Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Moderators: Sica, Melissa0304, RianneH, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:02

De situatie is nu veranderd en de regels veranderen dan meestal mee.In het algemeen is het normaal dat iemand die gratis mag bijrijden in ruil daarvoor klusjes doet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:34

Wat zou zij doen als jouw paard straks vanwege zijn leeftijd of blessure minder of niet meer gereden kan worden? gaat het haar echt om dit paard,of om het rijden?Als het om het rijden is dan zul je haar toch kwijtraken nu je paard ouder wordt. Als het haar om het paard gaat dan zal ze toch beseffen dat de verzorging erbij hoort.En dan is het ook leuk om te verzorgen.Ook drollen scheppen zelfs.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:06

Ts zegt dat haar paard genoeg beweging heeft en daarvoor dus geen bijrijder nodig is.Dan is nu dus de bijrijder de enige die voordeel heeft van het paard. Ts zou er iets aan kunnen hebben als de bijrijdster eens zou helpen met een klusje (poep scheppen).Maar dat schijnt de bijrijdster niet te willen doen?Terwijl ze geen financiele bijdrage geeft. Dan zou ik,zoals anderen hier ook aangeven,toch eens een goed gesprek gaan voeren over hoe nu verder.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:15

Change03 schreef:
anjali schreef:
Wat zou zij doen als jouw paard straks vanwege zijn leeftijd of blessure minder of niet meer gereden kan worden? gaat het haar echt om dit paard,of om het rijden?Als het om het rijden is dan zul je haar toch kwijtraken nu je paard ouder wordt. Als het haar om het paard gaat dan zal ze toch beseffen dat de verzorging erbij hoort.En dan is het ook leuk om te verzorgen.Ook drollen scheppen zelfs.

Helemaal mee eens.

Ik heb een bijrijdpaard, waar ik iedere maand voor betaal maar ga op vrije dagen graag eens de stal mesten, voeren (en toekijken), even een borstel erover, even het tuig poetsen. Het betreft ook een oudje, waarbij het ieder jaar spannend blijft of ik nog door kan rijden. Maar ondanks dat blijf ik gaan omdat de verzorging alleen al een leuk onderdeel is!

TS, ik hoop van harte dat je eruit komt met haar. Het lijkt me niet makkelijk na 10 jaar en hopelijk is het met een goed gesprek makkelijk opgelost.

Jij bent een fijne goede bijrijder dan. Waren er maar meer zoals jij!Die het doen uit liefde voor paarden.En niet om gratis te kunnen rijden en de eigenaar met de zorgen en de kosten laten zitten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:36

Sansevieria schreef:
Weet je TS, dit is eigenlijk heel eenvoudig, je schreef als zij stopt dat je dan zelf vaker ging rijden.
Je staat nu poep te scheppen, terwijl je bijrijder lekker op je paard stapt (en dan ook nog net doet alsof ze je niet ziet)

Jij hebt alle kosten en het werk, als dit mijn paard was, dan was ik daar zo mee klaar.
Die kan beter lekker op een manege gaan rijden.
Hoeft ze niet eens te poetsen, zadelen en paard af verzorgen...

Helemaal mee eens!

anjali

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:40

Ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:51

En dan is het nu nog zomers weer. Straks wordt het herfst en winter en dan zijn klusjes als poepscheppen helemaal zwaar en onaangenaam. Als ze het nu al niet wil doen,dan wordt dat straks zeker niets.En\of het paard wordt minder of niet meer te berijden,komt de bijrijdster dan toch nog om stalcorvee te doen? Als eigenaar moet je toch komen,ook bij slecht weer en onberijdbaar paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:20

Jessie2020 schreef:
Dit topic en sommige reactie maken dat ik blij ben met mijn keuze om geen bijrijder te willen.

Daar ben ik al zeer lang geleden achter gekomen! Echt nooit meer!Wel kun je dan afhankelijk zijn van stalling op een volpensionstal.Waar je ervoor betaalt dat alles gedaan wordt.Maar in het geval van ts is een bijrijder toch ook niet nodig,hoogstens om ts een keer te ontlasten met klusjes,maar dat wil de bijrijder dus kennelijk niet.Voor het paard te bewegen heeft ts geen bijrijder nodig in haar situatie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:51

daffodil schreef:
Toch hoeft het echt geen toestand te zijn. Ik ben nog steeds heel goed bevriend met degene wiens paard ik 20 jaar geleden reed. We hadden goede afspraken en zij kon op mij rekenen en ik wist waar ik aan toe was. Datzelfde heb ik nu met mijn bijrijders. Ik ben duidelijk in wat ik verwacht en zij kunnen lekker aan de slag met mijn paard. Dat gaat helemaal prima.

Maar ik heb wel bijzondere situaties voorbij zien komen. Had een stalgenootje met een paard en bijrijder. Bijrijder deed echt alles voor haar en betaalde ook nog (dat vind ik zoiets vreemds). Stalgenoot besloot uiteindelijk haar paard te verkopen, heel grote woorden over goed huis belangrijk etc. etc. En bijrijder heeft aangegeven het paard over te willen nemen. Nou......stalgenoot besloot vervolgens gewoon de dikke vette hoofdprijs te vragen en bijrijder was dus ernstig beledigd want het paard was inmiddels al 16, had wat mankementen en was dus echt de hoofdprijs in de verste verte niet waard. En daarbij, zo belangrijk vond ze een goed huis dus niet want paard had gewoon kunnen blijven staan op de stal waar ie het goed had. Bijrijder heeft vervolgens gewoon maar zelf een ander paard gekocht. Heel jammer maar uiteindelijk wel beter!

Best erg voor de bijrijder ja. Maar ik snap ook wel dat bij verkoop iemand die veel meer wil betalen het paard dan mag kopen.Er zit ook een zware financiele kant aan paarden houden.

anjali

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:58

Je hebt hier de kant van de paardeneigenaar versus de kant van de bijrijder. de meeste respondenten kiezen een van beide kanten en geven vandaaruit hun visie.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie