wat te doen met je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

wat te doen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-20 11:47

(weet niet zo goed waar ik hem moet plaatsen, dit gaat over mijn verzorgpaard dus ik heb hem hier gezet)

hi, omdat het zo heet is is het niet zo leuk om veel met je paard aan het werk te gaan.
hierdoor weet ik soms niet wat ik op stal kan doen, ik heb nergens zin in omdat ik me kapot zweet waardoor de paarden me eigenlijk amper zien.
vind het wel jammer want ik wil graag wat meer bij ze zijn.
hebben jullie leuke ideeën om met je paard te doen?
pas is er een nieuwe slang op stal gekomen en paardlief wil er nog wel eens van schrikken en je mag van hem niet op zijn nek spuiten, zijn al meerdere halstertouwen geknapt en bijna (weide)palen uit de grond getrokken. ben ik mee aan het oefenen, gaat al een stuk beter maar is nog wel spannend, houd hem ook sinds nu los en als hij vast gaat met een paniekhaak :')

spoel hem nu altijd af en geef vaak een extra emmer water met een worteltje bijvoorbeeld er in.
Laatst bijgewerkt door DreamB op 10-08-20 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt


DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-20 11:58

_Penotti schreef:
Een paard dat angst heeft zet ik niet vast maar hou ik vast.
Nu rustig oefenen met die slang kan wel.

In de hele vroege ochtend wat doen ook wel, maar voor de rest van de tijd doe ik nu ook niets en hebben de paarden vakantie.

houd hem inmiddels ook vast en gaat al een stuk rustiger. in de buurt van zijn koker en richting zijn hoofd blijven wel spannend maar ligt er vaak meer net aan in welke bui hij is.

moet ook nog een andere pony rijden en die moet doorgereden worden, deze pony is al wat ouder en houd het niet zo lang vol, dan zet ik hem liever stil


DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-20 12:00

MarliesV schreef:
Oefenen met het water. Niet vastzetten maar aan de hand vast houden en rustig opbouwen.

Verder helaas helemaal niets hier. Paar kreupel.

Eerdere jaren reed ik super vroeg als ik wou trainen en dan vaak in het bos.
Of zwemmen met je paard, maar dan moet dat wel een optie zijn dicht bij huis.

Ach twee weken vakantie krijgen ze nieta van ;)

oefenen ben ik al wel mee bezig. zie mijn post hierboven^^ :)
mag helaas niet met hem naar buiten van de eigenaresse ;(

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-20 12:15

soeboenoe schreef:
Ik houd altijd de regel aan: Als ik er geen puf voor heb, dan mijn paard al helemaal niet.

Op zulke hete dagen, zorg ik dat ik er op de koelere momenten van de dag ben. Wanneer ik op stal kom en ze geeft aan dat ze het al te warm heeft om te trainen/spelen etc. dan wordt er gewoon lekker gedoucht, gerold en een beetje getut.
Soms neem ik wat koud fruit of groente mee en doen we wat licht grondwerk of gaan we wat stretchen. Soms wat kleine volg en leid oefeningen en soms helemaal niks behalve douchen, hoeven uitkrabben en plekjes insmeren.

Gelukkig zijn het geen weken aan een stuk, dus ga eens zoeken naar wat oefeningen die je paard leuk vindt en die weinig inspanning kosten?

Je zegt dat hij het niet fijn vindt wanneer zijn hals nat wordt? Ga spelenderwijs wat met water doen, beetje rommelen met een spons, een emmer met water, een klein zwembadje vullen, stukjes fruit of groente uit het water laten vissen etc. etc. of koop een meter tuinslang ergens en ga met hem oefenen om het minder "eng" te maken. Je kunt altijd nog wat water in de slang doen en hem laten wennen aan dat er water uit zo'n slang kan komen.
Scheelt jouw paard stress en misschien last van het lostrekken/hangen en jou een boel halstertouwen ;)

bedankt voor je lange reactie! de 1e zin hoor ik wel eens van de eigenaresse en weet dat een paard het sneller heet heeft dus vandaar dat hij gewoon vrij heeft.

ik kom zelf meestal in de ochtend en/of avond fruit kan ik nog wel even in de koelkast leggen!

ik ga vanavond even met wat water kliederen!

is het ook een mogelijkheid om wat extra zout door de drinkbak te doen?(geef wel eens een grote emmer met veel water zodat ze niet helemaal moeten lopen om bij de drinkbak te komen :') )

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-20 13:58

zoutsteen hangt in de stal maar word niet zo veel gebruikt, vroeg het me dus even af want hij zweet best veel maar dat wordt em dus niet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers