Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 13:08

Chasey schreef:
Ah, misschien zit daar het euvel wel? Dat ze eigenlijk al geen voorstander van de verhuizing was en dan ook nog 'moet' poepscheppen. Misschien is de lol er nu af bij haar? En dat ze er even geen zin meer in heeft? Ik roep maar wat hoor...
Er samen over praten lijkt me het beste.


Ik had er ook begrip voor als ze zou stoppen maar dat wil ze zelf echt niet. Op de oude stal bood iemand haar direct een bijrijdpaard aan maar dat wil ze niet dus dan neem ik aan dat dit wel is wat ze wil.

En inderdaad het voelt voor mij als de situatie veranderd dus dan andere randvoorwaarden ook.

Daarbij komend zijn er op de nieuwe plek veel mensen die dolgraag op mijn brave paard het bos in willen. Ik zal dus nu niet meer indirect ( blijf Brabander hè) maar direct moeten zeggen dat dit is zoals ik het graag zou willen en zij mag kiezen of ze daarmee door wil of niet.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:11

Ik vind het ook wel bijzonder dat ze er dan gewoon niet op in gaat.. Alsof je dan vanzelf ophoudt met vragen ofzo :+

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:12

mala26 schreef:
Ik denk dat je gewoon even face to face een gesprek met haar aan moet gaan (als je dat nog niet hebt gedaan) zou zonde zijn als ze al zo lang je paard doet het hierom stuk zou lopen. Maar vind het helemaal niet raar dat je dit van haar vraagt. Ik zou als bijrijder het ook gewoon gaan doen. Kleine moeite lijkt mij.
Succes


Hier ga ik in mee. Eigenlijk is het natuurlijk wel zo dat ze best wat terug mag geven voor een 'gratis' paardje. Neem aan dat jullie connectie verder goed is en dat je er best over kan praten. In elke relatie zitten soms stootjes.

Máár als jij je niet prettig meer voelt met deze bijrijdster, moet je het zeker niet per sé vasthouden omdat het al zo lang standhoudt, hè!

Succes!

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:13

Chasey schreef:
Ah, misschien zit daar het euvel wel? Dat ze eigenlijk al geen voorstander van de verhuizing was en dan ook nog 'moet' poepscheppen. Misschien is de lol er nu af bij haar? En dat ze er even geen zin meer in heeft? Ik roep maar wat hoor...
Er samen over praten lijkt me het beste.

Dit vermoed ik ook. Ik zou ook eens face to face overleggen.

Aangezien je geen noodzaak hebt voor een bijrijder en je zelf minder rijdt (dan he eigenlijk wilt blijkbaar) zodat zij kan rijden, zou ik zelf niet teveel water bij de wijn doen mbt dit klusje.
Een bijrijder die al niet blij is dat je paard verhuisd is, kan nog wel eens snel afhaken als ze er ook opeens een (vervelend/tijdrovend) klusje bij moet gaan doen.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:13

Maar waarom bespreek je dit niet gewoon in real life met dr?
Dat stukje mis ik een beetje, mijn vorige bijrijder heb ik bijna 3 jaar lang gehad en we bespraken alles samen, maar gingen er vaak ook samen op uit. Of dat nou met of zonder paard was. Van onbekende naar mijn bijrijder naar een vriendin gegaan.
Wat ligt er dan tussen jullie dat dat na 10 jaar nog niet mogelijk is?

Rocamor

Berichten: 10861
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:15

Ailill schreef:
Rocamor schreef:
En wat is erop tegen om deze 30-40 minuten werkzaamheden samen te delen? Jij de ene week, je bijrijdster de andere week.

Ik snap wat je zegt over de kosten, maar als je maar 2 keer komt en daarvan ook nog "flink aan de arbeid" moet voor je ritje. Kan me voorstellen dat dat ook rauw op je dak komt als je dat niet gewend bent / ingecalculeerd hebt.

Begrijp ik het goed dat je deze vraag online gesteld hebt aan haar en niet face to face?
Flink aan de arbeid? Een half uurtje drollen scheppen, 2/4 keer per maand.


Van niets naar 1 van de 2 dagen dat je aanwezig kunt / wilt / mag zijn (geen idee welke het is) nog eens 30-40 minuten drollen scheppen (van enkel dat verzorgpaard of staan er meer paarden op die wei? en zo ja, hoeveel dan? Hoe groot is de wei), vind ik best een flinke verandering.

TS, neem jij ook de weideklusjes voor je rekening? En hoe lang is ze gemiddeld bezig met je paard? Heb je een en ander face to face gecommuniceerd?

En is die "maar 30-40 minuutjes weidewerk" per week voor zo'n issue dat je een (kennelijk) betrouwbare verzorger daarom de laan wilt uitsturen?

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:16

De sleutel ligt hier in de communicatie. Bel haar op, zeg dat je haar even wilt spreken, live met een kop koffie of over de telefoon. Leg uit wat er aan de hand is en luister naar haar reactie.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:19

Ik zou dit dus met haar persoonlijk bespreken ipv met een appje.

Ik ken de situatie niet echt maar jij hebt besloten om te verhuizen naar een stal met deze diensten. Je hebt (zoals ik begrijp) niet vooraf met haar besproken dat jij het fijn zou vinden dat ze af en toe deze beurt op zich zou nemen of het samen met je gaat doen.


Nu stuur je een appje met daarin jouw vraag, waarom heb je haar niet even gebeld hierover om het te bespreken? Desnoods pak je een terrasje en bespreek je het zo.

Ik zou me zo voor kunnen stellen dat die 40 minuten zwaar werk (want dat is het echt wel) voor haar niet haalbaar is. Qua tijd of fysiek.

Jij hebt allerlei verwachtingen, maar hebt die vooraf niet uitgesproken tegen haar, maar je spreekt ze nog niet uit, je stuurt alleen een appje. Na 10 jaar zou ik dat ook niet fijn vinden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:21

Ik snap ook niet dat je dit via appjes doet. Doe het gewoon face to face. Dan heb je meteen duidelijkheid en hoef je ook niets in te vullen voor elkaar.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:22

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:26

Misschien zit ze in tweestrijd, wil ze liever terug naar de oude stal maar is gehecht aan je paard (na 10 jaar zeg je die ook niet zomaar gedag). En dan kan dat klusje misschien als net teveel voelen. Beste gewoon een gesprek aan gaan met je bijrijder.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:31

Ik zou hier als bijrijder ook niet blij van worden; jij als eigenaar besluit om te verhuizen, en dan moet zij voor gevolgen van jouw keus opdraaien. Ik vind persoonlijk dat als jij als eigenaar besluit om te verhuizen naar een stal waar er meer klusjes gedaan moeten worden, je niet kunt eisen van je bijrijdster dat ze deze gaat doen. Het is jouw keus, en dus zijn in mijn ogen de gevolgen van deze keus ook voor jou. Ik zou het heel schappelijk van haar vinden als ze je hier mee wil helpen, maar ik zou het geenszins van haar verwachten/vragen/eisen. Wel ben ik het met de rest eens: goede communicatie is de sleutel hier, ik zou met haar het gesprek aan gaan ipv via appjes. Vraag jezelf ook af: hoeveel waarde hecht je aan je bijrijder? Ben je bereid om je goede relatie met haar hierop te laten stuk lopen na 10 jaar?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:33

Ik vind dit niet zo raar.
Natuurlijk, de communicatie kan beter maar dat is mens eigen. Hoe vaak iets fout loopt door verkeerde/geen communicatie is ontelbaar.
Dus absoluut het advies: ga het gesprek face to face open en niet veroordelend aan.

Vanuit haar gezien kan ik me namelijk voorstellen dat ze gehecht is aan je paard maar eventueel moeite heeft met de verhuizing. Zij heeft aangegeven niet te willen verhuizen en zelfs te willen betalen om te kunnen blijven. Ongeacht dat ze nu “meeverhuisd” is, wist je dus al dat het moeilijk ligt bij je bijrijdster. Dat het nu niet vlot loopt is dus volgens verwachting en geen verassing.

Wie weet is het ook verder rijden? Minder accommodatie? (Denk aan slecht weer, verder lopen, meer modder, weinig schuilen etc). Valt niet perse onder ondankbaar als ze daar moeite mee heeft.

Nu komt het aan op: komen jullie samen door deze verhuizing heen. En daar heb je dus communicatie voor nodig. En zij heeft waarschijnlijk sowieso tijd nodig om te wennen, en als ze niet kan wennen dan scheiden jullie wegen. Tijd en communicatie gaat de oplossing zijn.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 13:33

SuperRocky schreef:
Ik zou hier als bijrijder ook niet blij van worden; jij als eigenaar besluit om te verhuizen, en dan moet zij voor gevolgen van jouw keus opdraaien. Ik vind persoonlijk dat als jij als eigenaar besluit om te verhuizen naar een stal waar er meer klusjes gedaan moeten worden, je niet kunt eisen van je bijrijdster dat ze deze gaat doen. Het is jouw keus, en dus zijn in mijn ogen de gevolgen van deze keus ook voor jou. Ik zou het heel schappelijk van haar vinden als ze je hier mee wil helpen, maar ik zou het geenszins van haar verwachten/vragen/eisen. Wel ben ik het met de rest eens: goede communicatie is de sleutel hier, ik zou met haar het gesprek aan gaan ipv via appjes. Vraag jezelf ook af: hoeveel waarde hecht je aan je bijrijder? Ben je bereid om je goede relatie met haar hierop te laten stuk lopen na 10 jaar?


Dat snap ik hoor, maar is en blijft wel mijn paard. Ze betaald niets, mag zelf haar dagen uitzoeken maar als ik dan uiteindelijk als eigenaar niet meer vind wat ik zoek is het ook mogelijk dat ik met haar stop.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:34

SuperRocky schreef:
Ik zou hier als bijrijder ook niet blij van worden; jij als eigenaar besluit om te verhuizen, en dan moet zij voor gevolgen van jouw keus opdraaien. Ik vind persoonlijk dat als jij als eigenaar besluit om te verhuizen naar een stal waar er meer klusjes gedaan moeten worden, je niet kunt eisen van je bijrijdster dat ze deze gaat doen. Het is jouw keus, en dus zijn in mijn ogen de gevolgen van deze keus ook voor jou. Ik zou het heel schappelijk van haar vinden als ze je hier mee wil helpen, maar ik zou het geenszins van haar verwachten/vragen/eisen. Wel ben ik het met de rest eens: goede communicatie is de sleutel hier, ik zou met haar het gesprek aan gaan ipv via appjes. Vraag jezelf ook af: hoeveel waarde hecht je aan je bijrijder? Ben je bereid om je goede relatie met haar hierop te laten stuk lopen na 10 jaar?


Precies.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:34

Wat zou zij doen als jouw paard straks vanwege zijn leeftijd of blessure minder of niet meer gereden kan worden? gaat het haar echt om dit paard,of om het rijden?Als het om het rijden is dan zul je haar toch kwijtraken nu je paard ouder wordt. Als het haar om het paard gaat dan zal ze toch beseffen dat de verzorging erbij hoort.En dan is het ook leuk om te verzorgen.Ook drollen scheppen zelfs.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:35

Boomerang schreef:
SuperRocky schreef:
Ik zou hier als bijrijder ook niet blij van worden; jij als eigenaar besluit om te verhuizen, en dan moet zij voor gevolgen van jouw keus opdraaien. Ik vind persoonlijk dat als jij als eigenaar besluit om te verhuizen naar een stal waar er meer klusjes gedaan moeten worden, je niet kunt eisen van je bijrijdster dat ze deze gaat doen. Het is jouw keus, en dus zijn in mijn ogen de gevolgen van deze keus ook voor jou. Ik zou het heel schappelijk van haar vinden als ze je hier mee wil helpen, maar ik zou het geenszins van haar verwachten/vragen/eisen. Wel ben ik het met de rest eens: goede communicatie is de sleutel hier, ik zou met haar het gesprek aan gaan ipv via appjes. Vraag jezelf ook af: hoeveel waarde hecht je aan je bijrijder? Ben je bereid om je goede relatie met haar hierop te laten stuk lopen na 10 jaar?


Dat snap ik hoor, maar is en blijft wel mijn paard. Ze betaald niets, mag zelf haar dagen uitzoeken maar als ik dan uiteindelijk als eigenaar niet meer vind wat ik zoek is het ook mogelijk dat ik met haar stop.


Maar je kunt natuurlijk niet zonder instemming de voorwaarden van jullie relatie gaan veranderen alleen maar omdat “ze al 10 jaar gratis mijn paard mag verzorgen”. En dan nu hoort daar ineens wat meer bij volgens jou. Een soort terugwerkende kracht gevoel van iets terug krijgen is niet eerlijk.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:36

Als je al 10 jaar gratis mag beschikken over een braaf paard, mag er toch wat tegenover staan, denk ik zo.

Zelf heb ik maar eens eenmalig, gedurende een half jaartje, iemand als bijrijder gehad. Ik vond het maar niks (reden dat ik dit topic heb opengeklikt), dus dat is iets dat ik sowieso nooit meer plan te doen.

Als jouw paard geen behoefte of nood heeft aan extra beweging, zoals je schrijft, dan zou ik dus al zeker geen bijrijd(st)er willen. Net omdat je snel (nu ja, in jouw geval heeft het 10 jaar geduurd) met dit soort situaties te maken krijgt. Het (gratis) rijden vindt iedereen wel leuk, maar een paard houden, houdt ook nog heel wat andere verantwoordelijkheden en plichten in dan enkel dat rijden en die lijk jij nu dus allemaal zelf op te moeten nemen.

En nu lijkt het er ook nog op dat je je moet verantwoorden omdat je jouw paard verhuisd hebt ... helemaal te gek voor woorden. Jouw paard, jouw keuzes.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:36

Jij mag inderdaad ook altijd besluiten tot stoppen. Maar allereerst zou ik dit even de tijd geven om te wennen. Menig relaties klappen vanwege veranderingen.

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:37

SuperRocky schreef:
Ik zou hier als bijrijder ook niet blij van worden; jij als eigenaar besluit om te verhuizen, en dan moet zij voor gevolgen van jouw keus opdraaien. Ik vind persoonlijk dat als jij als eigenaar besluit om te verhuizen naar een stal waar er meer klusjes gedaan moeten worden, je niet kunt eisen van je bijrijdster dat ze deze gaat doen. Het is jouw keus, en dus zijn in mijn ogen de gevolgen van deze keus ook voor jou. Ik zou het heel schappelijk van haar vinden als ze je hier mee wil helpen, maar ik zou het geenszins van haar verwachten/vragen/eisen. Wel ben ik het met de rest eens: goede communicatie is de sleutel hier, ik zou met haar het gesprek aan gaan ipv via appjes. Vraag jezelf ook af: hoeveel waarde hecht je aan je bijrijder? Ben je bereid om je goede relatie met haar hierop te laten stuk lopen na 10 jaar?


Ben ik misschien een beetje raar als ik vind dat er wel iets tegenover mag staan? Ze heeft geen aanschafkosten van een paard, geen stallingskosten, geen onderhoudskosten etc. Maar wel de luxe kant; zelf kiezen wanneer ze gaat. Braaf paard waar ze mee op pad mag, en dat alles voor. Gratis.
Ik vind dat daar zo’n simpel klusje wel tegenover mag staan?

Al begrijp ik dat als ze het al 10 jaar doet zonder tegenprestatie het niet leuk is om nu wel te doen. Maar ze heeft letterlijk geen kosten eraan terwijl de eigenaar wel veel kosten heeft.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 13:37

anjali schreef:
Wat zou zij doen als jouw paard straks vanwege zijn leeftijd of blessure minder of niet meer gereden kan worden? gaat het haar echt om dit paard,of om het rijden?Als het om het rijden is dan zul je haar toch kwijtraken nu je paard ouder wordt. Als het haar om het paard gaat dan zal ze toch beseffen dat de verzorging erbij hoort.En dan is het ook leuk om te verzorgen.Ook drollen scheppen zelfs.


Ik denk dat jij voor mij de meest confronterende post hebt want ja, de kans dat mijn paard binnen niet al te lange tijd een keer echt met pensioen gaat is heel relevant, hij is niet zo piep meer.
En ik denk dat het me daarom vooral steekt dat ze de handen niet uit de mouwen steekt.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:38

Naar wat ik begrijp gaat het mesten tussen ts en haar bijrijder om en om.

Kijk dat ze het misschien niet leuk vind, tja het hoort er nu eenmaal bij. Dat ze mee ging naar deze nieuwe stal wist ze van de voorwaarde's. Ze heeft van ts netjes de keuze gehad om wel of niet mee te gaan.
Ze koos ervoor om mee te gaan.

Maar de sleutel is altijd nog, praten.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:39

Hannanas schreef:
Boomerang schreef:


Dat snap ik hoor, maar is en blijft wel mijn paard. Ze betaald niets, mag zelf haar dagen uitzoeken maar als ik dan uiteindelijk als eigenaar niet meer vind wat ik zoek is het ook mogelijk dat ik met haar stop.


Maar je kunt natuurlijk niet zonder instemming de voorwaarden van jullie relatie gaan veranderen alleen maar omdat “ze al 10 jaar gratis mijn paard mag verzorgen”. En dan nu hoort daar ineens wat meer bij volgens jou. Een soort terugwerkende kracht gevoel van iets terug krijgen is niet eerlijk.


Exact dit! 10 jaar geleden ben je deze relatie aangegaan en al die tijd vond je het prima dat ze niet betaalde/geen klusjes deed. Om dan nu ineens voor het blok te zetten door te zeggen dat ze klusjes moet doen omdat ze al 10 jaar niets betaald, dat vind ik echt niet chique. Als ik de bijrijder zou zijn, zou ik vriendelijk bedanken en op zoek gaan naar een ander bijrijdpaard.

edit; iets te scherp geformuleerd, even aangepast.
Laatst bijgewerkt door SuperRocky op 15-09-20 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:42

Seni schreef:
SuperRocky schreef:
Ik zou hier als bijrijder ook niet blij van worden; jij als eigenaar besluit om te verhuizen, en dan moet zij voor gevolgen van jouw keus opdraaien. Ik vind persoonlijk dat als jij als eigenaar besluit om te verhuizen naar een stal waar er meer klusjes gedaan moeten worden, je niet kunt eisen van je bijrijdster dat ze deze gaat doen. Het is jouw keus, en dus zijn in mijn ogen de gevolgen van deze keus ook voor jou. Ik zou het heel schappelijk van haar vinden als ze je hier mee wil helpen, maar ik zou het geenszins van haar verwachten/vragen/eisen. Wel ben ik het met de rest eens: goede communicatie is de sleutel hier, ik zou met haar het gesprek aan gaan ipv via appjes. Vraag jezelf ook af: hoeveel waarde hecht je aan je bijrijder? Ben je bereid om je goede relatie met haar hierop te laten stuk lopen na 10 jaar?


Ben ik misschien een beetje raar als ik vind dat er wel iets tegenover mag staan? Ze heeft geen aanschafkosten van een paard, geen stallingskosten, geen onderhoudskosten etc. Maar wel de luxe kant; zelf kiezen wanneer ze gaat. Braaf paard waar ze mee op pad mag, en dat alles voor. Gratis.
Ik vind dat daar zo’n simpel klusje wel tegenover mag staan?

Al begrijp ik dat als ze het al 10 jaar doet zonder tegenprestatie het niet leuk is om nu wel te doen. Maar ze heeft letterlijk geen kosten eraan terwijl de eigenaar wel veel kosten heeft.



Dat is toch de keus van de eigenaar? In de meeste gevallen is een bijrijder een win-win situatie: de eigenaar wordt ontlast, kan ook eens een of meerdere dagen thuisblijven, en het paard krijgt voldoende beweging. Het gaat om het maken van goede afspraken; als er vanaf het begin af aan afgesproken is dat er klusjes moeten worden gedaan, en de bijrijder is daar akkoord mee, dan is dat natuurlijk prima. Maar als er na de keus van de eigenaar om te verhuizen ineens gezegd wordt 'je mag al 10 jaar gratis op mijn paard, dus nu vind ik het niet meer dan normaal dat je vanaf nu deze klus oppakt', dan zou ik echt bedanken. Dat geeft echt het gevoel dat de eigenaar het eigenlijk al 10 jaar niet ok vindt dat er geen bijdrage (geld of klusjes) is, lekker voor je bijrijder is dat dan.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:42

SuperRocky schreef:
Ik zou hier als bijrijder ook niet blij van worden; jij als eigenaar besluit om te verhuizen, en dan moet zij voor gevolgen van jouw keus opdraaien. Ik vind persoonlijk dat als jij als eigenaar besluit om te verhuizen naar een stal waar er meer klusjes gedaan moeten worden, je niet kunt eisen van je bijrijdster dat ze deze gaat doen. Het is jouw keus, en dus zijn in mijn ogen de gevolgen van deze keus ook voor jou. Ik zou het heel schappelijk van haar vinden als ze je hier mee wil helpen, maar ik zou het geenszins van haar verwachten/vragen/eisen. Wel ben ik het met de rest eens: goede communicatie is de sleutel hier, ik zou met haar het gesprek aan gaan ipv via appjes. Vraag jezelf ook af: hoeveel waarde hecht je aan je bijrijder? Ben je bereid om je goede relatie met haar hierop te laten stuk lopen na 10 jaar?


Ik vind het dan weer raar dat je het als bijrijder niet zelf aanbied. Goede betrouwbare bijrijders zijn misschien moeilijk te vinden maar gratis betrouwbare bijrijdpaarden zijn ook niet makkelijk te krijgen.