Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:43

10 jaar lang verloopt alles goed en ben je supertevreden. Bijrijder is het 1 keer absoluut niet met iets eens en ineens hebben we het over een stroeve relatie en ondankbaarheid want gratis blablabla.
Sorry, maar dat vind ik ronduit k*t naar de bijrijder toe.
Afspraken maak je in overleg, iemand voor het blok zetten is enorm kinderachtig.


Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:44

Boomerang schreef:
En dat we opnieuw in gesprek moeten gaan helemaal eens.

We hebben het 2 maanden geleden voor de verhuizing besproken face to face en nog een 2x via app.


Maar wat is er toen concreet besproken? Als de bijrijdster toen zei van: 'goh ja, liever niet' of 'daar moet ik toch eens over nadenken'. Dan heb je toch eigenlijk al je antwoord en is het best wel logisch dat ze er niet zelf opnieuw over begint. Een appje kan je negeren, maar een face to face gesprek toch niet, er moet iets gezegd zijn of op zijn minst lichaamstaal.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:52

Mindim schreef:
Wat niet chique is, is dat ze al tien jaar lang gebruikt maakt van andermans bezit, zonder daar ooit iets voor hebben hoeven doen of te betalen. Dat je na 10 jaar gebruik van andermans bezittingen, om goedkoop je hobby uit te voeren, te denken dat je inspraak hebt over dat bezit.
En dat je te beroerd bent om na 10 jaar lusten eens een last te dragen.


Dat weet je niet. Je weet enkel dat ze deze last niet wilt dragen.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:02

Nu, ik vind dat je de bijrijdster niet kunt betichten van egoïsme omdat ze tien jaar gratis heeft kunnen rijden. Dat is iets wat samen overeengekomen is en waar ook de paardeneigenaar 10 jaar lang geen problemen mee heeft gehad. Om dit dan nu aan te dragen als argument om de bijrijder als ondankbaar af te schilderen is oneerlijk. Dat is een afspraak die door beide partijen goedgekeurd werd.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:49

Ik begrijp iets niet:

Boomerang schreef:
Gezien ik al die 10 jaar geen bijdrage vraag en nog steeds niet heb ik haar gevraagd deze week taak te verzorgen. Het antwoord blijft uit, ze komt niet op het onderwerp terug. Ook niet na mijn tweede vraag.


Boomerang schreef:
Ik heb met haar besproken voor de verhuizing dat er klusjes gedaan moeten worden op de stal en dat ik die wil verdelen, of ze daar voor open staat. Het antwoord was ja. Ze wist ook dat dit 1 dag voeren is en een keertje uitmesten.


Heeft ze je nu genegeerd of niet? Verder lees ik zelfs dit:

Boomerang schreef:
Ze heeft me toen ook aangeboden te betalen als bijrijder om te blijven.


Dus ze zegt zowel 'ja' tegen de klusjes én biedt aan om te betalen? Lijkt me sterk. Ofwel wilt ze geen klusjes doen, maar voelde ze wel aan dat er een tegenprestatie verwacht wordt en bood ze daarom het betalen van een vergoeding aan.

Ik vind het eigenlijk best wel erg hoe de bijrijder hier afgeschilderd wordt, terwijl ik een beetje vrees dat we hier het verhaal horen van een eigenaar die stiekem af wilt van haar bijrijder, maar daar na 10 jaar een beetje moeite mee heeft en daarom iedere halm aangrijpt om van Bokt te horen dat die bijrijder inderdaad rotslecht en verwend is. Of dat er op zijn minst ook andere kwestie spelen. Mijn idee, hoor, kan mis zijn. Maar er worden zoveel onduidelijke dingen gezegd door TS, geen touw aan vast te knopen vind ik. Als de communicatie naar de bijrijder ook zo flou verloopt, is het volgens mij mogelijk dat de bijrijder in kwestie geen flauw benul heeft van de ontevredenheid van TS.
Laatst bijgewerkt door Gini op 15-09-20 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:58

Mindim schreef:
Bijrijdster was op de hoogte van de klusjes en ging akkoord, alleen doet ze het dus niet.


Maar als er een akkoord is, is het toch relatief gemakkelijk om de bijrijdster daaraan te houden?
Hoe ik het eerst las is dat er via app de algemene vraag gesteld werd van 'wil je klusjes doen?' en dat daar gewoon geen antwoord op kwam en dan kan er inderdaad best een "officieel" gesprek volgen waarin elkaars verwachtingen nog eens besproken worden.
Maar als de bijrijdster geantwoord heeft: 'ja joh, geen probleem' Dan kan TS bijrijdster toch gewoon herinneren aan die afspraak?
Ik vraag me ook af in hoeverre die afspraak concreet gemaakt is? In hoeverre TS gezegd heeft tegen bijrijdster: ok, dus dan en dan en dan mest je uit en dan en dan en dan voer je, ok?
En als er op die dan en dan en dan niet gemest en gevoerd is, dan spreek je bijrijdster daarop aan van 'he, we hadden toch een afspraak?'.

Dat is toch geen kernfysica?

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:02

Marie_Anne schreef:
Je trekt quotes uit de context, Gini.

Ze heeft aangeboden om te betalen om op de oude stal te blijven, dat wilde de ts niet.
Ze hebben zoals ik het lees voor de verhuizing gesproken over klusjes op de nieuwe stal, voeren en mesten. Nu het zover is en het mesten op de dag van de bijrijder valt, negeert ze de appjes van de ts. Zo heb ik het begrepen.

Ik vind het vreemd dat mensen vinden dat een niet-betalende bijrijder allerlei rechten heeft. Ik zou zo blij zijn met zo'n deal.


Ah ok, ja nee, dat gedeelte van betalen heb ik dan verkeerd begrepen (Mindim zei het ook al :D ). Ik moet ook wel zeggen dat ik het moeilijk vind om een volledige situatieschets te maken. Ik vind het toch best wel vaag allemaal. Ook dat niet durven aanspreken wanneer er iemand anders bij is. Als een bijrijder zich niet aan de afspraken houdt, roep je die persoon toch gewoon even apart? Ik zou dat als bijrijdster meer waarderen dan op het internet zo besproken te worden als wij nu aan het doen zijn.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:09

_Penotti schreef:
Nee geen kernfysica
Alleen de bijrijder steekt wat dat betreft de middelvinger op. En ts blijft aardig.
En volgens enkele bokkers niet aardig genoeg had ze maar niet moeten verhuizen.


Maar is er duidelijk afgesproken: op die dag heb jij dienst. Bijrijder heeft 'ja' gezegd op het klusjes doen, dan zeg je als eigenaar toch meteen daarachter: ok, op die dag doe je mesten want dan ben je er toch en op die dag doe je voeren.
Ik begrijp gewoon niet hoe dat face to face gesprek gegaan is. Appjes negeren kan, maar als iemand recht tegenover je staat te praten moet je toch antwoorden? :D

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:15

Dan stuur je de eerste keer: he, kan het zijn dat je gisteren vergeten bent te mesten? Ik kreeg een appje van de stalhouder dat er nog mest lag.
Maakt dan op zich niet uit als ze het appje negeert als de boodschap maar overkomt. Is dat niet het geval dan zeg je de tweede keer: Je bent het volgens mij weeral vergeten. Ik vind dat eigenlijk echt niet leuk. We hadden een afspraak en je houdt je er niet aan. De derde keer ga je naar haar toe en vraag je of je eens een deftig woordje kunt spreken.
Je kan dan voorstellen dat ze ofwel de dienst begint uit te voeren, ofwel een geldelijk bedrag betaalt (als TS dat als optie ziet), ofwel een ander bijrijdpaard mag gaan zoeken.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:34

SjonnieZ schreef:
Wat ik in het verhaal mis is de echte communicatie.
Als jouw bijrijder geen mest raapt.. wie doet het dan nu? Ik neem aan dat jij dat zelf bent TS.
Dan zijn jullie toch samen op stal? Bespreek het met haar dan persoonlijk en gooi een goede samenwerking van 10 jaar niet zo maar weg.


Dit, ik vind het een zeer vaag verhaal, maar aan de hand daarvan werd de bijrijder wel al flink veroordeeld. En ja, het kan, dat de bijrijder hier een steek laat vallen en even flink bij de les geroepen moet worden. Maar je zou denken dat je na 10 jaar toch wel een beetje krediet hebt opgebouwd (en dus niet meteen moet wieberen) en dat het vertrouwen wel zodanig is dat dingen bespreekbaar zijn.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:09

Amable schreef:
Het begint wel typisch bokt te worden om, als je het verhaal maar van 1 kant hoort, direct de andere kant de hand boven het hoofd te houden en ts aan te vallen. Zonde, want ik denk dat de vraag van ts heel reeel is.


Ach, de bijrijder wordt even hard aangevallen hoor. Ik vind dat geroep van typisch Bokt altijd zo jammer, daarvoor is het toch een discussieforum? Om meerdere tips, adviezen, inzichten,... te verkrijgen.
Een andere mening is wat het is: een andere mening. Geen aanval, geen pesterij, geen belediging, maar puur een andere mening. :)

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:24

Mindim schreef:
Tja en in weer in wind hoort er ook bij, alles draait om het rijden tegenwoordig, zo jammer.


Ik vind dat niet jammer als eigenaar en bijrijder dat overeenkomen.
Alles zit hem in communicatie, op voorhand wensen en eisen van beide kanten duidelijk hebben en niet dingen gaan verwachten omdat jij dat zo zou doen. Expectations are the mother of disappointment.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:38

Ibbel schreef:
MarliesV schreef:
Eens maar dan moet er wel een afspraak zijn gemaakt. En zoals ik het nu lees heeft de TS een voorstel gedaan maar is daar nooit op gereageerd en is er dus nooit een afspraak gemaakt.


Hmmm ik lees dat er wel degelijk ja is gezegd, TS heeft nog een app gestuurd met: "is het gelukt, heb je alle spullen kunnen vinden" waar niet op is gereageerd. TS heeft vervolgens van stalgenoten te horen gekregen dat de mest nog lag en is de volgende dag zelf gaan mestruimen.

Daarna volgde radiostilte op alle verzoeken en is TS het zelf gaan doen op de rijdag van bijrijder, waarbij bijrijder TS ziet mestscheppen en de andere kant op kijkt. Zélfs als er geen afspraak is gemaakt, er zijn wel apps gestuurd daarover, dan reageer je toch als bijrijder met: huh? hadden we dat afgesproken dan?


Maar op zich vind ik dat even raar als een eigenaar die dan mest schept en de bijrijder hier niet op durft aanspreken omdat haar vriendinnen erbij zijn. Je moet toch niet meteen kwaad worden om te zeggen dat je een afspraak had en vragen wat de reden is dat zij (de bijrijder) zich niet aan de afspraak houdt? Op zich keken beide personen die dag de andere kant op.

Voor hetzelfde geld en ja, dit is puur speculatie van mijn kant, maar het zou zomaar kunnen, wilde de bijrijder echt wel mest scheppen, maar dan nadat ze het paard gereden had en haar vriendinnen weg waren en ziet ze ondertussen de eigenaar mest scheppen. Dan zou ik ook denken: oh, leuk, hoef ik het niet meer te doen. Als de eigenaar op dat eigenste moment geen ontevredenheid uit, hoe kan de bijrijder dan weet hebben van die ontevredenheid? Er stroeft gewoon iets aan de communicatie. Bijrijder zal daar zeker aandeel in hebben en is misschien ook geen communicatiewonder, dat ga ik niet ontkennen, maar ik vermoed dat eigenaar ook wel qua communicatie meer kan doen dan dat ze nu doet.


Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:44

pmarena schreef:
Gini schreef:
...

Voor hetzelfde geld en ja, dit is puur speculatie van mijn kant, maar het zou zomaar kunnen, wilde de bijrijder echt wel mest scheppen, maar dan nadat ze het paard gereden had en haar vriendinnen weg waren en ziet ze ondertussen de eigenaar mest scheppen. Dan zou ik ook denken: oh, leuk, hoef ik het niet meer te doen. Als de eigenaar op dat eigenste moment geen ontevredenheid uit, hoe kan de bijrijder dan weet hebben van die ontevredenheid? Er stroeft gewoon iets aan de communicatie. Bijrijder zal daar zeker aandeel in hebben en is misschien ook geen communicatiewonder, dat ga ik niet ontkennen, maar ik vermoed dat eigenaar ook wel qua communicatie meer kan doen dan dat ze nu doet.


Ik denk ook altijd graag aan dit soort uitleg waarom het niet zo rot blijkt te zijn bedoeld als het lijkt :)

Maar eerlijk is eerlijk....als het jouw dag is en je ziet dat TS er al mee bezig is, dan zèg je toch iets??
Zeker als duidelijk besproken is dat het jouw taak is op die dag....Dat is gewoon goed fatsoen.... dan zeg je iets in de trant van "oh wat lief dat je mest aan het ruimen bent" en "ik kom straks helpen hoor" of "laat de rest naar liggen" of weet ik wat.... maar je gaat toch niet zonder een woord TS haar paard uit de wei trekken met een soort vanzelfsprekendheid dat zij goed genoeg is om alleen alle stront te ruimen....

Zelfs al is besproken dat je als bijrijder niks hoeft te doen verder, dan nog kan je dat niet maken vind ik, dan help je toch even.....


Klopt echt helemaal hoor. Maar ergens vind ik het even raar dat je dan als eigenaar stilzwijgend mest gaat staan scheppen en zonder enig gesprek naar huis gaat. Dan stap je toch op de bijrijder af en zeg je dat je al twee maanden haar dienst aan het doen bent en dat dit niet de afspraak was (wat dan de concrete afspraak ook had mogen zijn). Ik weet niet, ik vind het gewoon allemaal zo gek verlopen.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:34

Sky_As schreef:
Ik weet in ieder geval wie ik hier op bokt nooit als bijrijder zou nemen, Jezus wat een reacties, je zou bijna je eigen paard moeten verdedigen.


Waarom voel je de nood om het persoonlijk te maken?

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:48

Maarja, er wordt nu echt wel weer dramatisch gedaan hoor. Persoon in kwestie rijdt al 10 jaar het paard van TS, 10 jaar, dat is een hele levensfase, zo een slechte, onbetrouwbare persoon zal het dan wel niet zijn. Alleen nu is er even een miscommunicatie, dat kan gebeuren.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:50

Talietjuh schreef:
_Penotti schreef:
Gini, gewoon even off topic tussendoor. Had ook per pb gekund, maar koos even hier voor.
Mag ik je gewoon even een compliment geven omdat het me vaak opvalt dat jij altijd 2 kanten wilt belichten.
Vind ik echt mooi van je.
Dus aub hier een compliment!



Eens! Mooi gesproken!


Oh wauw, is dit even een onverwachte verrassing. Ik word er helemaal blij van. Dank jullie wel! :) _/-\o_

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:48

Fijn dat jullie er samen zijn uitgekomen! :) Op naar nog heel veel jaren plezier aan en met elkaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers