Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Sure_lee

Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:48

Wat ontzettend jammer Sheran!
Mijn tip over niet invullen voor een ander ging natuurlijk niet alleen over jou maar ook over de eigenaresse. Die heeft daar zo te lezen ook een handje van. In ieder geval lijkt het mij altijd lastig als verwachtingen niet worden uitgesproken.
Ik vind het ook echt niet tof voor je dat je niet even afscheid mag nemen.
Nog steeds jammer dat je niet bij mij in de buurt woont haha.

Ik heb er trouwens nu een tweede bijrijdster bij. Ik was druk met verhuizen en weinig tijd en mijn bijrijdster had 10 weken vakantie. Ik heb 2 paarden dus ik had gezegd dat als ze graag samen met iemand naar mijn paarden wilde gaan dat ze er dan wel iemand bij mocht zoeken. Dus dat heeft ze gedaan.
Ik vertrouwde er 100% op dat zij exact wist wat voor iemand ik wel of niet bij mijn paarden wilde hebben en dat is gelukt.


Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:33

Dank je Shirley! Het is jammer maar gewoon echt geen match ook, duidelijk. Super jammer dat je niet in de buurt woont inderdaad (net als Daphara) want volgens mij ben je een super fijne eigenaresse. Wat een vertrouwen in je bijrijdster! Heerlijk als je dat kunt hebben, dat is veel waard :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Dreamboy

Berichten: 2414
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:01

Balen Sheran en niet echt netjes van de eigenaresse. Zelf niet duidelijk zijn in wat je verwacht en een ander er dan op afrekenen dat ze het niet doet omdat ze niet weet dat het verlangd wordt. Beetje kinderachtig ook dat je geen afscheid mag nemen. Er komt vast wel weer wat moois op jouw pad.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:07

Eens! Mijn conclusie is dat het ook wat gezellig moet zijn en dat er iets vanzelfsprekends in de omgang moet zitten. Er moet een gevoel van vertrouwen en vertrouwdheid zijn, zonder daar heel ingewikkeld over te doen. Dat ontstaat niet op dag 1, maar als het er na een maand nog niet is kun je denk ik maar beter stoppen. En ik heb nog nooit iemand 'de deur gewezen' vanwege gebrek aan kwaliteit, als je immers een leuk iemand hebt gevonden kom je daar samen altijd uit....

Poekkie

Berichten: 7338
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 13:32

Daphara schreef:
Poekkie schreef:
Op Sheran idd.


Zit je nu niet een beetje te veel “in te hakken” op Sheran?
Zij is niet de bijrijder die bij jou niets meer van zich liet horen, misschien moet je eens met dat meisje het goed uit praten, want ik krijg inmiddels het idee dat je het behoorlijk op Sheran projecteert.

Sheran probeert gewoon de mogelijke kant/gedachte van een bijrijder te belichten, net als dat jij de kant van de eigenaar probeerde te belichten. Dat maakt niet dat jij automatisch gelijk hebt en zij fout zit.

Ze is geen dom kind en hoeft echt niet elke keer op zo’n belerend toontje te worden toegesproken, ze is een vrouw die de 30 al gepasseerd is, met de nodige ervaring zowel zelf als eigenaar als met verschillende bijrijpaarden.
Je kunt het misschien niet naar bedoelen, maar inmiddels vind ik het wel vervelend overkomen. Lees je eigen berichten nog eens na vanaf 2 september, je doet zelf continu precies wat je zegt dat Sheran niet mag doen, namelijk invullen.

Ik vind haar reacties hier in het topic telkens netjes blijven, ook richting jou als er weer eens gemeld is wat ze volgens jou allemaal fout doet. Misschien is het een idee om gewoon op je handen te gaan zitten, in plaats van haar de les blijven lezen?


Ga je lekker?

Paardengek in hart en nieren!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 14:41

Poekkie schreef:
Daphara schreef:

Zit je nu niet een beetje te veel “in te hakken” op Sheran?
Zij is niet de bijrijder die bij jou niets meer van zich liet horen, misschien moet je eens met dat meisje het goed uit praten, want ik krijg inmiddels het idee dat je het behoorlijk op Sheran projecteert.

Sheran probeert gewoon de mogelijke kant/gedachte van een bijrijder te belichten, net als dat jij de kant van de eigenaar probeerde te belichten. Dat maakt niet dat jij automatisch gelijk hebt en zij fout zit.

Ze is geen dom kind en hoeft echt niet elke keer op zo’n belerend toontje te worden toegesproken, ze is een vrouw die de 30 al gepasseerd is, met de nodige ervaring zowel zelf als eigenaar als met verschillende bijrijpaarden.
Je kunt het misschien niet naar bedoelen, maar inmiddels vind ik het wel vervelend overkomen. Lees je eigen berichten nog eens na vanaf 2 september, je doet zelf continu precies wat je zegt dat Sheran niet mag doen, namelijk invullen.

Ik vind haar reacties hier in het topic telkens netjes blijven, ook richting jou als er weer eens gemeld is wat ze volgens jou allemaal fout doet. Misschien is het een idee om gewoon op je handen te gaan zitten, in plaats van haar de les blijven lezen?


Ga je lekker?


Ja hoor, ik ga prima.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Dreamboy

Berichten: 2414
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 16:39

Dames, geen ruzie maken :D
Daphara, heel mooi dat je het steeds voor Sheran opneemt maar zoals je zelf schrijft, het is een volwassen vrouw dus het lijkt mij dat ze zelf heel goed aan kan geven als onze reacties te heftig zijn of te ver gaan. Je bent haar moeder niet toch? Ze vraagt om inzichten van zowel bijrijdster als paardeneigenaren en die krijgt ze. Dat dat niet de reacties zijn die jij graag ziet of hoe jij het zou doen, kan natuurlijk. Zelf reageert ze daar heel netjes op en volgens mij zijn de reacties ook gewoon netjes, kritisch misschien maar er wordt zeker niet op haar in gehakt.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 17:14

Dreamboy schreef:
Dames, geen ruzie maken :D
Daphara, heel mooi dat je het steeds voor Sheran opneemt maar zoals je zelf schrijft, het is een volwassen vrouw dus het lijkt mij dat ze zelf heel goed aan kan geven als onze reacties te heftig zijn of te ver gaan. Je bent haar moeder niet toch? Ze vraagt om inzichten van zowel bijrijdster als paardeneigenaren en die krijgt ze. Dat dat niet de reacties zijn die jij graag ziet of hoe jij het zou doen, kan natuurlijk. Zelf reageert ze daar heel netjes op en volgens mij zijn de reacties ook gewoon netjes, kritisch misschien maar er wordt zeker niet op haar in gehakt.


Ik ken Sheran verder niet, anders dan wat ik weet van haar vele bijdragen in dit topic, dus probeer ook niet haar moeder te zijn of een kant te kiezen.
Ik vind gewoon dat er niet netjes naar haar gereageerd is in een situatie waarin zij verdrietig is, waarbij zij zichzelf al behoorlijk kwetsbaar opgesteld had en er open in stond om de oorzaak bij haarzelf te zoeken i.p.v. wijzen naar de ander, zoals je vaak ziet wanneer er onenigheid is tussen eigenaar en bijrijder.
Hoe zij omgaat met de situatie is iets wat i.m.o. een compliment verdient, in plaats van een reprimande er overheen.

Opmerkingen als:

Poekkie schreef:
Goh, niets meer vragen of laten weten is altijd heel erg fout in dat soort situaties.

Poekkie schreef:
Leg zeker geen fouten of verwachtingen bij haar, want dat gaat heel erg slecht opgevat worden.

Poekkie schreef:
Neem zelf een pro-actieve houding aan ipv mensen achter je te laten lopen. Zo moeilijk is dat toch niet?

Poekkie schreef:
Laat het een wijze les zijn

Poekkie schreef:
ik merk dat je erg snel heel specifieke dingen invult voor mensen die kant nog wal raken.


Dat komt op mij niet bepaald vriendelijk over, waarbij Poekkie in haar reacties meerdere malen ook de kant van de eigenaar invult, maar Sheran vervolgens niet bepaald vriendelijk aanspreekt op het belichten van een mogelijke kant van de bijrijder bij een ander verhaal, terwijl Sheran daar i.m.o. een valide punt maakt.

En ja, als je mensen op die manier meent te moeten aanspreken, vind ik dat je er ook tegen moet kunnen als iemand jou daarop aanspreekt.
Maar goed, het is geen bokt ruzie waard en ik wil zeker niet namens Sheran spreken.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 04-09-21 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Dreamboy

Berichten: 2414
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 17:22

Ik denk dat het ook maar net is hoe je iets opvat. Ik zie, behalve de laatste, eigenlijk vooral goed bedoelde adviezen en geen aanvallen richting sheran. Ze krijgt gewoon de meningen waar ze om vraagt. Probleem is dat het op schrijft altijd anders over komt dan face to face.

Eapy

Berichten: 1729
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 17:32

Ik ben het eens met Daphara, maar Poekkie communiceert wel vaker op zo’n manier. Dus het is het inderdaad niet waard. +:)+

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 17:56

Geen onenigheid om mij maken hoor! Ik waardeer alle bijdragen en inzichten enorm. Daphara en de anderen die me doen inzien dat het niet alleen aan mij ligt en me zo wat minder verdrietig hebben gemaakt, en ook Poekkie die de kant van de eigenaar meer op gaat.
Denk sowieso dat het een waardevolle discussie is en hopelijk heeft iemand er nog baat bij :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 18:19

Nogmaals ik wil geen ruzie beginnen, ik heb helemaal geen probleem met Poekkie of hoe ze normaal reageert in dit of in andere topics. Als ik dit topic er op terug lees zijn Poekkie en ik het juist vaak met elkaar eens.
Naar mijn mening leek de situatie tussen Sheran en de eigenaar van haar bijrijpaard veel op de situatie die Poekkie met haar bijrijder heeft meegemaakt en werd er misschien iets te veel geprojecteerd van die situatie op Sheran.


Fijn Sheran dat dit topic voor jou zorgt om het een beetje een plekje te geven. Ik hoop dat je snel weer een leuk bijrijpaard (en eigenaar) vind waarmee het echt goed klikt.
Mocht je wel weer eens in het oosten zijn, je bent van harte welkom om eens op één van mijn twee donders te komen rijden, dan gaan we gezellig samen met beide paarden de bossen rond Diepenveen in.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 19:14

Ja klopt! :)
En dat zou ik super gezellig vinden :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Poekkie

Berichten: 7338
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 22:01

Daphara schreef:
Nogmaals ik wil geen ruzie beginnen, ik heb helemaal geen probleem met Poekkie of hoe ze normaal reageert in dit of in andere topics. Als ik dit topic er op terug lees zijn Poekkie en ik het juist vaak met elkaar eens.
Naar mijn mening leek de situatie tussen Sheran en de eigenaar van haar bijrijpaard veel op de situatie die Poekkie met haar bijrijder heeft meegemaakt en werd er misschien iets te veel geprojecteerd van die situatie op Sheran.


Fijn Sheran dat dit topic voor jou zorgt om het een beetje een plekje te geven. Ik hoop dat je snel weer een leuk bijrijpaard (en eigenaar) vind waarmee het echt goed klikt.
Mocht je wel weer eens in het oosten zijn, je bent van harte welkom om eens op één van mijn twee donders te komen rijden, dan gaan we gezellig samen met beide paarden de bossen rond Diepenveen in.


Nou voor dit topic ontspoort…ik heb geen bijrijder, was een eenmalige omstandigheid omdat dat meisje graag wou leren springen, verder gaat het prima hoor.

Ik vind het jammer dat je mijn posts zo slecht opvat, want zo waren ze niet bedoeld. Een deel quotes onder elkaar is ook wat uit zijn verband gerukt, want gemeen vind ik ze allerminst als ik mijn reacties teruglees. Mijn excuses als jij dat wel zo leest. Ik gaf alleen maar mijn mening en inzicht, zoals de bedoeling is op een openbaar discussieforum.

Paardengek in hart en nieren!

Elisa2

Berichten: 36997
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 09:30

Interpretatie van het geschreven woord is altijd moeilijk en voor meerdere invullingen vatbaar vaak. In ieder goed om het open te gooien lijkt me.

Jammer dat je geen afscheid mocht nemen Sheran, ik vind het wel lastig voor je dat de eigenaresse allemaal onuitgesproken verwachtingen had. Niemand kan voldoen aan onuitgesproken verwachtingen...Volgende keer maar even duidelijk vragen naar verwachtingen van de eigenaar is het enige wat je kan doen om zoiets te voorkomen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti

Berichten: 29286
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 09:37

uit welke omgeving kom je sheran?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 13:22

Leiden op dit moment :) Recent verhuisd dus nog geen connecties.

Ja geen afscheid nemen vond ik heel jammer. Het is een paard waar je je aan hecht, geen ding...

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

DuoPenotti

Berichten: 29286
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 16:30

Jammer. Je klinkt me als een fijne bijrijder. Maar limlandia is wat ver :D

Life is what happens to you while you’re busy making other plans


Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 17:07

DuoPenotti schreef:
Jammer. Je klinkt me als een fijne bijrijder. Maar limlandia is wat ver :D


Haha ja, dan kan ik niet garanderen dat ik regelmatig kom _O- Maar desalniettemin fijn compliment :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 17:55

Hoi! Sinds kort heb ik voor het eerst een bijrijder, nieuw voor mij dus.

In hoeverre doen jullie bijrijders iets uit zichzelf? Als in, vegen, een keer een zadel invetten, etc?

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 18:41

Amy223 schreef:
Hoi! Sinds kort heb ik voor het eerst een bijrijder, nieuw voor mij dus.

In hoeverre doen jullie bijrijders iets uit zichzelf? Als in, vegen, een keer een zadel invetten, etc?


Gefeliciteerd met je bijrijder! Lees ook even de afgelopen pagina's terug: ik had als bijrijder een probleem met mijn eigenaar door onuitgesproken verwachtingen. Als je wil dat je bijrijder iets doet, zeg dat dan.

Als bijrijder doe ik wat van me gevraagd wordt - ik heb inmiddels bij vele eigenaren gezeten en niet iedereen vindt hetzelfde fijn. Ik zou dus ook nooit iets doen zonder het te vragen (nouja, vegen misschien, maar zeker geen zadel invetten). Ik zou wel dingen kunnen vragen die heel vanzelfsprekend zijn (zal ik een keer uitmesten/drollen wippen/zadel invetten) maar zeg het alsjeblieft tegen je bijrijder, niet iedereen verzint hetzelfde :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

cissy

Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 19:44

Ik doe als bijrijder hetzelfde als ik zou doen als paard van mij zou zijn. Uiteraard altijd in overleg met de eigenaar. Daar hoort ook drollen wippen, vegen en invetten bij tenzij eigenaar dat niet wil.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:21

Dat zijn echt dingen die je van tevoren moet bespreken of gaandeweg duidelijk moet maken als eigenaar. Ik ben er zelf de eerste weken zoveel mogelijk bij om duidelijk te maken wat mijn routine is en wat ik verwacht van mijn bijrijder.

Zo maak ik al het tuig meteen na gebruik schoon met speciale leder-doekjes en wil ik ook dat mijn bijrijder dat doet, dat is niet iets dat standaard is, dus de eerste keren doen we het samen. Ik heb er echt een hekel aan als ik mijn tuig uit de kast pak en er zit opgedroogd zweet aan de singel en hoofdstel, stof/zand op het zadel of aangekoekt slijm/gras aan het bit. Ik merk dat zelfs het schoonmaken van het bit niet voor elke ruiter standaard is na het rijden.

Mijn dekjes hangen in bovenin mijn zadelkast en ik ben zo neuroot dat alles in mijn kast een vaste plek heeft en een standaard manier om de dekjes en oornetjes terug te hangen. Hoewel ik best snap dat niet iedereen zo neurotisch is als ik, vind ik het fijn als het in ieder geval ongeveer klopt hoe alles weer de kast in gaat, zoals niet een gebruikt/nat dekje onder het zadel laten of op het zadel leggen, maar terughangen over de houder. Het hoofdstel met de keelriem ombinden, zodat de riempjes en teugels niet los hangen. Zeepjes op volgorde van grootte terug in de houder plaatsen. Singel aan de haak en niet over het zadel enz.

Ook hooinetten vullen en hoe die op te hangen is af en toe een uitdaging voor mensen die dat niet gewend zijn, ik merk dat men het fijn vind als we het samen doen.

Bij mij zijn de enige klusjes dus het tuig verzorgen na het rijden, hooinetten bijvullen en alles netjes achterlaten, inclusief even vegen als dat nodig is. Al met al nog geen 10 minuten extra werk.

Door het een paar keer samen te doen is het duidelijk hoe en wat en wordt het ook voor de bijrijder gewoonte om het zo te doen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:47

Ze rijdt hier nu een maand. De eerste keren hebben we het samen gedaan en heb ik haar steeds meer zelf laten doen. Inderdaad hoe ik wil dat met het tuig om gegaan wordt (singel er af, nat dekje er onder weg). Ik verwacht dat als ze komt (3x pw) ze de stal uitmest, hooi en water aanvult. 10 minuten werk. Misschien had ik inderdaad duidelijker moeten zijn dat ik het fijn vindt als ze af en toe een bezem pakt of invet. Had eigenlijk verwacht dat ze dit zelf wel een keer zou vragen of doen, maar dan moet ik idd duidelijker zijn en dit gewoon vragen :)

Poekkie

Berichten: 7338
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 22:00

Nou eigelijk moet ze best al heel wat doen toch? Ik Vind het niet zo gek dat ze dan niet om nog extra klusjes vraagt.

Paardengek in hart en nieren!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers