Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Moderators: Sica, Melissa0304, RianneH, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Boomerang

Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 12:34

Na 10 jaar ben ik gewisseld van stalling, mijn bijtijdster die ik al 10 jaar heb gaat eveneens mee. Al die 10 jaren komt ze twee maal per week.

Op onze nieuwe plek, die voor mijn senior paard fijner is staan we midden in het bos, onze uitrijd mogelijkheden zijn er erg op vooruit gegaan kun je zeggen. Daar genieten we allemaal van, de bijrijdster ook. Nu is er ook een andere taak bijgekomen, eens per week werk aan de weide. Duur van deze taak zo’n 30-40 minuutjes.

Gezien ik al die 10 jaar geen bijdrage vraag en nog steeds niet heb ik haar gevraagd deze week taak te verzorgen. Het antwoord blijft uit, ze komt niet op het onderwerp terug. Ook niet na mijn tweede vraag.

Ik vind het echt heel jammer, voor mijn gevoel ben ik een makkelijke eigenaar. Er staat een kant en klaar braaf paard om mee te rijden. Ik poets het zadel, regel smid en veearts. Ik weet ook dat ze wel eens bekenden meeneemt die ook een rondje op mijn paard rijden, zonder vooraf overleg, dit zijn dan kinderen of iig mensen die aan het halstertouw meegaan of even stappen in de bak. Nooit maak ik ergens woorden over, ik vind het ook oprecht niet erg.

Wat ik wel jammer vind is dat de wederzijdse aanpak uit blijft. Ik gun het haar en mijn paard enorm, ik weet dat ze zuinig is op hem. Trouw altijd komt en er veel plezier in heeft. Dat is me veel waard maar nu vraag ik voor het eerst in 10 jaar iets terug en eigenlijk kan ik het een beetje bekijken zoals dat voor mij voelt.

Ik twijfel dus enorm om haar nu voor het blok te zetten dat dit is wat ik nu eens vraag en anders een andere oplossing zoek. Of zou je in mijn geval denken wat zeur je en doe dat half uur lekker zelf?

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 12:56

Ik kom haar al poepscheppend tegen want mijn dienst is op 1 van haar dagen. Als nieuwe op de stal heb ik me ook te schikken naar het rooster wat daar al was. Mijn bijrijder komt al jaren op die (weekend) dag en gaf aan bij de verhuizing die dag te willen behouden.

Ik ga dus apart naar stal voor deze klus, de andere weekenddag doe ik zelf wat met mijn paard.
Voor de beweging heb ik ook geen bijrijder nodig, ik rijd zelf bewust minder omdat mijn paard ouder is en sowieso altijd naar buiten kan 24/7.

Ik waardeer haar trouw zeker heel erg maar het zit me zoals het nu gaat gewoon niet helemaal lekker en baal ervan dat niet eens komt helpen als ze ziet dat ik bezig ben.

Boomerang

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 12:59

En nee, ze was in eerste instantie niet blij met de verhuizing. Ze reed graag samen met een vriendin die nog op de oude stal staat. Ze heeft me toen ook aangeboden te betalen als bijrijder om te blijven. Mijn besluit om te verhuizen stond vast, ik heb haar wel gelijk uitgenodigd te blijven. Ook wist zij het eerder dan de stadgenoten en pension eigenaar. Uiteindelijk vindt ze het bos wel ontzettend leuk zegt ze.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 13:08

Chasey schreef:
Ah, misschien zit daar het euvel wel? Dat ze eigenlijk al geen voorstander van de verhuizing was en dan ook nog 'moet' poepscheppen. Misschien is de lol er nu af bij haar? En dat ze er even geen zin meer in heeft? Ik roep maar wat hoor...
Er samen over praten lijkt me het beste.

Ik had er ook begrip voor als ze zou stoppen maar dat wil ze zelf echt niet. Op de oude stal bood iemand haar direct een bijrijdpaard aan maar dat wil ze niet dus dan neem ik aan dat dit wel is wat ze wil.

En inderdaad het voelt voor mij als de situatie veranderd dus dan andere randvoorwaarden ook.

Daarbij komend zijn er op de nieuwe plek veel mensen die dolgraag op mijn brave paard het bos in willen. Ik zal dus nu niet meer indirect ( blijf Brabander hè) maar direct moeten zeggen dat dit is zoals ik het graag zou willen en zij mag kiezen of ze daarmee door wil of niet.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 13:33

SuperRocky schreef:
Ik zou hier als bijrijder ook niet blij van worden; jij als eigenaar besluit om te verhuizen, en dan moet zij voor gevolgen van jouw keus opdraaien. Ik vind persoonlijk dat als jij als eigenaar besluit om te verhuizen naar een stal waar er meer klusjes gedaan moeten worden, je niet kunt eisen van je bijrijdster dat ze deze gaat doen. Het is jouw keus, en dus zijn in mijn ogen de gevolgen van deze keus ook voor jou. Ik zou het heel schappelijk van haar vinden als ze je hier mee wil helpen, maar ik zou het geenszins van haar verwachten/vragen/eisen. Wel ben ik het met de rest eens: goede communicatie is de sleutel hier, ik zou met haar het gesprek aan gaan ipv via appjes. Vraag jezelf ook af: hoeveel waarde hecht je aan je bijrijder? Ben je bereid om je goede relatie met haar hierop te laten stuk lopen na 10 jaar?

Dat snap ik hoor, maar is en blijft wel mijn paard. Ze betaald niets, mag zelf haar dagen uitzoeken maar als ik dan uiteindelijk als eigenaar niet meer vind wat ik zoek is het ook mogelijk dat ik met haar stop.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 13:37

anjali schreef:
Wat zou zij doen als jouw paard straks vanwege zijn leeftijd of blessure minder of niet meer gereden kan worden? gaat het haar echt om dit paard,of om het rijden?Als het om het rijden is dan zul je haar toch kwijtraken nu je paard ouder wordt. Als het haar om het paard gaat dan zal ze toch beseffen dat de verzorging erbij hoort.En dan is het ook leuk om te verzorgen.Ook drollen scheppen zelfs.

Ik denk dat jij voor mij de meest confronterende post hebt want ja, de kans dat mijn paard binnen niet al te lange tijd een keer echt met pensioen gaat is heel relevant, hij is niet zo piep meer.
En ik denk dat het me daarom vooral steekt dat ze de handen niet uit de mouwen steekt.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 14:01

Maflinger_S schreef:
Als ik de bijrijder in dit verhaal was geweest, had je aan mij ook een slechte gehad. Want hoe zou dat op mij zijn overgekomen? Zo ongeveer als in het verhaal van SuperRocky: "Omdat jij als eigenaar zo nodig je paard moest verhuizen naar een stal waar je een extra klusje hebt waar jij geen zin in hebt, schuif je dat maar naar mij door?". En dan ook nog onder het mom van "dan doe je ook eens wat, je hebt tenslotte al 10 jaar voor niets mijn paard mogen rijden". Dan zou ik ook heel hard moeten nadenken, ondanks dat we al 10 jaar een goed werkende relatie hebben.

Kortom: praten! Leg het uit en probeer er samen uit te komen. Zoals eerder al een paar keer gezegd, ga overleggen of jullie dat extra klusje samen of om en om kunnen doen.

Dit komt gewoon agressief over. Het is en blijft mijn paard hè?

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 14:12

Ze wist het tevoren dat we gingen verhuizen over de werkzaamheden dat is geen verrassing.

Over het uitnodigen, ze vroeg zelf meteen of ze mee mocht en dat vind ik heel normaal na 10 jaar dat ze die kans ook krijgt als ze dat zelf wil.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 14:13

En dat we opnieuw in gesprek moeten gaan helemaal eens.

We hebben het 2 maanden geleden voor de verhuizing besproken face to face en nog een 2x via app.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 14:20

Rocamor schreef:
En wanneer zijn jullie verhuist?

Ruim 2 maanden geleden.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 15:31

secricible schreef:
@mindim:
Waarbij je doet alsof bijrijder zijn puur een gunst is van de eigenaar.
De meeste eigenaren zoeken geen bijrijder omdat ze bedenken "kom laat ik eens aan liefdadigheid doen."
Het is vaak een wederzijds plezier.

In mijn geval niet. Paard staat al zijn hele leven bij mij 24/7 buiten, ik heb geen dagelijkse verplichting .Ze heeft mij 10 jaar geleden gevraagd.

Mijn paard is nu op leeftijd waardoor hij niet meer 6 dagen per week bereden kan worden. Zij 2 ik 2 doen we nu, voor hem. Als zij stopt ga ik zeker meer zelf rijden. Maar ik vind het wel zo beleefd om iemand die al 10 jaar komt niet weg te sturen als er minder gereden kan worden. De ritjes deel ik dus ook gewoon ( tegen volle kosten aan mijn kant waar ik niet mee zit)

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 15:51

MariaMaaike schreef:
Wat ik voornamelijk vreemd vind is dat je niet gewoon het gesprek aan gaat met iemand met wie je al 10 jaar lang een fijne samenwerking hebt. Het zit je dwars en dat begrijp ik heel goed, maar als je iemand al zo lang kent dan is een gesprek toch geen probleem. Zonder goede communicatie kom je nergens en het is zonde om een fijne samenwerking op te geven doordat er verkeerde verwachtingen zijn. Het is zeker niet netjes dat ze jouw appjes negeert, maar misschien bevalt het de bijrijder niet meer en durft ze het niet goed te zeggen, misschien is het iets anders. Maar zonder het gesprek aan te gaan weet je het niet.

Ik denk omdat de communicatie altijd van mijn kant komt. Ik stuur altijd als er iets bijzonders is, of iets op zijn agenda staat ( dierenarts, hoefsmid, tandarts) of er iets vervangen is bijvoorbeeld. Van haar uit komt er praktisch nooit iets uit zichzelf, maar normaliter wel als ik iets vraag. Vind ik ook niet erg, wij hoeven geen vriendinnen te zijn.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 16:10

secricible schreef:
Eerlijk gezegd lees ik tussen de regels door vooral dat je het voor haar doet TS, dat je überhaupt niet echt een goede klik met haar had en dit je druppel is.
Ik zou dan lekker kinken om afscheid te nemen van elkaar.

Wellicht geldt hetzelfde voor je bijrijder en heeft zij ook gruwelijk de balen van jou actie. Er lijkt iig meer te spelen dan wat je hier in de eerste post meld.

Nee hoor, er is geen sprake van slechte klik. Ik schrijf alleen dat we geen vriendinnen zijn buiten de paarden om. Ik heb van al die paarden mensen die ik ken maar 1 die ik ook zonder rijbroek zie. Dat is niet gek.

Het is een hartstikke lief mens en ze is gewoon super lief voor mijn paard, dat schrijf ik ook al in de openingspost. Ik baal er alleen van dat ze dit niet oppakt. Op de oude stal is er ook ( heel lang geleden) een paar keer iets voorgevallen tussen haar en de pension houder toen heb ik haar ook geholpen en bemiddeld.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 16:17

Ik heb met haar besproken voor de verhuizing dat er klusjes gedaan moeten worden op de stal en dat ik die wil verdelen, of ze daar voor open staat. Het antwoord was ja. Ze wist ook dat dit 1 dag voeren is en een keertje uitmesten.

Dat eerste doe ik op een andere dag die voor alle anderen op stal lastig valt en voor mij toevallig niet.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 16:29

DeMolenhoek schreef:
Dus het gaat eigenlijk over 2 klusjes, waarvan er was gezegd dat dit in de helft ging gedeeld worden. Nu heb jij dus eenzijdig beslist dat haar klus dus op de zaterdag valt? Of is dit ook afgesproken dat zij standaard de zaterdag moest? Of gaat zij er van uit dat zij de ene week moet voeren, de andere week mesten. Of 1 week voeren en mesten en de week daarop vrij? Nu aller sinds als zij ja heeft gezegd is het inderdaad niet netjes dat ze helemaal niets doet. Daar geef ik jou in gelijk.

Er is een stal rooster waar ik als nieuweling gewoon een plekje in kreeg. Voeren doen we nl met de pensionners 5 dagen per week. In het weekend de bewoner. Mesten 7 dagen per week. Het duurt allemaal ongeveer een half uur, ook die voerruif vullen kost ongeveer die tijd.

Zij wil vervolgens haar vaste dag houden waarop mijn paard op het mest rooster staat. Ze mag van mij ook die voer beurt doen hoor maar dan is ze aan het werk. Dus dan is mijn optelsom dat je dan de klus neemt die op je dag plaats vindt als je instemt met klusjes meehelpen.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 16:37

En de reden dat er tijdens de ontmoetingen ik mesten/ zij met paard bezig zijn niet op in gegaan werd is omdat ze beide keren iemand bij zich had.

Ik heb wel gevraagd om even te reageren op de app in die face to face ontmoeting.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 16:43

DeMolenhoek schreef:
En als je geen mest gaat scheppen TS? Doet zij het dan wel of laat ze het gewoon liggen?

Na de onbeantwoorde app of het gelukt was die dag en ze alles had kunnen vinden qua spullen bleef de mest liggen.

Ik ben de dag erop mijn stadgenoot gaan helpen want anders maak ik ook geen nieuwe vrienden natuurlijk.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 17:22

Tiggs schreef:
Als ik bijrijder was zou ik ook liever wat betalen dan poepscheppen, tbh.

Dat is nooit het aanbod geweest en dus niet relevant.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 17:47

imaudy schreef:
Appje sturen: ik stop met jou als bijrijdster!
Simpel, je staat nu gewoon voor schut bij je stalgenoten.

Het maakt mij niet zo uit wat stalgenoten denken maar opmerkingen heb je al snel. Er zijn hier ook twee verzorgers die én de voerdienst én de mestdienst pakken voor de eigenaar en daarbij ook betalen en niet mogen buiten rijden dus zo’n onmens ben ik niet.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 18:07

AmyJamess schreef:
Ongeacht of je het met TS eens bent of niet, dat de bijrijder niets van zich laat horen vind ik niet echt netjes.

Het is een lastige situatie, maar zoals de meerderheid al zegt, ga om de tafel met elkaar.
Is het eventueel geen optie om de bijrijder een extra dag te geven inruil voor het extra klusje?

Nee, we rijden allebei 2 dagen want het paard is op leeftijd en ik doe een andere klus die net zo lang duurt.
Ik betaal alleen alles.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 20:37

SjonnieZ schreef:
Hoe moet ik het anders dat TS schrijft dat er op die stal verschillende mensen dolgraag op haar willen rijden?

Als ze haar bijrijder wil behouden is dit niet relevante informatie.

Ik ga juist het liefste verder met wat ik heb omdat ik weet dat ze goed is voor mijn paard. Maar de omstandigheid braaf paard, bos en uitmesten trekt ook genoeg andere bereidwillige mensen aan.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 20:39

josien_m_ schreef:
Wat zou je doen als je bijrijdser toevallig de voerdag had en niet zou voeren?

Goeie, dan krijg ik natuurlijk ook heel wat boze stalgenoten (terecht) over me heen.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 20:46

Ik heb een afspraak gemaakt voor aankomend weekend. Heb het open en vriendelijk gehouden om gewoon te bespreken hoe het allemaal gaat.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 07:12

Ik vind het grappig hoe iedereen zijn corvee rituelen hier toelicht.

En ja, dat is wennen tov onze vorige stalling maar we zijn er ook waanzinnig op vooruit gegaan. Het klinkt nu zo negatief maar we staan midden in een bos met als je wilt 6 uur rijd mogelijkheden zonder maar een motor voertuig of asfalt tegen te komen. Hiervoor reden we buiten op een fietspad naast een 80km weg.

Mijn paard is zo braaf dat je achterste voren zou kunnen gaan zitten, en alleen rijden is ook geen enkel probleem.

Vlak naast ons zit een manege die buitenritten doen waar je €39,50 afrekent voor 1,5 uur. Dat is ook een optie als je geen poep wil scheppen maar dan kun je niet wanneer je wil, niet onbegeleid en niet zalig in je eentje rijden.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-20 14:41

Ik ben, zeker in het weekend, zo min mogelijk online. We zijn er gelukkig uitgekomen samen en hebben het werk dit weekend even samen gedaan. Viel toch mee aldus de bijrijder. Ze moet ook even wennen want qua bosritjes zit je vaak langer te paard dan tevoren gedacht. Dat heb ik zelf ook, we maken best lange ritten (1,5 - 2 uur). Dat is mede ook de reden dat ik om de dag rijden goed genoeg vind voor mijn oudje.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie