 kwartier, met zelf inrijden en uitstappen).

Ik neem zelf ook gewoon les, meestal wekelijks, soms eens twee weken niet. Ik verwacht dat ook van een vaste bijrijder, waarbij ik in overleg met mijn/hun instructeur bepaal hoe vaak ze les nodig hebben.

Ik heb het idee dat de jongere generatie bijrijders het bijna ziet als dat wij eigenaren maar blij moeten zijn dat we hun als bijrijder hebben. Dat ze ons er een dienst mee doen in plaats van inzien dat het paard, de spullen en tijd van de eigenaar met hun gedeeld wordt.

Toen tot ruim 3 jaar terug zelf bijrijder was betaalde ik bijna alles, nam regelmatig les, kocht mijn spullen, het benodigde tuig, betaalde de zadelmaker, vaak ook nog de hoefsmid enz. Ik zag het al een groot voorrecht, de eigenaar deelde haar paard, haar faciliteiten en verzorgde de stal, ik deed de rest.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 16:04

Kendra schreef:
Ik ben ook voor gesloten beurzen!
Maar ik kan me goed voorstellen dat dat in een regio waar de stalling 550/maand is, anders ligt.

Wij hebben alles thuis en dan vind ik het sowieso niet aan de orde.
Ik heb wel eens een bijrijder gehad die graag eigen lessen en de smid wou betalen omdat het voor haar scheef ging voelen. En andersom een goede amazone die ik ging betalen omdat ik zo ontzettend blij met haar was. Zo moet je dat een beetje doen denk ik.


Helemaal mee eens! Nou ja, bijna dan…
Vind jij het ook prima als een bijrijder (van minder niveau dan het paard) geen les neemt, of betaal/geef jij die les dan?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 21:14

Gini schreef:
Daphara schreef:
Gino, jij bent bijrijder en hebt geen eigen paard toch?
Bovendien heb ik het idee dat jij jezelf als goede ruiter ziet. Beoordeel je nu niet te veel alleen vanuit je eigen perspectief?


Incorrect, ik ben wel degelijk paardeneigenaar.
Tja, wat is een goede ruiter? Heel subjectief natuurlijk. Bijrijders liggen op dat gebied ook vaak onder een vergrootglas. Het moment dat een bijrijder al valt wanneer het paard een gemakkelijk uit te zitten beweging maakt, staat men waarschijnlijk al met de ogen rollend langs de kant. Dat de paardeneigenaar in kwestie ook vast wel al eens op een 'dom' moment van een paard gevallen is, vergeet men dan even.
Wat niet wegneemt dat er effectief slechte ruiters zijn. Daar moet je dan niet mee in zee gaan. Maar dat heeft dan weer niets te maken met al dan niet betalen.

Uiteraard beoordeelt iedereen deze kwestie vanuit eigen perspectief, niemand heeft de almachtige waarheid. Is toch ook niet erg dat er verschillende meningen zijn? Jij wil eerder een betalende bijrijder, ik ben eerder voor een gesloten beurs omdat het vaak om een win-win situatie gaat. Niets mis mee.


Ik wil geen betalende bijrijder, ik wil een bijrijder die ook zelf wil investeren om een betere combinatie te worden met mijn paard(en) d.m.v. bijvoorbeeld; les, tijd, gedulden en verantwoordelijkheid. Als mijn bijrijder dat wil investeren, dan deel ik met liefde mijn paard(en) op alle gebieden en bijna alles kan, wedstrijden, buitenritten, op vakantie met de paarden enz. De enige “bijdrage” die ik vraag is dat er regelmatig (afhankelijk van het niveau) les genomen wordt.

Ik heb al één verzorgster/grondwerker/bijrijder en wij gaan komende maand samen met mijn beide paarden een extra lang weekend op vakantie naar het Drents-Friese wold.
Zij rijdt af en toe eens en heeft 2x rijles genomen sinds januari, maar eigenlijk is ze niet zo van het rijden en doet ze liever grondwerk met mijn beide paarden. Ze neemt dan ook af en toe op eigen initiatief grondwerkles of een cursus dag en heeft onlangs speciaal haar BE-rijbewijs gehaald, zodat ze zelfstandig met de paarden ergens naar toe kan.

Zij betaald mij natuurlijk niets en ik ben super blij met haar. Ze heeft één vaste dag per week en komt vaker als ze zin en tijd heeft, maar komt soms ook een week of twee niet als ze druk is met haar werk of privé en laat dat altijd even weten. Als ik hulp nodig heb met de paarden, bijvoorbeeld met een dierenarts afspraak of zoiets, dan maakt ze haar rooster daarvoor vrij. Dus dit is er echt eentje waar ik gewoon zuinig op mag zijn.

Toch lukt het niet om een vaste bijrijder (ruiter) te vinden. Genoeg manege niveau of te jonge/onervaren meiden die reageren, maar niets waarmee ik mijn ruim 800 kg hittepetit van een Shire ruin mee kan vertrouwen. Heb ik eindelijk een goede match gevonden, dan kost het voor hun toch te veel tijd en moeite enz.

Laatst een meid van 23 jaar langs gehad met 13 jaar manege ervaring, ik had zelf mijn ruin al flink ingereden tegen de tijd dat ze op stal kwam en heb haar daarna laten rijden. Dat ging netjes genoeg dat ik er vertrouwen in had dat ze met wat privé les snel vooruit zou kunnen gaan. Alles op stal laten zien, nog een tijd staan kletsen, afgesproken dat ze voorlopig eerst komt als ik er ook ben, zodat ik kan begeleiden en ze mijn paard beter kan leren kennen. Als we er beiden dan vertrouwen in zouden hebben, dan zou ze zelfstandig verder kunnen en dan pas 1x per week op les moeten. Ze wilde ook graag bij haar manege blijven rijden en het er zelfs nog over gehad dat we (als het goed zou gaan) in de toekomst konden kijken of ze af en toe op mijn paard mee kon rijden in de manege les.
Ik en mijn andere verzorgster zouden haar kunnen helpen met het leren van grondwerk/vrijheidsdressuur want dat kende ze nog niet, maar ze zei daar ook echt interesse in te hebben.

Dus afgesproken voor afgelopen dinsdagmiddag, ik stuur haar later nog de foto’s door die ik gemaakt had toen ze aan het rijden was. En ik hoor gewoon niets meer, ze is dinsdag ook niet komen opdagen.

-O-

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:13

Ik heb echt een bijrijder nodig, anders zou ik het ook gewoon zelf doen met mijn verzorger/grondwerker. Maar ik ben 6 maand terug aan mijn heup geopereerd na een zware blessure en red het rijden nog niet 5 dagen per week op 2 paarden. Nou is mijn merrie nog maar 4 jaar en net goed zadelmak en heel basis stap/draf/galop ingereden, dus die mist niets als ze nog niet regelmatig gereden wordt. We doen vooral veel lange teugel werk met haar en ze werd even weer 1 of 2x per week gereden. Nu staat ze weer in een grote kudde op een natuurgebied van honderd hectare om alles te verwerken. We vissen haar er straks wel weer tussendoor 5 dagen uit voor onze mini vakantie, maar ze mag er tot half november blijven lopen. Op het natuurgebied leggen ze echt kilometers op een dag af over verschillende ondergronden, ze komt er altijd gespierder van terug, dus ook hele fijne “training” voor haar lijf.

Mijn 8 jarige ruin heeft het echt wel nodig om 4-5 x per week actief gereden te worden. Ik red zelf 2-3x per week basis te trainen, maar met mijn heup loop ik vooral vast in de draf training, zowel licht rijden als doorzitten hou ik niet langer dan 2-3 minuten achter elkaar vol. Ik werk dus vooral in stap en galop met hem. Maar ik merk ook dat hij in de draf wat sterk wordt, omdat ik die onvoldoende kan trainen. Als ik les heb stapt mijn instructeur gewoon op wanneer ik niet verder kan. En ik train nu gewoon vooral op de overgangen rijden. Laatst was mijn oude bijrijder een dagje mee en dan is het ook heerlijk om haar weer op te zien stappen en hem gewoon lange tijd in de draf te zien lopen onder het zadel, de dag daarna merk ik echt alweer verschil, wat het ook voor mij (mijn heup) makkelijker maakt.

Een bijrijder voor 2-3 dagen erbij zou echt heel fijn zijn, zeker als mijn merrie straks ook weer naar stal komt. 2 paarden met z’n drieën doen zou gewoon ideaal zijn.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:37

DuoPenotti schreef:
daphara dat is ook echt naar.
Heb ik nog altijd geluk gehad met mensen die een half uur van te voren af appen (en ik speciaal de bak gesproeide enz)

Maar die grondwerk persoon klinkt wel echt heel top!!! Ik meende altijd dat die nooit gevonden konden worden omdat iedereen alleen maar wil rijden.


Ja ik ben echt zo blij met haar! Ik grondwerk zelf ook graag en toen zij reageerde begin dit jaar op mijn advertentie dat ze niet bijrijder wilde worden, maar juist paarden zocht voor grondwerk, was ik eerst wat afwachtend. Al snel bleek dat ze dezelfde “visie” heeft als ik met grondwerk, niet één manier of methode, maar van elke methode wat mee pakken wat werkt voor jou en het paard. Warwick Schiller, Parelli, TRT, vrijheidsdressuur, Rien van de Schaft enz. We klikte gelijk en delen veel van wat we kennen en weten met elkaar. Zo mooi om een band op de grond te zien ontstaan en dat ze dat ook doorzet als ze er wel af en toe eens op klimt. Ze is echt geen super ruiter, heel basis (als het om techniek gaat, voorwaarts neerwaarts zie je niet onder het zadel terug), maar omdat ze zo’n sterke band op de grond heeft met mijn ruin, kan ze er ook onder het zadel alles mee en zonder problemen opstappen en wegrijden, wat voor een bui hij ook heeft.

Ze heeft ook haar menbewijs en ment nog af en toe met haar oude verzorg pony aan de andere kant van het land, maar mag/gaat ook mijn paarden trainen voor het mennen, hoewel mijn ruin daar wat minder geschikt voor lijkt te zijn. Vanaf de grond trainen gaat het super, maar we zijn nog lange niet op het punt dat we een wagen achter hem durven te spannen. Mijn jonge merrie daarin tegen lijkt echt het goede karakter te hebben om in de toekomst ook aangespannen mee te kunnen rijden.

Dus een paardenvakantie met z’n tweetjes en beide paarden gaat (waarschijnlijk) echt leuk worden en is een leuke traktatie voor al haar hulp en inzet.
We nemen de fietsen ook mee, omdat we niet 5 dagen achter elkaar op mijn jonge merrie willen zitten.

Ik ben echt heel blij met haar.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 20:36

Dreamboy schreef:
Zowaar twee reacties gekregen die goed klinken. Alle twee uitgenodigd om kennis te maken. Hopelijk zit de juiste erbij.


Succes!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:29

Ik vind sommige reacties hier wel hard, want ik denk inderdaad dat Sheran het allemaal niet verkeerd bedoeld heeft. Als een eigenaar alleen communiceert over wat een paard mankeert en geen afspraken maakt over wat nog wel kan, tja dan ligt het echt bij de eigenaar. Er zomaar vanuit gaan dat een bijrijder zich (zonder communicatie) aanpast aan jou en de beperkingen van het paard, tja dat gaat natuurlijk mis.

Sheran is nou ook niet bepaald een manege niveau bijrijder, zij kan wel echt helpen een paard beter te krijgen en daar zou menig eigenaar, waaronder ik (wanneer verhuis je ook alweer terug naar Deventer?) zich in de handen voor knijpen.

Goede communicatie moet van 2 kanten komen en als eigenaar mag je ook best wel je best doen als je een goede bijrijder hebt gevonden. En of de bijrijder nou betaald of niet, als eigenaar kun je ook je verwachtingen communiceren.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 01:53

Poekkie schreef:
Op Sheran idd.


Zit je nu niet een beetje te veel “in te hakken” op Sheran?
Zij is niet de bijrijder die bij jou niets meer van zich liet horen, misschien moet je eens met dat meisje het goed uit praten, want ik krijg inmiddels het idee dat je het behoorlijk op Sheran projecteert.

Sheran probeert gewoon de mogelijke kant/gedachte van een bijrijder te belichten, net als dat jij de kant van de eigenaar probeerde te belichten. Dat maakt niet dat jij automatisch gelijk hebt en zij fout zit.

Ze is geen dom kind en hoeft echt niet elke keer op zo’n belerend toontje te worden toegesproken, ze is een vrouw die de 30 al gepasseerd is, met de nodige ervaring zowel zelf als eigenaar als met verschillende bijrijpaarden.
Je kunt het misschien niet naar bedoelen, maar inmiddels vind ik het wel vervelend overkomen. Lees je eigen berichten nog eens na vanaf 2 september, je doet zelf continu precies wat je zegt dat Sheran niet mag doen, namelijk invullen.

Ik vind haar reacties hier in het topic telkens netjes blijven, ook richting jou als er weer eens gemeld is wat ze volgens jou allemaal fout doet. Misschien is het een idee om gewoon op je handen te gaan zitten, in plaats van haar de les blijven lezen?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 13:41

Poekkie schreef:
Daphara schreef:

Zit je nu niet een beetje te veel “in te hakken” op Sheran?
Zij is niet de bijrijder die bij jou niets meer van zich liet horen, misschien moet je eens met dat meisje het goed uit praten, want ik krijg inmiddels het idee dat je het behoorlijk op Sheran projecteert.

Sheran probeert gewoon de mogelijke kant/gedachte van een bijrijder te belichten, net als dat jij de kant van de eigenaar probeerde te belichten. Dat maakt niet dat jij automatisch gelijk hebt en zij fout zit.

Ze is geen dom kind en hoeft echt niet elke keer op zo’n belerend toontje te worden toegesproken, ze is een vrouw die de 30 al gepasseerd is, met de nodige ervaring zowel zelf als eigenaar als met verschillende bijrijpaarden.
Je kunt het misschien niet naar bedoelen, maar inmiddels vind ik het wel vervelend overkomen. Lees je eigen berichten nog eens na vanaf 2 september, je doet zelf continu precies wat je zegt dat Sheran niet mag doen, namelijk invullen.

Ik vind haar reacties hier in het topic telkens netjes blijven, ook richting jou als er weer eens gemeld is wat ze volgens jou allemaal fout doet. Misschien is het een idee om gewoon op je handen te gaan zitten, in plaats van haar de les blijven lezen?


Ga je lekker?


Ja hoor, ik ga prima.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 16:14

Dreamboy schreef:
Dames, geen ruzie maken :D
Daphara, heel mooi dat je het steeds voor Sheran opneemt maar zoals je zelf schrijft, het is een volwassen vrouw dus het lijkt mij dat ze zelf heel goed aan kan geven als onze reacties te heftig zijn of te ver gaan. Je bent haar moeder niet toch? Ze vraagt om inzichten van zowel bijrijdster als paardeneigenaren en die krijgt ze. Dat dat niet de reacties zijn die jij graag ziet of hoe jij het zou doen, kan natuurlijk. Zelf reageert ze daar heel netjes op en volgens mij zijn de reacties ook gewoon netjes, kritisch misschien maar er wordt zeker niet op haar in gehakt.


Ik ken Sheran verder niet, anders dan wat ik weet van haar vele bijdragen in dit topic, dus probeer ook niet haar moeder te zijn of een kant te kiezen.
Ik vind gewoon dat er niet netjes naar haar gereageerd is in een situatie waarin zij verdrietig is, waarbij zij zichzelf al behoorlijk kwetsbaar opgesteld had en er open in stond om de oorzaak bij haarzelf te zoeken i.p.v. wijzen naar de ander, zoals je vaak ziet wanneer er onenigheid is tussen eigenaar en bijrijder.
Hoe zij omgaat met de situatie is iets wat i.m.o. een compliment verdient, in plaats van een reprimande er overheen.

Opmerkingen als:

Poekkie schreef:
Goh, niets meer vragen of laten weten is altijd heel erg fout in dat soort situaties.

Poekkie schreef:
Leg zeker geen fouten of verwachtingen bij haar, want dat gaat heel erg slecht opgevat worden.

Poekkie schreef:
Neem zelf een pro-actieve houding aan ipv mensen achter je te laten lopen. Zo moeilijk is dat toch niet?

Poekkie schreef:
Laat het een wijze les zijn

Poekkie schreef:
ik merk dat je erg snel heel specifieke dingen invult voor mensen die kant nog wal raken.


Dat komt op mij niet bepaald vriendelijk over, waarbij Poekkie in haar reacties meerdere malen ook de kant van de eigenaar invult, maar Sheran vervolgens niet bepaald vriendelijk aanspreekt op het belichten van een mogelijke kant van de bijrijder bij een ander verhaal, terwijl Sheran daar i.m.o. een valide punt maakt.

En ja, als je mensen op die manier meent te moeten aanspreken, vind ik dat je er ook tegen moet kunnen als iemand jou daarop aanspreekt.
Maar goed, het is geen bokt ruzie waard en ik wil zeker niet namens Sheran spreken.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 04-09-21 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 17:19

Nogmaals ik wil geen ruzie beginnen, ik heb helemaal geen probleem met Poekkie of hoe ze normaal reageert in dit of in andere topics. Als ik dit topic er op terug lees zijn Poekkie en ik het juist vaak met elkaar eens.
Naar mijn mening leek de situatie tussen Sheran en de eigenaar van haar bijrijpaard veel op de situatie die Poekkie met haar bijrijder heeft meegemaakt en werd er misschien iets te veel geprojecteerd van die situatie op Sheran.


Fijn Sheran dat dit topic voor jou zorgt om het een beetje een plekje te geven. Ik hoop dat je snel weer een leuk bijrijpaard (en eigenaar) vind waarmee het echt goed klikt.
Mocht je wel weer eens in het oosten zijn, je bent van harte welkom om eens op één van mijn twee donders te komen rijden, dan gaan we gezellig samen met beide paarden de bossen rond Diepenveen in.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 20:21

Dat zijn echt dingen die je van tevoren moet bespreken of gaandeweg duidelijk moet maken als eigenaar. Ik ben er zelf de eerste weken zoveel mogelijk bij om duidelijk te maken wat mijn routine is en wat ik verwacht van mijn bijrijder.

Zo maak ik al het tuig meteen na gebruik schoon met speciale leder-doekjes en wil ik ook dat mijn bijrijder dat doet, dat is niet iets dat standaard is, dus de eerste keren doen we het samen. Ik heb er echt een hekel aan als ik mijn tuig uit de kast pak en er zit opgedroogd zweet aan de singel en hoofdstel, stof/zand op het zadel of aangekoekt slijm/gras aan het bit. Ik merk dat zelfs het schoonmaken van het bit niet voor elke ruiter standaard is na het rijden.

Mijn dekjes hangen in bovenin mijn zadelkast en ik ben zo neuroot dat alles in mijn kast een vaste plek heeft en een standaard manier om de dekjes en oornetjes terug te hangen. Hoewel ik best snap dat niet iedereen zo neurotisch is als ik, vind ik het fijn als het in ieder geval ongeveer klopt hoe alles weer de kast in gaat, zoals niet een gebruikt/nat dekje onder het zadel laten of op het zadel leggen, maar terughangen over de houder. Het hoofdstel met de keelriem ombinden, zodat de riempjes en teugels niet los hangen. Zeepjes op volgorde van grootte terug in de houder plaatsen. Singel aan de haak en niet over het zadel enz.

Ook hooinetten vullen en hoe die op te hangen is af en toe een uitdaging voor mensen die dat niet gewend zijn, ik merk dat men het fijn vind als we het samen doen.

Bij mij zijn de enige klusjes dus het tuig verzorgen na het rijden, hooinetten bijvullen en alles netjes achterlaten, inclusief even vegen als dat nodig is. Al met al nog geen 10 minuten extra werk.

Door het een paar keer samen te doen is het duidelijk hoe en wat en wordt het ook voor de bijrijder gewoonte om het zo te doen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 22:39

LIJM schreef:
Even een vraag vanuit de bijrijderskant. Ik heb gereageerd op een advertentie en we hebben numbers uitgewisseld, een beetje geappt. Nu hoor ik na mijn laatste appje al eventjes niets meer.
Na hoeveel tijd zou ik nog een bericht kunnen sturen of hij al meer weet? Ik wil niet als irritant overkomen. :')


Gewoon zeggen dat je enthousiast bent over de mogelijkheid tot bijrijden en of hij er open voor staat om binnenkort kennis te maken.

Als je aangeeft dat je enthousiast bent, zal het niet snel als irritant overkomen en ook niet als onzeker.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 23:15

Doorgaans is een stal mesten iets meer dan 10 minuten werk, ik was altijd een half uur bezig met het mesten van 2 stallen en dat was zonder het halen/bijvullen van water en het hooi bijvullen.

Dus ik snap wel wat Poekkie zegt, want echt uitmesten is doorgaans niet in 10 minuten klaar.

Maar misschien bedoel jij gewoon alleen ballen wippen uit de stal en dat is inderdaad maar enkele minuten werk.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 21:24

Ik als eigenaar zou het handiger vinden als Horsify een app zou zijn. De mail komt vaak tussen reclame te staan en miste ik ook vaak genoeg.
Het zou ook handiger zijn ruiters pas in aanmerking zouden komen als er voldoende informatie op hun profiel ingevuld zou zijn. Ik vond het super irritant dat ik berichten kreeg van mensen met een leeg profiel, vaak ook nog eens mensen die niet bleken te voldoen aan wat ik zocht.

Ik als eigenaar kon niet zoeken naar ruiters in de regio, dus alleen de ruiters kunnen zoeken naar een paard, maar eigenaren niet naar bijrijders.
Mijn paard viel bij ras onder “overig” terwijl ik juist een erg gaaf ras heb, maar die bij velen in de selectie niet naar voren komt.

Dus nee, vond het geen groot voordeel

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:27

Fly_high schreef:
Ik vraag me af hoeveel matches er dan zouden zijn, als ik zo de advertenties mag geloven zoekt je gemiddelde paardeigenaar een volwassene iemand die minstens M/Z dressuur rijdt en tegelijkertijd minder dan 70 kilo weegt terwijl de gemiddelde zoekende een niet al te handig manegemeisje van 14 is :P


Ik wil 18+, tenminste L niveau en het liefst wel wedstrijd ervaring (onder andere ivm het kunnen verwerken van spanning).
Max gewicht afhankelijk van de lengte, maar dames niet groter dan broekmaat 44-46 ivm het passen in het zadel. Max gewicht 100 kg voor een lang persoon (man). Dus ik zat wat betreft gewicht niet aan een laag maximum.

Ik heb Shires, dus dat maakt het wat makkelijker.

Afbeelding

Paarden staan op vol pension, binnenbak 20x40, buitenbak 20x60 goede uitrijmogelijkheden en buitenritten in overleg toegestaan als in de bak blijkt dat het vertrouwd is (moet wel een drukke weg over). Geen bijdrage, alleen les verplichting, voor een goede ruiter zou dat eens per 2 weken zijn. Instructeur in de eerste instantie de mijne, eigen instructeur kan na een tijdje, maar die wil ik wel eerst zelf uitproberen.
Wedstrijden enz. Allemaal mogelijk, maar niet verplicht.

Wat ik kreeg waren voornamelijk manege ruiters en jonge meiden of dames die al 5+ jaar niet meer gereden hadden en ook daarvoor geen wedstrijd ervaring hadden.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:08

mars_mellow schreef:
Ik denk dat veel bijrijders te veel willen, maar dat ook veel eigenaren te veel vragen. ik ben op dit moment niet op zoek of zo, maar als het aangeboden was had ik zeker een paardje willen bijrijden! Ik ben zelf heel angstig, en zo zijn meerdere ruiters dat ook. Merk wel dat er steeds minder 'gewoon brave' paarden zijn, die goed te vertrouwen zijn. denk dat dat wel een ding is waar veel eigenaren, maar ook bijrijders moeite mee hebben.


mars_mellow schreef:
Oehlala schreef:
nou dat weet ik niet. Ik heb een doodbraaf paard wat veranderd in een monster als daar een heel angstig iemand op gaat rijden. been there done that. En dat is hetzelfde paard waar ook mensen op zitten die niet kunnen rijden, maar wel mee op stapbuitenrit gaan, die geen angst hebben. Angst doet echt heel veel.

Als je echt angstig bent, moet je eerst maar weer veel vlieguren maken op een manegepaard, of het geluk hebben dat je iemand hebt die je daarmee begeleidt.

Horsify had ik nog nooit van gehoord. Maar wel een goede tip.


Een manege is voor mij niet echt een optie, maar ja, dat snap ik wel.


Waarom is een manege geen optie en een bijrijpaard wel?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:00

mars_mellow schreef:
Daphara schreef:
Waarom is een manege geen optie en een bijrijpaard wel?


weinig in de buurt!


Nou, op fietsafstand (tot 10 km) zijn er wel maneges in de buurt van Hellendoorn/Nijverdal hoor. Daarnaast ben je nog maar 13 jaar en geef je zelf ook al aan best wat angst te hebben met rijden, dat plus je lengte (langer dan 1.75 m) pas je eigenlijk ook niet meer op iets kleiner dan een grote D- ofwel E-pony.

Ik denk dat je echt beter een manege kunt zoeken, want zoeken naar een super brave pony/paard, waar jij op past en mag bijrijden als minderjarige met alleen manege ervaring, geef ik niet heel veel kans van slagen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 09:39

mars_mellow schreef:
Ik had eigenlijk een vraagje..
Ik heb snel het gevoel dat ik te veel doe. Ik heb weleens wat modder opgeruimd, of geharkt etc, maar.. ja, het voelt niet goed.

Wat zouden jullie er van vinden als jouw bijrijder iets extra doet?


Wat bedoel je met extra? En wat voelt niet goed?

Ik kan me echt niet voorstellen dat een eigenaar het niet goed vind dat je een keertje mest uit de stal haalt, hooinetten vult, aanveegt, modder ruimt, of een natte doek door de zadelkast/kamer haalt.

Tuig uit elkaar halen en invetten, is wel iets dat even overlegd moet worden, maar voor de rest kan ik me niet voorstellen dat een eigenaar niet blij zou worden van een bijrijder die alles netjes opruimt.

Ik heb een hele fijne bijrijder, maar ze is wat chaotischer dan ik ben.

Tja, ik kan me er aan gaan ergeren, maar dat doe ik niet. Ze is een super lieve meid met veel tijd en geduld voor mijn paarden. Ze gaat voorzichtig genoeg met mijn spullen om, maar gewoon anders dan ik het doe.
Ik ben iets wat autistisch in hoe ik dingen doe, dus heb begrip voor het feit dat zij niet zo is.

Een goede fijne bijrijder vinden is al moeilijk genoeg, dat er verschillen zijn in hoe dingen gedaan worden is alleen maar logisch. Dingen die we afgesproken hebben, zoals het vullen van hooinetten, doet ze gewoon en ik ben blij met alles wat ze extra doet.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:47

Elisa2 schreef:
Een kennis van me zoekt nog een bijrijder voor een c-pony (new forest) redelijk stevig, pony kan wat sensibel zijn en bokken. Ze zoekt iemand die eigen vervoer heeft (buitengebied omgeving Ede) en gewoon alles zelfstandig kan doen en goed genoeg kan rijden om er niet af te vallen als hij bokt etc. Mocht iemand interesse hebben of iemand weten stuur mij dan een PB.


Misschien beter om de kennis te adviseren er een redelijke vergoeding tegenover te zetten. Een volwassene vinden voor een bokkende c-pony, zal zoeken zijn naar een naald in een hooiberg. Ik ken wel wat ruiters van 50-55 kg die dat zouden kunnen doen, maar daar betaal je wel €25 per uur voor.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:19

Heel eerlijk denk ik dat die lastig tot onmogelijk te vinden zijn, want het is voornamelijk de lasten en maar weinig lusten.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:11

Jeetje, sporen zonder toestemming gebruiken, sterker nog als je expliciet hebt aangegeven dat niet te willen en dan toch doen, dat zou bij mij meteen exit zijn. Dat je haar nog een kans hebt gegeven is echt bewonderingswaardig.

@Sheran, ik hoop voor je dat je nu eindelijk de klik vind.

Ik heb ook leuk bijrijder nieuws, mijn oude bijrijder is weer terug en rijdt nu mijn jonkie. Ze heeft mijn ruin een tijdje bijgereden eind 2020/ begin 2021, maar miste de klik vanaf de grond. Mijn ruin is er één met gebruiksaanwijzing, het ging goed zolang ik er was om te helpen, maar begin februari vorig jaar werd ik geopereerd en moest ze het een tijdje alleen doen, in diezelfde tijd kreeg ze privé ook veel te verwerken en mijn ruin (die onwijs spiegelt) werd steeds lastiger voor haar, tot het punt dat ze niet meer kon opstappen, want no way dat hij nog stil bleef staan.
Toen is ze afgehaakt, waar ik onwijs van baalde, want ze is echt een hele nette ruiter die echt een paard onder het zadel beter kan maken, zo zijn er maar weinig.
Gelukkig had ik een een andere verzorgster die eigenlijk vooral grondwerk deed, eerst voornamelijk met mijn jonkie op de andere locatie en die heeft toen de training (voornamelijk vanaf de grond) met mijn ruin ook helemaal overgenomen, zij doet nog steeds 2 dagen per week wat met de paarden.

Ze is super in grondwerk en een nette ruiter, maar niet iemand die een paard echt door kan trainen. Ze heeft mij goed geholpen met het inrijden van de merrie, maar verder dan de basis knopjes red ze niet onder het zadel, ze traint ook liever vanaf de grond en is een uitstekende menner, dus dat is de volgende stap voor mijn jonge merrie met haar. Ik ben super blij met haar, want ook met mijn ruin klikt het op de grond goed, er is vertrouwen tussen die twee, dus nooit opstap problematiek. Ze mag dan geen super ruiter zijn, maar ze kan meer met ruin dan menigeen.

Mijn jonkie staat sinds eind november ook op stal waar mijn ruin staat en in een opwelling nodigde ik ex-bijrijder uit voor een buitenritje, zo is het balletje komen rollen en ze is helemaal verliefd op mijn jonge merrie, die veel ongecompliceerder is wat betreft karakter. Die twee hebben echt een leuke klik.

Vorige week kwam het nieuwe zadel voor de merrie binnen en nadat die aangemeten was zijn we met de paarden het bos in gegaan en hebben we heerlijk gereden. Bij terugkomst zei ik tegen de bijrijder, “De volgende keer ruilen we halverwege, dan test ik het zadel ook even”, bijrijder meteen: “Nee, mijn paa…” en sloeg een hand voor haar mond. Dus ik: “Nee, mijn paard, maar ik waardeer dat ze voor je voelt als je eigen paardje.”
Ik kon er wel om lachen en zij ook, ze is een heerlijke flapuit, lekker recht voor de raap.

Dus nu twee leuke bijrijders!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers